فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐پیامبرگرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم):
حضرت مهدی(ع) پس از ظهور، در حالی که حضرت عیسی(ع) در محضر اوست صلیب (مسیحیان) را درهم میشکند.
📚 اثباةالهداة، ج 3، ص 650
#استوری
#حدیث_روز
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ جالب سید حسن نصرالله به این سوال که :
شما خودتون در مسجد الاقصی نماز میخوانید ؟!
یا پسرتون ؟!
یا نوه تون ؟!
#فلسطین
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
✅ بخش دوم، فصل اول
⏺ فضیلت سبک زندگی منتظرانه
🔹محبوبیت انتظار نزد خدا:
🔸یکی از دوست داشتنی ترین اعمال نزد خداوند زندگی کردن به شیوه ای است که نماد آن انتظار فرج و اولویت دادن اون در همه کارها و انتخاب ها و همچنین چشم به راه گشایش از طرف خدا باشه میدونیم که محبوبیت در نزد خدا همراه رحمت و عنایت ویژه حضرت حق خواهد بود که این در موفقیت ما در تمام مراحل زندگی نقش بسزایی دارد در سخنان نورانی رسول اکرم صلی الله علیه و آله متوجه میشیم که منظور از فرج شامل هر گونه انتظاری می شود، چه رسد به انتظار فرج بزرگ بشریت حکومت صالحان مستضعف در سراسر جهان توسط امام زمان که آیات زیادی گواه آن است.
" افضل اعمال امتی انتظار و الفرج من الله عزوجل" و همچنین " افضل العباده انتظار الفرج"
🔹زندگی انبیا و اولیا الهی به رنگ انتظار:
🔸شوق ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در حقیقت شوق به حاکمیت حقیقت و عدالت در زندگی بشر است که این امر محقق نمی شود مگر با استقرار دین خدا در تمام جهان که اگر ما به حقیقت انتظار توجه کنیم که یعنی " جهاد و تلاش برای ظهور حاکمیت حق" می فهمیم که زندگی پیامبران و اولیاء خدا نیز در همین راستا بوده که از این مطلب سبک زندگی منتظرانه را از زندگی انبیا میتوان نظاره نمود.
@sobh_edalat
📚 کتاب سبک زندگی منتظرانه
استاد ملایی
⏺ فضیلت سبک زندگی منتظران:
🔹جایگاه انتظار در زندگی امام مهدی (عج) :
بزرگترین فضیلت سبک زندگی منتظرانه آن است که خود حضرت مهدی(عج) چنین رویکردی را برای زندگی انتخاب کردند و بیش از هزار سال با چنین سبکی زندگی می کنند.
بنابراین از جنبه الگویی هم که نگاه کنیم می فهمیم زندگی مطلوب و سعادت بخش در عصر غیبت زندگی است که بر محور انتظار باشد و دعای خیر امام زمان نصیب کسانی می شود که زندگی منتظرانه ای داشته باشد.
⏺ زندگی منتظرانه و رسیدن به درجات عالی:
یکی دیگر از فضیلت های زندگی منتظرانه را می توان رسیدن شخص به مقام های بالای دنیایی و اخروی دانست امام صادق علیه السلام می فرمایند : در فردای واپسین کسانی که بر محور انتظار زندگی کرده و با صبر خویش در تقابل با اذیت و ترسی که در این مسیر متوجه آنها است مقاومت نمایند در زمره اهل بیت مشهور خواهند شد.
⏺ زندگی منتظرانه راه ورود به سپاه امام زمان (عج):
یکی از آرزوی همه ما شیعیان و دوستداران امام زمان(عج) توفیق سربازی آقاست که این خود آرمان مقدسی است پس می گوییم یکی از آثار مبارک زندگی منتظرانه رسیدن به این آرزوست. زیرا در روایات مهدوی یکی از برکات این سبک زندگی قرار گرفتن در زمره سپاهیان حضرت مهدی(عج) است.
🔹امام صادق (ع) می فرمایند: هر که منتظر این امر باشد و بمیرد مانند کسی است که با قائم(ع) در خیمه اش باشد، نه، بلکه مانند کسی است که پیش روی رسول خدا شمشیر زده باشد.
در این روایت زندگی منتظرانه مانند سرباز امام زمان(عج) است و آنان که به این شیوه زندگی کردند اگر قبل از قیام حضرت از دنیا بروند می توانند رجعت کرده و سعادت سرباز امام زمان (عج) را داشته باشند.
✅ پایان بخش دوم، فصل اول
@sobh_edalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کریم گر که تو باشی گدا نمی ماند
تو سفره پهن کنی بینوا نمی ماند.
یا سریع الرضا، بحق الرضا، عجل لولیک الفرج
ولادت شمس الشموس ، امام رئوف مبارک باد ✨💐
#امام_رضا_علیه_السلام
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
15.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایت بسیار زیبا از عنایت امام رضا علیه السلام به تاجر ورشکسته
👌این کلیپ زیبا را از دست ندید
#امام_رضا_علیه_السلام
#استاد_عالی
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
کانال مهدویت "صبح عدالت"
✅ آغاز بخش دوم، فصل دوم
⏺ سرنوشت سازی سعادتمندانه
🔹 گفتار اول:
شاید بتوان مهمترین اثر در مسیر درک اهمیت سبک زندگی منتظرانه را حصول عاقبتی خوش و سرنوشتی نیک دانست.
در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده است:
طُوبَی لِشِیعَةِ قَائِمِنَا الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ فِی غَیْبَتِهِ وَ الْمُطِیعِینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ أُولَئِکَ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ الَّذِینَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون؛ سعادت و نیک بختی از آن شیعیان قائم ماست؛ آنان که در غیبتش، منتظر ظهورش و در ظهورش، فرمان برش هستند؛ ایشان همان اولیای الهی هستند که نه ترسی دارند و نه اندوهگین هستند.
🔸 بی شک علت این امر را باید در جایگاه انتظار جستجو نمود، چرا که در ادبیات پیشوایان دین، انتظار امام غایب، در کنار عواملی نظیر توحید و ولایت معصومین، سببی برای قبول اعمال به شمار میآید؛ کما این که یکی از یاران امام صادق علیه السلام میگوید امام به من فرمود: أَلَا أُخْبِرُکُمْ بِمَا لَا یَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِهِ؟ فَقُلْتُ: بَلَی؛ فَقَالَ: شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ الْإِقْرَارُ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ وَ الْوَلَایَةُ لَنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا، یَعْنِی الْأَئِمَّةَ خَاصَّةً وَ التَّسْلِیمَ لَهُمْ وَ الْوَرَعُ وَ الِاجْتِهَادُ وَ الطُّمَأْنِینَةُ وَ الِانْتِظَارُ لِلْقَائِمِ؛ آیا به شما خبر ندهم به آنچه که خداوند عمل بندگانش را بدون آن قبول نمی کند؟ عرض کردم: بلی؛ پس ایشان فرمود: شهادت به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد و اقرار به اوامر الهی و ولایت ما و برائت از دشمنان ما ائمه و تسلیم ایشان بودن و تقوا و تلاش و طمأنینه و انتظار حضرت قائم.
🔹 به همین جهت نه تنها «انتظار موعود»، به عنوان شیوه ای مطلوب در عصر غیبت امام زمان معرفی شده، بلکه به عنوان تنها سبک زندگی توسط معصومین قلمداد و تخطی از آن ممنوع شده است.
@sobh_edalat
📚 کتاب سبک زندگی منتظرانه
🔹 عبدالعظیم حسنی از امام جواد علیه السلام روایت میکند که ایشان فرمود:
إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَجِبُ أَنْ یُنْتَظَرَ فِی غَیْبَتِهِ وَ یُطَاوعَ فِی ظُهُورِهِ؛ [۲] قائم ما همان مهدی است که انتظار در غیبتش و اطاعت در ظهورش واجب است.
🔹 اهمیت این مطلب را میتوان از نگاهی دیگر و با درنگ در حدیث معروف «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» [۳] به دست آورد، زیرا در این سخن نورانی، عاقبت کسی که معرفت امام زمانش را نیافته و او را پیشوا و واجب الاطاعة در طول زندگی و تمام عرصه هایش نداند، خروج از دنیا با حالت غیر مسلمان معرفی کرده است و معلوم است که از طرفی کسی به مرگ جاهلی و غیر اسلامی میمیرد که به صورتی غیر اسلامی زندگی کرده باشد و از طرف دیگر دین به عنوان برنامه زندگی موفق، تنها به وسیله امام معصوم به دست میآید.
🔸 بنابراین خروج از محور رضایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف حتی در رفتارهای ظاهری زندگی به نوعی خروج از زندگی اسلامی محسوب شده که نتیجه آن همان مردن به گونه جاهلی، یعنی عصر قبل از اسلام خواهد بود و این، یعنی هلاکت حقیقی انسان؛ لذا از همین رو در سلام به حضرت حجت اینگونه او را تنها راه نجات و سعادت خطاب میکنیم و میگوییم: «السلام علیک یا سبیل الله الذی من سلک غیره هلک». [۱]
[۱]: کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص ۳۵۷.
[۱]: غیبت نعمانی، ص ۲۰۰.
[۲]: کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۳۷۷.
[۳]: کافی، ج ۱، ص۳۷۷.
[۱]: المزار الکبیر (لابن المشهدی)، ص ۵۸۷.
پایان گفتار اول
@sobh_edalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای شنیدنی از معجزه حضرت رقیه علیه السلام
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
#در_محضر_استاد ( خلاصه و چکیده ای از مباحث کلاس های معارف مهدویت)
⏺ موضوع: آسیب های مهدویت ۱
( ۴ بخش)
استاد: حاجی آبادی
🔹مقدمه:
جریان مهدویت و آخرالزمان دو موضوع به هم وابسته هستند؛ بنابراین در ابتدا باید معانی آخرالزمان در روایات را بررسی کنیم:
● معنای عام:
در این معنا آخرالزمان از بعثت پیامبر خاتم و پا به عرصه وجود گذاشتن کامل ترین دین آغاز می شود و ما امت آخرالزمان به معنای عام هستیم.
● معنای خاص:
در این معنا آخرالزمان از شهادت امام حسن عسکری(ع) و همراه با آغاز امامت امام زمان (عج) آغاز می شود. تمام کسانی که بعد از شهادت امام یازدهم به دنیا آمده اند؛ مردم آخرالزمان به معنای خاص هستند.
بر اساس روایات، به تمام مردم آخرالزمان به معنای خاص اجازه داده شده است که با کسب آمادگی ظهور را رقم بزنند.
● معنای خاص الخاص:
در این معنا، آخرالزمان دوره ای است که شرایط و علائم ظهور بسیار پررنگ می شود و مردم می توانند با زمینه سازی برای ظهور، این امر را رقم بزنند.
🔹 آسیب های مهدویت:
آسیب های مهدویت در سه سطح عمیق، متوسط و سطحی تعریف می شود؛ ما در اینجا به بررسی آسیب های سطحی و متوسط می پردازیم.
🔸 آسیب های مهدویت:
برداشت های غلط
تعیین زمان ظهور
تطبیق علائم ظهور
استعجال در ظهور
طرح مباحث غیرضروری
مدعیان دروغین
@sobh_edalat
🔰 علی بن شعیب میگوید: خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم.
حضرت به من فرمود: اى على! بهترين زندگى را چه كسى دارد؟
عرض كردم: سرورم! شما بهتر مى دانيد.
حضرت فرمود:
مَنْ حَسَّنَ مَعَاشَ غَيْرِهِ فِي مَعَاشِه
كسى كه زندگى ديگرى را در سایه زندگى اش، خوش و خرّم سازد.
(سپس فرمود:) بدترين زندگى را چه كسى دارد؟
عرض كردم: شما بهتر مى دانيد.
فرمود: كسى كه ديگرى در سایه زندگى او زندگی نکند (و لذتی نبرد)
📚 تحف العقول، ص442.
#امام_رضا
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
#در_محضر_استاد
موضوع: آسیب های مهدویت(۲)
استاد: حاجی آبادی
🔹 برداشت های غلط:
اولین بعد، برداشت های غلط از انتظار است.
ریشه این آسیب به سال ۱۳۳۲ زمانی که جریان بهائیت رشد چشمگیری در کشور ما داشت برمی گردد. در این ایام عالمی به نام آقای حلبی برای مبارزه با این جریان انجمنی به نام «حجتیه» به راه انداخت.
با گذشت چند سال، این جریان به یأسی پنهانی ناشی از محقق نشدن ظهور دچار شد و همین عامل باعث انحراف آن گشت. یکی از انحرافات این انجمن برداشت های غلط از انتظار است. نمونه هایی از این برداشت های غلط در زیر آمده است:
الف) برداشت غلط از روایت پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند: «شما را مژده به ظهور مهدی (عج) می دهم که به هنگام اختلاف زیاد و تزلزل مردم، قیام کند و زمین را پر از عدل و داد نماید چنان که از ظلم و ستم پر شده باشند...»
بر اساس این روایت به این نتیجه رسیده اند که باید امر به معروف و نهی از منکر را کنار بگذاریم این در حالی است که زیاد شدن ظلم، به معنای زیاد شدن ظالم نیست.
ب) نشان دادن چهره خشونت آمیز از امام زمان و قیام آن حضرت
ج) عقیده به این که هر قیامی قبل از ظهور باطل است
این مطالب همگی از غرب آمده و برای ایجاد انحراف باب شده است.
🔹 تعیین زمان ظهور:
باید توجه کرد که بعضی روایات در مورد زمان ظهور، از لحاظ سندی بسیار ضعیف هستند؛ از جمله این روایات که: «ظهور در روز عاشورا اتفاق میافتد» یا «این امر روز شنبه واقع می شود.»
سوال: اگر نباید زمان ظهور را تعیین کرد پس چرا در روایات از علائم غیر حتمی نام برده اند؟!
علائم غیر حتمی به دو دلیل بیان شده اند:
۱) اعلام خطر به دشمنان
۲) آمادگی شیعیان جهان
در واقع باید حجت بر همه تمام شود.
🔹 تطبیق علائم ظهور:
تطبیق علائم ظهور با مصادیق خاص، کار بسیار خطرناکی است.
حضرت آیت الله خامنه ای: «ما یک وظیفه داریم؛ باید خدمت کنیم و جلو برویم خدا هر جور دوست دارند دوست دارد معادله را رقم می زند.»
🔹 استعجال در ظهور:
اینکه زمینه های ظهور را فراهم کنیم و منتظر باشیم تا ظهور اتفاق بیفتد بسیار خوب است اما انتظار تحقق ظهور، در زمانی که زمینه ها را آماده نکردهایم فقط یأس را در جامعه زیاد می کند.
@sobh_edalat
🔸 پرسیدند: جانشین شما و امام هدایت بعدی کیست؟
فرمود: فرزندم هادی.
پرسیدند: و بعد از او؟
فرمود: فرزندش حسن،
سوال شد: و بعد از حسن؟
جواد الائمه به شدت گریست.
فرمود: بعد از حسن، نوبت فرزند اوست؛
همان قائم بر حق و منتَظَر.
🔹 گفتند: چرا قائمش می خوانند؟
فرمود: چون قیام می کند، بعد از آنکه مرده باشد یادش، در دلهای مردمان.
و مرتد شوند، بیشتر آن ها که مومن بودند، روزگاری به امامت او.
🔸 پرسیدند: و چرا منتَظَرش می نامند؟
فرمود: زیرا که بسیار طولانی شود ،غیبتش؛ پ
آنقدر که چشم به راهش بمانند، مخلصان؛
و انکارش کنند، تردید کنندکان؛
و به سخره گیرند یادش را، منکران.
📚کمال الدین، جلد2، ص 378.
