eitaa logo
کانال مهدویت "صبح عدالت"
1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
23 فایل
✨برگزاری دوره های تخصصی مهدویت با حضور اساتید برجسته کشوری و اعطا مدرک رسمی از بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) خراسان رضوی 🌐 سایت: Mahdaviat313.com 📱 سامانه: 30006859000997 👤 ارتباط با ادمین: @Sobhedalat
مشاهده در ایتا
دانلود
مباهله، وقتی که از شکوه نبی و علی ، پشت شب شکست... مامون از امام هشتم علیه السلام پرسید: مهمترین آیه در فضیلت امیرالمومنین کدام است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد: مهم ترین آیه، آیه است . خداوند در آن آیه می فرماید : علی جانِ پیامبر است . اگر جان را از بدن بگیری چه می ماند؟ بدنِ بدون جان و روح منشا آثار نیست، بلکه آن را کفن می کنند و به قبرستان می برند. @sobh_edalat ┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
📚 🔹 متأسفانه ما در دوره و جامعه ای زندگی می‌کنیم که دچار نوعی آشفتگی و التقاط فرهنگی هستیم. ماها از یکسو تحت تأثیر تمدّن غرب و از سوی دیگر، تحت تأثیر زندگی اجتماعی خودمان در قبل از انقلاب هستیم. از سوی سوّم نگاهی داریم به منابع دینی و متأثّر از منابع دینی هستیم. 🔸عوامل دیگری هم در فضای فرهنگی ما مؤثّر است. خلاصه می‌توان گفت که با یک ملقمه فرهنگی مواجهیم. در حقیقت می‌شود گفت ما فاقد یک زندگی هستیم که سبک خاصّی داشته باشد. بلکه ترکیبی است از عوامل مختلف که یک فضای ناهمگون را در زندگی ما ایجاد کرده است. در حالی که شرط اوّل در داشتن سبک زندگی، این است که اجزاء و عناصر تشکیل دهنده زندگی فردی و اجتماعی ما، با هم همساز باشند. همین که همساز نیست، نشان دهنده این است که ما سبک خاصّی برای زندگی نداریم. 🔹 در آیات زیادی از ما خواسته شده که دینتان را خالص کنید. دینتان را خالص کنید، تنها به این معنا نیست که گزاره‌های اعتقادی تان را از شرک پاک کنید. دین به معنای راه و روش زندگی هم هست. 🔸اخلاص در دین، یعنی بیرون ریختن عناصر غیر دینی، غیر الهی، غیر مرتبط با اعتقاد و اندیشه مان از فضای زندگی مان. این، به معنای ایجاد یک سبک زندگی خاص است. پس لزوم تخلیص دین هم ما را به بحث سبک زندگی می‌کشاند. 🔹 برای ساخت و حفظ هویت اسلامی خود باید سبکی در زندگی که بر پایه باورهای اصیل اسلامی است برگزینیم وگرنه چشم انداز آینده زندگی به سبک و روش غربیها، معتقد شدن به نگرش غیرمنطقی غرب و کنار گذاشتن آیین ناب اسلام است. 🔸 با این توضیح و نیز توجه جدی آموزه‌های دینی به اهمیت و ضرورت مقوله انتظار- که در قبل بیان شد- واضح است که مزین شدن سبک زندگی منتظرانه کمک به تثبیت هویت ایمانی و باورهای شیعی و مهدوی که رمز فلاح انسان است و عدم تقید به آن خوف از دست دادن این باورهای اصیل را به همراه خواهد داشت زیرا «امام همه چیز را در سبک زندگی ما تحت تأثیر قرار می‌دهد و به زندگی ما معنا می‌دهد؛ امام، هویت آدم را درست می‌کند و کسی که با اهل بیت علیه السلام نیست، بی هویت است و این اهل بیت علیه السلام هستند که سبک زندگی ما را با جزئیاتش برای ما مشخص می‌کنند و به آن معنا می‌دهند». 🔹 مقاله امام، همه چیز را در سبک زندگی ما تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ علیرضا پناهیان؛ نشریه امان، ش ۴۵. ✅ پایان @sobh_edalat
کرامت اهل بيت عليهم السلام - آیت الله جوادی آملی.mp3
1.13M
🔰 روز بیست و پنجم ماه 🔸 هیچ کس از در این خانه دست خالی برنمیگردد ... 🎙 آیت الله جوادی آملی @sobh_edalat ┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
