eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️نقد مستند نامه عمر بن خطاب به معاویه-بخش اول ✍️مهدی مسائلی 🔹دلبستگی به روضه‌های عاشورایی گاهی موجب می‌شود نقد آنها دشوار باشد ولی این موضوع درباره روضه‌های فاطمیه بسیار دشوارتر است. چون خیلی‌ها فکر می‌کنند شما با نقد این روضه‌ها علیه شیعه موضع‌گرفته‌ای و عقاید تشیع را انکار می‌کنی یا به دشمنی با حضرت زهرا (س) می‌پردازی. این موضوع موجب محافظه‌کاری شدید علما در نقد و ارزیابی علمی و تاریخی گزارش‌های فاطمیه شده است و بیش از آن‌که در اینجا واقع‌بینی حاکم باشد، احساس و تعصب مذهبی غالب است. 🔹۱. بررسی منبع و سند نامه متن نامه عمر بن خطاب به معاویه را اولین بار علامه مجلسی در بحارالانوار منتشر کرده است. وی در ابتدای نقل این نامه می‌گوید که این گزارش را از شخص فاضلی در مکه شنیده، اما اشاره‌ای به نام آن شخص نمی‌کند. او پس از ذکر این گزارش و نامه طولانی می‌گوید: «به غیر از این سند، هیچ سند دیگری برای این روایت نیافتم و در متن آن غرایبی وجود دارد» 🔹فاضل مجهول‌الهویه‌ای که این روایت را برای مرحوم مجلسی نقل کرده است، مدعی شده که این روایت را در جلد دوم کتاب دلائل الامامه وجود دیده است؛ جلد دومی که مفقود است و علامه مجلسی نیز به آن دسترسی نداشته است. جالب این‌که این جلد دوم مفقود شده زمینه‌ای را فراهم کرده است تا روایاتی این‌چنین را به آن مستند کنند و منبعی غیرقابل دسترس را برای بعضی فراهم کند. 🔹البته ناقل ناشناخته این حدیث برای مجلسی را نمی‌توان جاعل این روایت دانست، چون نویسنده کتاب الصراط المستقيم در نیمه قرن نهم گزارش مختصری از آن را در کتابش می‌آورد و به مضمون آن اشاره‌ای دارد. (الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، ج‏3، ص 26) در نقل بحارالانوار برای این گزارش، سندی ذکر شده است که به خاطر وجود تعدادی از راویان کذاب و غالی و ناشناخته، ضعیف و نامعتبر است و نویسنده الصراط المستقيم نیز بهتر دیده که آنها را به صورت کامل نقل نکند. پس در مجموع این روایت نه منبع مشخصی دارد و نه سند معتبری. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️گوشه ای از وضعیت اقتصادی شوروی در آستانه فروپاشی 🔹بودجه ای که باید صرف زندگی مردم شود ، خرج جنگیدن در کشورهای دیگر ، کمک به مخالفین آمریکا ، ساخت سلاح و نمایش اقتدار نیروهای نظامی می شود رژه اقتداری که برای مردم هم تا صف پشت در فروشگاه ها ادامه پیدا می کند 🔹این اوضاع در حالی به وجود آمده که شوروی روی اقیانوسی از نفت و گاز شناور است اما از این منابع به جای ثروت بیشتر فقط حسرت بیشتر نصیب مردم می شود بخصوص آنها وقتی زندگی خود را با زندگی مردم کشورهای پیشرفته مقایسه می کنند ♦️برشی از مستند پرزیدنت آکتور سینما 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️سوال از محضر آیت الله سید محمد صادق روحانی : بعضی از روحانیون طرفدار ولایت فقیه می گویند که مخالفت با حکم ولی فقیه مساوی با شرک به خداست . نظر شما در این مورد چیست ؟ 🔹جواب : این حرف این قدر سخیف است که ادم عاقل چنین حرفی نمی زند یا اگر گوینده این حرف عاقل بوده در حال غیر طبیعی این حرف را زده است یا اینکه منظور این بوده است که شرک مراتبی دارد که واجبی ترک شود یا گناهی انجام شود و از آن به شرک خفی تعبیر میشود این حرف هم باطل است 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️سوال از محضر آیت الله سید محمد صادق روحانی : بعضی از روحانیون طرفدار ولایت فقیه می گویند که مخالف
