♦️ لا رَأْیَ لِمَنْ لَا یُطَاع...!
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
🔹 چه حکیمانه فرمودند امیرالمؤمنین علی (ع): فرمان و دستوری نیست برای کسی که فرمانبردار ندارد و امرش را اطاعت نمیکنند!
🔸 ای کسانی که میگویید؛ رهبری آنگونه که باید حکمرانی نمیکند! آیا خود شما و ما و... آنگونه که باید اطاعت و فرمانبرداری میکنیم؟
🔺 خطبۀ 27 نهجالبلاغه
👤 حسین کاوه ✍️
#️⃣ #رهبری #حکمرانی #ولایتمداری #فرمانبرداری
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
سُلَّمْ | کـاوه
♦️ لا رَأْیَ لِمَنْ لَا یُطَاع...! 🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم 🔹 چه حکیمانه فرمودند امیرالمؤمنین علی
در معنای دقیق این عبارت پایانی خطبه 27 نهج البلاغه با یکی از دوستان عرب زبان خارجی جامعة المصطفی مباحثه داشتم.
ایشان کلمه "رأی" را مبتنی بر سیاق کلام "نظر و تدبیر ناظر یا منتهی بر امر و فرمان" معنی کردند که بحث مفصلی داشت.
ترجمه برخی از علما نیز در شرح خطبه 27 همین ترجمه مفهومی را تایید میکنند.
♦️ مصلحت یــا منفعت!
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
🔹 گاهی منافقین و ساده انگاران منفعت فرد و گروهی خاص را به عنوان مصلحت مردم و کشور به افکار عمومی قالب میکنند!
🔸 اگر به قوانین موجود با قاطعیت عمل کنیم و به لوازم آن ملتزم باشیم در این صورت کمتر کار به مصلحت سنجی میکشد...
🔺 مصلحت را چنان از معنا تهی کردهاند که تبدیل به ماله شده است!
👤 حسین کاوه ✍️
#️⃣ #مصلحت #منفعت #قانون #قاطعیت
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از علوم سیاسی
💎 اطلاعیه / ضرورت ورود نخبگان حوزوی جهت اصلاح و تکمیل لایحه برنامه هفتم توسعه
🌐 AEOS.IR/post/123 دانلود سند
🔹 از همه نخبگان حوزوی خواهشمندیم که در خصوص اصلاح و تکمیل لایحه برنامه هفتم توسعه که ریل گذاری کلان پنج سال آینده کشور در حوزههای مختلف متأثر از آن است اهتمام جدی داشته باشند و با مطالعه و مباحثه جدی متن سند که توسط دولت محترم سیزدهم تهیه و به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده است اصلاحیهها و پیشنهادات خود را مکتوب و به نماینده شهر خود در مجلس شورای اسلامی تحویل دهند.
🔸 با توجه به رهنمودهای امام خامنهای در خصوص اهمیت ویژه این سند بالا دستی و فرصت محدودی که جهت اصلاح و تکمیل آن وجود دارد و همچنین فرصت خوبی که به واسطۀ رویکرد انقلابی و غیر غربگرا در دولت سیزدهم و همسویی بیش از پیش قوه مقننه و قوه قضائیه با قوه مجریه برای کشور و مردم فراهم شده است موقعیت مناسبی است که نخبگان حوزوی توصیههای الگوی پیشرفت اسلامی را در این سند اعمال کنند.
🔺 عدم ورود نخبگان حوزوی در حوزه ریل گذاری و برنامه ریزی کلان کشور جهت حکمرانی مطلوب اسلامی مسیر را برای سلطه اسنادی مانند 2030 فراهم میکند!
#️⃣ #علوم_سیاسی #برنامه_هفتم_توسعه #نخبگان_حوزوی #الگوی_پیشرفت_اسلامی
🆔 @AEOSIR 👈 عضو شوید ✌️
♦️ بیانیه کـافـی نیست!
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
🔹 از دولت ملعون سوئد و دولتمردان فاسد غربی که انتظاری غیر از توهین به مقدسات اسلامی و جسارت به مسلمین نیست.
🔸 لکن از وزارت امور خارجه و سایر نهادها انتظار میرود که در کنار بیانیه خواندن، کشورهای اسلامی را برای تحریم سوئد بسیج بکنند تا درس عبرتی بشود برای سایرین.