📚 ✅ آغاز ⏺ زمینه سازی برای ظهور: 🔹بایسته دیگری که این نوع از سبک زندگی را مهم می‌نمایاند، آماده نمودن زمینه‌های مردمی ظهور است. توضیح آنکه همه شیفتگان دستیابی به کمال انسانی، در انتظار موعود نجات بخشی هستند که جامعه بشریت را از غل و زنجیر ظلم و جور و جهل خلاصی بخشیده و راه رشد را برایشان هموار سازد؛ اما در جای خود ثابت شده است که ظهور منجی عالم بشریت علاوه بر تأییدات الهی، نیازمند بسترهای اجتماعی زمینه‌های مردمی می‌باشد. 🔸 حال می‌گوییم دلایل فراوانی وجود دارد که سبک و روش غلط زندگی انسان ها از مهمترین عواملی است که مانع ظهور امام شده است. از حضرات معصومین و نیز شخص مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سخنان زیادی به دست ما رسیده است که اثبات گر همین مطلب است. 🔹 امام صادق علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت می‌کند که ایشان روزی بر بالای منبر فرمود: أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَکِنَّ اللَّهَ سَیُعْمِی خَلْقَهُ عَنْهَا بِظُلْمِهِمْ وَ جَوْرِهِمْ وَ إِسْرَافِهِمْ عَلَی أَنْفُسِهِمْ؛ زمین هرگز خالی از حجت نخواهد ماند و لکن به زودی چشمان مردم به خاطر ظلم و جور و اسراف بر خودشان از دیدن وی نابینا خواهد گشت. غیبت نعمانی، ص۱۴۱ @sobh_edalat
📚 ادامه 💎 از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نقل شده که فرمود: فَمَا یُحْبَسُ عَنْهُمْ مُشَاهَدَتُنَا إِلَّا لِمَا یَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکْرَهُهُ؛ [۱] چیزی جز اعمال ناپسندشان که به ما می‌رسد، ما را از آنها حبس ننموده است. 🔸 در داستان علی بن ابراهیم بن مهزیار که پس از بیست بار سفر به حج موفق به دیدار با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شده بود، امام عصر ضمن دیدار با وی فرمود: «ای اباالحسن! ما شب و روز در انتظار تو بودیم! چه چیزی باعث تأخیر تو در تشرف به سوی ما شد؟ » او می‌گوید: عرض کردم: آقای من! تاکنون کسی را نیافته‌ام که مرا به نزد شما راهنمایی کند. امام به وی فرمود: « کسی را نیافتی که تو را (به نزد من) راهنمایی کند؟! نه (این چنین نیست)! لَکِنَّکُمْ کَثَّرْتُمُ الْأَمْوَالَ، وَ تَجَبَّرْتُمْ عَلَی ضُعَفَاءِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ قَطَعْتُمُ الرَّحِمَ الَّذِی بَیْنَکُمْ، فَأَیُّ عُذْرٍ لَکُمْ الْآنَ؟ ؛ لیکن شما اموالی فراوان انباشتید و ضعفای مؤمنین را به زحمت افکندید و پیوند رحمی که در میان خود داشتید، قطع کردید، دیگر (و در این صورت)، چه عذری برای شما خواهد ماند؟ » [۲] ✅ملاحظه می‌کنید که تمام انتقاد امام عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیوه نادرست در زندگی و تعامل با دیگر شیعیان است. لذا از همین روست که دائماً این چنین این سخن حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف را به ما گوشزد کرده اند که: فَلیَعْمَل کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ مَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ یَتَجَنَّب مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهِیَتِنَا وَ سَخَطِنَا؛ هر یک از شما باید عملی که مایه نزدیکی به محبت ماست انجام داده و از هر آنچه که باعث ناخوشنودی و خشم ما می‌شود دوری گزیند. [۱]: الخرائج و الجرائح، ج۲، ص۹۰۳. [۲]: دلائل الإمامة، ص۵۴۲. @sobh_edalat
شجاعت حضرت مسلم علیه السلام محمد بن اشعث و هفتاد تن از طایفه قیس، خود را به در خانه اي که حضـرت مسـلم در آن حضور داشت رساندند، و با ازدحام به خانه هجوم بردند . آن حضرت شجاعانه شروع به پیکار با انها نمود. در شجاعت حضرت گفته اند : قوت و قدرت آن شیر بیشه ي شجاعت به حّدي بود که مردي را به دست میگرفت و به بالاي بام پرتاب میکرد. چون حضرت گروه زیادي ازآنان را به هلاکت رساند، ابن اشـعث قاصدي به ابن زیاد ملعون فرستاد و از وي نیروي رزمی بیشتر خواست. ابن زیاد درجواب گفت: مادرت به عزایت بنشـیند! یک نفر به تنهایی، این همه کشتار به راه انداخته؟ چگونه تو را به سوي شخصی که از او قويتر و دلیرتر است (یعنی حضرت سیدالشهداء علیه السلام) بفرستم؟ محمد بن اشعث درجواب اوگفت: اي امیر! آیا نمیدانی که مرا به سوي شیر شجاع و شمشیر برانی که در دست مرد شجاعی از فرزندان بهترین خلق است؛ فرستاده اي؟! این درگیری ادامه داشت و ابن اشـعث تا سه مرتبه از ابن زیاد درخواست نیرو بیشتر کرد . در نهایت ابن زیاد پیغام فرستاد و گفت: واي برشما! (از راه حیله گري) به او امان دهید؛ و اگرچنین نکنید همه ي شما را نابود خواهد کرد. محمد بن اشعث که خود را از مقابله با حضرت مسلم ناتوان دید، با دادن وعده ی امان و با تزویر حضرت را اسیر نمود. حضرت مسلم علیه السلام که میدانست زنده نخواهد ماند از او خواست تا قاصدی را به سوی امام حسین علیه السلام بفرستد و به حضرتش بگوید: فـداي تو شوم؛ بـا اهـل بیت خود باز گردیـد، و اهل کوفه شـما را فریب ندهنـد، اینان همان همراهان پـدرت بودنـد که آن حضـرت جـدایی از آنان را با مرگ یا کشـته شـدن آرزو می کرد، همانا اهل کوفه به تو دروغ گفتنـد، وشـخص دروغگو رأي و تدبیر ندارد یعنی در یک رأي پایدار نمی ماند. @sobh_edalat ┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
💐 سلام بر تو اى باب حطه (دری برای ریزش گناهان) که هر که در آن باب وارد شود از هر بلا ایمن است 📚 فرازی از زیارتنامه امام حسین (علیه السلام) ویژه @sobh_edalat ┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
چرا امام حسین (علیه السلام) از رفتن به کوفه صرف نظر نکرد ؟ 🔹 گفت: در حیرتم که حسین چگونه به مردمی تکیه کرده که پیش از این، پدرش و برادرش، آن‌ها را آزموده‌اند و اکنون نیز به چشم خویش دیدم کسانی را که او را دعوت کردند، به طمع بخشش‌های ابن‌زیاد چگونه به پسر عقیل پشت کردند و هانی را تنها گذاشتند. به خدا سوگند تردید ندارم که این مردم حسین را در مقابل لشکر شام تنها خواهند گذاشت. 🔸 مرد آرام گفت: آیا حسین بن علی اینها را نمی‌داند؟! 🔹 اگر می‌داند، پس چرا به کوفه می‌آید؟ 🔸 مرد گفت: او حجت خدا بر کوفیان است که او را فراخواندند تا هدایت‌شان کند. 🔹 گفت: چرا در مکه نماند، آن هم در روزهایی که همه‌ی مسلمانان در آن‌جا گرد آمده‌اند. آن‌ها نیاز به هدایت ندارند؟ 🔸 مرد گفت: آن‌ها که برای حج در مکه گرد آمده‌اند، هدایت‌شان را در پیروی از یزید می‌دانند و یزید کسانی را به مکه فرستاد تا امام را پنهانی بکشند، همانطور که برادرش را کشتند. و اگر ما را در خلوت می‌کشتند، چه کسی می‌فهمید، امام چرا با یزید بیعت نکرد؟ 🔹 گفت: می‌توانست به یمن برود یا مصر یا به شام برود و با یزید گفتگو کند. 🔸مرد گفت: اگر معاویه با گفتگو هدایت شد، فرزندش هم هدایت می‌شود؛ و اما اگر به یمن یا به مصر می‌رفت، سرنوشتی جز آنچه در مکه برایش رقم زده بودند، نداشت. اما حرکت او به کوفه، آن هم با اهل‌بیت، بیش از هر چیز یزید را از خلافتش به هراس خواهد انداخت و مسلمانان را به فکر. 🔸خواست برود لختی مکث کرد و گفت: و اما من! هرگز برای امام خویش تکلیف معین نمی‌کنم، که تکلیف خود را از حسین می‌پرسم. 🔸 مرد پرسید : بهای اسب چقدر است؟ 🔹 گفت : دانستن نام تو! مرد سوار بر اسب شد: 🔸 من قیس بن مسهر صیداوی هستم. فرستاده‌ی حسین بن علی! 📚 برشی از کتاب نامیرا @sobh_edalat ┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