♦️آیت الله مصباح یزدی : 🔹بر اساس مضمون پاره‌اى از روايات ـ از جمله مقبوله عمر بن حنظله ـ اگر كسى از فرمان و حكم ولىّ فقيه سرپيچى كند مشرك است. بر اساس روايت فوق، اگر فقيه جامع الشرايطى متصدّى تشكيل حكومت و يا انجام امور حكومتى شد، كسى كه با او مخالفت كند و سخن و فرمان او را ردّ كند، مثل اين است كه با امامان معصوم مخالفت كرده باشد، و مخالفت با آنها در حكم و در حدّ شرك به خداوند است. 🔹...به اين ترتيب روشن مى‌گردد وقتى خداوند متعال اطاعت امام معصوم را واجب مى‌شمرد، اگر كسى نپذيرد و شانه از زير بار اطاعت خالى كند، ربوبيت تشريعى خداوند را نپذيرفته است و آلوده به شرك در ربوبيت تشريعى شده است. همچنين وقتى امام معصوم كسى را نصب و تعيين كرد و اطاعتش را بر ديگران واجب ساخت، اگر كسى نپذيرفت و تسليم امام معصوم نشد، به شرك در ربوبيت تشريعى آلوده شده است. پس اگر امام صادق(عليه السلام) فرمودند: مخالفت با ولىّ فقيه «عَلى حَدِّ الشِّرْكِ بِاللّهِ‌؛ در حدّ شرك به خداست» مبالغه نكرده‌اند و سخن از واقع گفته‌اند، منتها نه شرك در خالقيت و يا شرك در ربوبيت تكوينى‌؛ بلكه شرك در ربوبيت تشريعى كه شيطان نيز به آن آلوده گشت. ♦️پاسخ استاد به جوانان پرسشگر ج 1 ص 54 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
💠 گوشه ای از بیانات مقام معظم رهبری در مورد ولایت فقیه 🔹... در حقیقت ولایت فقیه مثل روحى در کالبد
♦️آیت الله مصباح یزدی : 🔹اگر ما قانون اساسى فعلى جمهورى اسلامى ايران را معتبرمى‌دانيم نه به لحاظ اين است كه قانون اساسى يك كشور است و درصد زيادى از مردم هم به آن رأى داده‌اند 🔹بلكه به اين دليل است كه اين قانون اساسى به امضا و تأييد ولىّ فقيه رسيده و ولىّ فقيه كسى است كه به اعتقاد ما منصوب از جانب امام زمان عليه السّلام است ... و اگر غير از اين باشد و امضا و تأييد ولىّ فقيه در كار نباشد قانون اساسى ارزش و اعتبار ذاتى براى ما ندارد. ♦️نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه ص 117 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️سوال از محضر آیت الله سید محمد صادق روحانی : بعضی از روحانیون طرفدار ولایت فقیه می گویند که مخالف
♦️در پی سوال برخی از اعضای محترم کانال در مورد مستند این فتوا لازم دیده شد این تصویر بارگذاری شود 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️فروش وی پی ان به زائرین خارجی حرم امام رضا😔😔 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️رشد قیمت دلار، طلا، سکه و خودرو یه جوری شده که آدم فک میکنه کشور دچار یه جنگ بین المللی هستش😥 ♦
♦️اولین یارانه واریزی سال 89 : 45 هزار و پانصد تومان ( معادل با 45 دلار آمریکا ) ♦️یارانه نقدی با افزایش بعد از ثبات 12 ساله در سال 1401: حدودا 400 هزار تومان ( معادل با 10 دلار آمریکا😔) 🔹اگر به هر نفر یک میلیون و هشتصد هزار تومان یارانه نقدی پرداخت شود تازه ارزش این پول برابر با مقدار اولین یارانه می شود 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️وحدت وجودیهایِ کافر . 🔹یک علوم اسلامی، متنوع هستند و دانشمندانی در هر کدام از آنها «صاحب‌نظر» هستند؛ اما به جز «فقها» و علم فقه، هیچکدام از آن دانشمندان، سلاح «حرام و حلال» و «تکفیر» ندارند. جدای از این، علمای علوم مختلف اسلامی، «ارتباط مستقیمی» با تودۀ مردم ندارند؛ اما فقها، مستقیماً با مردم و زندگی روزمرۀ آنها در ارتباط هستند. همین دو مسأله، «قدرت» فقه و فقیه را در جامعه دینی، مخصوصاً عوام مذهبی، بسیار زیاد و قابل توجه نموده است. . 