💠آثار تربیت وحیانی در حوزه شناخت
قسمت 1️⃣
◀️ چگونگی بررسی آثار تربیت وحیانی بر حوزه شناخت
اگر بخواهیم آثار تربیت وحیانی را در حوزه شناخت دنبال کنیم، یعنی ببینیم تربیتی که پیامبر خدا (ص) در بیابان مکه و مدینه محقق کرد، چه تأثیری در روش شناخت مردم، بینش کلان مردم و حوزه شهودشان گذاشت؛ آیا باید روش شناخت های موجود و فلسفههای موجود را بررسی کنیم و ببینیم پیامبر خدا و وحی که بر پیامبر نازل شده است، به این عرصهها و پرسشهایی که در این عرصهها جمع شده است، چه پاسخی میدهد یا باید به گونه دیگری عمل کنیم؟
🔼 راه صحیح بررسی آثار تربیت بر حوزه شناخت
اگر بخواهیم تأثیر تربیت وحیانی بر حوزه شناختی را بررسی کنیم، به جای اینکه مسائل تاریخی و مدون شده را ملاک و مبنا قرار دهیم، به جای اینکه مسائل شناخته شده و جمعآوری شده در #فلسفه را بررسی کنیم و ببینیم پیامبر خدا چگونه جواب داده است، یا به جای اینکه در حوزه #عرفان ببینیم آنها چه مسائلی داشتهاند و پیامبر خدا به مسائل چگونه جواب داده است، باید به سمت مشکلات و نیازها و پرسشهای برآمده از آنها برویم.
روش شناخت اسلامی، روشی نیست که همین مسائل شناخت موجود را بدون اینکه بخواهد پرسشها را تغییر دهد، جواب بدهد. فلسفه اسلامی، فلسفهای نیست که همین ساختار و همین موضوعات و همین مسائل را بخواهد با استناد به آیات و روایات جواب بدهد. اسلامی شدن روش شناخت، وحیانی شدن روش شناخت، وحیانی شدن فلسفه، وحیانی شدن عرفان، بیش از هر چیز وابسته به این است که شروع و ختمش اسلامی باشد، شروع و ختمش وحیانی باشد، شروع و ختمش برگردد به انسان و ساخت انسان.
پس اگر ما مسئلههایی را در تاریخ فکر فلسفی خودمان داریم، انتظارمان نباید این باشد که حالا وقتی میخواهیم آثار تربیت وحیانی را در حوزه فلسفه بررسی کنیم، ببینیم از روایاتی که از امام صادق (ع) یا امام باقر (ع) رسیده است، این مسئله چگونه پاسخ داده میشود.
پس چه باید بکنیم؟ باید برگردیم به این نکته که اساس فلسفه برای حل کدام مشکل و پاسخ به کدام نیاز شکل گرفته است و بعد ببینیم در نگاه وحیانی برای حل آن مشکل و پاسخ به آن نیاز، چه مسائلی مطرح میشود و بعد آن مسائل را جواب بدهیم. شاید راز تفاوت نگاه هستیشناسانه که در کلام اولیای خدا وجود دارد با آنچه ما در تاریخ فلسفه بشر میبینیم، همین نکته است که انبیای الهی در هیچ دورهای مهمان حتی سفره پرسشها و مسائل فیلسوفان و معرفتشناسان و اهل عرفان نشدهاند. حتی در پرسشها مهمان اینها نشدهاند. پس اگر میخواهیم آثار تربیت اسلامی را بر این حوزهها ببینیم، حتماً باید برگردیم به اینکه مشکل و نیاز چه بوده و بر اساس آن مشکل و نیاز، مسائلمان را بازطراحی کنیم. مسائل موجود را پالایش کنیم. مسائلی که جمعآوری شده در حوزههای مختلف، در حوزه شناخت، در حوزه فلسفه، در حوزه عرفان، در هر جای دیگری، باید اینها را پالایش کنیم.
▶️شاهدی بر مدعا
شما فکر میکنید چطور میشود که فلسفههای مختلفی شکل میگیرد؟ فلسفههای متفاوتی شکل میگیرد، نه متفاوت در حد اینکه چهار تا مسئلهشان تغییر کند، [درحالیکه]در ساختار مسائل مشترک است، یا متفاوت در این حد که پاسخهای متفاوتی در برابر پرسشهای مشترک قرار بگیرد، بلکه اساس تغییر پیدا میکند. منشأ چیست؟ منشأ این که فلسفههای مختلفی شکل میگیرد که از بنیاد با یکدیگر فاصله دارند، همین است که برمیگردند به مشکل. یا به تعبیر دیگر [فیلسوفان مبدع فلسفه جدید] در دورهای نفس میکشند که آن مشکلی که یک موقعی برایش فلسفه تلاش کرده بود، مشکل شان نیست. مشکل دیگری در حوزه فلسفه شکل گرفته است و لذا میبینید که فلسفه دیگری سامان میگیرد. یا حتی اگر آن مشکل همان مشکل بوده است، الان یک نوع نگاه دیگری تحقق پیدا کرده است که ما به جای اینکه با نگاه قبلی برویم، با نگاه جدید میرویم و فلسفه جدید شکل میگیرد. این یک پایه اساسی است. هر کس بخواهد نگاه وحیانی و تأثیرش را در حوزههای دیگر ببیند، حتماً باید به این توجه داشته باشد.
🔽 چرا نمیتوان بر پرسش های موجود تکیه کرد؟
حالا علتش چیست؟ علت اول این است که پرسشهایی که در دورههای مختلف جمع میشود، خودشان متأثر از یک تربیت دیگر هستند. پس اگر نبی مبعوث میشود که این بشر در ظلمت فرو رفته را نجات دهد، نمیتواند بر اساس آن پرسشهایی که متأثر از آن محدودیتها بوده، کار خود را شروع کند. طبیعتاً باید از جای دیگری شروع کند. پس یک علتش این است. اگر فلسفه یونان یا فلسفه ایران کاری میکند، تلاشی میکند، این پرسشها زاده یک نوع تربیت است که حالا این تربیت ممکن است یک حکیمی بالا سرش بوده، ممکن است هم فرهنگ و محیط و اینها یک تربیتی را اقتضا کرده و این پرسشها به وجود آمده است.
#استادهادیزاده
#فقهتربیت
قسمت دوم
@Safaeiyeh
💠آثار تربیت وحیانی در حوزه شناخت
قسمت2⃣
◀️ ضرورت شروع از پرسشها
پس نکته اول که ما نمیتوانیم بر اساس پرسشهای مدون موجود، تأثیر تربیت را بر فلسفه، عرفان و حوزههای دیگر بررسی کنیم. علتش این است که خود پرسشها متأثر از یک تربیت دیگر هستند. اگر شما میخواهید این تربیت از ریشه شروع شود و تأثیرگذاری اساسی باشد، باید از پرسشها شروع کنید و تغییر را ایجاد کنید. نکته دومی که باعث میشود ما به این بحث پرسشها توجه داشته باشیم و از خود این پرسشها شروع نکنیم، بلکه از مشکل و نیازها شروع کنیم، این است که پرسشها در هر دوره، فرهنگی و جغرافیایی که برآمده باشند، یک محدودیتی را با خود دارند. یعنی وقتی شما در یک ساختاری از پرسش قرار میگیرید و میخواهید آنها را جواب دهید، خود این پرسشها و ساختارشان شما را در یک چارچوب محدود میکند. حالا این حدودش چقدر است، بسته به آن فرهنگی دارد که این پرسشها از آن بیرون آمده است. اگر فرهنگ نگاه گستردهای داشته باشد، این هم گستردهتر است. اگر محدود باشد، این هم محدودتر است. پس این هم نکته مهمی است که هر مجموعه پرسش و ساختاری از پرسش، اگر بخواهید دنبال کنید، با یک سری محدودیتهایی همراه میشوید.
🔼 تطبیق بر یک نمونه
مثال بزنم به جایی که به کسی برنخورد. ما اگر بخواهیم علم منطق را بازنگری کنیم، اگر همین ساخت موجودش با مسائل موجودش و بدون برگشت به نیازها و مشکلاتی که از اساس داشتیم یا بدون برگشت به نیازها و مشکلاتی که امروزه داریم، بخواهیم بررسی کنیم، خیلی جای تغییر و تحول نخواهیم داشت، چون همین ساختار موجود را میخواهیم دنبال کنیم. اما اگر از مشکلات و نیازها شروع کنیم، از اول مشکل و نیاز چه بوده و آیا آن مشکل و نیاز همچنان برای بشر باقی است یا نه؟ امروز مشکل چه چهرهای دارد؟ اگر از اینجا شروع کنیم، طبیعتاً دایره تغییر و تحول میتواند باز باشد. این یک نمونه است که شما میتوانید تجربه کنید. ببینید اگر بخواهید بحث منطق را بنویسید، از کجا شروع میکنید؟ اینهایی که من به شما میگویم، همینطور از آن عبور نکنید که بگویید «خب بالاخره منطق که تدوین شده، یک تاریخی هم دارد، جای این حرفها را ندارد!» نه، یکی که خود این منطق هم جای این حرفها را دارد. همچنان که تا الان این بحثها در آن اتفاق افتاده است. شما یک مرحله منطق صوری دارید، بعد یک تغییری پیدا شده، منطق فازی مطرح شده، بعد شکلهای دیگری هم از منطق با تغییراتی گفتگو شده است. راه را نبندیم که این منطق همینطور باقی بماند و کاریش نشود کرد. بنشینید فکر کنید؛ اگر شما بخواهید مسائل حوزه تفکر را حل کنید یا به تعبیر دیگر مشکل اساسی که منطق اعلام میکند ـ مصونیت از خطای در فکر- را دنبال کنید، چیست؟ اگر بخواهید این را جواب دهید، از کجا شروع میکنید؟ آیا همین مسیر را میروید یا تغییراتی خواهید داشت؟ به این توجه کنید که چقدر فرق میکند شما به مسیر منطق موجود حرکت کنید یا از این شروع کنید که خطای فکر خود را کنترل کنید. حالا چه روشی، چه منطقی میتواند خطای فکر من را کنترل کند؟ و یک گام حتی قبل از این، آیا مشکل فکر فقط همین احتمال خطاست یا مشکلات دیگری هم دارد؟ آیا فقط همین مشکل بوده یا مشکلات دیگری هم دارد؟ و حالا این مشکل خطا، آیا فقط در مقام ارائه و انتقال به دیگران است یا در جریان ذهن و مقام تحقق در خودم هم همین مشکل وجود دارد؟ که آن مشکل در ذهن من دیگر این نیست، مشکل چیز دیگری ممکن است باشد.
پس ببینید وقتی از مشکل شروع کنید، دست شما باز میشود. ممکن است منطق متحولی را بیاورید. پس این هم نکته دوم که اگر میخواهیم آثار تربیت را در حوزههای مختلف بررسی کنیم، باید حواسمان باشد که از مشکلات و نیازها و پرسشهای برآمده از مشکلات و نیازها شروع کنیم.
▶️همه پرسشها را کنار نمیگذاریم!
این هم در آخر اشاره کنم که منظور این نیست که همه پرسشهای موجود را کنار بگذارید؛ نه! وقتی شما از مشکلات شروع میکنید، یک پایگاهی پیدا میکنید برای نقد و ارزیابی همین پرسشها. پرسشها را میآورید، نقد و ارزیابی میکنید. آنی که درست است میپذیرید، آن که درست نیست را کنار میگذارید.
🔽لزوم مطالعه تاریخ معرفت بشری
نکته سوم این که مطالعه تاریخ فلسفه و اندیشههای فلسفی، یا مطالعه تاریخ اندیشههایی که در حول معرفت بشری شکل گرفته است، یا مطالعه آنچه که در حوزه عرفان تحقق پیدا کرده است، همه اینها کمک میکند به اینکه شما مشکل را بهتر تشخیص دهید و مسائلتان را بهتر تبیین و تحلیل کنید. وقتی میگوییم بیاییم به مشکل نگاه کنیم، معنایش این نیست که از تاریخ فلسفه یا تاریخ معرفتشناسی چشمپوشی کنیم. نه، هر چقدر اینها جمعبندی شده در دستمان باشد، به ما کمک میکنند که مشکل خودمان را بهتر درک کنیم و راحتتر به مسئله تبدیل کنیم وبعد جریان پژوهشی خودمان را دنبال کنیم.
#استادهادیزاده
#فقهتربیت
قسمت اول
@Safaeiyeh
241215_001~1.mp3
11.36M
♒️چگونگی تحلیل سیاسی
❕سه نکته اساسی در تحلیل سیاسی و تحلیل تاریخی
❗️۲ خلأ عمده در تحلیل های موجود سیاسی
❕چرا در جریان سوریه ورود پیدا کردیم ❓
❗️تأثیر نگاه فلسفه تاریخی بر تحلیل های ما
❕سرنوشت سوریه 🇸🇾 در انتظار ماست 🇮🇷 اگر...
