eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.7هزار دنبال‌کننده
206 عکس
188 ویدیو
24 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
👉1👈 ⭕️ نافله‌ی شب ❓در موردِ کیفیتِ نماز شب و نحوه‌ی بیدار شدن برای سَحر توضیح دهید. آیا عبادت سحر، جایگزین ندارد؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ نماز شب و تهجد (شب زنده‌داری) از ارکانِ اصلیِ سیر و سلوک است. بقولِ آیت الله حسن‌زاده: "آن‌که سَحَر ندارد / از لطفِ خدا خبر ندارد"؛ و بقولِ حافظِ شیرازی: "هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ / از یُمن دعای شب و ورد سحری بود". 🗣 خداوند به حضرت موسی وحی کرد: "یابنَ عِمران كَذَبَ‏ مَن زَعمَ أنّه یُحِبُّنی‏ فإذا جَنّهُ اللّیلُ‏ نامَ عَنّی". کسی که تهجّد ندارد و بخاطر خدا حاضر نیست از خوابَش بگذرد، دروغ می‌گوید که خدا را دوست دارد. 🗣 امام صادق می‌فرماید: "وقتی بنده‌ای برای شب زنده‌داری بلند می‌شود، سرِ سجاده‌ی عبادت خواب بر او غالب می‌گردد؛ به نحوی که سرش به چپ و راست متمایل می‌شود و چانه‌اس به سینه‌اش می‌چسبد [کنایه از اینکه چُرت می زند]؛ خدا این‌جا امر می‌کند درهای آسمان را بگشائید و به ملائکه می‌گوید بنگرید بنده‌ی مرا که خود را مقید کرده به چیزی که بر او واجب نکرده‌ام. همه گناهانِ او را می آمرزم، توبه‌اش را می‌پذیرم و رزقش را می‌افزایَم". ☝️تهجّد از جمله عباداتی است که بدیل و جایگزین ندارد. امام باقر می‌فرماید، آبرویِ مومن به نمازِ شبَش می‌باشد: "شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلاتُهُ بِاللَّيْلِ". در عالَم ملکوت، وجاهت و جایگاه و اعتبارِ ما نه با پول و مال و هوش که با نمازِ شب سنجیده می‌شود. ➕ ما در ایستگاهِ دنیا چند روزی توقف کرده‌ایم تا توشه‌ای جمع کنیم برای سفرِ آخرت. امام حسن عسکری می‌فرماید: "رسیدن به خداوند سفرى است که جُز با شب زنده‌دارى نمی‌توان بدان دست یافت". یکی از با فضیلت‌ترین اعمال در خلوتِ شب‌، "نافله‌ی شب" است که 11 رکعت است به این نحو خوانده می‌شود: 🔔 چهار نمازِ دو رکعتی، به نیّت نماز "شب" بعلاوه‌ی دو رکعت به نیتِ نماز "شفع" مثلِ نماز صبح که رویِ هم می‌شود دَه رکعت. در پایان، یک رکعت هم به نیتِ نماز "وَتر" خوانده می‌شود. 🔔 نماز شفع باید اول و نماز وتر پس از آن خوانده شود. یعنی اول، شفع را بخوانیم و بعدَش وتر را. در بقیه (8 رکعتِ باقی‌مانده) رعایت تر تیب، الزامی نیست. ☝️ بهتر است (یعنی واجب نیست) در نمازِ وَتر پس از قرائتِ حمد و سوره، دست چپ را برای قنوت بلند کرده و با دستِ راست، 70 مرتبه استغفار کنیم: "أستَغفِرُ اللهَ ربِّی و أتوبُ إلیه". بعد از آن نیز 300 مرتبه "الهی العَفو" و دعا برای چهل مؤمن توصیه شده است. ➕دعا برای چهل مؤمن را می‌توانید در قنوتِ نمازِ وتر به فارسی داشته باشید. حتی می‌توانید نامِ عزیزانی که برایشان طلبِ مغفرت می‌کنید را از رویِ کاغذ بخوانید. البته اذکار و اورادِ قنوتِ نماز وتر، واجب نیست و حتی فرستادنِ یک ثواب هم در قنوت کافی است. 📣 وقت نماز شب، از نیمه شب شروع می‌شود تا اذانِ صبح. لذا هنگامِ نیمه شب و قبل از خواب نیز می‌توان نماز شب را خواند. البته هرچه به نماز صبح نزدیک‌تر باشد ثوابِ نافله‌ی شب افزایش می‌یابد. ✅ مخصوصاً نمازِ شفع و وتر، خیلی توصیه شده. حتی اگر فرصت و قدرتمان به 11 رکعت نمی‌رسد، لااقل شفع و وتر را و لو مختصر بخوانیم. هیچ‌یک از مستحبات را نمی‌توان قضا کرد الّا غسلِ جمعه و نافله‌ی شب. پس حتی در طولِ روز نیز می‌توانیم قضای نافله‌ی شب را بخوانیم. تقید به قضا کردنِ نمازی که خدا واجبَش نکرده، موجبِ تقرّب به خدا است. ✍️ آیت الله قاضی کبیر که از عُرفایِ طراز اوّلِ عصر غیبت امام زمان است همواره می‌فرمود: "اگر دنیا می‌خواهید، نافله‌ی شب و اگر آخرت می‌خواهید، بازهم نافله‌ی شب...". بزرگان ما تضمین داده‌اند که اگر کسی مداومت بر نمازِ شب داشته باشد، قطعا به مراتبِ بالای عرفانی می‌رسد. 👌👌نمازهای مستحبی را حتّی می‌توان در حالِ حرکت یا حتّی نشسته و دراز کِش نیز خواهند. سرِ صفِ سلفِ دانشگاه یا در مترو... . خدا در موردِ نافله‌ی شب، آسان گرفته تا هیچ عذر و بهانه‌ای برای ترکِ آن باقی نماند. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ نافله‌ی شب ❓در موردِ کیفیتِ نماز شب و نحوه‌ی بیدار شدن برای سَحر توضیح دهید. آیا عبادت سحر،
👉2👈 ادامه👆👆👆 ✍️کسی که شب زود بخوابد، شام را سبُک و اولِّ شب بخورد و آیه‌ی آخرِ سوره‌ی کهف را در رختخواب بخواند، براحتی برای نماز شب بیدار می‌شود. خوابِ قبل از نیمه‌شب، چهار برابر ارزشش از خوابِ بعد از نیمه شب بیشتر است. وقتِ نیمه‌شب جنیان و شیاطین به خواب می‌روند و ملائکه‌ی الهی شروع به رحمت‌گستری می‌کنند. ➕با همه‌ی این توضیحات اگر کسی با عذرِ موجّه و نه بخاطرِ تنبلی و تن‌پروری، توفیق درکِ سنّت موکّدِ تهجّد از او سلب شد، خدا در آیاتِ آخرِ سوره‌ی مزمّل با تعبیرِ "فَتَابَ عَلَيْكم" به او تخفیف می‌دهد و می‌فرماید: "فاقرَءوا ما تَيَسّرَ مِنَ القرءان... وَ أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتُواْ الزَّكَوةَ وَ أَقْرِضُواْ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا... وَ اسْتَغْفِرُواْ اللَّهَ". ☝️یعنی قرائتِ قرآن، نماز، زکات، قرض و استغفار تا حدّی جبران‌کننده‌ی ترکِ تهجّد می‌تواند باشد. علاوه بر این‌که حتی اگر بیدار نمی‌شویم لااقل هر شب نیتَش را که می‌توانیم بکنیم. امام صادق می‌فرماید: "هرگاه مؤمن در طول روز نیت کند که نافله‌ی شب بخواند اما خواب بر او غلبه یابد و نتواند نماز شب بخواند، خداوند پاداش آن نماز را برای او خواهد نگاشت و نفَس او را تسبیح و خواب او را صدقه به حساب می‌آورد". 🔔 یا در کتابِ مفاتيح الجنان می‌خوانیم قرائتِ دو آیه‌ی آخرِ سوره‌ی بقره که به "آمَنَ الرَّسُولُ..." مشهور است پس از نمازِ عشاء ثوابِ نماز شب را دارد؛ یا تسبیحاتِ حضرت زهرا برتر از هزار رکعت نماز مستحب است. ☝️ روایاتِ این‌چنینی در صدد بیانِ اهمیت و ارزشمندیِ اعمالِ مذکور هستند؛ نه اين‌كه بخواهند بگویند مثلا نمازِ شب با آمن‌الرسولِ بعد از نمازِ عشا، هیچ تفاوتی ندارد. تا بعدَش من از سرِ تنبلی، ترکِ تهجدّ و شب‌زنده را برای خود موجّه کنم و توفیقِ نماز شب را برای همیشه از دست دهم. ❓خودِ اهلبیت، کنار قرائتِ قرآن و آمن الرسول، نماز شب هم می‌خواندند. یک عمل هر چه سخت‌تر باشد، فضیلتَش هم بیشتر است: "أفضلُ الأعمالِ أحمَزُها". ☝️امیرالمومنین کنارِ تسبیحِ حضرت زهرا، هزار رکعت نماز نیز در نخلستان می‌خواند. اگر خدا به خواننده‌ی هزار رکعت نماز ـ که 8 ساعت زمان می‌برد ـ ثواب و اجری برابر با خواننده‌ی آمن الرسول ـ که یک دقیقه زمان می‌برد بدهد ـ آیا عدالتِ چنین خدایی زیرِ سوال نمی‌رود؟! ✅ بگذریم از این‌که نماز شب علاوه بر ثواب، ثمرات و برکاتِ فراوانی مثلِ بركت رزق، زايل شدن اندوه، حصول معنويت و... دارد؛ کسی که به آمن الرسول و قرائتِ قرآن، بسنده کند از این همه برکات، محروم است. 🆔 @SinJimDin
⭕️ پیامبر اُمّی ❓آیا پیامبر، اُمّی و بی‌سواد بود؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 امّی بقولِ صاحبِ کتابِ التحقیق فی کلمات القرآن، به کسی گفته می‌شود که معلوماتَش در حدِ آموزش‌هایِ دریافت شده از مادر است و از مَجرایِ دیگری مثلِ مکتب‌خانه، مدرسه یا دانشگاه درس نگرفته است. ☝️طبیعتاً چنین شخصی خواندن و نوشتن نمی‌دانَد. بنابراین با استناد به تصریحِ سوره‌ی عنکبوت، می‌شود ادعا کرد "النّبیُ الاُمّی" به معنایِ عدمِ توانائیِ پیامبر به خواندن و نوشتنِ مکتوبات هست: "وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمينِك". سوره‌ی عنکبوت / 48 ☝️این چیزی است که خیلی از مفسرین در موردِ "امّی" گفته‌اند. برجسته سازیِ صفتِ اُمی توسط خدا در تعابیری نظیر "النّبیُ الاُمّی" از بابِ تحقیر پیامبر نیست. خدا می‌خواهد بگوید قرآن، نمی‌تواند توسط کسی تألیف شود که خواندن و نوشتن بلد نیست و اطلاعاتَش در حدِ مادر زادی است. بنابراین قرآن حاصلِ دستِ شخصی بنامِ محمد نیست. ✅ امّا استاد قرآنِ بنده نظرِ دیگری دارند. "اُمییّون" جمعِ "اُمّی" است و بررسیِ استعمالاتِ قرآنی نشان می‌دهد "اُمییّون" نقطه‌ی مقابلِ اهلِ کتاب است: "قُل لِلّذین اوتوا الکتابَ و الاُمیینَ". آل عمران/20. همچنین در آیاتِ 75 آل عمران، 78 و 79 بقره و همچنین آیه دومِ سوره جمعه. ➕ همه‌ی آیاتِ فوق نشان می‌دهد که مردم در برابرِ کتابِ آسمانی، دو دسته‌اند: 1️⃣ اهل کتاب: عده‌ای پایِ کتابِ خدا می‌نشینند که این‌ها همان اهلِ کتابند. یهودیان، مسیحیان، صائبیان و زرتشتیان، اهلِ کتاب هستند. 2️⃣ امییّون: عده‌ای هم هیچ کتابِ آسمانی‌ای را قبول ندارند که این‌ها اُمییّون هستند و شاملِ مشرکین، ملحدین و پیروانِ مکاتبِ بشری می‌شود. ✍️ خلاصه این‌که مردم همواره خارج از این دو حالت نیستند؛ یا اهلِ کتابند و باورمند به یکی از کتب و ادیانِ آسمانی؛ یا اُمییّون هستند و منکرِ کتاب و دینِ آسمانی. ✍️ پس اُمی کسی است که سوادِ قرآنی نداشته باشد و لو دکترایِ علوم فیزیکِ هسته‌ای داشته باشد. 🆔 @SinJimDin
⭕️ خودکُشی ❓یکی از همسایه‌های ما خودکشی کرده.😱 بعدِ مرگ، تکلیفِ این‌جور آدما چیه؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ قرآن: خدا در سوره‌ی بقره آیه‌ی 195 می‌فرماید "وَ لا تُلقُوا بأیدیکُم الی التَهلُکَة". یعنی خود را به دستِ خود به هلاکت نیفکنید. ➕و در سوره‌ی نساء در دو آیه‌ی 29 و 30 می‌فرماید: "لا تَقتُلوا أنْفُسَكم... و مَن يَفعلْ ذالك عُدوانًا و ظُلمًا فسوف نُصليهِ نَارًا". نکُشید خودتان را و هر کس این‌کار را انجام دهد از درِ تجاوز و ستم، پس بزودى او را درونِ آتشى خواهيم كرد. 2️⃣ روایت: خودکشی، گناه کبیره است و هر کس که عمدا خودکشی کند، بفرموده امام صادق برای همیشه در آتش دوزخ خواهد بود: "مَن قَتلَ نفسَهُ مُتَعمِّدا فَهو فی نارِ جهنّمَ خالدا فیها". اصول کافی/ج7/ص45 3️⃣ عقل: خودکشی ممنوع است چون این بدن مالِ ما نیست. خیانت در امانت، جُرم بزرگی است. صاحبِ این جسم، خدا است و کسی که در حقِ صاحب مال خیانَت کند، مستحقِ مجازات است. 4️⃣ حرفِ حساب: مشکلاتِ زندگی چه خودساخته باشند، چه دیگران برای ما ساخته باشند و چه خدا برای امتحانِ ما ساخته باشد، در هر صورت مایه‌ی ابتلاء و امتحانِ ما هستند. امتحانات الهی هم مطابق با ظرفیتِ ما است. ☝️پس بهتر است آستانه‌ی تحملمان را افزایش دهیم و با مشاوره و فکر و مطالعه، مشکلات را حل کنیم. این نشانه عجز است که بجای حلِ مسئله، صورتِ مسئله را پاک کنیم. ما در این لینک از کانال، راه و روشِ افزایشِ تحمل را توضیح داده‌ایم. ⚠️ خودکشی یعنی بیرون آمدن از چاله‌ی دنیا و افتادن به چاهِ جهنم!! کسی که تحملِ سختیِ مشکلاتِ دنیا را ندارد آیا تحملِ عذاب آخرت را دارد؟! این لطف خداست که به ما عمر داده تا با این سرمایه، توشه کسب کنیم برای آخرت. کسی که این سرمایه‌ی خداداد را هدر می‌دهد مستحقِ بالاترین مجازات است. 📣 با این توضیحات، گناهِ خودکشی صرفا با نماز میت و شهادت 40 مومن معلوم نیست آمریزده شود. البته به هر حال از رحمتِ خدا نباید مأیوس شد. اگر بینِ اطرافیانِ ما کسی وجود دارد که خدای نکرده خودکشی کرده برایش خیرات و مبرّات بفرستیم، با تلاوت و خواندنِ قرآن روحَش را شاد کنیم و تلاش کنیم برای نجاتش. 🆔 @SinJimDin
⭕️ کرونا در قرآن! ❓تعبیرِ "تسعة عشر" بمعنای نوزده در سوره‌ی مدثر به کووید 19 و کرونا ارتباط دارد. افتخار کنید به دینی که... [متن شُبهه کوتاه شده] 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ⚠️ یکی از روش‌های تخریب دین این است که شخصی بیاید و از معارف دین دفاع بد کند. دفاع غیرِ معقول، جوان امروزی را از دین زده می‌کند. این مدل پیام‌ها که تمسخرِ قرآن است، غالبا از اتاق فکرِ صهیونیست‌ها تولید شده و توسطِ متدینینِ ساده لوح بازنشر می‌شود. یهودیان از تحریفِ لفظی قرآن که عاجز شدند به تحریفِ معنوی قرآن پرداختند. ➕ در خاطرم است که همزمان با انفجارِ برج‌های دوقلو در 11 سپتامبر شایعه شد که این اتفاق توسط آیه 109 سوره توبه و با عبارتِ "جُرُفٍ هارٍ" پیشبینی شده. چرا که آن دو برج در خیابانِ "هارٍ جُرف" (معکوسِ جُرُفٍ هارٍ) بودند! ❌هدف از شایعه مزبور این بود که منشأ آن اقدامِ تروریستی را قرآن و مسلمانان معرفی کنند و اسلام را دینِ خشونت بنامند! امروز هم می‌خواهند لابد کرونا ویروس را دست ساختِ مسلمین معرفی کنند! با این دو مقدمه، متنِ پُر اشکال فوق را به ترتیب فقراتَش نقد میکنیم: 1️⃣ آیه‌ی "لاتبقی و لاتذر" یعنی کرونا جانِ خیلی ها را میگیرد و علامت روشنی ندارد. به عددِ 19 هم که در نامِ ویروس آمده (Covid 19) و در سالِ 2019 ظاهر میشود هم اشاره شده: "علیها تسعة عشر". ❌ لفظِ کرونا در هیچ جای قرآن نیامده. سه آیه 28، 29 و 30 توصیف و ویژگیِ سَقر (جهنم) است. در آیه 27 میخوانیم: "و ما ادرئک ما سقر". یعنی تو چه میدانی سقر چیست؟ سقر عذابی است که "لاتبقی و لاتَذَر"؛ یعنی نه باقی میگذارد و نه رها میکند. عذابی است که "لواحة للبشر" (سیاه کننده) و "علیها تسعة عشر" یعنی نگهبانانِ سقر و جهنم 19 فرشته اند! در آیه 31 هم از این 19 نفر با نامِ ملائکه ی ملازمِ جهنم یاد میکند. 3️⃣ شروعِ شیوعِ این ویروس از پر جمعیت ترین و یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا یعنی چین بود. در آیه 12 و 13 سوره مدثر میخوانیم: "ذرني ومن خلقت وحید وجعلت له مالا ممدودا" 🔔 این دو آیه نیز در ادامه توصیفاتِ روزِ قیامت است. از آیه 8 ببینید: "فَإذا نُقِرَ فى النّاقورِ فذالكَ يَومئذٍ يَومٌ عَسيرٌ على الكافرينَ غيرُْ يَسير". یعنی روز دمیده شدن شیپور قیامت، روز سختی است و بر کافران آسان نیست. بعد در ادامه میفرماید حال که قیامت در پیشِ رو است، پس ثروتمندان و قدرتمندان را به من واگذار: "ذَرنی و من خلقتُ وحیدا و جعلتُ له مالاً ممدوداً". این آیه هیچ ارتباطی به چین ندارد. ضمن اینکه شواهدی از وجود ویروس کرونا در اسپانیا یافت شده که به چند ماه پیش از گزارش اولین مورد آن در چین بازمی‌گردد. 4️⃣ شش مرحله مقابله با ویروس آمده. 1. از قرنطینه بیرون بیا و آگاهی بده: "یا ایها المدثر قم فانذر". 2. یاد خدا کن: "و ربک فکبّر" 3. ضد عفونیِ دست و لباس "و ثيابك فطهّر". 4. عدم ارتباط با مردم: "و الرجزَ فاهجر". 5. برای انبار کردنِ غذا حریص نباش: "و لا تمنن تستکثر". 6. صبر بر این مصیبت: "لربک فاصبر". ❌ خب از قرنطینه بیرون آمدن که بر خلافِ پروتکول هایِ پهداشتی است!😂 آیاتِ ابتداییِ سوره مدثر خطاب به رسولِ خداست آن گاه که از جانبِ قومَش موردِ آزار و اذیت قرار گرفت، جامه و دثاری به خود پیچید، به گوشه ای خزید و با لقبِ "مدثر" مورد خطاب خدا قرار گرفت. ✅ خدا برای شکستنِ این فضا پیامبرش را تقویت میکند. اول میگوید: "فکبّر" یعنی خدا را بزرگ بشمار تا آزارِ قوم برایَت کوچک شود. دوم: "و ثیابَک فطهّر" یعنی لباست را که توسطِ اذیت کنندگان خاک آلود یا خون آلود شده، تمیز کن. سوم: "و الرجزَ فهجر" یعنی از دلگیری ها هجرت کن و روحیه ات را حفظ کن. چهارم: "و لا تمنن تستکثر" یعنی کارَت را بزرگ تصور نکن و منت نگذار. پنجم: "و لربک فاصبر" یعنی در راهِ تبلیغِ دین صبور و شکیبا باش. 5️⃣ پس سجده شکر بجا آور بخاطرِ قرآنی که کرونا را پیشگویی کرده!! ❌ سجده شکر، بسیار سنتِ پسندیده و مطلوبی است اما موردِ بحثِ سوره مدثر نیست. این سوره مبارکه، در صددِ مهیاسازیِ رسولِ خدا برای انذار و هشدار است. اما نه هشدار نسبت به کویید 19! هشدار به سرانِ کفر که با تکیه بر قدرت و ثروت و تبلیغات، خواهانِ دشمنی با قرآنند؛ و نیز هشدار و هدایت گری نسبت به مردمِ عوام که نسبت به هشدارهای الهی، گریزانند. ✍️ اگر واقعا کرونا خلقِ بشر باشد، بعید نیست خالقانِ آن طیِ یک سناریوی از پیش تعیین شده عمدا عدد 19 را در نام این ویروس گنجانده باشند تا بتوانند در وقتِ مقتضی با تطبیق سوره مدثر، عاملِ کرونا را مسلمانان معرفی کنند. در نقشه و پازلِ دشمن حرکت نکنیم. 🆔 @SinJimDin
⭕️ هیأتیِ بی‌نماز! ❓ازدواجِ خانم مذهبی با هیئتیِ بی‌نماز چه حکمی دارد؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ❌ هیئتیِ بی نماز مثلِ پزشکی است که سیگار می‌کِشد. با این آقا پسر باید صحبت کرد تا ببینیم بیماریِ بی‌نمازی‌اش درمان می‌شود یا نه؟ اگر درمان نشدنی باشد، ازدواج با او خطرناک است. ☝️اگر حضور در هیأت مرا به سمتِ پایبندی به دستوراتِ خدا نکشاند، یا عیب از آن هیأت است و یا از خودِ من! مگر می‌شود سینه چاکِ حسین باشم و دستورِ امام حسین مبنی بر نماز را نپذیرم؟! اسماً حسینی باشم و رسماً حسینی نباشم؟ خودم را حسینی بدانم ولی حسینی زندگی نکنم! ❗️ازدواج با بی نماز در دینِ اسلام نهی شده اما حرام نیست. رسول خدا می‌فرمایند: "مَن زَوَّجَ كَريمَتَهُ بِفاسِقٍ نَزَلَ عَلَيهِ كُلَّ يَومٍ ألفُ لَعنَةٍ و لا يَصعَدُ لَهُ عَمَلٌ إلَى السَّماءِ و لا يُستَجابُ لَهُ دُعاؤُهُ و لا يُقبَلُ مِنهُ صَرفٌ ولا عَدلٌ". ☝️یعنی: هر كس دخترش را به مردى نافرمان از دستوراتِ خدا شوهر دهد، روزى هزار لعنت بر او فرود مى‌آيد و هيچ عملى از او به آسمان بالا نمى‌رود و دعايَش مستجاب نمى‌گردد و فديه و توبه‌اى از او پذيرفته نمى‌شود". 🗣 مقام معظمِ رهبری میفرماید: "اگر چه ازدواج با بی نماز بخودیِ خود اشکال ندارد، ولی نماز از مهمترین واجبات است و سزاوار است همسری انتخاب کنید که سست مذهب نباشد". ‼️اگر احتمالِ قوی بدهیم که ازدواج با بی نماز، ما را به گمراهی می‌کشاند، قطعا این ازدواج، ممنوع است. ما با ازدواج، قرار نیست فقط شهوات و نیازهایِ جسمی‌مان را ارضاء کنیم. قرار است ازدواج به ما آرامشِ روحی بدهد و تکاملِ دنیا و آخرتی بدست بیاوریم. 🔔 جذابیت هایِ جسمی و جنسی بینِ زن و شوهر نهایتا دو سال دوام می آورد. اگر بینِ زوجین، تفاهمِ معنوی نباشد و این پیوند با معنویات گره نخورد، این زندگی به فروپاشی نزدیک می‌شود. ✅ زن و شوهر باید باهم فانتزی هایِ معنوی داشته باشند تا زندگی شان دوام داشته باشد. با ازدواج قرار است ما رشد معنویِ بیشتری بکنیم! ازدواج یک پیوند معنوی و ملکوتی است نه صرفا شهوترانی. ✍️ در مشاوره ها، کم و بیش برخورد کردم با خانم هایی که خودشان اهل نماز و روزه هستند اما شوهرشان نه! این زن ناچار است وسطِ ظهرِ ماهِ مبارک، برای شوهرِ روزه خوارش غذا بپزد! یا گاهی زن را وادار میکند به اعمالِ ضد دینی! آن وقت فرزندی که از این مرد به عمل می آید و پدرش را الگوی خود می داند، آیا صالح و مومن خواهد بود؟! ⚠️ مراقب باشیم!! کسی که خدا را ترک کرد، ممکن است روزی مرا هم ترک کند! کسی که حقِ خدا را زیر پا گذاشت، فردا ممکن است حقِ همسرش را هم زیرِ پا بگذارد... . 🆔 @SinJimDin
⭕️ ترک گناه! ❓چگونه ایمانمان را تقویت کنیم؟ چگونه می‌توان قوّتِ ترکِ معصیت و انجامِ طاعت را بدست آورد؟! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ دلیلِ خروج از مسیرِ بندگی، تنبلی در عبادت و تمایل به معصیت، کمبود ایمان است. برای تقویت ایمان و یقین، توصیه‌ی همیشگی ما بر پا داشتنِ 4 رکنِ زیر است. رازِ موفقیتِ تمام انسان‌های والا در همین 4 ضلع نهفته است: 1️⃣ ارتقاء معرفت: داشتن یک سیر مطالعاتی دینی برای ارتقاء معرفت و تقویت ایمان می‌تواند بزرگترین زمینه باشد برای رشد و دوری از تباهی. ➕ فرق امام خمینی با ما چیست؟ امام، چند کتاب بیشتر از ما خوانده بود و معرفت و شناخت که بالا رفت، ایمنی در برابر شیطان و گناه نیز بیشتر می‌شود. کتاب‌های صوتیِ مذهبی، سخنرانی‌های مذهبی، فیلم‌های مذهبی و هر چه در این قالب می‌گنجد، می‌تواند بُنیه‌ی فکری ما را محکم کند. 2️⃣ برنامه عبادی: داشتن یک برنامه‌ی عبادی مختصر اما موثر و مستمر عملا ما را پایبند می‌کند به اطاعت خدا که آن روی سکه اش اجتناب از معصیت است. مثلا نماز اول وقت خواندن دعای توسل روزهای سه شنبه و... . ➕تقیّد به این برنامه برای ما شاید ابتدائا همراه با الزام و سختی باشد اما در ادامه باید خاستگاهَش از درونِ شما باشد. می‌توانید با سیاست‌های تشویقی کار را شروع کنید. 3️⃣ کارشناس دینی، یک طبیبِ روحانی و بمنزله یک شارژرِ معنوی است. کسی که سوالات و شبهات ما را پاسخ میدهد و مشکلات روحی ما را حل میکند. او مُرشد و راهنما و طبیبِ روحِ ما است. 4️⃣ ارتباط با فضاها و دوستان پاک و جمع‌های مذهبی مثل مسجد و هیأت و دارالقرآن و... حال و هوای خوبی به ما می‌دهد. نمی‌شود با اهلِ معصیت ارتباط داشته باشم و کشش به گناه نداشته باشم. ما از چهار پنج نفری که بیشتر با آنان ارتباط داریم، اثر می‌گیریم. ✍️ برای ترکِ معصیت ابتدا باید مجاری و کانال‌هایِ ارتباط با گناه را بَست. بعنوانِ مثال اگر دسترسی به اینترنت یا گوشیِ موبایل مزاحمِ تقوا و نجابتِ من باشد، باید برای مدتِ 40 روز آن‌را رها کنم. ☝️نمی‌شود یک وسیله‌ی گناه‌زا 24 ساعته در دسترسِ من باشد و با یک دوستِ ناباب دم‌خور باشم و با این حال توقعِ نلغزیدن در وادیِ گناه را داشته باشم! برای مدتی گوشی را بدهیم به والدین و بگوئیم تا دو ماه به هیچ وجه، آن را در اختیارِم قرار نده. برای کارهای اینترنتیِ ضروری از گوشیِ والدین استفاده کنیم مثلا. ➕بعدِ آن‌که از اسارتِ فضای مجازی بیرون آمدم تازه درک می‌کنم که چقدر کارهای ضروری وجود داشت که من به آن توجه نداشتم. مثلِ مطالعه یا ارتباط با خانواده و اقوام یا قدم زدن در پارک و... . وقتمان را پُر کنیم در دورانِ ترکِ اعتیاد به موبایل. وقتی آرامشِ این سبکِ زندگی را درک کردیم، بعد از 40 روز که موبایل برگشت، می‌توانیم نفسِ افسارگسیخته را مهار کنیم. 🔔 البته ترکِ این اعتیاد، سختی هم دارد. اما تحمل سختیِ چند روزه، می‌ارزد به گرفتاریِ دائمی در منجلابِ گناه. سخت است اما می‌ارزد. دین‌داری دقیقا بخاطرِ همین سختی‌هایَش کم‌طرفدار است. بقولِ قرآن: "قلیلٌ مِن عبادیَ الشَّکور". یعنی خوب‌ها در اقلیّتند و اما اکثریت، اهلِ تفکر و دین‌داری نیستند: "اکثرهم لایعقلونَ". شاگردانِ ممتاز، همیشه کمند. ☝️پس یکبار برای همیشه باید تصمیم بگیریم. آیا قرار است بندگیِ خدا را بکنیم یا قرار است غلامِ حلقه به گوشِ شیطان و هوس‌ها و گنهکاران باشیم؟! اگر تصمیم بر بندگی گرفتیم، باید مثلِ کوه در برابرِ راه‌زنانِ جاده‌ی بندگی بایستیم. البته رانندگی در جاده‌ی بندگی، مهارتِ ایمانی می‌خواهد. ➕ دانشجویانی که از ابتدا با بسیج دانشجوئی، دارالقرآن دانشگاه، نهاد رهبری، همخوابگاهی‌های خوب و کلا افراد مذهبی همنشین می‌شوند روحیاتِ دینی‌شان تقویت می‌شود. ما انسان‌ها ضعیف هستیم و از محیط اثر میگیریم. پس حال که اینطور است، با محیط‌های خوب ارتباط بگیریم تا اطاعت خدا به وجود ما تزریق شود. 🆔 @SinJimDin
⭕️ ارتباط با جنس مخالف ❓دوستَم می‌گه کدوم آیه یا حدیث گفته با نامحرم دوست نباشه؟ اگرم باشه 1400 سال ازش گذشته!! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ در گفتگوها ابتدا باید مقبولاتِ طرفِ مقابل را بدانیم. مثلا من باید بدانم دوستِ شما آیا قرآن و حدیث را اساساً قبول دارد؟ اگر ندارد، متنِ قرآن را هم جلویَش بگذارید می‌گوید این‌ها کهنه شده و متعلق به 1400 سال قبل است! ☝️پس در مقامِ گفتگو با این شخص باید یک گام عقب‌تر بیائیم و ابتدا حقانیتِ قرآن را به او اثبات کنیم. ما در این لینک مختصراً حقانیتِ قرآن و از جانبِ خدا بودنِ این کتاب را بررسی کرده‌ایم. ➕ خشتِ اوّل که نهاده شد، دو آیه‌ی موجود در قرآن که به موضوعِ ممنوعیتِ ارتباط با جنسِ مخالف پرداخته را در برابرش قرار دهید. 🗣آیه‌ی 25 از سوره‌ی نساء که به ممنوعیتِ دوستی دختر با پسر مرتبط است: "وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان"؛ و آیه‌ی 5 سوره‌ی مائده که به ممنوعیت دوستی پسر با دختر مرتبط است: "َ وَ لا مُتَّخِذي أَخْدان". ☝️واژه‌ی "خِدن" در هر دو آیه به معنایِ مصاحبت، همراهی، رفاقت و دوستی است. ممنوعیتِ دوستی با نامحرم در این آیه، در کنارِ زنا قرار گرفته است!!! جالب آن‌که خدا در هر دو آیه، "خِدن" را بشکلِ جمع آورده که نشان می‌دهد اگر کسی به این وادی وارد شد به یکی و دو تا اکتفاء نخواهد کرد. ✅ در دینِ اسلام تنها راهِ حلال شدنِ رابطه بینِ دو نامحرم، ازدواجِ دائم یا عقد موقت است. اساسا در دینِ اسلام بین دو شخص نامحرم ، چارچوبی بنام دوستی جعل نکرده است. ☝️لذا اگر کسی خود را مسلمان می‌داند و با این حال به دوستی با جنسِ مخالف تمایل دارد باید بیاید برایِ حقانیتِ این سیره‌اش دلیل و منطق بیاورد. بگوید با وجودِ این همه دوستِ هم‌جنس، چه تاکید و اصراری است به دوستی با جنسِ مخالف و نامحرم؟ ❓آیا جُز این است که این نوع ارتباط‌ها مجردها را به ازدواج بی‌رغبت می‌کند؟ آیا جُز این است که متأهل‌ها را نسبت به همسرشان سرد می‌کند؟ آیا این نوع دوستی، سوء ظن را در خانواده‌ها زیاد نمی‌کند؟ آیا در کنارِ هم قرار گرفتنِ جنسِ مخالف، هیجاناتِ جنسی تحریک نمی‌شود؟! جُز غفلت و شهوت و هوس چه حاصلی دارد ارتباط با نامحرم؟ ❓من حدیثی ندیدم در موردِ این‌که بزرگانِ دینیِ ما از جنسِ مخالف، دوستی برگزیده باشند! دختر و پسر که یک پدیده‌ی نوظهورِ قرنِ بیست و یکی نیست! زمان امامان ما هم جنسِ مخالف وجود داشت. چرا حضرتِ زهرا ـ نعوذ بالله ـ با جنسِ مخالف رفاقت و دوستی نمی‌کرد؟! ❓مگر قرنِ بیست و یک چه اقتضاء اختصاصی‌ای پیدا کرده که بتوان با آن حکمِ خدا را خودسرانه، لغو کرد؟! اگر دوستی با جنسِ مخالف، مفید بود پس چرا خدا بدان توصیه نکرد؟! آیا در گذشته، این نوع دوستی نامفید بوده و الآن مفید شده است؟!! ❌ در قرآن هیچ گزاره‌ای برای آموزش نحوه‌ی ارتباط با نامحرم وجود ندارد. دستوراتِ قرآن، منحصر است در ایجادِ حریم بین زن و مرد. این دوستی بطور خاص برای دختر، خطرات و ضررهایش بیشتر است. دختر تا سنّ خاصی طالب و خواستگار دارد و اگر با دوستی با جنسِ مخالف، دورانِ شادابی‌اش را بگذراند بعداً معلوم نیست خواستگار داشته باشد... . ☝️خلاصه کسی که از این قانونِ صریح دین عدول می‌کند یا باید از مسلمانی‌اش استعفا کند و یا بپذیرد که تحتِ تاثیر فرهنگِ غرب قرار گرفته و دین را زیر پا گذاشته. باید تکلیفمان را با خود مشخص کنیم. بنده‌ی خدائیم یا بنده‌ی غرب و ماهواره؟! آیا فرمانِ کهنگی‌ناپذیرِ اسلام را می‌پذیریم یا فرهنگِ ماهواره‌ایِ بجا مانده از عصرِ کُهنِ قومِ زناکار و لواط‌کارِ سدوم را؟! ➕ البته ارتباط دختر و پسر بقصدِ ازدواج، طبقِ چارچوب و مراحلی که در این لینک مطرح کرده‌ایم نه تنها مُجاز که بسیاری ضروری و لازم است. 🆔 @SinJimDin
6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ مسلمان آگاه 🎙آیت الله مصباح یزدی: 🗣 نگاه خدا اینه که زمینه رو فراهم کنیم برای انتخاب و امتحانِ مردم. اما شما مسلمان‌ها دنبالِ این هستید اونی که صحیحه، اجرا شه. ❗️اشتباه می‌کنید. خدا بلد بود کاری کنه غصب خلافت پیش نیاید یا یزید سکته کنه و کربلا جورِ دیگه‌ای رقم بخوره. 👌باید مسلمانِ آگاه تربیت کرد. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ خداشناسی ❓خدا را چگونه می‌توان شناخت؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📣 خدا جزء ملموسات و محسوسات نیست تا بتوان مستقیماً با حواسِ پنج‌گانه او درک کرد و شناخت. پس باید او را با آثارِ بجا مانده و کتابَش شناخت. آن‌چه ما را به خدا رهنمون می‌کند اصطلاحاً "آیه" یا نشانه نام دارد. آیات و نشانه‌هایی که می‌توان به آن خدا را شناخت، سه نوع است: 1️⃣ آیاتِ أنفُسی ✍️ معرفتِ أنفُسی یعنی خودشناسی و شناختِ ویژگی‌ها و شگفتی‌های جسم و روحِ انسان. معرفتِ نفس، که سودمند ترین معارف است چهار بُعد دارد: 👈 1. جسم انسان: ما با دیدنِ یک ساختمانِ زیبا یا خودرویِ مدرن چشممان می‌رود سمتِ سازنده‌اش. برای فرزندتان از عجایبِ خلقت انسان بگوئید یا کتاب‌هایی با این موضوع در اختیارشان قرار دهید. ❓آیا با دیدنِ انسان و دقت‌های بکار رفته در خلقتِ او، پِی به عظمتِ خدا نمی‌بریم؟ تازه این بُعدِ جسمانی انسان است. این‌که گفته می‌شود هر کس خود را بشناسد خدا را شناخته، یکی از معنایَش همین است: "مَن عَرَفَ نفسَهُ فَقد عَرَفَ ربَّهُ". 👈 2. روح انسان: خدا وقتی انسان را خلق کرد، ملائکه را به سجده‌ی آدم وا داشت. ماجرای سجده به آدم و تمردِ شیطان را برایِ فرزندِ دلبندتان تعریف کنید. انسان، مسجود ملائکه، گُلِ سر سبدِ هستی و اشرفِ مخلوقات است. در نظامِ هستی بعد از خدا، والاتری و بالاترین، انسان است. ➕ وقتی عظمتِ روحیِ انسان و ظرفیت‌های وجودی‌اش را با زبانِ کودکانه به فرزندتان منتقل کنید طبیعتا فردا خود را در حدّ یک عروسکِ آراسته تنزل نمی‌دهد. می‌فهمد که خدا او را برای هدفی والا آفریده و این معرفتِ نفس باعث می‌شود در کوچه پس کوچه‌های زندگی گم نشود. 👈 3. تهذیب انسان: تا دل انسان از آلودگیِ گناه و رذائل اخلاقی پاک نشود، معرفتِ الهی حاصل نمی‌گردد. پس باید فرزندمان را نسبت به کارهایی که روح را خراب می‌کند نیز آگاه کنیم. گناه و ثواب را به او بشناسانیم و به آنان کمک کنیم که ثواب را کسب و از گناه، اجتناب کنند. 👈 4. استعداد انسان: بزرگ‌ترین خدمتِ والدین به فرزند این است که استعداد او را شناسایی کنند؛ و بعد مبتنی بر استعدادَش برایِ او برنامه‌ی زندگی بچینند. مثلا پسری که ذهنِ فنی مهندسی ندارد را نباید وادار کرد به حفظِ طوطی‌وار. یا دختری که روحیه‌ی هنری دارد را نباید گسیل داد به سمتِ کارِ فیزیکی و صنعتیِ خشن. 2️⃣ آیاتِ تشریعی [قرآن] ✍️ انس و ارتباط با مفاهیم قرآن باعث می‌شود خدا را همان‌گونه هست بشناسیم. یا در دعایِ جوشن‌کبیر پی‌گیری کنیم ویژگی‌ها و صفات خدا را. 3️⃣ آیاتِ آفاقی ✍️ نیمه‌های شب در دلِ کویر که از آلودگی‌های نوری خبری نیست به کیهان، جهان و آسمان بنگریم. آن‌گاه خود بخود عظمتِ خدا در دلِمان می‌افتد و به سجده می‌افتیم در برابرِ کبریائیِ خدا. ☝️در کنارِ این سه نشانه، سعی کنیم با انجامِ واجبات و ترکِ محرمّات و نیز ممتد کردنِ رشته‌ی یادِ خدا در زندگی، ارتباطِ موثری با آن ذاتِ مقدس بر قرار کنیم. تزکیه‌ی نفس و تعلیمِ معارفِ دینی، روز بروز شناختِ ما را نسبت به خدا بیشتر می‌کند. ➕ البته طی کردنِ مراحلِ شناختِ خدا، یک فرایند زمان‌بَر است و باید زحمت کشید: کاندرین راه بسی خونِ جگر باید خورد. پس باید صبر و استقامت داشت و از عجله و بی‌حوصلگی جداً پرهیز کرد. معرفیِ چند کتاب در این زمینه: 📚 راه شناخت خدا / محمدی ری شهری 📚 راه خداشناسی / استاد جعفر سبحانی 📚 جهان بینی توحیدی / شهید مطهری 📚 مبدأ و معاد / آیت الله جوادی آملی 📚 خداشناسی قرآنی (پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا)؛ نوشته‌ی غلامرضا حیدری ابهری 📚 خداشناسی همراه با روایات و حکایت (ویژه‌ی نوجوانان و جوانان)؛ نوشته‌ی حسین یاری زاده 📚 راه‌های خداشناسی (پاسخ‌های داستانی و تمثیلی به پرسش‌های نوجوانان و جوانان درباره خدا)؛ نوشته‌ی جلیل آزادی 📚 کتاب "آشنائی با اسلام برای نوجوانان" نوشته‌ی استاد قرائتی 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ بانک ❓آیا بانکِ ما پس از 40 سال، اسلامی است؟ اگر نه، چرا مراجع تقلید اعتراض نمی‌کنند؟! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ❗️بزرگترین اشتباه و نقطه ضعفِ جمهوری اسلامی، سیستم بانکداری ربوی است. این سیستمِ ناسالم از دورانِ پس از جنگِ تحمیلی، جانِ تازه‌ای گرفت و بانک‌ها بجایِ پرداختِ سود واقعی (مضاربه شرعی) اقدام به پرداختِ سود تعیین شده (ربا) کردند! 💰امروز بزرگترین اختلاس‌ها و فسادهای اقتصادی در کشور بشکلِ مستقیم یا غیرِ مستقیم با بانک‌های مبتنی بر سیستمِ ربا مرتبطند. بانک‌ها اصولِ شرعی را بشکلِ صوری و ظاهری در فُرم‌ها رعایت می‌کنند اما واقعیت با آن‌چه شما در فرم‌های بانک امضاء کرده‌اید و با آنچه شورای نگهبان مصوّب کرده فاصله دارد. بانکداریِ اسلامی باید دارایِ شاخصه های زیر باشد: 1️⃣ عدالت: منابع و عایداتِ بانک باید عادلانه بینِ اقشار مختلف جامعه تقسیم شود. چرا بانک‌هائی که با سپرده مردم، رشد کرده اند، باید 59 درصدِ وامهایشان را به کارمندانشان اختصاص دهند؟ چرا فلان آقا و آقازاده باید تسهیلاتِ میلیاردی دریافت کند؟ اما یک جوان برای دریافتِ وامِ ازدواج، دچار مشکل شود؟ در طولِ یک سال، ۸۷۵۰ میلیارد تومان سپرده های مردم در بانک ها، خرج کارمندان بانک‌ها شد و سهم وام ازدواجِ جوانان رویِ هم، ۵ هزار میلیارد تومان شد! ➕ بانکِ اسلامی به فرموده آیت الله مکارم نباید در خدمت سرمایه‌داران باشد و به ضعفا بی‌توجهی کند. بزرگترین مانع اقتصاد مقاومتی سیستم ربوی بانک‌ها است. تا بانک هست و سودِ مفت به من می‌دهد، برای چه اقدام به کار و تلاش و چرخاندنِ چرخِ اقتصاد کنم؟ چرا به دوستَم قرض‌الحسنه بدهم؟! پولَم را قرض می‌دهم به بانک؛ و گردانندگانِ بانک با پولِ من، سودِ کلان می‌کنند و آخرَش یک تکه استخوان جلویِ من می‌اندازند!! 2️⃣ بهره رویِ سود: بانک نباید "بهره" را رویِ "اصلِ سرمایه" ببندد؛ بلکه باید رویِ "سودِ حاصل" از کسب و تجارت ببندد. بنده سپرده گذار هستم و بانک، تاجر. اینجا من باید به بانک بگویم با پولِ من کار کن و در سودِ حاصله، شریک هستیم. الآن بانک ها، سود را رویِ اصلِ سرمایه می بندند و نه رویِ سودِ حاصل از تجارت که این می‌شود ربا. البته بشکلِ صوری و کاغذی و با حیله‌های شرعی، ظاهرِ قرارداد را اسلامی می‌بندند! 3️⃣ عدم تعیین عددی سود: نباید مقدارِ سود به عدد مشخص شود. یعنی اگر بگوید بابتِ 2 و نیم میلیون، باید ماهانه 200 هزار به من بدهی، این می‌شود ربا و حرام. اما تعیین درصد مانعی ندارد. مثلا بگوید در سودِ ماهانه‌ات 30 درصد شریکم. در صدِ سود، هم یک قاعده‌ی ثابتی ندارد و بسته به توافق طرفین دارد. یعنی بیشتر یک مسئله‌ی عُرفی است و به انصافِ طرفین مربوط می‌شود. ✍️البته بانک‌ها به یک روشِ صوری سودِ عددی را رنگ و لعاب شرعی می‌دهند. لذا دفترِ رهبری در پاسخ به فردی که در مورد سودِ سه تا بیست درصدی سوال کرد این پاسخ را داده‌اند: "اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک می‏دهد از درآمدِ حاصل از بکارگيری سپرده به وکالت از سپرده‏گذار در ضمن يکی از عقود شرعی صحيح باشد، ربا نيست بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد". 4️⃣ مشارکتِ سپرده‌گذار در سود و ضرر: شما باید هم در سود و هم در ضررِ بانک سهیم باشید. اما واقعیت این است که سپرده گذارانِ بانک، نه از میزانِ سودِ بانکها در تجارت هایِ کلانِ بانکی مطلعند و نه در ضررهایِ بانک، شریکند. طبقِ قاعده مضاربه شرعی، اگر بانک با پولِ من کار کرد و هیچ سودی کسب نکرد، منِ سرمایه دار حقِ مطالبه سود از بانک ندارم. اگر هم خییییلی زیاد سود کرد، منِ سرمایه گذار حقِ مطالبه سودِ بیشتر را دارم. ❌ این‌که بانک با سرمایه‌ی من، کارِ اقتصادی کند و سودِ میلیاردی به جیب بزند و قطره‌ای از آن سود را به من بدهد، این‌جا در واقع بانک حقِ مرا و مالِ مرا دزدیده است! و من با سپرده گذاری در بانک، این سیستمِ سراسر اختلاس را تایید و تقویت کرده ام! 5️⃣ مصرفِ سپرده: منِ سپرده گذار باید بدانم بانک، سپرده مرا خرجِ چه کاری میکند؟ آیا کشاورزی و صنعت و مسکن و تولیدِ داخلی را رونق داده؟! یا با پولِ منِ متدین، به عده‌ای خاص وام داده و برج و پاساژهایِ ترویج دهنده‌ی فساد و قصرهایِ اشرافی ساخته؟ کدام بانک گزارشِ عملکردش را به مردم و نمایندگانِ مردم می‌دهد؟! سپرده‌گذاری در بانک یعنی پولِ حلالمان را بدهیم دستِ کسانی که نمی‌دانیم پولمان را در راستایِ چه اهدافی خرج می‌کنند!! ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ بانک ❓آیا بانکِ ما پس از 40 سال، اسلامی است؟ اگر نه، چرا مراجع تقلید اعتراض نمی‌کنند؟! 👈
👉2👈 ادامه👆👆👆 6️⃣ شفافیت: بانکِ اسلامی باید مشتریان را از متن و محتوایِ قراردادش مطلع کند. حتی اگر متصدیِ بانک را وکیلِ خود بدانیم، باز هم باید موکل از کلیاتِ معامله مطلع شود. بانک برای سپرده گذاری و پرداختِ تسهیلات، به شما یک فرمِ بلند بالا با فونتِ ریز می‌دهد تا شما حوصله‌ی خواندنِ آن را نداشته باشید. شما پایِ فرمی را امضاء کرده اید که نمی‌دانید چیست! آیا این معامله، غرری و فریبکارانه نیست؟ 7️⃣ ممنوعیت دیرکرد: بانکِ اسلامی نباید بابت تاخیر در باز پرداختِ وام و تسهیلات، دیرکرد بگیرد. چرا که دیرکرد، به هر اسمی و سرپوشی که گرفته شود، طبقِ نظرِ غالبِ مراجع تقلید، نزول است و ربا. 8️⃣ عقد شرعی: معاملاتِ بانکی باید در قالب یکی از عقودِ شرعی مانند مضاربه باشد. پس اگر بانک صرفا مبلغی را با عنوانِ قرض از شما بگیرد اما آن مبلغ در معامله ای به کار نیفتد، اخذِ سود قطعا ربا محسوب میشود و حرام. ❓چرا مراجعِ تقلید و رهبری، با بانکِ کنونی، مقابله و مبارزه نمی‌کنند و حتّی مناسباتِ مالی‌شان در همین بانک‌ها است؟ ✍️ مراجع نمی‌توانند وجوهات مردم را شب‌ها زیرِ متکایشان پنهان کنند. امکاناتِ نگهبانی از مبالغِ بالا، در انحصار بانک‌ها و ارگان‌های دولتی است. قانون هم اجازه‌ی نگهداشتنِ مبلغِ بالا در خانه و حتی یک موسسه‌ی خصوصی را نمی‌دهد. 🔔 واقعیت این است که مرجعیت در نظامِ ساختاریِ کشور فقط یک ناصح و پدرِ معنوی است؛ هیچ قدرتِ اجرائی و قانونی ندارد. پس نمی‌توان با فتوا و فشار به مسئولین، مسئله‌ی بانک را حل کرد. دولت و حاکمیت و پارلمان، نقشِ اصلی را در حلِ این معضل دارد! آن‌هم که توسطِ مردم، انتخاب می‌شود و نه توسطِ مراجعِ تقلید یا رهبری. شهرِ خوب را باید مردم بسازند! با شعر و شعار که نمی‌شود آرمان‌شهر ساخت. ✅ اگر موانع بر طرف شود و زیرساخت‌ها فراهم شود چه بهتر که مراجع تقلید با پشتیبانیِ متدینین، یک بانکِ صد درصد اسلامی تاسیس کنند؛ ارگان‌های مذهبی مثلِ سپاه و آستان قدس و خیره‌ها هم بپیوندند. اندوخته‌ی این بانک در مسیرِ اشتغال‌زائی، رفعِ فقر، جهش تولید و توسعه‌ی دین مصرف خواهد شد. مبارزه‌ی عملی با بانکِ ربوی اتفاق خواهد افتاد. ثروت اگر دستِ مرجعِ تقلید باشد هم نفوذِ مرجعیت بیشتر می‌شود و هم مرجع تقلید می‌داند ثروت را کجا خرج کند! ✍️ در جامعه‌ی اسلامی، وظیفه‌ی امام و مرجعیتِ دینی، روشنگری و ابلاغِ فرمانِ خدا است. مُجریِ اوامرِ رهبری و مراجع، مردم هستند و مسئولینِ منتخبِ مردم. به بیاناتِ برخی از علما در خصوصِ بانکداری دقت فرمائید: 👈 آیت‌الله مصباح یزدی: بسیاری از مشکلاتِ اقتصادیِ دنیا ریشه در ربا دارد و تنها با فتوایِ مراجع، مشکلِ ربا در بانک ها رفع نمی شود. 👈 آیت الله جوادی آملی: حقوق کارمندان بانک حرام است. خدا هیچ مسلمان و کافری را گرفتار بانک ها نکند. خطر ربا از گزینه نظامی دشمن بیشتر است زیرا ربا جنگ با خداوند است. پول ربوی با کلاه شرعی حلال نمی‌شود. بانک‌های ربوی در حال جنگ با ما هستند و هر چقدر هم آدم فریاد می زند، باورشان نمی شود که کسب و کار از طریق این بانکها حرام است. این بانک ها کمر شکن هستند و خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار آن ها نکنند. خطر ربا از گزینه نظامی بیشتر است. 👈 آیت الله نوری همدانی: بانک ها در مسیرِ غیر شرعی حرکت می‌کنند. تاخیر وام آنها و گرفتن پول بعنوان دیکرد حرام است. برای ما ننگ است که در جمهوری اسلامی، بانک ها به این سمت حرکت کنند 👈 آیت الله مکارم: بانکداری ما نه تنها اسلامی نیست که حتی محاسنِ بانکداری غربی را ندارد. سود بانکی در کشورهای غربی بین 4 تا 6 درصد است اما در بانکداری اسلامی، تا 28 درصد از مردم سود می گیرند. 👈 امام خامنه ای: خداوند به کارفرمایی که با نیت خدایی جای گذاشتن پول در بانک و گرفتن سود، با آن کاری را راه بیاندازد بهشت خواهد داد. ❌ بالاخره در نظام بانکداری، عده‌ای ذی نفع هستند! و طبیعتا حرفِ مراجع را هم چون مخالف مطامعشان می‌بینند، زیر پا می گذارند و گاهی متدینینِ ساده اندیش را هم سمتِ خود جلب می‌کنند. البته سیستم بانکی با فتوای مرجعیت حل نمی‌شود. باید دو تا اقدامِ اساسی انجام شود تا نظام ربوی از سیستم اقتصادی ما حذف شود. اقدام اول به دوش نخبگان است و اقدام دوم، بر عهده مردم: ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin