eitaa logo
احکام شرعی کاربردی
1.9هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
17 فایل
پاسخگویی به سؤالات شرعی👇 مقلدین مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی @Chnani313 مقلدین آیت الله مکارم و دیگر مراجع @h_babazadeh لینک کانال: @Sharia313
مشاهده در ایتا
دانلود
💠☀️💠☀️💠☀️💠☀️💠 🔴سوال: آيا بقيه مذاهب جهنمي اند و فقط شیعیان بهشت میروند⁉️ ✅ : ✍معتقديم از ميان بيش از شش ميليارد انسان، شيعه دوازده امامي مذهب حق است واهل سعادت است، آن هم به شرطي که رعايت تکاليف شرعي را نموده باشند ، امّا هرگز معتقد نيستيم غير از اينان، بقيه انسان ها اهل جهنم و عذاب هستند، زيرا ديگران را يا عالم و عامد مي‌‌‌دانيم يا جاهل غير عامد. عالمان و عامدان اهل عذاب اند، چون عمداً بر خلاف علم خود عمل کرده اند. 🔻جاهل هم دو دسته اند: مقصر و قاصر. مقصران يا افرادي که با وجود امکان رسيدن به حقيقت ، از آن سرباز زده اند، مثل عالمان، جهنّمي اند(البته بدون لحاظ رحمت الهي که ممکن است شامل آن ها هم بشود). امّا قاصران که اکثر مردم را تشکيل مي‌‌‌دهند، به طور حتم اهل نجاتند. 🌷قرآن مجيد مي‌فرمايد: «و ما کنّا معذبين حتي نبعث رسولاً؛(1) هيچ طايفه اي را عذاب نمي کنيم. مگر حجت را بر آن ها تمام کرده باشيم». 🔷حتماً بر جاهلان قاصر اتمام حجّت نشده است، زيرا يا غافلند و اصلاً احتمال خلاف در گفتار و کردار خود را نمي دهند يا احتمال خلاف مي‌دهند، امّا راه و وسيله اي براي رسيدن به حق در اختيار ندارند و يا در پي کشف حقيقت رفته و تحقيق کرده اند، ولي نتوانسته اند بفهمند گفتار و کردارشان باطل بوده و خلاف واقع است ، هر چند پايبندي آن ها به اصول و دستورهاي ديني خودشان هم تا حدي لازم است. 🔰شهيد مطهرى(ره) در اين باره مى‏‌گويد: «اگر کسى در روايات دقت کند، مى‏يابد که ائمه(ع) تکيه‏شان بر اين مطلب بوده که هر چه بر سر انسان مى‏آيد، از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و يا لااقل در شرايطى باشد که مى‏بايست تحقيق و جستجو کند ، اما افرادى که ذاتاً و به واسطه قصور فهم و يا به علل ديگر در شرايطى به سر مى‏برند که مصداق منکر و يا مقصر به شمار نمى‏روند، آنان در رديف منکران و مخالفان نيستند. ⭕️ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مى‏‌دانند. اين گونه افراد داراى استضعاف و قصور هستند و اميد عفو الهى درباره آنان مى‏رود». 📌وى از مرحوم علامه طباطبايى نقل مى‏‌کند: «همان طورى که ممکن است منشأ استضعاف، عدم امکان تغيير محيط باشد، ممکن است اين جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقيقت نشده باشد و به اين سبب از حقيقت محروم مانده باشد».(2) 🔆در نتيجه چه بسا افرادي که در طول عمر خويش نامي از اسلام نشنيده و احتمال هم نداده اند که ديني به نام اسلام وجود دارد و بايد از آن پيروي کرد و در طول زندگي به دين و آيين خود که آن را برحق مي دانستند عمل نمودند ، اهل بهشت و نجات باشند. 