❗️لزوم پیگیری روش تحلیل معصومین
📅۲۵ آذر ۱۴۰۳
#استادهادیزاده
@Safaeiyeh
2_1152921504642938223.MP3
12.18M
🎙حجةالاسلام استاد #موسیصفایی(فرزند استاد صفایی)
🗓 موضوع: عوامل رشد،انحطاط و رکود
📆 ۱۳خرداد۱۳۹۸ / ۲۸ماهرمضان
📍 مؤسسه کتابپردازان
📝 بخش❶
توضیحاتی ذیل دعای کوتاه از امام صادق(علیهالسلام) برای دهه آخر ماه رمضان:
اللَّهمَّ اَدِّ عَنّا حَقَّ ما مَضی مِن شَهرِ رَمَضانَ،...
➖ما حتی نسبت به زمان مسئولیم/ همه عالم به نحوی تکلیفشان را انجام میدهند، این فقط انسان است که عصیان میکند و اعمالش با اختیار است
بخش❷ 17:00
اشیاء با اضدادشان شناخته میشوند/
در سوره عصر اصلا صحبت از رشد نیست در حالی که عنوان کتاب ایشان رشد است
عناوین در مقابل رشد:
🔸خسر
مقابل رشد بودن آن، در قرآن استنادی ندارد و در لغت بیان شده
🔸شَرّ
وَ أَنَّا لَا نَدري أَ شرٌّ أُرِيدَ بمن في الأَرض أَم أَرادَ بهِم ربُّهُم رَشَدًا(جن/۱۰)
و اینکه (با این اوضاع) ما نمیدانیم آیا اراده شرّی درباره اهل زمین شده یا پروردگارشان برای آنان اراده رشد کرده؟
🔸ضُرّ(ضرر)
قُل إِني لَا أَملكُ لكم ضَرًّا ولا رَشَدًا(جن/۲۱)
بگو: من مالک زیان و رشدی برای شما نیستم
🔸غی
لا إِكراهَ في الدّينِ قد تبين الرُّشدُ من الْغَي(بقره/۲۵۶)
در قبول دین، اکراهی نیست (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است
🔸ضلال
فَامْنُنْ علَيَّ قبل البلاءِ بِالعافيةِ، وَقَبلَ الطلَبِ بالجِدَة، وقبل الضَّلالِ بِالرَّشادِ(دعای مکارمالاخلاق/مفاتیحالجنان)
🔸سفاهت
در تعابیر فقهی بیان شده که چون فردی به حد رشد نرسیده و سفیه است، محجور(ممنوع) از تصرف در اموالش است و احتیاج به ولیّ دارد
و همه این معانی نوعی تناسب با خسر دارد : دقیقه 23:47 به بعد
@Ensan_Jari
@Safaeiyeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺گروه علمی #تربیت_اخلاقی مؤسسه آموزش عالی اخلاقوتربیت برگزار کرد:
🔰 نشست علمی ترویجی ویژه با موضوع:
«#فقه_اخلاقوتربیت، ضرورت تحول در روششناسی، رویکردها»
[روایتی کوتاه از کلیدهای اساسی #فقهواصول_معارف]
👤 ارائه دهنده: استاد محمد تقی #هادیزاده زیدعزّه
@moraleducationgroup
@Safaeiyeh
🔸 نشست علمی عرضه و نقد دیدگاه علمی با موضوع " تمدن و مقاومت "
🔺 هفدهمین نشست از سلسله نشستهای گفتمان مقاومت
🔰 به همت گروه مطالعات پیشرفت و تمدن و مرکز تعاملات علمی بین المللی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
▪️سیدعلیرضاعالمی
➖عنوان ارائه: تحلیل تمدنی پدیده مقاومت
▪️#امیر_غنوی
➖عنوان ارائه: تحلیل اخلاقی جایگاه مقاومت در وضعیت کنونی
✍️ دبیر علمی:
سید مصطفی موسوی
📅 چهارشنبه ۱۲ دیماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰
🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/international
@activism_ideas
#جبههمقاومت
#استادغنوی
@Safaeiyeh
ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی استاد هادیزاده -1396- مجموعه تربیتی خواهران شاهرود اردوی قم - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه.pdf
644.2K
✨متن نشست علمی با عنوان «ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد تقی هادیزاده -1396- اردوی قم مجموعه علمی تربیتی خواهران از شاهرود - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه