▫️ ﷽
چه کسی ناصر ملکمطیعی را ممنوعالتصویر کرد؟
🆔 @shobhe_shenasi
در میان چهرههای فعال در سینمای ایران پیش از انقلاب اسلامی، نامهای درخشانی وجود دارد. چه در عرصه بازیگری و چه در حوزه کارگردانی. مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، امیر نادری، علی حاتمی، ناصر تقوایی، عباس کیارستمی، علیرضا داوود نژاد و سیروس الوند چهره درخشانی بودند که فعالیت خود را در سالهای پیش از انقلاب اسلامی آغاز کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازهم به فعالیت خود ادامه دادند و بارها از جشنواره ملی فجر جایزه گرفتند.
عزتالله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داود رشیدی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، مهدی فخیم زاده، سعید راد، عنایت بخشی، بهزاد فراهانی، شهلا ریاحی، ملکه رنجبر، ژاله علو، محمد متوسلانی، بهمن زرین پور، آفرین عبیسی، فرامرز قریبیان، پروانه معصومی، حمیده خیرآبادی و ثریا قاسمی بخشی از بازیگرانی اند که فعالیت حرفهای آنها در سینما با انقلاب اسلامی دچار انقطاع نشده است.
🆔 @shobhe_shenasi
اما در میان چهرههای مهم سینمای پیش از انقلاب، چند نفر را میتوان برشمرد که در فعالیت حرفهای آنها در سینمای ایران از 1357 به اینسو، بهشدت کمرنگ شده است. بهروز وثوقی، بهمن مفید، محمدعلی فردین، سوسن تسلیمی و ناصر ملکمطیعی مهمترین افراد این سیاهه هستند. برای پیگیری سرنوشت این چهرهها، بررسی موردی تجربه اکران فیلم برزخیها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
برزخیها را ایرج قادری در سال 1358 شروع کرد و تا اواخر سال بعد کارهای فنی آن به طول کشید. در این فیلم بخش قابلتوجهی از چهره سرشناس عرصه بازیگری سالهای پیش از انقلاب ایفای نقش کردند. محمدعلی فردین، سعید راد، ناصر ملکمطیعی، حسین شهاب و محمدعلی کشاورز ازجمله این چهرههای سرشناس هستند.
🆔 @shobhe_shenasi
این فیلم پس از آماده شدن، بهعنوان نخستین فیلم توقیفی در دوران انقلاب اسلامی شناخته شد. مهدی کلهر که نخستین معاون سینمایی بود، این فیلم را توقیف کرد. کلهر سالها بعد در مصاحبه با مجله عصر اندیشه این تصمیم را ناشی از اصرارهای #میرحسین موسوی نخستوزیر وقت عنوان کرده بود. کلهر، نقش محسن مخملباف در این تصمیم را برجسته میداند.
عبدالمجید معادیخواه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت نیز در گفتگویی که سال 92 با سایت خبری خبرآنلاین داشته است، روایت جالبی از این اتفاقات دارد: آن زمان یک دعوای مفصلی به وجود آمد بر سر اکران فیلم «برزخیها» بوجود آمد به همهجا ازجمله مجلس هم کشید. هم مطبوعاتی که آقای #خاتمی اداره میکردند، مثل کیهان به ما میتاختند و هم امثال آقای مخملباف فریاد «وا اسلاما» سر میدادند. در آن هیاهو هیچکس نیامد ببیند که اصلاً داستان فیلم «برزخیها» چیست.
🆔 @shobhe_shenasi
معادیخواه در آن زمان به دو دلیل از اکران فیلم حمایت میکند. نخست به دلیل محتوای فیلم که اعلام همکاری بازیگران سرشناس سینمای پیش از انقلاب با مردم و انقلاب اسلامی بود، دلیل دوم هم حفظ حرمت امضای وزیری بود که به تهیهکننده مجوز ساخت این فیلم را داده بود و تهیهکننده به اعتبار این امضا ده میلیون تومان سرمایهگذاری کرده بود.
معادیخواه روایتی هم از جلسهای که با آقای #خامنهای داشته است ارائه میدهد. او میگوید که ایشان را در جریان مسئله قراردادم و فشارها را هم توضیح دادم. نظر ایشان ین بود که بهصرف حضور یک بازیگر در فیلم نباید جلوی اکران آن گرفته شود و اگر فیلم اشکالی ازنظر محتوایی ندارد میتواند اکران داشته باشد.
🆔 @shobhe_shenasi
مهدی کلهر در گفتوگویی با ماهنامه سینما رسانه گفت: روزی که ما جلوی فیلم برزخیها را گرفتیم، وزیر وقت که آقای معادیخواه بود رفت پیش آقای خامنه ای که آن زمان رئیسجمهور بودند. با من تماس گرفت و گفت: آقای خامنهای میگویند به دلیل بازی کردن فردین نباید جلوی فیلم گرفته شود. اگر فیلم اشکالی دارد؛ اشکالش را برطرف کنید و فیلم را نشان بدهید. بازی کردن فردین اشکالی ندارد!
به هر صورت برزخیها اکران شد، البته فقط در تهران. با شروع اکران فروش فیلم بسیار جلب توجه کرد. اما افزایش فشارها به وزارت ارشاد موجب کنارهگیری معادی خواه از این سمت شد و میرحسین موسوی شخصاً اداره وزارتخانه را به عهده گرفت. ازجمله نخستین تصمیمات موسوی نیز توقف اکران برزخیها بود.
مجید فضائلی
ــــــــــــــــ
☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
هدایت شده از بیّنات
نسل امروز و تصور از شاه - دلیل معجزه بودن انقلاب اسلامی - انقلاب اسلامی محال یا معجزه ؟ - تأثیر غیر قابل انکار تبلیغات در حکومت _00.mp3
11.44M
🔷 نسل امروز و تصور از شاه
🔹انقلاب اسلامی محال یا معجزه ؟!
🔹تأثیر غیر قابل انکار تبلیغات در حکومت
🎤حضرت استاد آیت الله وفــســے
🆔 @bayyenat110
روحانی: ارتش، خوب کاری کرد که در سیاست نیست
روحانی: حوزویان وارد این دسته و آن حزب سیاسی نشوند
روحانی: آن نهادی که پول و سلاح و رسانه دارد، وارد سیاست نشود
روحانی: بیشناسنامهها وارد سیاست نشوند
*نتیجه؛ ایران ارث بابامه! ایران تحویل گرفتم، لیبی یا سوریه تحویلتان میدهم.....مرخص
علی قلهکی
سیاست نیوز
بجای حل مشکلات مردم دارن جا تعیین میکنن برای اعتراضات یا شایدم اغتشاشات بعدی!! [ محمد بینایی ] t.c
ایجاد بستر برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات از پیش ساخته برای جلب توجه مدعیان حقوق بشر خارجی
💠خطبه ۱٨۳💠
قرآن فرماندهى باز دارنده، و ساكتى گويا، و حجّت خدا بر مخلوقات است.
خداوند پيمان عمل كردن به قرآن را از
بندگان گرفته، و آنان را در گرو دستوراتش قرار داده است. نورانيّت قرآن
را تمام، و دين خود را به وسيله آن كامل فرمود:، و پيامبرش را هنگامى از جهان
برد كه از تبليغ احكام قرآن فراغت يافته
بود، پس خدا را آنگونه بزرگ بشماريد كه خود بيان داشته است. خداوند چيزى از
دينش را پنهان نكرده، و آنچه مورد
رضايت يا خشم او بود وا نگذاشته، جز آن كه نشانه اى آشكار، و آيتى استوار
براى آن قرار داده است كه به سوى آن
دعوت يا پرهيز داده شوند، پس خشنودى و خشم خدا در گذشته و حال يكسان
است. بدانيد همانا خداوند از شما خشنود نمى شود به كارى كه بر گذشتگان خشم
گرفته، و خشم نمى گيرد به كارى كه بر
گذشتگان خشنود بود. شما در راهى
آشكار قدم بر مى داريد. و سخن گذشتگان را تكرار مى كنيد، خداوند
نيازمنديهاى دنياى شما را كفايت كرده و
به شكرگزارى وادارتان ساخت، و ياد خويش را بر زبان هاى شما لازم شمرد.