🔖خداوند با اين افراد بر اساس آنچه حق و حقيقت مي دانستند ،برخورد خواهد نمود مثلا فرد مسيحي که بر اساس تعاليم مسيحيت هم اهل گناه بوده ،نسبت به اين رفتارها استحقاق عذاب دارد؛ همچنين عقل و فطرت انساني که در حکم پيامبر دروني همه انسان هاست ، عامل مهمي در برخورد خداوند و محاسبه اعمال انسان هاست . اگر فردي بر خلاف حکم صريح عقل و فطرت انساني خود عمل نمود، مورد مواخذه قرار خواهد گرفت و نتيجه آن را خواهد ديد‌ ◀️البته تبيين دقيق افراد قاصر و مقصر در مناطق مختلف و در زمان هاي گوناگون متفاوت است. در شرايط كنوني كه امكانات رسانه اي و قدرت تحليل و بررسي عالمانه براي بسياري از افراد فراهم است، بسياري از افراد عذر موجهي در كوتاهي هاي احتمالي در اين مسير ندارند . ✳️نکته آخر اينکه اگر يک مسيحي براي خداوند و نه براي پول و يا شهرت و ... کاري براي بندگان خدا کرده است، کاري براي رضاي خدا کرده است خداوند به کار و نيت او اجر و پاداش مي دهد. اگر کسي کاري براي دنيا کرده است پاداشش را هم از دنيا مي گيرد. ✴️اختراعي کرده که شهرت به دست بياورد. کاري کرده که پولي به دست بياورد و اصلا با خدا کاري ندارد و يا مخالف خداست چنين عملي ارزش زيادي نزد خداوند ندارد. علاوه بر اينکه کار بايد خوب باشد نيت آن کسي که آن کار را انجام مي دهد هم بايد خدايي باشد. و الا عبادت هم اگر براي خدا نباشد و رياکارانه باشد ارزش ندارد. 📚پي نوشت ها: 1) سوره مائده؛ آيه 73 2) مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، ص 320 به بعد ❣ @arefeen 💠☀️💠☀️💠☀️💠☀️💠
#چه_بهشتی_می‌شد_دنیا_اگر... 🌹آیت الله محمّدتقی بهجت: ✍چه #بهشتی می شد #دنیا برای ما انسان ها اگر #حرف_شنو بودیم و به ندای #قوه‌ی_عاقله گوش می کردیم، نیرویی که هر #عاقل آن را دارد.  💠اگر #همه‌ی_مردم دنیا اتّفاق می‌کردند که #عقل (نه غرایز و امیال و شهوات) #حاکم باشد ولو به این منتهی شود که عاقل را حاکم کنند، دنیا برای آن ها بهشت می شد و همگی در آسایش و امنیّت و #راحتی به سر می بردند.  🍃امتیاز انسان از سایر #حیوانات به عقل است. آیا رواست که عقل را #مُهْمَل کنیم و از کار بیندازیم و کنار بگذاریم و #زندگی را برای خود و دیگران #تلخ و ناگوار کنیم؟!  📚منبع: مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) ❣ @arefeen
🌹🍃✨🌹🍃✨🌹🍃✨🌹🍃 🔴طریق امر به معروف و نهی از منکر جناب جهانگیر خان قشقایی❗️ 🌷مرحوم مدرس به نقل از استادش شیخ محمود مفید «ره» نقل می‌فرمود: 🔰جهانگیرخان با چند نفر از تلامذه‌اش وارد قیصریه شدند. در آنجا در یکی از حجرات سر و صدای ساز و آواز به گوششان خورد . یکی از شاگردان ایشان گفت: حضرت آقا ببینید!!؟ اجازه بدهید من الان می‌روم واینها را به هم می‌زنم. جهانگیرخان فرمود: قدری تأمل کنید: 🍃این طریق امر به معروف و نهی از منکر نیست. شما الان اگر بروید و این کار را بکنید اینها اتباع ظل السلطانند و بالاخره فردا مؤاخذه می‌کنند. و اسباب توهین به اهل علم می‌شوند و ممکن است شما را تحت فشار و ناراحتی قرار بدهند. حالا بیائید همراه من که طریقه امر به معروف و نهی از منکر را نشانتان بدهم. آنگاه جهانگیر خان با شاگردانش به داخل آن حجره رفته و پرده را عقب زده و فرمود: آقایان سلامٌ علیکم! میهمان می‌خواهید؟ چند نفر از افراد داخل حجره دست پاچه شدند و رنگ از رخسارشان پرید و نگران شدند. 🍃جهانگیرخان فرمود: نه، من نیامده‌ام مزاحم شما بشوم… حالا طلبه‌ها و شاگردان جهانگیرخان هم همین طور مات و مبهوت ایستاده‌اند و تماشا می‌کنند. جهانگیر خان به افراد مذکور گفت: خوب آقایان داشتند فلان دستگاه موسیقی را می‌زدند، بزنید ببینم! آنها هم شروع کردند به نواختن. 🍃جهانگیر خان شروع کرد به ایراد گرفتن و اینکه شما این دستگاه را دارید اشتباه می‌زنید. رو به آن دیگری کرد و فرمود شما بزن ببینم و همین طور یک یک همه افراد داخل حجره آن دستگاه را زدند و جهانگیرخان هم یک یک ایرادشان را گفت. اهل حجره و آقایان طلاب همه مات و مبهوت گشتند و از مهارت و استادی جهانگیرخان در موسیقی شگفت زده شدند. 🍃آنگاه جنابجهانگیر خان رو به همه آنها کرد و فرمود: آقایان من هم مثل شما یک وقتی با این آلات سروکار داشتم و چنگی می‌نواختم و نسبت به همه انواع دستگاههای موسیقی مسلط بودم. اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که عمر خود را تلف کرده‌ام. آیا حیف این عمر نیست که آدم، خود را صرف این هرزه‌گی‌ها و امور لغو و بیهوده نماید و شروع کرد به خواندن آیه و حدیث و آنقدر گفت و گفت تا این که مجلس طرب و ساز و آواز، مبدل به مجلس توبه شد و همه سخت گریستند. 🍃آنگاه افراد داخل حجره، شیشه‌های شراب را شکستند و اساس ضرب و ساز و آواز را نیز درهم ریختند و مجلس، یک مجلس روحانی گشت. آنگاه جهانگیرخان در حقشان دعا کرد و فرمود: خدای شما را به توبه‌ای که کردید، بخشید و خدا ان شاء الله شما را موفق و مؤید گرداند. همانگونه که من هم از گذشته خود توبه کردم و به حمد الله مؤفق گشتم. 📚نگاهی به احوال و آراء حکیم مدرس اصفهانی؛ کرباسی زاده 🌺🍃✨کانال معرفتی ✨🍃🌺 http://eitaa.com/joinchat/57344004C7961b6a51a 🌹🍃✨🌹🍃✨🌹🍃✨🌹🍃
#هر_کاری_که_انسان_انجام_می‌دهد #وقتی_خالصاً_برای_خداوند_باشد #ارزش_و_منزلت_دارد❗️ 🌹شهید استاد مرتضی مطهری: ✍عابدان عارف که #عبادتشان توام با حضور و #خضوع و استغراق است #بالاترین_لذت‌ها را از عبادت می‌برند. در زبان دین از «طعم ایمان» و «حلاوت ایمان» یاد شده است. ایمان #حلاوتی دارد فوق همه حلاوتها. 🍃لذت معنوی آنگاه #مضاعف می‌شود که کارهایی از قبیل #کسب علم، احسان، خدمت، موفقیت و پیروزی، از #حس_دینی ناشی گردد و #برای_خدا انجام شود و در قلمرو «عبادت» قرار گیرد. 📚استاد مطهری؛ انسان و ایمان، ص۴۳ ❣ @arefeen
