eitaa logo
کمال الدین
104 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عبد العزیز
💠 گفتگو با آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی در رابطه با نوروز 🌺 بخشی از مصاحبه حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی درباره عید نوروز 🌸 پرسش: گروهی از مذهبی‌ها بر این باورند که نباید با آیینی مثل نوروز همراهی کرد چرا که تصریحی در این باره در روایات وجود ندارد و بهتر است که به جای آن بیشتر به اعیاد اسلامی توجه شود. نظر شما چیست؟ پاسخ: دربارۀ نوروز هم روایاتی داریم. 🌸 پرسش: گفته می‌شود این روایات معتبر نیست؟ پاسح: می‌شود رجاءً به همین روایات هم عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیین‌های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صلۀ رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. این‌ها همه سنت‌هایی است که در نوروز به آن عمل می‌شود. 🌸 پرسش: شریعت با شادی مخالف است؟ پاسخ: اگر کسی گفته شریعت با شادی مخالفت است، اشتباه کرده. شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد. شریعت با ظلم، مردم‌آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است. البته این‌که در فضای عمومی مواد محترقه منفجر کنند کار خوبی نیست اگر موجب اذیت دیگران یا آسیب به دیگران یا آسیب جدی به خودش شود حرام هم هست؛ این‌که خرافات وارد این مراسم‌ها شود کار صحیحی نیست. با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یک‌دیگر دادن و سفر کردن نه تنها مخالف نیست بلکه به آن تشویق می‌کند. 🌸پرسش:چه توصیه‌ای به مردم دربارۀ نوروز دارید؟ پاسخ: از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده کنند و تلاش کنند که دل‌ها به هم نزدیک تر شود. ٢٨ اسفند ۱٣٩۵ شمسی تقویم علما
هدایت شده از من انقلابی هستم✌
12.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥واکنش احساسی مردم به تولد شهید سلیمانی 🔹یکم فروردین سالروز تولد شهید حاج قاسم سلیمانی 🍃🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
هدایت شده از اخبار تهران20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تصاویری نوستالژیک از حقیقتی بزرگ 🔹"جان لیمبرت" از گروگان های لانه جاسوسی، مسئول وقت میز ایران و سفیر امریکا در موریتانی، خیلی زیبا تفاوت جمهوری اسلامی موریتانی با جمهوری اسلامی ایران را بیان می کند. 🔹 این همان واقعی ترین حقیقتی است که هم رمز پیروری های پیدا و پنهان ایران و هم رمز دشمنی معاندان بوده و هست. 🎴به کانال بپیوندید 👇 @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib
👆طنز سیاسی واقعی برای شما ارادتمندان امیر المومنین علی علیه السلام و فرزند حکیم و فرزانه انش آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله
هدایت شده از  طنز سیاسی و اجتماعی
چند شبانه روز است كه پاريس و ديگر شهر هاى فرانسه با آشوب و آتش روبروست. وزير ارتباطات فرانسه ژان نوئل تروت فرموده اند: "جايى براى خشونت نيست!" پس چرا مكرون رئيس جمهور فرانسه خشونت و آشوب در ايران را تشويق مى كرد؟ خشونت در ايران تشويق و در فرانسه محكوم؟ يك بستر و دو رويا؟ 💬 عطالله مهاجرانی 🤣 @Tanzsiyase
در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. نوروز، يعنی روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يک امر واقعی و تكوينی است، و به جمشيد ارتباط ندارد. خدا می‌داند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است. از آيات خدا است كه زمين دوباره بعد از موتش و خشک‌ شدن گياه‌ها زنده می‌شود، و چنان‌كه در قرآن مجيد می‌فرمايد «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگری به همين مناسبت باشد. (سایت معظم له) 🔻 آیت‌الله شبیری زنجانی: 🔹می‌شود رجاءً به روایات نوروز عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیین‌های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صله رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. این‌ها همه سنت‌هایی است که در نوروز به آن عمل می‌شود. (شفقنا) 🔻 آیت‌الله مظاهری: 🔹 عید نوروز یک عید ملّی است و همین مقدار که نهی از آن نشده، امضاست و ما می‌توانیم عید بگیریم به نام عید ملی و اشکالی هم ندارد. مرحوم محدث قمی در مفاتیح سر و سامان شرعی به این عید می‌دهند، که علاوه بر اینکه عید ملی است، اسلام آن را امضا کرده است و عید شرعی نیز هست. مرحوم محدث قمی از معلی بن خنیس و او از امام صادق «سلام‌الله‌علیه» نقل می‌کنند که روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو می‌پوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی. بعد از ظهر چهار رکعت نماز بخوان و بعد از نماز به سجده برو و دعایی را نقل کردند و در وسط دعا این جمله آمده: «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ» در عید فطر به نام عید آمده: «أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً» و در اینجا این‌طور آمده که خدایا این روز، روز با شرافتی است و روزی است که تو این روز را گرامی داشتی و روزی است که برای این روز عظمت قائل شدی. روایت گرچه در مفاتیح مرسل است، اما مرسل هم نیست. بعضی در معلی بن خنیس ایراد کردند از نظر سند و ما معلی بن خنیس را در رجالی که نوشتیم توثیق کردیم. لذا روایت هم معتبر است. اگر کسی روایت را معتبر نداند، قانون تسامح در ادله سنن، ‌روز عید نوروز را عید می‌کند. لذا بر روی هم می‌توانیم بگوییم که روز عید نوروز از اعیاد ملی است که شارع مقدس امضا کرده است. 🔻گروه پیروان اهل بیت ورهبری: https://eitaa.com/joinchat/784924872Cd405c22429
هدایت شده از افوض امری الی الله
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لیلاااااا لیلاااااا 😂😂😂😂 عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم!
سلام و درود بر فرزانگان و مهمانان شریف کانال کمال الدین عید نوروز بهار طبیعت همراه با بهار قرآن و ماه ضیافت الهی بر شما مبارک باد با توفیق الهی از این تاریخ مجددا سلسله بحث در جستجوی خضر فرخ پی از شماره 51 ادامه می دهیم سعی می کنیم وقفه نباشد 👇
هو الحی در جستجوی خضر فرخ پی(51) 🌷🌷🌷🌷🍀🌷🌷🌷 ✅احتمال علامه مجلسی ره سخن در فصل سوم کتاب سیره خضر نبی ع در راز حیات جاودانه خضر ع بود مرحوم علامه مجلسی در این مقام احتمال را مطرح کرده‌اند و می‌فرماید: (ثم ان هذا الرجل اما کان ملکا تمثل بشرا بامرالله تعالی او بشرا کحضر او الیاس.) شاید این مرد موسی علیه السلام با وی ملاقات کرده است، فرشته‌ای باشد که به امر الهی به شکل بشر درآمده یا بشری است مانند خضر یا الیاس .(بحارالانوار ج۶۱ص۳۹۱) ✳️معنی . شیخ محمود شبستری ره عارف بزرگ قرن هشتم ( ۶۸۷ تا ۷۲۰ ه ق) در پاسخ به پرسش زیر «چه جوید از رخ و زلف و خط یار کسی کاندر مقامات است و احوال» می‌نویسد: رخ این‌جا مظهر حسن خدایی است مراد از خط جناب کبریایی است رخش خطی کشید است اندر نکویی که بیرون نیست از ما خوبرویی خطاب آمد سبزه‌زار عالم جان از آن کردند نامش آب حیوان ز تاریکی زلفش، روز شب کن ز خطش چشمه‌ی حیوان طلب کن خضروار از مقام بی‌نشانی بخور چون خطش آب زندگانی اگر روی خطش بینی تو بی‌شک بدانید کثرت از وحدت یکایک ز زلفش بازدانی کار عالم ز خطش بازخوانی سر مبهم (گلشن راز ص۷۶) برای فهم بیشتر معنای به فصل هفتم این کتاب تحت عنوان شب روشن میان روز تاریک مراجعه کنید. در ادامه به بررسی مقام پی می پردازیم سید کمال الدین عمادی ۱/۱/۱۴۰۲ https://eitaa.com/S_Kamaloddinemadi
