.
ماده سوم: احیاى شخصیت بردگان،
در دورانی که بردگان مسیر خود را طبق برنامهی حساب شده اسلام به سوى آزادى میپیمایند، اسلام براى احیاى حقوق آنها اقدامات وسیعى کرده، و شخصیت انسانى آنان را احیاء نموده است، تا آنجا که از نظر شخصیت انسانى هیچ تفاوتى میان بردگان و افراد آزاد نمیگذارد و معیار ارزش را همان تقوا قرار میدهد؛ لذا به بردگان اجازه میدهد همه گونه پستهاى مهم اجتماعى را عهدهدار شوند، به گونهای که بردگان میتوانند مقام مهم قضاوت را عهدهدار شوند. در عصر پیامبر(ص) نیز مقامات برجستهاى از فرماندهى لشکر گرفته تا پستهاى حساس دیگر به بردگان یا بردگان آزاد شده سپرده شد.
بسیارى از یاران بزرگ پیامبر(ص) بردگان و یا بردگان آزاد شده بودند. و در حقیقت بسیارى از آنها به صورت معاون براى بزرگان اسلام انجام وظیفه میکردند. سلمان، بلال، عمار یاسر و قنبر را در این گروه میتوان نام برد. بعد از غزوهی "بنى المصطلق" پیامبر(ص) با یکى از کنیزان آزاد شدهی این قبیله ازدواج کرد و همین امر بهانهاى آزادى تمام اسراى قبیله شد.
اسلام تنها در یک مورد اجازهی بردهگیرى میدهد و آن در مورد اسیران جنگى است، آن هم هرگز جنبهی الزامى ندارد، در حالى که در عصر ظهور اسلام، و قرنها بعد از آن بردهگیرى از طریق زور و حمله به کشورهاى سیاهپوستان و دستگیر کردن انسانهاى آزاد، و تبدیل آنها به بردگان، بسیار زیاد بود، و گاهى در مقیاسهاى وحشتناک روى آن معامله میشد، به طورى که در اواخر قرن 18 میلادى دولت انگلستان هر سال دویست هزار برده را معامله میکرد، و هر سال یکصد هزار نفر را از آفریقا گرفته و به صورت بردگان به آمریکا میبردند.
.
.
ماده چهارم: رفتار انسانى با بردگان،
در اسلام دستورات زیادى دربارهی رفق و مدارا با بردگان وارد شده، تا آنجا که آنها را در زندگى صاحبان خود شریک و سهیم کرده است.
پیامبر اسلام(ص) میفرمود: کسى که برادرش زیر دست او است، باید از آنچه میخورد به او بخوراند و از آنچه میپوشد به او بپوشاند، و زیادتر از توانایى به او تکلیف نکند.[10]
على(ع) به غلام خود(قنبر) میفرمود: من از خداى خود شرم دارم که لباسى بهتر از تو بپوشم؛ زیرا رسول خدا(ص) میفرمود: از آنچه خودتان میپوشید بر آنها بپوشانید و از آنچه خود میخورید به آنها غذا دهید.[11]
در همین زمینه، امام صادق(ع) میفرماید: هنگامى که پدرم به غلامى دستور انجام کارى میداد ملاحظه میکرد اگر کار سنگینى بود بسم الله میگفت و خودش وارد عمل میشد و به آنها کمک میکرد.[12]
خوشرفتارى اسلام نسبت به بردگان در این دوران انتقالى به اندازهاى است که حتى بیگانگان از اسلام نیز روى آن تأکید و تمجید کردهاند.
به عنوان نمونه جرجى زیدان در تاریخ تمدن خود چنین میگوید: اسلام به بردگان فوق العاده مهربان است. پیامبر اسلام(ص) دربارهی بردگان سفارش بسیار نموده، از آن جمله میفرماید: کارى که برده تاب آنرا ندارد به او واگذار نکنید، و هر چه خودتان میخورید به او بدهید.[13]
قرآن کریم نیز دربارهی بردگان سفارش کرده و میفرماید: خدا را پرستش کنید؛ براى او شریک نگیرید؛ با پدر و مادر و خویشان و یتیمان و بینوایان همسایگان نزدیک و دور و بینوایان همسایگان نزدیک و دور و دوستان، و آوارگان، و بردگان جز نیکوکارى رفتارى نداشته باشید، خداوند از خودپسندى بیزار است.[14]🌱
.
.
ماده پنجم: بدترین کار انسانفروشى است!
اصولا در اسلام خرید و فروش بردگان یکى از منفورترین معاملات است تا آنجا که پیامبر اکرم(ص) فرمود: بدترین مردم کسى است که انسانها را بفروشد.[15]
همین تعبیر کافى است که نظر نهایى اسلام را در مورد بردگان روشن سازد و نشان دهد جهتگیرى برنامههاى اسلامى به کدام سو است.
از این مهمتر اینکه یکى از گناهان نابخشودنى در اسلام سلب آزادى و حریت از انسانها و تبدیل آنها به یک متاع است، چنانکه از پیامبر اسلام (ص) آمده است: خداوند هر گناهى را میبخشد، مگر(سه گناه): کسى که مهر همسرش را انکار کند، یا حق کارگرى را غصب نماید، و یا انسان آزادى را بفروشد.[16]
طبق این حدیث غصب حقوق زنان، حق کارگران، و سلب آزادى انسانها سه گناه نابخشودنى است.🌱
.
.
از آنچه بیان شد روشن شد که اگر پیشوایان اسلام برده یا بردگانی در اختیار داشتند در قالب برنامهی حساب شده و حکیمانهی اسلام در برخورد با مسئلهی بردگی بود، و معاشرت آنان با بردگان به گونهای بود که در بسیاری از موارد وقتی بردهای را آزاد میکردند آن برده حاضر نمیشد منزل امام(ع) را ترک کند و با اصرار از امام(ع) میخواست که اجازه دهد او همچنان در خدمت ایشان باشد، ولی امام(ع) نمیپذیرفت. از طرفی برخورد و معاشرت آنان با بردگان یک الگوی عملی و به نوعی آموزش جامعهی بشری مخصوصا مسلمانان در برخوردبا این مسئلهی بسیار مهم و مورد ابتلای جامعه بود.
کسانى که به برنامهی اسلام در مورد بردگان خردهگیرى میکنند از دور سخنى شنیدهاند، و از اصول این برنامه و جهتگیرى آن که همان آزادى تدریجى و بدون ضایعات بردگان است اطلاع دقیقى ندارند، و یا تحت تأثیر افراد مغرضى قرار گرفتهاند که به گمان خود اینرا نقطهی ضعف مهمى براى اسلام شمرده و روى آن تبلیغات دامنهدارى به راه انداختهاند.[17]🌱
.
اما ارتباط با شبههی تناقض مسئلهی بردهداری و آیهی شریفهی «لااکراه فی الدین»
مسئلهی بردهداری، با اختیار و آزادی انسان در انتخاب دین و عقیده که مورد تأکید قرآن نیز قرار گرفته، تفاوت بنیادین دارد. به تعبیری روشنتر آیهی شریفهی اشاره به ردّ اجبار و اکراه در پذیرش دین و عقیده دارد و مربوط به روح انسان و امری درونی است، و در واقع عقیده چون امر درونی است اجبار بردار نیست[18]
اما بردهداری مربوط به استثمار جسم و وجود بیرونی انسانها است. چنانکه در طول تاریخ انسانهایی؛ مانند بلال حبشی و ... که به حسب ظاهر برده بودند؛ اما در انتخاب عقیده و دین، روحی آزاد و مختار داشته و اسلام را پذیرفتند. و از آنسو انسانهایی؛ نظیر ابولهب و ... که به حسب ظاهر آزاد بودند؛ اما از لحاظ روحی در بند و اسارت شهوات و تمنیات نفسانی و دنیوی بوده و با حقیقت اسلام به مقابله برخاستند.🌱
#شبهات
#اسلام
#بردگی
👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58
.
❓سوال
حواسم پرت شد بجای نماز مغرب ، نماز عشا خوندم !
✅پاسخ
اگر نماز گزار اشتباها بجای نماز مغرب، سهوا، مشغول نماز عشا شود، چنانچه به رکوع رکعت چهارم نرفته است. باید نیت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام کند و سپس نماز عشا را بخواند.
اما اگر به رکوع رکعت چهارم رفته بنابر احتیاط باید نماز را تمام کند سپس نماز مغرب و عشا را بخواند
#احکام_نماز
👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58
مداحی_آنلاین_آزمون_الهی_استاد_عالی.mp3
2.7M
♨️آزمون الهی
👌#سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙حجت الاسلام #عالی
👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58
14.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
⁉️ خدا که میدونه چه کسی جهنمی میشه یا بهشتی پس چرا ما را آفریده؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58
🔶 🔹 اقتدا با آگاهی از نبود فرصت برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه ⁉️
پاسخ:👇
مقام معظم رهبری: در هر صورت باید خود را به رکوع امام برسانید و یک تسبیحات کافی است. [1]
آیت الله مکارم: از آنجا که در رکعت سوم گفتن يک مرتبه تسبیحات اربعه کافي است بعد از یک بار یا دو بار گفتن آن چنانچه امام به رکوع رود ماموم باید از امام تبعیت نماید. [2]
آیت الله سیستانی: اشکال ندارد و گفتن یک بار تسبیحات اربعة كافی است. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: باید تسبیحات بار سوم را هم بگویید ولو در سجده خود را به امام برسانید. اگر بعد از گفتن دو بار از گفتن بار سوم منصرف شود، اشکالی ندارد ولی اگر از ابتدا به قصد ذکر خاص نماز دوبار یا بیشتر از سه بار بخواهد بگوید و کم یا زیاد کند موجب بطلان نماز است. [4]
آیت الله فاضل: اگر با گفتن مرتبه سوم تسبیحات، می توانید خود را به رکوع امام برسانید باید ذکر مرتبه سوم تسبیحات اربعه را سریع بگویید و به رکوع بروید و اگر احتمال اینکه به رکوع امام نمی رسید گفتن مرتبه سوم تسبیحات لازم نیست و خود را به رکوع امام برسانید. [5]
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nK8sMM8bBrU.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512130011.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 585417.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39320.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503565.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58
⭕ شبهه
و چقدر زیباست حرف زرتشت که میگوید:
ای کاش آنقدر آب داشتم تا جهنم را خاموش میکردم
و آنقدر آتش داشتم تا بهشت را میسوزاندم
که مردم خدا را برای خودش بپرستند
نه برای بهشت و جهنم!!
✅ پاسخ
♦️ و چقدر زیباست کسانی دم از باستان گرایی و ترویج دین منسوخ زرتشت میزنند که هیچ گونه اطلاعی از آموزه های این دین ندارند و سخنانی را به حضرت زرتشت نسبت می دهند که با عقاید پیروان این دین منافات دارد.
👈 جهنم زرتشتی ها اصلا آتش ندارد که جناب زرتشت بخواهد آن را با آب خاموش کند!😂😂
🔹 در دین زرتشت نیز که بنا به قول مشهور حدود 600سال قبل از مسیح تأسیس شده است عقیده به معاد به وضوح بیان شده است. در این دین اعتقاد بر این است که روح بعد از جدا شدن از بدن تا روز رستاخیز وارد عالم برزخ می شود؛ تا در روز رستاخیز به جسم خود بپیوندد؛ زرتشتیان به اموری مثل صراط و میزان اعمال و بهشت و جهنم نیز اعتقاد دارند؛ ولی معتقدند که در جهنم آتش وجود ندارد. چرا که آتش از نظر آنان مقدّس است؛ به عقیده آنها جهنم محلی بسیار سرد و تاریک و کثیف و پر از حیوانات موذی است که گناهکاران را اذیت می کنند. (آشنایی با ادیان بزرگ: ص ۵۷ تا ۶۲)
در برخی منابع زرتشتی درباره سرنوشت افراد بد چنین آمده است:
سرانجام شخص بدکار به سرای تیرگی بی پایان میرود. (مینوی خرد ص ۲۷)
🔻 جالب است بدانید که جملهی مذکور در متن شبهه، در اصل از سخنان حضرت علی علیه السلام گرفته شده که فرمودند:
📚 ما عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لَا شَوْقاً إِلَى جَنَّتِكَ بَلْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك (عوالی الئالی، ج۲، ص۱۱) خدایا من تو را نه از ترس آتش و نه به خاطر اشتیاق به بهشت عبادت می کنم، بلکه تو را شایسته پرستش یافتهام که میپرستم.
اما اسلام ستیزان، سخنان پیشوایان اسلام و همچنین اندیشمندانی همچون ویکتورهوگو، تولستوی و... را سرقت کرده و به افرادی مانند داریوش و کوروش و زرتشت و ... نسبت می دهند.
👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58
هدایت شده از حسینیه مداحی
Javad Moghadam - Ghafele salar Dare Miad (128).mp3
6.17M
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
کم کم سیاهی علمت دیده میشود
آثار خیمه های غمت دیده می شود
افتاده سینه ام به تپش های انتظار
از روی تل دل ، حرمت دیده میشود
ضمن عرض سلام وادب واحترام
با توجه به نزدیک شدن ایام عزای سرور و سالار شهیدان کانال حسینه مداحی فعالیت خود را آغاز کرد
از شما عزیزان دعوت میشود عضو کانال شوید
کانال حسینیه مداحی
https://eitaa.com/joinchat/3694461016Ce9da169aaa
.
⭕شبهه
❓چرا مسلمانها به ایران حمله کردند؟
#جنگ_مسلمانان_با_ایران
1⃣ اولا حمله از طرف مسلمانان نبوده و بلکه شروع جنگ آن طرف بود که نمی خواستند صدای اسلام به گوش دیگران برسد، مسلمانان هم برای دفاع از اسلام مبارزه کردند.
💎 پس جنگ از ایران شروع شد اما بعدا توسط مسلمانها ادامه پیدا کرد.
2⃣ دوم اینکه ما این کشورگشایی ها را تایید نمی کنیم. به نظر ما اگر مسلمانان در آن زمان به جای کشورگشایی، اسلام و معارف آن را در وجود خودشان نهادینه می کردند، بهتر بود، تا بعد از پنجاه سال پسر پیغمبر خدا را با آن وضع فجیع به شهادت نرسانند.
3⃣ سوم اینکه این تصور که عربها به ایران حمله کردند و تمدن ایران را نابود کردند، #دروغی است که #هیچ_سند و واقعیت ندارد.
✳️ این اهانت به ایرانیان است که بگوییم یک عده عرب آمدند و ملت باسابقه، متمدن، بافرهنگ و باهوش ایران را تاراج کردند به حدی که دیگر نتوانستند قد علم کنند. حجاز در آن زمان ارزشی نداشت، هیچ یک از قدرتهای بزرگ آن را نمیخواستند. ایران یمن را که جنوب حجاز بود تحت حاکمیت خودش قرار داده بود و فرماندهان ایرانی برایش قرار داده بود ولی خود حجاز را نمی خواست، چون حجاز هیچ تمدن و سرمایه ای نداشت. آن وقت چگونه ممکن است این قوم عرب بی فرهنگ بدون هیچ ارتش قدرتمندی، به ایران با آن همه سپاه و قدرت حمله کند و فرهنگ آن را از هستی ساقط کند.
📎 آنچه در ایران اتفاق افتاد جنگ بین عرب و ایران نبود، جنگ بین دو فرهنگ بود. جنگ بین فرهنگ پویا، پرقدرت، منطقی و انسانی اسلام و فرهنگ پوسیده، منحط و طبقاتی شاهنشاهی ایران بود. طبقاتی به این معنا که افراد در صورتیکه حق سواددار شدن داشتند که در طبقه اشراف و موبدان باشند. طبیعی است که در جنگ بین این دو ، فرهنگ قوی تر پیروز می شود.
🔹البته قبل از اینکه جنگی رخ دهد، اسلام دلهای مردم را فتح کرده بود.
همان زمان جنگهایی بین ایران و روم اتفاق افتاد و روم بعضی از شهرهای مرزی ایران را گرفت و مردم بدون کمک دولت مرکزی سه سال شبانه روز جنگیدند و اینها را بیرون کردند.
چرا مردم نسبت به اسلام چنین کاری را نکردند؟
معلوم است اسلام از قبل در دلهای ایشان نفوذ کرده بود. بعدها خود ایرانیها حاکم شدند و تقریبا همه کشورهای اسلامی تحت حاکمیت آنها بود، ولی بازگشتی به فرهنگ سابق نداشتند.
🔰پس اینکه اسلام و ایران را در تقابل هم قرار دهیم این بزرگترین خیانت است که هم به ایران و هم به اسلام کرده ایم، تحقیقا خدمتی که اسلام به ایران کرد هیچ فرهنگی نکرد و خدمتی که ایران به اسلام کرد هیچ قوم و ملیتی نکردند.
🔸شیعه که اصلا در دل ایران رشد کرد و به ثمر نشست، اهل سنت هم وامدار ایران هستند و اکثر دانشمندانشان ایرانی بودند.
📚 استاد #محمدی شاهرودی
#پرسمان اعتقادی
#استادمحمدی
.
👇👇👇🌺🌺🌺
https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58