#حدیث_ثقلین
🔺 راه نجات امت اسلامی با تمسک به حدیث شریف ثقلین
بسم الله الرحمن الرحیم
حدیثی که قبلاً از داستان راستان [ ج ۲ صص ۲۳۵_۲۳۶] نقل کردیم که از پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله سؤال شد که اگر جنازهای باید تشییع شود و در همان موقع مجلس علمی برپاست که حضور در آن مجلس با تشییع آن جنازه به صورت هم زمان امکان ندارد، چه باید کرد؟ طبق این حدیث حضرت فرمودند اگر کسی هست که جنازه را به سامان برساند، مجلس علم و دانش ـ که منظور دانش دینی است - از هزار تشییع جنازه و عیادت مریض و حج و عمره و کارهای بسیار نیکو فضیلت بسیار بیشتری دارد و برتر است. این مسئلهای که در این حدیث بیان شده برای کسانیکه این فتنههای امروز ما را ندیده بودند مسئلهی مشکلی بود که چطور میشود که انسان در یک مجلس در حضور یک عالم، حضور پیدا کند و این حضور یافتن این همه فضیلت داشته باشد. لکن این فتنهای که اخیراً پیدا شد و دشمنان اسلام از جهل و نادانیِ مسلمانان بهترین استفاده را بردند و خود مسلمانان را مجهز کرده و به جان مسلمانان و مردم دیگر انداختند و خودشان به تماشا نشستند؛ این نشان داد که مشکل بشریت دوری از تعالیم قرآن کریم و فرمایشات معصومین علیهمالسلام است و حدیث ثقلین که اول وصیت امام (رحمه الله) هم هست ناظر به همین مطلب است که یک پیامبری برانگیخته و مبعوث شد در حالیکه عمر کمی داشت. فرمود که من بعد از خود دو چیز سنگینقیمت و سنگینوزن باقی میگذارم و روز حساب و کتاب قیامت از شما خواهم پرسید که با این دو چه کردید.
این همین مسئله است که حضور در مجلس علم را روشن میکند. چون ممکن است بعضی بگویند علم دبیرستان و دانشگاه هم علم است؛ نه اینها امور زندگی است و امور زندگی برای رفاه زندگی است. آنچه انسان را انسان میکند و دنیا را از هرج و مرج و کشتار و فتنه نجات میدهد در دانشگاه نیست بلکه در دین است، در حدیث ثقلین است. و لذا تمام اساتید دانشگاه و سایر مناصب بالای اجتماع، وزراء، وکلاء، همه به این دین و تعالیم و داشتن یک عالم ربانی نیازمندند و اگر این انقلاب هیچگاه یک عالم ربانی نداشت این موفقیت نصیبش نمیشد. از آنجا که این انقلاب بعد از زمان طاغوت پیدا شد و زندگی مردم طبق برنامهی زندگی طاغوتیان بود، تاکنون موفق نشدهاند که این مسئله را اجرا کنند که برای هر مسلمانی از وکیل و وزیر و بازاری و تاجر و مخترع و دانشمند هستهای و همه، بیان و پیاده کنند که این علم است که نجاتبخش است و اگر نباشد زندگیشان زیانبخش میشود. این را نتوانستند به صورت قانونی برقرار کنند. تنها مرحوم استاد مطهری در رسالهی «علل گرایش به مادیگری» که در زمان طاغوت نوشته یک جمله کوتاه دارد در صفحهی ۶۷ که میفرماید: «اصول عقاید مذهبی اجباراً باید آزادانه مورد تحقیق واقع شود وگرنه با روح مذهب که هدایت و راهنمایی است، منافی است»؛ یعنی ما حدیث ثقلین و مذهب شیعه و عترت و قرآن را قبول کردهایم ولی به شرط اینکه تحقیقات ما همراهش باشد. تحقیقات جزء برنامه باشد همانطور که در برنامهی اجباری پیش دبستانیها، دبستانها، دبیرستانها و دانشگاهها، تدریس هندسه و حساب و فیزیک و طب اجباری است و بدون تدریس آنها و تشکیل کلاس و امتحان از آنها، مدرک داده نمیشود؛ باید فهم و شعور دینی هم همینطور باشد. و این کلمه «اجبار» با کلمه «آزادانه» در این جمله جمع شده. اجبار در اینجا یعنی باید جزء برنامه باشد، نمره داشته باشد، استاد داشته باشد، رفوزه داشته باشد، مدرک باشد و آزادانه هم در اینجا یعنی مانند حساب و هندسه روی فهم باشد نه از روی تقلید. هیچ علمی با تقلید نمیسازد. باید آزادانه فکر هر مسلمانی دربارهی مسائل مذهبش کار کند و در فکر و مغزش مؤثر باشد که من بندهی خدای جهانم و جهان خدا دارد و انبیاء دارد. آخرین آنها دین اسلام را آورده که از حدود ۱۴ قرن قبل تاکنون بدون اینکه بررسی عالمانه و تحقیق در آن شود نمیتوانست دوام بیاورد. با زحمات علمای ربانی و همین طلبههایی که به دنبال علم واقعی هستند و مجاهده میکنند در زندگی طلبگی برای آن، این علم برقرار گردیده و پخش شده و تا به حال به دست ما رسیده است.
۹۳.۳.۱۵=۷ شعبان المعظم ۱۴۳۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
🔈 حجتالاسلام #دارستانی : داستان شنیدنی شب اول قبر کسی یک بار از دنیا رفت و دوباره زنده شد!
#منبر_صوتی
#رسانه_باشید
🆔 @vareth_info
🌐 http://vareth.ir