#امام_جواد_علیه_السلام
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
📚 سبک زندگی منتظرانه - گفتار دوم
⏺ تبدیل سازی انتظار ظاهری به انتظار واقعی
🔹 بسنده کردن ایمان و اعتقاد به مهدویت در قلب و عدم عینی سازی و تنظیم رفتارها بر اساس آن، مخالف آموزههای قرآنی و حدیثی است، زیرا در فرهنگ قرآن همواره رفتار در کنار باور قرار داده شده و غالباً هر جا که از ایمان نام برده شده عمل نیز در کنار آن آمده است که «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات... ». [۱]
🔸 به تبع آن معصومین نیز بارها بر همراهی این دو با هم تأکید کرده اند که: «الْإِیمَانُ عَمَلٌ کُلُّهُ وَ الْقَوْلُ بَعْضُ ذَلِکَ الْعَمَل؛ [۲] ایمان تمامش عمل است و سخن از آن فقط بخشی از آن عمل است».
کسانی که این امر را قبول ندارند در تاریخ شیعه به نام «مرجئه» شناخته شدند و تفکراتشان در زمان امام صادق شایع شده بود.
▪️محمد بن حفص میگوید: «شنیدم مردی از امام صادق علیه السلام از قول مرجئه راجع به کفر و ایمان پرسید و عرض کرد: مرجئه بر ما احتجاج میکنند و میگویند: چنان که کسی را که ما کافر میدانیم، نزد خدا هم کافر است؛ همچنین مؤمن هم زمانی که به ایمانش اقرار کرد او را نزد خدا مؤمن میدانیم. حضرت فرمود: سبحان اللَّه! چگونه این دو برابرند؟! در صورتی که کفر فقط اقرار بنده است (به اینکه خدائی نیست) و پس از اقرارش از او گواه و دلیلی نخواهند، ولی ایمان ادعائی است که جز با دلیل ثابت نشود و دلیل مؤمن عمل و نیت او است که اگر متفق شدند (نیت و عمل) بنده نزد خدا مؤمن است.
[۱]: بقره/ ۲۷۷
[۲]: کافی، ج ۲، ص ۳۴
@sobh_edalat
#در_محضر_استاد
📝 آسیب های مهدویت (۳)
استاد حاجی آبادی
🔹 طرح مباحث غیر ضروری:
طرح موضوعاتی مانند ازدواج امام زمان، فرزند داشتن یا محل زندگی ایشان به چه درد ما میخورد؟
🔹 مدعیان دروغین:
یکی از آسیبهای بسیار مهم اندیشه مهدویت، مدعیان دروغین است.
مذهب شیعه منحصر به فرد ترین کانون تربیت عالم است.
🔸 دشمن این را به خوبی فهمیده و می داند شیعه برای هستی آنها خطرناک است برای همین تمام تمرکز خود را بر روی هدف محو کردن و نابودی شیعه گذاشته است. یکی از سطوح دشمنی های آنها تربیت مدعیان دروغین است.
✅ در بحث مدعیان دروغین، ذکر چند نکته لازم است:
۱. آگاه و مراقب باشیم! وقتی یک نفر جریان تربیتی راه میاندازد باید ببینیم آیا این جریان مورد تایید علما و مراجع تقلید هست یا نه؟
۲. باید استاد و عالمی برجسته به صورت دائم و مستمر این جریان را بررسی کند.
۳. انجام یک عمل خارق العاده به معنی حقانیت آن شخص نیست. این روش یکی از شگردهای جذب مخاطب در میان مدعیان دروغین است.
۴. در مناسبات و مراسم مذهبی باید از سیاست و نظام اسلامی صحبت شود؛ نبودن صحبتهای سیاسی در این مراسم باعث می شود که به مرور زمان نظر مستمع از نظام برگردد.
@sobh_edalat
📣 پویش مردمی #قربان_قدمهایت
قربانی میکنیم به نیت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی صاحب الزمان (عج)
✅ هدف پویش قربانی 100 راس گوسفند در روز عید قربان و توزیع در حاشیه شهر مشهد
💐 شما هم در این حرکت بزرگ سهیم باشید
💳 5029 0810 2449 5158
لینک پرداخت مستقیم👇
https://mahdaviat313.com/donate/
✅ به نام کانون فرهنگی تبلیغی صبح عدالت
#عید_قربان
#قربانی
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
📚 سبک زندگی منتظرانه
🔹 مرجئه به معنی تأخیر اندازنده و دنبال آورنده است و این دسته را از آن جهت مرجئه نامیدند که بر خلاف اهل ایمان عمل را از نیت پس اندازند و در ردیفش نیاورند و بعضی مرجئه را از ماده رجا «امیدواری» گرفته اند، زیرا این طایفه گنهکاران را امیدواری میدهند.
🔸مرجئه جماعتی هستند که عقیده دارند با وجود ایمان هیچ گناهی زیان ندارد و مؤمن هر چند گناه داشته باشد اگر چه کبائر باشد، به بهشت میرود و با وجود کفر هیچ طاعتی سود ندهد، ولی پیداست که قسمت دوم عقیده آنها درست است و قسمت اولش نادرست، و آنها هم برای تصحیح قسمت اول عقیده خود به قسمت دوم تمسک نموده و قیاس میکردند، امام صادق علیه السلام با کمال وضوح بیان فرمود که این قیاس مع الفارق است، زیرا ایمان ادعا و اثبات امری است که سه جزء دارد، و باید هر سه جزئش ثابت شود:
۱- اقرار زبانی
۲- عقیده قلبی
۳- اعمال و کردار بدنی
🔹این است ایمان واقعی و حقیقی، ولی در ایمان ظاهری تنها دو جزء اول و سوم کافی است و جز دوم لازم نیست، ولی کفر نبودن یکی از این سه چیز است که به محض انکار خدا ثابت میشود.
اصول کافی؛ ترجمه مصطفوی، ج ۳، ص ۶۶
🔹بنابر حدیث مرجئه که عمل را- علاوه بر نیت و اقرار- شرط گذر از ایمان ظاهری و رسیدن به ایمان واقعی میداند در مورد انتظار هم همین معیار را میتوان قرار داد و در نتیجه برای مؤمنان و شیعیان اهل بیت و امام زمان تنها ادعای انتظار ظهور و اکتفا به خواندن دعاهای مهدوی برای قرار گرفتن در زمره منتظران واقعی و بهره بردن از برکات آن کافی نیست؛ بلکه برای اثبات صداقت در این ادعا باید اعمال مناسب با انتظار موعود را انجام داد و همان گونه که بارها در احادیث مهدوی به ضرورت التزام عملی منتظران در عرصههای مختلف و انجام واجبات و ترک محرمات توصیه شده است.
🔸باید همه ما سعی کنیم تا در حد توان فرهنگ انتظار را در زندگی فردی و اجتماعی خود جاری کنیم و به خطاب حکیمانه «فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ» [۱] دل بسپاریم و به امر مولای خود که فرمود: «فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِیئاً لَکُمْ أَیَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ» [۲] لبیک گوییم.
✅ پایان گفتار دوم
[۱]: غیبت نعمانی، ص ۲۰۰.
[۲]: همان.
@sobh_edalat
امام سجاد(ع) در دعاي روز عرفه :
🌷خدايا قائم آل محمد(ص) را براي ياري دينت و اظهار برهانت و برپايي فرمانت و پاكيزه ساختن زمينت از آلودگي هاي آن، برانگيز و ظهورش را برسان.
🌹 ای امیر عرفه روح مناجات تویی
مشعر و سعی و صفا ، مروه و میقات تویی
#روز_عرفه
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
📚 #سبک_زندگی_منتظرانه
#گفتار_سوم
⏺ امیدافزایی در زندگی:
یأس و ناامیدی بزرگترین بلا در مسیر رستگاری و امید به آینده ای بهتر در رسیدن به اهداف و آرزوها، از بایستههای موفقیت در زندگی است. بشر همواره در صدد یافتن منبعی امیدزا بوده تا در پرتو انرژی آن بتواند موانع موجود در زندگی را تا رسیدن به هدف هایش بردارد.
🔹 دانشمندان علم روانشناسی نیز درباره اهمیت آینده نگری در شخصیت افراد سخنان قابل درنگی گفته اند؛ از نظر آلپورت «داشتن هدفهای دراز مدت کانون وجود آدمی را تشکیل میدهد و بشر را از حیوان، سالمند را از کودک و در بسیاری از موارد شخصیت
سالم را از شخصیت بیمار متمایز میسازد». [۱] وی بر این باور است که افرادی که از سلامت روان برخوردارند:
فعالانه در پی هدف ها و امیدها و رؤیاهای خویشند و رهنمون زندگی شان، معناجویی و ایثار و حسن تعهد است. تعقیب هدف، هیچ گاه پایان نمی پذیرد. اگر هدفی را باید کنار گذاشت، باید بی درنگ انگیزه نوینی آفرید. افراد سالم به آینده میاندیشند و در آینده زندگی میکنند.[۲]
🔹 فرانکل نیز معتقد است:
شخصیت های سالم، ویژگی های دیگری هم دارند؛ به آینده مینگرند و به هدف ها و وظایف آتی توجه میکنند. در واقع به چنین هدف هایی نیاز دارند. این ویژگی انسان است که تنها با نگرش به آینده میتواند زندگی کند... بدون اعتقاد به آینده، محمل معنوی زندگی از میان میرود و روح و جسم به سرعت محکوم به فنا میگردد.
🔸 باید برای ادامه زندگی دلیلی داشت؛ در راه هدفی آتی کوشید، وگرنه زندگی معنای خود را از دست میدهد. [۳]
🔸 اگر امید چنین نقش تأثیرگذاری در زندگی ما دارد باید به دنبال شیوه ای در زندگی بود که توأم با امید به آینده روشن و بهتری باشد و سبک زندگی منتظرانه واجد چنین خصوصیتی است؛ زیرا ویژگی این شیوه زندگی که با اعتقاد قلبی به قطعی بودن وعده الهی و اراده پروردگار مبنی بر تشکیل حکومت حق مهدوی در جهان که " وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثین [۴] " شکل گرفته آن است که نیروی امید در کالبد فرد و جامعه منتظر دمیده میشود و همین امر پشتوانه محکمی برای فعالیت ها است.
[۱]: روانشناسی کمال، ص ۱۶
[۲]: همان، ص ۲۰
[۳]: روانشناسی کمال، ص ۱۶۵-۱۶۶
[۴]: قصص، ۵
@sobh_edalat
کانال مهدویت "صبح عدالت"
📣 پویش مردمی #قربان_قدمهایت قربانی میکنیم به نیت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی صاحب الزمان (عج)
💐 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله )
کسی که در قربانی کردن نیتش خالص باشد با خروج اولین قطره از خون قربانی، تمام گناهانش بخشیده می شود ...
(دعائم الاسلام،ج1،ص184)
🐑 شما هم میتوانید در ثواب این خیر عظیم سهیم باشید حتی با کمترین مبلغ .
#عید_قربان
عیدقربان است ومن قربان تو
دل سبوی خون شد ازهجران تو
بر پر کاهی نمی ارزد اگر
دل نشد با یک نظر ویران تو
فرارسیدن عید سعید قربان بر همه مسلمین تبریک و تهنیت باد .💐
🖋داود بیدقداری
#عید_قربان
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
#در_محضر_استاد
📝 آسیب های مهدویت ۴ ( پایانی)
استاد حاجی آبادی
🔸خواب:
یکی از اموری که در بحث مدعیان دروغین مطرح می شود مسئله خواب و خواب دیدن است. بحث خواب به بحث ملاقات برمی گردد.
ملاقات در سه مرحله بررسی می شود:
از لحاظ زمان
از لحاظ شناخت
از لحاظ دیدن: بیداری،خواب، مکاشفه
🔹 مکاشفه چیزی بین خواب و بیداری است؛ زمانی که شخص همه چیز را می بیند و می شنود ولی دیگران صدای او را نمی شنوند.
🔹 خواب میتواند صادقانه یا کاذبه باشد؛ اما چطور می توانیم رویای صادقه را از کاذبه و مکاشفه روحانی را از شیطانی تشخیص بدهیم؟
این امور به استاد نیاز دارند پس ما نباید بدون علم وارد این مباحث شویم.
🔸 عرفان های کاذب:
تلاش استکبار جهانی برای ایجاد انحراف و نیاز ذاتی انسان به سیر و سلوک، عوامل ظهور عرفان های کاذب هستند.
وقتی در جامعه ای زمینه مباحث معنوی کم باشد؛ انسان برای رفع این نیاز خود عرفان های کاذب را به وجود می آورد.
در عرفان های کاذب دو مسئله وجود دارد:
۱) خداوند در این عرفان ها معیار و هدف غایی نیست.
۲) مهمترین تلاشی که در عرفان های کاذب می شود شادمانی و فراموش کردن غم هاست.
ریشه بعضی از ورزش ها مانند یوگا به مباحث عرفان های کاذب بر می گردد.
@sobh_edalat
بنابر روایتی معتبر از امام عصر علیه السلام
با هزار زحمت آمده بود دیدن امامش.
مولایش، نشسته بود روی تکه ای حصیر.
مقابل امام قبری حفر کرده بودند.
به گریه افتاد از تماشای این اوضاع.
حجّت خدا، فرمود: نترس! این ها زیانی به ما نخواهند رساند.
عرض کرد: حدیثی شنیده ام، از جدّتان رسول خدا؛
معنی اش را ولی نمی دانم.
مراد پیامبر چه بود، وقتی که فرموده: « با ایام دشمنی نکنید! »
امام هادی علیه السلام فرمود:
تا وقتی که آسمان ها و زمین برپاست، مراد از ایام ما اهل بیت هستیم!
شنبه، نام پیامبر صلی الله علیه وآله است.
یکشنبه، امیرالمومنین،
دوشنبه، حسن و حسین،
سه شنبه، علی بن الحسین، و محمد بن علی و جعفر بن محمد.
چهارشنبه، موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و من!
و پنج شنبه، فرزندم حسن؛
" اما جمعه، نام فرزندِ فرزند من است.
حق خواهان گرد او جمع می شوند.
خدا با او لبریزِ عدل و داد می کند، زمین پر از جور و ستم شده را."
معنای ایام در کلام رسول خدا این است و جز این نیست.
با این خاندان دشمنی نکنید، تا در قیامت دشمن شما نباشند!
📚كمال الدين ج2، ص382.
🌷میلاد با سعادت #امام_هادی_علیه_السلام مبارک باد
📝 خلیفه خداوند در زمینش کجاست ؟
امام صادق علیه السلام فرمودند:
در روز قیامت از درون عرش ندا می رسد
خلیفه خداوند در زمینش کجاست ؟
پس حضرت داوود پیامبر(علیه السلام) بر میخیزد
از جانب خدا ندا دهند
منظور ما تو نیستی، هر چند که خلیفه خداوند بوده ای
دوباره سوال تکرار میشود
پس امیرالمومنین علیه السلام بر می خیزد
ندا می رسد
ای آفریدگان، این علی ابن ابیطالب خلیفه خدا در زمین او، و حجتش بر بندگان اوست .
پس هر که در دنیا به ریسمان (ولایت) او آویخته بود، امروز نیز به ریسمان او بیاویزد تا از نور او روشنی گیرد و به دنبال او به درجات بلند بهشتی راه یابد .
پس مردمی که در دنیا به ریسمان امام علی(علیه السلام) آویخته بودند برخاسته و به دنبال آن حضرت به بهشت می روند
📚 امالی شیخ مفید
#فضایل_امیرالمومنین
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
🌷 سلام بر تو ای بزرگترین جدا کننده ی حق و باطل
فرازی از زیارتنامه امام علی (علیه السلام )
ویژه #عید_غدیر
@sobh_edalat
┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