هدایت شده از شفیعی مازندرانی
نوروز
توجه به دو بهار-بهار طبیعت و بهار انسانیت و ولایت
* عن الصادق ( ع ) قال : وما من نیروز الا ونحن نتوقع فیه الفرج ( 1)
هیچ « نوروز » و روز نو و جدیدی فرا نمی رسد جز آن که ما انتظارظهورموعود ( بهار وطلوع دادگسترجهان ) را به امید نشسته ایم
- معلی بن خنیس می گوید :
در روز نوروز خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم آن حضرت به من فرمود : آيا مى دانى امروز چه روزى است؟ عرض كردم : فدايت شوم، اين روزى است كه ايرانيان آن را گرامى مى دارند و در آن به يكديگر هديه مى دهند. امام فرمود : سوگند به آن خانه كهن كه در مكّه است، جز اين نيست كه اين يك ريشه كهن دارد، من برايت توضيح مى دهم تا آن را بدانى...
اى معلّى! روز نوروز، همان روزى است كه خداوند بزرگ در آن از بندگان پيمان گرفت كه او را بپرستند و هيچ همتائی برايش تصور نکنند و به فرستادگان و حجت هاى او و به امامان معصوم عليهم السلام ايمان بياورند. نوروز نخستين روزى است كه خورشيد در آن طلوع كرد... هيچ نوروزى نيست مگر اين كه ما در آن روز منتظر فرج هستيم؛ زيرا نوروز از روزهاى ما و شيعيان ماست. ايرانيان آن را نگه داشنتند كردند و شما ( عرب ها) آن را از دست نهاديد... ,.نیز فرمود : چون نوروز فرا رسد، بدن خود را بشوى و پاكيزه ترين جامه هايت را بپوش و با خوش بوترين عطرها خودت را معطّر كن و در آن روز روزه دار باش( 2 ).
پیام ها :
1 - نوروز نخستين روز از سال ايرانيان است– ممکن است شاهان در روزگار پیش از ظهوراسلام چیز هائی را بر آن ملحق کرده باشند
2 – آنچه در میان مسلمانان ایرانی زمان امام( ع ) مطرح بود را آن حضرت ( ع ) تصدیق کرد و اگر موارد مخالف با دین ( اگر در کاربود ) مسلمانان در میان خود راجع به مراسم نوروز ، را پالایش کرده بودند
3 –از مراسم نوروز ، مسائلی چون : صله ارحام ، دید و بازدید و ...مورد تایید امام صادق ( ع ) واقع شده اند و اگر موارد نامانوسی بعد ها به این مراسم ملحق شده باشند ربطی به نوروز ایرانی مورد تایید آن حضرت ندارد
4 – امام از ما انتظار دارد که در ایام نوروز ، بیشتربه یاد « نوروز راستین » و بهار عالم آرای وجود امام عصر » روحی له فداه باشیم
1 - ز سال قبل ، گُلش را به سال نو بسپار
نه خار را که توئی گل ، ز گلشن دادار
2 - ز سینه ، آنچه نه گل ، بود دور باید داشت
گل صفا و محبت خوش است این بازار
3 - تحوّل است در آفاق احسن الاحوال
تغیّر است سزا از کدورت و زنگار
4 - مدبِّر است و محوِّل ترا ببَر هر دم
بلطف و مرحمتش هر دمی امید بدار
5 - لباس نو ببَر ِ هر درو دیار نگر
برای قامت جان ، این چنین وظیفه شمار
6 - به دیدن همه ، ارحام و آشنا رفنن
ثواب حضرت حق ، را نگر به خویش نثار
7 - به رسم عیدی ، عزیزان خویش بنوازی
به دست دیگرت از عرش می رسد ده بار ( من جاء بالحسنه فله عشر امثالها - ....)
