🔻پيرامون ليلة الرغائب
اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان #ليلة_الرغائب يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است.
مبناي ليلة الرغائب روایتی منسوب به پيامبر اكرم(ص) است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است.
انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است.
محدثان و عالمان #شیعه و #سنی نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را #جعلی دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت میدانند.
برخی ديگر روایت ليلة الرغائب را از نظر سند #ضعیف دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده (التسامح في ادلة السنن) جایز دانسته اند!
📌متأسفانه در سالهای اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای (شب آرزوها) نامگذاری و معرفي کردهاند!!!
⭕️ اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است:
١- از نظر #سند و ماخذ آن. (رجال الحديث و سند شناسي)
٢- از نظر #محتوا و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي).
📚منابع ليلة الرغائب:
اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است.
از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد.
ظاهراً در بین اهل سنت، قدیمی ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب (احیا علوم الدین) #غزالي در قرن پنجم هجری قمری است.
غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب میگوید:
در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سالها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کردهاند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم.
📌اولین کسی که در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب (مفید العلوم و مبید العموم) منتسب به شخصی به نام محمد بن عباس #خوارزمی است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است.
بعد از او سید بن طاووس در کتاب (اقبال الاعمال) و پس از وی ابن باقی منابع شیعی راه یافته است.
📚 رجوع كنيد به :
١- احیا علوم الدین، محمد غزالي، ج١ ص٢٠٣.
٢- مفید العلوم و مبید الهموم، محمد بن عباس خوارزمي، ص ١٧١.
٣- الاقبال بالاعمال الحسنة، سید ابن طاووس، ج ٢ ص ٦٣٢.
٤-اختیار المصباح الکبیر، ابن باقی قرشی، ج ٢ ص ٢٢٩.
٥-منهاج الصلاح فی اختصار المصباح، علامه حلي، ص ٤٥٧.
٦-بحارالانوار، مجلسي، ج٩٥ ص٣٩٥.
٧- البلد الامین و الدرع الحصین، ابراهيم بن علي كفعمي، ص ٦٩.
http://eitaa.com/nokaterjalie
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا صاحبان قدرت در غرب دوست ندارند ما مسلمان باشیم؟!
جالب است
ببینید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 دهه فجر، عید انقلاب اسلامی
🔹️رهبر انقلاب: دهه مبارکه فجر، عید انقلاب، عید تاریخ ایران و عید امام بزرگوار است. ۱۳۷۳/۱۱/۱۴
گفت پیغمبر که رحم آرید بر
جان من کان غنیا فافتقر
والذی کان عزیزا فاحتقر
او صفیا عالما بین المضر
گفت پیغمبر که با این سه گروه
رحم آرید ار ز سنگید و ز کوه
آنک او بعد از رئیسی خوار شد
وآن توانگر هم که بیدینار شد
وآن سوم آن عالمی که اندر جهان
مبتلی گردد میان ابلهان
📚مثنوی معنوی،دفتر پنجم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
🔻آرای مقدس
✍ سید عبدالله هاشمی
▫️در فرهنگ عمومی جامعه ما برای ارزش گذاری یک شخصیت،رخداد اجتماعی،مکان و یا زمان خاص، از واژه «مقدس» استفاده میشود.مقدس بودن با یک احساس مثبت و پذیرش جمعی همراه است.اگر قداست یک موضوعی در ذهن جامعه اثبات شده باشد به طور طبیعی و بدون توصیه و اکراه رفتار جامعه با آن مساله، همراه، سازگار و فداکارانه خواهد بود.
▫️به عنوان مثال حضرت آیت الله بهجت به عنوان یک شخصیت دینی، در ذهن عموم مردم، قداست خاصی دارد. به همین جهت بدون آنکه فعالیت رسانهای خاصی انجام شود و یا تشکیلات منسجمی نام و یاد ایشان را در لایههای اولیه ذهن مردم زنده نگه دارد اما مردم در ابراز ارادت به ایشان بسیار صادق و بدون تکلف هستند.سردار شهید قاسم سلیمانی یکی دیگر از چهرههای مقدس در جهان اسلام است.شخصیتی که دلها برای شهادتش اندوگین و چشمها اشکبار شد.
▫️دوران جنگ تحمیلی یکی از پدیدههای اجتماعی مقدس در تاریخ معاصر ایران است.همین قداست دفاع از میهن و نظام اسلامی،سنگینی بار جنگ و تلخی غم های آن را بر جان مردم هموار میساخت به گونه ای که بسیاری از مادران یکی پس از دیگری شیردلان خود را بدون چشم داشت به میدان جهاد فرستادند و هرگز پشیمان نشدند.
