eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.2هزار دنبال‌کننده
226 عکس
107 ویدیو
16 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 💐 ضمن عرض سلام و ادب و تهنیت به مناسبت سالروز ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا (سلام الله علیها) به استحضار مخاطبان گرامی می‌رساند، باتوجه به آغاز مجدد سلسله جلسات سلوک تشکیلاتی استاد عابدینی و تقاضا و احساس نیاز به امتداد مباحث تشکیلاتی ایشان، کانال فعلی به همراه درگاه‌های مجازی دیگر بامحوریت مباحث ذکرشده، آغاز به فعالیت نموده است. 🔸 تقاضامندیم جهت پیگیری و دنبال نمودن این مطالب از طریق نشانی‌های ذیل اقدام فرمایید. 📎 ایتا، بله، تلگرام، اینستاگرام: 📎 @SolookTashkilati
🔸 ، پیچ عظیم در تاریخ انسایت است و و برای بازگرداندن از انحرافی است که پس از سقیفه در این تاریخ رخ داد. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 1⃣ فصل اول: که از فرایض است، به معنای نظم، ، ارتباط و زنجیره ای کار کردن است. بر همین مبنا، تشکیلات اساس و سنگ بنای فعالیت های اجتماعی است و در ایجاد آن نباید تعلل کرد. البته هر تشکیلاتی نیازمند و است. مدیریت واحد! یعنی وجود یک مرکز فکر! این به معنای دیوان سالاری و بروکراسی نیست. بلکه نوعی تعاون و همکاری منسجم، منظم و سازمان یافته است. چنین تشکیلاتی، یک تهذیب است. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 جریان امیرالمومنین و ، از ابتدای تاریخ مطرح بوده و خداوند نیز توبه آدم را با تمسک به آن و گریه بر اباعبدالله (ع) پذیرفت. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔸 همه انبیاء و اولیاء در اقرار به امیرالمومنین (ع) و با که یک ماجرای تمدنی و حقیقتی ماورای تاریخ و زمان و مکان بوده و هست، نسبت برقرار کرده‌اند. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 2⃣ فصل دوم: جمع واحدی از صاحبان اندیشه و هُنرِ متعهد است. آنچنان که اسلام همه چیز (حتی ) را جمعی دارد ، در تشکیلات نیز افراد خودشان را از دست داده و ضمن حل شدن در ، با و کارهای یکدیگر را کامل و به دنبال یک حرکت می‌کنند. چنین تشکلی می‌تواند مصونیت بخش باشد. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 آنچه در دوران پیامبر اکرم (ص) نسبت به همه انبیاء محقق شده، آغاز راهی جدید بود که کمال و نهایت آن در دوران محقق خواهد شد. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 3⃣ فصل سوم: یک حیاتش به این است که بواسطه ی یک مرتب زیر نظر باشد. بدین شکل و پیوستگی و مجموعه نیز حفظ می شود. باید مراقبت کرد که باعث ایجاد اصطکاک و انشقاق نشود. بلکه باید از تنوع ایده ها و نظرات در مسیر پیشرفت و توسعه کار بهره برد. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 مساله تنها تعیین جانشینی بعد از پیامبر (ص) نیست بلکه در غدیر، نظام و پایه ریزی و یک شاخص و معیار برای آن قرار داده شد. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 4⃣ فصل چهارم: آنچه به مردم ما داد است که عامل مهم آن، عبارت است از ، و . این بافت را باید در حفظ کنیم تا بتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم. تشکیلات باید و مشخص و روشن داشته باشد و برای نیل به آن اهداف و کرد. اینطور نباشد که اگر چراغ آن تشکیلات خاموش شد، جا پاها و تلاشهای آن هم از بین برود! 