eitaa logo
■ توحید تشیع ■
10.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
250 ویدیو
19 فایل
آثار چندرسانه‌ای از اساتید معظم اخلاق به‌ویژه عالِم فرزانه آیت‌الله استاد مؤیدی حفظه‌الله از شاگردان مرحوم آیت‌الله پهلوانی سعادت‌پرور ‎ادمین و تبادل: @ST_A01 گروه گفت‌وگوهای معنوی: eitaa.com/joinchat/753140449Cbf6aca715d
مشاهده در ایتا
دانلود
بسیار خواندنی ... جلب رزق معنوی با رفع موانع حضرت يونس عليه‌السلام به قوم‌شان احساس خشم داشتند؛ ـ و در ادامه خروج از قومش آن مشکل برایش پیش آمد. ـ ایشان نبی است، ولی راهکار درمانی آن برای همه ما بيان شده است؛ زيرا در آخر آيه می‌فرمايد: «وَ کَذٰلِکَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ‌؛ این‌چنین مؤمنین را نجات می دهیم!» (انبیاء: 88) راهکار درمانی نیز «لاَ إِلٰهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّي کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ‌؛ جز تو معبودی نیست! منزّهی تو! من از ستمکاران بودم!» (انبياء: 87) است. اگر فردی می‌خواهد در مسير خدا قرار بگيرد، علوّ و ارتفاع باعث گرفتاری‌اش شده، او را از خيرات محروم کرده و مستحق عذاب می‌گرداند. کسی در دايره معنويت رزق فراوان دارد که افتادگی، ذلت و خاکساری داشته باشد و نفسش در اثر بلند‌پروازی بی‌جا، با اطرافيان درگير نشود. اين درگيری نفسانی، بدآفتی است و تنهاراه درمانش سجده طولانی است و انسان بايد همين زاويه را از خدای متعال بخواهد که موانع سلوکی سرراهش قرار نگيرد و برای رفع موانع موجود با ذلت و انکسار در حال سجده از توبه و استغفار کمک بگيرد. موانع ما در مسير حق تعالی، يکسان نيست. ولی معدل همه ما غالباً يکی است. ممکن است شخصی در اين زاويه مشکل داشته باشد، ولی در زوايای ديگر کمتر و شخص ديگر برعکس؛ مثلاً بعضی در حرکت‌های معنوی داعی ندارند و سست هستند و به تعبير ديگر مقتضی برای حرکت به‌سوی حق تعالی در آن‌ها مفقود است که اين خود يک بيماری است. ولي فردی ديگر ممکن است بسيار قوی و مستعد و مقتضی برايش موجود باشد و می‌خواهد حرکت کند ولی موانعش قوی است. در بخش موانع ممکن است شخصی از جهت شهوات جنسی، آسيب ببيند و بعضی ديگر از شهوت و حبّ رياست و بعضی ديگر از جهت دنياطلبی. همه اين‌ موانع و مشکلات نفسانی، به شاخه عُلّو فی الارض متصل هستند و راهکار درمانی آن، که خيلی نزديک باشد، سجده‌های طولانی است و اين دستور، اولين دستور مرحوم ملاحسين‌قلی همدانی و مکتب نجف بوده است. ـ رفع موانع ـ بدون سجده ميسر نيست. سجده، بهترين درمان است. انسانی که روی زمين افتاد، اگر در درونش شاخه‌هايی باشد که در حال ارتفاع گرفتن و مانند آتش در حال شعله کشيدن باشد، همه اين‌ها کنترل و خاموش می‌شود و از ارتفاع می‌افتد. استاد معظم به‌نقل از الهادی ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام |
🔴 گاهی موجب ناراحتی فردی می‌شویم. سپس از او حلالیت می‌طلبیم. او نیز ما را حلال می‌کند. اما باز سنگینی روحی احساس می‌کنیم؛ این احساس، خیال است یا واقعیت؟ ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام استاد
🔰اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ 🔹قرائت مناجات شریف شعبانیه با نوای گرم آیت الله تحریری 🔸دوشنبه ۱۸ فروردین. ساعت ۲۱ به‌نقل از صراط مستقیم ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام | |
(11) قلب تاریک و انکار حق «وَ مَا مَنَعَ النَّاسَ أَنْ يُؤْمِنُوا إِذْ جَاءَهُمُ الْهُدَى إِلاَّ أَنْ قَالُوا أَ بَعَثَ اللَّهُ بَشَراً رَسُولاً؛ تنها چیزی که بعد از آمدن هدایت مانع شد مردم ایمان بیاورند، این بود (که از روی نادانی و بی‌خبری) گفتند: آیا خداوند بشری را بعنوان رسول فرستاده است؟» (اسراء: 94). باید کاری کرد که حال و هوای معنوی در انسان پدید بیاید؛ حتی یک‌صدم! قلب‌هایی که معنویت را در خود پدیدار نکرده‌اند، حتی برگزیدگانی چون انبیا و حضرات معصومین علیهم‌السلام را در مراتب پایین پنداشته و به خود اجازه می‌دهند تا درباره ایشان داوری و قضاوت کرده و مقام و منزلت ایشان را مورد ارزیابی قرار دهند. بنا بر فرموده قرآن، آنان که نور معنویت را در وجود خود حاکم نکرده‌اند، در آن هنگام که نور هدایت به‌سوی‌شان تابیده و قلب‌هاشان در آستانه نجات و رهایی از ظلمات قرار می‌گیرد، دچار وسوسه می‌شوند؛ وسوسه‌ای که آنان را در پذیرش حقانیّت رسولان مردّد کرده و سبب شود تا نه‌تنها ادعای پیامبران را انکار کنند، بلکه ایشان را مردمانی عادی، همچون خود تلقی نمایند. این که خداوند این موضوع را در این آیه شریفه، به‌صورت حتمی بیان می‌فرماید، بسیار عجیب است. اما همین افراد، در هنگام دچار شدن به مصیبت‌ها و گرفتاری‌های شدید ـ مثل بیماری لاعلاجی که منتهی به مرگ می‌گردد، ـ با چراغ روشن‌شده فطرت خود مواجه می‌شوند. در آن هنگام گویی حقانیت تعالیم انبیا و ائمه هدی علیهم‌السلام را کمی درک کرده و درمی‌یابند که عالَم صاحبی دارد و پس از دنیا عالَمی دیگر برقرار است. اما صدافسوس که چنین افرادی، پس از عمری گناه‌کاری و غفلت‌زدگی و در حالی که غرق در تاریکی‌ها هستند، خود را در برابر واقعیتی انکارناپذیر یافته‌اند. از این روست که روشن کردن نور معنویت در قلب ضرورت پیدا می‌کند. چرا که تنها از این طریق می‌توان امید نجات‌یافتگی داشت. باید چراغی روشن کرد! حتی اندک! 📌 استاد ؛ شرح حدیث شریف عنوان بصری؛ جلسه اول ❗️ متن، بدون تغییر در محتوا، مورد تصرف و ویرایش ادبی قرار گرفته است. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام
کسی که در آیات الهی تفکر می‌کند، باید به یک نتیجه برسد؛ آن هم نتیجه‌ای که در قرآن بیان شده است؛ «رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بَاطِلاً» بارالها! این ـ گستره خلقت ـ را بیهوده نیافریده‌ای! (آل‌عمران: 191) استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام
مراقبه و رعایت ادب حضور وقتى كه براى تو ثابت شد كه ترک معصيت، اول دين و آخر آن و ظاهر و باطن آن مى‏‌باشد، پس پيشى بگير به مجاهده و با جديّت تمام مشغول مراقبه شو! از اول بلند شدنت از خواب تا شب هنگام وقت خوابت، در تمام اوقاتت تا وقت خوابيدنت و در حضور مقدس حق تعالى ملازم ادب شو و بدانكه تو با تمامى اجزاى وجودت اسير قدرت او هستى و حرمت شرافت حضور او را مراعات كن! و خدا را آن طور عبادت كن مانند آن كه او را مى‌‏بينى، كه اگر تو او را نمى‌‏بينى، او تو را مى‌‏بيند و همواره به عظمت او و پستى خود و بلندى او و كوچكى خود و عزّت او و ذلّت خود و بى‌‏نيازى او و نيازمنديت متوجه باش! و از بدى غفلتت از مقام او جلّ‏ جلاله غافل مباش، با اين كه او