🔸پدرسردار شهید علیزاده که اخیرا در سوریه توسط رژیم اسرائیل به همراه چند مستشار سپاه شهید شد در مصاحبهای فرمود:
«برای دفاع از دین و اسلام ،یک فرزند دیگرم در جنگ تحمیلی شهید شد و باز هم پای کار این نظام هستم و هیچ توقعی هم از کسی ندارم »
🔸مقدس بودن از واژه «قدس» گرفته شده است و درباره یک پدیده الهی به کار میرود. لذا به احادیثی که از جانب خداوند نقل شده و جزء آیات قرآن نیست «حدیثقدسی» میگویند.هر امری که در نگاه فطرت خدا جوی انسان به چیزی جز خدا ارتباط نداشته باشد و انگیزههای دنیوی در آن دخیل نباشد مقدس محسوب میشود.
🔸لذا منشا قداست یک واقعیت الهی بودن آن است.خداوند برای همه انسانها مقدس است و نسبت به آن دلبستگی و کرنش وجود دارد.او آفتاب قداست است و هر پدیده،فرد یا جامعهای که به تقویت رابطه خود با خدا بپردازد به همان اندازه رنگی از قداست آن ذات پاک را به خود میگیرند.
▫️جهاد در راه خدا نیز به همین جهت مقدس شمرده میشود چرا که انگیزههای زمینی از ترس جان پا به فرار میگذارند و تنها عامل ایستادن در میدان مبارزه جلوه جمال خدای بیهمتاست.
▫️هر جا که انگیزههای زمینی انسان برای حضور در عرصهای قربانی شده باشد و رضای خدا خواست انسان باشد آن عرصه مقدس است. انسانهای که در این جهت همسفرند همه رنگی از قداست خدا را به خود گرفتهاند.
♦️عرصه انتخابات و سپردن مقدرات کشور به دست صالحان، بدون انگیزههای زمینی،یکی از مقدسترین جلوههای حیات اجتماعی است، اما عملکرد برخی نامزدها و هیجان جاهلانه برخی طرفداران نور قداست آن را تار میکند و انگیزهها و رفتارهای زمینی، نگاه آسمانی مردم را به زمین میزند.یکی از پیامدهای ناگوار این گناه اجتماعی این است که مردم از صندوقهای رأی دلسرد میشوند و در میانه راه نور روشن راه حق را گم میکنند مگر آنکه از بصیرت نافذی برخوردار باشند و بهتر از خواص حق را تشخیص دهند.
♦️تک تک آرای مردم به اندازه تک تک قدم های شهیدان در فکه و شلمچه مقدس است اگر انگیزه ها و معیارهای انتخاب، شبیه شهیدان،پاکیزه و خداپسندانه باشد.
🔻نتیجهی آرای مقدس،همان نتیجهی دفاع مقدس است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
یکی از اساسیترین منابع معرفتی بشر فطرت و عقل است. اصحاب مکتب تفکیک علیرغم برخورداری از انگیزه الهی و صحیح به طرح اندیشههای ناصواب و خام درباره (رابطه عقل و فطرت)، پرداختهاند بررسی تطبیقی اندیشه مکتب مزبور با اندیشمندان مکتب صدرایی بهترین راه حفظ دغدغه، اصلاح و ترمیم اندیشه ایشان است. علامه جوادیآملی یکی از برجستهترین اندیشمندان معاصر در این حوزه هستند و بررسی تطبیقی دیدگاه اصحاب تفکیک و حضرت علامه در نسبت میان عقل و فطرت موجب تبیین هرچه بیشتر ابعاد مسأله و کشف حقیقت خواهد بود.
نویسنده اثر حاضر را در چهار فصل سامان داده است.
فصل نخست شامل مباحثی مانند تبیین دقیق معنای عقل، فطرت و دین است.
فصل دوم به بررسی تطبیقی هستیشناسی و معرفتشناسی عقل از دیدگاه مکتب تفکیک و علامه جوادی اختصاص دارد. نویسنده در فصل سوم ابتدا به مفهومشناسی فطرت و کارکردهای آن از نگاه مکتب تفکیک پرداخته و سپس هستیشناسی و معرفتشناسی آن را در ابعاد گوناگون به بحث گزارده است و در ادامه، دیدگاه علامه جوادی را در مباحثی چون مفهومشناسی، هستیشناسی و معرفتشناسی فطرت تشریح کرده است. فصل پایانی به رابطه عقل و فطرت از دیدگاه دو طرف در حوزههای هستیشناختی و معرفتشناختی اختصاص پیدا کرده است و در پایان به رابطه حجیت معرفت عقلی و فطری از دیدگاه علامه جوادی و مکتب تفکیک اشاره شده است.
اثر حاضر در ۲۰۰ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی به ساحت ارجمند جامعه علمی ایران اسلامی تقدیم شده است.
جهت مشاهده صفحههای آغازین کتاب کلیک کنید. https://maaref.ac.ir/wp-content/uploads/2023/05/A.-Hashemi.pdf
.
🔻کنش سیاسی تراز
✍سید عبدالله هاشمی
🔹در فضای پرشور و هیجان سیاسی همواره انسان به دنبال یک تکیهگاه فکری محکم برای کنش سیاسی خود میگردد و دوست دارد از میدان پر مین سیاست جان سالم به در ببرد.
▫️نهج البلاغه به شهادت مبارزین سیاسی و رهبران خردمند یکی از بهترین منابع فکری برای سیاست ورزی است.مجموع این خطبه ها و بیانات در دوران حکومت آن حضرت بیان شده است و همگی ناظر به مسائل سیاسی ،اجتماعی موجود در متن جامعه است.
▫️یکی از مهمترین خطبه ها،در این زمینه خطبه 192 معروف به خطبه قاصعه است. این خطبه، فلسفه تاریخ و سیر حرکت پرفراز و نشیب جوامع را تحلیل میکند.تصمیمهای درست و خطای امتها را بازگو نموده، منشأ رفتارهای نادرست و نتایج و پیامدهای آن را گوشزد میکند.همچنین، یک جریان شناسی عمیق تاریخی صورت گرفته و به پرسشهای مهمی از این قبیل پاسخ داده است.
1. مبنای حرکتهای اجتماعی چیست؟
2. بازیگران اصلی حرکت های اجتماعی چه ویژگیهای دارند؟
3. مسیر صحیح و درست حرکت جامعه چیست؟
4. نشانه اصلی انتخاب و رأی ناصواب چیست؟
5. نشانه انتخاب صحیح در مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟
▫️در این خطبه حضرت اساس و ریشه همه انتخابهای نادرست امتها، از ابتدای خلقت تا پایان حیات اجتماعی انسان را «عصبیت وحمیت» میداند.شیطان با همین خصلت از درگاه خدا رانده شد برای همین حضرت ، شیطان را امام متعصبین و پیشکسوت متکبرین معرفی میکند.شیطان برای گمراه کردن مردم، همین بیماری را سرایت میدهد. حضرت در این باره میفرماید:
«فاحذروا عباد الله عدوالله ان یعدیکم بدائه »
مراقب باشید ای بندگان خدا که دشمن خدا بیماری خود را به شما سرایت ندهد و شما را گرفتار «حمیت و تعصب» ننماید.
در ادامه خطبه حضرت با تکیه برهمین موضوع به تحلیل سرنوشت امتها پرداخته، توضیحات مفصلی بیان میفرماید.پس از نکوهش بسیار از عصبیت و حمیتهای شیطانی ، میفرماید:
« اگر ناچار از عصبیت باشید و نتوانید دست از آن بکشید، عصبیت خود را برای اخلاق نیکو و کردارهای پسندیده و امور زیبا قرار دهید که خاندانهای اصیل و بزرگمنش عرب و روسای قبائل به آن موصوف بودند. تعصب به داشتن اخلاق مرغوب نزد عقلا و آرمان های بزرگ ودرجات بالای ارزشها و آثار پسندیده که از خود به یادگار میگذاشتند.»
🔻از مجموع فرمایش حضرت میتوان دریافت که تعصب وحمیت معیار مناسبی برای کنشهای سیاسی جامعه نیست و اگر حمیت وعصبیت امری ناگزیر باشد،باید نسبت به ویژگیهای شایسته و صفات برجسته تعصب داشت و چنین امری را معیار کنش سیاسی قرار دهیم.
🔰این خطبه برای همه کنشگران سیاسی و علاقمندان به فعالیتهای انتخاباتی، مفید وکاربردی است.در این خطبه، پاسخ بسیاری از دغدغه های ذهنی جوان مومن انقلابی در تحلیل مسائل سیاسی داده شده است.
به همه دوستان پیشنهاد میکنم از روی کنجکاوی هم شده خطبه192 نهج البلاغه معروف به خطبه قاصعه را از دست ندهند.به لطف خدا ترجمه های بسیار دقیق و فراوانی نیز در این زمینه موجود است.
✅ چقدر خوب میشد اگر برای تحلیل مسائل سیاسی ،نشستهای معرفتی با محوریت این خطبه، در فضای نخبگان، شکل میگرفت و به جای تکیه بر اندیشههای رعشهدار و تحلیلهای آبدار، منبع معرفت سیاسی اجتماعی خود را به «امیر کلام» و «کلام امیر» میسپردیم.
بازنشر در خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xcGbJ
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
نامزد اصلح در خبرگان کیست؟
▫️صلاحیت نامزد خبرگان با نماینده مجلس و ریاست جمهوری متفاوت است؛هرچند در برخی ویژگیها مشترک هستند.شایستگی نامزد خبرگان را باید متناسب با وظیفه و رسالت خطیر قانونی او تعیین کرد.
▫️ طبق اصل 107 قانون اساسی مجلس خبرگان،مسئول نظارت بر عملکرد رهبری و انتخاب رهبر در زمان خاص است.اولین ویژگی رهبری در اصل 109قانون اساسی نیز، مساله فقاهت است.
