تشبیهِ غزّه با کربلا؛ سهل و ممتنع!
• نوحه بر غزه و مقایسهاش با کربلا، برخی میراثگرایان را نگران کرده است!
متوقفکردنِ عاشورا در سال ۶۱هجری و دفنِ کربلا در کربلا هم عدهای از انقلابیان را برآشفته است!
و باز دعوا و برچسبِ «افراطیها / هیئت سکولار» و غیره رونق گرفته است!
ادعا: نه کسی با اهلبیت علیهمالسلام قابل مقایسه است (لا یُقاس بآل محمد(ص) من هذه الأمّة أحد)۱ و نه هیچروزی -حتی شهادت ائمهٔ اطهار- در عظمت مصیبت، روزِ حسین علیهالسلام میشود (لا یوم کیوم الحسین)۲؛ لکن غزه، کربوبلای حسین(ع) را ارث برده است!
آیا مقایسهناپذیریِ کسی با امیرالمؤمنین علیهالسلام مجوّز است که حکومت و حکمرانیای غیرعلوی اختیار کند؟!
اینکه عظمت مصیبت هیچکس به «رتبه»ی مصائب حسین(ع) نمیرسد، آیا مجوّز است که تشابه و تشبّه به او (با مقیاسکردنش) واجب نباشد؟!
• حسین(ع) بلندترین «قله»ی فداکاری برای خداست که هم «دامنه»ی پیروان را بالا کشیده و هم «سلسلهجبال»ِ تأسّی و تشبّه در قبل و بعد از خود را موجب شده است!
• پیامبرانی که پیش از او گذرشان به کربلا افتاده، و پیشآمد و خونآمدی به خود دیدهاند؛ از خدایشان شنیدند که: «فسال دمُک مؤافقة لدمه»۳: خونت برای تشبّه به خون حسین(ع) جاری شد!
عجب از کسانی که قمهزنی با دستان خود -بدون هیچ نصّ شرعی- را تشبّه به شمشیرها بر حسین(ع) میشمارند؛ اما تشبّه و تشابهخواندنِ خونهای ریختهشدهٔ تأسّیکنندگان به حسین(ع)۴ را مقابل یزیدهای زمان، برنمیتابند!
برخلاف مبنای فقهیِ توقیفیبودن شعائر۵، خودزنی با قمه را تشبّه به حسین(ع) میشمارند؛ اما بر مبنای وجوبِ تأسّی به سیّد مظلومان و شهید و کشته دادنِ زنان و فرزندان، تشبّه به امام و شهید نمیدانند؟!!
• وقتی پوست سر و صورت اسماعیل صادقالوعد۶ را کندند، در پاسخ به فرشتهای که برای مدد آمده بود گفت: لي أسوة بما یصنع بالحسین(ع)۷: برای من تأسّی به آن چیزی است که با حسین(ع) میکنند!
اسماعیل به عظمت مصیبت حسین(ع) نرسید اما اگر به کربوبلای حسین(ع) هیچ شباهتی نیافته، پس تأسّی چه معنا دارد؟!
• ابوذر غفاری وقتی در غربت و تنهایی در تقابل با جریان استئثار (ویژهخواریِ أموی) و استبداد به تبعید رفت، تبعیدش را با روز حسین(ع) مقایسه کرد و دوستانِ اندکش را چنین تسلّی داد: ما أیسَر هذا و لکن کیف أنتم إذ قتل الحسین(ع) قتلا (یا: ذبح ذبحاً) والله لایکون فی الإسلام بعد قتل الحسین أعظم قتلا منه ۸: این (تبعید و غربت) آسان است اما شما چه میکنید وقتی حسین(ع) را آنگونه بکُشند یا ذبح کنند؟! به خدا قسم قتلی بزرگتر از آن در اسلام نیست.
حافظانِ میراث جا دارد نگران باشند تا کسی در «رتبه» با اهلبیت(ع) و «روزی در عظمت مصیبت» با روز حسین(ع) مقایسه نشود؛ چون آن مصیبتِ عظما در عالم بالا هم اثر کرده -به حسب روایات صحیح- و آسمان و زمین و همهٔ مخلوقات بر آن گریستهاند!
امتدادبخشی به میراث هم جای نگرانی دارد تا مبادا حسین(ع) در ۶۱ هجری دفن شود و الگو و بالتّبع «شبیهساز» نشود!
که وگرنه؛ گریهکنانِ امروز با گریهکنانِ روز عاشورا بر تلّی در همان کربلا، و در حالِ نظاره بر کشتهشدن حسین(ع) فرقی نمیکنند!۱۰
ازهمینرو بود که شهید مطهری فریاد میکرد «شمر زمانت را بشناس» و رهبر انقلاب اسلامی از «کربلای غزه» میگوید۱۱ و امام موسی صدر در کتاب ارزشمند «سفر شهادت»۱۲ بین عاشورا و فلسطین پیوند میزند.
• امام رضا علیهالسلام در روایت معروف «ریّان بن شبیب» هر دونگرانی را برایمان بهزیبایی جمع کرده است: «إنّ یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل دموعنا و اذلّ عزیزنا بأرض کرب و بلاء و اورثنا الکرب و البلاء إلی یوم الانقضاء»۱۳
روز حسین (نه روزها و مصائب دیگر) است که پلکهای ما را مجروح و سیل اشک از چشمان ما جاری کرده است [همان لقد عظمت الرزیّة و جلّت و عظمت المصیبة]
اما هماو در ادامه میفرماید: به ما «کرب و بلا» تا روز انقضاء(فرج) ارث داده شده است!
یعنی همان مضمون: کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا (که سخن مشهوری است و روایت نیست).
این کرب و بلا، «ارث» حسین بر حسینیان است؛ همان کرب و بلاست تا ارثبودن درست باشد؛ لذا شبیه خواندنش انحراف از میراث نیست.
تا وقتی وارث حسین(عج) در مرتبهٔ غیبت و «الذین استضعفوا» است، فرج و گشایش برای مظلومان و مستضعفان نیست و آنها در کرب و بلایند.
غزه بدین معنا، چرا کربوبلای حسین(ع) نباشد؟! ملّتی که در مقابل ضَیم (ظلمِ ننگآمیز) ایستاده، به سیّد اهل إبای از ضیم۱۴ -یعنی حسین بن علی(ع)- تأسّی کرده است.
این نکتهٔ سهل و ممتنعِ تشبیه غزه با کربلاست!
آنچه غزّه از مصیبت میبیند، ارثِ کربوبلای ننگناپذیریِ حسین(ع) است؛ ولو هیچروزی در «رتبه»، روزِ حسین در «عظمت مصیبت» نمیشود!
محسن قنبریان ۱۴۰۳/۵/۵
کانال تامّلات
دقایقی برای تامّل؛ به تامّلات بپیوندید👇
@BaravordRahbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بانکها کمر هر دولتی را خواهند شکست روحانی باشد یا رئیسی فرقی نمیکند.
-اکنون یکچهارم گرانی همه چیز در این کشور به خاطر صاف شدن بدهی بانک آینده توسط بانک مرکزی است. یعنی من و شما پول میلیاردرتر شدن علی انصاری را دادیم... به همین راحتی!
داوود مرادیان. مستندساز
پ ن : سیستم بانکی بر بستر پول اعتباری امکان دزدی از ارزش پول جامعه را به دست آورده است.
موسسه متا
کانال تامّلات
دقایقی برای تامّل؛ به تامّلات بپیوندید👇
@BaravordRahbordi
🔺️رونمایی از لباس رسمی کاروان ورزشی ایران در المپیک!
🛑#لشکر_انقلابی
🏴@lashkare_14
📌حداقل از ترکیب رنگ جذاب لباسهای سنتی زنان ایرانی کمی الهام میگرفتید، این لباس بیروح و بیهویت در یک مسابقه با ابعاد المپیک چه پیامی داره؟!
✍معلوم نیست چند میلیارد از بودجه بیت المال رو حروم کردن که چنین لباس مزخرفی بشه تن نمایندگان ایران توی المپیک پاریس
لباسی که میتونست معرف فرهنگ وهنر ایرانی باشه
🛑#لشکر_انقلابی
🏴@lashkare_14
اگر امکانش هست این عکسهارو توگروه بذارید
خانمهاچاپ کنند و توسالنهاشون بذارند.
هست کساییکه که ازاین اشتباهات اطلاعی ندارند و با دیدن عکس بدون توضیح هم درست میشند
نشر دهید.
@modafeaan_hejab_shahrood
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #منتظرین_موعود
📽 برشی بسیار دیدنی و خاطره برانگیز از مستند #روایت_فتح (عملیات مرصاد) با گفتاری زیبا و شنیدنی از سید شهیدان اهل قلم #شهید_مرتضی_آوینی
🎙 #شهید_آوینی : منافقین به مراتب از كفار بدترند و سیرهی رسول اكرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) در نبرد با یهودیان بنی قریظه و خوارج نهروان مؤید شدتی است كه باید با آنان روا داشت. نفاق خورهای است كه پیكر امت را از درون می خورد، حال آنكه مبارزه با كفر و شرك همواره به تقویت و تثبیت حكومت اسلام می انجامد و بر این اساس، بنیان نفاق را باید از ریشه بر انداخت، اگرنه، چون ماری كه سركوفت نشده باشد بار دیگر جان خواهد گرفت.
امت ما را با اسلام پیوندی است كه از روزمرگی و موجبات و مقتضیات آن فراتر است و این پیوندی است كه اگرچه روزی چند در پس حجاب واقع شود، اما در نهایت چون طلعت خورشید تاب مستوری ندارد و اگر ظاهر شود، جلوه بر آفتاب خواهد فروخت.
منتظرین موعود اهل مبارزهاند و می دانند كه خلوص عشق موحدین جز به ظهور كامل نفرت از مشركین و منافقین میسر نخواهد شد. اما از آن فراتر، اهل ولایت و اطاعتند و انتظار می كشند تا فرمان چه در رسد...
🌸 یاد باد یاد مردان مرد...
#دفاع_مقدس
#روایت_فتح
#رزمندگان_اسلام
#شهدا_راهتان_ادامه_دارد
#ما_تا_آخر_ایستاده_ایم
✅ کانال #دل_باخته
🇮🇷 @pcdrab
💢 #شکار_لاشخورها
✍ روایتی خواندنی از عملیات دشمن شکن #مرصاد
🖌... درست ۶ روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران ، مقارن ساعت ۱۴:۳۰ سوم مرداد سال ۶۷ منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است ، عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر کرند غرب پیشروی کردند.
حدود ساعت ۱۸:۳۰ اولین تانکهای عراقی با آرم منافقین وارد شهر شدند و پس از تصرف شهر کرند ، حرکت خود را به سمت اسلامآباد غرب آغاز و به محض رسیدن به مدخل شهر ، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و هم چنین تیراندازی و آشفته نمودن اوضاع کردند.
این در حالی بود که از چند روز پیشتر ارتش عراق در تکاپو بود تا در آخرین فرصتها صحنه نبرد را به نفع خود تغییر دهد . پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ ، ارتش عراق در اقدامی شتابزده ، منطقه خوزستان را بار دیگر مورد هجوم گسترده قرار داده و تا جاده اهواز ـ خرمشهر پیشروی کرده و خرمشهر را نیز در معرض تهدید قرار داده بود.
به این ترتیب در حالی که اغلب یگانهای ایران در جبهه جنوب مستقر بودند ، منافقین از اوضاع داخلی ایران سوءاستفاده کرده و از مسیر پاتاق تا تنگه چهار زبر پیشروی کردند. منافقین طرح عملیات خود را در یک جلسه ۲۴ ساعته آماده کرده بودند و در تاریخ ۳۱ مرداد، نیروهای خود را توجیه کرده و نام عملیات خود را هم فروغ جاویدان گذاشته بودند.
گویا در همان جلسه، منافقین به خیال واهی پیشروی تا تهران، با تحلیل وضعیت داخلی ایران گفته بودند که جمعبندی نهایی را در میدان آزادی تهران انجام خواهند داد.
تمرکز نیروهای ایرانی در جبهه جنوب منجر بدان شد که حرکت منافقین در داخل خاک ایران در ابتدا به سرعت انجام گیرد.
در این عملیات منافقین، حدود ۳۰ تیپ رزمی جهت تهاجم خود به خاک ایران تشکیل داده بودند. هر تیپ ۱۷۰ نفر نیروی رزمی (۲۰ زن و ۱۵۰ مرد) در اختیار داشت که به همراه نیروهای پشتیبانی به ۲۸۰ نفر میرسید و دارای دو گردان پیاده، یک گردان تانک، یک گردان ادوات و یک گردان ارکان و پشتیبانی رزم بود.
در بدو ورود منافقین ، تعدادی از نیروهای سپاه و مردم با آنان درگیر شدند سپس با استفاده از تعداد زیادی تانک دجله و خودرو ، نیروهای منافقین به طرف کرمانشاه عزیمت کردند که در منطقه حسن آباد ، ۲۰ کیلومتری اسلام آباد به دلیل سازماندهی جدید رزمندگان ایرانی و جمع آوری نیرو ، منافقین زمین گیر شدند.
نیروهای خودی در فاصله ۲۰۰ متری آنان در ارتفاعات چهارزبر ضمن تشکیل خط پدافندی با آنان درگیر شده ، و بعدازظهر ۴ مرداد با محاصره شهر اسلام آباد ، به منظور انسداد عقبه و راه فرار ، سه راه اسلام آباد – کرند را قطع ، و آنها را محاصره کردند.
رزمندگان خودی در روز ۵ مرداد عملیات مرصاد را با رمز « یا علیبنابیطالب(ع) » آغاز کردند و طی چندین ساعت ، صدها تن از منافقین را به هلاکت رسانده و مابقی را به فرار وا داشتند.
در این عملیات ، رزمندگان اسلام از قسمت سه راهی اهواز ( پشت پمپ بنزین اسلام آباد) دشمن را دور زدند و تلفات زیادی به منافقین وارد کردند . طبق یک آمار بیش از ۲۵۰۰ نفر از منافقین در این عملیات به هلاکت رسیدند.
تنگه چهار زبر که محل زمین گیر کردن نیروهای منافقین بود امروز به مرصاد معروف شده است. جایی که نیروهای رزمنده کشورمان به دلیل کمین برنامه ریزی شده توطئه شوم نیروهای وطن فروش منافقین را خنثی کردند . آری #مرصاد یعنی #کمینگاه ...
🇮🇷 گرامی باد یاد و خاطره دلاور مردانی که در آوردگاه مرصاد پاکبازانه جنگیدند و از مرز و بوم ایران اسلامی مردانه دفاع نمودند.
#دفاع_مقدس
#عملیات_مرصاد
#رزمندگان_اسلام
#شهدا_راهتان_ادامه_دارد
#ما_تا_آخر_ایستاده_ایم
✅ کانال #دل_باخته
🇮🇷 @pcdrab