6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دستورالعملی مهم و مجرب
برای حاجات بزرگ
💐امیرالمومنین علــی علیه السلام
🌷 اسم اعظم
🌺 حديد/۱-۶
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ.لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ.
هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْ آخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ ءٍ عَلِيمٌ.هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ ما يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ فِيها وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ.لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ. يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ.
🌺 حشر/۲۲-۲۴
هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ.هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ. هُوَ اللهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَی یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ.
به نقل از:
https://eitaa.com/maarefdoa
https://eitaa.com/Sajjadie | سجادیه
💠روح توحید در صحیفه سجادیه
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اين كه امام راحل (رضوان الله تعالی عليه) مناجات شعبانيه را با صحيفه سجاديه كنار هم ذكر میکردند و به خواندن و احيا كردن هر دو سفارش مینمودند ، برای آن است كه در همه اينها روح توحيد تعبيه شده است. در مناجات شعبانيه می گوييم: «إلهى هب لى كمال الإنقطاع إليك»
#كمال_انقطاع وقتی حاصل می شود كه انسان همه چيز را برای ياد خدا فراموش كند و اين يك نسيان مقدس است. اگر انسان همه چيز را فراموش كرد و به فكر خدا بود در واقع به فكر همه چيز خواهد بود؛ چون او همه چيز است: «هو الأوّل والآخر والظاهر والباطن» [۱] آن وقت طعم جلال حق را میچشد و مثل امام سجاد (سلام الله علیه) مترنّم می شود كه «يا نعيمى وجنّتى ويا دنياى وآخرتى ويا أرحم الراحمين»[۲]
[۱]سوره حدید آیه ۳
[۲]مفاتیحالجنان، مناجات هشتم، مناجات خمس عشر
کتاب حماسه و عرفان ص۱۱۶_۱۱۷
👈🏻به نقل از کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
https://eitaa.com/Sajjadie | سجادیه
جرعهای از مناجات شعبانیه1.mp3
812K
🔊 بشنوید | چرا مناجات شعبانیه با صلوات شروع میشود؟
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
🔹دلیل آن را از قرآن میگویم:
«ائْتُونِي بِأَخٍ لَكُمْ مِنْ أَبِيكُمْ أَلَا تَرَوْنَ أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ وَأَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»؛
(برادران از یوسف در مقابل متاعی که آورده بودند طعام خواستند و یوسف چون بار غلّه آنها را بست گفت: میخواهم در سفر دیگر برادر پدری خود (بنیامین) را نزد من بیاورید، نمیبینید که من پیمانه را تمام میدهم و بهترین میزبانم؟)
🌹این قانونش است؛ گناهکار باید بیگناه را بیاورد، درب را روی او باز میکنند، او هم از این درب باز شده بیاید داخل. خداوند درب را روی صلوات نمیبندد، شما هم خودتان همین کار را میکنید.
🌹مغازهدارها جنسهایشان را چگونه میفروشند؟ چکار می کنند؟
🌹چند تا جنس خوب و مرغوب میگذارد رو، اینها مشتری جمع کن است، بقیه به وسیلۀ اینها میآیند داخل.
#مناجات_شعبانیه
https://eitaa.com/Sajjadie | سجادیه
🍀فرازی از زیارتنامه حضرت علی اکبر از لسان امام صادق علیهماالسلام
🔸جانم فدای شما و فدای مزار شما...
پدر و مادرم به فدایت!
به زیارتت آمدم و به درگاه تو مهمان شدم
و از کولهبار گناهانم به تو پناه آوردم
از خدایی که سرپرست تو و سرپرست من است میخواهم که
نصیب من از زیارت شما را رهایی از آتش قرار دهد.
🔹نَفْسِي فِدَاؤُكُمْ وَ لِمَضْجَعِكُمْ ...
بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي أَتَيْتُكَ زَائِراً وَافِداً عَائِذاً مِمَّا جَنَيْتُ عَلَى نَفْسِي وَ احْتَطَبْتُ عَلَى ظَهْرِي- أَسْأَلُ اللَّهَ وَلِيَّكَ وَ وَلِيِّي أَنْ يَجْعَلَ حَظِّي مِنْ زِيَارَتِكَ عِتْقَ رَقَبَتِي مِنَ النَّار
📚كامل الزيارات: ص ۲۳۹.
🌺 به امید رهایی از آتش فراق امام عصر علیه السلام
#حضرت_علی_اکبر_علیه_السلام
https://eitaa.com/Sajjadie | سجادیه
✅اطلاعرسانی موقت
#اطلاعیه
#صحیفه_سجادیه
#ویژه_بانوان
📌 پنجشنبهها ساعت ۴ عصر جلسه تفسیر #صحیفه_سجادیه #ویژه_بانوان با بیانات #استادالهی به صورت آنلاین در پیامرسان روبیکا برگزار میشود.
❗️لینک گروه:
https://rubika.ir/joing/FAHAGFJB0CDHCMHTZEZYWZKDORPSTOCO
❗️لطفا فقط بانوان وارد شوند.
🏴 هیئت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف
@ostadelahi
✨ #فوق_کلام_مخلوق_دون_کلام_خالق 🌿
🔻 کلامی از امام سجاد علیهالسلام برگرفته از کتاب #صحیفه_سجادیه
🔸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
🔹خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست،
🔸وَ عَافِنِي عَافِيَةً كَافِيَةً شَافِيَةً عَالِيَةً نَامِيَةً،
🔹و مرا عافیت ده؛ عافیتی بینیاز کننده، شفابخش، برتر، افزون شونده،
🔸عَافِيَةً تُوَلِّدُ فِي بَدَنِي الْعَافِيَةَ،
🔹عافیتی که در بدنم عافیت تولید کند،
🔸عَافِيَةَ الدُّنْيَا وَ الآْخِرَةِ .
🔹عافیت دنیا و آخرت.
📚صحیفه کامله سجادیه، دعای بیست و سوم، فراز٢
🆔https://eitaa.com/Sajjadie l سجادیه
🔸🔸امام سجاد (ع) و اطعام شبانه و مخفیانه بینوایان
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ، حَدَّثَنَا أَبُو مُوسَى الْأَنْصَارِيُّ، حَدَّثَنَا يُونُسُ بْنُ بُكَيْرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، قَالَ: كَانَ نَاسٌ مِنَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ يَعِيشُونَ مَا يَدْرُونَ مِنْ أَيْنَ كَانَ مَعَاشُهُمْ، فَلَمَّا مَاتَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ رَحِمَهُ اللَّهُ فَقَدُوا مَا كَانُوا يُؤْتَوْنَ بِهِ بِاللَّيْلِ
از مورخ مشهور، محمد بن اسحاق روایت است که «گروهی از مردم مدینه نمی دانستند خرج مایحتاج زندگی شان را چه کسی تأمین می کند تا زمانی که علی بن حسین علیهما السلام از دنیا رفت [آگاه شدند] آن کسی که شبانه برایشان آذوقه می آورد را از دست دادند»!
📚الزهد لأحمد بن حنبل، ص137 زهد علی بن حسین ع؛ الأغاني، ابو الفرج اصفهانى، ج15، ص217 و چند منبع دیگر از عبد الله بن احمد.
اطعام شبانه امام را به طرق مختلف دیگری نیز نقل کردهاند.
«حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ، حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ، عَنْ شَيْبَةَ بْنِ نَعَامَةَ قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام يُبَخَّلُ، فَلَّمَا مَاتَ وَجَدُوهُ يَعُولُ مِائَةَ أَهْلِ بَيْتٍ بِالْمَدِينَةِ، قَالَ جَرِيرٌ فِي الْحَدِيثِ أَوْ مِنْ قَبْلِهِ: إِنَّهُ حِينَ مَاتَ وَجَدُوا بِظَهْرِهِ آثَارًا مِمَّا كَانَ يَحْمِلُ الْجُرْبَ بِاللَّيْلِ لِلْمَسَاكِينِ»
امام سجاد علیه السلام [بدین دلیل که بیشتر انفاقش علنی نبود] بخیل شمرده میشد پس چون درگذشت معلوم شد هزینه صد خانواده در مدینه را میدهد.