👤 حسین کاوه ✍️
#️⃣ #قرآن #برخود_قاطع #تحریم_سوئد #درس_عبرت
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت
بر آزادگان و محبین و پیروان مبارک باد🌹
🔻 خدا در آستانه سفارش بر علی کرد
🔺 نبی با هر بهانه سفارش بر علی کرد
🔻 دفاع از این ولایت کند زهرای اطهر
🔺 اذان در هر کرانه سفارش بر علی کرد
👤 شاعر: حسین کاوه(بخشی از یک غزل)
#️⃣ #غدیر #ولایت #امامت #شعر
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
♦️ دن کیشوتهای ســایـنـسزده
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
🔹 معاندین که به کنار لکن غالب مخالفان علوم انسانی اسلامی بیشتر مخالف برداشتهای غلط و اشتباه خود از علم و انسان و اسلام هستند تا چیز دیگر!
🔸 شبه استدلالهای آنها در مخالفت و نقد علوم انسانی اسلامی مانند کسی است که میخواهد با ترازو ابعاد یک شی و با متر وزن آن را محاسبه کند!
👤 حسین کاوه ✍️
#️⃣ #علوم_اسلامی #علوم_انسانی
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
♦️ عدالتخواهی زیـر تیغ تبعیض!
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
🔹 گرچه بنده با برخی از روشهای مطالبهگری بعضی از دوستان عدالتخواه موافق نیستم و بارها نیز به صورت حضوری و صریح آنان را نقد کردهام...
🔸 لکن مواجهه برخی از مسئولین با بعضی از فعالین عدالتخواه را در مقایسه با برخوردی که با دیگر افراد و گروههای کذایی دارند، عین تبعیض میدانم.
👤 حسین کاوه ✍️
#️⃣ #عدالتخواهی #مطالبهگری #تبعیض
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
♦️ صرفاً جهت تنویر
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
🔹 از یکی از مراکز... تماس گرفتند و گفتند که شما برای دیدار حوزویان با رهبری انتخاب شدهاید. بنده نیز عرض کردم: گرچه مشتاق دیدارم لکن عدم دیدار چیزی از ارادت حقیر کم نمیکند لذا سهم بنده را به کسی بدهید که از عدم انتخاب یا دعوت نشدن دلشکسته است.
🔸 گویا از این حرف حقیر سوءبرداشت شده است!
👤 حسین کاوه ✍️
#️⃣ #دیدار_رهبری #سوءتفاهم #حوزویان
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
♦️ تبلیغ، اولویت حوزهها
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
🔹 امام خامنهای در دیدار امروز با حوزویان کلیدواژۀ تبلیغ را به انحاء مختلف بیش از 70 بار استعمال کردند! تکرار حکیم فرزانه قطعاً حکمتی ویژه دارد.
🔸 به یک قول معروف؛ حوزۀ علمیه گندم و آرد زیاد دارد منتها این گندم و آرد آنگونه که باید نان نشده و به دست مردم و حتی مسئولین نرسیده است.
👤 حسین کاوه ✍️
#️⃣ #امام_خامنهای #حوزه_علمیه #تبلیغ
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از خبرگزاری رسا
در دشمن شناسی، شناخت دشمن به مثابه هویت اجتماعی و تمدنی است
حسین کاوه دبیر انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم در نشست «الگوی معرفی دشمن به نسل جدید» که از برنامه های نخستین همایش بین المللی دشمن شناسی در خبرگزاری رسا با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و اندیشمندان انقلاب برگزار شد بر لزوم مطالعه و جدی گرفتن موضع دشمن شناسی پرداخت.
وی در ادامه اظهار داشت: باید بررسی کنیم که اگر دشمن را نشناسیم چه اتفاق بدی برای ما می افتد؛ برای شناخت دشمن ابزارهای ما نیز بسیار مهم هستند.
📎 ادامه مطلب
🌐https://rasanews.ir/0035zE
💯 #ما_صدای_رسای_حوزهایم
🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از علوم سیاسی
💎 معرفی نشریه / فصلنامه تخصصی پانزده خرداد / تاریخ پژوهی ایران معاصر
🌐 AEOS.IR/post/124 اطلاعات بیشتر
♦️ گزیده / این فصلنامه تخصصی با بررسی دقیق و موشکافانه تحولات تاریخ معاصر ایران اسلامی مانعی جدی در مقابل تحریف کنندگان خارجی و داخلی است که در کنار سایر اقدامات بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی پاسدار هویت تاریخی مردم انقلابی ایران اسلامی میباشد. صاحب امتیاز و مدیر مسئول: حجت الاسلام دکتر سید حمید روحانی / سردبیر: دکتر مظفر نامدار / دبیر سرویس فلسطین: علیرضا سلطانشاهی / ناشر: بنیاد تاریخ پژوهى و دانشنامه انقلاب اسلامی / آدرس: تهران، صندوق پستى ٧٣٨۵ – ١٩٣٩۵
#️⃣ #علوم_سیاسی #معرفی_نشریه #تاریخ_سیاسی #فصلنامه_پانزده_خرداد
🆔 @AEOSIR 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از علوم سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 فیلم / تبیین تعابیر تندرو و میانهرو توسط امام خامنهای عزیز
🌐 AEOS.IR/post/125 متن کامل
♦️ گزیده / ما از ادبیّات سیاسی دشمن استفاده نکنیم؛ من این مسئله را، بخصوص به دوستان و برادران محترم خودمان در مشاغل گوناگون سیاسی و دولتی و غیر دولتی و مانند اینها تأکید میکنم؛ از ادبیّات دشمن استفاده نکنید...
🔺 آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بندهی حقیر هستم...
🔺 راه میانه یعنی راه مستقیم، راه جادّه. اگر از این راه مستقیم منحرف شدید -چه به این طرف و چه به آن طرف- این غیر میانه است. پس در مقابل میانهرو تندرو نیست؛ در مقابل میانهرو منحرف است...
🔺 آن کسی میانهرو نیست که منحرف از راه و منحرف از جادّه است؛ امّا در جادّه، بعضیها تندتر میروند و بعضیها کندتر میروند. تند رفتن در صراط مستقیم چیز بدی نیست؛ سابِقوا اِلی مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم؛ جلوتر بروید...
#️⃣ #علوم_سیاسی #امام_خامنهای #ادبیات_سیاسی
🆔 @AEOSIR 👈 عضو شوید ✌️
♦️ عیار سنجی تولّی و تبرّی
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
🔹 بسیاری از مردم به امام نامه نوشتند و ادعای «سلم لمن سالمکم» کردند اما وقتی کار به «حرب لمن حاربکم» رسید تنها عدۀ قلیلی باقی ماندند!
🔸 عیار «سلم لمن سالمکم» در «حرب لمن حاربکم» مشخص میشود؛ البته این رابطه عیار سنجی بین دو مفهوم سلم و حرب کاملا دو طرفه است.
👤 حسین کاوه ✍️
#️⃣ #کربلا #عاشورا #تولی #تبری
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از علوم سیاسی
💎 معرفی کتاب / نهضت عاشورا و تأثیرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن بر جامعه ایرانی
🌐 AEOS.IR/post/126 اطلاعات بیشتر
♦️ گزیده / حوادثی که با آغاز نهضت امام خمینی(ره) به وقوع پیوست و در بطن خود حوادث و قضایایی چون تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی و تقابل علما با رژیم پهلوی، حمله به مدرسه فیضیه ، برپایی تظاهرات تاریخی روز عاشورا در تهران و در نهایت قیام ۱۵ خرداد را در پی داشت. فصل هشتم این کتاب به عزاداریهای سیاسی در ماه های محرم سال های ۱۳۴۳-۱۳۴۴ نگاهی دارد. فصل نهم این پژوهش به نمادهای انقلاب اسلامی میپردازد و به دنبال آن است تا گوشههایی از فعالیت های سیاسی روحانیان و وعاظ را از یک سو و از سوی دیگر نقش مساجد، هیئات مذهبی و حسینیهها در نهضت امام خمینی(ره) را تبیین کند.
#️⃣ #علوم_سیاسی #معرفی_کتاب #نهضت_عاشورا #جامعه_ایرانی
🆔 @AEOSIR 👈 عضو شوید ✌️
♦️ اولویتهای تمدنی 12 گـانـه
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
🔹 نخبگان ما به اندازۀ کافی آن هم به صورت سلبی در نقد سند توسعۀ پایدار یونسکو یا همان سند 2030 معروف، اهتمام داشتهاند...
🔸 اکنون باید به صورت ایجابی به اسنادی مانند اولویتهای تمدنی 12 گـانۀ شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی توجه داشته باشند.
🌐 M-hedayat.blog.ir اطلاعات بیشتر
👤 حسین کاوه ✍️
#️⃣ #الگوی_پیشرفت_اسلامی #اولویت_های_تمدنی
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از علوم سیاسی
💎 معرفی کتاب / آذرخش کربلا / اثر علامه مصباح یزدی(ره)
🌐 AEOS.IR/post/37 اطلاعات بیشتر
♦️ گزیده / کتاب ارزشمند «آذرخش کربلا» یکی از بهترین کتابهایی است که با بینش، رویکرد و نگرش سیاسی به قیام امام حسین(ع) پرداخته است. این مجموعه مشتمل بر ده فصل است: 1. پاسخ به شبهاتی پیرامون بزرگداشت و قیام عاشورا 2. اهمیت بزرگداشت قیام عاشورا 3. پیشینه تاریخ قیام عاشورا 4. انحراف جامعه در عصر امام حسین(ع) 5. ریشه یابی واقعه عاشورا 6. اهداف قیام عاشورا 7. مفهوم و مصداق امر به معروف و نهی از منکر 8. وظایف حکومت و مردم در شرایط حاضر 9. امر به معروف و نهی از منکر در قرآن 10. درسهایی از نهضت عاشورا...
#️⃣ #علوم_سیاسی #معرفی_کتاب #آذرخش_کربلا #علامه_مصباح #عاشورا
🆔 @AEOSIR 👈 عضو شوید ✌️
♦️ واتیکانیزاسیون و هویت شهری قم!
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
🔹 شخصی که تفکر و تصمیمات او به شدت بر هویت شهر مقدس قم و تنظیم روابط انسانی از علما گرفته تا مردم عادی تأثیرگذار است شهردار میباشد...
🔸 آیا شهرداری شهر مقدس قم در تراز این شهر که مهد انقلاب است میباشد؟ آیا رویکرد توسعۀ شهر مقدس قم در راستای اهداف تمدنی اسلام قرار دارد؟
👤 حسین کاوه ✍️
#️⃣ #واتیکانیزاسیون #شهر_مقدس_قم #شهرداری
🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
هدایت شده از علوم سیاسی
💎 یادداشت / رخنهی لیبرالیسم در جبههی انقلاب / دکتر مهدی جمشیدی
🌐 AEOS.IR/post/127 متن کامل
♦️ گزیده / ۱. برخی نیروهای تجدیدنظرطلب در جبههی انقلاب، با دیگران ملایم و منعطف و مداراییاند اما انقلابیهای اصیل را طرد و نفی و سرکوب میکنند. اگر آنها بگویند «سوپرانقلابی»، انشقاق ایجاد نکردهاند، ولی اگر انقلابیهای اصیل بگویند «صورتی»، برچسب وحدتشکن زدهاند. سیئات اینان، حسنات آنهاست.
۲. تعبیر من دربارهی اینان، «انقلابی نمایشی» است؛ چون انقلابیگریشان، از برخی ظواهر و صورتها فراتر نمیرود و عمق هویتی ندارد. وانمود میکنند که انقلابیاند، اما دچار چرخش و دگردیسی شدهاند.
۳. شاید اولین برچسب را به این جماعت، شهید بهشتی زد که به آنها گفت «نیروهای بینابینی». یعنی هم این طرف هستند و هم آن طرف. آدمهای دوشخصیتی که هنوز تصمیم نگرفتهاند چه باشند.
۴. در دههی اخیر، عدهای رفتند زیر پرچم «اسلام رحمانی». آیتالله خامنهای هم در مقابلشان گفت اسلام رحمانی، همان معارف نشأتگرفته از «لیبرالیسم» است. این هم از برچسب غلیظ ایشان. بعد از مطهری و بهشتی، دیگر چندان اصطلاح «التقاط» را به کار نمیبرند. من اینان را التقاطی میدانم؛ همان «اسلام رحمانی» که ترکیب اسلام و لیبرالیسم است.
۵. برخی از انقلابیها کوشیدند ادای اصلاحطلبان درآورند. شدند کپی کپی. از اصالتها بریدند و به اصیلها گفتند تندرو. البته دربارۀ صورت مشترک و مخرج مشترک داشتنشان با اصلاحطلبان، هیچگاه توضیح ندادند. نرم نرمک چرخیدند.
#️⃣ #یادداشت_سیاسی #التقاط #لیبرالیسم #مهدی_جمشیدی
🆔 @AEOSIR 👈 عضو شوید ✌️