8- هماره ، دیده به در بهر آن بهار نهان
در انتظار طلوعش خوش است ای دلدار
9-شفیعی : یاد بهار زمانه ها عشق است
جمال حاضر غایب نما ی ما است بهار – «اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه واجعلنا من خیر اعوانه و انصاره » - 1 – 1-1402 – مشهد مقدس – شفیعی مازندرانی
1 - بحار الأنوار عن مُعلّى بن خُنيس : دخَلتُ على الصّادقِ عليه السلام يومَ النَّيروزِ فقال : أ تَعرِفَ هذا اليَومَ ؟ قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، هذا يَومٌ تُعَظِّمُهُ العَجَمُ و تَتَهادى فيهِ، فقالَ أبو عَبدِ اللّه ِ الصّادِقُ عليه السلام : و البَيتِ العَتيقِ الّذي بِمَكَّةَ ! ما هذا إلاّ لِأمرٍ قَديمٍ اُفَسِّرُهُ لَكَ حَتّى تَفهَمَهُ •••
يا مُعَلّى ، إنَّ يَومَ النَّيروزِ هُوَ اليَومُ الّذي أخَذَ اللّه ُ فيهِ مَواثيقَ العِبادِ أن يَعبُدوهُ و لا يُشرِكوا بِه شَيئا ، و أن يُؤمِنوا بِرُسُلِهِ و حُجَجِهِ ، و أن يُؤمِنوا بِالأئمَّةِ عليهم السلام ، و هُوَ أوَّلُ يَومٍ طَلَعَت فيهِ الشَّمسُ••• و ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوَقَّعُ فيهِ الفَرَجَ لِأنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شيعَتِنا ، حَفَظَتهُ العَجَمُ و ضَيَّعتُموهُ أنتُم ••• و هُوَ أوَّلُ يَومٍ مِن سَنَةِ الفُرسِ ( بحار الأنوار : 59/92 )
2 -- وسائل الشيعة ج ۷ ص ۳۴۶۱.
هدایت شده از عبد العزیز
💠 گفتگو با آیتالله العظمی شبیری زنجانی در رابطه با نوروز
🌺 بخشی از مصاحبه حضرت آیتالله العظمی شبیری زنجانی درباره عید نوروز
🌸 پرسش: گروهی از مذهبیها بر این باورند که نباید با آیینی مثل نوروز همراهی کرد چرا که تصریحی در این باره در روایات وجود ندارد و بهتر است که به جای آن بیشتر به اعیاد اسلامی توجه شود. نظر شما چیست؟
پاسخ: دربارۀ نوروز هم روایاتی داریم.
🌸 پرسش: گفته میشود این روایات معتبر نیست؟
پاسح: میشود رجاءً به همین روایات هم عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیینهای نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صلۀ رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه سنتهایی است که در نوروز به آن عمل میشود.
🌸 پرسش: شریعت با شادی مخالف است؟
پاسخ: اگر کسی گفته شریعت با شادی مخالفت است، اشتباه کرده. شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد.
شریعت با ظلم، مردمآزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است. البته اینکه در فضای عمومی مواد محترقه منفجر کنند کار خوبی نیست اگر موجب اذیت دیگران یا آسیب به دیگران یا آسیب جدی به خودش شود حرام هم هست؛ اینکه خرافات وارد این مراسمها شود کار صحیحی نیست.
با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یکدیگر دادن و سفر کردن نه تنها مخالف نیست بلکه به آن تشویق میکند.
🌸پرسش:چه توصیهای به مردم دربارۀ نوروز دارید؟
پاسخ: از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده کنند و تلاش کنند که دلها به هم نزدیک تر شود.
٢٨ اسفند ۱٣٩۵ شمسی
تقویم علما
هدایت شده از من انقلابی هستم✌
12.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥واکنش احساسی مردم به تولد شهید سلیمانی
🔹یکم فروردین سالروز تولد شهید حاج قاسم سلیمانی
🍃🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
هدایت شده از اخبار تهران20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تصاویری نوستالژیک از حقیقتی بزرگ
🔹"جان لیمبرت" از گروگان های لانه جاسوسی، مسئول وقت میز ایران و سفیر امریکا در موریتانی، خیلی زیبا تفاوت جمهوری اسلامی موریتانی با جمهوری اسلامی ایران را بیان می کند.
🔹 این همان واقعی ترین حقیقتی است که هم رمز پیروری های پیدا و پنهان ایران و هم رمز دشمنی معاندان بوده و هست.
🎴به کانال #اخبار2020 بپیوندید 👇
@bisto20_irib @bisto20_irib
@bisto20_irib @bisto20_irib
👆طنز سیاسی واقعی برای شما ارادتمندان امیر المومنین علی علیه السلام و فرزند حکیم و فرزانه انش آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله
هدایت شده از طنز سیاسی و اجتماعی
چند شبانه روز است كه پاريس و ديگر شهر هاى فرانسه با آشوب و آتش روبروست. وزير ارتباطات فرانسه ژان نوئل تروت فرموده اند: "جايى براى خشونت نيست!"
پس چرا مكرون رئيس جمهور فرانسه خشونت و آشوب در ايران را تشويق مى كرد؟
خشونت در ايران تشويق و در فرانسه محكوم؟ يك بستر و دو رويا؟
💬 عطالله مهاجرانی
🤣 @Tanzsiyase
هدایت شده از یااباصالح المهدی ادرکنی..فدائیان رهبریم
در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. نوروز، يعنی روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يک امر واقعی و تكوينی است، و به جمشيد ارتباط ندارد. خدا میداند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است. از آيات خدا است كه زمين دوباره بعد از موتش و خشک شدن گياهها زنده میشود، و چنانكه در قرآن مجيد میفرمايد «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگری به همين مناسبت باشد. (سایت معظم له)
🔻 آیتالله شبیری زنجانی:
🔹میشود رجاءً به روایات نوروز عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیینهای نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صله رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه سنتهایی است که در نوروز به آن عمل میشود. (شفقنا)
🔻 آیتالله مظاهری:
🔹 عید نوروز یک عید ملّی است و همین مقدار که نهی از آن نشده، امضاست و ما میتوانیم عید بگیریم به نام عید ملی و اشکالی هم ندارد. مرحوم محدث قمی در مفاتیح سر و سامان شرعی به این عید میدهند، که علاوه بر اینکه عید ملی است، اسلام آن را امضا کرده است و عید شرعی نیز هست. مرحوم محدث قمی از معلی بن خنیس و او از امام صادق «سلاماللهعلیه» نقل میکنند که روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو میپوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی. بعد از ظهر چهار رکعت نماز بخوان و بعد از نماز به سجده برو و دعایی را نقل کردند و در وسط دعا این جمله آمده: «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ» در عید فطر به نام عید آمده: «أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً» و در اینجا اینطور آمده که خدایا این روز، روز با شرافتی است و روزی است که تو این روز را گرامی داشتی و روزی است که برای این روز عظمت قائل شدی. روایت گرچه در مفاتیح مرسل است، اما مرسل هم نیست. بعضی در معلی بن خنیس ایراد کردند از نظر سند و ما معلی بن خنیس را در رجالی که نوشتیم توثیق کردیم. لذا روایت هم معتبر است. اگر کسی روایت را معتبر نداند، قانون تسامح در ادله سنن، روز عید نوروز را عید میکند. لذا بر روی هم میتوانیم بگوییم که روز عید نوروز از اعیاد ملی است که شارع مقدس امضا کرده است.
🔻گروه پیروان اهل بیت ورهبری:
https://eitaa.com/joinchat/784924872Cd405c22429
هدایت شده از افوض امری الی الله
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لیلاااااا لیلاااااا 😂😂😂😂
عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم!
هو الحی
در جستجوی خضر فرخ پی(51)
🌷🌷🌷🌷🍀🌷🌷🌷
✅احتمال علامه مجلسی ره
سخن در فصل سوم کتاب سیره خضر نبی ع در راز حیات جاودانه خضر ع بود
مرحوم علامه مجلسی در این مقام احتمال را مطرح کردهاند و میفرماید:
(ثم ان هذا الرجل اما کان ملکا تمثل بشرا بامرالله تعالی او بشرا کحضر او الیاس.)
شاید این مرد موسی علیه السلام با وی ملاقات کرده است، فرشتهای باشد که به امر الهی به شکل بشر درآمده یا بشری است مانند خضر یا الیاس .(بحارالانوار ج۶۱ص۳۹۱)
✳️معنی #آب_حیات.
شیخ محمود شبستری ره عارف بزرگ قرن هشتم ( ۶۸۷ تا ۷۲۰ ه ق) در پاسخ به پرسش زیر
«چه جوید از رخ و زلف و خط یار
کسی کاندر مقامات است و احوال» مینویسد:
رخ اینجا مظهر حسن خدایی است
مراد از خط جناب کبریایی است
رخش خطی کشید است اندر نکویی
که بیرون نیست از ما خوبرویی
خطاب آمد سبزهزار عالم جان
از آن کردند نامش آب حیوان
ز تاریکی زلفش، روز شب کن
ز خطش چشمهی حیوان طلب کن
خضروار از مقام بینشانی
بخور چون خطش آب زندگانی
اگر روی خطش بینی تو بیشک
بدانید کثرت از وحدت یکایک
ز زلفش بازدانی کار عالم
ز خطش بازخوانی سر مبهم
(گلشن راز ص۷۶)
برای فهم بیشتر معنای #آب_حیات به فصل هفتم این کتاب تحت عنوان شب روشن میان روز تاریک مراجعه کنید.
در ادامه به بررسی مقام #خضر_فرخ پی می پردازیم
سید کمال الدین عمادی
۱/۱/۱۴۰۲
https://eitaa.com/S_Kamaloddinemadi