🔶تحلیل تفسیر کاربردی در آیات مطرح شده در سخنرانی مقام معظم رهبری 🔷مقام معظم رهبری در سخنرانی حرم مطهر رضوی به سه آیه همراه با توضیح و تفسیر کوتاه اشاره کردند: 1⃣بله، در جنگ ترکیبی، حمله‌ی نظامی نیست امّا حمله به باورهای دینی و سیاسی است؛ حمله‌ی دشمن به باورهای دینی و باورهای سیاسی است. اینکه در سوره‌ی «قُل اَعوذُ بِرَبِّ النّاس» میگویید: «مِن شَرِّ الوَسواسِ الخَنّاسِ * اَلَّذی یُوَسوِسُ فی صُدورِ النّاسِ * مِنَ الجِنَّةِ وَ النّاس»، خنّاسش همین تبلیغاتچی‌های خارجی و دنباله‌روهای آنها در داخل هستند؛ وسوسه میکنند، حقایق را دگرگون نشان میدهند؛ هدفشان سست کردن اراده‌ی ملّت است، هدفشان خاموش کردن امیدها است، میخواهند شعله‌ی امید را در دل جوانان ما خاموش کنند، جوان را مأیوس کنند. 2⃣این استقامت است. خدای متعال به ما دستور داده است ــ دستور به پیغمبر دستور به همه است، دستور به ما است ــ که «فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک»؛ این استقامت است. 3⃣امّا در کنار بیان ضعفها بایستی امیدآفرینی هم بشود، آینده و افق روشن در مقابل چشم قرار بگیرد و نشان داده بشود. وضع ما بحمدالله وضع خوبی است. ما امروز باید این آیهی شریفه را در نظر بگیریم: «وَ لا تَهِنوا»، سست نشوید، «وَ لا تَحزَنوا»، اندوهگین نشوید، «وَ اَنتُمُ الاَعلَون»، شما برترین هستید، «اِن کُنتُم مُؤمِنین»؛ ایمان شما موجب علوّ شما است، موجب برتری شما است. ✍نکته‌های قاعده تفسیری در این سه آیه و تفسیر مقام معظم رهبری را به این صورت می توان تببین کرد: 1⃣آیات نخست، از پناه بردن به خدا از شر وسوسه‌گران خنّاس(پنهان، پنهان‌شونده) سخن می گوید و مصداق آن را از جنّ و «ناس» یعنی انسان بیان می‌کند. مقام معظم رهبری با عنایت به «اطلاق لفظ» و «جری و تطبیق»، مصداق امروزی و جدید برای عنوان کلی «ناس» بیان کردند. 2⃣آیه دوم به رسول اکرم(ص) و مؤمنان همراهش دستور استقامت می‌دهد. مقام معظم رهبری با «تنقیح مناط و الغای خصوصیت»، آیه را توسعه دادند و مخاطب آیه را مؤمنان عصر حاضر بیان کردند. 3⃣در آیه سوم که مخاطب اولیه‌اش مؤمنان در جنگ احد است، دستور سستی نکردن و امیدداشتن می‌دهد که لازمه ایمان است. مقام معظم رهبری در این کریمه نیز با «تنقیح مناط و الغای خصوصیت»، آیه را توسعه دادند و مخاطب آیه را مؤمنان عصر حاضر بیان کردند. ای ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸@salsabilmarifat
هو الحی لایموت در جستجوی خضر فرخ پی (ضمیمه ۵۱) 🌷🌷🌷🌷🍀🌷🌷🌷 لازم است در معنای آب حیات اندکی درنگ گردد لذا این ضمیمه را تقدیم مخاطبان شریف می کنیم ✅در معنای آب حیات در لسان روایت و عرفان معنای مختلفی برای آن بیان شد لذا لازم دیدم در این مقام اندکی تامل کنیم آنچه در باره آن در فایل ۳۰ و ۳۱ گذشت، آب حیاتی وجود دارد که یک ماهی تفیده با برخورد با آن آب زنده شد این آب قطره ای از آسمان بود یا چشمه ای در مجمع البحرین یا از «ص» چشمه روحانی از رکن عرش که چشمه حیات آب است. ✅آب حیات در آیات و روایات امام صادق ع در پاسخ به پرسش راوی فرمود :« .. أَنَّ أَوَّلَ صَلاَةٍ صَلاَّهَا فِي اَلسَّمَاءِ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مُقَابِلَ عَرْشِهِ جَلَّ جَلاَلُهُ أَوْحَى إِلَيْهِ وَ أَمَرَهُ أَنْ يَدْنُوَ مِنْ صَادٍ فَيَتَوَضَّأَ ...