▫️با توجه به این دو اصل مهم قانون اساسی ،شایسته ترین نامزد مجلس خبرگان،کسی است که فقاهت و دیانت فقیه حاکم،را بهتر بتواند احراز کند.
▫️نشانه این شایستگی برای نامزد خبرگان قوت علمی وسابقه فقاهت ریشه دار و عمیق در حوزه علمیه است تا توانایی کامل برای درک اندیشه فقهی فقیه حاکم را داشته باشد.
▫️علاوه بر ویژگی مهم فقاهت، شایستگیهای دیگری نیز برای نامزد خبرگان لازم است تا بتوان او را برای نظارت و انتخاب عالیترین مقام سیاسی و معنوی کشور انتخاب کرد.زهد وپارسایی،عدم وابستگی حزبی به جریان های سیاسی،استقلال شخصیت و عدم تاثیر پذیری،قدرت تشخیص و...از جمله این شرایط است.
🔸در صورتی که همه نامزدهای خبرگان، در شرایط لازم، یکسان باشند و فردی بیش از دیگران، برخوردار از فقاهت نباشد،میتوانیم یکی را انتخاب کنیم.
اما در صورتی که شرایط یکسان نباشد و در میان نامزدها یکی شایستهتر باشد،وظیفه ما این است که انتخاب مهمترین تصمیم تاریخ یک ملت را به او بسپاریم و در این زمینه احتیاط لازم را رعایت کنیم.
🔸شناخت فقاهت و مقام علمی عالمان دینی و برتری برخی از آنان،برای عموم مردم کار آسانی نیست. بهترین راه در این زمینه شهادت عالمان آگاه و وارسته است.در صورتی که نسبت به برخی از نامزدها،عالمان دینی و وارسته مثل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح به برتری علمی آنان داشته باشند و اطمینان قلبی برای انسان حاصل شود،موظفیم اصلح را انتخاب کنیم.
🔻تعیین سطح حداقلی اجتهاد در بند۸ ماده ۱۱ قانون انتخابات خبرگان در واقع معیار عمل شورای نگهبان برای تشخیص «نامزد صالح» است نه «نامزد اصلح»چراکه احراز شرایط نامزدهای خبرگان وظیفه قانونی شورای نگهبان است نه مردم و برای معرفی نامزد صالح حداقل شرایط کافی است،اما مردم موظف به انتخاب اصلح هستند و اجتهاد حداقلی معیار تشخیص اصلح نیست بلکه برتری یک نامزد در فقاهت وسایر شرایط در تشخیص اصلح تاثیرگذار است.
لذا مستند به این اصل قانون اساسی نمیتوان گفت برتری فقهی برخی از نامزدها معیاری برای تشخیص اصلح نیست.
ارتکاز و فهم عمومی مردم و متشرعین تا به امروز هم اینگونه بوده است. به طور مثال در رقابت میان مرحوم آیت الله مومن و طلبه جوانی به نام جناب حجتالاسلام والمسلمین دوستمحمدی برای خبرگان در قم،مردم به معیار حداقلی در انتخاب اکتفا نکردند و جامعه مدرسین و دیگر بزرگان آیتالله مومن را اصلح میدانستند.
سیره عقلا در امور خطیر و مهم نیز،گزینش شایستهتر هست و به شرایط حداقلی اکتفا نمیکند.
البته اصلح بودن از مجموع شرایط از جمله اجتهاد حاصل میشود و منحصر در اجتهاد نیست.
یکی از آسیب ها در انتخاب اصلح ،انحراف در ملاکهای نامزد شایسته است.در صورتی که معیارهای دیگری برای نامزد اصلح مطرح شود نتیجه آن انحراف در آرای مردم است و مسئولیت تاریخی به دنبال دارد.
برجسته ساختن منافع قومی،وابستگیهای صنفی یا منطقهای برای انتخاب نامزد خبرگان یکی از مصادیق انحراف درمعیارهای انتخاب اصلح است.
نشانهی خلوص کامل و الهی بودن انتخاب انسان، این است که دلبستگیها و منافع فردی و .. در انتخاب انسان تاثیرگذار نباشدبلکه تنها رضای خدا و ملاحظه شایستگیها معیار انتخاب باشد؛هرچند برخلاف دلبستگیها و تمایلات انسان باشد.
🔰رهبر انقلاب در تبیین اصول انقلاب اسلامی میفرمایدفرمودند:
" اصلاً جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی برای #حاکمیّت_دین_خدا تشکیل شد؛ اصلاً برای این است که جامعه با شکل و #هندسهی_دینی زندگی کند و تنظیم بشود. حکومت با هندسهی دینی تنظیم بشود و حرکت کند و پیش برود و اقدام کند؛ این جزو بیّنات انقلاب بود. مردم جان دادند، خون خودشان را تقدیم کردند، نثار کردند برای اینکه این اتّفاق بیفتد؛ این جزو اصول انقلاب است؛ "
https://khl.ink/f/49361
با توجه به سخنان امامین انقلاب و مراجعه به سیره شهدای عزیز می توانیم اهتمام به تکلیفمداری در کنشهای سیاسی و اجتماعی را مشاهده کنیم. ما نیز با تاسی به شهدا از خواستهها و سلایق خود باید عبور کنیم و مصالح اسلام و سرنوشت انقلاب را معیار قرار دهیم.
صحنه انتخابات عرصه قربانی کردن اسماعیلهای حزبی و قومی و دل سپردن به رضایت معبود شهیدان است.
🔻فاستبقوا الی الخیرات
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
انتخابات مصداق «أَمْرٍ جَامِعٍ»
✅ سید مهدی هاشمی
خدای سبحان در آیات پایانی سوره نور به یک نکته سیاسی اجتماعی مهمی تذکر می دهد و آن همراهی و لبیک به ندای رهبر جامعه اسلامی در امور اجتماعی بعد از ایمان خدا و رسولش است که با پشتوانه مردمی انجام می شود و در این باره می فرماید:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُواْ مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یَذْهَبُواْ حَتَّى یَسْتَئْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَئْذِنُونَکَ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَئْذَنُوکَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمُ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
در این آیه سه شاخصه مومن انقلابی را مطرح می کند که عبارتند از؛
۱.ایمان به خدا
۲.ایمان به پیامبرخدا
۳.و همراهی با رهبر جامعه اسلامی در امور اجتماعی
در اینکه مراد از «أَمْرٍ جَامِعٍ» در آیه شریفه چیست برخی مفسرین مصداق امر جامع را بیان کردند نظیر نماز جمعه. جهادو نماز استسقا و برخی تعریف ارایه کردند یعنی هر امر اجتماعی و عمومی که نیاز به حضور مردم است «انتخابات» یکی از مصادیق اتم «أَمْرٍ جَامِعٍ» دانست زیرا تحقق آن به حضور مردم و یک تصمیم جمعی برای اقدام و انتخاب است بنابراین مشارکت در یک امر اجتماعی مثل انتخابات مطالبه رهبر جامعه اسلامی است و از نشانه های مومنین راستین معرفی شده است و ادامه آیه تذکر می دهد فراخوانی که رهبر جامعه اسلامی به مردم و ملت خود میدهد مثل دیگر فراخوانها نیست که برخی بپذیرید برخی نپذیرید بلکه باید همگان اطاعت کنند آنجا که میفرماید
لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا ۚ قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
البته برخی ها از این امر تخلف میکنند و اطاعت نمیکنند که در ادامه آیه شریفه به این مهم می پردازد و می فرماید کسانی که با رهبر جامعه اسلامی مخالفت کنند بدانند که خدا آنها را به یک فتنه ای در دنیا و عذاب دردناک در آخرت مبتلا می کند این است فرجام تنها گذاشتن رهبر جامعه اسلامی آنچه شایسته تامل است آن است که اطاعت از رهبر جامعه اسلامی از علامت های مومن انقلابی شمرده شده است که در کنار ایمان به خدا و ایمان به رسول خدا معرفی شده است و اگر رهبری در موضوع مهمی مثل انتخابات فراخوان عمومی داد همگان باید همراهی کنند.
https://eitaa.com/sayedmahdi1361
بسمه تعالی
✍پاسخ های زیبای انتخاباتی از منظر ارزشمند قرآن کریم:
✅۱- چرا رای بدهیم؟
- جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"(رعد -11)
خدا سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند
✅۲- من وقتی نمیدانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟
جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" (نحل - 43)
از اهلش بپرسید
✅۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟
جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق
قرآن میفرماید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات -6)
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ .
✅۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟
جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" (یونس - 8)
راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن
✅۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟
جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت میبرند نروید.
قرآن میفرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران - 188)
دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام ندادهاند مورد ستایش قرار گیرند
✅۶- به چه کسی رای بدهیم؟
"أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ "(مائده - 54)
جواب: به کسی رای بدهیم که آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مىكنند و از ملامت هيچ ملامتكنندهاى نمىهراسند.
بسمه تعالی
✍پاسخ های زیبای انتخاباتی از منظر ارزشمند قرآن کریم:
✅۱- چرا رای بدهیم؟
- جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"(رعد -11)
خدا سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند
✅۲- من وقتی نمیدانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟
جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" (نحل - 43)
از اهلش بپرسید
✅۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟
جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق
قرآن میفرماید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات -6)
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ .
✅۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟
جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" (یونس - 8)
راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن
✅۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟
جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت میبرند نروید.
قرآن میفرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران - 188)
دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام ندادهاند مورد ستایش قرار گیرند
✅۶- به چه کسی رای بدهیم؟
"أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ "(مائده - 54)
جواب: به کسی رای بدهیم که آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مىكنند و از ملامت هيچ ملامتكنندهاى نمىهراسند.
درختی که آب تلخ بخورد، میوه شیرین نمیدهد.
به دلیل رای خود، بیشتر فکر کنید تا نامزدی که رای میدهید.
🤔🤔
#تقوای_اجتماعی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
آنگاه که از شما دورم، فراق دل را می سوزاند
چون به شما میرسم و دل میخواهد از آب گوارای وصال لبانش را خنک کند و با نگاهی آتش جان فرو نشاند،شرم حضور و حیا از زشتی اعمال،سر را فرو افکنده و نمیتواند سر راست کند.
بیچاره دل من!
با دوری از فراق می سوزد
و در وصال از آتش شرم!
جهنم برای این دل مسکین، شروع شده!
الهی ادخلتنی النار اعلمت اهلها انی احبک
💐 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَیِّدَ الْعابِدینَ وَسُلالَةَ الْوَصِیّین
🔰 کتابخانه علوم اسلامی تسنیم تقدیم می کند:
❇️ کامل ترین لیست کتاب درباره صحیفه سجادیه
♦️ متن اصلی صحیفه سجادیه
۱. الصحیفة مع الدليل الموضوعي 👈 دانلود
۲. الصحیفة السجادية الجامعة 👈 دانلود
۳. الصحيفة السجادية الكاملة 👈 دانلود
🔻 معروفترین نسخ خطی صحیفه سجادیه
۳. شمس الدین جباعی (أقدم النُّسَخ) 👈 دانلود
۴. میرزا احمد نیریزی 👈 دانلود
۴. اشرف الکُتّاب 👈 دانلود
۵. روایت حسین بن اشکیب 👈 دانلود
🔻 ترجمه های صحیفه سجادیه
۶. ترجمه فارسی (انصاریان) 👈 دانلود
۷. ترجمه فارسی (الهی قمشه ای) 👈 دانلود
۸. ترجمه فارسی (ممدوحی) 👈 دانلود
۹. ترجمه فارسی (آیتی) 👈 دانلود
۱۰. ترجمه انگلیسی (ویلیام چیتیک)👈 دانلود
۱۱. ترجمه اردو (مفتی جعفرحسین) 👈 دانلود
🔻 شرح های صحیفه سجادیه
🔹 فارسی
۱۲. عرفان اسلامی (مکارم شیرازی) 👈 دانلود
۱۳. شرح صحیفه (انصاریان) 👈 دانلود
۱۴. ریاض العابدین (قهپایی) 👈 دانلود
۱۵. شرح صحیفه (علامه شعرانی) 👈 دانلود
۱۶. نسیم بهشت (دوجلدی) 👈 دانلود
۱۷. شرح صحیفه (فهری زنجانی) 👈 دانلود
۱۸. ریاض المؤمنین (مجلسی اول)👈 دانلود
۱۹. تحفه رضویه 👈 دانلود
🔹 عربی
۲۰. ریاض السالکین (هفت جلدی)👈 دانلود
۲۱. التحفة الرضوية 👈 دانلود
۲۲. نورالانوار (محدث جزایری) 👈 دانلود
۲۳. تعلیقات فیض کاشانی 👈 دانلود
۲۴. حاشیه ابن ادریس حلی 👈 دانلود
۲۵. شرح الصحیفه (حسینی جلالی) 👈 دانلود
۲۶. لوامع الانوار العرشیة (۶جلدی) 👈 دانلود
۲۷. شرح میرداماد بر صحیفه سجادیه👈 دانلود
۲۸. شرح الصحیفة (مجلسی اول) 👈 دانلود
۲۹. شرح الصحیفه (شیرازی) 👈 دانلود
۳۰. الحدیقة الهلالية 👈 دانلود
🔻 درباره صحیفه سجادیه
۳۱. معجم إعراب الفاظ الصحيفة (۳جلد) 👈 دانلود
۳۲. حل لغات الصحيفة السجادية 👈 دانلود
۳۳. اعتبارسنجی الصحیفه السجادیه 👈 دانلود
۳۴. زبور آل محمد در گذر تاریخ 👈 دانلود
۳۵. زبان دعا در صحیفه سجادیه 👈 دانلود
۳۶. الدلیل الی موضوعات الصحیفه 👈 دانلود
۳۷. فی ظلال الصحیفه السجادیه 👈 دانلود
۳۸. معارف الصحيفة السجادية 👈 دانلود
۳۹. حقیقة الصحيفة السجادية 👈 دانلود
۴۰. دراسة حول الصحيفة السجادية 👈 دانلود
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
🔰یادداشت انتخاباتی/چراطالوت؟
✍ سید عبدالله هاشمی
🔸معیارشناسی در گزینش، یک ضرورت است. پیش از انتخاب افراد برای تصدی یک مسئولیت، باید معیارهای انتخاب درست را شناخت تا به دنبال آن، فرد شایسته برگزیده شود.معیارهای درست، انتخاب صحیح را به ارمغان می آورد و معیارهای معیوب انتخاب نادرست را دنبال دارد.