و جریر گوید: چون درگذشت بر دوشش آثار حمل کیسهها را یافتند که شبانه برای فقیران میبرد.
📚الزهد لأحمد بن حنبل، ص137. الأغاني، ابو الفرج اصفهانى، ج15، ص217 حدّثني محمد قال حدّثنا يوسف بن موسى القطان قال: حدّثنا جرير بن المغيرة...
البته طبعاً کسانی هم گاهی حضرت را میدیدند که طعام بر دوش میکشد. نمونه اسناد الزهد أحمد:
• حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ، حَدَّثَنَا أَبِي، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، أَنَّهُ كَانَ يَحْمِلُ الْجِرَابَ فِيهِ الْخُبْزُ، وَيَقُولُ: إِنَّ صَدَقَةَ اللَّيْلِ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ عز وجل "
[الأغانی: حدّثني الحسن بن علي قال: حدّثني محمد بن معرّس قال حدّثنا محمد بن ميمون قال حدّثنا سفيان عن ابن أبي حمزة الثّماليّ...
جملۀ اخیر به طرق متعددی از معصومان ع نقل شده است.]
• حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ، حَدَّثَنَا أَبِي، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، حَدَّثَنَا أَبُو الْمِنْهَالِ الطَّائِيُّ، قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ يُنَاوِلُ الْمِسْكِينَ بِيَدِهِ "
• حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَشْكَابَ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ، حَدَّثَنَا أَبُو الْمِنْهَالِ الطَّائِيُّ، أَنَّ عَلِيَّ بْنَ حُسَيْنٍ كَانَ إِذَا نَاوَلَ السَّائِلَ الصَّدَقَةَ قَبَّلَهُ، ثُمَّ نَاوَلَهُ.
💠https://eitaa.com/Sajjadie | سجادیه
امام سجاد علیه السلام و تحریفزدایی از چهرۀ پیامبر خدا صلی الله علیه وآله
📕 بخاری به اسنادش نقل میکند از ابوقلابه جرمی که انس بن مالک گفت: عدهای نزد پیامبر (ص) آمدند و اسلام آوردند. سپس پیامبر (ص) به آنها گفتند که بروند از شیر شتر صدقه استفاده کنند. آنها پس از استفاده از شیر شتران صدقه، مرتد شدند و چوپانها را کشتند. پیامبر (ص) هم به دنبال ایشان فرستادند و پس از مسلّطشدن بر آنها دستها و پاهای آنها را قطع کردند و چشمهای آنها را از حدقه در آوردند و آنها را رها کردند تا جان دهند! (صحیح البخاري، ط دار طوق للنجاة، ج8، ص162، ح6802). مسلم نیز این حدیث را به اسنادش از عبدالعزیز بن صهیب و حُمید الطویل از انس بن مالک نقل میکند (صحیح مسلم، ج5، ص101). ابن حبّان نیز این حدیث را به اسنادش از قتاده از انس بن مالک روایت میکند (صحیح ابن حبّان، ج4، ص230).
📗 در این میان، محمد بن ادریس شافعی (د. 204ق) میگوید که امام سجاد (ع) این حدیث انس بن مالک را انکار میکردند. شافعی نقل میکند از ابراهیم بن ابییحیی از امام صادق (ع) از امام باقر (ع) که امام سجاد (ع) فرمود: به خدا قسم، پیامبر خدا (ص) هرگز چشمی را از حدقه در نیاورد و اصحاب شترانِ شیرده [که مرتد شدند و چوپانها را کشتند] بیش از قطع دستان و پاها کاری نکرد: «وكان علي بن حسين ينكر حديث أنس في أصحاب اللقاح أخبرنا ابن أبي يحيى عن جعفر عن أبيه عن علي بن حسين قال: والله ما سمل رسول الله ص عينا ولا زاد أهل اللقاح على قطع أيديهم وأرجلهم» (الأمّ، ج4، ص259).
ابراهیم بن ابییحیی (د. 184/ 191ق) که این حدیث را برای شافعی نقل کرده از اصحاب مدنیِ صادقین (ع) و نجاشی دربارۀ او میگوید: «روى عن أبي جعفر و أبي عبد الله عليهما السلام، و كان خصيصا و العامة لهذه العلة تضعفه . و حكى بعض أصحابنا عن بعض المخالفين أن كتب الواقدي سائرها إنما هي كتب إبراهيم بن محمد بن أبي يحيى، نقلها الواقدي و ادعاها. و ذكر بعض أصحابنا أن له كتابا مبوبا في الحلال و الحرام عن أبي عبد الله عليه السلام» (رجال النجاشي، ص14-15).
بر اساس این حدیث، امام سجاد (ع)، حدیث انس بن مالک را که درصدد انتساب درآوردن چشم از حدقه به پیامبر (ص) است تکذیب میکنند. بر این اساس، با توجّه به اینکه عدّهای از اصحاب انس، این حدیث را از او نقل میکنند و طرق این حدیث به انس صحیح انگاشته شده، ظاهراً در خصوص انتساب این حدیث به خودِ انس تأمّلی نیست. ظاهراً مسئولیت پردازش در این حدیث بر عهدۀ خود انس است یا اینکه او این حدیث را از یکی از کذّابانِ صحابه شنیده و با تدلیس و حذف نام آن صحابی، حدیث را مستقیماً از پیامبر (ص) نقل کرده است. (البته حدیث مروی از امام باقر ع که در ادامه میآید احتمال اول را تأیید میکند).
جالب توجّه است که در نقلی آمده که انس این حدیث را برای حجّاج بن یوسف ثقفی نقل کرد پس حسن بصری (د. 110ق) به اینکه انس این کار خشونتآمیز را نزد سفّاکی موجّه کرده، واکنش نشان داد: «.. قال: وقال لي هشام بن عروة: سمل النبي ص أعينهم. وذكر أن أنساً، ذكر ذلك للحجاج فقال الحسن: عَمَدَ أنسٌ إلى شيطان فحدّثه أن النبي ص قطع وسمل، يعيب ذلك على أنس» (مصنّف عبد الرزاق، ج9، ص258).
قابل توجه است که از امام باقر علیه السلام نقل شده که امراء با استناد به حدیثی دروغ که انس بن مالک بر پیامبر خدا (ص) بست، شکنجه را حلال شمردند (علل الشرائع، ج2، ص541).
📗 برای نمونۀ دیگری از دفاع امام سجاد (ع) از شخصیت پیامبر خدا (ص) میتوان به این گزارش متقدّم توجّه کرد: ابن سعد (د. 230ق) نقل میکند به اسنادش از ابن شهاب زهری (د. 124ق) که نقل کرد از امام سجاد (ع) که فرمود: پیامبر خدا (ص) هیچگاه نه زنی را زد نه خادمی را. و هیچگاه جز در جهاد در راه خدا با دستش ضربهای نزد. «أخبرنا يعقوب بن إبراهيم بن سعد الزهري عن أبيه عن صالح بن كيسان عن ابن شهاب. أخبرني علي بن الحسين أن رسول الله ص لم يضرب امرأة ولا خادما ولا ضرب بيده شيئا قط إلا أن يجاهد في سبيل الله» (الطبقات، ج1، ص276).
💠https://eitaa.com/Sajjadie | سجادیه
نقش امام سجاد علیه السلام در جلوگیری از ترویج احادیث ساختگی در نکوهش اهل بیت
📗 ... عبد الله بن بكير الغنوي، قال: حدثني حكيم بن جبير قال: قلت لعلي بن الحسين: يا سيدي إن الشعبي حَدَّثَ عَن أبي جحيفة وهب الخير أن أباك صعد المنبر، فقال: خير هذه الأمة بعد نبيها أبو بكر وعمر. فقال: أين يذهب بك يا حكيم؟ حدثني سعيد بن المسيب عن سعد أن النبي صلى الله عليه وسلم قال له: أنت مني بمنزلة هارون من موسى (تاریخ بغداد، ج10، ص499).
نقل شده که حکیم بن جبیر گفت: به علی بن الحسین (ع) عرض کردم: سرورم! شعبی نقل میکند از ابوجحیفه وهب الخیر که پدرت برفراز منبر رفت پس گفت: «برترین فرد این امّت پس از پیامبرش، ابوبکر و عمر است». علی بن الحسین (ع) فرمود: «به چه عقیدهای کشیده شدی ای حکیم؟! سعید بن مسیّب برایم از سعد [بن ابیوقاص] نقل کرد که پیامبر (ص) بدو فرمود: "تو نسبت به من در جایگاه هارون نسبت به موسی هستی"».
در نقلی از عبدالله بن بکیر از حکیم بن جبیر آمده که علی بن الحسین (ع) در پاسخ به او پس از استشهاد به حدیث منزلت فرمود: «فأيّ رجل كان بمنزلة هارون من موسى من رسول الله؟!» (معجم شیوخ ابن الأعرابي، ج1، ص266). این پاسخ در نقلی از اسرائیل و از شریک از حکیم چنین آمده: «من هذا الذي هو من رسول الله ص بمنزلة هارون من موسى؟!» (الأربعون للمالیني، ص191؛ مناقب علي للکوفي، ج1، ص521) و در نقلی از ابومریم از حکیم چنین آمده: «هل كان في بني إسرائيل بعد موسى أفضل من هارون؟!/ در بنیاسرائیل پس از موسی، کسی برتر از هارون بود؟!» (تاریخ دمشق، ج30، ص359).
در نقل مرسلی هم آمده که پاسخ علی بن الحسین (ع) به حکیم چنین بود: «هو أفضل منهما كما بين السماء والأرض/ او برتر از آن دو است به اندازۀ فاصلۀ میان آسمان و زمین» (الاختصاص، ص128). همچنین قابل توجّه است که در نقل دیگری گفته شده که علی بن الحسین (ع) زمانی برای حکیم بن جبیر توضیح دادهاند که آن دو بر حق نبودند و نخستین کسانی بودند که حقّ اهل بیت (ع) را گرفتند پس خداوند آن دو را نیامرزد! (تقریب المعارف، ص244).
لازم به ذکر است که سیدمحمد موسوینسب در رسالۀ دکتری ارجمند و ستودنی خود به نام «نقد و تحلیل تاریخی روایات منسوب به امام علی (ع) دربارۀ خلفا» که در آن به تفصیل به اعتبارسنجی تاریخی اخبار منسوب به امیرالمؤمنین (ع) در ستایش و نکوهش خلفا پرداخته نشان داده که حدیث «خیر هذه الأمّة بعد نبیّها أبو بکر ثم عمر...» در بوم حدیثی کوفه در حدود دهۀ نود هجری پرداخته شده و حلقۀ مشترک واقعی این حدیث شعبی است که به نقل و انتشار چنین احادیثی علاقهمند بوده است.
📗 مورد دیگری از واکنش علی بن الحسین (ع) را نسبت به احادیثی که در نکوهش اهل بیت (ع) ترویج میشد میتوان دربرابر عروة بن زبیر دید:
ابوبکر بزّار نقل میکند به اسنادش از عمر بن عبد الله بن عروة از عروة بن زبیر از عائشه که پیامبر (ص) ضمن حدیثی دربارۀ دخترشان زینب میگفتند: «هي أفضل بناتي أصيبت فيَّ». در ادامه نقل شده که خبر این حدیث عروة بن زبیر به علی بن الحسین (ع) رسید. حضرت به سوی عروة رفتند و او را توبیخ کردند که چرا از حقّ حضرت فاطمه دختر پیامبر (ص) میکاهد: «فبلغ ذلك علي بن حسين فانطلق إلى عروة فقال: ما حديث بلغني عنك تحدثه تنقص فيه حق فاطمة؟!». عروة هم با این واکنش حضرت قبول میکند که از این پس، آن را نقل نکند (مسند البزار، ج18، ص132-134). حاکم نیشابوری گزارش را نقل کرده و آن را صحیح بر شرط بخاری و مسلم دانسته است (المستدرك، ج2، ص200-201؛ ج4، ص43).
میدانیم که طبق احادیث صحیح عامّه، پیامبر خدا (ص)، حضرت فاطمه (س) را «سیّدة نساء أهل الجنّة» یا «سیّدة نساء المؤمنین» یا «سیّدة نساء هذه الأمّة» خواندهاند (نمونه: صحیح البخاري، ج4، ص203-204؛ ج8، ص64؛ صحیح مسلم، ج7، ص142-143؛ صحیح ابن حبّان، ج15، ص402؛ المستدرك علی الصحیحین، ج3، ص151، 156). روشن است که عروة بن زبیر که گرایشهای ضدّ هاشمی دارد با ترویج یا پردازش حدیث «هي أفضل بناتي» درصدد خدشه در افضلیت حضرت فاطمه (س) بوده که با واکنش علی بن الحسین (ع) اقدامش ناکام مانده است.
💠https://eitaa.com/Sajjadie | سجادیه
➖فضیلت شعبان و شب زنده داری نیمه شعبان
👇دلیل نام گذاری👇
🛑《إنَّمَا سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فِيهِ أرزَاقُ المُؤمِنينَ》1
🔰ماه شعبان ، شعبان ناميده شد؛ زيرا روزى هاى مؤمنان در اين ماه قسمت مى شود
👇بهترین عمل در شعبان👇
🛑《مَا أفضَلُ مَا يُفعَلُ فِيهِ (شَعبَانَ)؟
الصَّدَقَةُ و الإستِغفارُ》2
🔰چه عملى در ماه شعبان برتر است؟
حضرت(علیه السلام) فرمودند :
صدقه و استغفار!
👇نیمه شعبان👇
امام صادق(علیه اسلام) می فرماید :
از حضرت امام باقر(علیه السلام) درباره فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد.
امام(علیه السلام) فرمودند :
🛑《هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِيهَا يَمْنَحُ اللَّهُ تَعَالَى الْعِبَادَ فَضْلَهُ وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ فَاجْتَهِدُوا فِي الْقُرْبَةِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى》3
🔰آن شب، بعد از شب قدر، برترین شب است که خدا در آن شب، از فضلش عطا می کند بندگانش را و از روی مِنَتش آنان را می آمرزد. پس تلاش کنید در این شب برای نزدیکی به خدا!
👇عبادت خانوادگی در شب احیاء👇
🔺زید بن علی (فرزند امام سجاد علیهالسلام) نقل میکند که در این شب، در خانه آنها چه خبر بوده است...
🛑روَى زَيْدُ بْنُ عَلِيٍّ ع قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَجْمَعُنَا جَمِيعاً لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ ثُمَّ يُجَزِّئُ اللَّيْلَ أَجْزَاءً ثَلَاثاً فَيُصَلِّي بِنَا جُزْءاً ثُمَّ يَدْعُو وَ نُؤَمِّنُ عَلَى دُعَائِهِ ثُمَّ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْأَلُهُ الْجَنَّةَ حَتَّى يَنْفَجِرَ الصُّبْح.)4
🔰از زید بن علی نقل شده است:
(پدرمان) علی بن الحسین (علیهماالسلام) در شب نیمه شعبان، همه ما را جمع میکردند و آنگاه شب را به سه بخش تقسیم میفرمودند؛
👈بخشی از آن را امام جماعت میشدند و ما با ایشان نماز میخواندیم.
👈سپس دعا میکردند و ما برای دعای ایشان آمین میگفتیم.
👈سپس از خداوند طلب آمرزش میکردند و ما نیز از خدا طلب آمرزش میکردیم و از او بهشت میخواستیم.
🔸(این ادامه داشت) تا موقع اذان صبح میشد.
📚: منابع
1:ثواب الأعمال ص۶۲
2:الاقبال سید بن طاووس، ج۳، ص۲۹۴
3:المزار الکبير ج ۱، ص ۴۰۵
4:مصباحالمتهجدج۲ص۸۵۳
💠https://eitaa.com/Sajjadie | سجادیه
اعمال شب نیمه شعبان- رنگی.pdf
1.12M
✨ اعمال شب #نیمه_شعبان
💥 برای #فرج دعاکنیم 🙏
🔗🔴 لطفا انتشار بدهید👌
💠https://eitaa.com/Sajjadie | سجادیه