🔹دو از سوی دیگر، فقها در کلیه مسائل اسلامی، اظهار نظر «غیرشخصی» می‌نمایند؛ و در مسائلی نظر و فتوا می‌دهند، که اساساً «صلاحیت و دانش» آن را ندارند. فقیه (به ما هو فقیه)، در حوزۀ اخلاق، عقائد و نیز در مسائلِ اختصاصیِ رشته‌هایِ تخصصی، همانند: فلسفه و تاریخ، اظهار نظر «غیرشخصی» می‌کند؛ و همان قدرتِ وی، که متکی به عوام مردم است، این اظهار نظرها را پشتیبانیِ به صحّت، می‌کند. 🔹سه اگر در نظرات همین فقهای معاصر، جستجو کنید، مخصوصاً در استفتائاتی که برخی افراد (به صورت هدفدار) از ایشان نموده‌اند، به وضوح این نظر حقیر، قابل ردیابی است. به عنوان نمونه با اینکه فقها به صورت تخصصی، حتی تفاوت «وجود و موجود» در فلسفه و عرفان نظری را نمی‌دانند؛ و قادر به تبیینِ درستی از «وحدت وجود» نیستند، مثلاً در حاشیۀ کتاب عروة الوثقی، وحدت وجودیها را «کافر و نجس» دانسته‌اند. ♦️نکته فلسفه، مادر تمامی علوم اسلامی و غیراسلامی است؛ حتی فیزیک. سیصد سال است که فلسفه در غرب پیشرفت‌های چشم‌گیرِ بسیاری نموده است، ولی در شرق و ایران، فلسفه «درجا» زده است؛ یکی از علت‌های اصلی این عقب‌ماندگی، مخالفتِ فقها، اخباریون و سلفیان شیعه، با فلسفه است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️عرفان و كشك 🔹عرفان، چه دينى و چه غيردينى آن، و چه اسلامى و چه غيراسلامى آن، رويكردى است "غير قابل بطلان"؛ يعنى دقيقاً شبيه داستان "لباس نامرئى پادشاه" است. هيچ گاه نمى توانيد با "عارف يا معتقد به عرفان"، مباحثه عقلىِ منتج به نتيجه داشته باشيد؛ چون هر چه "استدلال عقلى" بيابيد، وى خواهد گفت: اگر شما درك نمى كنيد يا نديديد، دليل نمى شود كه نيست. يا مى گويند: من مى بينم و مى يابم پس، هست يا حتى اگر استدلالى براى شهود خود بياورند، و شما استدلال ايشان را رد كنيد، همانند سهروردى خواهند گفت: شايد استدلال من باطل باشد، ولى من شهود كرده ام؛ و شهودم حق است؛ اما نتوانستم استدلال درستى برايش بياورم 🔹اساساً عرفان از هر نوعى، با مجموعه اى از مفاهيم "انتزاعى و غيرقابل تبيين و داستان گونه" به همراه است؛ كه براى تبيين مفهوم يك واژه، دست به دامن يك واژه ديگر مى شوند؛ و وقتى از مفهوم واژه جديد سؤال كنيد، واژه ديگرى اضافه مى كنند؛ و اين تسلسل و قطار كردن مفاهيم را ادامه مى دهند، تا شما خسته شويد؛ يا گيج شويد، و مغزتان تخدير شود مثل خوب براى عرفان، مثل ترياكى ها است؛ تا نكشى، نكشى؛ و گر بكشى، ديگر نكشى. 🔹جالب است هر مسلك عرفانى، مسلك ديگر عرفانى را تخطئه مى كند؛ و مى گويد: عرفانِ كاذب، عرفانِ منفى، عرفانِ شيطانى، عرفانهاىِ دروغين و ... ♦️پ.ن: عرفان، شناخت قلبی است که از طریق کشف و شهود، نه بحث و استدلال، حاصل می‌شود؛ يعنى، نوعی روش برای حصول به حقیقت است که بر این فرض، بنا شده‌است که عقل و حواس پنجگانه، به دلیل خطاهای ادراکی، قابل اتکا نیستند و به تنهایی، قادر به درک حقیقت نمی‌باشند نشانه‌های آن، در مکاتب مختلف جهان، اعم از عقاید برهمن‌ها، بودائی‌ها، رواقیان، نسطوریان، مهریان، عقاید مسلمانان زاهد، عقاید افلاطونیان جدید، فرامین زرتشت، در فرقه کابالا از آیین یهود و اعتقادات سرخپوستان آمریکا به چشم می‌خورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️استاد سید کمال حیدری : 🔹آیا سود بانکها، مصداق ربا است؟! 🔹حکم ربا در اقتصاد بی تورّم، غیر از حکم آن در اقتصاد تورّمی است! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙مارکوزه منتقد شدید تکنولوژی نوین بود و می‌گفت تکنولوژی در جامعه نوین به توتالیتاریسم می‌رسد. یعنی راه را برای نظارت خارجی و کنترل کننده‌تری فراهم می‌کند که افراد از آن رضایت نیز دارند؛ برای نمونه کاربرد تلویزیون برای اجتماعی و ساکت کردن مردم. 🔹مارکوزه معتقد است تکنولوژی وسیله‌ای برای تسلط بر مردم و سرکوب فردیت است که به آزادی درونی کنشگر تجاوز کرده و نتیجه آن به وجود آمدن جامعه تک‌بعدی است که در نتیجه آن افراد توانایی تفکر انتقادی و منفی درباره جامعه را از دست می‌دهند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️گوشه ای از وضعیت اقتصادی شوروی در آستانه فروپاشی 🔹بودجه ای که باید صرف زندگی مردم شود ، خرج جنگید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️گوشه ای از قدرت و توان هدر دادن بیت المال به سبک مهدی تاج ( رئیس فدراسیون فوتبال ) از زبان سید احسان قاضی‌زاده هاشمی ( نماینده مجلس ) : 🔹در قرارداد سال آخر کی روش قید شده بود که تمام هزینه های درمانی شخص کی روش و خانواده کی روش را باید فدراسیون فوتبال ایران می پرداخت!!😳حتی اگر خانواده کی روش در پرتغال یا سایر کشورها دچار موضوع پزشکی بودند هزینه ها برعهده فدراسیون فوتبال ایران بود 🔹در قرارداد ویلموتس نیز این قید اومده اضافه بر اینکه مالیات بردرآمد این سرمربی فوتبال برعهده فدراسیون فوتبال هست و خود مربی از مالیات معاف شده بود😅 ♦️معلومه که وقتی دارایی کشور صرف اینگونه امور بشه دیگه واسه عمران کشور ( مثل نهضت ملی مسکن ) پولی نمیمونه 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️استاد سید کمال حیدری : 🔹آیا سود بانکها، مصداق ربا است؟! 🔹حکم ربا در اقتصاد بی تورّم، غیر از حکم
♦️مسائل اختصاصی در مورد دین و قرض آیت الله العظمی خامنه ای: ۱. سؤال: اگر پولی قرض داده شود و شرط شود که قرض ‌گیرنده تورّم را هم موقع اداء بدهد چه حکمی دارد؟ پاسخ: جایز است و صدق زیاده نمی کند. ۲. سؤال: اگر چنین شرطی نشود و قرض‌گیرنده در موعد مقرّر دینش را پرداخت کند، آیا بدهکار مکلّف به پرداخت تورّم است؟ پاسخ: در صورت درخواست طلبکار، باید جبران کند مگر در مواردی که شرط شده باشد _ ولو به نحو ارتکازی _ که همان مبلغ عودت داده شود همانند قرضی که مستأجر به موجر می دهد یا قرض ‌الحسنه ​ای که بانک ها می پردازند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر روایت طلاق عایشه بدست حضرت علی (1) ♦️17 رمضان مصادف است با روز درگذشت عایشه. شیعیانی هست
♦️نظر مرحوم شیخ محمد آصف محسنی در مورد روایت طلاق عایشه بدست امام علی 🔹زوجیت مانند ریاست و وکالت است و همه آنها اعتبار عُقَلائی هستند که به وسیله مرگ ، باطل می‌شوند . پس طلاق بعد از مرگ شوهر هیچ معنایی ندارد . و احتمال اینکه این طلاق از خصائص اهل بیت باشد همانطور که مولف ( علامه مجلسی ) نقل کرده ، ضعیف است. و بدین خاطر ضعیف است روایات غیرمعتبری که در آنها به طلاق برخی از همسران پیامبر بعد از وفاتش اشاره شده است. و توجیحات آن در برخی روایات غیرمعتبره آمده است و ما مامور نشدیم که کلام را بر محامل بعیده حمل کنیم. بلکه روایات را بر همان ( تاویل صحیحی ) که وارد شده است حمل می نماییم. ♦️مشرعة بحار الأنوار ج2 ص186 https://lib.eshia.ir/11772/2/186/%D9%81%D9%84%D8%A7_%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%89_%D9%84%D9%84%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82_%D8%A8%D8%B9%D8%AF_%D9%85%D9%88%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D8%B2%D9%88%D8%AC 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا