eitaa logo
کانال رسمی انتشارات شبنما
76 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
115 ویدیو
115 فایل
نشر شبنما، روشنای اندیشه‌ها انتشارات شبنما با استفاده از نیروهای جوان و پرتوان و همچنین بهره‌گیری از اساتید مجرب، در عرصه تولید آثار علمی فاخر در حوزه کتاب فعالیت دارد. مدیر مسئول ۰۹۱۲۸۵۵۱۱۳۵ نام کاربری تماس @shabnama96_tamas
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مقدمه مترجمان کتاب «مدیریت دولتی و فرا حکمرانی سلسله مراتبی، شبکه‌ها و بازارها: امکان‌سنجی طراحی و مدیریت ترکیب‌های سبک حکمرانی» "العلم سلطان، من وجده صال و من لم یجده صیل علیه“ علم اقتدار است،(علم مساوی است با قدرت) هر کسی که علم پیدا کند، می‌تواند فرمانروایی کند.(هر ملتی که عالم باشد، می تواند فرمانروایی کند). هر ملتی که دستش از علم تهی باشد،(باید خود را آماده کند که) دیگران بر او فرمانروایی کنند. (مقام معظم رهبری، 1385) "در زمینه‌ی آئین حکمرانی اسلامی؛ یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است و می‌توان این را مطرح کرد، مسئله‌ی حکمرانی اسلامی است. حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانی‌های رایج جهان متفاوت است؛ نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست‌جمهوری‌های امروز دنیا است، نه شبیه فرماندهی‌ها است، نه شبیه رؤسای کودتاگر است؛ شبیه هیچ کدام از اینها نیست؛ یک چیز خاصّی است متّکی به مبانی معنوی. سبک حکمرانی اسلامی این است: مردمی ‌بودن، دینی‌ بودن، اعتقادی بودن، اَشرافی نبودن، مسرف نبودن، ظالم نبودن؛ نه ظالم [و نه مظلوم]: لا اُظلَمَنَّ وَ اَنتَ مُطیقٌ لِلدَّفعِ عَنّی وَ لا اَظلِمَنَّ وَ اَنتَ‌ القادِرُ عَلَى‌ القَبضِ‌ مِنّی. در این دعاهای صحیفه‌ی سجّادیّه [هست]؛ اینها هر کلمه‌کلمه‌اش مبانی مهمّ معرفتی است؛ اینها چیزهایی است که سلاح‌های جدید ما است، باید از اینها استفاده کرد." (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، 19/12/1400) از زمان جنگ جهانی دوم، سیستم‌های مدیریت دولتی غربی به شدت تغییر کرده‌اند. سبک سلسله مراتبی حاکم بر دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۱۹۷۰ تا حدودی با مکانیزم‌های بازار از دهه ۱۹۸۰ به بعد جایگزین شد. در دهه ۱۹۹۰، سبک سومی از حکومت، براساس شبکه‌ها، دامنه هدایت، هماهنگی و مداخلات سازمانی ممکن را بیشتر غنی کرد. در هزاره جدید، به نظر می‌رسد سازمان‌های بخش دولتی ترکیبات پیچیده و متنوعی از هر سه سبک را به کار می‌گیرند. مدیران دولتی می‌توانند، تا حدی، بین شبه پارادایم‌های مختلف مدیریتی که توسط محققان مدیریت دولتی و اجرایی و همچنین سیاستمداران فراهم شده‌اند، انتخاب کنند. آن‌ها چگونه راه خود را در این سوپرمارکت گیج‌کننده از ایده‌های رقیب پیدا می‌کنند؟ این کتاب به بررسی این موضوع می‌پردازد که مدیران دولتی در بروکراسی‌های غربی چگونه با ایده‌های مخرب متقابل حکومت سلسله مراتبی، شبکه و بازار سر و کار دارند. آیا آن‌ها دارای منطق خاصی از عمل هستند، منطقی که، زمانی که این سه گانه با هم ترکیب می‌شوند و بین سبک‌های حکومتی جابجا می‌شوند؟ ساختار فصول کتاب بشرح زیر است: فصل اول کلیات است که در آن به موضوع تحقیق و سوال تحقیق پرداخته شده است. فصل دوم چارچوب نظری توسعه داده شده‌است. بنابراین در ابتدا، اصطلاح حکمرانی تعریف می‌شود و سپس مفاهیم سبک‌های حکمرانی و دوگانگی‌های حکمرانی مورد بحث قرار می‌گیرند. در فصل سوم رویکرد تحقیق ارائه شده‌است. این فصل با سوالات دقیق پژوهش ‏آغاز می‌شود. سپس به توسعه یک چارچوب تحقیقاتی پرداخته شده‌، که مفاهیم نظریه حکمرانی و علم سازمانی را ترکیب می‌کند‏. این چارچوب در دو مورد آزمایشی مورد آزمایش قرار گرفته‌است. فصل چهارم نتایج چهار مطالعه موردی در مورد سیاست‌های راهبردی حفاظت از خاک را شرح می‌دهد: هدف آن پاسخ به سوالاتی است که کدام نقش‌ها سلسله مراتبی، شبکه و حکمرانی بازار بازی می‌کنند و آیا فراحکمرانی رخ داده‌است. فصل پنجم به تجزیه و تحلیل نقش سبک‌های حکمرانی و فراحکمرانی در مورد سیاست‌گذاری در سطح خیابان می‌پردازد. این فصل با مقایسه یافته‌ها در موارد سیاست‌گذاری استراتژیک در یک بخش (‏سیاست‌های حفاظت از خاک)‏و سیاست‌گذاری عملیاتی در حوزه سیاست‌گذاری دیگر (‏پلیس)‏به پایان می‌رسد. فصل ششم در مورد وقوع ترکیبات سبک حکمرانی ‏و فراحکمرانی در موارد بررسی شده بحث می‌کند. فصل هفتم توصیه هایی برای مدیران دولتی ارائه می‌دهد که ناشی از پژوهش حاضر است. در فصل هشتم، نیز تعدادی از نتایج به عنوان کمک به نظریه در حال ظهور در مورد امکان‌سنجی فراحکمرانی ارائه شده‌است. فصل نهم به عنوان آخرین فصل کتاب برنامه‌هایی را برای پژوهش‌های بیشتر پیشنهاد می‌کند. از آنجا که هیچ اثری خالی از اشکال نمی باشد، بنابراین مترجمان آماده دریافت نظرات ارزشمند پژوهشگران و خوانندگان محترم هستند و با آغوش باز پذیرای نقطه نظرات آنان می‌باشند. ان شاء الله مطالعه این کتاب به عنوان تجربیات حاصل از سبک‌های مختلف حکمرانی، زمینه‌ای را فراهم کند برای پژوهش‌های بیشتر و تکمیلی تا ضمن آگاهی از پژوهش‌های انجام شده در رابطه با مدل‌های حکمرانی، مدل حکمرانی اسلامی متناسب با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی شده و از این مرحله سوم تمدن سازی نیز به خوبی و با سربلندی عبور نماییم و ان‌شاء الله وارد مرحله چهارم یعنی جامعه سازی شویم.
🔸پیشگفتار کتاب «مدیریت دولتی و فرا حکمرانی سلسله مراتبی، شبکه‌ها و بازارها: امکان‌سنجی طراحی و مدیریت ترکیب‌های سبک حکمرانی» در نوامبر ۲۰۰۶، حدود ۱۵ مدیر بخش دولتی هلند در رستورانی در استان فریسلند گرد هم آمدند تا به بهترین نحو به سازماندهی همکاری منطقه‌ای بین سازمان‌های خود پلیس، مقامات محلی، سازمان‌های آتش‌نشانی و سازمان‌های بهداشتی در صورت وقوع حوادث اضطراری و فجایع بپردازند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که سبک همکاری باید از نوع مشکلاتی پیروی کند که معمولا در مراحل مختلف یک حادثه بزرگ ظاهر می‌شوند: در طول یک بحران، سبک فرماندهی و کنترل سلسله مراتبی باید در جای خود باشد، زیرا در چنین شرایطی زمان بسیار مهم است و به تصمیمات سریع نیاز است. پس از بحران، بهره‌وری به عنوان نیروی محرکه اصلی برای همکاری در نظر گرفته می‌شود: سپس همه سازمان‌ها روی پای خود می ایستند و بر خودمختاری تکیه می‌کنند تا بقایای این حادثه را به سرعت و به طور کامل پاک کنند. بعد از آن یک مرحله میانی آغاز می‌شود: مرحله غیر تصادفی، که در آن طرفین به شکل یک شبکه همکاری می‌کنند، و بر روی افزایش اعتماد و درک متقابل کار می‌کنند، که آن‌ها را برای تغییر ناگهانی به سلسله‌مراتب در زمان وقوع بحران جدید آماده می‌کند. آنچه که این مدیران کشف کردند، ضرورت توانایی در اعمال خلاصه گرایی بود: طراحی و مدیریت، تغییر بین و ترکیب سه سبک مختلف حکمرانی سلسله مراتبی، شبکه و حکمرانی بازار. واژه حکمرانی، همانطور که بعدا توضیح داده خواهد شد، باید به معنای کلیت تعاملاتی باشد که در آن دولت، دیگر نهادهای عمومی و جامعه مدنی با هدف حل مشکلات اجتماعی یا ایجاد فرصت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند. این مثال از پویایی فرآیندهای حکمرانی چندکنشگر به تنهایی نیست. برای مثال در شبکه پلیس اجتماعی در سایه سلسله‌مراتب و تفکر بازار موارد بسیاری مانند موارد بالا یافت می‌شود . مثال‌های دیگر در مورد نوسازی شهری در بریتانیا توضیح داده شده‌اند . همین امر را می‌توان با سیاست گذاری استراتژیک در سطح ملی مشاهده کرد. گاهی اوقات، سلسله‌مراتب برای تحریک نظارت بر شبکه و بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد، در موارد دیگر، نظارت بر شبکه بس‌تر را برای یک "پایان" سلسله مراتبی آماده می‌کند. این مثال‌ها نشان می‌دهند که سلسله‌مراتب، شبکه‌ها و بازارها به عنوان اشکال هماهنگی اجتماعی این روزها با هم و در ترکیب‌های پویا در داخل سازمان‌های بخش دولتی و بین بخش دولتی و کنشگران غیر دولتی ظاهر می‌شوند. این خبر خوبی است: طیف غنی‌تری از ترکیبات حکمرانی را نسبت به زمانی که مدیران (‏عمومی)‏تنها به یک یا دو سبک دسترسی داشتند، فراهم می‌کند. با این وجود، مشکلات نظری و عملی با استفاده از چنین رویکرد سبک چند حکمرانی وجود دارد. مقالات مدیریت دولتی در مورد سودمندی یا حتی امکان تمایز این سه سبک حکمرانی تا حدودی بی‌نتیجه بوده‌است. علاوه بر این، با توجه به مولفه عملی: زمینه‌ای که مدیران عمومی در آن کار می‌کنند، به طور بالقوه گیج‌کننده است. در وهله اول، اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، نارضایتی اجتماعی رو به رشدی را با عملکرد دولت‌ها و سازمان‌های آن‌ها در دموکراسی‌های اروپای غربی نشان داده‌اند. در هلند، اعتماد عمومی به دولت از ۶۵ % در سال ۲۰۰۰ به ۳۵ % در سال ۲۰۰۲ کاهش‌یافته است . در سال ۲۰۰۶ ، اما نه در حدل سطح سال ۲۰۰۰ مجددا افزایش یافت . موفقیت یک حزب سیاسی پوپولیستی و ضد حکومتی منجر به یک زلزله سیاسی در آن سال شد. در سال ۱۹۹۶، یک نظرسنجی بلژیکی در مورد عملکرد سیستم سیاسی - اداری نشان داد که ۶۴ % از شهروندان بلژیکی فکر می‌کردند که دموکراسی آن‌ها در آن زمان در خطر است . علاوه بر این، یک سری رسوایی‌های مالی کشف شد (‏آگوستا، داسولت)‏ . این امر با ظهور یک حزب سیاسی پوپولیستی جدید و قوی همراه بود. در آلمان اعتماد عمومی به دولت به طور کلی و در سیاستمداران به طور خاص در اوایل دهه ۱۹۹۰ به شدت کاهش یافت و از آن زمان به بعد در سطح پایینی باقی ماند . فرانسه شاهد شورش‌های ناشی از نارضایتی جدی در حومه شهرها در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ بوده‌است.
کمیسیون اروپا نیز با همین چالش مواجه است. در سال ۲۰۰۳ یک نظرسنجی در بریتانیا نشان داد که تنها ۳۵ درصد از مردم بریتانیا "مقدار زیادی یا عادلانه" از اعتماد داشتند که مقامات ارشد کمیسیون حقیقت را می‌گویند. ویژگی دوم وضعیت فعلی چیزی است که محقق آمریکایی کتل آن را ظهور "مرزهای فازی" می‌نامد . جداسازی نسبتا واضح نقش‌ها بین کنشگران اجتماعی و مدیریت عمومی کلاسیک از بین رفته‌است. دولت‌ها بیش از گذشته متوجه شده‌اند که نمی‌توانند مشکلات پیچیده اجتماعی را خودشان حل کنند. آن‌ها بر مشارکت با دیگر سازمان‌های بخش دولتی، بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی تکیه دارند. حجر حتی استدلال می‌کند که یک "خلا نهادی" پدید آمده‌است. او ادعا می‌کند که مسائل سیاسی مهم‌تر و مهم‌تر در کنار یا در سراسر نهادهای دولتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند . سازمان‌های بخش دولتی که قادر به انطباق با وضعیت جدید نیستند، دچار مشکل هستند. هم‌کاری یک ضرورت جدید است . علاوه بر این، یک موقعیت جدید وجود ندارد. گاهی اوقات سازمان‌های عمومی و اجتماعی خواستار هدایت روشن و معتبر هستند، گاهی اوقات خدمات عمومی کارآمد را می‌خواهند، و در موارد دیگر آن‌ها به شدت در آماده‌سازی یا اجرای اقدامات دولتی مشارکت دارند. اغلب آنها همه را می خواهند. مرزهای فازی و نارضایتی اجتماعی پدیده‌های مرتبطی هستند به این معنا که وقتی مشخص نیست سازمان‌های بخش دولتی برای چه چیزی و چه چیزی مسئولیت خود را بر عهده می‌گیرند، شهروندان ممکن است در مورد اینکه چه کسی مشکلات اجتماعی را حل خواهد کرد، بیشتر مطمئن نباشند: فازی بودن مرزهای اجرایی به نارضایتی اجتماعی می‌افزاید. "اصلاح" مرزهای مبهم یک ماموریت غیر ممکن به نظر می‌رسد. یکی از عواملی که به عدم قطعیت مدنی، جهانی شدن کمک کرده‌است، فازی بودن مرزهای بین دولت و جامعه و بین دولت‌ها را افزایش می‌دهد. در سراسر جهان غرب، نقش و ماهیت، و همچنین بنیادهای نهادی بخش دولتی به شدت تغییر کرده‌است . با این حال، این عامل تا حدی فراتر از دسترسی به مداخلات دولت (‏ملی)‏است. بنابراین، ضروری است که تلاش شود تا به طور مناسب با وضعیت جدید مقابله شود. عدم قطعیت و ابهام نه تنها در روابط بین دولت و جامعه، بلکه در داخل سازمان‌های بخش دولتی نیز ایجاد شده‌است. "جهان درونی" بخش دولتی دو واکنش معمول دارد. یکی از آن‌ها یک نگرش جبرگرایانه است: " هم سیاستمداران و هم شهروندان از آنچه ما انجام می‌دهیم ناراضی هستند." واکنش دیگر یک واکنش مدیریتی دفاعی است: "اگر ما نتوانیم" رضایت مشتری "را بهبود دهیم، کاری که باقی می‌ماند این است که کارایی ماشین‌آلات خود را بهبود بخشیم و تا آنجا که می‌توانیم از مدیریت بخش خصوصی کپی کنیم". در این تحقیق ما به دنبال دیگر واکنش‌های ممکن خواهیم بود. کدام یک از واکنش‌های حکومتی دیگر ممکن است، و چه زمانی و کجا می توان از آن‌ها استفاده کرد؟ مارس ۲۰۰۸ لویی مولمن 🔸خرید این کتاب ارزشمند از فروشگاه اینترنتی انتشارات شبنما: https://basalam.com/shabnama96/product/11664502 🌷جهت استعلام قیمت فعلی و تهیه این کتاب و یا سایر کتاب های انتشارات شبنما تنها کافیست نام کتاب را به شماره تلفن 09127564990 پیامک کنید و یا از طریق پیام رسان ایتا بفرستید. ضمنا امکان چاپ سفارشی کتاب ها(با آرم و متن سفارش دهنده در پشت جلد) فراهم می باشد. ✅ دانلود رایگان 30 صفحه اول کتاب از لینک زیر https://eitaa.com/Shabnama96/2341 ا-------------------------------------- با به راحتی به یک تبدیل شویم👇 🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
شماره اختصاصی کتاب: 4021128 موضوع: دانشگاهی، درسی، مدیریت ✍️ مدیریت دولتی و فرا حکمرانی سلسله مراتبی، شبکه‌ها و بازارها: امکان‌سنجی طراحی و مدیریت ترکیب‌های سبک حکمرانی نویسنده: لوئیس میلمن؛ مترجمان: شهلا سهرابی و غلامرضا سلیمی وزیری، 351 صفحه / چاپ اول، 1402 / 398.000 تومان شابک: 9-98-6147-622-978 🔸خرید این کتاب ارزشمند از فروشگاه اینترنتی انتشارات شبنما: https://basalam.com/shabnama96/product/11664502 🌷جهت استعلام قیمت فعلی و تهیه این کتاب و یا سایر کتاب های انتشارات شبنما تنها کافیست نام کتاب را به شماره تلفن 09127564990 پیامک کنید و یا از طریق پیام رسان ایتا بفرستید. ضمنا امکان چاپ سفارشی کتاب ها(با آرم و متن سفارش دهنده در پشت جلد) فراهم می باشد. ✅ دانلود رایگان 30 صفحه اول کتاب از لینک زیر https://eitaa.com/Shabnama96/2341 ا-------------------------------------- با به راحتی به یک تبدیل شویم👇 🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
4021128_hokmrani-27W.pdf
10.76M
دانلود رایگان فایل 30 صفحه اول از کتاب «مدیریت دولتی و فرا حکمرانی سلسله مراتبی، شبکه‌ها و بازارها: امکان‌سنجی طراحی و مدیریت ترکیب‌های سبک حکمرانی» وزیری|351 صفحه|398.000 تومان : 1️⃣خرید پیامکی و تلفنی👇 با تخفیف 20 درصد: 318.400 تومان نام کتاب را پیام دهید به: 09127564990 2️⃣فروشگاه آنلاین اینترنتی 👇 با تخفیف 15 درصد: 338.300 تومان 🆔https://basalam.com/shabnama96/product/11664502 فروش با شرایط مندرج در این اطلاعیه می‌باشد. ا-------------------------------------- با به راحتی به یک تبدیل شویم👇 🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
✍️ سلام و وقت به خیر 🔹از شما دعوت می‌شود با یکی از تازه‌ترین کتاب‌های انتشارات شبنما به اسم کتاب «الصُّوَر: کتاب نگاره‌های پادشاهان ساسانی، آخرین کتاب پیش از اسلامِ ایران» آشنا شوید. 🔸در صورت تمایل می‌توانید این کتاب ارزشمند را با تخفیف 10٪ با قیمت 133.200 تومان از فروشگاه اینترنتی تهیه نمائید. https://basalam.com/shabnama96/product/11738318 🔸و یا با تخفیف 15% به صورت پیامکی با قیمت 125.800 تومان از شماره 09127564990 به صورت غیرحضوری تهیه نمایید. ✅ دانلود رایگان 18 صفحه اول کتاب از لینک زیر https://eitaa.com/Shabnama96/2351 ا-------------------------------------- با به راحتی به یک تبدیل شویم👇 🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
مقدمه کتاب «الصور: کتاب نگاره‌های پادشاهان ساسانی آخرین کتاب پیش از اسلام ایران» 1 ـ ابوالحسن علی بن حسین مسعودی، مورخ و جغرافی دان (حیات در اواخر قرن سوم، نیمۀ نخست قرن چهارم هجری) در کتاب خود: «التنبیه و الاشراف»، در فصلی که به (ذکر طبقات ملوک ایران) می پردازد، پس از فراغت از شرح طبقۀ پنجم شاهان ایران (که به پادشاهان سلسلۀ ساسانی اختصاص دارد)، می نویسد (مترجَم): «سال سیصد و سوم در شهر استخر پارس به نزد یکی از بزرگ زادگان ایران کتابی بزرگ دیدم که از علوم و اخبار ملوک و بناها و تدبیرهای ایرانیان مطالب فراوان داشت که چیزی از آن را در کتب دیگر چون خدای نامه و آئین نامه و غیره ندیده بودم. تصویر بیست و هفت تن از ملوک ایران از خاندان ساسانی - بیست و پنج مرد و دو زن - در آن بود و هر یک را به روز مرگ، پیر بوده یا جوان، با زیور و تاج و ریش و چهره، تصویر کرده بودند با قید اینکه اینان چهارصد و سی و سه سال و یک ماه و هفت روز پادشاهی کرده اند. و چنان بوده که وقتی یکی از شاهان بمردی تصویر او را کشیده به خزینه می سپردند تا زندگان از وصف مردگان بی خبر نمانند. صورت پادشاهانی که به جنگ بودند ایستاده و پادشاهانی که به کاری می پرداخت نشسته بود، با ذکر سرگذشت هر پادشاه و رفتار وی با خواص یاران و عوام رعیت و حادثه ها و اتفاقات مهم که به دوران پادشاهی وی پدید آمده بود. و تاریخ کتاب چنان بود که در نیمۀ جمادی الاخر سال یکصد و سیزدهم از روی اسناد خزائن ملوک ایران نوشته شده و برای هِشامِ عبدالملک از پارسی به عربی آمده بود ...» وی آنگاه من باب نمونه وصفی از البسۀ نخستین و آخرین پادشاه ساسانیِ کتابِ مورد بحث، در تألیف خویش می آورد: «نخستین پادشاه اردشیر بود که در زمینۀ سرخ درخشان و لباسش به رنگ آسمانی و تاجش سبز و طلائی بود و نیزه ای به دست داشت و ایستاده بود، و آخرشان یزدگرد پسر شهریار پسر خسروپرویز بود که در زمینۀ سبز مزین با لباس مزین آسمانی با تاج قرمز ایستاده و نیزه به دست در حالی که به شمشیر تکیه کرده بود، با رنگهای شگفت که اکنون نظیر آن یافت نمی شود و با طلا و نقره محلول و مس حکاکی شده. صفحه به رنگ فرفیری بود با ساختی عجیب که از فرط نیکوئی و دقت ساخت ندانستم کاغذ است یا پوست.» 2 ـ ابوعبدالله حمزة بن حسن اصفهانی، ادیب، لغوی و مورخ قرن چهارم (حیات در اواخر قرن سوم، نیمۀ نخست قرن چهارم هجری) در کتاب تاریخ خود، مسمی به «سَنی ملوک الارض و الانبیاء»، در فصل چهارم از باب اول آن، هر بار پس از ذکر عنوان و شرحی که از هر یک از شاهان ساسانی می آورد، بیان می دارد که در کتابی ـ که آن را «الصُّوَر» می نامد ـ پوشش و البسه آن پادشاه چگونه آورده شده است. 3 ـ هر چند مسعودی عنوان کتابی که آن را معرفی می نماید را ذکر نمی کند اما مقایسۀ مشروح پوشش دو شاه ابتدایی و انتهایی هر دو کتاب (مسعودی و حمزه اصفهانی) نشان می دهد که سخن بر سر کتاب علیحده ای است. به عبارتی: می‌توان مطمئن بود که کتابی که مسعودی از آن صحبت می دارد همان کتاب الصُّوَری است که حمزه اصفهانی البسۀ شاهان ساسانی را از روی آن شرح می دهد. 4 ـ قتیبة بن مسلم باهلی ـ سردار فاتح عرب ـ در سال 93 هجری سمرقند را فتح می نماید. از جمله کسانی که با فتح این شهر به اسارت در می آید «شاه‌آفرید» دختر فیروز بن یزدگرد (یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی) می باشد. در کتاب «عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات» تألیف نفیس محمد بن محمود بن احمد طوسی، آمده است: «بدانک چون قتیبه بن مسلم، شاه‌آفرید را بگرفت ـ دختر فیروز بن کسری ـ سفطی از وی بستد در آن کتابی یافت بر آن نبشته: بسم الله المُصَوِّر». قتیبه شاه‌آفرید را نزد حَجاج بن یوسف ثقفی ـ والی سفّاک کوفه ـ می فرستد و حجاج هم او را به عنوان هدیه به خلیفۀ اموی، ولید (بن عبدالملک)، پیشکش می نماید. ولید ـ همسر شاه‌آفرید ـ برادر بزرگتر هشام بوده که پیش از او بر مسند خلافت امویان تکیه زده بود. و هشام نیز همان خلیفه ای است که کتاب الصور را که «از روی اسناد خزائن ملوک ایران» استنساخ شده بود، به امر او و برای خاطر او «از پارسی به عربی» برگرداندند. 5 ـ البته صاحب کتاب عجایب المخلوقات از عنوان یا محتویات کتابی که نزد شاه‌آفرید بوده سخنی به میان نمی آورد اما شاید مدخل کتاب ـ بسم الله المصوِّر (به نام خدای تصویرگر) ـ راهبری باشد بر محتویات آن: کتابی که حاوی تصاویر(ی) است. 6 ـ با آنچه گفته شد حال استبعادی نمی دارد اگر تصور نمائیم که کتاب درباری الصُّوَر ـ که با مرگ یزدگرد آخرین شاه دربار ساسانی و بالطبع آخرین شخصیتی که کتابِ تصاویر با مرگ او بسته می شود ـ به فرزندزادۀ او (شاه‌آفرید) رسیده باشد و با ورود این شاهدخت ساسانی به دربار خلافت اموی، کتابی هم که در تصرف و تملک وی بوده به دربار خلافت امویان راه بیابد.