▫️انتخاب مصداقها به دنبال تعیین معیارها صورت میگیرد. بنابراین، بحث از معیار رتبه پیشین بر مصداق دارد. به جای تحمیل مصداقها و نامزدها باید معیارهای انتخاب درست را در جامعه تبیین نمود تا جامعه آزادانه انتخاب کند. لذا بیان معیار صحیح در شناخت شایستگان از مصادیق جهاد تبیین است.
▫️طی چند یادداشت اخیر پیرامون انتخابات به ویژه خبرگان رهبری،بدون جانبداری از مصادیق و افراد، معیارهای انتخاب درست با رویکرد حقوقی و عرفی بررسی شد.
دراین یادداشت،به دنبال شناخت معیارهای صحیح انتخاب مسئول، از منظر قرآن کریم هستیم.
🔸از نگاه قرآن، معیارهای صحیح برای انتخاب مسئول در جامعه دینی چیست؟ چه معیارهای برای انتخاب مسئول صحیح نیست و جامعه نباید براساس آن مسئولیت های اجتماعی را به افراد واگذار کند؟
به یاری خدا در یادداشتهای دیگر این موضوع از منظر تاریخی و روایی نیز بررسی میشود.
▫️ قرآن کریم در داستان طالوت، به تبیین معیارهای درست و نادرست گزینش و انتخاب یک جامعه میپردازد و نتیجه انتخاب با معیار صحیح را موفقیت و رشد اجتماعی معرفی می نماید. بازخوانی داستان طالوت برای این روزها ضروری است چرا که تدبر در آن نکات مهم و راهگشایی برای انتخابات پیش روی ملت ایران دارد.
طبق آیات 246تا 252 سوره بقره و برخی روایات تفسیری،گروهی از بنی اسرائیل به دلیل عدم اطاعت از رهبران خود در وضعیت ناگوار و جنگزده ای قرار گرفتند.این شرایط آنان را وادار کرد که برای نجات از جنگ، از اشموئیل پیامبر خود درخواست کنند تا فرماندهی برای آنان تعیین کند تا به جهاد با دشمن بپردازند و عزت گذشته خود را بازیابند.
▫️وقتی طالوت از سوی اشموئیل برای فرماندهی انتخاب شد،صدای اعتراض بلند شد که چرا طالوت؟ آنان طالوت را به دو دلیل شایسته رهبری خود نمیدانستند، نخست اینکه طالوت فردی ناشناخته،از روستایی دور افتاده بود و به اصطلاح بومی نبود برای همین میگفتند او از ما نیست که بخواهد بر ما باشد! بلکه از نسل بنیامین و ناشناس است. نکته دوم اینکه ثروت و مال چندانی نداشت. (انی یکون له الملک علینا ولم یوت سعة من المال)
▫️از نگاه آنان معیار در انتخاب افراد برای واگذاری مسئولیت، بومی بودن و بهرهمندی از ثروت زیاد است.طالوت واجد این دو معیار نبود و از نگاه آنان، طالوت فرد شایسته نیست،اما پیامبر خدا اشموئیل، بومیبودن و ثروت داشتن را معیار درستی برای انتخاب نمیدانست.
اشموئیل به مردم گفت بهرهمندی از دانش و توان جسمی معیار درست برای انتخاب فرمانده است و طالوت این دو را به صورت حداکثری دارد لذا او شایسته انتخاب است.(بسطة فی العلم والجسم)
و معیارهای حداقلی ملاک انتخاب اصلح نیست.
▫️با توجه به این هدایت قرآنی روشن می شود
1. این معیارها هستند که تعیین می کنند شایسته کیست؟
2. مسئولیت های اجتماعی را به عنوان امانت به چه کسی باید سپرد؟
3. معیارهای صحیح و ناصحیح برای شناخت شایستگان چیست؟
🔸یکی از خطاهای محاسباتی در انتخاب جامعه،عدم درک دقیق از مفهوم «آزادی» است.از نگاه اسلام انسانها آزاد هستند اما این آزادی با تعهد و مسئولیت همراه است و آزاد بودن انتخاب انسان به این معنا نیست که میتواند هرکسی را انتخاب کند بلکه باید شایستهگزینی صورت گیرد و میان خوبان بهترین، برگزیده شود.
قبل از رأی به نامزدهای انتخاباتی باید معیارهای درست انتخاب را شناسایی کنیم و به آنان رأی بدهیم بعد معیارها را در نامزدها شناسایی کنیم.متناسب با وظیفه و مسئولیتی که قرار است به افراد واگذار شود، باید شایستگیهای آنان بررسی شود.
نامزدهای انتخاباتی و ستادهای تبلیغاتی آنان برای دفاع از خود، نباید معیارهای ناصحیح را برجسته کنند، بلکه معیارهای صحیح و شایستگیها را تبیین کنند و در فضای آزاد و بدون هیجان فرصت انتخاب صحیح برای مردم را فراهم کنند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
🔰یادداشت های انتخاباتی
🔻چرا طالوت؟
https://eitaa.com/Sahsh1367/479
https://eitaa.com/fekrat_net/8766
🔻نامزد اصلح در خبرگان کیست؟
https://eitaa.com/Sahsh1367/470
🔻کنش سیاسی تراز
https://eitaa.com/Sahsh1367/469
https://hawzahnews.com/xcGbJ
🔻آرای مقدس
https://eitaa.com/Sahsh1367/465
https://qudsonline.ir/xbbMw
✍ سید عبدالله هاشمی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅
🔻درک حجاب برای ذهنهای هکشده و «خوداندام پندار»کار سختی است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅
⚠️ مهم و فوری...
♨️ اطلاعیه ی جذب نیروی مدافع حرم
#شهید_حاج_قاسم_سلیمانی :
#جمهوری_اسلامی حرم است، اگر این حرم ماند دیگر حرم ها هم می مانند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادب گفتگوی انتخاباتی
📣 مراقب باشیم واژههای شیطانی، پیوندهای دینی ما را پاره نکند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅
🔰اخلاق انتخاباتی/اینگونه مباش!
سماعه ميگويد: بر امام صادق (ع ) وارد شدم . حضرت بدون مقدمه به من فرمود: اي سماعه !
اين چيست كه بين تو و آن كسي كه عهده دار امور شترهاي تو است جريان دارد، بپرهيز از اينكه فحاش باشي ، بپرهيز از اينكه با فرياد حرف بزني و اين و آن را مورد لعن خود قرار دهي .
عرض كردم : به خدا قسم او به من ظلم كرده .
فرمود: اگر واقعا به تو ظلم نموده است از نظر معنوي نفعي بيشتر عايدت گرديده است .
فحش دادن نه از روش ماست و نه اجازه مي دهيم كه شيعيان ما نسبت به اين عمل گرايش يابند.
تو از خداوند طلب مغفرت كن و اين عمل را تكرار منما.
عرض كردم : مي روم ، استغفار مي كنم ، و از اين پس به فحش خود را آلوده نمينمايم.
کافی،ج۴،ص۱۶
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅
#پست_ثابت | در حال به روزرسانی ...
✍️ پویش نوشتن
#صفحه_شخصی نویسندگانِ حوزوی👇
جواد محدثی |
احمد عابدی | ابوالقاسم علیدوست
سیدمحمدمهدی میرباقری |
نجف لکزایی |
احمدحسین شریفی | حبیب الله بابایی |
سیدسجاد ایزدهی | حسین سوزنچی |
محمدرضا باقرزاده | محسن الویری |
شریف لکزایی | مجتبی رستمیکیا |
سیدیاسر تقوی |
محمدصدرا مازنی |
علی مهدیان | احمد اولیایی |
مرتضی رجائی | حمید احتشام |
تقی متقی |
سیدعبدالله هاشمی |
سعید احمدی | مهدی قنبریان دهکردی |
سید محمدحسین راجی |
فرهاد فتحی | محمدرضا حدادپور جهرمی |
سیدکاظم روحبخش | قدیر اسفندیار |
هادی حمیدی | مجتبی عادلپور |
محمدجواد محمودی | امیر خندان |
علی بهاری | علی ابراهیمپور |
علی کردانی | سیدمحمد هاشمی |
مجید پاکنیت | بهروز دلاور |
محمد مختاری | بابک شکورزاده |
دانیال بصیر | سیدمحمدباقر میرصانع |
رسول لطفی | مجتبی میرزایی |
مصطفی گودرزی | هاشم جنگجو |
مرتضی بذرافشان | علی تقوی دهکلانی |
محمدعلی نبینژاد | سجاد قربانی |
حمیدرضا مظاهری سیف |
مرتضی قرهباغی | عبدالصالح شمسالهی | مصطفی راهی
حمیدرضا غریبرضا | میلاد حسنزاده |
محمدحسین افشار | مصطفی ایزدی |
امین دهقانی | سید محمدحسین دعائی |
حمیدرضا باقری |
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#پویش_نوشتن #جهاد_روایت
🔻عبور از خامی
یکی از آسیبها، در رفتار انتخاباتی برخی حامیان نامزدها،گرفتار شدن در دوگانه «حق و باطل» و «دشمن ودوست» است.
لذا به گفتگوهای تهاجمی و الفت ستیز روی آوردهایم.
این نشاندهنده عدم پختگی و خامی سیاست ورزان است.
میدان واقعا نزاع حق و باطل نیست بلکه تلاش برای انتخاب بهتر از میان خوبان است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