📚 🔹 امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف در سخنی دیگر تصریح می‌فرماید که: وَ اجْعَلُوا قَصْدَکُمْ إِلَیْنَا بِالْمَوَدَّةِ عَلَی السُّنَّةِ الْوَاضِحَةِ؛ [۱] مقصد خود را با دوستی ما بر اساس سبک و روشی روشن به طرف ما قرار دهید. ✅ به بیان دیگر التزام به سبک زندگی منتظرانه، مزین شدن به «عملوا الصالحات» و مفتخر شدن به مدال «عبادی الصالحون» است و از همین روست که در آیات مهدوی به این رمز ظهور اشاره رفته و بیان شده که: وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون [۲] خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد، و آن دینی را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند، و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند، [تا] مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند، و هر کس پس از آن به کفر گراید آنانند که نافرمانند. 🔹 و نیز فرمود: وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ [۳] و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد. ◀️ این صلاحی که در حوزه عمل و رفتار، این قدر مورد تأکید آیات قرار گرفته است قطعاً بخش قابل توجهی از آن به سبک زندگی ما بر می‌گردد و نشان گر آن است که اگر ما روش زندگی صالحان را در زندگی خود برگزینیم، صداقت خویش در پذیرش ولایت مهدوی را به حضرت رب العالمین ثابت نموده و اذن الهی بر ظهور ولی الله الاعظم را دریافت خواهیم نمود، چرا که این شیوه از زندگی، خود به خود یاران مورد نیاز قیام قائم را نیز فراهم می‌کند و به همین دلیل است که امام صادق علیه السلام فرمود: « مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ... ؛ [۴] کسی که دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد باید منتظر باشد... ». 🔸 نهایتاً اینکه اگر بخواهیم تحلیل عمیق تری نسبت به اصلاح مقوله سبک زندگی در جامعه منتظران، داشته باشیم باید آن را به تقویت روحیه ولایت پذیری و اطاعت از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در سطح اجتماع، برگردانیم و این همان امری است که برای ظهور امام ضروری بوده و نبودش باعث غیبت بیش از هزار ساله وی شده است. [۱]: غیبت طوسی، ص۲۸۶. [۲]: نور، ۵۵. [۳]: انبیاء، ۱۰۵. [۴]: غیبت نعمانی، ص۲۰۰. ✅ پایان @sobh_edalat
🥀 سلام بر آن مظلومِ بى یاور 📚 فرازی از زیارت ناحیه مقدسه ویژه @sobh_edalat ┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄
یاری که در صفین «عثمانی» بود و در کربلا «حسینی» شد 💠 زهیر که در اوایل عمرش عثمانی بود و در جنگ حضرت علی (ع) با معاویه هم طرف‌دار عثمان بود، اما در لشگر معاویه نبود ولی طرفدار امام علی (ع) هم نبود و از عثمان حمایت می‌کرد. در محرم سال 61 در راه بازگشت از حج، در یک منزل به ناچار به کاروان امام حسین علیه السلام رسید . دِلهَم : چرا این همه پریشانی زهیر؟ - دلم خوش گواه نیست، دِلهَم ... جوانی از بیرون اجازه میگیرد و پرده ی خیمه را کنار می زند زهیر بن قین ؟ حسین بن علی تو را خوانده است معطل است بین بی قراری و سکون … دِلهَم: پسر پیامبر تو را خوانده باشد و تو معطل میکنی ؟! زهیر آهی می کشد و به طرف خیمه امام راهی میشود . دقایقی اما بیشتر نمی گذرد که زهیر از خیمه بیرون می آید و چهره اش چون ماه می درخشد و چنین است که بر ابر راه می رود. بی قراری اش به شور مبدل شده من با حسین بن علی میروم ... حلال کن دِلهَم درمیدان نبرد، زره را محکم می کند و خود را به قصد وداع، به امام میرساند امام زهیر را در آغوش می گیرد: خدایت به بهترین پاداش بنوازد که یاری اهل بیت پیامبرش می کنی ... پس از نبردی چند .. عطر آغوش امام در سینه زهیر می پیچد و اشک می نشیند در چشمان امام. کسی که در جنگ صفین عثمانی بود، در کربلا جزو سرداران سپاه امام حسین (ع) می‌شود. و شِمر در صفین در لشکر امام علی (ع) است و در آن جنگ جانباز می‌شود، اما در کربلا جزو سرداران سپاه عمر ابن سعد است. زهیرعاقبت بخیر شد.... @sobh_edalat ┄┉┉❈«یا💞مهدی»❈┉┉┄