فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرد مورد نظر ما بین فرماندهان نظامی جهان معروف بوده به نابغهی جنگهای نامنظم، این آدم رو میشناسید؟
#شهید_همدانی
#مدافعان_حرم
#مرگ_بر_فتنه_گر
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
✍️ ۱۰ اثر حجاب در کاهش ناهنجاریهای اخلاقی
◻️ بسیاری از پریشان حالی و آشفتگی درونی آدمی ناشی از مشاهدات عینی اوست؛ بر همین اساس شهید مطهری در پاسخ به این پرسش که سرّ حجاب چیست؟! می گوید: «اولین خاصیت حجاب آرامش روانی است؛ در هر جامعه ای که روابط بر اساس عفاف باشد و وسیله تهییج مردان فراهم نشده باشد، این سیر سبب ایجاد آرامش روانی و کاهش ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی خواهد شد.»
◻️ سرکار خانم بنت الهدی افشاری نژاد از طلاب سطح سه تعلیم و تربیت اسلامی جامعة الزهرا (س) در مقاله ای با عنوان «نقش حجاب در کاهش ناهنجاری های اخلاقی با تأکید بر آیات و روایات» آورده است:👇
https://hawzahnews.com/xbQNj
#حجاب
#مقاله
#پژوهش
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
♨️ حکایت
💔پیرزن با کوزه آب شکسته
▪️یک پیرزن دو کوزه آب داشت که آن ها را آویزان بر یک تیرک چوبی بر دوش خود حمل می کرد.
▪️یکی ازکوزه ها ترک داشت ومقدارى از آب آن به زمین مى ریخت، درصورتی که دیگری سالم بود و همیشه آب داخل آن به طور کامل به مقصد می رسید
▪️مدتی طولانی هر روز این اتفاق تکرار می شد و زن همیشه یک کوزه و نیم ،آب به خانه می برد.
▪️ولی کوزه شکسته از مشکلی که داشت بسیار شرمگین بود که فقط می توانست نیمی از وظیفه اش را انجام دهد.
▪️پس از دو سال، سرانجام کوزه شکسته به ستوه آمد و با پیرزن سخن گفت ...
پیرزن لبخندی زد و گفت:
هیچ توجه کرده ای که گل های زیبای این جاده در سمت تو روییده اند و نه در سمت کوزه سالم؟ اگر تو این گونه نبودی این زیبایی ها طروات بخش خانه من نبود، طی این دو سال این گل ها را می چیدم و با آن ها خانه ام را تزیین می کردم ...
▪️هریک از ما شکستگی خاص خود را داریم ولی همین خصوصیات است که زندگی ما را در کنار هم لذت بخش و دلپذیر می کند.
" باید در هر کسی خوبی هایش را جستجو کنی و بیاموزی "
پس به دنبال شکستگی ها نباش که همه به گونه ای داریم فقط نوع آن متفاوت است
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍فوران چشمههای حکمت از قلب انسان، در پرتو رعایت اخلاص
1️⃣ قسمت اول
🔹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم🔸
🔸«رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي»
▪️روایتی که امروز به شرح آن میپردازیم، مربوط به امر مهمّ «اخلاص» است که اگر باشد، افعال ما و کردار ما، فوقالعاده مهم و ارزشمند میشود و اگر نباشد، اعمال و گفتار و کردار ما به پَر کاهی ارزش ندارد.
پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» میفرمایند: «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ»[عیون اخبار الرّضا، ج ۲، ص ۶۹]؛ هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند، چشمههاى حكمت، از قلب وى بر زبانش جارى مىشود.
▪️کلمۀ خلوص، از آن کلماتی است که تصور آن هم نشاط آور است، چه رسد اینکه وجود خارجی هم پیدا کند و انسان واقعاً خالص گردد. در مقابل، کلمۀ ریا، از آن کلماتی است که از تصوّرش نیز تاریکی خاصی ساطع میشود، چه رسد که جامۀ عمل هم بپوشد.
▪️در روایات فراوانی بر لزوم رعایت اخلاص تأکید شده است. از جمله مرحوم کلینی«رحمتاللهعلیه» در جلد دوّم اصول کافی، یک باب به نام «اخلاص» دارد.[الكافي، ج۲، ص۱۵] در یکی از روایات آن باب، از قول امام صادق«سلاماللهعلیه» نقل شده است که ذیل آیۀ شریفۀ: «الَّذي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا»[ملک، ۲]، فرمودهاند: میزان ارزش اعمال، نیّت خالص و صادقانهای است که انسان دارد، نه کثرت اعمال. سپس آن حضرت اخلاص را تعریف کرده و فرمودهاند: «وَ الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»[الکافی، ج ۲، ص ۱۶]؛ یعنی خلوص آن است که وقتی انسان عملی انجام میدهد، نخواهد کسی به جز خدا به او آفرین بگوید. اگر انسان به دنبال تحسین و آفرین گفتن مردم باشد، علاوه بر اینکه به آن دست نمییابد، عملش به پَر کاهی ارزش ندارد و ممکن است او را جهنّمی هم بکند.
🔻إن شاء الله ادامه دارد
#اخلاص
#نیت
#عمل_صالح
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀انس با قرآن
امیرالمؤمنین (علیه السّلام) میفرماید: ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق؛«اَنیق» یعنی آن زیبایی شگفتآور، آن زیباییای که وقتی انسان در مقابل آن قرار میگیرد، به حیرت میافتد؛ زیبایی در قرآن این جوری است. البتّه ما فارسزبانها یعنی غیر عربزبانها و خیلی از عربزبانها این توفیق را ندارند که این زیبایی را درک کنند؛ [ولی] با اُنس زیاد با قرآن میشود درک کرد. وقتی انسان با قرآن اُنس بگیرد، زیاد تلاوت کند، زیاد بشنود، آن وقت میفهمد که غیر از جنبهی معنوی، این زبان، این جملات، چقدر شیوا است، چقدر زیبا است.
🔺بیانات در محفل انس با قرآن کریم - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍فوران چشمههای حکمت از قلب انسان، در پرتو رعایت اخلاص
2️⃣ قسمت دوم
▪️مرحوم شهید دوم«رحمتاللهعلیه» روایتی در موضوع خلوص نیّت نقل میکند. میفرماید در قیامت شخصی را به صف محشر میآورند و به او میگویند: چه کاره بودی؟ چه کردی؟ میگوید: جهاد فی سبیل الله کردم و شهید شدم. خطاب میشود: تو به جبهه رفتی، امّا برای خدا نرفتی، رفتی تا دیگران به تو آفرین بگویند. بعد خطاب میشود او را در آتش جهنّم بیندازید. شخص دیگری را میآورند، میگوید: یک عمر تحصیل علم و خدمت به دین کردم. علم آموختم و به دیگران یاد دادم. قرآن خواندم و به سایرین آموزش دادم. خطاب میشود: برای خدا نبوده، بلکه برای این بوده است که دیگران ببینند و تو را تحسین کنند. او را هم به آتش جهنّم میاندازند. [منية المريد ص ۱۳۴]
▪️استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی«رحمتاللهعلیه» یک وقتی این روایت را برای ما میخواندند و میفرمودند: ببینید شهادت در راه خدا چقدر ارزش دارد؟ ترویج علم که انسان بتواند یک نفر را بسازد: «مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً»[مائده، ۳۲]، چه اندازه اهمیّت دارد؟ اما اگر رنگ خدا به آن نخورد، به قول قرآن کریم: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»[بقره، ۱۳۸]، رنگ خدا که بهترینِ رنگهاست را نداشته باشد، فایدهای ندارد، بلکه ظلمت است.
▪️علامه طباطبایی«رحمتاللهعلیه» عکس آن را هم میفرمودند که بعضی اوقات رنگ خدا به یک عملی میخورد که به حسب ظاهر ارزش چندانی ندارد، امّا آن رنگ باعث میشود عمل انسان، به دنیا و آنچه در دنیاست، ارزش پیدا کند. بعد ایشان آیۀ ولایت را مثال میزدند که بهترینِ آیات دربارۀ امیرالمؤمنین حضرت علی«سلاماللهعلیه» است: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»[مائده، ۵۵]. ایشان میفرمودند: انگشتری که امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» در راه خدا دادند، ارزش مالی نداشت، قیمتی نبود، امّا وقتی رنگ خلوص، آن هم خلوص حضرت علی«سلاماللهعلیه» به آن خورد، به اندازۀ همۀ دنیا و آنچه در دنیاست، ارزش پیدا کرد.
▪️این حرف استاد عزیز ما علامه طباطبایی، مثل خود ایشان، جداً خوب است؛ اگر گفتار و کردار ما رنگ الهی نداشته باشد، خیلی خسارت دارد، پوچ است و به قول قرآن در حد کفر است: «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى كَالَّذي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ»[بقره، ۲۶۴]
▪️نقل میکنند بهلول از جایی عبور میکرد، مشاهده کرد عدّهای مسجد میسازند. پرسيد: چه مىكنيد؟ گفتند: مسجد مىسازيم. گفت: براى چه؟ پاسخ دادند: معلوم است، براى رضاى خدا. بهلول سنگی سفارش داد که روی آن نوشته بود: «مسجد بهلول» و شبانه آن سنگ را در سر در مسجد نصب کرد. بانی مسجد آمد سر و صدا کرد و گفت: من زحمت کشیدهام، من خون جگر خوردهام، مسجد به نام بهلول باشد؟ بهلول گفت: چرا عصبانی هستی؟ اگر برای خدا ساختهای، خدا میداند و به فرض که مردم، به اشتباه تصور کنند که مسجد را من ساختهام، خدا که اشتباه نمیکند.
▪️اگر اعمال انسان رنگ خدا را، حتی به صورت ضعیف داشته باشد، به همان اندازه نورانی خواهد شد و به هر اندازه که رنگ خدا در اعمال بیشتر شود، نورانیّت و فضیلت آن اعمال افزونتر میگردد و بالاخره انسان را به آنجا میرساند که از نظر الهام، هم ردیف انبیاء الهی میشود.
🔻إن شاء الله ادامه دارد
#اخلاص
#نیت
#عمل_صالح
#صبغة_الله
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 #معرفی_نرمافزار
🤔 دلت میخواد یه ویدئوی تبلیغاتی بسازی اما نمیدونی چطور و از کجا شروع کنی؟
🌟 یه برنامه خوب و همه چی تموم که خیلی راحت و سریع ایدههات رو به ایدهآل تبدیل کنی🔰
📱 برنامه موبایلی Intro Maker
🌐 https://www.farsroid.com/intro-maker/
🔺برخی از امکانات و قابلیت های برنامه Intro Maker اندروید:
🔹دارای بیش از ۴۰۰۰ نمونه اینترو رایگان
🔹دارای تمهای مختلف برای اینترو و اوترو مثل بازی، عشق، طبیعت، سفر و …
🔹شامل سبکهای مختلف مثل کارتون، سه بعدی، گلیچ و …
🔹دسترسی به بیش از ۱۰۰ موزیک رایگان و با کیفیت برای استفاده روی اینترو
🔹انیمیشنهای خیره کننده
🔹قابلیت استفاده از عناوین و آرم دلخواه روی ویدئو
🔹فونتهای زیبا و جذاب
🔹شامل صدها استیکر متحرک زیبا برای استفاده روی ویدئوها
🔹امکان ذخیره پروژهها برای ادامه ساخت و ویرایش آنها در زمانی دیگر
🔹امکان استفاده از فایلهای صوتی دلخواه روی ویدئو
#Intro_Maker
#رسانه
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍فوران چشمههای حکمت از قلب انسان، در پرتو رعایت اخلاص
3️⃣ قسمت سوم
▪️وقتی اعمال برای خدا باشد، خدا قدرت تشخیص میدهد: «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»[أنفال، ۲۹]، الهام برای انسان پیدا میشود و این الهامها به قول روایت شریف: «مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه»، از قلب انسان که سرچشمۀ وحی است، منتشر میگردد. زبان هم از باب مثال است، بلکه زبان ما، گوش ما، چشم ما و همۀ اعضای ما، از دل ما سرچشمه میگیرد و صددرصد یک فرد الهی میشویم و میتوانیم بین حق و باطل تمیز قائل شویم. کسی که به لطف خداوند بهخوبی حق را از باطل تشخیص دهد، اگر او را ذره ذره کنند نیز دست از حق و حقیقت برنخواهد داشت.
▪️همچنین اگر واقعاً هیچ چیز به جز خدا و انجام وظیفه، در نظر انسان نباشد، نه تنها اعضاء و جوارح، بلکه تفکر او هم خدایی میشود و راه ورود افکار شیطانی به دل و ذهن او مسدود میگردد. در این صورت، جرقههای شیطانی و انحرافی روی فکرش اثر نمیگذارد و در نتیجه چنین کسی منحرف نخواهد شد.
▪️بنابراین اگر خلوص داشته باشیم، خدا دست ما را میگیرد و در بن بستها و گرفتاریها به فریادمان میرسد و حتی بر اساس این روایت، ظرف چهل روز چشمههای حکمت از قلب به زبان ما جاری میگردد: «جَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ»؛ و امّا اگر خلوص نباشد، کمترین خسارت این است که انسان در مخاطرۀ عجیبی واقع میشود. گاهی یک جرقۀ انحرافی همه چیز را نابود میکند، مثل وقتی که یک جرقۀ آتش روی انبار بنزین بیفتد و بسوزد و بسوزاند.
▪️خدا عاقبت همۀ ما را به خیر کند، من بعضی افراد را دیدهام که بعد از پنجاه، شصت سال، ناگهان یک جرقۀ انحراف در او اثر میگذارد و یک فرد منحرف میشود، ضدّ اسلام و حتی ضدّ بشریت میشود. فراموش نمیکنم در زمان طلبگی ما در قم، طلبهای در حوزه بود که همه او را مقدس میدانستند. ناگهان ظلمت برای او پیدا شد و مثل آدم زکام که نمیتواند رایحۀ خوش سیب را استشمام کند، از استشمام بوی اسلام، دین و معنویّت محروم شد. دین خود را از دست داد و در انحراف غوطهور گردید. وقتی خلوص نباشد، خدا انسان را به حال خودش واگذار میکند و چارهای جر سقوط و انحراف برای چنین کسی نمیماند. یک جرقۀ انحرافی از شیطان انسی یا شیطان جنّی و بدتر از آن از نفس امّاره، او را از راه به در میکند.
▪️قرآن کریم میفرماید: تنها موعظۀ من همین است و بدانید که خیلی مهم است: «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا»[سبأ، ۴۶]؛ تنها موعظۀ قرآن این است که هیچچیزی و هیچکسی، به جز خدا، در نظر انسان نباشد، چه در کارهای فردی و چه کارهای اجتماعی. در حالی که میدانید قرآن سر تا پا موعظه و اخلاق است، ولی اخلاص را تنها موعظه و بهعبارت دیگر، مهمترین موعظه میداند. حضرت امام«قدّسسرّه» مقیّد بودند در درس و در هر فرصتی، این آیه را بخوانند و ما را نصیحت کنند. ایشان در درسهای اخلاق خیلی روی خلوص و روی این آیه پافشاری داشتند.
🔻إن شاء الله ادامه دارد
#اخلاص
#نیت
#عمل_صالح
#صبغة_الله
#فرقان
#حکمت
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀انس با قرآن
اینکه فرمود: اِنَّ هذَا القُرءانَ یَهدى لِلَّتی هِیَ اَقوَم؛ این قرآن «اقوَم» را -«اَقوَم» یعنی استوارتر، بهتر، قویتر، باقوامتر- به شما نشان میدهد، شما را به سمت «اقوَم» راهنمایی [میکند]؛ «اقوَم» در چه چیزی؟ «اقوَم» در زندگی دنیایتان، «اقوَم» در کسب عزّتتان، «اقوَم» در ایجاد حکومتتان و «اقوَم» در زندگی حقیقی و حیات اخرویتان که آن حیات حقیقی است -لَهِیَ الحَیَوان- معارف قرآنی وقتی همهگیر بشود، این جوری میشود. البتّه امروز ما بحمدالله خیلی پیشرفت کردهایم؛ امّا کم است؛ نسبت به آنچه باید باشد کم است، با اینکه نسبت به گذشته بسیار زیاد است؛ لکن بیشتر از این [باید باشد.] باید جوری بشود که جامعهی ما، مرد و زن ما، جوانهای ما با معارف قرآنی اُنس بگیرند؛ اصلاً معارف قرآنی حاکم بر ذهنها باشد. اگر این شد، قدرت استدلال به وجود میآید، قوّت دفاع به وجود میآید، ایمانها کامل میشود، حرکتها [به نتیجه میرسد].
🔺بیانات در محفل انس با قرآن کریم - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍فوران چشمههای حکمت از قلب انسان، در پرتو رعایت اخلاص
4️⃣ قسمت چهارم
▪️آنچه بیان شد راجع به اخلاص در اعمال است، امّا علاوه بر آن خلوص دل هم برای اهل معرفت لازم است. اگر رنگ خدا به عمل انسان بخورد، معلوم است که ارزش آن عمل را چندین هزار برابر میکند و نورانیّت خاصی به آن میبخشد. حال اگر خلوص به دل آدمی بخورد، یعنی هیچ کسی و هیچ چیزی جز خدا در دلش نباشد و واقعاً بگوید: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعينُ»[فاتحه، ۵]؛ آن دل نورانی میشود و اغیار از آن دل میروند. دیگر معلوم است صاحبخانه میآید و وقتی صاحبخانه آمد، هیچ چیزی و هیچ کسی جز خدا در دل نیست و آن دل، عرش خدای رحمان میشود: «قَلْب الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»[بحارالأنوار، ج ۵۵، ص ۳۹].
▪️خداوند متعال میفرماید: من در جهان هستی نمیگنجم، جایگاه من دل بندۀ مؤمن من است: «لَمْ يَسَعْنِى سَمَائِى وَ لَا أَرْضِى وَ وَسِعَنِى قَلْبُ عَبْدِى الْمُؤْمِن»[همان].
▪️خوشا به حال افرادی که با خلوص دل، جدّاً بندۀ خدا هستند و بندۀ هوا و هوس، بندۀ صفات رذیله، بندۀ شیطانهای درون و برون و بندۀ نفس و مشتهیات نفس نیستند. آنان تنها و تنها عبد خدا هستند. مقام عبودیّت از مقام رسالت نیز والاتر است. در تشهّد نماز، ابتدا پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» را عبد خداوند میدانیم و پیش از رسالت، به عبودیّت آن حضرت شهادت میدهیم.
▪️مقام عبودیّت، انسان را به مقام تسلیم و رضا میرساند. نقل میکنند شخصی برای خرید برده به بازار برده فروشان میرود. بردۀ ضعیف و نحیفی را برای او میآورند و به ده برابر قیمت متعارف عرضه میکنند. میپرسد این بردۀ لاغر چرا اینقدر گران است؟ میگویند: او رسم عبودیّت بلد است. برده را میخرد و به خانه میبرد و میبیند جدّاً عبد است؛ اگر به او چیزی بدهند میخورد، ندهند نمیخورد. به او بگویند کار بکن کار میکند، کار نکن، کار نمیکند. برای امتحان او را به چوب و فلک بستند و زدند، هیچ چیز نگفت. ارباب به او گفت: دردت نمیگیرد؟ گفت: بله، درد میگیرد. پس چرا هیچ نمیگویی؟ گفت: من بندۀ تو هستم، اگر من را کتک بزنی باز بندۀ تو هستم. کسی که رسم عبودیّت بلد است، دیگر مقام تسلیم و رضا پیدا میکند. بعضی افراد چون رسم بندگی بلد نیستند و چون مقام تسلیم و رضا ندارند، وقتی به مصیبتی گرفتار میشوند، نمیدانند که از الطاف خفیّۀ خداست و جزع و فزع میکنند. دل این افراد برای خدا خالص نشده است و نتوانستهاند غیر خدا را از آن خارج سازند.
▪️استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی«رحمتاللهعلیه» میفرمودند: هر روزی که مرحوم آقای قاضی«رحمتاللهعلیه» شوخی میکردند و خوشحال بودند، ما میفهمیدیم گرفتاری ایشان بیش از روزهای دیگر است. قرآن کریم می فرماید: «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»[یونس، ۶۲]؛ از گذشته غم و غصه ندارد و نگران آینده هم نیست، شاد است؛ چون خلوص دارد.
🔻إن شاء الله ادامه دارد
#اخلاص
#نیت
#عمل_صالح
#صبغة_الله
#فرقان
#حکمت
#قلب_مؤمن
#عبد
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
نرم افزار های ایرانی🇮🇷 در مقابل نرم افزار های صهیونیستی ✡
🖼📱 #جایگزینهای_ایرانی برنامههای #صهیونیستی
در مقابل هر نرم افزار خارجی، چندین #نرمافزارایرانی میدرخشد.✊✨
👈 البته اینها بخشی از نرم افزار های ایرانی است.
#حذف_جاسوس_افزار_صهیونیستی #حاکمیت_سایبری
#نرمافزار
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍فوران چشمههای حکمت از قلب انسان، در پرتو رعایت اخلاص
5️⃣ قسمت پنجم
▪️دلیل لمّی برای رسیدن به مقام تسلیم و رضا و برای دست یافتن به خلوص، این است که بگوییم: آیا خدا عالم است یا نه؟ آیا خدا قادر برای رفع گرفتاری ما هست یا نیست؟ آیا خدا رئوف و جواد و مهربان است یا نه؟ اگر خداوند این صفات را ندارد، ما چنین خدایی را نمیپرستیم. و چنانچه این صفات را دارد، پس کارهای او صددرصد طبق مصلحت و بر وفق حکمت است و مصیبتها صددرصد مصلحت تامّۀ ملزمه دارد. این دلیل، احتیاج به دانستن فلسفه و منطق و عرفان و اصول هم ندارد، بلکه با کمترین سطح سواد و تحصیلات قابل درک است.
▪️اگر انسان بتواند خلوص دل داشته باشد، به آنجا میرسد که حضرت زینب«سلاماللهعلیها» بعد از تحمّل آن همه مصائب در کربلا میگوید: «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا»[اللهوف، ص ۱۶۰]. میرسد به آنجا که استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی با شنیدن خبر فوت حاج آقا مصطفی گفت: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»[بقره، ۱۵۶]، مرگ مصطفی یکی از الطاف خفیّۀ خدا است.
▪️البته باید توجه شود که بعضی مقامهای معنوی، خصوصیّتی دارد که به همه نمیدهند؛ نظیر حضور قلب که اندکی از افراد میتوانند به آن دست یابند. چه کسی میتواند بگوید من دو رکعت نماز خواندم، در حالی که فکرم در نماز بود؟ چه کسی میتواند ادعا کند که وقتی در نماز «الله اکبر» میگوید، همه چیز را پشت سر قرار میدهد، به جز خدا، و خود را در محضر خدا مییابد و ادب حضور را مراعات میکند؟ این حضور قلب را بهسادگی به کسی نمیدهند، ولی اگر تقوا باشد، پاداش آن تقوا، یکی حضور قلب است و یکی هم این خلوص است. بهدست آوردن اینگونه مقامها، خیلی ریاضت میخواهد، خیلی کار میخواهد، رعایت تقوا بهصورت جدی میخواهد، پا گذاشتن روی نفسامّاره و هوا و هوس میخواهد تا اینکه خلوص، در عمق جان انسان نفوذ بکند.
▪️آنچه در این مبحث توجه بیشتری میطلبد، این است که رعایت خلوص برای همه لازم است، و برای طلاب و روحانیّت، لازمتر است؛ زیرا اعمال طلاب معمولاً توصّلی نیست، تعبّدی است و قصد قربت میخواهد. از اینرو باید رنگ خدا به همۀ کارهای آنها بخورد. طلبه برای درس خواندن، تدریس، تبلیغ، منبر رفتن، اقامۀ نماز جماعت و تا برسد به مرجعیّت، خلوص میخواهد و بدون خلوص نمیشود.
▪️ممکن است مثلاً یک کاسب، یک عمر برای اینکه تأمین زندگیاش کار کند، اما خلوص نداشته باشد و فکر قربة الی الله نیز به ذهنش نرسد، روایت شریف: «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»[الکافی، ج ۵، ص ۸۸] را ندیده و نشنیده باشد و نداند که اگر خالصانه برای معیشت خانواده کار کند، ثواب جهاد در راه خدا را میبرد، با این حال از او انتظار رعایت خلوص در کار را ندارند و اگر رعایت حلال و حرام را در کسب خویش کرده باشد، مأجور است و مؤاخذه نخواهد شد. امّا حساب طلاب و روحانیّت چنین نیست و باید در کارهای خود خالص باشند، وگرنه به غیر از سیاهی و به غیر از قساوت، نصیبی ندارند.
🔻إن شاء الله ادامه دارد
#اخلاص
#نیت
#عمل_صالح
#صبغة_الله
#فرقان
#حکمت
#قلب_مؤمن
#عبد
#حضور_قلب
#طلبه
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀تقوا در هدایتپذیری از قرآن نقش دارد
عزیزان من! با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. آنچه من تأکید میکنم و توصیه میکنم، این است که با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. این ذکر الهی و تقوایی که عرض کردیم، اگر برای ما حاصل بشود، آن وقت هدایت قرآنی هم برای ما آسانتر میشود؛ [چون] «هُدًی لِلمُتَّقین»؛ تقوا که بود، هدایتْ حتمی است؛ چون این قرآن، «هادیِ» بعضی و بعضی را «مُضل» [است]؛ یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَ یَهدی مَن یَشاء؛ این جوری است که بعضیها را از آن طرف میبرد، بعضیها را هدایت میکند. هدایت مال متّقین است. هر چه تقوا بالاتر باشد، هدایت روشنتر و بالاتر است؛ باید این را دنبال بکنیم.
🔺بیانات در دیدار شرکتکنندگان در مسابقات بینالمللی قرآن - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🔻 تبدیل سریع تصویر به متن فارسی
این روش به صورت زیر و با کمک گوگل درایو انجام میشه...
گوگل با ابزار Google Docs امکانی فراهم کرده که شاید در وهله اول به چشم نیاد، اما پشتیبانی عالی از زبان فارسی داره و اینکار رو بخوبی برامون انجام میده، در ادامه روش کار توضیح میدم.
1- مرحله اول : آپلود تصاویر در Google Drive
گوگل درایو باز کنید، یک فولدر داخلش ایجاد کنید و تمام تصاویر یا فایل های اسکن شده خودتون رو آپلود کنید.
https://drive.google.com/
نکته : اگر فایلتون PDF هست میتونید با استفاده از نرم افزار های خوندن PDF یا ابزار های آنلاین مثل این سایت خروجی JPG بگیرید.
🌐 http://pdftoimage.com/
2- مرحله دوم : باز کردن تصاویر در
Google Docs
روی تصاویر کلیک راست کنید و از منو Open With -> Google Docs رو انتخاب کنید.
3- مرحله سوم : گرفتن خروجی متنی
شما به صفحه مشابه تصویر زیر هدایت میشید که در بالای صفحه تصویر آپلود شده و در پایین متن قابل ویراش و جستجو آماده است.
حالا میتونید از منو File -> Download as خروجی مورد نظرتونی (docx، txt و ... ) رو هم انتخاب و دانلود کنید.
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عبرت تاریخ
💠 مگر ما #ایرانی نبودیم؟ مگر ما در جنگ جهانی اول ایرانی نبودیم؟ مگر در جنگ جهانی دوم ایرانی نبودیم؟ مگر به ما هر چه گفتند، نگفتیم (چشم)؟ مگر نگفتند هفده شهر بدهید، گفتیم چشم؟ مگر ما در کودتای ننگین بیست و هشت مرداد که شصت سال قبل بود ...؛
#تاریخ
#ایرانی
#مسجد
#حسینیه
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍اقسام و مراتب اخلاص
1️⃣ قسمت اول
🔹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم🔸
🔸«رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي»
▪️بحث ما به شرح روایت: «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ»[عیون اخبار الرّضا، ج ۲، ص ۶۹]رسید و در این رابطه مقداری راجع به «خلوص» صحبت کردیم. در این خصوص از قول علامه طباطبایی«رحمتاللهعلیه» بیان شد که خلوص، اکسیری است که به هرچه بخورد، پَر کاه هم باشد یک دنیا ارزش پیدا میکند؛ و به هرچه نخورد، حتی اگر یک دنیا ارزش ظاهری داشته باشد، چنان بیارزش میشود که از خاک هم کمبهاتر خواهد شد.
🔻خلوص، به یک اعتبار سه قسم دارد:
▪️قسم اوّل: خلوص در اعتقادات؛ این قسم از خلوص، در واقع همان جملهاى است كه به ما دستور دادهاند دست کم روزى ده مرتبه در نماز بخوانيم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعينُ»[فاتحه، ۵]؛ يعنى خدايا فقط تو را عبادت مى كنم و كرنشم براى توست، چشم داشت به احدى جز تو ندارم، پناهى جز تو ندارم و باور دارم که مؤثرى جز تو در جهان نيست. فطرت انسان نیز فقط مى گويد: خدا، و پیروی از فطرت، خلوص در اعتقادات است: «فَاذا رَكِبُوا فِى الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينَ»[عنكبوت، ۶۵]
▪️قسم دوّم: خلوص در اعمال؛ این قسم مربوط به خلوص در اعضاء و جوارح و در اعمال ظاهری است و معنای آن این است که بهطور کلی کردار و گفتار انسان برای خدا باشد.
▪️قسم سوّم: خلوص در دل؛ خلوص در دل یا در قلب، به این معناست که دل خالص باشد، دل جای خدا شود، هیچچیز و هیچکس جز خدا در دل نباشد و توقع و انتظار تعریف از احدی جز خدا نداشته باشد. بهدست آوردن قسم سوّم خلوص خیلی مشکل است. اگر انسان حالتی پیدا کند که فقط شناخت وظیفه و عملکردن به وظیفه را در نظر داشته باشد، به چنین مقامی میرسد. آنگاه تعریفها و اعتراضها برای او تفاوت ندارد، از تحسین و تمجیدها خوشش نمیآید و از انتقادها ناراحت نمیشود؛ زیرا وظیفۀ خویش را شناخته و به آن عمل کرده است، برای اینکه کارهایش فقط برای خدا بوده و در دلش به غیر از خدا چیزی یا کسی نبوده است.
🔻إن شاء الله ادامه دارد
#خلوص
#اکسیر
#اعتقادات
#اعمال
#دل
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀انس با قرآن
شما جوانهای عزیز، اُنس با قرآن را و تدبّر در قرآن را روزبهروز بیشتر کنید؛ تلاوت قرآن را فراموش نکنید، تدبّر در قرآن را فراموش نکنید. در این خطبهای که از امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) در اینجا خوانده شد، فرمود: ما جالَسَ اَحَدٌ هذَا القُرآنَ اِلّا قامَ عَنهُ بِزیادَةٍ اَو نُقصانٍ زیادَةٍ فی هُدًی وَ نُقصانٍ عَن عَمًی؛ وقتی پای قرآن نشستیم و از کنار قرآن بعد از بهرهگیری از آن برخاستیم، باید هدایت ما افزایش پیدا کرده باشد و کوردلی ما کاهش پیدا کرده باشد؛ معرفت ما باید بیشتر بشود، اُنس ما با معارف حقّه بیشتر بشود، قُرب ما به خدای متعال بیشتر بشود، شوق ما به عبادت افزونتر بشود.
🔺بیانات در محفل انس با قرآن کریم - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍اقسام و مراتب اخلاص
2️⃣ قسمت دوم
▪️اخلاص قلبی، به تدریج باعث میشود که انسان به بندۀ واقعی خداوند مبدّل گردد. بندگی هوا و هوس، بندگی نفس امّاره، بندگی شیاطین جنّی و انسی، بندگی صفات رذیله و بندگی مخلوقات را رها کند و به جز خدا بندۀ کسی یا چیزی نباشد. به این جایگاه، مقام عبودیّت میگویند. همین مقام عبودیّت است که انسان را به مقام لقاء و فنای الهی میرساند، که به قول حضرت امام خمینی«قدّسسرّه» تازه اوّل راه است. در پی آن، سالک، سیر غیرمتناهی پیدا میکند، حتی در بهشت نیز به سوی خدا سیر غیر متناهی دارد و تا خدا، خدایی میکند، این بنده به سوی خدا به پیش میرود.
▪️اگر رنگ خدایی به اعمال انسان و مهمتر به قلب و نیّتها و افکار او بخورد، به چنین مقامهایی خواهد رسید. رنگ خدا همان است که قرآن کریم میفرماید: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»[بقره، ۱۳۸].
اهل معرفت نباید صرفاً به فکر صحّت اعمال و عبادات باشند، بلکه باید میزان اخلاص را در اعمال و نیّات خود بسنجند. باید ببینند که رنگ خدا، «صِبْغَةَ اللَّه» به کردار و افکارشان خورده است یا نه؟ در واقع باید ارزش اعمال خود را با میزان «اخلاص»، اندازهگیری کنند.
🔻«اخلاص»، مراتبی نیز دارد. برای این فضیلت ارزشمند، هفت مرتبه برشمردهاند که با توجه به هدف و انگیزۀ انسان از انجام اعمال و عبادتها، نامگذاری میشود.
▪️مرتبۀ اوّل: منافع دنیوی؛ گاهى انگیزه یا داعى انسان، دنياست. مثلاً برای رفع گفتاری نماز مستحب میخواند یا برای برآورده شده حاجتی، یک کار خیر انجام میدهد. این مرتبه از خلوص خوب است و مثل ریا نیست که عمل را باطل کند، ثواب هم دارد، ولی کمترین مرتبه از این فضیلت ارزشمند است.
▪️مثال دیگر اینکه، یک سخنران برای سخنرانی و موعظه، پول دریافت کند؛ در این صورت، عمل او بهجای اینکه فقط برای خدا باشد، به اصطلاح داعی بر داعی است. این عمل، گرچه صحیح است، امّا ضعیفترین مرتبۀ خلوص را دارد و برکات و تأثیرات موعظهای که به جز خدا برای هیچ چیز و هیچ کس نباشد را نخواهد داشت.
▪️در واقع، در این مرتبه، محرّک انسان برای انجام عمل، دنیا و منافع دنیوی است، گرچه نیّت رضای خدا هم دارد و عمل را برای خدا انجام میدهد. نماز جناب جعفر طیّار را برای خدا میخواند، امّا محرّک او برای نماز، رفع حاجت دنیوی و گرفتاری اوست. درخواست منافع دنیوی در قرآن کریم آمده و جزو دعاهای قرآنی است: «رَبَّنا اتِنا فِى الدُّنيا حَسَنَةً و فِى الآخِرَةِ حَسَنةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ»[بقره، ۲۰۱]
🔻إن شاء الله ادامه دارد
#خلوص
#اکسیر
#اعتقادات
#اعمال
#دل
#اخلاص_قلبی
#عبودیت
#مراتب_اخلاص
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی نرم افزار xrecorder👆👇
در این ویدیوی آموزشی این نرم افزار و قابلیت های آن را بیان کرده است.
واقعیت اینه که اگر از اسکرین رکوردهای دیگه استفاده می کنید اونها را فراموش کنید و بیایید به سراغ xrecorder.
https://www.aparat.com/v/iux0C
#نرم_افزار
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
13950530_17307_192k.mp3
3.2M
🎙 مسجد، مرکز خلوص
🗓 روز جهانی مساجد
#مسجد
#پایگاه_معرفت
#پایگاه_روشنگری
#فکر_درست_کن
#مرکز_تصفیه_قلوب
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍اقسام و مراتب اخلاص
3️⃣ قسمت سوم
▪️مرتبۀ دوم(از مراتب اخلاص): خوف خدا و ترس از کیفر اعمال؛ انسانها برخی اعمال را برای خوف از قهر و غضب الهی و بهخاطر ترس از عذاب جهنّم بهجا میآورند. در واقع، خداوند که منشأ رحمت و مغفرت است، ترس ندارد و این افراد از عاقبت کردار خویش میترسند. این مرتبه نیز داعی بر داعی است. مثلاً برخی نماز میخوانند یا روزه میگیرند که جهنّم نروند و اگر خدا جهنم نداشت، معلوم نبود آنها واجبات را بهجا آورند. همۀ انبیای الهی، انذار داشتهاند و بهواسطۀ ترس از عقوبتهای برزخی و اخروی، مردم را هدایت و کنترل کردهاند. اساساً یکی از نیروهای کنترل کنندۀ انسان، انذار و مقام خوف است. حتی اگر باور هم در کار نباشد، انسان میتواند با توجه و با دوری از غفلت، خودش را کنترل نماید. قرآن کریم میفرماید: «أُولئِكَ الَّذينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلى رَبِّهِمُ الْوَسيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَ يَخافُونَ عَذابَهُ إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ كانَ مَحْذُوراً»[اسراء، ۵۷]
▪️مرتبۀ سوّم: تمنّای بهشت؛ انذار تنها، برای هدایت بشر کافی نیست و در کنار آن، تبشیر، بهمعنای تشویق و تحریک به بهشت، لازم است. قرآن کریم، انذار و تبشیر را با هم بیان کرده و برای هدایت انسانها به کار برده است. گروهی از مردم، اعمال خویش را به شوق رسیدن به بهشت و به طمع برخورداری از نعمتهای آن انجام میدهند. قرآن کریم نیز بندگان را برای دریافت پاداش تشویق کرده، میفرماید: «لِمِثْلِ هذا فَلْيَعْمَلِ الْعامِلُونَ»[صافات، ۶۱].
▪️این مرتبه نیز داعی بر داعی است و با اینکه عمل را برای خدا و رضای خدا انجام میدهد، ولی محرّک او، اشتیاق رسیدن به بهشت است و به نعمتهای بهشتی طمع میورزد.
▪️مرتبۀ چهارم: حیا از خداوند؛ گاهی انسان به مقامی میرسد که در مقابل خداوند متعال، حیا پیدا میکند. این شرم و حیا موجب میشود گناه نکند یا واجبات را به جا آورد. در واقع، به قول استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی«قدّسسرّه»، همهجا را محضر خدا میداند و ادب حضور را مراعات میکند. این ادب حضور، از حیا گرفته شده است. انسان در این مرتبه، خداوند و اولیای خدا را ناظر بر اعمالش میداند: «قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرىَ اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ»[توبه، ۱۰۵]، حتی خدا را ناظر بر افکار و نیّتهایش و ناظر بر دلش میداند: «أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»[ أنفال، ۲۴] و از خدایی که از همه به او نزدیکتر است: «أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ»[ ق، ۱۶]، حیا میکند.
▪️در این مرتبه، حیا محرّک انجام عمل است و باز هم داعی بر داعی است.
🔻إن شاء الله ادامه دارد
#خلوص
#اکسیر
#اعتقادات
#اعمال
#دل
#اخلاص_قلبی
#عبودیت
#مراتب_اخلاص
#منافع_دنیوی
#خوف
#بهشت
#حیا
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀انس با قرآن
اگر با قرآن اُنس گرفتیم، آنوقت این فرصت پیدا خواهد شد که صاحبان فکر از قشرهای مختلف، بر روی نکات قرآنی تدبّر کنند، چیزهایی را از قرآن استفاده کنند، استنباط کنند، بفهمند و به سؤالات گوناگون زندگی جواب بدهند.
🔺بیانات در محفل انس با قرآن کریم - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍اقسام و مراتب اخلاص
4️⃣ قسمت چهارم
▪️مرتبۀ پنجم: شکر خداوند و وفا به او؛ در این مرتبه، انسان برای تشکر از خداوند و برای اعلام وفاداری به او، به انجام اعمال نیکو و عبادات مبادرت میورزد.
▪️پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» به قدری عبادت میکردند که پاهای ایشان ورم میکرد. آیۀ شریفه نازل شد: «طه، ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى»[ طه، ۱و۲]. به ایشان میگفتند: چقدر عبادت میکنید؟ چرا تا این حد خود را به رنج می اندازید؟ میفرمودند: «أَ لَا أَكُونُ عَبْداً شَكُورا»[الکافی، ج ۲، ص ۹۵]؛ من شکرگزار نعمت های خدا نباشم؟
▪️نقل میکنند حضرت عیسی«سلاماللهعلیه» به یک نفر نابینای فلج برخورد کردند که به غیر از زبان هیچ چیز نداشت. نه چشم داشت، نه دست و پا، و نه فرشی که روی آن زندگی کند. کنار یک خرابه روی زمین افتاده بود و مرتب خدا را شکر میکرد و میگفت: «الحمدلله ربالعالمین». به او گفتند تو با این وضعیت، چرا حمد میگویی؟ گفت: خداوند به من قلب و زبانی شاکر عنایت فرموده، پس چرا عبادت او را بهجا نیاورم؟ الحمدلله که زبان دارم و میتوانم شکر کنم.
▪️در این مرتبه هم توجه انسان به نعمتهای ظاهری و باطنی: «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً»[لقمان، ۲۰]، او را به مقام شکر و وفا میرساند و در واقع، شکرگزاری و وفاداری، محرّک انجام عمل است. یعنی در حالی که برای خدا عمل میکند، امّا داعیِ او شکر و وفاست، یعنی داعی بر داعی است.
▪️مرتبه ششم: محبّت خداوند؛ اگر آدمی به کسی یا چیزی محبّت داشته باشد و عشق بورزد، حاضر است برای معشوق و محبوب خویش دست به هر کاری بزند. حال اگر محبوب او خداوند متعال باشد و بهخصوص اگر محبت و عشق خدا در دل او رسوخ کرده و در عمق جانش ریشه دوانده باشد، این محبّت، محرّک مؤثری برای انجام اعمال نیکو و عبادات در وی خواهد شد. نماز برای چنین کسی یک معاشقه است، چون مکالمه با خداست. از انفاق در راه خدا، لذت میبرد، زیرا همانطور که محبّت انسان به یک شخص باعث میشود، وابستگان به او را هم دوست داشته باشد، محبّت به خدا نیز خواهناخواه سبب محبّت به بندگان و مخلوقات او خواهد شد و از این جهت خدمت به خلق خدا، برای چنین کسی لذتبخش است.
▪️در این مرتبه، محرّک انسان برای عمل یا داعی او، محبّت به خداست که نوعی داعی بر داعی است؛ البته محبّت خداوند دو طرفه است، چنانکه قرآن کریم میفرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ»[مائده، ۵۴]
🔻إن شاء الله ادامه دارد
#خلوص
#اکسیر
#اعتقادات
#اعمال
#دل
#اخلاص_قلبی
#عبودیت
#مراتب_اخلاص
#منافع_دنیوی
#خوف
#بهشت
#حیا
#شکر
#محبت
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روشی برای
تبدیل pdf فارسی به word
✅در کمتر از نیم ساعت ۱۰۰صفحه را به متن قابل تعییر تبدیل کنید.
#نرم_افزار
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍اقسام و مراتب اخلاص
5️⃣ قسمت پنجم
مرتبۀ هفتم: خداوند متعال؛ مرتبۀ هفتم خلوص آن است که در انجام عمل، هیچ انگیزه و هیچ داعیِ دیگری به جز خداوند متعال برای انسان نیست. این مرتبه، مختصّ معصومین«سلاماللهعلیهم» و بعد از ایشان مختصّ افرادی است که تالیتلو معصوم باشند. چنانکه امیرالمؤمنین علی«سلاماللهعلیه» میفرمایند: «مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لَا طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك»[بحار الانوار، ج ۶۷، ص ۱۸۶]. انصافاً تنها کسی مثل امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» میتواند بگوید: خدایا من تو را فقط و فقط به خاطر خودت عبادت میکنم و عبادت من برای ترس از جهنّم یا به طمع بهشت نیست. وقتی در نظر انسان دنیا و عالم هستی در مقابل خداوند متعال، پوچ و بیارزش باشد، میتواند در انجام اعمال و حتی در افکار و نیّات، هیچ چیزی و هیچ کسی جز خدا را در نظر نیاورد. امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» در خصوص دنیا میفرمایند: «فَإِنَّهَا عِنْدَ ذَوِي الْعُقُولِ كَفَيْءِ الظِّل»[ نهج البلاغه، خطبۀ ۶۳]، دنیا در نظر افراد عاقل و خردمند، مثل سایه است.
والاترین مرتبۀ خلوص، همین مرتبۀ هفتم است که داعی بر داعی نیست و یک داعی دارد، آن هم خداوند سبحان است. انگیزه و داعی فقط خداست و همۀ اعمال و افکار و حتی دل انسان رنگ خدا دارد. همان رنگی که به تعبیر قرآن بهترینِ رنگها است: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»[بقره، ۱۳۸].
در این مرتبه، نه تنها ترس از عذاب و شوق بهشت، انگیزۀ عمل نیست، بلکه محبّت خدا نیز کارساز نخواهد بود و همه چیز فقط برای خود خداست، تمام گفتار و كردار انسان براى خداست و معنا ندارد براى غير خدا، حرکتی از او سر بزند؛ زیرا تمام دلش را خدا که صاحب خانه است، فراگرفته و توانسته است اغیار را از دل خارج سازد: «قَلْب الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»[ بحارالأنوار، ج ۵۵، ص ۳۹].
اگر انسان بتواند صاحب خانه را به خانه بیاورد، و دلش را از خدا پر کند، به جايى مى رسد كه همچون تشنهاى كه تشنگى را دريافته است، خدا را مىيابد. آنگاه بتها را يكى پس از ديگرى شكسته، و درونش را از همۀ كدورتها، پلیدیها و رذائل پاك مىسازد و فضیلتها را در دل مینشاند. پس از آن، خود به خود نور خدا در دل وی جلوهگر خواهد شد. در این حالت، خدا بر دل او حكومت میكند و هیچ کسی یا هیچ چیزی جز خدا در دلش راه نمییابد و وجود او سراسر خدایی میشود. خوشا به حال این افراد.
#خلوص
#اکسیر
#اعتقادات
#اعمال
#دل
#اخلاص_قلبی
#عبودیت
#مراتب_اخلاص
#منافع_دنیوی
#خوف
#بهشت
#حیا
#شکر
#محبت
#خداوند_متعال
#امیر_المؤمنین
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang