eitaa logo
سیاست و فرهنگ. شعبانی سارویی
1.2هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
6.2هزار ویدیو
750 فایل
کانال سیاست و فرهنگ به ارائه چالش ها و ظرفیت های دو حوزه سیاست و فرهنگ می پردازد. ارتباط با ادمین: @Shabaniesaroui
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر سید علی‌اکبر فاطمی: درمان اختلالات روانی ۸ عموما علت پیدایش اختلالات روانی دو چیز است. یکی آنکه انسان در ذهن خود یک هدفی را دنبال می کند و در جهان خارج به آن نمی رسد نرسیدن به هدف سبب مشکلات و اختلالات روانی خواهد شد. دیگر آن است که برخی چیزهایی را که انسان دارد و هدفش بوده است از دست می دهد از آنجا که این امور هدف انسان بوده است، از دست دادن آنها سبب اختلالات می شود. حال اگر انسان اهداف خود را تغییر دهد و یک هدف عالی که از بین نمی رود را مقصد نهایی خود قرار دهد، هیچ گاه روان او دچار آسیب جدی نخواهد شد. علت اختلالات روانی، انتخاب اشتباه هدف و وابستگی به اهداف حقیر است.
✅ شهادت حاج محمدحسين سرور "ابو صالح" فرمانده یگان پهپادی و پدافند هوایی حزب‌الله تایید شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 نماهنگ جدید KHAMENEI.IR | ضامن سلامت حرکت ملت ایران ☝ نسخه تصویری پیام رهبر انقلاب به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدّس. ۱۴۰۳/۷/۵
▪️نروژ علیه فردی به نام رونسون روس در ارتباط با پرونده پیجر حکم بازداشت بین‌المللی صادر کرد @tabbyeen_ir
4_6028122196348511672.mp3
8.52M
✳️تحلیل روز چهارم جنگ در لبنان 🔸️چرا حزب الله فعلا با حداکثر توان به اسرائیل حمله نمی کند ؟ 🔸️چرا حزب الله به تل آویو حمله نمی کند ؟ 🔸️ ایران در چه صورت برای حمایت از حزب الله وارد نبرد می شود؟ 🔸️آیا امکان استفاده اسرائیل از بمب اتمی علیه لبنان وجود دارد ؟ 🔸️ آیا ارتش اسرائیل تمایل به حمله زمینی دارد ؟ 📌 برای یافتن پاسخ سوالات بالا این فایل صوتی را با دقت گوش کنید
🔻قیمت همستر مشخص شد ظاهر خیلی ناچیز بوده و صدای همه دراومده پیام قابل تامل نفر هفتم جهان در همستر که یه ایرانیه: چهار تا ادمین مخصوص تولید محتوا ایردراپ ها الخصوص ایردراپ همستر داشتم که ماهی مجموعا به اینا 700$ میدادم تو این 6 ماه میشه 4200$ اونوقت همستر به من 600$ داده با رتبه 7 بودنم این همه ایرانی صدرنشین چی گیرشون اومده هیچی. باور کنید خود روس ها هم پرهاشون ریخته از این ریوارد این قیمت + ضمنا نفر اول همستر جهان که یه ایرانی بود هم حدودا 100میلیون تومن نصیبش شد. عملا چیزی گیر همستر بازها نیومد و عمر و وقتشون تلف شد🤦‍♂
record014_1.mp3
20.87M
♨️سخنرانی با موضوع: در عصر ✌️یادواره شهدای دفاع مقدس و گرامیداشت 📌🎤با سخنرانی محمد جوانی 👌با سرعت 2X گوش کنید ➕🎤با مداحی رحمان جعفری ✍مداحی از دقیقه ۷۰شروع می‌شود و مداح عزیز با یک شعر جنجالی، حسابی از خجالت پزشکیان و سفر نیویورک درآمدند! 👌حتما بخش مداحی را گوش کنید
ای مسلمین جهان ما از نمی‌ترسیم چون در قاموس شهادت، واژه ی وحشت معنی ندارد، ولی می ترسیم بعد از ما، ایمان را سر ببرند. ای شیعیان جهان، سرنوشت ما را اباعبدالله در صحرای کربلا مشخّص کرده است! 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 خاطره‌ای عجیب از رزمنده‌ی جانباز دفاع مقدس 🔹این خاطره یکی از عجیب‌ترین خاطرات تاریخ جنگ است. 📌حتما ببینید یک رزمنده چه توان و استقامتی داشته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سـ🌼ـلام 🌹روز جمعه با صاحب الزمان عهد می بندیم از انقلاب اسلامی با تمام توان دفاع کنیم. اللهم عجل لولیک الفرج💐
"اسرائیل گرفتار در بن بست های راهبردی، محتاج تردستی ها و سناریو های هالیودی" علیرضاعرب صهیونیست‌ها دست قوی در اقدامات تروریستی اطلاعاتی و تکنولوژیک دارند و آمریکا و شرکت‌های بزرگی آمریکایی با تمام ظرفیت از آنها حمایت می‌کنند. اسرائیلی ها برای خروج از بن‌بست‌ها نیازمند شعبده بازی و سناریوهای هالیودی هستند تا بتوانند آن را در جنگ شناختی بفروشند. هیچ یک از اهداف اعلامی آنها در غزه محقق نشد و همچنان نیروهای آنها در غزه کشته می‌شوند. یک غزه روی زمین است و یک غزه زیرزمینی هم وجود دارد که بر اساس برآوردهای اطلاعاتی خود صهیونیست‌ها 700 کیلومتر تونل موجود است که در بهترین حالت صهیونیست‌ها تا کنون 30 درصد آن را خنثی کرده‌اند. یک سال بعد از 7 اکتبر ، غزه همچنان یک تهدید امنیتی جدی برای اسرائیل محسوب می‌شود و از نظر استراتژیک صهیونیست‌ها موفقیتی در جنگ یک ساله خود نداشته‌اند و در صفحات شمالی هم با یک بن‌بست راهبردی مواجه هستند و آن هم عبارت است از توانمندی بالای نظامی حزب الله. اگرچه عملیات‌های رژیم صهیونیستی علیه مقاومت تلخ و ناخوشایند است اما تغییر راهبردی در صحنه نبرد ایجاد نخواهد کرد. نقطه ضعف رژیم نداشتن عمق استراتژیک ،گرفتار بودن در زندان ژئوپلتیک و مواجه بودن با انواع و اقسام بن بست های راهبردی در داخل و خارج و انزوای بی سابقه بین المللی است و برعکس نقطه قوت مقاومت برخورداری از گستره جغرافیایی و عمق استراتژیک و اینکه دور تا دور اسرائیل را محاصره کرده است. همین امر اسرائیل را درگیر یک جنگ فرسایشی کرده که پایانی نیز برای آن متصور نیست و پیروزی‌های تاکتیکی منتج از عملیات‌های تکنولوژیک نمی‌تواند شکستهای استراتژیک آنها را جبران کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا قوت دلاور، مرد غیرت و جوانمردی 🌺🌸👏👏🌸🌺👏👏 این را باید در شهرداری و اماکن هنری و در اول همه ی تیتراژ سینماها پخش شود. تا جوانانی که به چنین بلایی گرفتارند بخود آیند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 📝 عوامل اشراف اطلاعاتی اسرائیل در لبنان چیست؟ 🍃🌹🍃 🔸پس از ماجرای انفجار پیجرها و بیسیم ها در و شهادت جمعی فرماندهان ارشد مقاومت در لبنان این پرسش که اسرائیل چگونه به این حد از اشراف اطلاعاتی رسیده است. برای پاسخ به این سئوال به چند نکته اشاره می کنم: 1️⃣ در معادلات امنیتی بعنوان یک اصل: کاهش قدرت اقتصادی رابطه مستقیمی با میزان افزایش قدرت نفوذ برای جمع آوری با تکیه بر نیروی انسانی دارد. فشار و تحریم اقتصادی چندسال اخیر در لبنان در افرایش منابع و عوامل موساد در لبنان حتی بین شیعیان و اثربخشیش در این حملات بسیار موثر بوده است. 2️⃣ جدای از مشکلات اقتصادی بزرگترین چالش مساله تکنولوژی است. هر دو اپراتور لبنان دست امریکاییهاست و اطلاعات تمام ارتباطات را دارند. زیرساختهای اینترنت و کلیه خدمات فناوری هم در دست جریان رقیب است یعنی انحصار تحت کنترل امریکا. 3️⃣ علاوه بر این تمرکز رژیم بر هوش مصنوعی در چند سال گذشته توانسته تقریبا شبکه بزرگی از افراد را شناسایی کند. برای نمونه یکی از افرادی که ترور شد موبایل نداشت. همسرش به خواهرش پیام داده بود فلانی امشب می اید منزل بیایید پیش ما. رصد شد و همگام خروج در جاده ترور شد. 4️⃣ همه سرویس های اطلاعاتی غربی در لبنان فعال هستند. علاوه بر موساد سرویسهای انگلیس، فرانسه و سرویس های عربی و ... یکبار شنیدم بیش از ۶۰ سرویس از طرف امریکا مکلف شده اند از اطلاعات جمع کنند. 5️⃣ از آن طرف چند میلیون آواره سوری به لبنان آمده اند و در آپارتمان‌ها، محلات و... نگهبان و ناطور و کارگر خدماتی شده اند. عملا جای افریقایی ها را گرفتند‌. بدلیل وضع بد معیشتی براحتی اطلاعات جمع می کنند. ✍️علی عبدی |
