eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️سوال ایا نجاسات دیگر هم مانند خون که اگر از بند انگشت کوچک تر باشد اشکالی ندارد؟، حد و حدوی دارد؟ ✅پاسخ فقط خون (غیر از خون سه گانه خانم ها ) که کمتر از یک بند انگشت باشد در نماز بخشیده شده است ولی بقیه نجاسات -ولو خیلی کم- نماز را باطل می کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دکتر جلیلی: الان افتخارشون اینه که در دولت ما تحریم ها بی سابقه است... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️مثالی مهم برای تناقض در قرآن 💠مدت آفرینش آسمان و زمین 6 یا 8 روز 🔹در هفت آیه از آیات قرآن از آفرینش آسمان و زمین در مدت شش روز سخن به میان آمده ولی از سوره فصلت این به دست می آید که خلقت زمین و آسمان هشت روز به طول انجامیده است ( مشخصا آیات 9-12 http://www.parsquran.com/data/show.php?user=far&lang=far&sura=41&ayat=9) ♦️حال با توجه به منطق خود قرآن که الهی بودن آن را منوط به عدم اختلاف آن کرده ( سوره نساء آیه 82 http://www.parsquran.com/data/show.php?user=far&lang=far&sura=4&ayat=82) این به ظاهر تناقض را چگونه می توان حل کرد ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی مختصر بر شق القمر 💠بعد از قرآن مشهورترین معجزه ی منتسب به پیامبر شکافته شدن ماه به دو نیم است که از آن به شق القمر تعبیر می شود .برداشت مشهور مفسرین از آیه اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ البته با عینک روایات ( چرا که خود قرآن فی نفسه مفید این معنا نیست ) دو نیم شدن ماه و اثبات اعجازی حسی برای پیامبر است . 🔹روایات شق القمر در مجموعه حدیثی فریقین وجود دارد . تک تک روایات مذکور در کتب اهل سنت از جهت دلالت و سند مخدوش است وهیچ یک از راویان شق القمر جز ابن مسعود شاهد این رخداد نبوده اند .روایت ابن مسعود هم به شدت اضطراب در متن دارد و با آیات و برخی روایات ناسازگار است . 🔸در مانند چنین موضوعی که انگیزه بر نقل آن بسیار بوده است و کسی ناقل آن نبوده احتمال ساختگی بودن بسیار می رود بویژه آنکه برخی از صحابه حدیث ابن مسعود در مورد شق القمر را دروغ خوانده اند . ♦️روایات اهل سنت در حد واندازه روایات متواتر نیز نیست و در طبقه اول فقط شش نفر ناقل آن هستند که با درنظر داشتن مشکلات سندی و دلالی اعتماد و اطمینانی به عدم تبانی ناقلان نیست . ▪️روایات اهل سنت درباره شق القمر روایت معصوم نیست و برای شیعیان موجب اطمینان نمی شود . 🔶در کتب شیعه فقط دو روایت در متون روایی و تفسیری وجود داشته که یکی در امالی شیخ طوسی و دیگری در تفسیر قمی یافت می شود . در سند روایت امالی سه نفر مجهول وجود دارد و روایت تفسیر قمی ( بر فرض صحت انتساب کتاب به علی بن ابراهیم قمی ) مشتمل بر سه نفر مردد بین مجهول و تعدادی مهمل و بعضی ضعیف است . 🔻روایت دوم معجزه درخواستی از نوع اقتراحی بوده که با آیات قرآن در تعارض است . همچنین در روایت اول یک شق القمر آمده و در دومی دو مورد که خبر از ناسازگاری این دو با هم دارد .لذا به این روایات هم نمی توان اعتماد کرد 💠خلاصه آنکه به نظر می رسد شق القمر نه مستند قوی قرآنی دارد و نه روایی و نه تاریخی .ما می مانیم و قرآن که تنهاترین راه برای اثبات نبوت پیامبر اسلام است . 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن عسگری علیه السلام: فروتنی نعمتی است که به آن حسادت نمی شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️سوال تا چه موقع در نماز میشه نیت نماز رو تغییر داد..؟ مثلا میخای نماز 4رکعتی بخونی عوض کنی به 2رکعتی یا هر حالت دیگه. ✅پاسخ 🔹عدول در موارد زير واجب است: ۱. از نماز عصر به نماز ظهر، در صورتی که در بين نماز عصر متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده است. ۲. از نماز عشا به نماز مغرب اگر در بين نماز عشا متوجه شود که نماز مغرب را نخوانده است و از محل عدول هم تجاوز نکرده باشد. ۳. اگر دو نماز قضايی که در ادای آن هاترتيب معتبر است، بر عهده او باشد و بر اثر فراموشی قبل از ادای نماز اول به خواندن نماز دوم مشغول شود. 🔹و عدول در موارد زير مستحبّ است: ۱. از نماز ادا به نماز قضای واجب، در صورتی که بر اثر آن وقت فضيلت ادا فوت نشود. ۲. از نماز واجب به مستحبّ برای درک ثواب نماز جماعت. ۳. از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه برای کسی که قرائت سوره جمعه را فراموش کرده و به جای آن سوره ديگری را خوانده و به نصف رسيده و يا از آن گذشته است. البته در این مورد اگرچه عدول برای درک ثواب قرائت سوره جمعه موافق احتیاط استحبابی است لکن می تواند آن سوره را رها کند و سوره جمعه را بخواند.
هدایت شده از تأملات طلبگی
✍️مثالی مهم برای تناقض در قرآن 💠مدت آفرینش آسمان و زمین 6 یا 8 روز 🔹در هفت آیه از آیات قرآن از آفرینش آسمان و زمین در مدت شش روز سخن به میان آمده ولی از سوره فصلت این به دست می آید که خلقت زمین و آسمان هشت روز به طول انجامیده است ( مشخصا آیات 9-12 http://www.parsquran.com/data/show.php?user=far&lang=far&sura=41&ayat=9) ♦️حال با توجه به منطق خود قرآن که الهی بودن آن را منوط به عدم اختلاف آن کرده ( سوره نساء آیه 82 http://www.parsquran.com/data/show.php?user=far&lang=far&sura=4&ayat=82) این به ظاهر تناقض را چگونه می توان حل کرد ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مراسم عروسی فرزندان رهبری با چه قدر تشریفات برگزار شده است؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️به مناسبت سالروز رحلت حجت الاسلام سعادت پرور 🔹مرحوم سعادت پرور از شاگردان سلوکی علامه طباطبایی محسوب می شوند.کمتر کسی هست که وارد بحث های اخلاقی شده باشد و ایشان را نشناسد . 🔸متاسفانه این مرد بزرگ هم از دستبرد عده ای سودجو و شهرت طلب در امان نمانده است . پارسال مستندی به نام طریق سعادت ( مشخصا در جواب ادعاهای آقای غفاری یا همان عباسی ) ساخته شد. این مستند، به بررسی شیوه ی علمی و عملی ایشان در سیر و سلوک می پردازد . در قسمت سوم شاگردانی که از ایشان اجازه تربیت دارند قید شده است . ♦️شاگردانی که صاحب اجازه از مرحوم سعادت پرور هستند عبارتند از اساتید : 1-ایوبی 2-تحریری 3-رجالی 4-رخشاد 5-روحی 6-سرخه ای 7-سعیدی 8-عابدی 9-عربی 10-علیزاده 11-فروغی 12-فیاض بخش 13- قاسم پور 14-مجاهدی 15-مصطفایی 16-مهریزی 17-مویدی 18-نائبی 19-نجفی 20-وطن خواه 21-وزیری فرد کلیپ زیر را هم مدنظر داشته باشید👇👇 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ سالروز وفات کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، تسلیت باد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین عليه السلام: به دنيا همچون كسى بنگر كه به آن پشت كرده و از آن جدا مى شود، به دنيا مانند دلباخته شيدا منگر.. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸سوال اگر فردی بعد از تکبیر نماز ظهر یادش بیاید که نماز صبحش قضا شده، آیا می تواند نیت را به نماز صبح برگرداند؟ ✅پاسخ همه مراجع به غیر آیات عظام صافی و مکارم: — اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد می‌تواند در بین نماز نیت را به نماز قضا برگرداند. — ولی باید برگرداندن نیت به نماز قضا ممکن باشد. برای مثال: اگر مشغول نماز ظهر است، در صورتی می‌تواند نیت را به قضای صبح برگرداند که وارد رکعت سوم نشده باشد. آیت الله مکارم: اگر نماز قضا، قضای همان روز باشد، احتیاط واجب این است که نیت را از نماز ادا به نماز قضا برگرداند. — البته این در صورتی است که جای عدول باقی باشد. 📚 توضیح المسائل ده مرجع، م 763؛ امام، تحریر الوسیله، ج1
✍️تاملی در دعا و سند آن 🔹چندى است كه بعضی محققین، در سند برخى زيارات و ادعيه، همانند دعاى توسل، دعاى عرفه و ... خدشه وارد نموده‌اند. عده‌ای نیز استدلال نموده‌اند که: «اساساً دعا، نياز به سند ندارد»؛ يعنى دعا، فقط دعاست. از دیگر سو، بعضی نيز معتقدند: «ادعيه و زيارات، جزو مشهوراتی هستند که نیاز به مدرک ندارند؛ و احتیاجی نيست که سند روایت دعا و زيارات را درست و تصحيح کنیم». 🔸به نظر می‌رسد، درباره اينكه «دعاها و زيارت‌ها نياز به سند دارند یا خیر»، نمی‌توان به صورت کلی، نظر داد و حکم نمود؛ يعنى، ضرورت وجود سند برای زیارات و ادعیه، بستگی به «متن دعا» خواهد داشت. دعا، اگر صرفاً دعا باشد؛ و هیچ گزاره خبری در آن به صورت صریح یا ضمنی، بیان نشده باشد؛ از این جهت که گزاره دعایی است، قابلیت صدق و کذب ندارد؛ یعنی جمله: «خدایا مرا زن ذلیل مگردان»، خبر نیست؛ تا ما بگوییم جمله‌ای صادق است یا کاذب؛ ♦️بنابراین این جمله، شاید برای صحت خود، نیاز به سند نداشته باشد. اما همین گزاره صرفاً دعایی، از دو جهت نیاز مند سند است: ۱- انتساب دعا به شخصی یا معصومی(ع)؛ یعنی همین که بگوییم این جمله را مثلاً امام کاظم(ع) گفته است. ۲- ارایه خواسته اشتباه یا قبیح؛ یعنی از کجا بدانیم که زن ذلیل بودن، مذموم الهی است تا از خدا بخواهیم که زن ذلیل نباشیم؟ . 💠جدای از این نکته ساده، نکته مهم‌تری در ضرروت وجود سند برای دعاها و زیارت‌ها قابل توجه است؛ و آن اینکه: ادعیه اسلامی و مخصوصاً شیعی، «دعایِ صرف» و «جمله انشاییِ صرف» نیستند. بلکه آنها، جملات خبری نیز در خود دارند. یعنی، ادعیه شیعه، غالباً شامل معارف و اعتقادات خاص دینی و گزاره‌های خبری تاریخی و مذهبی هستند؛ که این ادعیه و زیارات، مرجع استناد برای مطالب دیگر دینی واقع می‌شوند. 🔰مثلاً می‌گویند فلان اعتقاد شیعی، «لازم الاعتقاد» است، چرا؛ چون در فلان دعا آمده است که ... یا فلان عمل، واجب یا مستحب است، چرا؛ چون در فلان زیارت آمده است که ... بنابراین، با پذیرش یک دعا و زیارت، ممکن است «مطلب نادرستی» پذیرفته و رایج شود؛ و از این منظر، دعا، جدای از بلند مرتبگی متن و عدم تناقض در محتوا، نیازمند سند می‌باشد. 🔻نکته بسیاری از معتقدات ما شیعیان، برساخته از محتوا و متن ادعیه و زیارات است. یعنی اگر ادعیه و زیارات را از مذهب تشیع حذف کنیم؛ مشترکات بیشتری با دیگر فرق اسلامی پیدا می‌کنیم. بنابراین به نظر می‌رسد که نیاز است اسناد ادعیه و زیارات، به صورت ویژه، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند؛ تا اگر واقعاً برخی از آنها، ضعیف یا مجعول هستند، مشخص گردد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر کبیر انقلاب: رژیم سابق خطری نداشت امروز اگر از شما آقایون یک چیزی صادر شود می گویند جمهوری اسلامی این است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠در باب موسیقی متعالی ▪️گفتاری از مقام معظم رهبری: ⬅️ «.. .مي دانيد که من به طور طبيعي از جمله آدم هاي غرب ستيزم. چنانکه هيچ ويژگي غرب، مرا مبهوت و مجذوب نمي کند. در عين حال، ويژگي هاي مثبت غرب را از روي محاسبه، تأييد مي کنم. يکي از آن ويژگي ها، مقوله موسيقي است. ⬅️ درست است که در غرب، موسيقي هاي منحط وجود دارد. اما در همان نقطه از جهان، از دير باز موسيقي هاي آموزنده و معنا دار هم بوده است؛ موسيقي اي که براي گوش سپردن به آن، انسان عارف واقف خردمند، مي تواند بليت تهيه کند، در سالن اجراي کنسرت بنشيند و ساعتي، از آن لذت ببرد. در غرب موسيقي هايي که گاهي يک ملت را نجات داده و گاهي يک مجموعه فکري را به سمت صحيح هدايت کرده، کم نبوده است. غرب برخوردار از چنين ويژگي اي نيز بوده و هست. ⬅️ در شرق که راجع به آن گفتم ( يعني در محدوده جغرافيايي مورد اشاره ) متأسفانه موسيقي از چنين اعتبار و جايگاهي برخوردار نبوده است. موسيقي در اين جا عبارت از آهنگ ها و آلات و ادوات لهو بوده؛ که فقها از آن به موسيقي لهوي حرام تعبير کرده اند. فرض بفرماييد فلان خليفه، شب دچار بي خوابي مي شده است. موسيقي دان ها همراه با کنيزکان مغني، بايستي مي آمدند تا اسباب طرب او را فراهم کنند. ⬅️ موسيقي دان با آن خصوصيات که گفتم اهل خرد و قريحه و ذوق است بايستي خود را مي شکست و انواع و اقسام هنرهاي خويش را نثار مي کرد تا خليفه از حالت افسردگي که لازمه خونريزي ها، قساوت و خباثت هاي وي بود - بيرون مي آمد! اين وضعيت موسيقي در بارگاه خلفا و امراي عرب بود. يعني همين قضيه، در مورد سلاطين ايران هم صدق مي کند. پادشاهان که اهل موسيقي لهو بوده، و دربارهاي موسيقي طرب داشته اند، کم نيستند. که از آن جمله مي توان به دربار قاجار و پادشاهان آن سلسله اشاره کرد. ⬅️ توجه مي کنيد که موسيقي در خدمت چه جريان ها و کساني بوده است؟! اينکه مي بينيد در کلمات فقها، موسيقي، مقوله اي حرام و ممنوع و دست نزدني و نزديک نشدني است، به همين خاطر است. ⬅️... چه ارزشی دارد که به خواهش دل یک نفر بسازند و بخوانند و بنوازند و آن اندیشه ریاضی و محاسبه علمی و منطقی را - که اعتبار موسیقی است - چنین خوار و ذلیل کنند؟! که برای هدف متعالی باشد. اگر چنین باشد، آن وقت می‌شود موسیقی را پاک و مقدس نامید. آن وقت می‌شود ما هم مثل غربی‌ها کنسرت داشته باشیم (عنوانش را مثلا محفل خوانندگی بگذاریم، تا اصطلاح غربی به کار نبرده باشیم) که مردم - اعم از معمولی و متدین - بلیت تهیه کنند و برای شنیدن ساز و آواز شما، به آن محفل بیایند...» -مجله پرسمان، دی ماه ۱۳۸۴ شماره ۴۰ https://hawzah.net/fa 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️جواب های ارائه شده برای سوال از خلفت در 8 یا 6 روز 🔹مفسران در جواب به این سوال و برطرف کردن تعارض ظاهری راه حل هایی را ارائه کرده اند . طبق بیان تفسیر نمونه ج 20 ص 225 راه حل مشهور چنین است : آنجا كه مى‏گويد" اربعة ايام" (چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به اين ترتيب در دو روز اول از اين چهار روز زمين آفريده شد، و در دو روز بعد ساير خصوصيات زمين، به اضافه خلقت آسمانها در دو روز مجموعا شش روز (شش دوران) مى‏شود. نظير اين تعبير در زبان عرب و تعبيرات فارسى نيز وجود دارد كه فى المثل گفته مى‏شود: از اينجا تا مكه ده روز طول مى‏كشد، و تا مدينه پانزده روز، يعنى پنج روز فاصله مكه و مدينه است و ده روز فاصله اينجا تا مكه‏ . 🔸مرحوم علامه در المیزان ج 17 ص 552 جواب دیگری می دهند : و انصاف قضيه اين است كه آيه شريفه يعنى جمله‏" وَ قَدَّرَ فِيها أَقْواتَها فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَواءً لِلسَّائِلِينَ" ظهورش در غير آن چيزى است كه مفسرين گفته‏اند: قرائنى كه در پيرامون آن هست تاييد مى‏كند كه مراد از تقدير اقوات زمين در چهار روز، تقدير آن در چهار فصل است كه‏بر حسب ظاهر حس به دنبال ميل شمالى و جنوبى خورشيد پديد مى‏آيد. پس ايام چهارگانه همان فصول چهارگانه است. و اما ايامى كه در اين آيات براى خلقت آسمانها و زمين آمده، چهار روز است دو روز براى خلقت زمين، و دو روز براى به پا داشتن آسمانهاى هفتگانه، بعد از آنكه دود بود، و اما ايامى كه در آن اقوات درست شده ايام تقدير اقوات است، نه خلقت آنها، و آنچه كه در كلام خداى تعالى مكرر آمده اين است كه خداى تعالى آسمانها و زمين را در شش روز آفريده، نه مجموع خلق و تقدير را. پس حق اين است كه ظرف مزبور تنها قيد براى جمله اخير است و ديگر نه حذفى لازم مى‏آيد، و نه تقديرى، و مراد بيان تقدير ارزاق زمين در چهار فصل سال است. ♦️جواب مشهور مفسرین و نظر علامه ( که بین شیعه از جایگاه بالایی برخوردار است و برخی گمان کرده اند که تمام مشکلات را می شود با المیزان حل کرد ) را مشاهده کردید . برای پرهیز از اطاله کلام نقد این دو جواب به پست دیگر موکول می شود . 👇👇 @Taammolate_talabegi