قُلْتُ لَهُ وَ مَا اَلصَّادُ قَالَ عَيْنٌ تَحْتَ رُكْنٍ مِنْ أَرْكَانِ اَلْعَرْشِ أُعِدَّتْ لِمُحَمَّدٍ ص ثُمَّ قَرَأَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ ع « ص وَ اَلْقُرْآنِ ذِي اَلذِّكْرِ »محاسن ج 2ص 323 عن الكاظم ع في حديث: انّه سئل و ما صاد الذي أمر أن يغتسل منه يعني النبيّ ص لمّا أسري به فقال« عين تنفجر من ركن من أركان العرش يقال لها ماء الحياة و هو ما قال اللّٰه عزّ و جلّ ص وَ اَلْقُرْآنِ ذِي اَلذِّكْرِ .» تفسیر صافی ج 4ص 290 پس اصل آب حیات همان «ص» چشمه روحانی «اسم الحی» در رکنی از ارکان عرش است در سوره مبارک صاد به آن اشاره شد که طبق روایت پیامبر اسلام ص در معراج از آن به امر الهی وضو ساخت و نمازش را در مقابل حق تعالی اقامه کرد دیگر اینکه روایات حکایت دارد حضرت خضر نبی ع نیز از این آب خورده تا وقت صور اسرافیل زنده است اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اَلْخَضِرَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ شَرِبَ مِنْ مَاءِ اَلْحَيَاةِ فَهُوَ حَيٌّ لاَ يَمُوتُ حَتَّى يُنْفَخَ فِي اَلصُّورِ ( کمال الدین ج ۲ ص۳۹۰) پس آنچه در فایل های پیشین در باب آب حیات گفته شد آبی تکوینی یا طبیعی با خاصیت حیات جاودان است که انسان با خوردن آن مظهر اسم شریف الحی لایموت میشود تا کنون از میان افراد بشر افراد بسیار اندک بر آن دست یافته اند مانند خضر ع و الیاس نبی ع و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ✅ غیر قابل دسترس همگان از این مسأله دانسته میشود آب حیات حقیقتی است که قابل دسترس افراد بیگانه از عبودیت نیست بلکه بر اساس مصلحت الهی برای افراد خاص دارای ماموریت خاص داده شد زیرا بدون تردید، تمام امامان شیعه و شخص پیامبر اکرم صلوات الله علیهم از منظر کمالات شایسته آب حیات بودند ولی تنها به امام مهدی ع داده شد تا همانند خضر ع بیش از هزار سال زنده است.(لذا منافات با وضو نبی ص از صاد و عمر کوتاه او ندارد) پس وقتی اراده خدا بر حیات طولانی یا جاودانه کسی تعلق گرفت این آب را به وی اعطا می نماید در واقع این اراده الهی سبب اصلی حیات طولانی هزاران سال است نه جرعه ای آبی در چشمه ای در این کره زمین البته منافات ندارد آب یک چشمه برای آن لحظه به اراده خدا از باب مظهر چنین اثری مبارک داشته باشد ولی لزوما اثر آب نیست اثر آن اراده الهی است لذا از آن به آب حیات تعبیر شده است ✅ معنای آب حیات در عرفان اما بنابر آنچه در عرفان بیان میشود آب حیات از مقوله معرفت و نیل به مقام ولایت است به دلیل ارزش والای آن آب حیات نامیده شده است سید حیدر آملی ره یکی از عارفان ، در توضیح آب حیات می فرمایید: «عین الحیاه (چشمه زندگانی) باطن اسم «الحی» است که هرکس به این اسم تحقّق یابد از آب چشمه حیات نوشیده است، و هرکس از این چشمه بنوشد هرگز نخواهد مُرد؛ چرا که به حیات حق زنده شده است. و هر زنده ای در عالم، زنده به حیات چنین انسانی است؛ چرا که حیات او حیات خدا است. و به آب این چشمه اشاره دارد، قول خدای تعالی که می فرماید: ما هر چیزی را از آب زنده کردیم.....و در حقیقت چشمه حیات، همان چشمه ولایت اصلی است که منبع نبوت حقیقی است. ..و در حقیقت ظلماتی که مشهور شده است (که آب حیات در ظلمات مخفی است)، همان ظلمت های عالم طبیعت و مقام کثرت است. و آب حیات عبارت از خارج شدن سالک از این ظلمات و رسیدن به این چشمه که چشمه ولایت و مقام توحید حقیقی است» رک : جامع الاسرار، ص ۳۸۱/ نقل از سایت پاسخگویان پس آب حیات به اصطلاح عرفانی لزوما عمر طولانی ربطی ندارد چون بسیاری از صاحبان مقام ولایت و توحید حقیقی به این معنا دارای عمر طولانی نبوده اند همان معنای است که در شعر عارف شبستری اشاره شد. ۲/۱/۱۴۰۲ سید کمال الدین عمادی https://eitaa.com/S_Kamaloddinemadi