🌟«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
أَللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ المَكْنُونِ الْمَخْزُونِ، السَّلامِ المُنْزِلِ المُقَدَّسِ الطّاهِرِ المُطَهَّرِ، يا دَهْرُ يا دَيْهُورُ يا دَيْهارُ، يا أَزَلُ يا أَبَدُ، يا مَنْ لَمْ يَلِد وَ لَمْ يُولَدْ، يا مَنْ لَمْ يَزَلْ،
يا هُوَ يا هُوَ يا هُوَ، يا لا إِلهَ إِلّا هُوَ، يا مَنْ لا هُوَ إِلّا هُوَ، يا مَنْ لا يَعْلَمُ ما هُوَ إِلّا هُوَ، يا مَنْ لا يَعْلَمُ أيْنَ هُوَ إِلّا هُوَ،
يا كائِنُ يا كَيْنانُ، يا رُوحُ، يا كائِناً قَبْلَ كُلِّ كَوْنٍ، يا كائِناً بَعْدَ كُلِّ كَوْنٍ، يا مُكِوِّناً لِكُلِّ كَوْنٍ،
اهِياً شَر اهِيّاً (إِهیِه أَشِر إِهیِه)، يا مُجَلِّىَ عَظائِمِ الْأُمُورِ،
سُبْحانَكَ عَلى حِلْمِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ، سُبْحانَكَ عَلى عَفْوِكَ بَعْدَ قُدْرَتَكَ، «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ» «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»
أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ محَمَّدٍ بِعَدَدِ كُلِّ شَىءٍ كَما صَلَّيْتَ عَلى إِبْراهِيمَ وَ آلِ إِبْراهِيمَ، وَ بارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَما بارَكْتَ عَلى إِبْراهِيمَ وَ آلِ إِبْراهِيمِ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.»
این👆 دعاییست که در آن خداوند را به بیانات متعدد به حقیقت اسم اعظمش (که مقام نوری حقیقت محمدیه و قلب محمد و آل محمد است) میخوانیم. مرحوم آیت الله سعادت پرور (در رسائل عرفانی ص۱۱۰) و آیت الله طهرانی (در رساله سیر و سلوک ص۲۰۰) از رساله سیر و سلوک منسوب به علامه سیدمهدی بحرالعلوم (رحمة الله علیهم) این دعا را نقل نموده اند، و میفرمایند بر سالک است که از مداومت بر آن غافل نگردد.
🔸
👌این شبها، تمام ملائک و ارواح مؤمنین و تقدیرات تمام مخلوقات، همه وارد بر قلب امام عصر و حقیقت نور محمدیه در اسم اعظم وجودشان (ارواحنا فداه) میشوند، و به تقدیر و تثبیت و امضای آن خليفة الله و حجت الله و نور خدا میرسند، که قلب او قطب و محور هستی است، و همه بر مدار روح او و طواف قلب او وارد حرم الهی شده و به قرب خدا میرسند.
پس این دعاها و اذکار و اعمال ما، همه برای تطهیر شدن ملکوتی و یافتن اذن ورود به حرم امن الهی در قلب امام است که او بابِ لقاءالله است و حرم خداست، و هم نزول ملائکه و نزول قرآن و نزول همه مقدرات بر قلب ایشان است، و هم عروج همه ملائکه و همه مخلوقات و صعود همه نفوس انسانی بسوی خدا، در کانال وجودی امام محقق میشود، و همه هستی با قدرت مطلق پرواز روحانیِ امام، و علمِ مطلق عقل قدسیِ امام، و عشق مطلق قلب نورانی امام، به حریم خالص توحیدِ احدیتِ الهی میرسند.
🙏پس خود را برای امام خالص کنیم، و با زیارات و عبادات و اذکار و توسلات و قرائت قرآن و استغفار و ... راهی بیابیم به حرم خدا در قلب اولیاء معصوم که همه جمع در قلب امام عصر هستند (علیهم السلام).
🔸
التماس دعا از همه شما مؤمنین و مؤمنات
العبد محمدحسین صالحی
سهشنبه ٢٣ اردیبهشت ٩٩
https://eitaa.com/salehi786/332
https://eitaa.com/salehi786/335
🔸
@Salehy @Salehi786
🌟 #شب_۲۳: در سجده #۲۲۵_مرتبه👆
(ص١١۴ و ١١۵ ج۲ کتاب مطلع أنوار، علامه طهرانی به نقل از علامه طباطبایی و ایشان از آیت الله سید علی قاضی)
🔸ترجمه و توضیح 👇
🌐 https://eitaa.com/salehi786/333
هدایت شده از اطلاعرسانی و نشر آثار استاد وکیلی
پاسخ به یک سوال.mp3
6.5M
🎙فایل صوتی:
🔻پاسخ استاد وکیلی به یک سؤال معرفتی - اعتقادی:
❓آیا حکایتی که اخیراً حاج محمود کریمی دربارۀ نذر شخص قمارباز در شبکۀ دو صدا و سیما بیان کردند، با موازین اعتقادی و فقهی سازگاری دارد و میتوان چنین مواردی را پذیرفت؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسنوکیلی
🆔 @mhva_ir
🌐 www.mhva.ir
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
🌟 #شب_۲۳: در سجده #۲۲۵_مرتبه👆 (ص٨١٠ کتاب مفاتح الغیب استاد صمدی آملی، به نقل از نکته ٧٩۲ کتاب هزار
بسم الله
ذکر «یا طُهر یا طاهر یا طَهور یا طَیْهور یا طَیْهار»
🔸بخشی از مصاحبه نشریه معارف (شماره ۶۸)، با حجت الاسلام والمسلمین #استاد_احمد_عابدی
@ahmad_aabedi
🔸
🔻نشریه معارف: با توجه به فضای روح افزای رمضان، اگر ممکن است توصیه هایی جهت استفاده بیشتر از این ماه پر برکت برای مخاطبان نشریه بفرمایید.
🔸 #استاد_عابدی :
💫در مباحث عرفانی صوم که نمی توان وارد شد؛ اما نکته ای را متذکر می شوم. دیدنِ فرشته، مخصوصاً جبرئیل(علیه السلام) چیزی است که ممکن است. این مسئله چند راه دارد. شیخ اشراق در ابتدای «حکمت الاشراق» می گوید که اگر کسی فرشته ندیده، یا اینکه تنها یکی، دوبار دیده، راضی نیستم که کتاب من را بخواند! از کسی راضی هستم این کتاب را بخواند که فرشته دیدن برایش عادی شده باشد. حضرت امام خمینی (ره) هم در جایی می گویند که من می خواستم «حکمت الاشراق» را در قم تدریس کنم، میرداماد به خوابم آمد و گفت که درس نگو. از همین جا معلوم می شود که امام خمینی(ره) که می خواسته این کتاب را درس بدهد، یقیناً چیزهایی می دیده است.
💫و اما یکی از راه های دیدن فرشته که قدری سخت است، این می باشد که از شب اول ماه مبارک رمضان تا شب بیست و سوم هرشب صد مرتبه سوره دخان بخواند تقریباً شبی هفت ساعت طول می کشد می تواند فرشته را ببیند.
💫 یک راه دیگر این است که شب بیست و سوم، ٢٢۵ مرتبه این دعا را بخواند:
🌟 «یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار» [1]؛
که پنج اسم خداوند دربارة طهارت است [2]. البته شرایطی هم دارد که حتماً باید رو به قبله در سجده باشد، حتماً با وضو باشد، حتماً شکم نه پُر باشد و نه خالی. البته در دعاها وقتی می گویند دعایی را در سجده بگویید و کمی زیاد است، در این موارد می توان رو به قبله، در همان حالت نشسته، مهر را به پیشانی گذاشت و دعا را خواند.
🔸
🔻پینوشت:
💫[1] : دستورالعملی که علامه طباطبایی از استادشان آیت الله سیدعلی قاضی، برای شاگردانشان نقل کردند. 👇
https://eitaa.com/salehi786/333
https://eitaa.com/ahmad_aabedi/1018
نقل در
- مطلع انوار، علامه طهرانی، ج۲، ص۱۱۴
- هزار و یک نکته - علامه حسن زاده، نکته ۷۹۲
- مفاتح الغیب، استاد صمدی آملی، ص٨١٠
- آیت الله مبشر کاشانی: از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد عبدمنافی این نسخه به دست حقیر رسید از قول علامه بزرگوار آیت الله حسن زاده آملی که او از بعض مشایخ خود چنین نقل فرمود: ذکر «یا طهر یا طاهر یا طهور یا طیهور یا طیهار» به عددطیهار که «٢٢۵» مرتبه می باشد چنانچه در شبهای ماه رمضان انجام دهد موجب نزول فرشتگان و تطهیر قلب وصفای باطن است.
💫[2] مشابه این ترتیب اسماء در باب طهارت بخشیدن، در دعاهای ذکر اسماءالله به ترتیب حروف در کتاب مصباح کفعمی اینطور آمده: «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا طُهْرُ يَا طَاهِرُ يَا طَهُورُ يَا طِيبَ اَلْأَوْلِيَاءِ يَا طَامِسَ عُيُونِ اَلْأَعْدَاءِ يَا طَالِباً لاَ يَعْجِزُ يَا طَاحِيَ اَلْأَرْضِ يَا طَاوِيَ اَلسَّمَاءِ يَا طَلَبَ اَلْغَادِرِينَ يَا طَارِدَ اَلْعُسْرِ عَنِ اَلْيُسْرِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اِفْعَلْ بِي وَ بِجَمِيعِ اَلْمُؤْمِنِينَ مَا أَنْتَ أَهْلُهُ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ .
(المصباح للکفعمی ج١ ص٣۵۴)
🔸
🔻 منبع متن مصاحبه استاد عابدی:
🌐 hawzah.net/fa/Magazine/View/5211/6960/83920
🌐 hawzah.net/fa/Magazine/View/5211/7149/87154
🔸
@Salehy @Salehi786
بسم الله
💠 ۲٧ نکته ی معرفتی در ارتباط شب قدر و روزقیامت و حضرت زهرا (سلام الله علیها)، از #علامه_حسن_زاده آملی (حفظه الله) :
🔸از کتاب«آغاز و انجام»، فصل دوم، ص۱۰و۱۱، در اشاره به مبدأ و معاد، و آمدن از فطرت اولي، و رسيدن بانجام، و ذكر شب قدر و روز قيامت؛ و کتاب «انسان و قرآن»، ص۲۴۷ الی۲۵۷
⬇️
💎 1. مبدأ، فطرت اولي است، و معاد عود بآن فطرت است،* فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ*؛
💎 2. كه اول خدا بود و هيچ نه، «كان اللّه و لم يكن معه شيء»،
💎 3. پس خلق را از نيست هست گردانيده،* وَ قَدْ خَلَقْتُكَ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ تَكُ شَيْئاً* . و به آخر خلق نيست شوند و خدا هست بماند،* كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقي وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ*
💎 4. پس چنانكه هست شدن خلق بعد از نيستي مبدأ خلق است، نيست شدن بعد از هستي معادشان باشد. چه آمدن و رفتن چون مقابل يكديگرند هر يك عين ديگري تواند بود،* كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ*
💎 5. و از اين جاست كه «بحكم مبدأ» خدا بگويد و خلق جواب دهد،* أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلي*
💎 6. و «بحكم معاد» خدا بگويد و هم خدا جواب دهد،* لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ*
💎 7. و خلق چون اول از خدا وجود يافتهاند و نبودهاند پس بآخر هست شدهاند، پس وجود بخداي سپارند،* إِنَّ إِلي رَبِّكَ الرُّجْعي* پس نيست شوند،* كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ*
💎 9. منه المبدأ و اليه المعاد. نيستي اول بهشتي است كه آدم در آنجا بود،* اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ*
💎 10. و هستي بعد از نيستي آمدن بدنياست،* اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً*
💎 11. و نيستي دوم كه فناء در توحيد است بهشتي است كه معاد موحد آنجاست،* ارْجِعِي إِلي رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي*
💎 12. آمدن از بهشت بدنيا توجه از كمال بنقصان است و بيفتادن از فطرت، و لا محاله صدور خلق از خالق جز بر اين نمط نتواند و رفتن از دنيا ببهشت توجه از نقصان بكمال است و رسيدن با فطرت، و لا محاله رجوع خلق با خالق جز بر اين نسق صورت نبندد،* اللَّهُ يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ*
💎 13. پس اول نزول و هبوط است، و دوم عروج و صعود. اول افول نور، دوم طلوع نور،* اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ*
💎 14. باين سبب عبارت از «مبدأ» به «شب» كردهاند و آن شب قدر است، و عبارت از «معاد» به «روز» و آن روز قيامت است.
