eitaa logo
کانال روشنگری شهید ایوب رمضانی
135 دنبال‌کننده
17.1هزار عکس
20.1هزار ویدیو
30 فایل
این کانال پاسخگوی سوالات سیاسی و روشنگری مبانی دینی و بصیرت افزایی و مشاوره می باشد. جهت ارسال سوالات و ارتباط با اساتید به آیدی زیر مراجعه شود :👇 @ramezani_46
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی مقدمه: 🔸در این سلسله مباحث به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا حکومت اسلامی می تواند مردم را به رعایت احکام شرعی ملزم کند؟ 🔸اگر چنین حق و یا تکلیفی برای حکومت اسلامی وجود دارد، الزام نسبت به کدامیک از احکام شرعی وجود دارد؟ آیا به احکامی اختصاص دارد که به نوعی به تنظیم روابط بین مردم بر می گردد؟ یعنی حاکمیت فقط در جایی حق دخالت دارد که کسی به شخص دیگری ظلم و تعدی کرده است و در اینجا حاکمیت باید وارد شود و ظالم را از ظلمش منع کند و حق مظلوم بستاند و به او بدهد؟ یا اینکه حاکمیت حق دخالت در سایر احکام اجتماعی که ظرف تحقق آن فضای عمومی جامعه است ولو ارتباطی با تعدی به حقوق دیگران ندارد نیز می تواند دخالت کند و با قهر و غلبه نظم خاصی را بر جامعه حاکم نماید؟ و یا حتی فراتر از این است و حاکمیت اسلامی می تواند و بلکه باید مردم را وادار به رعایت احکام شرعی، حتی احکامی که جنبه عمومی ندارد نیز بنماید؟ 🔸در مرحله نخست به پاسخ این پرسش ها به لحاظ حکم اولی می پردازیم و بررسی می کنیم که بدون در نظر گرفتن عناوین ثانویه حاکمیت اسلامی در چه دایره ای حق و یا تکلیف دارد؟ سپس به برخی پرسش ها کلی در خصوص وجود عناوین ثانویه خواهیم پرداخت. 🟩بحث را با این نکته آغاز می کنیم که ببینیم در روایات و منابع فقهی چه مواردی را می توان یافت که به نوعی به حاکمیت این حق را اعطا می کند و یا او را موظف می کند که مردم را الزام به رعایت احکام شرعی کند. 🔸پس از بیان این موارد جمع بندی ای خواهیم داشت. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/14060754
🔷مجموعه اول موارد تعزیر است. 🔳مراد از تعزیر تنبیهاتی است که حاکم به جهت تخلفات شرعی انجام می دهد و کمتر از حد شرعی است. ▪️مورد (1): تعزیر بر روزه خواری در صحیحه ی برید عجلی آمده است: بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ ع عَنْ رَجُلٍ شَهِدَ عَلَيْهِ شُهُودٌ أَنَّهُ أَفْطَرَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ قَالَ يُسْأَلُ هَلْ عَلَيْكَ فِي إِفْطَارِكَ إِثْمٌ فَإِنْ قَالَ لَا فَإِنَّ عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يَقْتُلَهُ وَ إِنْ قَالَ نَعَمْ فَإِنَّ عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يَنْهَكَهُ ضَرْباً. (وسائل الشيعة، ج‏10، ص:248 - 249) از امام باقر علیه السلام در رابطه با شخصی که چند نفر شهادت داده اند که او در ماه رمضان سه روز روزه خواری کرده است سوال شد که حکمش چیست؟ امام علیه السلام فرمودند: از او سؤال می شود که آیا خود را در این روزه خواری گناهکار می داند یا نه؟ اگر خود را گناهکار نمی دانست (و اساساً منکر وجوب روزه بود) بر امام (و حاکم اسلامی) واجب است که او را بکشد و اگر خود را گناهکار می دانست بر امام (حاکم اسلامی) واجب است که او را بزند. نکته قابل توجه این است که در این روایت نیامده است که آن شخص روزه خوار در ملاء عام روزه خواری کرده است بلکه صرفاً می گوید افرادی به روزه خواری آن شخص شهادت داده اند و این ملازمه ای با تجاهر به روزه خواری ندارد بلکه ممکن است در خانه ای یا مغازه ای که عده ای بوده اند این شخص روزه خواری کرده است و در نتیجه افرادی به این کار او شهادت داده اند. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ؛ ✍ به‌زودى در دل‌هاى کافران، به‌خاطر اينکه بدون دليل، چيزهايى را براى خدا همتا قرار دادند، رعب و ترس مى‌افکنيم؛ و جايگاه آنها، آتش است؛ و چه بد جايگاهى است جايگاه ستم‌کاران 🤲 اللهم أرنا عجائب قدرتك وسدد رميهم وانصرهم على الأعداء. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۲) موارد تعزیر 🔳 ۲- تعزیر کسی که در حال روزه داری با همسرش آمیزش کرده است عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَجُلٍ أَتَى امْرَأَتَهُ وَ هُوَ صَائِمٌ وَ هِيَ صَائِمَةٌ فَقَالَ إِنْ كَانَ اسْتَكْرَهَهَا فَعَلَيْهِ كَفَّارَتَانِ وَ إِنْ كَانَتْ طَاوَعَتْهُ فَعَلَيْهِ كَفَّارَةٌ وَ عَلَيْهَا كَفَّارَةٌ وَ إِنْ كَانَ أَكْرَهَهَا فَعَلَيْهِ ضَرْبُ خَمْسِينَ سَوْطاً نِصْفِ الْحَدِّ وَ إِنْ كَانَتْ طَاوَعَتْهُ ضُرِبَ خَمْسَةً وَ عِشْرِينَ سَوْطاً وَ ضُرِبَتْ خَمْسَةً وَ عِشْرِينَ سَوْطاً.(وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 56) مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام در رابطه با مردی که با همسرش نزدیکی کرده است در حالی که خود او و همسرش روزه دار بوده اند، نقل می کند که فرمودند: اگر مرد زن را بر این کار اکراه کرده است باید 2 کفاره بپردازد و اگر خود زن نیز در این کار با مرد همراهی کرده است یک کفاره باید مرد بپردازد و یک کفاره زن بپردازد. اگر مرد زن را بر این کار اکراه کرده است 50 ضربه شلاق به اندازه نصف حد، می خورد و اگر زن خودش همراهی کرده است 25 ضربه شلاق مرد می خورد و 25 ضربه شلاق زن می خورد. مجازات تعزیر به نوعی برای الزام و اجبار به رعایت یک حکم شرعی است چه کسی که تعزیر می شود نسبت به دفعات بعد و چه دیگران که با اطلاع از این مجازات برای آنها بازدارندگی ایجاد می شود. نکته قابل ملاحظه در این روایت این است که مورد تعزیر، تعدی و ظلم به حقوق دیگران نیست و نیز یک عملی که در بستر اجتماع و ملاء عام صورت بگیرد نیست بلکه جزو اعمالی است که غالباً در مخفی ترین حالات صورت می گرد و جزو خصوصی ترین افعال است. پس نمی توان به صورت کلی گفت که حاکم فقط در مورد تعدی به حقوق دیگران و یا فقط در رابطه با افعال اجتماعی می تواند دخالت کند. سند این روایت طبق برخی مبانی رجالی صحیحه است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (3) موارد تعزیر 🔳 ۳_ تعزیر کسی که در حال احرام صید کرده است عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مُحْرِمٌ قَتَلَ طَيْراً فِيمَا بَيْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ عَمْداً قَالَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ وَ الْجَزَاءُ وَ يُعَزَّرُ قَالَ قُلْتُ: فَإِنَّهُ قَتَلَهُ فِي الْكَعْبَةِ عَمْداً قَالَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ وَ الْجَزَاءُ وَ يُضْرَبُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ لِلنَّاسِ كَيْ يَنْكُلَ غَيْرُهُ.(وسائل الشيعة، ج‏13، ص: 89) حمران بن اعین نقل می کند که به امام باقر علیه السلام عرض کردم: شخص مُحرمی از روی عمد پرنده ای را بین صفا و مروه کشته است، [حکمش چیست؟] فرمودند: باید کفاره بپردازد و قیمتش را بپردازد و تعزیر شود؛ حمران بن اعین می گوید: عرض کردم اگر پرنده را عمداً در کعبه بکشد [حکمش چیست؟] فرمودند: باید کفاره بدهد و قیمتش را بپردازد و کمتر از میزان حد تازیانه می خورد و به مردم معرفی می شود تا دیگران مرتکب نشوند. روشن است که تعزیر در این مورد نیز برای گناهی قرار داده شده است که تخلف از یک واجب غیر اجتماعی و شخصی است و نکته آن همانطور که در پایان روایت مورد توجه قرار داده شده است پرهیز دادن دیگران از ارتکاب این حرام است. به عبارت دیگر حفظ و صیانت از احکام الهی یکی از مهمترین اغراضی است که حاکم اسلامی بوسیله تعزیر آن را دنبال می کند و فلسفه تعزیر به تنظیم روابط اجتماعی محدود نمی شود. سند این روایت صحیح است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (4) موارد تعذیر 🔳 ۴_ تعزیر کسی که استمناء کرده است عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع أُتِيَ بِرَجُلٍ عَبِثَ بِذَكَرِهِ فَضَرَبَ يَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ ثُمَّ زَوَّجَهُ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 363) طلحة بن زید از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که مردی را نزد امیر المؤمنین علیه السلام آوردند که با آلتش بازی کرده بود، امیر المؤمنین علیه السلام آن قدر به دست آن مرد زدند تا سرخ شد و سپس با هزینه بیت المال آن شخص را به ازدواج درآورند. زدن شخص گناهکار توسط حاکم همان تعزیر است و میزان و مقدار آن بر اساس روایات در اختیار حاکم و امام است. نکته دیگر در این روایت این است که این مورد نیز از جمله امور خصوصی و شخصی است و یک پدیده اجتماعی نیست. «گناه اجتماعی» یک اصطلاح فقهی و روایی نیست بلکه مطلبی است که در دوران جدید باب شده است و می توان 2 معنا برای آن ذکر کرد: 1- گناهی که به روابط اجتماعی مرتبط می شود مانند تصرف در ملک دیگری بدون اجازه. 2- گناهی که در ملاء عام و در منظر عمومی انجام می گیرد. گناه اجتماعی را به هرکدام از این دو معنا تفسیر کنیم به نظر می رسد که این روایت و برخی روایات دیگر تعزیر را برای یک گناه غیر اجتماعی ثابت دانسته اند و حاکم اسلامی حق و بلکه وظیفه دارد که برای جلوگیری از تحقق معصیت اقدام تنبیهی انجام دهد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (5) موارد تعزیر 🔳 ۵- تعزیر کسی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است عَنْ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي الرَّجُلِ يَأْتِي الْبَهِيمَةَ قَالَ يُجْلَدُ دُونَ الْحَدِّ وَ يَغْرَمُ قِيمَةَ الْبَهِيمَةِ لِصَاحِبِهَا لِأَنَّهُ أَفْسَدَهَا عَلَيْهِ وَ تُذْبَحُ وَ تُحْرَقُ إِنْ كَانَتْ مِمَّا يُؤْكَلُ لَحْمُهُ وَ إِنْ كَانَتْ مِمَّا يُرْكَبُ ظَهْرُهُ غَرِمَ قِيمَتَهَا وَ جُلِدَ دُونَ الْحَدِّ وَ أَخْرَجَهَا مِنَ الْمَدِينَةِ الَّتِي فَعَلَ بِهَا فِيهَا إِلَى بِلَادٍ أُخْرَى حَيْثُ لَا تُعْرَفُ فَيَبِيعُهَا فِيهَا كَيْلَا يُعَيَّرَ بِهَا (صَاحِبُهَا). (وسائل‏الشيعة ج:28 ص:358) سدیر از امام باقر علیه السلام در رابطه با مردی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است، نقل کرده است که فرمودند: این شخص کمتر از میزان حد شلاق می خورد و باید قیمت این حیوان را به صاحبش بپردازد زیرا این حیوان را خراب کرده است و آن حیوان اگر از حیواناتی است که از گوشتش استفاده می شود ذبح می شود و بعد آتش زده می شود و اگر از حیواناتی است که به عنوان مرکب استفاده می شود علاوه بر اینکه شخص گناه کار کمتر از میزان حد شلاق می خورد و قیمت حیوان را ضامن است آن حیوان را از شهر محل وقوع این گناه به شهر دیگری خارج می کنند به طوری که شناخته نشود که این، چه حیوانی است پس در آن شهر دیگر فروخته می شود تا صاحب آن به جهت آن حیوان سرزنش و مورد عیبجویی واقع نشود. در این روایت نیز تعزیر نسبت به کسی مطرح شده است که گناهی غیر اجتماعی را انجام داده است چراکه عمل جنسی با حیوان نه به حوزه روابط انسانی مربوط است و نه غالباً در ملاء عام و در مقابل دید عمومی انجام می شود و اگر چنین خصوصیتی در رابطه با شخص محل بحث در روایت مطرح بود یقیناً راوی تذکر می داد و یا امام علیه السلام از راوی سؤال می کردند که این شخص در محل دید عمومی این کار را کرده است یا در خفاء مرتکب این گناه شده است؟ طبق اصطلاح علم اصول این روایت اطلاق ترک استفصالی دارد و لذا حتی اگر ثابت شود که شخصی در مخفی ترین حالت چنین گناهی را مرتکب شده است حاکم اسلامی او را باید تعزیر نماید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (6) موارد تعزیر 🔳 ۶_ تعزیر کسی که در حال حیض با همسرش آمیزش کرده است ◻️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الرَّجُلِ يَأْتِي الْمَرْأَةَ وَ هِيَ حَائِضٌ قَالَ يَجِبُ عَلَيْهِ‏ فِي اسْتِقْبَالِ الْحَيْضِ دِينَارٌ وَ فِي اسْتِدْبَارِهِ نِصْفُ دِينَارٍ قَالَ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ يَجِبُ عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَدِّ قَالَ نَعَمْ خَمْسَةٌ وَ عِشْرُونَ سَوْطاً رُبُعُ حَدِّ الزَّانِي لِأَنَّهُ أَتَى سِفَاحاً. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص:377-378) ◽️محمد بن مسلم نقل می کند که از امام باقر علیه السلام از حکم مردی که در حالی که همسرش حائض بوده است با او همبستر می شود سؤال کردم، امام علیه السلام فرمودند: اگر در ابتدای حیض بوده است باید یک دینار کفاره بدهد و اگر در انتهای حیض بوده است نصف دینار بدهد. محمد بن مسلم می گوید عرض کردم: فدای شما بشوم آیه چیزی از حد نیز بر او واجب است؟ فرمودند: بله، 25 ضربه شلاق، یک چهارم حدی که به زناکننده می زنند، زیرا این، یک عمل جنسی ممنوع بوده است. ▫️روشن است که تعیین تعزیر در این مورد نیز تعزیر بر عملی است که به هیچ عنوان گناه اجتماعی نیست. همبستر شدن با همسر در حال حیض عملی است کاملاً مخفیانه و شخصی و نه ربطی به روابط اجتماعی دارد و نه کاری است که در حضور دیگران انجام شود و نه غالباً کسی از آن با خبر می شود ولی طبق این روایت اگر نزد حاکم ثابت شود 25 ضربه شلاق دارد. نکته دیگری که در این روایت وجود دارد این است که در این روایت از تعزیر به حد تعبیر شده است؛ این نکته ای است که آینده در بررسی روایات عامه بحث تعزیر به آن نیاز پیدا خواهیم کرد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی موارد تعزیر 🔳 ۷_ تعزیر کسی که بدون اجازه همسر مسلمانش همسر غیر مسلمان بگیرد ⬜️هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَجُلٍ تَزَوَّجَ ذِمِّيَّةً عَلَى مُسْلِمَةٍ قَالَ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمَا وَ يُضْرَبُ ثُمُنَ حَدِّ الزَّانِي اثْنَيْ عَشَرَ سَوْطاً وَ نِصْفاً فَإِنْ رَضِيَتِ الْمُسْلِمَةُ ضُرِبَ ثُمُنَ الْحَدِّ وَ لَمْ يُفَرَّقْ بَيْنَهُمَا قُلْتُ كَيْفَ يُضْرَبُ النِّصْفَ قَالَ‏ يُؤْخَذُ السَّوْطُ بِالنِّصْفِ فَيُضْرَبُ بِهِ. وسائل الشيعة، ج‏20، ص544 -545. هشام بن سالم نقل می کند که امام صادق علیه السلام در رابطه با مردی که بدون اجازه همسر مسلمانش با زن غیر مسلمانی ازدواج کرده است فرمودند: باید از هم جدا شوند و آن مرد یک هشتم حد زانی یعنی دوازده و نیم ضربه شلاق می خورد؛ اما اگر همسر مسلمانش به ازدواج مرد با زن غیر مسلمان راضی شود یک هشتم حد زانی را شلاق می خورد ولی از هم جدا نمی شوند. هشام بن سالم می گوید: پرسید م چگونه نصف ضربه شلاق زده می شود؟ فرمودند: نصف شلاق گرفته می شود و با آن نصف زده می شود. ◻️این روایت نیز تعزیر را در رابطه یک ازدواج غیر شرعی مطرح کرده است که جنبه عمومی ندارد. ممکن است گفته شود که این ازدواج به نوعی به تضییع حق همسر مسلمان باز می گردد و تعزیر نیز به این جهت است. در پاسخ باید بگوییم که اولاً این تحلیل در روایت نیامده است و روایت نمی گوید که تعزیر صرفاً به جهت تضییع حق همسر مسلمان بوده است و ثانیاً از خود روایت استفاده می شود که نکته تعزیر حق همسر مسلمان نیست چه اینکه حتی در فرض رضایت دادن همسر مسلمان نیز امر می فرماید که شلاق ها زده شود و حال آنکه اگر فقط جنبه تضییع حق داشت باید با رضایت همسر مسلمان تعزیر هم برداشته می شد. از اینجا معلوم می شود که تعزیر در اینجا به جهت تخلف از یک حکم شرعی بوده است و با تحقق این معصیت تعزیر ثابت خواهد بود. ◽️فقها فرموده اند که این روایت به موردی انصراف دارد که مرد با زن غیر مسلمان، پس از عقد آمیزش کرده باشد و الا تعزیر در جایی که صرفاً عقد خوانده شده باشد ثابت نیست. (موسوعة الامام الخوئی، ج41، ص299) بنابر این مطلب معلوم می شود که تعزیر برای آمیزش حرامی که تحقق پیدا کرده است می باشد و این نکته نیز مؤید این است که تعزیر برای ارتکاب یک حرامی می باشد که بعد اجتماعی و عمومی و یا آشکار ندارد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۸) موارد تعزیر 🔳 ۸_ تعزیر کسی که گوشت خوک و مانند آن خورده است ⬜️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أُتِيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بِرَجُلٍ نَصْرَانِيٍّ كَانَ أَسْلَمَ وَ مَعَهُ خِنْزِيرٌ قَدْ شَوَاهُ وَ أَدْرَجَهُ بِرَيْحَانٍ قَالَ مَا حَمَلَكَ عَلَى هَذَا قَالَ الرَّجُلُ مَرِضْتُ فَقَرِمْتُ إِلَى اللَّحْمِ فَقَالَ أَيْنَ أَنْتَ عَنْ لَحْمِ الْمَاعِزِ ثُمَّ قَالَ لَوْ أَنَّكَ أَكَلْتَهُ‏ لَأَقَمْتُ عَلَيْكَ الْحَدَّ وَ لَكِنْ سَأَضْرِبُكَ ضَرْباً فَلَا تَعُدْ فَضَرَبَهُ حَتَّى شَغَرَ بِبَوْلِهِ. (تهذيب الأحكام، ج‏10، ص98-99) ◻️امام صادق عليه السلام فرمودند: «مردى مسيحى را كه مسلمان شده بود به همراه خوكى كه آن را بريان كرده و در شاخه‌هاى ريحان جا داده بود، نزد امير المؤمنين عليه السلام آوردند. حضرت فرمود: چه چيزى تو را به اين كار واداشت‌؟ آن مرد گفت: من مريض شده بودم، اشتهاى شدید به گوشت پيدا كردم. حضرت فرمود: چرا سراغ گوشت بز نرفتى كه جاى گوشت خوك را مى‌گيرد؟ سپس فرمود: اگر گوشت خوك را خورده بودى، حدّ را بر تو جارى مى‌كردم ولى هم اكنون تو را مى‌زنم؛ ديگر تكرار مكن. پس از آن، حضرت او را زد تا آن كه به خود ادرار كرد.» در رابطه با این روایت بعید است که مراد از اینکه امیر المؤمنین علیه السلام به آن شخص فرمودند: «اگر گوشت خوك را خورده بودى، حدّ را بر تو جارى مى‌كردم» زیرا خوردن گوشت خوک جزو موارد حد شرعی بیان نشده است و در ذهن متشرعه چنین امری بسیار بعید است به همین جهت عنوان حد در این روایت را بر همان معنای تعزیر باید حمل کنیم همانگونه که در روایات دیگر نیز این تعبیر برای تعزیر آمده است. مؤید این مطلب معتبره ی اسحاق بن عمار است که به صراحت برای کسی که گوشت مردار یا خون یا گوشت خوک خورده است تعزیر را ثابت می داند نه تعزیر را. (الكافي، ج‏7، ص: 242) و (من‏لايحضره‏الفقيه ج4 ص71) ◽️به هر حال می بینیم که در این روایات نیز برای خوردن غذاها و یا نوشیدنی های حرام تعزیر ثابت شده است بلکه طبق روایت سکونی امیر المؤمنین علیه السلام شخصی را که اقدام به طبخ گوشت خوک کرده بود و آماده شده بود تا آن را بخورد تأدیب کردند و او را کتک زدند، و این مصداق واضح این است که تعزیر برای رعایت احکام شرعی توسط مردم حتی در امور خصوصی و شخصی تشریع شده است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (9) موارد تعزیر 🔳 ۹_ تعزیر دو نفر که برهنه در یک بستر بخوابند عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْمَرْأَتَانِ تَنَامَانِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ فَقَالَ تُضْرَبَانِ فَقُلْتُ حَدّاً قَالَ لَا قُلْتُ الرَّجُلَانِ يَنَامَانِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ قَالَ يُضْرَبَانِ قَالَ قُلْتُ: الْحَدَّ قَالَ لَا. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 89) معاویة بن عمار می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: حکم دو زن که در زیر یک روانداز خوابیده اند چیست؟ فرمودند: شلاق می خورند، عرض کردم: به اندازه حد؟ فرمودند: خیر. عرض کردم اگر دو مرد در زیر یک روانداز بخوابند چه حکمی دارند؟ فرمودند: شلاق می خورند، عرض کردم به اندازه حد؟ فرمودند: خیر. أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ عَلِيّاً ع وَجَدَ امْرَأَةً مَعَ رَجُلٍ فِي لِحَافٍ فَجَلَدَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ سَوْطٍ غَيْرَ سَوْطٍ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 89) ابان بن عثمان می گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا علی علیه السلام زنی را با مردی یافت که در زیر رواندازی بودند؛ هرکدام را نود و نه ضربه شلاق زد. از این روایات استفاده می شود که اگر دو مرد، یا دو زن، یا یک مرد و یک زن که برای التذاذهای جنسی در کنار هم و در یک بستر بخوابند حاکم اسلامی آنها را تعزیر می کند و تا نهایت میزانِ تعزیر یعنی نود و نه ضربه شلاق می تواند آنها را مجازات کند. در اینجا چند نکته وجود دارد: 1- در رابطه با مجازات دو نفری که در یک بستر خوابیده اند روایات زیادی وارد شده است و بعضی از آنها مضامین متعارض با یکدیگر دارند. در اینجا مجال بحث مفصل فقهی وجود ندارد و لذا ما نتیجه بحث را در قالب این دو روایت ذکر کردیم. 2- همانگونه که روشن است این گناه نیز گناهی نیست که معمولاً در منظر عمومی انجام شود و جزو حالات خصوصی و مخفی اشخاص است ولی در عین حال اسلام برای این گناه نیز مجازات تعزیر قرار داده است. 3- این روایات اطلاق دارند و فرقی ندارد که زن و مرد گناهکار با هم رابطه خویشاوندی داشته باشند یا خیر و نیز محرم باشند و یا نامحرم و همه این موارد یکسان هستند. 4- این روایات به موردی اختصاص دارند که آن دو نفر برهنه باشند. دلیل این مطلب علاوه بر انصراف این روایات به فرض برهنه بودن، صحیحه ی ابی خدیجه است: أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَيْسَ لِامْرَأَتَيْنِ أَنْ تَبِيتَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ يَكُونَ بَيْنَهُمَا حَاجِزٌ. (وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 348) ابی خدیجه از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند: دو زن حق ندارند که شب در زیر یک روانداز بخوابند مگر اینکه بینشان مانعی وجود داشته باشد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۱۰) موارد تعذیر 🔳 ۱۰_ تعزیر کودکی که عمل منافی عفت انجام داده است 🔹 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي غُلَامٍ صَغِيرٍ لَمْ يُدْرِكْ ابْنِ عَشْرِ سِنِينَ زَنَى بِامْرَأَةٍ قَالَ يُجْلَدُ الْغُلَامُ دُونَ الْحَدِّ وَ تُجْلَدُ الْمَرْأَةُ الْحَدَّ كَامِلًا قِيلَ فَإِنْ كَانَتْ مُحْصَنَةً قَالَ لَا تُرْجَمُ لِأَنَّ الَّذِي نَكَحَهَا لَيْسَ بِمُدْرِكٍ وَ لَوْ كَانَ مُدْرِكاً رُجِمَتْ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 82) ابی بصیر از امام صادق علیه السلام در رابطه با پسربچه ی کوچکی که بالغ نشده و 10 سالش می باشد و با زنی، زنا کرده است نقل می کند که فرمودند: پسر بچه به میزان کمتر از حد (کمتر از 100 تازیانه) تازیانه می خورد و زن به اندازه ی کاملِ حد، تازیانه می خورد. گفته شد که اگر آن زن شوهردار بوده است حکمش چیست؟ فرمودند: زن رجم نمی شود زیرا کسی که با او همبستر شده است بالغ نبوده است، اگر بالغ بود رجم می شد. 🔹 در موثقه ی ابی مریم نیز همین حکم به علاوه ی تصریح به حکم مشابه در رابطه با دختر بچه آمده است: عَنْ أَبِي مَرْيَمَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي آخِرِ مَا لَقِيتُهُ عَنْ غُلَامٍ لَمْ يَبْلُغِ الْحُلُمَ وَقَعَ عَلَى امْرَأَةٍ أَوْ فَجَرَ بِامْرَأَةٍ أَيُّ شَيْ‏ءٍ يُصْنَعُ بِهِمَا قَالَ يُضْرَبُ الْغُلَامُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْحَدُّ قُلْتُ جَارِيَةٌ لَمْ تَبْلُغْ وُجِدَتْ مَعَ رَجُلٍ يَفْجُرُ بِهَا قَالَ تُضْرَبُ الْجَارِيَةُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ عَلَى الرَّجُلِ الْحَدُّ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 82) ابی مریم می گوید: از امام صادق علیه السلام در آخرین ملاقاتم با ایشان، از حکم پسر بچه ای که بالغ نشده است و با زنی همبستر شده است، سؤال کردم که با آن دو چه باید کرد؟ فرمودند: پسر بچه کمتر از حد تازیانه می خورد و بر زن حد جاری می شود. ابی مریم می گوید، گفتم: اگر دختربچه ای که بالغ نشده است در حالی دستگیر شود که مردی با او همبستر شده است حکمش چیست؟ فرمودند: دختر بچه کمتر از حد تازیانه می خورد و بر مرد حد جاری می شود. ✍ در این دو روایت و روایات دیگری که به این مضمون است نکاتی قابل ملاحظه است: 1- تعزیر در موردی ثابت شده است که به لحاظ فقهی شخصی که مجازات می شود، عمل حرام انجام نداده است ولی به نوعی در شکل گیری فعل حرام مشارکت داشته است. توضیح اینکه طفلِ غیر بالغ تکلیف ندارد ولی در این روایات برای او تعزیر ثابت شده است. 2- گناهان جنسی غالباً در خفا و پنهانی انجام می شود و بروز و ظهور عمومی ندارد ولی در عین حال برای این مورد تعزیر ثابت شده است. 3- تعزیر در این مورد را نمی توان از این باب دانست که چون اکراه و اجباری نسبت به کودک یا به عکس بوده است، ثابت دانست چه اینکه تعزیر برای هر دو ثابت شده است و ظاهر این است که کسی دیگری را اجبار نکرده است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (11) جمع بندی بحث تعزیر ✍ تاکنون 10 مورد از تخلفاتی که جنبه اجتماعی ندارد و برای آنها تعزیر ثابت شده است را بیان کردیم. موارد متعدد دیگری نیز در روایات وجود دارد که غالباً یا جنبه عمومی دارد و یا در رابطه با تعدی به حقوق دیگران است که در ادامه فقط عنوان و آدرس این موارد را بیان می کنیم: ▫️1- فحش دادن و هجو کردن (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 202-205) ▫️2- نسبت های ناروا دادن به دیگران و بعضی موارد قذف (وسائل الشيعة، ج‏22، ص: 436-437 و ج28، ص201-202) ▫️3- بول و غائط کردن در مسجد الحرام (وسائل الشيعة، ج‏13، ص: 290 - 291) ▫️4- هل دادن دیگران (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 374) ▫️5- دزدی از جایی که بسته نبوده است و به صورت اختلاس صورت گرفته است (وسائل الشيعة، ج‏28، ص:269-270) ▫️6- تکدی گری همراه با قسم دادن به خداوند (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 366) ▫️7- از بین بردن بکارت دختر با انگشت (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 144) ▫️8- شهادت دروغ (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 376) ▫️9- قصه گویی در مسجد (وسائل الشيعة، ج‏5، ص: 244) ▫️10- تعزیر کسی که به دیگری می گوید خواب مادرت را دیدم و محتلم شدم (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 210-211) ▫️11- همبستری با غیر همسر به جهت اشتباه گرفتن. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 66) ▫️12- رباخواری. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 371) ✍ بعد از بیان موارد و مصادیقی که در روایات برای آنها تعزیر بیان شده است باید به این پرسش پاسخ دهیم که حیطه و گستره تعزیر تا کجاست؟ آیا تعزیر را فقط در مورد همین مصادیق می توان ثابت دانست یا دایره گسترده تری دارد؟ ✅ در پاسخ باید بگوییم که تعزیر گستره ی بسیار بیشتری را شامل می شود به طوری که نسبت به ثبوت تعزیر برای هر گناه کبیره، اختلافی بین فقها نیست (ر.ک: جواهر الکلام، ج41، ص448) بلکه نظر مشهور قریب به اتفاق فقها این است که هر گناهی تعزیر دارد. (ر.ک: موسوعة الامام الخوئی، ج41، ص407). دو دلیل عمده برای این توسعه می توان اقامه کرد: ▫️1- الغای خصوصیت از مصادیق خاصی که در روایات برای آنها به طور خاص تعزیر ثابت شده است همانطور که دیدیم در روایات موارد متعددی برای آنها حکم تعزیر ثابت شده بود. گناهان کبیره و گناهان صغیره و بلکه مواردی که آن عمل بر مرتکب آن، بالفعل حرام نیست. گناهانی که جنبه خصوصی دارد و گناهانی که جنبه عمومی دارد. گناهانی که عفت عمومی را به خطر می اندازد، گناهانی که موجب تعدی و ظلم به دیگران می شود، گناهانی که مربوط به بی احترامی به نمادهای دینی است، گناهان مربوط به خوردن و آشامیدن و .... . در نتیجه ممکن است بگوییم عرف با مشاهده این موارد گوناگون چنین برداشت می کند که این مصادیق خصوصیتی ندارد بلکه تعزیر به طور کل برای این تشریع شده است که حاکم اسلامی با مجازات کسانی که از حدود و قوانین الهی تجاوز و تخطی می کنند نسبت به رعایت شدن احکام شرعی مراقبت کند و مردم را ملزم کند تا به احکام دین پایبند باشند. ▫️2- تمسک به روایات عامی که تعزیر را برای هر گناه و تخلف از شرعی ثابت می کنند در صحیحه ی داود بن فرقد مطلبی را از امام صادق علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند که در انتهای آن آمده است: إِنَّ اللَّهَ قَدْ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً وَ جَعَلَ لِمَنْ تَعَدَّى ذَلِكَ الْحَدَّ حَدّاً. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 14) همانا خداوند برای هر چیزی حد و قانونی قرار داده است و برای هر کس که از این قانون تجاوز کند حد و مجازاتی قرار داده است. روایات دیگری نیز به همین مضمون نقل شده است. استدلال به این روایات متوقف بر این است که مراد از «حد» در ذیل روایت را به معنای تعزیر بگیریم نه حد شرعی. همانگونه که در برخی از روایاتی که پیش از این نقل کردیم گذشت، گاهی بر تعزیر، عنوان «حد» اطلاق می شود و این عنوان به 100 تازیانه که موارد مشخص و معدودی دارد، اختصاص ندارد، علاوه بر اینکه یقیناً هر کس که از حدود و قوانین الهی تجاوز کند حد شرعی ندارد زیرا موارد حد شرعی مشخص و معدود است لذا باید حد در ذیل این روایت را بر معنای تعزیر حمل کنیم. جوانب دیگری از این بحث و نکات دیگری در رابطه با احکام تعزیر وجود دارد که برای اطلاع از آنها باید به کتب فقهی مراجعه شود. ✍ خلاصه آنکه «تعزیر» یکی از مهمترین احکام مسلّم فقهی است که به حکومت اسلامی این اختیار را می دهد و بلکه او را مکلف می کند که از تحقق احکام شرعی در جامعه و در بین مردم حفظ و حراست کند و مردم را بر رعایت احکام دین اجبار و الزام کند. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 قرچک آنلاین 💎 🇮🇷🇵🇸 بعضی نوزادان با کیسه شون دنیا میان!😍 فقط عظمت خداوند را ببینید ✨تبارک الله احسن الخالقین✨🌟 🆔 @gharchakonline_313
🔴عجیب نیست؟ آنقدری که حکم بدوی اعدام توماج صالحی در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده داشته، حمله پلیس آمریکا به دانشگاه های این کشور و نسل کشی ۳۴ هزار زن و کودک فلسطینی توسط رژیم آپارتاید صهیونیستی نداشته است! ـــــــــــــــــــــــ 🛑 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/863436966C311cc7733b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 نوع ضرب و شتم دانشجوها در این ویدئو بسیار عجیب است خدای من مُشتی مرد گنده ی مسلح افتاده اند به جان تعدادی بچه که تازه مدرسه را تمام کرده، سنی ندارند و به شدت هم وحشت زده اند. باورشان هم نمیشود که به دلیل اعتراض به کشتار 34 هزار نفر (نه این اعتراض نه خلاف انسانیت است و نه خلاف آموزه های دینی ) دارند تنبیه میشوند. به این سوال فکر کنید: این نوع برخورد اگر جز آمریکا در کشوری دیگر و اگر جز مسئله ی "اسرائیل و فلسطین" برای موضوعی دیگر رخ میداد دنیا آن را تحمل میکرد؟ بحث اینجاست که در این مسئله رژیم غیرِ شرعی اسرائیلی تماما مقصر است و این بچه ها در کشور خود بابت اعتراض به یک جانیِ مقصر چنین وضعی را شاهدند. ـــــــــــــــــــــــ 🛑 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/863436966C311cc7733b
آیه 137🌹 ازسوره نساء🌹 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا آنان كه ايمان آوردند، سپس كافر شدند، بار ديگر ايمان آوردند و دوباره كفر ورزيدند، سپس بر كفر خود افزودند، قطعاً اميدى به آن نيست كه خداوند آنان را ببخشد و به راه حقّ هدايتشان كند آیه 137🌹 ازسوره نساء🌹 إِنَّ =همانا الَّذِينَ=کسانی که آمَنُوا=ايمان آوردند ثُمَّ= سپس كَفَرُوا=ورزیدند ثُمَّ=باز آمَنُوا =ايمان آوردند ثُمَّ =آنگاه كَفَرُوا =ورزیدند ثُمَّ =باز ازْدادُوا=افزودند كُفْراً =برکفر[خود] لَمْ يَكُنِ =نیست اللَّهُ=الله لِيَغْفِرَ=برای آنکه بیامرزد لَهُمْ=آنان را وَ لا =ونه اینکه لِيَهْدِيَهُمْ=بنماید به آنان سَبِيلًا = راهی را @tafsirghorangharaati
آیه 138🌹 ازسوره نساء🌹 بَشِّرِ الْمُنافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِيماً منافقان را بشارت ده كه برايشان عذابى دردناك است. آیه 138🌹 ازسوره نساء🌹 بَشِّرِ الْمُنافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِيماً منافقان را بشارت ده كه برايشان عذابى دردناك است. آیه 138🌹 ازسوره نساء🌹 بَشِّرِ=مژده ده الْمُنافِقِينَ=منافقان را بِأَنَّ=به اینکه لَهُمْ =همانا برای آنان عَذاباً =عذابی أَلِيماً =دردناک است آیه 139 🌹ازسوره نساء🌹 الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً آنان كه كافران را بجاى مؤمنان، سرپرست و دوست خود مى‌گيرند آيا عزّت را نزد آنان مى‌جويند؟ همانا عزتّ به تمامى از آن خداست. آیه 139 🌹ازسوره نساء🌹 الَّذِينَ =آنان که يَتَّخِذُونَ =می گیرند الْكافِرِينَ =کافران را أَوْلِياءَ =سرپرستان ودوستان [خود] مِنْ دُونِ=به جای الْمُؤْمِنِينَ=مؤمنان أَ يَبْتَغُونَ =آيا می‌جویند عِنْدَهُمُ =نزدشان الْعِزَّةَ=عزت را ؟ فَإِنَّ =پس همانا الْعِزَّةَ=عزت لِلَّهِ=ازآن الله است جَمِيعاً =همگی @tafsirghorangharaati
آیه ۱۴۰🌹از سوره نساء🌹 وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَبِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ ءايَتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إذاً مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَفِقِينَ وَالْكَفِرينَ فِى جَهَنَّمَ جَمِيعاً همانا خداوند در قرآن (این حكم را) بر شما نازل كرده است كه هرگاه شنیدید آیات خدا مورد كفر یا تمسخر قرار مى گیرد با آنان، همنشینى نكنید تا به سخن دیگرى مشغول شوند، وگرنه شما هم مانند آنان خواهید بود. همانا خداوند همه ى منافقان و كافران را در دوزخ جمع مى كند. آیه ۱۴۰🌹از سوره نساء🌹 وَقَدْ=به راستی نَزَّلَ =فروفرستاده است عَلَيْكُمْ=بر شما فِي =در الْكِتَبِ=این کتاب أَنْ=که إِذَا =هرگاه سَمِعْتُمْ=بشنوید ءايَتِ=آیه های اللَّهِ =الله را يُكْفَرُ =که کفر ورزیده می شود بِهَا=به آن وَيُسْتَهْزَأُ =و ریشخند می شود بِهَا =به آن فَلَا=پس تَقْعُدُواْ =منشینید مَعَهُمْ=با آنان حَتَّى=تا آنکه يَخُوضُواْ= درآیند فِى=به حَدِيثٍ =سخنی غَيْرِهِ= جزآن إِنَّكُمْ=همانا شما(اگر بنشینید) إذاً =آنگاه مِّثْلُهُمْ=مانند آنهایید إِنَّ= همانا اللَّهَ=الله جَامِعُ= گردآورنده ی الْمُنَفِقِينَ=منافقان وَالْكَفِرينَ =و کافران فِى=در جَهَنَّمَ =دوزخ است جَمِيعاً=همگی @tafsirghorangharaati
در عجبم از مردی که... 🧕 𝐣𝐨𝐢𝐧↠https://eitaa.com/hejab_va_efaf313 ═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧┄
😱ماشین گشت ارشاد در دانشگاه 😒بنویسید اتوبوس گشت ارشاد در دانشگاه صنعتی شریف! شاید برعندازا واکنش نشون دادن... اما این در واقع اتوبوس های پلیس آمریکاست که داره دانشجویان دانشگاه کلمبیا رو که اعتصاب کردن علیه نسل کشی در غزه دستگیر می کنن... ⁉️مدعیان و سخنگویان و طرفداران احیانا توئیتی هشتگی نمی‌زنند..... ‌🇮🇷کانال دختران انقلاب را دنبال کنید https://eitaa.com/joinchat/3435003923C863f1fbcfc
🔥 آماده سوم شوید... 🟤 ترامپ تروریست در مصاحبه با اسکای نیوز: جهان در آستانه‌ی خطر بزرگی‌ست. ما در جنگ جهانی سوم هستیم و اکنون در این شرایط رییس‌جمهوری داریم که بدترین رئیس‌جمهور در تاریخ کشورمان است. آنها (دموکرات‌ها) می‌گفتند که من باعث خواهم شد، پس چرا الان شاهد هستیم که یک مرد کاملا دیوانه از قانون اختیارات جنگی و جنگنده‌های اف-۲۲ و موشک‌های تاماهاوک علیه استفاده می‌کند! ما رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌تواند دو جمله را کنار هم بگذارد، یا راه خروجش را از صحنه پیدا‌ کند، رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌داند دارد چه می‌کند اما دارد جهان را به سمت جنگ جهانی می‌برد! ⚠️ سرویس اطلاعات خارجی روسیه رسما مسئولیت آغاز جنگ جهانی سوم را متوجه کرد. زیرا فرانسه اولین لشکر شامل دو هزار سرباز خود را برای جنگ با روسیه به می‌فرستد. 🚨 سخنگوی ارتش چین: در صورت حمله نظامی آمریکا یا ائتلاف به روسیه، آماده مداخله نظامی به نفع روسیه است. 🟤 فرمانده ارتش انگلستان: مردم باید برای جنگ با روسیه آماده باشند. وضعیت کنونی در اروپا مشابه جنگ جهانی دوم است. 🟡 وزیرخارجه روسیه از مقامات لهستان خواست در رابطه با سخنان خود درمورد حضور نیروهای ناتو در و همچنین استقرار سلاح‌های اتمی در خاک لهستان توضیح دهد. 🟢 پوتین رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به این موضوع گفت: این استقرار در ، دلیلی برای شروع جنگ جهانی سوم است. 🔴 الهام علیف: برای جنگ جهانی سوم آماده میشود! باکو یک هواپایه اسکای دیو، ساخت اسرائیل را که در ارتفاع بالا برای شناسایی موشک‌ها و هواپیماهای پیشرفته است، خریداری کرده. این هواپایه، مجهز به پیشرفته‌ترین موشک‌های دوربرد و سیستم تشخیص هواپیما و پهپاد است. ارتش باکو خود را برای جنگ جهانی سوم آماده می‌کند! 🟣 مکرون رئیس‌‌جمهوری فرانسه: باید شفاف باشیم؛ اکنون در معرض نابودی است. ما امنیت خود را وابسته به آمریکا کرده‌ایم که اکنون به هیچ وجه در کنار ما نخواهد ایستاد. 🔴 گوستاوو پترو رئیس جمهور کلمبیا: ما در آستانه هستیم و حمایت ایالات متحده از نسل کشی (در و کرانه باختری) جهان را به آتش کشیده است. تقابل ایران و اسراییل، جنگ را به سرتاسر جهان تسری خواهد داد. 🟠 به فرانسه هم درباره عاقبت اعزام نیرو به اوکراین هشدار داد. وزیر دفاع روسیه در تماس تلفنی به همتای فرانسوی‌اش هشدار داد اعزام نیرو به اوکراین برای فاجعه‌بار خواهد بود. 🔵 فیکو نخست‌وزیر اسلواکی: من مانع ورود به ناتو خواهم شد، زیرا این باعث آغاز جنگ جهانی سوم خواهد شد. 🟤 وزیرخارجه ایتالیا: اعزام سربازان ناتو به اوکراین به معنی شروع جنگ جهانی سوم است. مخالف اعزام نیرو و برای دفاع از اوکراین است. 🟠‌ سخنگوی وزارت خارجه روسیه: هر سلاح اتمی‌ که وارد لهستان شود، آنرا هدف مشروع تلقی می‌کنیم. در صورتی که تسلیحات هسته‌ایِ در خاک لهستان مستقر شود، به‌ سرعت فهرست اهداف مشروع روسیه مربوط به وضعیت تقابل نظامی مستقیم با ناتو، بروزرسانی خواهد شد. ✍ جهان به سرعت به سمت جنگ جهانی حرکت میکند. همه‌ی طرف‌ها خود را برای این بزرگ آماده میکنند. ✍ حملات قدرتمندانه‌ی نیروهای مسلح ایران به مواضع گروه‌های تروریستی در و و و ضرب‌شست قاطع چندباره به آمریکا و انگلیس در و و همینطور درهم کوبیدن پایگاه‌های فوق استراتژیک در شمال و جنوب اراضی اشغالی فلسطین، در واقع، همزمان عملیاتی برای پیشگیری از اثرگذاری قطعی جهانی بر روی ایران است و عاملی برای تقویت در برابر دشمنان برای هرگونه ماجراجویی و حماقت احتمالی در آینده 🔥 قبل از در ادبیات آخرالزمانی شیعی با کلیدواژه‌هایی نظیر هرج‌الروم، قرقیسیا، نبرد هند و سند، نبرد صین و هند، آتش آذربایجان و... ذکر گردیده است. ❤️ السلام علیک یا صاحب الزمان 🇮🇷🇵🇸 @sedaye_zohoor313 🏴🚩