🚨ترور جد پیامبر توسط یهودر غزه 🔻یهود با تطبیق نشانه‌ها در کتب آسمانی، «هاشم» جد حضرت (ص)را شناسایی، تعقیب و در ترور کردند؛ البته خبر از عبدالمطلب که هنوز متولد نشده بود نداشتند ولذا او و سپس عبدالله و پیامبر اسلام بعد از تولد هماره در معرض ترور بودند چون یهود عنود تولد پیامبر را نابودی خود می دانست. 🔻صهیونیستها روزی جد پیامبر و امروز امت پیامبر را در غزه ترور می کنند تا نور اسلام را خاموش کنند اما به برکت میلاد پیامبر اعظم بزودی کسرای ظالمان صهیونیست نابود خواهد شد. 🔻برای مطالعه دقیق تر حتما لینک زیر را ببینید https://B2n.ir/n56105 ✍️حمیدرضا ابراهیمی
🔰 هویت پاسداری 🔹 هویت سپاه که هویت پاسداری است، به معنای یک مفهوم محافظه‌کارانه تلقی نشود. پاسداری یعنی نگه داشتن، حفظ کردن. این حفظ کردن را میتوان با یک تفسیر محافظه‌کارانه معنا کرد. یعنی بگوئیم وضع موجود انقلاب را حفظ کنیم؛ من این را نمیگویم. 🔹حفظ انقلاب به معنای حفظ وضع موجود نیست. چرا؟ 🔹چون انقلاب در ذات خود یک حرکت پیشرونده است، آن هم پیشرفت پرشتاب. به کجا؟ به سمت هدفهای ترسیم شده. 🔹هدفها عوض نمیشوند. این اصول و ارزشهائی که بر روی آن بایستی ایستادگی کرد و برای آن جان داد، اصول و ارزشهائی هستند که در اهداف، مشخص شده‌اند. ❗️هدف نهائی، تعالی و تکامل و قرب الهی است. ❗️هدف پائین‌تر از آن، انسان‌سازی است؛ ❗️هدف پائین‌تر از آن، ایجاد جامعه‌ی اسلامی است با همه‌ی مشخصات و آثار، که ✔️استقرار عدالت در آن باشد، ✔️توحید باشد، ✔️معنویت باشد. اینها اهداف هستند. 🔹این اهداف عوض‌شدنی نیستند؛ یعنی ما نمیتوانیم بیائیم مایه بگذاریم تا از هدف کم کنیم. بگوئیم خیلی خب، یک روز میخواستیم عدالت برقرار کنیم، حالا میگوئیم عدالت که نمیشود، یک نیمه‌عدالتی برقرار کنیم! نه، عدالت. این، هدف است. توحید، استقرار شریعت اسلامی به طور کامل، اینها اهداف است، 🔹اینها تغییرپذیر نیست. لیکن در جهت حرکت به سمت این اهداف، سرعتها قابل کم و زیاد شدن است، شیوه‌ها قابل تغییر یافتن است، تدابیر ممکن است جورواجور باشد. 🔹در این جهت، انقلاب پیشرونده و پیش‌برنده است. حفظ انقلاب یعنی حفظ همین حالت پیشروندگی و پیش‌برندگی. پاسداری از انقلاب، به این معناست. اگر ما اینجور نگاه کردیم و مفهوم پاسداری را اینجور فهمیدیم، آن وقت آن طراوت و شور و هیجانی که در حرکت پاسداری هست، مضاعف خواهد شد. ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗒 این روزها، از سوی بسیاری از مخاطبان و دوستان، با پرسش «چه باید کرد؟!» مواجه می‌شوم. به‌نظرم باید تأمل کنیم که چه نکردیم که چنین شد. آری، باید از ورطه‌ی محافظه‌کاری و انفعال و هراس و سکوت درآمد و به وادی انقلابی‌گری و کنش و جسارت و فریاد پا گذاشت؛ همچون ابوذر و عمار و میثم‌تمار. بگذار اصحاب عافیت و تساهل و منفعت، ما را تندرو و افراطی بخوانند؛ این روزها، به سکوت و‌ سازش، پاداش می‌دهند و التقاط و انحراف را می‌ستایند. باکی نیست؛ به خط مقدم نبرد آمده‌ایم تا بازنگردیم ...
🔻پرچم‌های فرهنگیِ برافراشتۀ دشمن -۱ علوم انسانیِ غربی 🖊مهدی جمشیدی اشاره: رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خویش گفتند رزمندگان ما در دفاع مقدس برای این‌که «پرچم دشمن» در مرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربان کردند؛ امروز نمی‌شود ملّت ایران قبول کنند که همان پرچم‌ها به وسیلۀ افراد «نفوذی» یا «فریب‌خورده»، در داخل برافراشته شوند. پرچم «نفوذ فرهنگی» و «سبک زندگیِ دشمن»، نباید در داخل کشور و در دستگاه‌ها برافراشته بشود؛ باید مراقبت کرد و در این باره، همه موظّف هستند(آیت‌الله خامنه‌ای، در دیدار پیشکسوتان و فعّالان دفاع مقدّس، ۱۴۰۳/۷/۴). این چند عبارت، دربردارندۀ دلالت‌ها و اشارت‌های مهمی دربارۀ پرچم‌های فرهنگیِ دشمن است که به برخی از آنها می‌پردازیم. جا دارد در اینجا از این حقیقت تلخ نیز سخن بگوییم که محافل فکری و رسانه‌های ما، به‌شدّت تهی از چنین تدقیقات و تأمّلاتی هستند و این نکته‌ها، بسط و شرح نمی‌یابند و به‌سادگی فراموش می‌شوند. [یکم]. نخستین و زیربنایی‌ترین پرچم فرهنگیِ دشمن، «علوم انسانیِ غربی» است که دهه‌هاست در مراکز دانشگاهی و حتی حوزویِ ما، تدریس و در واقع، ترجمه و تقلید و تکرار می‌شود و ما با این اقدام، تجدّد فرهنگی را در درون خویش، تولید و بازتولید می‌کنیم. علوم انسانیِ غربی، نه به این جهت که غربی است، بلکه به این دلیل که ماهیّت مادّی و سکولار دارد و حاصل اعراض از دین است، در برابر غایات انقلاب اسلامی قرار دارد و به همین دلیل نیز در همان سال‌های آغازین پیروزی انقلاب، امام خمینی در قالب انقلاب فرهنگی، در مخالفت با آن موضع‌گیری کردند. آموزشِ گستردۀ علوم انسانیِ تجدّدی در ایران پساانقلاب، انبوهی از دگراندیشان و التقاطی‌ها و تجدیدنظرطلبان را پدید آورده که ناشی از عدم‌عقلانیّت در نظام آموزش عالی است. بسیاری از دانشکده‌های علوم انسانی، در حال تهی‌کردن هویّت اسلامی و انقلابی از جامعه هستند و جامعۀ ایران، در حال رقیق‌شدن و کم‌مایه‌شدن است. ظرفیّت‌ها و بضاعت‌های گذشته، کاهش یافته‌اند و علوم انسانیِ تجدّدی، اینک در جان ما نشسته است. جریان اجتماعیِ تجدّد، فربه‌تر و فراخ‌تر شده است و با گردن‌کشی، به زیاده‌خواهی خیابانی رو آورده است. عجبا که ساختار آموزشیِ رسمی، با دست خویش در حال ایجاد و تثبیت هویّت‌ها و خودفهمی‌های ضد و معارض در جامعه است و به آینده‌ای که در آن، این بحران هویّتی و معنایی، متراکم و علاج‌ناپذیر خواهد شد، اندیشه نمی‌کند. [دوّم]. دهه‌هاست که تولید علوم انسانیِ اسلامی به‌عنوان یک «طرح تمدّنی»، در تعلیق به سر می‌برد و نیمه‌کاره و ناتمام، رها شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید به‌مثابه نیروی پیشران این طرح باشد، بسیار منفعل و سرگردان و ضعیف بوده و از عهدۀ اجرای آن برنیامده است. کاری که حدادعادل در شورای تحوّل به دست گرفت، در عمل، شکست خورده و به جایی نرسیده است. او از آغاز نیز انتخاب خوبی نبود؛ نه‌فقط او، بلکه دیگرانی نیز هستند که هر چند در متن این طرح نشانده شده‌اند، اما در باطن، اعتقادی به آن ندارند. بی آن‌که نقشۀ راه بنگارند، خط تولید را فعّال کرده‌اند؛ روشن است که حاصل این نسنجیده‌کاری چه خواهد شد. یک دهه است که هشدار و انذار داده شده، ولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گوش شنوایی نیست. اعضای شورا نیز یا دچار تعارف و مداهنه هستند و یا با این طرح، همدلی حداکثری ندارند. شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم وجه معرفتی‌اش را باخته و هم از انقلابی‌گری به محافظه‌کاری عبور کرده است. [سوّم]. اندک اتّفاق‌های خوشایندی نیز که اکنون رخ می‌دهند، حاصل اراده‌های شخصی و غیررسمی هستند، نه برآمده از شورای عالی انقلاب فرهنگی. نیروهای فکریِ غیررسمی که در طلب علوم انسانیِ اسلامی هستند، با دشواری می‌کوشند تولید و تأمّل کنند، اما در حاشیه‌اند و قدرت و ساختار در اختیار دیگران است. مغزهای متفکّری که می‌توانند ره صدساله را یک‌شبه طی کنند و به پدران علوم انسانیِ اسلامی تبدیل بشوند، مهجور و منزوی‌اند و ضعفا و متوسطانِ بی‌خاصیّت و ساده‌اندیش، صدرنشین و در همه‌جا هستند. مسألۀ اصلی، اراده است که در ساختارهای رسمی نیست؛ بلکه در متفکّران غیررسمی است. البته اینان نیز زخم‌خورده‌اند و دچار دلسردی شده‌اند و احساس می‌کنند اگر قدمی بردارند، گرهی گشوده نمی‌شود. کارِ به‌تأخیرافتاده را کسی گردن نمی‌گیرد و همگان ترجیح می‌دهند که به دغدغه‌های روزمرّۀ خویش بپردازند و برافراشته‌بودن پرچم علوم انسانیِ تجدّدی را به رسمیّت بشناسند. اصحاب علوم انسانیِ تجدّدی، دانشگاه را به تسخیر خود درآورده‌اند و هیچ مخالفتی را برنمی‌تابند و مجال ساخت‌شکنیِ نظری نمی‌دهند. هر آنچه که باید رخ بدهد، در نهایت، در جغرافیاهای معرفتیِ غیررسمی رخ خواهد داد و دانشگاه، حکم مصرف‌کنندۀ آموزشی را خواهد داشت.
🔻پرچم‌های فرهنگیِ برافراشتۀ دشمن -۲ فضای مجازیِ غربی 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. پرچم فرهنگیِ دیگرِ دشمن که در داخل برافراشته شده، «فضای مجازیِ غربی» است که تا مغز استخوانِ ما نفوذ کرده و همۀ مناسبات فردی و اجتماعی ما را در اختیار و سیطرۀ خویش گرفته است. در کارگزاران نظام، همواره ادّعا کرده‌اند که باید این فضا، قانونمند باشد، اما در عمل، همچنان شاهد ولنگاری و هرج‌ومرجِ ارتباطی هستیم. کارگزاران نظام به‌جای این‌که در پی مدیریّت و مهار این فضای مؤثّر باشند، در رهاسازی آن و اصرار بر رفع نیمچه‌فیلترینگی که اکنون وجود دارد، گوی سبقت را از یکدیگر ربوده‌اند. صدای تحرّک و اقدامی از شورای عالی فضای مجازی نیز شنیده نمی‌شود و این شورا در وادادگی و خمودگی به سر می‌برد و شبکه‌های اجتماعیِ غربی نیز در سایۀ این انفعال و سردی و بی‌اهتمامی، در حال بلعیدن هویّت فرهنگیِ جامعۀ ایران هستند. تلخ‌تر این‌که از جمله مضمون‌های تبلیغیِ رئیس‌جمهور کنونی، رفع فیلترینگ بود و اینک دولتش در پی اجرای چنین کاری است. البته در این باره، تفاوتی میان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب نیست؛ هر دو، چون تمنّای تداوم قدرت دارند، ذائقۀ اجتماعیِ ساخته‌شده را مبنا قرار می‌دهند و نه مصالح عالیِ معنوی و هویّتی را. در محاسبات و معادلات این دو جریان سیاسی، حقایق هویّتی و فرهنگی رنگ باخته‌اند و منفعت و قدرت، حرف اوّل را می‌زند. [دوّم]. در تمام «فتنه‌ها» و «آشوب‌ها» و «اغتشاش‌ها»ی دهۀ اخیر، همواره جمهوری اسلامی از سوی شبکه‌های اجتماعیِ غربی، ضربه‌ها و لطمه‌های اساسی خورده و بدنۀ اجتماعی‌اش، تضعیف شده است، اما کارگزاران آن، همچنان سودای گشایش و رهاسازی دارند؛ با این استدلال که اینک دیگر در موقعیّت چالش و بحران سیاسی نیستیم. روشن است که چندی بعد از رهاسازی، دوباره و چندباره، از همان سوراخ گزیده خواهیم شد و آتش تنش و بحران، از همان «سرزمینِ رهاشده»، برخواهد خواست، اما متأسّفانه سطح فهم و تحلیلِ برخی از کارگزاران نظام، آنچنان نازل و سیاست‌زده و روزمرّه است که گمان می‌کنند به صرف آرام‌شدن موقعیّت، باید شبکه‌های اجتماعیِ غربی را رها کرد. این موقعیّت، موقتی است و چندی بعد، باز هم آتش کج‌روایت‌ها به جان جامعۀ ایران خواهد افتاد و بحران سیاسی خواهد آفرید. جمهوری اسلامی در این «چرخۀ باطل»، گرفتار شده و تنها راهی که از سوی کارگزارانش اعلام می‌شود، رفع فیلترینگ است. فارغ از جنبۀ اغتشاشی و شورشی، بخش اصلیِ کار دشمن عبارت است از استحالۀ فرهنگی و مسخ هویّتی. این امر، اغلب پنهان هست، هرچند خود را در ماجرای کشف حجاب و برهنگی، نمایان کرد و نشان داد در طول دهۀ نود، شبکه‌های اجتماعیِ غربی با ذهنیّت جامعۀ ایران چه کردند و چه تغییراتی را پدید آوردند. بخش عمدۀ تغییر، «اغتشاش هویّتی» است و روزانه جریان دارد؛ درحالی‌که کارگزاران نظام، تنها نگران «اغتشاش خیابانی» هستند و به محض برطرف‌شدن آن، از گشایش فضای مجازیِ غربی دفاع می‌کنند. [سوّم]. بعید نیست که اگر این‌بار، آتش‌زیرخاکستر سربرآورد و بخش‌هایی از جامعه، تحریک و تهییج شدند، دیگر روح‌الله و آرمانی در میان نباشند که بر سرِ جان خویش در خیابان، قمار عاشقانه کنند. نوعی سرخوردگی و دلسردی در انقلابی‌های اصیل و غیررسمی پدید آمده که به‌آسانی، علاج نخواهد شد؛ هرچند نشانه‌ای بر این‌که کارگزاران نظام، متنبّه شده و در پی علاج هستند نیز دیده نمی‌شود. جبهه و جریان اصیلِ انقلاب، با کارگزاران نظام، اتمام حجّت کرده و تهدیدهای مهلکِ فضای مجازیِ غربی را بازگفته است. مسئولیّت و هزینۀ آنچه که در آینده رخ خواهد داد، بر عهدۀ مدیران حاکمیّت است و اینان باید در صورت هرگونه تنش و تلاطم، خودشان در برابر موجِ اجتماعیِ فریب‌خورده و برانگیخته‌شده، بایستند. کارگزاران نظام نباید به گونه‌ای رفتار کنند که نیروهای مؤمن و انقلابی، حس بیگانگی و تضاد با آنها بیابند و بپندارند که دیگر، نماینده‌ای در حاکمیّت ندارند. در تعلیق نهادن آرمان‌های فرهنگیِ انقلاب و ملاحظۀ جریان اجتماعیِ تجدّد را کردن و در برابر سیر فساد و پرده‌دری و هتاکی اجتماعی، طریق خاموشی و انفعال و وعده‌پراکنی را در پی گرفتن، راه به جایی نخواهد برد و شکاف و گسست را بیشتر خواهد کرد. از یک سو، جریان انقلابی به درون جهانِ آرمانی خویش فرو خواهد رفت و از جامعه و حاکمیّت، فاصله خواهد گرفت، و از سوی دیگر، جریان متجدّد به دلیل اهمال‌ها و سستی‌های حاکمیّتی، جسارت بیشتری برای بیان خویشتنِ فرهنگی‌اش خواهد یافت؛ چنان‌که امروز در خیابان‌های اصلیِ پایتخت جمهوری اسلامی، صحنه‌هایی از ولنگاری و اباحه‌گری و کشف حجاب و برهنگی را مشاهده می‌کنیم که در خواب و خیال نیز تصوّر نمی‌کردیم به چنین درّه‌ای پرتاب بشویم. کارگزاران نظام، فرهنگ اسلامی و انقلابی را به شبکه‌های اجتماعیِ غربی باختند.
« ایده آلیسم در دولت چهاردهم» با توجه به مواضع اخیر دولتمردان اعم از رئیس جمهور و تیم سیاست خارجی ایشان در سفر به نیویورک (مقر سازمان ملل) و همچنین دیدگاهی که با عنوان «وفاق ملی» در حل مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داخل کشور مطرح می شود؛ حاکی از رگه هایی از ایده آلیسم در نوع مواجهه و اتخاذ سیاست داخلی و خارجی دولت چهاردهم است. به این معنی که با نگاه های سطحی و البته آرمانی، بدون داشتن واقع بینی لازم، درصدد حل مسائل پیرامونی و مبتلابه جامعه، کشور و حتی بین الملل هستند. دولت چهاردهم با مسائل مختلف در عرصه رئال (واقعیت ها) از قبیل؛ گسل های فرهنگی و دینی در جامعه، غرب باوری، کاهش سرمایه اجتماعی، جنگ شناختی و رسانه ای سنگین علیه جامعه دینی، آسیب های سبک زندگی و زیست مجازی، انباشت مشکلات اقتصادی و معیشتی، تقابل و تحریم های همه جانبه نظام سلطه و تنش های سیاسی و امنیتی از قبیل داعش، رژیم صهیونیستی و عناد برخی اعراب در منطقه غرب آسیا مواجه است. لذا برابر نظریه مقام معظم رهبری مبتنی بر «آرمان گرایی همراه با واقع بینی» ذکر سه نکته به عنوان پیشنهاد برای اصلاح روند و بهبود رویه خطاب به دولت محترم ضروری است. اول؛ تعیین و تشخیص دقیق آرمان انقلاب و نظام اسلامی بدون تغافل از تقابل ها و التقاط در راهکارهای اساسی به منظور امکان برنامه ریزی و سیاست گذاری لازم برای نیل به تعالی و تحقق اهداف که می تواند اعم از تشکیل جامعه توحیدی، رستگاری اجتماعی، تأمین رفاه و آسایش اجتماعی، رفع تبعیض و نابرابری و اقتدار نظام اسلامی مستظهر به حمایت و مشارکت مردم باشد. دوم؛ در مسائل واقعی کشور که در بالا ذکر شد، به طور عمیق و واقع بینانه و به دور از ساده لوحی برآمده از ایده آلیسم در محتوای لیبرالیستی، حل مسائل عمیق اجتماعی و سیاسی با مفاهیم و سازوکار سکولاریستی و چشم پوشی از اصول و ارزش های آرمانی، شاید بتواند مدتی جامعه را به خود مشغول نماید، اما عملا امکان حل مسائل بدون ریشه یابی علمی و اساسی و اتخاذ تدابیر مناسب در تطبیق با آرمان ها، وجود ندارد. همان طور که ناکارآمدی و انفعال نهادهای بین المللی _ که مدعیان لیبرال دموکراسی بعد از جنگ جهانی دوم برای حل مسائل جهانی برای ملت ها نسخه پیچیده بودند _ در جنگ غزه و جنایات متوحشانه رژیم صهیونیستی علیه کودکان و زنان بی دفاع فلسطینی، در معرض دید همه افکار عمومی جهان به اثبات رسید. لذا به نظر می رسد کارویژه «وفاق ملی» به عنوان مدعای محوری دولت چهاردهم، در مسئله گسل های فرهنگی و سیاسی جامعه ایران نیازمند به آسیب شناسی عمیق علمی و جامعه شناسانه با رویکرد توجه به تاریخ سیاسی ایران بوده و با شعار آزادی های اجتماعی، تسامح در امر حجاب و پوشش اجتماعی، رفع فیلترینگ و به کارگیری وزرایی از هر دو جناح و ... محقق نخواهد شد. شاید مفاهیم و کلیدواژه هایی چون توسعه سیاسی، جامعه مدنی و اسلام رحمانی در دوره اصلاحات توانست بخشی از جامعه ایران را چند صباحی در گسل های مختلف معطل بگذارد، اما در آتش ایجاد دوقطبی های مختلف و سیاست زدگی در جامعه اسلامی ایران دمید. با این وجود پیشنهاد می شود برای تحقق وفاق ملی، بر شناخت همه جانبه هویت اجتماعی و ایرانی _ اسلامی جامعه ایران و بهره مندی از نهاد و روش های بومی، متناسب با زیست بوم اصیل ایرانی و شناسایی دغدغه های اصلی مردم که دربرگیرنده مشکلات اقتصادی است، تأکید شود. سوم؛ توجه به توانمندی و ظرفیت ها و دستاوردهای مختلف داخلی به عنوان عناصر واقعی مثبت و امید آفرین در کنار مسائل واقعی منفی که نگارش شد. بدیهی است که خود کم بینی و تغافل از دستاوردهای کشور می تواند اثرات سوئی در اتخاذ سیاست های کلان کشور داشته باشد. اما برکات بزرگی که با انقلاب شکوهمند اسلامی مردم بزرگ ایران به منصه ظهور رسید مانند استقلال، ثبات، امنیت بومی، حفظ تمامیت ارضی، مردم سالاری، پیشرفت های مختلف علمی که غیر قابل انکار و البته قابل اتکا برای همه دولت ها به منظور حل مسائل کشور هستند، می توانند بستر اساسی رفع مشکلات و ایجاد وفاق ملی را فراهم نماید. همچنین ظرفیت های امید بخش دیگری نیز مانند فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی، نیروی انسانی مستعد و کارآمد، فرصت های مادی و طبیعی و موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران است که باید در سیاست گذاری ها مد نظر قرار گیرد. بنابراین؛ با محوریت قرار دادن نگاه راهبردی «آرمان گرایی همراه با واقع بینی» برای حل مسائل پیش رو و تحقق وفاق ملی موارد زیر که عصاره متن بالاست پیشنهاد می شود: 1. حفظ اصول و آرمان حاصل از گفتمان انقلاب اسلامی ایران و پرهیز از راهکارهای التقاطی و سکولاریستی 2. آسیب شناسی دقیق و شناخت صحیح واقعیات منفی و مشکلات واقعی کشور و تلاش برای رفع آن برابر سازوکار عقلانی و نه ایده آلیستی به ظاهر زیبا اما فریبنده!