💎 15. در شب قدر،* تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ*
و در روز قيامت،* تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ*
💎 16. و چون كمالِ مبدأ به معاد است، همچنانكه كمالِ شب به روز است، و كمالِ روز به ماه، و كمالِ ماه به سال،
⚠️ پس اگر مبدأ شبِ قدر است، معاد روز قيامت است،
💎 17. و اگر شب قدر نسبت به ماه دارد، * لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ*،
روز قيامت نسبت به سال دارد،* يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَي الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ*
💎 18. و بوجهي اگر مبدأ خلقت نسبت به روز دارد، «خمرت طينة آدم بيدي اربعون صباحا»، معادش نسبت به سال دارد كه، «ما بين النفختين اربعون عاما»،
💎 19. و اگر شب قدر بر «هزار ماه» تفضيل دارد،* لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ*،
روز قيامت بقدر «پنجاه هزار سال» است،*فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ فَاصْبِرْ صَبْراً جَمِيلًا*
💎 20. مراد از موسي (علیه السلام) اشاره به مبدأ است و صاحب تنزيل و صاحب غرب است كه موقع افول نور باشد،* وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنا إِلي مُوسَي الْأَمْرَ*، «اول ما كتاب الله تعالي التوراة»
💎 21. و مراد از عيسي (علیه السلام) اشاره به معاد است و صاحب تأويل صاحب شرق است كه موضع طلوع نور باشد،* وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا* * وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ*
💎 22. و محمد (صلي اللّه عليه و آله) جامع هر دو است، و بوجهي متوسط است، و بوجهي از هر دو مبرا.
👇👇👇
💎 23. اما محمد (صلی الله علیه و آله) جامع است، بحكم اينكه در مبدأ منزلتي دارد كه، «كنت نبيا و آدم بين الماء و الطين.»
«لكل شيء جوهر و جوهر الخلق محمد - صلي اللّه عليه و آله-»،
و در معاد هم مرتبتي دارد كه شفيع روز حشر است، «ادخرت شفاعتي لاهل الكبائر من امتي»
💎 24. و اما متوسط است، بحكم آنكه از وسط عالم روي به مغرب بايد كرد تا روي به قبله موسي باشد، و به مشرق تا به قبله عيسي باشد، و به ميان هر دو تا قبله محمد مصطفي (صلي اللّه عليه و آله و سلم) باشد كه «ما بين المشرق و المغرب قبلتي»
💎 25. و اما از هر دو مبراست، بحكم،* لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ* است، که * إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ*
💎 26. اين فاطمه- عليها السّلام- است كه ليلة القدرِ [مبدأ نزولِ] يازده كلام اللّه ناطق است، كه امام صادق فرمود: كسي حق معرفت به آن حضرت پيدا كند، يعني بدرستي او را بشناسد، ليلة القدر را ادراك كرده است.
امام صادق آن قرآن ناطق
يكي تفسير همچون صبح صادق
بفرمودهست و بشنو اي دل آگاه
كه ليله فاطمه ست و قدر اللّه
چو عرفانش بحق كرديد حاصل
به ادراك شب قدريد نائل
دگر اين شهر ني ظرف زمانست
كه مؤمن رمزي از معنيّ آنست
ملائك آن گروه مؤمنينند
كه اسرار الهي را امينند
مر آنان را بود در روح مؤيد
كه باشد مالك علم محمّد
مراد روح هم كه روح قدسيست
جناب فاطمه حوراي انسيست
... مر انساني كه باشد كون جامع
شب قدرست و يوم اللّه واقع
💎 27. فی تفسیر فرات کوفی، روی عن الصادق (علیه السلام) قال: انا انزلناه في ليلة القدر، الليلة فاطمة و القدر اللّه فمن عرف فاطمة و القدر اللّه فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرك ليلة القدر، و انما سميت فاطمة لان الخلق فطموا عن معرفتها، او معرفتها، او معرفتها الشك من ابي القسم. قوله* وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ* يعني خير من الف مؤمن و هي ام المؤمنين* تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها* و الملائكة المؤمنون الذين يملكون علم آل محمد (صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) و الروح القدس هي فاطمة * بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّي مَطْلَعِ الْفَجْرِ* يعني حتي يخرج القائم.
🔸(فرات گوید: محمد بن قسم بن عبید معنعن از ابی عبدالله - یعنی حضرت امام جعفر صادق – ما را حدیث کرده است که آن جناب در تفسیر سوره قدر فرموده است: «اِنّا اَنزَلناهُ فی لَیلَةِ الْقَدْر» (قدر: 1) «لیلة» فاطمه «سلام الله علیها» است و «قدر» «الله» است، و آن جناب یعنی حضرت فاطمه «سلام الله علیها» است – بدین جهت فاطمه نامیده شده است که خلایق از معرفت او بریده شده اند. [3]
و قول او «وَمَا أَدْرَاک مَا لَیلَةُ الْقَدْر* لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» یعنی چه چیز تو را دانا گردانید که شب قدر چیست؟ شب قدر بهتر از هزار ماه است، یعنی بهتر از هزار مومن است، و آن حضرت – یعنی عصمت الله الکبری فاطمه «سلام الله علیها» - ام المومنین است.
«تَنَزَّلُ الْمَلَائِکةُ وَالرُّوحُ فِیهَا» (قدر: 4) و ملائکه مومنانی اند که مالک یعنی واجد و دارنده علم آل محمد «صلی الله علیه و آله و سلم» اند. و «روح القدس» همان فاطمه «سلام الله علیها» است. «بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کلِّ أَمْرٍ * سَلَامٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ» (قدر: 5-4) به اذن و فرمان آفریدگارشان از جهت هر کاری، این شب سلام است، یعنی سلامت و برکت و فضیلت است تا وقت طلوع فجر یعنی تا زمان خروج قائم آل محمد «صلوات الله علیهم»).
🔸
@Salehy @Salehi786
📌 یک نکته
▪️ مرحوم استاد سعادتپرور میفرمود که در شبهای قدر، به خصوص از شب بیستم تا بیست و چهارم، توسل به مقام نوری حضرات صدّیقه طاهره(س) و امام عصر(عج) داشته باشید. هر کس میتواند با عمل عبادی مناسبی در حدّ توان خود به آن حضرات توسّل داشته باشد.
صبا! به لطف بگو، آن غزالِ رعنا را
كه سر به كوه و بيابان تو دادهای ما را
شكر فروش، كه عمرش دراز باد! چرا
تفقّدی نكند طوطی شكر خارا؟
@jelvehnooralavi
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
19.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ضیافت (۳۵)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹حجت الاسلام والمسلمین #رمضانی
🔺جلسه ششم
🔸#فلسفه_نماز
aparat.com/hekmateislami
instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
معنای درک شب قدر.pdf
129.1K
🌒 معنای درک شب قدر👆 #PDF
🔸 نگارش #استاد_طاهرزاده
🔉 صوت استاد طاهرزاده در توضیح متن👇
🌐 eitaa.com/matalebevijeh/1673
🔸
@Salehy
شب قدر-کلیپ1.mp3
4.15M
🔈 #کلیپ_صوتی | در شب قدر در جستجوی چه چیزی باید باشیم... 👆
گزیدهای ازصوت «معنای درک شب قدر»
#استاد_طاهرزاده
🔻فایل ویدئویی این برنامه 👇
💠 https://aparat.com/v/hqlYB
🔸
@Salehy
بسم الله
اثر #قدر در شبها و روزهای قدر
١٠٠ مرتبه #سوره_قدر، الان بخوانیم، بعد نماز #عصر_جمعه
دستور سلوکی روایت امام صادق و امام کاظم (علیهما السلام)
توصیه ملاحسینقلی همدانی به شاگردشان میرزاجوادآقا ملکی تبریزی
🔸
🔸در شبهای قدر، خدا به شما چنان قدر وجودی دهد که خود را از تمام عوالم مثالی متصل (انعکاس عالم ناسوت) و مثالی منفصل (انعکاس عالم ملکوت) به عالم عقل (انعکاس عالم جبروت) و از آن به «عالم روح» برسانید (تنزل الملائکة والروح / تعرج الملائکة و الروح). و در عالم روح ساحت رضای حق را بیابید، و درک روحانی شما، ابقای هر لحظه وجودتان بحق، و درک ذکر قلبتان در وجد حق باشد.
🔸سیر به عوالم مافوق روح، در عوالم سِرّ و خفی و اخفی، دیگر به قدم عبد نیست، و از عالم روح به بعد فقط جذبه امر الهی است و به قدم رب و تصرف حق. و عبدی که در #شب_قدر، وارد بر «قلب امام زمان» و درک «حیات و روح محمدی» بشود، در مدار جذبات الهی در روح حجت الهی قرار میگیرد و با روح او بالا میرود.
🔸الان وقت «اذان عصر» است. در #عصر جمعه ای که «روز قدر» است، بعد از نماز عصر، از پرواز با #صد_مرتبه خواندن #سوره_قدر، بهرهمند شویم، برای انس با #قلب_سوره_قدر در وجود #امام_عصر (ارواحنا فداه).
🔸
🔸مرحوم میرزا حسینقلی همدانی در جواب مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، که پرسیده بود «کدام عمل جوارحی را دارای شدیدترین اثر بر قلب، تجربه کرده اید؟»
مرحوم ملاحسینقلی میفرمایند:
"۱.صد مرتبه قرائت #سوره_قدر در شب جمعه،
۲.صد مرتبه سوره قدر در #عصر_جمعه (بعد نماز عصر).
۳. یکبار #سجده_طولانی در هر روز یا شب داشتن، سجده طویل حدود یک ساعته، یا ۴۵ دقیقه ای، که در آن #ذکر_یونسیه را بخوانند: «لا اله إلا انت سبحانک إنی کنت من الظالمین»"
بعد مرحوم میرزا جواد آقا از استادشان میرزا حسینقلی همدانی (رضوان الله تعالی علیهما) نقل می کند که ایشان فرمودند: "هیچ عملی از اعمال مستحبه را ندیدم که به اندازه این سه عمل تاثیر در قلب داشته باشد."
(کتاب مشکاة العارفین (حول شخصیة العارف الکامل المیرزا جواد الملکی التبریزی)، عبدالرحمن حاتم، ص١١٧ و ۱۱۸، چاپ دارالهادی بیروت)
🔸
🔸وقتی که مرحوم میرزا حسینقلی همدانی می فرمایند در اعمال جوارحی چیزی بالاتر از این سه تا پیدا نکردم، چون روایتی از موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه است که میفرمایند: "إِنَّ لِلَّهِ یوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْحَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ یعْطِی کلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا یشاء" نسیم هایی در عصر جمعه میوزد؛ نسیم هایی از رحمت الهی که هزار رحمت است. هزار نسیم رحمت است. کی؟ در عصر جمعه. "یعْطِی کلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا یشاء" خدا از این هزار نسیم رحمت، هر مقدار که بخواهد به بندگان خودش می دهد. به یکی کم می دهد، به یکی زیادتر می دهد. اما "فَمَنْ قَرَأَ « إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ اَلْقَدْرِ » بَعْدَ اَلْعَصْرِ یوْمَ اَلْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ" پس هر کس سوره قدر را عصر جمعه صد مرتبه بخواند، "وَهَبَ اَللَّهُ لَهُ تِلْک اَلْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا" خدا تمام این هزار رحمت را به آن بنده خود می دهد و همین طور مثل آن را چند برابر.
یعنی با صد تا سوره "انا انزلناه" انسان می تواند هزار رحمت الهی در عصر جمعه و بلکه چند برابر آن را جذب کند.
(بحارالأنوار ج٨٧ ص٩۴)
🔸
🔸حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: " لَوْ قَرَأَ رَجُلٌ لَیْلَهَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ- إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ أَلْفَ مَرَّهٍ" کسی که در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان هزار مرتبه سوره قدر بخواند "لَأَصْبَحَ وَ هُوَ شَدِیدُ الْیَقِینِ" اگر چنین کرد، مسلما با حالتی که حالت یقینی هست صبح خواهد کرد "بِالاعْتِرَافِ بِمَا یَخُصُّ بِهِ فِینَا" با حالت یقین اعتراف می کند به آن چیزی که مخصوص ما اهل بیت است. یعنی راجع به امر ولایت هست.
این یقین بر "بِما یَخْتَصُ فینا"، چه طور دریافت می شود؟ حضرت میفرمایند "وَ مَا ذَلِک إِلَّا لِشَی ءٍ عَاینَهُ فِی نَوْمِهِ" حضرت فرمودند: کسی که شب بیست و سوم، هزار مرتبه سوره قدر را بخواند، (البته باید بسترش هم فراهم باشد؛ یعنی باید آمادگی های روحی فراهم شده باشد، برای هر کسی اتفاق نمی افتد) چنین کسی، در خواب چیزی به او نشان می دهند که اثرش می شود "یقین بر حقیقت مختص بر ولایت ما".
(بحارالأنوار ج٩۵ ص١۶۵)
🔻 آثار دیگری از سوره قدر را اینجا👇میتوانید بخوانید.
🌐 hawzah.net/fa/Discussion/View/70930/تأثیر-عملِ-جوارحی-مستحبی
🔸
@Salehy @Salehi786