🌷🍀💫🌷🍀💫🌷🍀💫🌷🍀 💠پاسخ نیکی را از اهل بیت بیاموزیم❗️ 🔻انس بن مالک گوید: 💟یکی از کنیزان امام حسن(ع) شاخه‌ی گلی را به آن حضرت اهدا کرد. امام حسن(ع) آن گل را گرفت و به او فرمود: «تو را در راه خدا آزاد کردم!» 🌷من به حضرت گفتم: «ای پسر رسول خدا! آیا به راستی به خاطر اهدای یک شاخه گل ناچیز، او را آزاد کردید؟» 💚امام حسن(علیه السلام) فرمود: ☀️نهایت بخشش آن است که تمام هستی خود را ببخشی و آن کنیز از مال دنیا جز آن شاخه‌ی گل را نداشت. ❣خداوند در قرآنش فرموده: ✨وَ إذا حُییتُمْ بِتَحِیهٍ فَحَیوا بِأحْسَنِ مِنْها اَوْ رُدُّها» (سوره نسا؛ آیه 86)‌✨ 🔷هرگاه کسی به شما تحییت گوید او را همان گونه و بلکه بهتر پاسخ دهید. لذا پاسخ بهترِ بخشش او، همان آزاد کردنش بود.! 📚مناقب آل ابیطالب، ابن شهر‌ آشوب، ج4، ص18 ❣ @arefeen 🌷🍀💫🌷🍀💫🌷🍀💫🌷🍀
♦️🔹شخصی به بنده گفت: آقا! من هرچه #می‌خواهم که فلان کار را نکنم یا #آدم_خوبی باشم، نمی‌توانم؟!! 🌺بنده در جواب گفتم: آن #حجاب‌های قبلی هنوز #مرتفع نشده است؛ باید #ریشه‌ی_گناه را بکنی! 💠☀️امام معصوم فرمود: اگر #گناهی کردی و ریشه‌اش را در نیاوردی؛ آن گناه به تو #جرات می‌دهد که به گناه کردن #ادامه دهی؛ #میل به معصیت پیدا می‌کند، طبیعت ثانوی برای او درست می‌شود. اصلاً غیرتش #تغییر می‌کند.! ❣ @arefeen
💌💌💌 🍃در اوج دلتنگی و دل شکستگی 🍃همیشه گوش شنوایی منتظر 🍃شنیدن غصه های توست.. 🔻آرام غصه هایت را بگو.. 🔷بغض های کهنه و شکسته ات را در 🔷حضورش بشکن و از جاری شدن 🔷اشک های بی بهانه ات نترس.. ❣ @arefeen
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 👌داستان کوتاه و پندآموز 💭سید نعمت الله جزایری در كتابش نقل می كند: كه در یك سال قحطی شد، در همان وقت واعظی در مسجد بالای منبر می گفت: كسی كه بخواهد صدقه بدهد، هفتاد شیطان، به دستش می چسبند و نمی گذارند كه صدقه بدهد.  💭مومنی این سخن را شنید و با تعجب به دوستانش گفت: صدقه دادن كه این حرفها را ندارد، من اكنون مقداری گندم در خانه دارم، می روم آنرا به مسجد آورده و بین فقراء تقسیم می كنم. با این نیت از جا حركت كرد و به منزل خود رفت. 💭وقتی همسرش از قصد او آگاه شد شروع كرد به سرزنش او، كه در این سال قحطی رعایت زن و بچه خود را نمی كنی ؟ شاید قحطی طولانی شد، آن وقت ما از گرسنگی بمیریم و ... خلاصه بقدری او را ملامت و وسوسه كرد تا سرانجام مرد مو من دست خالی به مسجد برگشت. 💭از او پرسیدند چه شد؟ دیدی هفتاد شیطان به دستت چسبیدند و نگذاشتند. مرد مومن گفت: من شیطانها را ندیدم ولی مادرشان را دیدم كه نگذاشت این عمل خیر را انجام بدهم! 📚ابلیس نامه؛ ص60، انوار نعمانیه 3/96 ❤️پیامبر(اکرم) فرمودند: 💠یا علی! آیا می دانی كه صدقه از میان دستهای مومن خارج نمی شود مگر اینكه هفتاد شیطان به طریق مختلف او را وسوسه می كنند، تا صدقه ندهد.     📚وسایل الشیعه؛ 6/257 ❣ @arefeen 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
👌 #مقام_و_منزلت_عارفین⁉️ 🌹علامه حسن زاده آملی: 💠🍃حضرت اميرالمومنين 《عليه السلام》 فرمود: عارف كه از دنيا به در رفت، سائق و شهيد او را در قيامت نمى‌يابند،‌ و رضوان جنت او را در جنت نمى‌يابد، و مالك نار اورا در نار نمى‌يابد. 🔅يكى عرض كرد: عارف در كجا است؟ 💟امام فرمود: او در "نزد خدايش" است؛ #عارف نه در آسمان است و نه در زمين، نه در بهشت و نه در دوزخ، او همواره پيش آسمان آفرين و #بهشت_آفرين است. 🌷چرا زاهد اندر هواى بهشت‌ست 🌷چرا بى خبر از بهشت آفرين‌ست ⭕️سبحان الله انسان چقدر #اعتلاى_مقام پيدا مى كند كه با #خدايش "همنشين" مى گردد! 📚منبع: انسان و قرآن؛علامه حسن زاده ❣ @arefeen
❤️حضرت امام صادق(علیه السلام): ✍به يــاد آن #ساعتـي باش که بنـدبند تو در #قبــــر از هم جـــدا مي‌شونـــد و #دوستانــت بعــد از به خـاک سپردن از‌ سـر خاکـــت برمي‌گردنــد. ايــن #تذّکــر، تــــو را از هــــــم و #غــــــم روزگـــارت #تسلّـــي مي‌دهـــد..🍃 📚المحجّة‌البيضاء، ج ٨، ص ٢٤١ ❣ @arefeen
☔️🍁☔️🍁☔️🍁☔️🍁☔️ 💠ما شیعیان و محبان اهل بیت، فقط یک امام علی داریم تا می‌توانیم با توسلات‌مان به آقا امیرالمومنین(ع)، رضایت بقیه الله الاعظم(عج) را جلب کنیم❗️ 🌺استاد شیخ جعفر ناصری: 🔰اگر مردم در قيامت و لب حوض کوثر محضر اميرالمؤمنين علیه السلام ميرسند، انسان سعي كند همين جا برسد. همين جا را براي ارتباط و پیوند قرار بدهد. همين جا تكليف را مشخص كند. ⭕️معرفت يعني همين، سير يعني همين. كاري كه ديگران ميخواهند تا قيامت معطل شوند؛ انسان همين جا تكليفش را مشخص كند؛ لذا نميشود سالک ارتباط با اميرالمؤمنين عليه السلام را در برنامه خود نبيند يا به صورت كلي بخواهد يك قضايايي را در نظر بگيرد؛ نه بايد وارد عبيدِ حضرت شد. بعد از این ارتباط حواله ها پشت سر هم مي رسد. 💟الان زمان، زمان امامت حضرت بقية اللّه روحي له الفداء است و زمان توسل و ارتباط با ایشان است ؛ ولي اگر انسان پيوند با اميرالمؤمنين علیه السلام خورد، تازه توسلاتش به حضرت بقية اللّه طعم مي دهد. 🌾اگر واقعا كسي با اميرالمؤمنين علیه السلام پيوند خورد، حضرت هم برايش يك احترام ديگري قائل هستند. چون مثل دوست پدر مي شود که احترامش لازم است. ❣ @arefeen ☔️🍁☔️🍁☔️🍁☔️🍁☔️
💠☀️💠☀️💠☀️💠☀️💠 🔴سوال: مگر روح ما از خدا نیست؟ پس چرا ما انسان‌ها گناه و معصیت می کنیم⁉️ ✅ : ✍برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دید منظور از نفخ و دمیدن روح خدا در انسان چیست و آن گاه معنای روح خدا را مورد بحث قرار دهیم تا پاسخ سوال داده شود. نفخ" به معنای دمیدن هوا در داخل جسم به وسیله دهان یا وسیله ای دیگر است. و مقصود از نفخ در آیه شريفه ۲۹ سوره حجر که می فرمايد: «و نَفَخْتُ فيه من روحي؛ از روح خود در آن دميدم»، ایجاد روح در آدمی است. 🔻به عبارت روشن تر نفس یک نوع اتّحاد با بدن دارد و آن این است که متعلق به بدن است و در عین حال یک نوع استقلال هم از بدن دارد، به طوری که هر وقت تعلقش از بدن قطع شد از او+ جدا می شود.(۱) 🔰توضیح بیشتر: انسان از دو چیز مختلف آفریده شده که یکی در حدّ اعلای عظمت و دیگری ظاهراً در حد پایین از نظر ارزش است. جنبه مادّی انسان را گل بد بوی تیره رنگ (لجن) تشکیل می دهد و جنبه معنوی او را چیزی که به عنوان روح خدا از آن یاد شده است. 🔷البته خدا نه جسم دارد و نه روح؛ نسبت روح به خدا "اضافه تشریفی" است و دلیل بر این است که روحی بسیار پرعظمت در کالبد انسان دمیده شده همان گونه که کعبه را به خاطر عظمتش "بیت الله" می خوانند و ماه مبارک رمضان را به خاطر برکتش "شهر الله" (ماه خدا) می نامند، زیرا می دانیم همه ماه ها و همه مکان ها از آن خدا است لیکن وقتی گفته می شود خانه خدا، یعنی خانه ای که از نظر شرف و منزلت چنان با عظمت است که هیچ طرف نسبتی غیر از خداوند ندارد. 📌بر این اساس مفهوم آیه این می شود: در او روحی که از نظر شرافت، اهمیت و توانمندی شما به من قابل انتساب است دمیدم. بنابراین معنای آیه این نیست که خداوند از وجود خود، بخشی را جدا ساخته و در قالب آدمی جا سازی نموده، بلکه اضافه به روح اضافه تشریفی است، مانند بیت الله یا شهر الله. مقصود این است که روح آدمی از ویژگی هایی برخوردار است که باعث شرافت آن می شود، زیرا دارای صفت اختیار و قدرت انتخاب است که آن را از دیگر موجودات ممتاز می سازد. 🔖با این ویژگی انسان می تواند از ملائک برتر شود. این روح الهی است که با استعدادهای فوق العاده ای که در آن نهفته است، می تواند تجلّی گاه انوار خدا باشد. خداوند به او این همه عظمت بخشیده، به گونه ای که می تواند با استفاده صحیح از اختیار در راه الهی قدم بر دارد و تمام ابزار و امکانات و حتی عضو مادی خود را در این راه صرف نماید و از فرشتگان نیز برتر شود.(۲) بنابراین انسان مرکب از روح و بدن است. تمام حقیقت انسان را روح ونفس وی تشکیل می دهد و در عالم قیامت به سزای اعمال خوب وبد خود خواهد رسید. بدیهی است عذاب و نعمت عالم قیامت ، جسمانی وروحانی است. ✴️اما عذاب روح در قیامت، عذاب خدا نیست چون معنای دمیدن روح، جدا شدن قطعه ای از خداوند نیست بلکه منظور این است که انسان مرکب از نفس وبدن است وبه خاطر شرافت روح از آن به روح الهی تعبیر شده است. روح انسانی از این جهت که استعداد رسیدن به بالاترین مراتب هستی را دارا است، هدیه الهی است. در عین حال روح و نفس، این ویژگی را دارد که به وسیله انسان آلوده شود و از مراتب حیوانی نیز پست تر گردد. آنچه عذاب می بیند، روحی است که به آلودگی دچار شده است و آلودگی ها نیز توسط خود انسان ایجاد شده و این چیزی نیست که خداوند به انسان هدیه داده بود. 📚پی نوشت ها: ۱. ترجمه تفسیر المیزان، ج ۱۲، ص ۲۲۳ و ج ۱۷، ص ۳۵۸. ۲. تفسیر نمونه ، مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، ج ۱۷، ص ۷۸ و ۷۹ و ج ۱۹، ص ۳۳۷ ❣ @arefeen 💠☀️💠☀️💠☀️💠☀️💠