eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمؤمنین علیه السلام: اى فرزند آدم! اندوه روز نیامده را بر اِمروزت میفزا، زیرا اگر روزِ نرسیده، از عمر تو باشد خدا روزى تو را خواهد رساند 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش بعضا پیش میاد که همکلاسی ها یا همکارهای جنس مخالف در محیط کار یا بیرون از آن، بهمون سلام میکنن، با اینکه این افراد فقط به قصد احترام و ادب سلام میکنن و قصد دیگه ای هم ندارن.آیا جواب سلام آنها واجبه؟ آیت الله سیستانی 📝پاسخ جواب سلام آنها واجب است. آنچه اشکال دارد، داشتن روابط دوستانه با نامحرم است که موجب مفسده می باشد.
🔰 برنامه چالشی «بدون توقف» با موضوعات متنوع و مختلف به بررسی شبهات و معضلات اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی می پردازد. 💠 مجموعه موضوعات مطرح شده در برنامه بدون توقف که گفتگو های چالشی حول محور آن برگزار شده است: 🔻عملکرد شوراي نگهبان 🔻فعاليت هاي سياسي دانشجويان 🔻مجلس شوراي اسلامي 🔻بررسي عملکرد قوه قضائيه 🔻عملکرد 40 ساله جمهوري اسلامي 🔻دنياي سلبريتي ها 🔻بررسي چالش هاي روز جوانان 🔻حجاب 🔻بررسي مباني ولايت فقيه 🔻بررسي چالش هاي فرزند آوري و کهنسالي جمعيت 🔻شبهات و چالش هاي ازدواج 🔻چالش هاي مسجد محوري 🔻پرسش و پاسخ درباره ي افزايش قيمت بنزين 🔻بررسی چالش هاي انتخابات 🔻افول آمريکا 🔻ابعاد وظائف قوه قضائيه 🔻دين داري علل سستي و قوت 🔻چالش هاي دين گريزي جوانان 🔻بررسي چالش هاي حجاب 🔻بررسي چالش هاي مربوط به سپاه 🔻پاسخ به شبهات روابط دختر و پسر 🔻چالش هاي انتخابات آمريکا 🔻چالش هاي اقتصادي کشور 📲 مباحث مورد علاقه را می توانید از قسمت آرشیو رایگان دانلود کنید: https://tv3.ir/program/187484 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠با طلابی که با دشمن همکاری می کنند چه باید کرد ؟ 🔹آیت الله حسینی قزوینی : ▪️«آیت الله نوری همدانی حفظه الله» نقل می‌كرد می‌گفت: «امام» كه سال 42 از زندان آزاد شد، ما خدمت ایشان برای دیدن‌شان رفته بودیم. اكثر اساتید و بزرگان بودند، از «قزوین» هم آقای «شهیدی» امام جمعه «قزوین» آمده بود. ایشان خیلی آدم مقتدری بود. در زمان شاه که در یكی دو نقطه کشور نماز جمعه می‌خواندند، یكی از آن‌ها نماز جمعه «قزوین» بود كه آقای «شهیدی» می‌خواند. آقای «نوری» می گفت: امام دو سه مرتبه گفت: همه چیز برای ما قابل حل است؛ ولی این طلبه‌هایی كه در «ساواك» و در «دارالترویج» رفت و آمد دارند، نمی‌دانیم با این‌ها چه كار كنیم؟ می‌گفت: مرتبه دوم و سوم كه امام گفت نمی‌دانیم با این‌ها چه كار كنیم؛ آقای «شهیدی» گفت: آقا این‌ها را بدهید ما ببریم «قزوین»، یك كارشان می‌كنیم!😝😝 می‌گفت: ما اولین بار بود دیدیم «امام» با صدای قهقه خندیدند. ما تا آن روز خنده با صوت بلند «امام» را ندیده بودیم▪️ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی در عبارتی منسوب به امام زمان ( الکافی کاف لشیعتنا ) - بخش اول 🔹به جرات می توان گفت کتاب کافی معتبرترین کتاب روایی مکتب تشیع است . ویژگی هایی چون دربرداشتن یک دوره کامل معارف دینی ، شخصیت والای کلینی نزد شیعه ، امتیاز تاریخی زمان تالیف ، ابتکار و نوآوری در تدوین احادیث ، دقت در متن و سلسله اسناد و کثرت روایات این کتاب را در زمره مهمترین کتب تاریخ تشیع قرار داده است . ♦️یکی از مطالبی که وهابیون به آن استناد کرده ،قولی است که از جانب امام زمان علیه السلام در مورد کتاب اصول کافی بیان می شود که ایشان فرموده اند : " کاف لشیعتنا " یعنی کتاب اصول کافی برای شیعیان ما کافی است. اما آیا این جمله واقعا از جانب امام زمان (ع) صادر شده است ؟ صحت انتساب این قول به امام زمان (ع) در چه حدی است ؟ 🔸قرائن موجود و کلام برخی بزرگان بر غلط بودن انتساب 🔻1-این کلام هرگز از خود شیخ کلینی یا شاگردان یا افراد منتسب به ایشان صادر نشده است . گویا سال ها بعد از تالیف این کتاب برخی از علماء به چنین مطلبی اعتقاد داشته اند . اصولا مگر می شود مطلبی به این مهمی را امامی معصوم در شان کتابی گفته باشد ولی مولف اصلا در هیچ جا اشاره ای به آن نکند 🔻2-علمای شیعی بعد از تدوین کافی به آن اکتفا نکرده و شروع به تدوین کتب حدیثی کردند . در صورت صحت این انتساب نمی توان گفت که این بزرگواران به کلام معصوم وقعی ننهاده اند . 🔻3-علامه مجلسی که رویکردی اخباری دارد از افرادی که قائل به عرضه کافی و کافی دانستن آن بدست امام زمان هستند با لفظ مجازفین ( گزافه گو ) یاد کرده است ( مراه العقول ج 1 ص 22 ) 🔻4-محدث نوری هیچ اصل و اساسی برای این کلام در مولفات علماء ندانسته و کلام محدث استرآبادی را موید بر نظر خود ذکر می کند ( مستدرک الوسائل ج3 ص 470 ) 🔻5-علامه عسکری قائل این نظریه را فردی مجهول دانسته که احدی او را نمی شناسد ( معالم المدرستین ج 3 ص 283 ) 🔻6-محقق خویی در معجم رجال الحدیث ج 1 ص 92 چنین می گویند : المتحصل انه لم تثبت صحه جمیع روایات الکافی بل لاشک فی ان بعضها ضعیفه بل ان بعضها یطمان بعدم صدورها من المعصوم ادامه دارد ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: برادر جز در هنگام نیازمندی شناخته نمی شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش در هنگام غسل كردن ايا بايد به داخل گوش و سوراخ گوش كه گوشواره هست دست كشيد يا نه احتياجي نيست و اب خودش نفوذ ميكنه؟ 📝پاسخ در هنگام غسل همين که به ظاهر بدن (جاهايي که ديده مي شود) آب برسد (که معمولاً آب مي رسد) کفايت ميکند و لازم نيست داخل سوراخ گوش و داخل بینی شسته شود يا دست کشيده شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠من بیشترین اشکالات رو بر خودمون می کنم، موانع ما عمدتا موانع درونی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر فیلم هفت و نیم: 🔹این فیلم چالشی و جنجالی که محصول مشترک بین ایران و افغانستان است در سال ۱۳۹۹ تولید شده است. 🔻فیلم ماجرای زندگی هفت دختر افغانستانی و ایرانی را در هفت اپیزود به صورت سکانس پلان روایت می‌کند وقصه دخترانی است که جمعه شب مراسم عروسی آن‌ها برگزار می شود، اما هر کدام از آن‌ها به نوعی درگیر مسئله‌ای هستند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️فتوای عجیب و غریب محمد بن اسماعیل بخاری صاحب معتبرترین کتاب روایی اهل سنت 🔹اگر اهل یک آبادی، از شیر یک گاو یا گوسفند و یا شتری بخورند، تمام اهالی آن آبادی، با یکدیگر برادر و خواهر رضاعی شده و به یکدیگر محرم می شوند!!😝 🔸«سرخسی» حنفی، در کتاب «المبسوط» راجع به این مسأله می‌نویسد: ▪️«ولو أن صبيين شربا من لبن شاة أو بقرة لم تثبت به حرمة الرضاع لأن الرضاع معتبر بالنسب وكما لا يتحقق النسب بين آدمی وبين البهائم فكذلك لا تثبت حرمة الرضاع بشرب لبن البهائم و كان محمد بن إسماعيل البخاري صاحب التاريخ رضي الله عنه يقول تثبت الحرمة و هذه المسألة كانت سبب اخراجه من بخارا فإنه قدم بخارا في زمن أبي حفص الكبير رحمه الله و جعل يفتي فنهاه أبو حفص رحمه الله و قال لست بأهل له فلم ينته حتى سأل عن هذه المسألة فأفتى بالحرمة فاجتمع الناس و أخرجوه»▪️ اگر دو کودک از شیر یک گوسفند و یا یک گاو بنوشند، به واسطه چنین امری نشر حرمت ثابت نمی‌شود (محرمیت رضاعی ایجادنخواهد شد)؛ چرا که محرمیت رضاعی به واسطه نسب ایجاد می‌شود و همچنان که ارتباط نسبی بین آدم و حیوان ایجاد نمی‌شود؛ محرمیت رضاعی نیز با نوشیدن شیر حیوانات به وجود نمی‌آید. اما محمد بن اسماعیل بخاری صاحب تاریخ می‌گوید: (به واسطه چنین امری) محرمیت ایجاد می‌گردد، و همین مسأله باعث اخراج او از شهر بخارا شد؛ چرا که او در زمان ابوحفص کبیر وارد بخارا شد و شروع به صدور فتوا نمود؛ اما ابوحفص او را از این کار نهی ‌نموده و به او می‌گفت: تو اهلیت این کار را نداری، اما او از این کار دست برنداشت تا این که در مورد این مسأله از او سؤال شد و او نیز چنین فتوایی را صادر کرد که همین امر سبب شد تا مردم جمع شوند و او را از شهر بیرون نمایند. المبسوط، ج 30، ص 297؛ دار النشر: دار المعرفة - بيروت 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ ابن عربی و انقطاع عذاب 🔹ابن عربی معروف به شیخ اکبر از بزرگترین و مشهورترین چهره های عرفان نظری در طول تاریخ بلکه می توان گفت بنیان گذار آنست . ♦️از جمله اعتراضاتی که بر ابن عربی شده ، اینست که او همه گناهکاران حتی ملحدان و کافران را بالأخره ناجی و رستگار دانسته و به انقطاع عذاب (به معنی درد و رنج) حتی از کفار قائل شده است .🧐 🔸 محی الدین می گوید که کفار هم اگر چه در آتش دوزخ 🔥مخلدند و هرگز از آن بیرون نمی آیند، ولی پس از مدتی به آتش جهنم عادت کرده و در نتیجه دوران عذاب پایان می‌پذیرد و زمان نعمت و سعادت فرا می‌رسد ، عذاب ، گوارا گشته و در این حالت عذاب را به واسطه عذویت طعمش «عذاب» می‌نامند . 🔵 در فص یونسی فصوص الحکم چنین می گوید : و لکن فی النار إذ لا بدّ لصورة النار بعد انتهاء مدّة العقاب أن تکون برداً و سلاماً علی من فیها و هذا نعیمهم 🔴در فتوحات مکیه می‌نویسد: فهم یتلذذون بما هم فیه من نار و زمهریر و ما فیها من لدغ الحیّات و العقارب؛ کما یتلذّ أهل الجنة بالظلال و النور و لثم الحسان من الحور. ⚫️در جای دیگر فتوحات می گوید : قلت إنه في عذاب هكذا يكون أهل النار ف‌ لاٰ يَمُوتُ فِيهٰا وَ لاٰ يَحْيىٰ أي لا يستيقظ أبدا من نومته فتلك الرحمة التي يرحم اللّٰه بها أهل النار الذين هم أهلها و أمثالها كالمحرور منهم بتنعم بالزمهرير و المقرور منهم يجعل في الحرور و قد يكون عذابهم توهم وقوع العذاب بهم ⚪️و اضافه می کند : و أما أهل النار الذين هم أهلها و لم يقل أهل العذاب و لا يلزم من كان من أهل النار الذين يعمرونها أن يكونوا معذبين بها فإن أهلها و عمارها مالك و خزنتها و هم ملائكة و ما فيها من الحشرات و الحيات و غير ذلك من الحيوانات التي تبعث يوم القيامة و لا واحد منهم تكون النار عليه عذابا كذلك من يبقى فيها لا يموتون فيها و لا يحيون و كل من ألف موطنه كان به مسرورا و أشد العذاب مفارقة الوطن فلو فارق النار أهلها لتعذبوا باغترابهم عما أهلوا له 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: به کاری که درستی آن برایت روشن نیست تصمیم مگیر. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش شستن دست وصورت قبل از وضو به طوری که بدون خشک کردن,در ادامه وضو بگیریم,درسته؟ برای سجده سهو که با سلام بیجا یا کلام بیجا درنماز واجب میشود, این کلام در چه حد باشد سجده سهو واجب میشود؟ مثلا در نماز ۴رکعتی در رکعت دوم بعداز تشهد یک کلمه بگوییم السلام یا السلام علیک بعد زود متوجه بشیم و قیام کنیم,سجده سهو واجب میشود؟ مقلد: ایت الله مکارم شیرازی 📝پاسخ شستن دست وصورت قبل از وضو اشکال ندارد و شستن دستها تا مچ مستحب است. کلام بى جا، یعنى سهواً به گمان این که نماز تمام شده حرف بزند. هرگاه اشتباهاً «السلام عليك أيها النبيّ و رحمةالله و بركاته» را بگويد سجده سهو واجب نيست، بلكه مستحبّ است ، ولي اگرمقداري از دو سلام ديگر را بگويد، احتياط واجب انجام سجده سهو است. رساله 16 مرجع مسأله 1242
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگی زیبا از سخنرانی اخیر رهبر عظیم الشأن: 🔸یادداشتی که سردار چند ماه پیش از شهادتش برای دخترش نوشته است و او برای رهبری می خواند. 🔹رهبر انقلاب: به گفته یک عزیزی کفش پای سلیمانی هم بر سر قاتل او شرف دارد. 🖤با نزدیک شدن سالگرد شهادتت، دلمان کباب می شود و گریه می کنیم برای نبود مالک اشترمان سردار دل ها.😭😭 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 معرفی استاد مجاهدی از شاگردان آیت الله سعادت پرور: 🔹 سخت مشغول فعالیتهای تبلیغی و سفرهای خارجی بود که آوازه استاد به او رسید. با دلی سوزان و لبانی پر عطش نشانی منزل استاد را جویا شد. کوچه پس کوچه های تنگ بازار را زیر و رو کرد. انتهای یکی از این کوچه ها ، خانه ای کوچک و پر رمز ، در را کوبید. صاحب کتاب جمال آفتاب ، از پشت در نقاب از رخ افکند و با جمال آفتابی اش ، دل رمیده این مجذوب را ربود. 🔸داستان او و استادش از همان روز شروع شد. آن قدر بالا رفت که استاد درباره او فرمود : «چهار تن را تربیت کرده ام تا حوزه از استاد عرفان ، تهی نباشد. "مجاهدی"، یکی از آن چهار است.» 🔹استاد با او شرط کرده بود؛ باید قید خیلی چیزها را بزنی؛ از جمله مسئولیتهایت در خارج از کشور. او هم با استاد عهد کرد که بر سر این پیمان بماند. آن قدر محکم بر عهدش ایستاد ، که پس از دو ماه نمایندگی امام ـ رحمه الله ـ در سوریه ، قید همه چیز را زد و کبوتر جَلد آسمان معرفت شد. 🔸استاد زیاد دیده بود؛ از درس اخلاق «شهید قدوسی» و « آیت الله مشکینی» و «آیت الله احمدی میانجی» ، تا درس فلسفه ژیلسون و فلسفه هگل « شهید بهشتی» ، همه زلال بود ؛ ولی ظرف او بزرگتر از اینها بود. او فقه و فلسفه و اخلاق را جدی دنبال می کرد ؛ ولی عرفان نظری و عملی برای او چیز دیگری بود. همین بود که از میان این همه استاد متخلق ، آیت الله پهلوانی را برگزید و تا آخر رهایش نکرد. خودش می گوید: «هر چه دارم از استاد پهلوانی است.» 📲 لینک کانال تلگرامی استاد مجاهدی: https://t.me/maareffetrat 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️علوم لازم برای اجتهاد از دید محقق خویی 🔹در اجتهاد و توان علمی محقق خویی شک و شبهه ای وجود ندارد
. 🔰 مقدمات اجتهاد مسئله ای است مهم که روند حوزه و نوع تحصیل آن در حوزه با اشکالات عدیده ای مواجه است که بزرگان و اهل فن من جمله رهبری مطالبی بیان کرده اند. 💠 در نوشتار حاضر مطلبی را در این زمینه از کتاب کفایه و دو حاشیه مشهور آن از 🔹مرحوم مشکینی(از شاگردان معروف آخوند، که مشهورترین حاشیه بر کفایه است.) و 🔹 شیخ باقر ایروانی از شاگردان شهید صدر ارائه می شود: ❇️ لايخفى احتياج الاجتهاد إلى معرفة العلوم العربية في الجملة و لو بأن‏ يقدر على معرفة ما يبتني عليه الاجتهاد في المسألة بالرجوع إلى ما دون فيه‏ و معرفة التفسير كذلك كفاية الأصول ( طبع آل البيت )، ص: 468‏ ✅ قوله قدس سره: (العلوم العربية في الجملة.). إلى آخره. و الظاهر أن المراد فيها خصوص النحو و الصرف و اللغة، و أما علم البلاغة- بأقسامه الثلاثة- فلا يحتاج إليه الفقه، نعم بعض مسائل علم البيان- مثل الحقيقة و المجاز- كذلك، إلا أنه- لكون هذه المباحث منقحة في الأصول- لا يكاد يكون موقوفا عليه تعيينا، و الكلام في الموقوف عليه التعييني. منتهى الدراية في توضيح الكفاية، ج‏8، ص: 436 ✅ يمكن أن يقال: إن المجتهد لا يحتاج إلى ذلك، فإن الاستنباط يتوقف على معرفة واقع الفاعل و المفعول مثلا، و ليس على اسمهما، و معلوم أن واقع ذلك يعرفه كل إنسان بفطرته، فحينما نقول مثلا: ضرب زيد عمروا يفهم كل إنسان أن زيدا هو الذي صدر منه الضرب، و أن عمروا هو الذي وقع عليه الضرب، غايته لا يمكن أن يعبر أن هذا فاعل و ذاك مفعول، و هذا ليس بمهم. و لك أن تقول: إنه لم يذكر قدس سره الحاجة إلى علم المنطق، و ما ذاك إلا لأن ما يحتاج إليه هو مركوز في فطرته بلا حاجة إلى مصطلحات، و نفس هذه النكتة تأتي في علم العربية. ثم إنه لم يشر قدس سره إلى علم الرجال، و كان من المناسب الإشارة إلى الحاجة إليه، بل إن ذكره أولى من ذكر علم العربية. كفاية الأصول في اسلوبها الثانى، ج‏5، ص: 603 👇👇 @Taammolate_talabegi