3. و در نهایت استفاده از ظرفیت و واقعیت های مثبت و امیدبخش کشور به عنوان فرصت هایی برای رسیدن به آرمان های مادی و معنوی همگانی است. ✍دکتر قنبردوست
✅ ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم/ ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری هنگامي كه امام رضا(ع) بنا به درخواست مأمون عباسي[هفتمين خليفه عباسيان] از مدينه منوره به " مرو " در شمال خراسان هجرت کرد و با اكراه و اجبار مأمون، ولايت عهدي وي را پذيرفت، طی نامه از خواهرش حضرت فاطمه معصومه(س) درخواست نمود که به وی در مرو ملحق گردد. حضرت معصومه (س) امتثال امر کرد و در سال بعد هجرت برادرش امام رضا(ع)، یعنی در سال 201 هجری قمری به قصد مرو از مدینه خارج شد و پس از پیمودن راه بین حجاز و عراق، وارد سرزمین ایران شد. ولی پیش از رسیدن به خراسان، در یکی از شهرهای مرکزی ایران به نام ساوه بيمار گرديد. از اطرافيان پرسيد: از اين جا تا قم چقدر فاصله است؟ گفتند: ده فرسخ. آن حضرت به خدمت كارش دستور داد كه وي را به طرف شهر قم حركت دهد. آل سعد، كه از شيعيان و محبان اهل بيت(ع) بوده و در قم زندگي مي كردند، همين كه از ورود خواهر امام رضا(ع) با خبر شدند به استقبال آن حضرت شتافته و از شهر قم بيرون رفتند و چون به وي رسيدند، بسيار شادماني و اظهار خوشحالي نمودند. موسي بن خزرج بن سعد، كه از بزرگان آل سعد و از معاريف شيعه درقم بود، افسار شتر آن حضرت را به دست گرفت و به سوي قم آورد و آن بانوي شريف را در خانه خويش اسكان داد و از او به شايستگي پذيرايي كرد. اما حضرت فاطمه معصومه(س) بيمار و رنجور بود. بدين جهت، چندان اقامتی در قم نداشت و پس از شانزده روز سکونت در خانه موسي بن خزرج، دار فاني را وداع و روح بلندش به اعلي عليين پيوست.(1) ولی بر اساس روایتی دیگر، ماموران مامون عباسی که از هجرت علویان به ایران ناخوشایند بوده و در باطن از این ماجرا رنج می بردند، به کاروان حضرت معصومه(س) در ساوه هجوم و بسیاری از مردان و مبارزان کاروان، از جمله هارون بن موسی کاظم(ع)، برادر حضرت معصومه(س) را به شهادت رساندند و به حضرت معصومه(س) نیز زهر خورانیده و بر اثر آن زهر کشنده، آن حضرت نیز به شهادت رسید. (2) ورود مسرت بخش حضرت فاطمه معصومه(س) به قم، مصادف با 23 ربیع الاول سال 201 هجری قمری بود. به همین مناسبت مردم ولایتمدار شهر مقدس قم، به ویژه بانوان عفت پناه در هر سال در چنین روزی با تأسی از آل سعد به ورودی قم از جانب جاده ساوه رفته و کاروان آن حضرت را به صورت نمادین استقبال و با مسرت و خوشحالی زاید الوصفی وارد شهر می نمایند. 📚منابع 1- نک: حیاة الامام الرضا(ع) (باقر شریف قریشی) ج 2 ، ص 351 ؛ مستدرك سفينة البحار، ج8، ص 261 ؛ بحار الانوار، ج 60 ، ص 219 4-حیاة الامام الرضاء (ع) (سید جعفر مرتضی)، ص ۴۲۸ ✍ سید تقی واردی. ۶ مهر ۱۴۰۳
لبنان: شمار شهدای حملات اسرائیل در یک سال گذشته به بیش از ۱،۵۴۰ نفر و شمار زخمی‌ها به بیش از ۵،۴۱۰ نفر رسیده است. حدود نیمی از این آمار مربوط به ۱۰ روز اخیر می‌باشد.