همواره متوجه توست و در پيش روى او مانند بنده ذليل ضعيف بايست و زير قدم‏هايش مانند اظهار كوچكى سگ ضعيف نزد صاحبش اظهار كوچكى و ذلت كن! و آيا كفايت نمى‌‏كند تو را براى شرافت و فخر پيدا كردن اين كه خداوند به تو اجازه داده كه اسم بزرگش را با زبان كثيفى كه معصيت‏هاى آلوده آن را نجس كرده، ياد كنى! مرحوم ملاحسین‌قلی همدانی رحمةالله‌علیه برگرفته از کتاب «پاسداران حريم عشق»: ج‏۴/ص۲۹۱. به‌نقل از تذکرة الاولیاء ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام |
🔴 منظور از خلوت کردن‌های خوب چیست؟ آیا خلوت کردن باید فقط در نیمه‌شب‌ها باشد یا در طی روز هم مفید است؟ ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام استاد
زیر سوال بردن رهبری با برگزاری نماز جماعت ... امروزه که باید با ویروس کرونا مقابله کنیم و قرنطینه خانگی داشته باشیم، متأسفانه هنوز در اندکی از مساجد، نماز جماعت برگزار می‌شود. چقدر رهبری و مسؤلین تأکید دارند که مردم مراعات کنند. این نماز جماعت‌ها، نقض تمام قوانین و بی‌احترامی به مسؤلان است. بر فرض هم که صددرصد هم ضد عفونی کنند؛ این نماز جماعت‌ها مقابله و مخالفت با آن‌هاست. حتی با این نماز جماعت‌ها، رهبری را زیر سؤال می‌برند. من تعجب می‌کنم از این که هنوز نماز جماعت برگزار می‌کنند. حتی شنیدم که بعضی‌ها گفتند: اینهایی که نماز جماعت برگزار می‌کنند، از پاپ هم کاتولیک‌تر هستند. استاد معظم به‌نقل از فطرت ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام | |
آگاه باش که در هر یک از ماه‌هاى رجب و شعبان و رمضان، در شب سیزدهم مستحب است دو رکعت نماز بگزارند به این صورت که در هر رکعت، پس از سوره «حمد» سوره‏‌هاى «یاسین»، «مُلک» و «توحید» بخوانند. در شب چهاردهم نیز چهار رکعت با همین کیفیت و با دو سلام (دو نماز دورکعتی)، و در شب پانزدهم شش رکعت با سه سلام (سه نماز دورکعتی) و به همین صورت. از امام صادق علیه‌السّلام روایت شده هر که چنین کند، تمام فضیلت این سه ماه را دریابد و همه گناهانش، جز شرک آمرزیده شود. مفاتیح الجنان؛ اعمال ماه رجب، ایام‌البیض ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام
«سحرها و لحظات بین‌الطلوعین» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد ‎━━━━━━━━━━━━━━ ‎«تــوحــیــد تــشــیّــع» ■ @ShiaTowhidتلگرام | سروش | اینستگرام
■ توحید تشیع ■
«سحرها و لحظات بین‌الطلوعین» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد #مؤیدی ‎━━━━━━━━━━━━━━ ‎«تــوحــیــد تــشــ
یک پیشنهاد ساده ... هر چند کیفیت طراحی ها قابل دفاع نیست، اما نکات نابی که در آن قاب نقش بسته است، قطعاً جبران‌کننده ضعف‌هاست. کادر مربع در طراحی‌ها، امکان تنظیم این تصاویر را به‌عنوان تصویر پروفایل ایجاد می‌کند. از این رو، شما می‌توانید دیگران را از نکات اخلاقی استاد مؤیدی با تنظیم این تصاویر به‌عنوان تصویر پروفایل خود، باخبر سازید. ارادتمند و محتاج به دعای خیر شما؛ ادمین «توحید تشیّع»
فرا رسیدن نیمه‌شعبان و ولادت پُرخیر و برکت حضرت حجت بقیةالله الاعظم اباصالح المهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه مبارک باد دل را به دل‌دار باید سپرد ... شما فرزندان روحانی و معنوی امام زمان عليه‌السلام هستيد. کاش می‌دانستید که عشق به آقا امام زمان عليه‌السلام چه روحی و چه طراوتی به انسان می‌دهد! اگر بدانيد که به حسب نقل بزرگان مثل سيدبن‌طاووس، ‌امام زمان عليه‌السلام چه علاقه‌ای و چه لطف و مهربانی، به شما دارد!؛و ‌اگر بدانيد با چه کسی روبرو هستيد، از ياد او غافل نمی‌شويد و او را فراموش نمی‌کنيد. او از پدر و مادر مهربان‌تر است! همه اهل بيت عليهم‌السلام این‌چنین هستند؛ اما آقا صاحب‌الزمان عليه‌السلام محبت‌شون يک محبت ديگر است. ما بايد اين حس و اين ارتباط را که با چه کسی مواجه هستيم، داشته باشيم؟! آن بزرگوار چنانکه از بعضی تشرقات پيدا است، مثلا کسی رزقی نصيبش شده و خدمت امام زمان عليه‌السلام رسيده، دیده است که حضرت علیه‌السلام از اقوام، ‌نزديکان و آشنايان او سراغ می‌گرفتند (آن‌هايی که شما از حيث عاطفی وابسته هستيد) و اين يک دنيا محبت و عشق و لطافت است! ‌آن وقت حيف نيست که ما از اين پدر مهربان غافل باشيم؟ کسی که لحظه به لحظه، پيگير قضايای ماست و به فرمايش مرحوم آيت‌الله بهجت که مکرر می‌فرمودند: «اين صحبتی که می‌خواهم با شما بکنم و حرفی که از دهان من بيرون می‌آيد، قبل از اين که به گوش شما برسد، خدمت آقا امام زمان عليه‌السلام می‌رسد!» علم امام علیه‌السلام، به اين صحبت احاطه دارد، قبل از اين که شمایِ مخاطب بشنوی، ‌او اطلاع پيدا می‌کند و اطلاع دارد! اين پدر مهربان انتظاراتی دارد. خب ما چه کرده‌ايم که آن بزرگوار خيمه و بيابان را به خانه‌ها ما ترجيح داده است؟ استاد معظم به‌نقل از الهادی ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام | |
هم‌زمان با فرا رسیدن نیمه مبارک ماه شعبان و ولادت خاتم‌الاوصیاء عجل‌الله‌تعالی‌فی‌فرجه، صفحه «توحید تشیّع» در شبکه اجتماعی توییتر به منظور دست‌رسی دادن جامعه هدف به محتوای توحیدی، فعالیت خود را آغاز کرد ... امید است کابران گرامیِ فعال در توییتر، این صفحه را به دنبال‌کنندگان خود معرفی کنند. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
تمام دیده‌ها، گفته‌ها، شنیده‌ها، کردارها و به‌طور کلی، همه آنچه که از آدمی سر زده یا او آن را دریافت کرده است، در حقیقت، اکل (خوراک) او بوده است؛ حال باید بنگرد که طیّب (پاک) بوده یا خبیث (ناپاک)! استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
چون خلق درآیند به بازار حقیقت ترسم نفروشند متاعی که خریدند یک روز با ظهور امام زمان عجل‌اللّه‌فرجه‌الشّریف، حقیقت آشکار شده و بازار توحید رونق گرفته و گرم می‌گردد. ببین چه به دست آورده‌ای! آیا متاعی برای فروش در این بازار داری یا خیر! استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر | | |
بازنشر به‌مناسبت ولادت حضرت قائم عجل‌الله‌تعالی‌فی‌فرجه‌الشریف 👇👇👇👇
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
🔴 بهترین هدیه به امام عصر علیه‌السلام چیست؟ ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام استاد
(12) حقیقت دین تو را به خود فرا می‌خواند ... بخش نخست «عنوان بصری» از آن جا که با نور چراغِ تازه‌روشن‌شده فطرت، به سرچشمه جوشانِ معارفِ امام صادق علیه‌السلام رسید، با حقایقی روبه‌رو شده بود که پیش‌تر از آن بی‌خبر بود. تا پیش از آن، هر چه که او می‌فهمید، ظاهری از شریعت بود؛ اما او با درک حقانیت ظاهر شریعت، باطن‌هایی را در پی هم و در پس این ظاهر احساس می‌کرد؛ حقیقتی که فطرتش بدان گواهی می‌داد. این نه‌تنها نفیِ ظاهر دین نیست، بلکه به‌معنای چهره گشودن آن است. وقتی چهره باطن دین، گشوده شود، شخص درمی‌یابد که حقایقی عمیق، او را به خود فرا می‌خوانند. 📌 استاد ؛ شرح حدیث شریف عنوان بصری؛ جلسه دوم ❗️ متن، بدون تغییر در محتوا، مورد تصرف و ویرایش ادبی قرار گرفته است. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
■ توحید تشیع ■
#برشی_از_متن_سخنرانی (12) حقیقت دین تو را به خود فرا می‌خواند ... بخش نخست «عنوان بصری» از آن جا ک
(13) حقیقت دین تو را به خود فرا می‌خواند ... بخش دوم «عنوان بصری» که در اولین ملاقاتش با حضرت امام صادق علیه‌السلام، در ظاهر، از سوی ایشان مردود شده بود، با ناراحتی و غم با خود چنین زمزمه کرد: «اگر حضرت علیه‌السلام در من خیری یافته بود، دست رد به سینه‌ام نمی‌زد»! این که چنین برداشتی، اولین موضوعی بود که به ذهن «عنوان بصری» خطور کرد، نشان از آن است که او از سوی فطرت هدایت می‌شد. اگر طلب، فطری باشد، شخص آن قدر می‌کوشد تا بدان پاسخ دهد. از این رو، «عنوان بصری» به زیارت قبر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله رفت و خالصانه از خداوند خواست تا از معارفی که در قلب امام صادق علیه‌السلام موج می‌زد، روزی او گرداند. چرا که «عنوان بصری» نود و چهار ساله بود و خود را در شُرُف کوچ کردن به عالم ابدی می‌دید. لذا با شکسته‌حالی از خداوند خواست تا قلب امام صادق علیه‌السلام به او منعطف و نرم گردد تا او را به محضر بپذیرد. این حالات، همگی برخاسته از بیداری و طلب فطری است و آنچه که گمشده این بیداری و طلب است، حقیقتی فراتر از ظاهر دین است؛ حقیقتی که تنها از ظاهر دین می‌توان بدان دست یافت ... 📌 استاد ؛ شرح حدیث شریف عنوان بصری؛ جلسه دوم ❗️ متن، بدون تغییر در محتوا، مورد تصرف و ویرایش ادبی قرار گرفته است. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
موضوع پرسش: کسب القاب و عناوین انسان نباید به‌دنبال کسب عناوین و القاب باشد. زیرا توجه به این امور در حقیقت توجه به دنیاست. اما گاهی برای متقاعد کردن و جلب افرادی که دین‌دار نیستند، چاره‌ای جز ابراز القاب و عناوین نیست! چرا که در غیر این صورت، نتیجه حاصل نمی‌شود! چگونه می‌توان این دو ملاحظه را با هم جمع کرد؟ 190921.03.0957 ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر استاد
شهود باطن قرآن قرآن ظاهری دارد؛ انسان‌ها، بیش‌تر با ظاهر قرآن مأنوس هستند. اما کلام وحی، فرایِ ظاهر خود، باطنی نیز دارد که درک آن تنها برای اهل شهود میسر است. استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
ابتلا با خیر و شر «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً؛ هر انسانی طعم مرگ را می‌چشد! و شما را با بدی‌ها و خوبی‌ها آزمایش می‌کنیم» (انبیاء: 35) خیر و یا شرّی که به بنده روی می‌آورد، آزمایشی الهی است. پس اگر شرایط یکی بهتر از دیگری بود، نباید خود را محبوب و دیگری را مبغوض بداند! استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر |
پرسش: منظور از مقام نورانیت چیست؟ 190921.04.1144 ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر استاد
اطلاعیه به سفارش استاد ، متن زیر منتشر و به عزیزان مطالعه آن توصیه می‌شود ...
مصاحبه دکتر احمد طیب (رئیس الازهر) درباره شیعه و سنی در شبکه نیل مصر - خبرنگار: آیا به‌نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد؟ + شیخ طیب: نه چه مشکلی دارند؟ پنجاه سال پیش شیخ شلتوت فتوا داده است که شیعه، مذهب پنجم اسلام و مانند مذاهب دیگر است. - خبرنگار: فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند! چه باید کرد؟ + شیخ طیب: خُب بشوند! مگر کسی از مذهب حنفی با مالکی برود ما اشکالی به او می‌گیریم؟ خوب این‌ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته‌اند. - خبرنگار: شیعیان با ما در حال قوم و خویشی هستند و با فرزندان ما ازدواج می‌کنند. + شیخ طیب: چه اشکالی دارد؟ بین مذاهب ازدواج آزاد است! - خبرنگار: گفته می‌شود که قرآنِ شیعیان فرق می‌کند! + شیخ طیب: این حرف‌ها خرافه پیرزن‌ها است! قرآن شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم‌الخط آنان نیز مانند قرآن ماست. - خبرنگار: بیست و سه روحانی از یک کشور (عربستان) فتوا داده‌اند که شیعیان کافر و رافضی هستند! + شیخ طیب: برای مسلمین جهان فقط الازهر می‌تواند فتوا دهد و فتوای آن‌ها اعتباری ندارد! - خبرنگار: پس منشا این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح می‌کنند، چیست؟ + شیخ طیب: این اختلافات سیاست خارجی است و از ایت طریق می‌خواهد بین شیعه و سنی اختلاف بیندازد! - خبرنگار: من سوالی جدی دارم؛ شیعیان ابوبکر و عمر را قبول ندارند! پس چگونه می‌گویید این‌ها مسلمان هستند؟ + شیخ طیب: بله، قبول ندارند! اما مگر اعتقاد به ابوبکر و عمر جزو اصول دین اسلام است؟ قصه ابوبکر و عمر یک قصه تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات ربطی ندارد. - خبرنگار: شیعیان یک ایراد دارند آن هم اینکه می‌گویند امام زمان‌شان از هزار سال پیش هنوز زنده است. + شیخ طیب: خُب ممکن است! چرا ممکن نباشد؟ ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد آنان را داشته باشیم. - خبرنگار: آیا ممکن است یک کودک هشت ساله، امام باشد؟ شیعیان معتقدند یک کودک هشت ساله، به امامت رسیده است. + شیخ طیب: وقتی یک طفلِ در گهواره (حضرت عیسای نبی علیه‌السلام) به نبوّت برسد، این که یک کودک هشت ساله هم امام باشد، عجیب نیست! هر چند ممکن است ما به‌عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم؛ اما این موضوع به اسلام آن‌ها صدمه‌ای نمی‌زند و آن‌ها مسلمان‌اند. به‌نقل از شیعه‌نیوز دکتر شجاعی‌فرد (استاد مکانیک دانشگاه علم و صنعت) می‌گوید: این مناظره برای من بسیار جالب بود! از این رو، تلاش کردم تا با شیخ طیب تماس برقرار کرده و از او تشکر کنم. در این تماس تلفنی، به او گفتم که شما از شیعیان، بهترین دفاع را کردید و اگر یکی از علمای شیعه در آن مصاحبه بود، شاید بخاطر وجود ملاحظاتی، نمی‌توانست این‌چنین دفاع کند. اما شما حتی اعتقاد به ابوبکر و عمر را هم از اسلام جدا کردید. شیخ طیب در پاسخ می‌گوید: وقتی که آقاى خامنه‌ای این‌طور محکم جلوی آمریکا ایستادگی کرد و توانست در بحث انرژی هسته‌ای، آمریکا را به زانو درآورد و از این طرف هم سیدحسن نصرالله (حزب‌الله لبنان) هم در برابر رژیم صهیونیستی ایستادند و کمر اسرائیل را در جنگ سی‌‌وسه ‌روزه شکستند، من دیدم باید از این‌ها که افتخار اسلام هستند، دفاع کنم! آمریکا و دوستانش می‌خواهند این‌ها را شیعیان تندرو معرفی کرده و بگوید شیعه نه‌تنها مسلمان نیست، بلکه رافضی است! آنان می‌خواهند این افتخار را از جهان اسلام دور کنند. من برای این که جوانان‌مان احساس غرور کنند و این افتخارات را متعلق به اسلام بدانند، هشت برنامه در تلویزیون برگزار کردم تا بگویم تشیع، از مذاهب اسلام بوده و شیعه با ما هیچ فرقی ندارد. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر به سفارش استاد |