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 شالوده ریزی یک گسترده در افق تاریخی و تمدنی است. غدیر یعنی استقرار حقیقت و روابط ولایی بر محور امام و نظام امامت. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🏴 در خیمه ▪️ یکی از مراقبت‌های سلوکی مهمّ انسان، توجه و مراقبت نسبت به ایام و مناسبت‌های خاصّ زندگی، به‌خصوص ایام و مناسبت‌های متعلق به اهل‌بیت(ع) در طول هر سال است که انسان باید با مراقبه، نسبت به این ایام استفادۀ حداکثری از آن‌ها ببرد. ▪️ آیت‌الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رض) در ابتدای کتاب شریف المراقبات می‌فرمایند: زمان‌ها، منازل سلوک الی الله هستند. همان‌گونه که انسان در حرکت از شهری به شهر دیگر، منازلی بر سر راه دارد، و برای رسیدن به مقصد، منزل به منزل حرکت می‌کند و در منازل وقوف می‌کند، تجدید قوا می‌کند تا بتواند تا منزل دیگر حرکت کند، در سیر و سلوک الی الله نیز، از منازلی عبور می‌کند تا به مقصد برسد. حرکت به سوی خداوند، در منازل سلوکی زمان ها محقق می شود ؛ به این معنا که هر روزی از روزهای زندگانی انسان، از زمانی که چشم به این جهان گشوده است تا آن زمان که چشم از این دنیا فرو می‌بندد، چونان منازلی در مسافرت انسان به سوی آخرت و سیر و سلوک او به سوی خداوند هستند. ▪️ در این میان، زمان‌هایی که مناسبت الهی دارند، ظرفیت ممتاز و جذبه‌‌ای خاص برای ارتباط با خداوند دارند ؛ یعنی هر زمانی که واقعه‌ای در آن اتفاق افتاده، و تعلق و نسبتی با یک حقیقت معنوی در آن هست، منزلِ سلوکیِ مهمی است که اگر انسان به آن منزل توجه کرد و حظّ و بهرۀ کافی از آن منزل گرفت و توانست از طریق توجه به آن منزل، با حقیقت معنوی آن ارتباط برقرار کند، آن منزل سلوک را طی کرده است؛ اما اگر از این حقیقت در ظرف زمانی خود غفلت نمود و رابطۀ او با آن زمان و حقیقتی که در ظرف آن واقع شده است برقرار نشد، انسان محروم شده و این منزل را از دست داده است. ▪️ آری انسان، مسافر غریبی است که از راه‌های دور و دراز، عوالمی را قبل از عالم دنیا طی کرده است تا به اسفل سافلین عالم وجود رسیده است. و پس از هبوط، مخاطب به خطاب «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ‏ إِنَّكَ‏ كادِحٌ‏ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيه‏»(انشقاق: 6) گشته و سفر پیچیده‌ای را در پیش رو دارد که در طی کردن عقبات و گردنه‌های سخت این سفر، احتیاج به بلدِ راه دارد که او را از این هزارتوی حیرت، به سرمنزل مقصود برساند. و امام، الگوی انسانی و راهبر این راه در طی کردن این منازل سلوک است. ▪️ امام، حقیقت مطلق و کامل همۀ انسان‌هاست که هر کمال و کاملی، شأنی و ظهوری از وجود امام است و لذا هر انسانی فطرتاً اشتیاق به امام دارد، اگر او را بشناسد. و هر قدر معرفت بیشتری پیدا کند، اگر دچار زنگارهای حبّ دنیا نشده باشد، محبت بیشتری نسبت به امام احساس می‌کند. و این معرفت و محبّت موجب تبعیّت از ایشان و دستگیری ایشان از ما و سیر دادن ما در منازل سلوک الی الله تا رسیدن به سرمنزل مقصود می شود. ▪️ بنابر این، نعمت وجود اهل‌بیت(ع) و مجالس ایشان در گرداب‌های فتنه‌ها، غوغاها و شبهات در طول تاریخ کشتی نجاتی بوده است که مؤمنان را از آفات و بلیّات حفظ کرده و راه توحید و قرب الی الله را به ایشان نشان داده است؛ همان‌گونه که وجود نبی مکرّم اسلام فرمود: «مَثَلُ أهلِ‌بَيتي فِيكُمْ كَمِثْلِ‏ سَفِينَةِ نُوحٍ‏ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِق‏.(الغیبه نعمانی، ص44) 🖇 برگرفته از کتاب "" استاد ؛ تحقیق و نگارش علی جعفری هرستانی 📎 @solooktashkilati
🔸 حقیقتی است که خیمه به آن اقامه می‌شود و نعمتی است که سایر های ظاهری و باطنی را تبدیل به نعمت می‌کند و نبود آن همه نعمت ها را تبدیل به نقمت می‌کند. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🏴 در خیمه ▪️ ایام یکی از منازل بسیار عظیم و یکی از آن جذبه‌ها و نفحه‌های ربوبی است که در جذب انسان به عالم ملکوت و راه‌یابی به حقایق معنوی باطن عالم، بسیار تأثیرگذار است. خصوصیت محرم این است که زمان رابطه با امام از طریق محبّت ایشان است؛ لذا باید مراقبت کنیم در ایام محرم و صفر، این نفحات الهی را به ‌آسانی از دست ندهیم. ▪️ باید توجه داشته باشیم که در دهۀ اول محرم و بلکه کلّ این دو ماه محرم و صفر، شرایط مهیاست و در این ایام، برای توبه و بازگشت و انسان به سمت خدا، اقتضاء تام است ؛ یعنی همۀ شرایط آماده است و از طرف دیگر، دعوت (ع) نیز، عام و گسترده است؛ یعنی همه دعوتند و راهنما امام حسین(ع) است؛ لذا سریع‌ترین هدایت‌ها و سیر‌ها نیز در محرم در جریان است. ▪️ مجالس اهل‌بیت(ع)، مجالس ارتباط و محضریّت و تجدید عهد با امام(ع) که همان خلیفۀ الهی و تعلیم‌یافتۀ اسماء الهی است. و اگر حجاب زمان و مکان، مانع رابطۀ روحی و معنوی اهل‌بیت(ع) با شیعیان، که شأن وجودی ایشان و به مثابۀ ابدان ایشان هستند، نگردد، عظمت حضور در زیارت و مجالس اهل‌بیت(ع)، که تمرین این رابطۀ حبّی و توجه به نگاه ایشان است و عظمت زیارت و مجالس اهل‌بیت(ع) که احیای امر ایشان است و به امر خود ایشان تشکیل می‌شود، روشن می‌گردد. ▪️ زیارت و مجالس اهل‌بیت(ع) با حرکت حبّی که در ذات خود دارد، نظام عالی تربیتی در همۀ ابعاد است که زمان‌ها و مکان‌ها را درنوردیده و همۀ آفاق را از درخشندگی خود پر کرده است. و مانند اتّجاه به جهت قبله که در هر نظامی رو به آن می‌شود، همۀ دل‌ها را به سوی خود جذب کرده و سوق به توحید می‌دهد و در همۀ افراد با هر نژاد و سنّ و جنسیتی اثرگذار و بلکه در تأثیر‌گذاری بی‌نظیر است. از آن‌جا که «مَثَلُ‏ الْإِمَامِ‏ مَثَلُ الْكَعْبَة»(بحار الانوار، ج36، ص 358)، مجالس اهل‌بیت(ع) نیز که اتّجاه به وجه الله است، همۀ افراد را با هر رنگ و نژاد و مقام و موقعیتی، از کودکان و جوانان تا پیرمردان و پیرزنان را به سوی توحید و قرب الهی دعوت می‌کند. و همین امر موجب دشمنی دشمنان با دستگاه اهل‌بیت(ع) شده است ، چراکه آنان نیز عظمت و تأثیر‌گذاری مجالس اهل‌بیت(ع) در جبهۀ حق علیه باطل و ایجاد روحیۀ حق‌طلبی، ظلم‌ستیزی و شهادت‌طلبی را دریافته‌اند و تلاش می‌کنند با هر دسیسه‌ای، این سنت‌گذاریِ ولایی و توحیدی را به تعطیلی یا انحراف بکشانند و از مسیر تاریخی و تمدنی خویش در احیای امر اهل‌بیت(ع) خارج کنند. ▪️ گاهی انسان به دنبال اتفاقی عجیب و غریب می‌گردد تا آن را نفحۀ الهی و دعوت حق تلقی کند و به همین دلیل، بسیاری از این نفحه‌ها را با بی‌توجهی از دست می‌دهد ؛ در حالی که نفحۀ‌ الهی در ابتدای امر به گونه‌ای نیست که انسان آن را به صورت اتفاقی غیرمنتظره ادراک کند. گاهی هم عادت‌ها، حجاب درک حقیقت می‌شوند و نمی‌گذارند که انسان این نفحه‌های الهی را درک کند. ▪️ برای نمونه، همین حال حضور و آماده شدن برای حضور در مجالس اهل‌بیت(ع)، جذبه‌ای الهی و نفحه‌ای ربّانی در سلوک الی الله است که انسان باید قدر بداند تا رفته رفته با توجه به آن، نفحات الهی را یکی پس از دیگری درک کند. گاهی اگر انسان به احوال خود مراقبه و تأمل داشته باشد، می‌تواند عظمت نسیم روح‌بخش الهی را که در مجالس (ع) می‌وزد، فهم نماید. ▪️ در چنین شرایطی، رعایت «آداب حضور در مجالس اهل‌بیت(ع)» و مراقبۀ بیشتر فردی و جمعی و در حفظ مجالس اهل‌بیت(ع) و بهره‌مندی حداکثری از آن، که حقیقتاً زیارت و ارتباط با ایشان است، و هم‌چنین مقابله با انحرافات و دسیسه‌هایی که شیطان ملعون و شاگردان مکتب ابلیس در مقابله با مجالس اهل‌بیت(ع) و فرهنگ آن دارند، امری ضروری و لازم است. باید تلاش کنیم با شناخت هرچه بهترِ ظرفیت عظیم این مجالس، که تجدید عهد و تعلیم و تربیت و بصیرت‌افزایی و ایجاد روحیۀ شهامت و شجاعت و... در ضمن و جمعی در ذیل ولایت امام(ع) است، قدرت اقامۀ دین را که از این مجالس نشئت می‌گیرد، دریابیم و از این ظرفیت عظیم برای بستر‌سازی ظهور استفاده کنیم و ان‌شاءالله سربازی و بلکه سرداری سپاه حضرت ولیّ الله الأعظم امام زمان(عج) را، که یاران خویش را از این مجالس جذب می‌کنند، به دست آوریم. 🖇 برگرفته از کتاب "" استاد ؛ تحقیق و نگارش علی جعفری هرستانی 📎@solooktashkilati
🔸 اهمیت به اقامه منظومه‌ای دین در نظام ظاهر و باطن آن است. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 5⃣ فصل پنجم: در باید ، عمومی و کلان وجود داشته باشد. البته صرف برنامه ریزی کفایت نمی کند. پس از آن، باید بصورت منظم و متناوب، میزان حرکت بر اساس برنامه ریزی را بررسی کرد. برنامه، در حکم است. قانون ریل است! نباید ضمن حرکت از ریل قانون خارج شویم. قانون حتی اگر ناقص یا معیوب هم هست، نباید کنار گذاشته شود بلکه باید اصلاح و به آن حتما عمل شود چون عمل نکردن به آن، زیان بیشتری دارد. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 همه اجزاء به هم پیوسته و یک کل واحد هستند و و دستورات شرعی در یک نظام به‌ هم پیوسته و قرار دارند. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🏴 در خیمه ▪️ حضور در مجالس (ع) در حکم زیارت ایشان است. خود اهل‌بیت(ع) علاوه بر این‌که برپایی مجالس را به پیروان خود تعلیم فرموده‌ و سنت‌گذاری کرده‌اند، اهمیت و ارزش حقیقی این مجالس را هم بیان فرموده‌ و بر این نکته تأکید داشته‌اند که مجالس ذکر اهل‌بیت(ع)، زیارت ایشان است. حضرات معصومین(ع) فرموده‌اند زیارت ایشان، در ایام حیات ظاهری یا پس از آن و از نزدیک یا از راه دور، حکم مشابهی دارد و همه زیارت محسوب می‌شود؛ و هم‌چنین ذکر و توجه قلبی به ایشان از راه دور، همان حکم و اثری را دارد که از نزدیک داراست. ▪️ امام صادق(ع) به شخصی که راهش برای زیارت و حضور در محضر امام(ع) دور بود و نمی‌توانست محضر ایشان را درک کند، فرمودند: «زیارت ما از دور و نزدیک و در زمان حیات ظاهری و پس از آن، یکسان است و همه در حکم زیارت است.» بعد فرمودند: «اگر خواستید از راه دور ما را زیارت کنید و امکان حضور ظاهری برای شما نبود، همان آداب زیارت را به جا بیاورید.» و به تعبیر خود حضرت: «تَوَجَّهً نَحوِی»؛ یعنی برای زیارت ما، از راه دور به سوی ما توجه کنید که این توجه، حقیقتاً زیارت ماست.) کامل الزیارات، ص۲۸۷ و ۲۸۸ ( پس معلوم می‌شود حقیقت زیارت، این توجه است و لذاست که ذکر اهل‌بیت(ع) و توجه به ایشان در مجالس، زیارت محسوب می‌شود. روایتی که پیش از این، در مبحث مراقبۀ ایام و توجه روزانه به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از طریق زیارت از راه دور بیان شد نیز، همین مضمون را دارد و همین معنا را تأکید می‌کند. ▪️ اگر این امر را پذیرفتیم و باور کردیم که مجالس اهل‌بیت(ع) زیارت ایشان است، نوع نگرش ما به این مجالس تغییر می‌کند. با این باور، نوع نگاه ما و حال حضور ما در این مجالس، باید حالِ حضور در محضر اهل‌بیت(ع) باشد. ▪️ در مجالس ذکرِ فضایل و مصائب اهل‌بیت(ع) باید همان ادبی را رعایت کنیم که اگر به محضر اهل‌بیت(ع) شرفیاب می‌شدیم، رعایت می‌کردیم، و همان توجهی را داشته باشیم که اگر در محضر آنان باشیم، به وجود شریف آنان داریم. اگر برای ورود به حرم اهل‌بیت(ع) طهارت می‌یابیم و بدون وضو و طهارت وارد نمی‌شویم، در مجالس اهل‌بیت(ع) نیز باید طهارت ظاهری و بالاتر از آن، طهارت قلبی و باطنی را رعایت کنیم. اگر چنین توجه و ادب حضوری را رعایت کنیم و در مجالس اهل‌بیت(ع) خودمان را در محضر آنان ببینیم، این توجه و ادب حضور، توجه و محبت اهل‌بیت(ع) را به ما جذب می‌کند. ▪️ اگر انسان در ورود به مجلس اباعبدالله الحسین(ع) این احساس را پیدا کرد که وارد حرم ایشان شده است، مراقبۀ ویژه‌ای را در خود ایجاد می‌کند و وقتی در این مجالس به حضرات معصومین(ع) سلام می‌دهد، باور دارد که این سلامِ او حقیقتاً زیارت است. حتی فرموده‌اند زیارت «عَن بُعدٍ» هم نیست؛ یعنی زیارت از راه دور محسوب نمی‌شود، بلکه عین حضور در محضر آنان است، چراکه «بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی». حضور در این مجالس و خیمه‌ها، زیارت است و لذا قُرب و بُعد زائرِ اهل‌بیت(ع)، چه در حرم اهل‌بیت(ع) و چه در مجالس ایشان، به میزان حضور و توجه او بازمی‌گردد. ▪️ اهل‌بیت(ع) همه‌جا حاضرند و همیشه با ما هستند، اما ما همیشه این حضور را درنمی‌یابیم. هرچه توجه ما به محضر ایشان بیشتر باشد، حضور در محضر ایشان را بیشتر درک می‌کنیم؛ لذا «رُبَّ بَعِيدٍ هُوَ أَقْرَبُ مِنْ قَرِيبٍ‏». چه بسا کسی در مجالس اهل‌بیت(ع) به لحاظ مکانی و ظاهری فرسنگ‌ها از حرم ایشان فاصله داشته باشد، اما از کسی که در حرم حضور فیزیکی دارد، بیشتر خود را در محضر ایشان ببیند و محضر اهل‌بیت(ع) را به مراتب شدیدتر درک کند!( الکافی، ج۱۵ ص۸۳) 🖇 برگرفته از کتاب "" ، تحقیق و نگارش علی جعفری هُرستانی 📎 @solooktashkilati