3-2- دوران حركت عالمانة امام حسين(ع) به سوي شهادت:
امام حسین(ع) از ابتدا از شهادت خويش و محل و نحوة آن و حتي تمام جزئيات آن آگاه بودند و دلايل و خواص آن را نيز ميدانستند.
اما از همة اينها مهمتر اينكه، ميدانستند خواست خدا بر اين است، لذا با روي باز پذيراي آن شدند. علاوه بر ايشان، بسياري از مردم نيز از شهادت امام حسين(ع) و حتي نام برخي قاتلان حضرت نيز اطلاع داشتند.
كساني كه به خاطر «برنامة به سوي كوفه» يا «برنامة مبارزه با يزيد» امام(ع) را همراهي ميكردند، وقتي صحنه را به گونهاي ديگر و خلاف آنچه ميپنداشتند، مشاهده نمودند، از امام(ع) جدا شدند. اما آنهايي كه به خاطر شهادت آمده بودند، ثابتقدم ماندند.
بسیاری از محبّان امام حسین(ع)، بر اين باور هستند که انسان بايد به زيارت امام(ع) برود حتی اگر شهيد شود.
ایشان به كربلا ميروند و بعضاً شهيد هم ميشوند، اينها رفتارشان به خاطر برنامهاي بالاتر از «برنامة به سوي كوفه» يا «برنامة مبارزه با يزيد» است، لذا قیمتشان بيشتر است.
اين درجه از برنامه يعني «برنامة به سوی شهادت» در کلام مولا(ع) بسیار مشهود است.
در خانه زيد بن أرقم با حصور رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جلسه تفسيری برگزار میشد.
وجود مبارک حضرت مفسّرانه آن جلسه را اداره میکردند.
جريان پنجاه هزار سال بودن روز قيامت و آیه مربوط به آن مطرح شد.
برخی از اصحاب عرض کردند «مَا أَطْوَلَ هَذَا الْيَوْمَ»، عجب روز طولانی است؟!!
يک روز به اندازه پنجاه هزار سال؟!!
حضرت فرمود: «وَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ» قسم به ذات کسی که جانم در دست اوست، اين پنجاه هزار سال برای برخی از مؤمنين «مِنْ صَلَاةٍ مَكْتُوبَة»
یعنی این زمان بسیار طولانی برای مومنان به اندازه پنج شش دقیقه بیشتر طول نمیکشه!!
مثل يک نماز ظهر چهار رکعتی است پنج شش دقيقه بيشتر نميکشد، پس ميشود انسان راه پنجاه هزار ساله را پنج دقيقه طی کند، پس ميشود!
عمده اين است که انسان تا زنده است و نفس ميکشد نه بيراهه برود و نه راه کسی را ببندد !!
برگرفته از تفسیر آیت الله جوادی آملی
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
«برنامه حسینی»
قسمت یازدهم
انواع برنامههای حسینی(ع):
ادامة برنامة ثار الله[برنامة شهادت]
3-3- دوران پس از شهادت امام حسين(ع) و تأثيرات «ثار اللهيِ» ايشان، تا زمان ظهور امام زمان(عج )[و حتّي در بين رسولاني كه از قبل مطّلع ميگشتند]
سومين دوران كه در قالب آن ميتوان مقولة ثار الله را مطالعه نمود، دوران پس از شهادت امام حسين(ع) و تأثيرات «ثار اللّهيِ» ايشان، تا زمان ظهور امام زمان(عج) است؛ كه در خلال آن تأثيرات زير را بر جاي گذارد:
3-3-1 حجابهاي سخت و قطور اعماق را تا مسافتهاي زياد بشكافد.
مسير، با نور روشن ميشود، اما حُجُب، با خون سوراخ ميگردد. تا وقتي كه در دنيا حُجُب توليد ميشود، بايد خون بزرگ و محترمي جريان داشته باشد تا در حُجُب نقب بزند و بتواند مسير بشريت را از خلال حُجُب قطور و مركب باز كند و جلو ببرد. بدترين حجابها در آخرالزمان خواهد بود.
يعني تا آن زمان بايد «برنامة ثار اللهي» امتداد پيدا كند و اين ماجرا تا زمان ظهور امام زمان(عج) امتداد خواهد داشت[البته تا زماني كه حكومت اوليّة حضرت استقرار يابد].
اگر اين خون جاري نميشد طبق احاديث فراوان، بايد در زمان امام حسين(ع) حركت بشريّت متوقف ميشد، يعني بايد امر امامت منقطع ميگرديد.
«برنامة ثار الله» به خاطر ایجاد روزنه و سپس گسترش آن در ديوار عظيم و سنگي غيبت، تا زمان ظهور امتداد دارد و با خون امام حسين(ع) و تبعات جوششِ خون ايشان، راه ظهور باز ميشود[= حکمت نامگذاری برنامة ثار الله].
3-3-2- اصلاح امّت و امر به معروف و نهي از منكر
اصلاح امّت و امر به معروف و نهي از منكر، زيرمجموعة «برنامة ثار الله» است.
زيرا عمق فاجعة پنجاه ساله در جهان اسلام بيشتر از اين بود كه با مبارزة سياسي و اجتماعي حل شود و اصلاح گردد. مثلاً در روز عاشورا، هنگامي كه امام حسين(ع) ميخواهند مردم را نصيحت كنند، آنها هِلهله ميكنند و سوت ميزنند و دشنام ميدهند؛ يعني ايشان اصلاً «امر به معروف و نهي از منكر» پذير نيستند.
اما بسياري از همين مردم، پس از ريختن خون امام حسين(ع)، از خواب غفلت بيدار شده و بر خود لعنت كرده و تَوّاب ميشوند و درصدد اصلاح و انتقام برميآيند؛ يعني اين خون امام حسين(ع) بود كه در آنها و در نسلهاي بعد و تمام مردم آزادة جهان تأثير كرد و در آنها صفت امر به معروف و نهي از منكر را ايجاد نمود.
امام حسين(ع) با نثار خونشان، دست بسياري از مردم را گرفته و از سقوط نجات دادند.
اگر «برنامة ثار الله» نبود، نمودار رشد و ارتقاء جهان اسلام، منفي گرديده و پيوسته منفي باقي ميماند، يعني به سوي عمق ادامه پيدا ميكرد.
اگر «برنامة ثار الله» نبود، چه بسا ايران، اموي باقي ميماند، اما با تأثير شديد از ثار الله، ايران ابتدا عزادار حسين(ع) و به تدريج شيعة حسين(ع) شد.
خونِ پُر نور حسين(ع) از چشمة عاشورا فوران نمود، ارواح ما را فرا گرفت؛ خون او در ما تبديل به زنده بودن و غيرت و عزم و حركت به سوي مهدي(عج)، و نور او تبديل به معرفت و تشيّع اهلبيت(ع) شد. لذا بايد گفت:
مائيم اصلاح شدگان حسيني(ع). مائيم بيدار شدگان به دست حسين(ع). مائيم رهروان حسين(ع). مائيم در انتظار فرزند حسين(ع). يا لَثاراتِ الْحُسَين(ع).
هدایت شده از توییتر انقلابی
جلسه هیئت، جلسه یوگا نیست که بیطرف باشی
اباعبدالله در یک حادثهی طبیعی از دنیا نرفتهاند
بلکه در یک جنگ سیاسی شهید شدهاند.
#یاتماز_حسینین_پرچمی
#ما_ملت_امام_حسینیم
🗣نجوای دل
@twtenghelabi
هدایت شده از خبر فوری
اصطلاحات تعزیهخوانی
🔹یکی از هنرهای نمایشی اصیل ایرانی تعزیه است که تو روزهای محرم ممکنه تو گوشه کنار شهرمون به تماشا کردنش بشینیم یا دربارهاش بشنویم
@AkhbareFori
هدایت شده از نیروگاه تایمز(صدای مردم قم)
◾️امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
◾️عصر فردا بدنش زیر سُم اسبان است/ مکن ای صبح طلوع
از اشعار مرحوم کربلائی محمود بهجت
نیروگاه❤️تپنده قم
@nirugahtimes
«أعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ»
خداوند اجر ما را در مصیبت امام حسین علیه السلام زیاد گرداند و ما و شما را از خونخواهان او در رکاب حضرت مهدی علیه السلام قرار دهد.