eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
715 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 1-آیا لازم است مسح پا بر روی شست پا انجام گیرد؟ 2-کسی که موهای جلوی سرش بلند است، چگونه در هنگام وضو مسح نماید؟ ✅ پاسخ 1. لازم نیست مسح حتما به روی شست پا انجام شود و مسح یکی از انگشتان دیگر نیز کافی است. 2. باید انتهای موها را مسح کند یا اینکه فرق سر را باز کرده و پوست سر را مسح نماید.
📹 آثار گریه بر امام حسین علیه السلام از زبان استاد مومنی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا علامه مجلسی تمام روایات بحارالانوار را صحیح و حجت می داند ؟ 🔹بحارالانوار به عنوان موسوعه روایی تالیف علامه مجلسی پر از احادیث عجیب و غریب است . ♦️علمای شیعه برای پاک کردن دامان علامه مجلسی از اینگونه احادیث در توجیهی گفته اند که علامه مجلسی اینطور نبوده که هر چه را در بحار نقل کرده قبول داشته باشد و صرفا درصدد جمع تمام احادیث شیعه و جلوگیری از نابودی آنها بوده است ( مشهورترین توجیه همین است ) 🔸ولی در کمال تعجب خود علامه مجلسی با این توجیه مخالف است . ایشان در موارد متعدد از بحار تصریح کرده اند هر آنچه که در بحار آورده اند را قبول دارند مگر آنکه قید شود فلان حدیث ضعیف است. 🔻 جالب تر اینکه یکی از شاگردان علامه مجلسی کتاب بحار را کتاب امام زمان معرفی می کند که موقع ظهور امام زمان همه آن را تصحیح می کند !!!!! 🔵به عنوان نمونه به این روایت عجیب بحار توجه کنید : مساله ازدواج خلیفه دوم با حضرت ام کلثوم یکی از مسائل جنجالی بین شیعه و سنی است . در کل علمای شیعه چهار جواب به این شبهه داده اند که یکی از آنها روایت جنیه است . طبق این حدیث حضرت علی چون مایل نبود دختر خویش را به عمر بدهد زنی از جن آنهم یهودی از منطقه نجران را به شکل ام کلثوم در می آورد و به عمر می دهد !!!! علامه مجلسی این روایت را نقل ( بحار ج 42 ص 88) و بدون نقدی رد می شوند !!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی ▫️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند. 🔹 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. سیدعلی خامنه‌ای 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تبیینی بر پاراگرافی مجمل 🔹طی هفته گذشته و بین بحث های طلبگی بنده عبارتی را مکتوب کردم که اجمال آن سبب بدفهمی شده است . این متن مجمل از این قرار است : ▪️2- حقیر چون در عصر غیبت هیچ دینی را دین لوح محفوظ و مطابق با واقع نمی دانم و همچنین تمامی قرائت ها وفهم های علماء را در معرض اشتباه می دانم خود را ملزم به دفاع از دین یا فهم کسی نمی کنم . برای حقیر فقط دلیل ملاک است و دلیل هر فردی قوی تر باشد پیرو او خواهم بود و فرقی ندارد که این شخص چه کسی باشد▪️ ♦️توضیح یک سطر و نیم اول بدین گونه است : مبنایی در معرفت شناسی وجود دارد که مطابقت با واقع را منکر است و به جای تطابق صرفا مدلل بودن گزاره ای را ملاک کار خود قرار می دهد و تطابق با واقع را منحصر در دست فردی معصوم می داند ( در مورد این مبنا بیشتر خواهیم نوشت و اشاره به آن در این پست صرفا برای آشنایی اجمالی است ) 🔸یکی از نتایج این مبنا اینست که در عصر غیبت امام معصوم چون احدی به ایشان وتبعا به لوح محفوظ ( اصطلاحی دینی برای نفس الامر و واقع ) دسترسی ندارد نمی تواند ادعا کند مدلول فلان گزاره ای در عالم واقع و لوح محفوظ هم چنین است . 🔻به عنوان مثال بین فقهاء شیعه اختلاف است که اهل کتاب نجس هستند یا پاک . هر قائلی برای نظر خود دلیلی ارائه می کند ولی چون هیچ یک از این فقهاء نه به لوح محفوظ و نه به فردی که خبر از لوح محفوظ دارد ( امام معصوم ) دسترسی ندارد نمی تواند ادعا کند که در لوح محفوظ و واقع هم مثلا اهل کتاب نجس هستند یا پاک 💠در پاراگراف معهود بحث عدم تطابق هیچ دینی با لوح محفوظ هم از این باب است . به علت غیبت امام معصوم در عصر غیبت کبری دست کسی به لوح محفوظ نمی رسد و همه گفته ها در باب دین اسلام صرفا قرائت و فهمی از اسلام است و دلیل داشتن برای گزاره ای هیچ ملازمه با تطابق آن با واقع ندارد ( دقت کنید ) در عصر غیبت همه نظرات در باب اسلام استنتاجات و برداشت های علماء می باشد که به علت عدم عصمت هیچ عالمی فهم های این بزرگواران در معرض اشتباه و خطا هستند . 🔹به خاطر پذیرش این مبنا حقیر خود را ملزم به دفاع از دین یا فهم عالمی نمی دانم . چرا که در دوره عدم حضور امام معصوم به معنای صحیح دینی وجود ندارد و برداشت های غیر معصوم افراد غیر معصوم فردی را ملزم به دفاع نمی کند . فتامل !! 🔻نکات تکمیلی 1-نقد برداشت و فهمی از دین اصلا لازمه ای با نقد اصل دین ندارد 2-در انتساب نظری به فردی باید کمال احتیاط را رعایت کرد مخصوصا زمانی که فرد هنوز در قید حیات است 3-از سوال علمی با جواب علمی استقبال می کنند نه با تهمت و تمسخر و تهدید 4-باید تفکر مخالف خود را به رسمیت شناخته و تحمل نقد معتقدات خود را داشته باشیم 5-معتقدات خود را مستند به ادله متقنی کرده و به مشهورات و گفته شده ها اکتفا نکنیم 6_اینجانب خود را ملزم به دفاع از معتقدات خود دانسته و به این قضیه اعتقاد دارم که نظر درست با دلیل ثابت می شود نه با سخن بزرگان. 🔷 پ . ن : عزیز یا عزیزانی که متن قبلی حقیر را به آمار و بررسی حوزه فرستادند لطف کرده و این متن تبیینی را هم بفرستند تا خدای نکرده حق الناس بر ذمه نداشته باشند ( توضیح پاراگراف سوم هم در آینده ارسال خواهد شد ) 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: آن كه خردمند است، از خواب غفلت بيدار مى شود و براى سفر آخرت مهيّا مى گردد و خانه هميشگى خود را آباد مى كند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش شستن صورت و دستها در وضو چند مرتبه جایز است؟ ✅ پاسخ 🔹آیات عظام خامنه ای، نوری: برای مرتبه اول واجب و مرتبه دوم جایز و مرتبه سوم حرام. 🔹آیات عظام سیستانی، صافی و وحید: برای مرتبه اول واجب و مرتبه دوم مستحب و مرتبه سوم حرام است. 🔹مکارم: مرتبه اول واجب است و مرتبه دوم را باید بنابر احتیاط واجب ترک کرد و مرتبه سوم حرام است. ❗️ملاک برای تعیین هر بار، قصد انسان است، پس اگر به قصد بار اولِ شستن چند مرتبه آب بریزد اشکال ندارد.
🔰 کلام تعدادی از فقهاء متبحر و نظرات آنان پیرامون ولایت مطلقه فقیه با اختلافات موجود: ۱. محقق نراقی: «المقصود لنا هنا بیان ولاية الفقهاء الذين هم الحكام في زمان الغیبه و النواب من الائمة و «أن ولايتهم هل هي عامة في ما كانت الولاية ثابتة للإمام الأصل أم لا؟» ٢. محقق مامقانی: «و بالجمله، فالمستفاد من الأدلة الأربعة بعد التتبع و التامل ان للامام سلطنة مطلقة على الرعية من قبل الله تعالی و أن تصرفه نافذ على الرعية، ماض مطلقا. و هذه المرتبة يمكن القول بثوبتها للفقيه العادل أيضأ بحق النيابة و القيام مقامه و كونه حجة الإمام عن الله تعالی.» ٣. سید محمد آل بحر العلوم: «إن البحث في وجوب الرجوع إلى الفقيه في زمن الغيبة انما هو من حيث تبعيته للإمام في ما يجب الرجوع فيه إليه و نیابته عنه وإلا فهو كغيره من عدول المسلمين.» ۴. صاحب كفاية: «لا يخفى أنه ليس للفقيه في حال الغيبة ما ليس للإمام و أما ما كان فثبوته له، محل إشكال، فلابد هاهنا من البحث أولا في ماله و ثانيا في النقض و الإبرام فی ما ذکر دليلا على ثبوته له. فاعلم أنه لاريب في ولايته في مُهامّ الأمور الكلية المتعلقة بالسياسة التي تكون وظيفة من له الرئاسه» ۵. میرزای نایینی: «اعلم أن مرجع الخلاف في ثبوت الولاية العامة للفقيه إلى الخلاف في «أن المجعول له هل هو وظيفة القضاة أو أنه منصوب لوظيفة الولاة؟»، فان ثبت كونه والية فيجوز له التصدي لكل ما هو من وظائف الولاة التي عرفت أن منها وظيفة القضاة.» ۶. امام خمینی: «للفقيه العادل جميع ما للرسول و الائمة ل مما يرجع إلى الحكومة و السیاسه» ليس المراد بالولاية هي الولاية الكلية الإلهية التي دارت في لسان العرفاء و بعض أهل الفلسفة، بل المراد هي الولاية الجعلية الاعتبارية كالسلطنة العرفية و سائر المناصب العقلائية.»" . ۷. آية الله خویی: «ان الولاية لم تثبت للفقيه في عصر الغيبة بدليل و انما هي مختصة بالنبي و الائمه بل الثابت حسبما تستفاد من الروايات أمران: نفوذ قضائه و حجية فتواه.» ۸. آية الله منتظری: «الفقهاء في عصر الغيبة صالحون لنيابة ولي العصر عج الله تعالی فرجه کنیابة مالك الأشتر وأمثاله من أمير المؤمنين و لكن لما لم يمكن تعيينهم و اختيارهم بالاسم و الشخص ولم يجز تعطيل الإمامة و إهمالها، ذكر الأئمة ع الصفات و الشرائط و أحالوا تعیین واجدها و انتخاب فرد بین الواجدين إلى الأمة أو خبرائها. فالواجدون للصفات، كلهم صالحون للامامة و لكن الإمام بالفعل هو الذي انتخبه الأمة من بينهم فبالانتخاب يصير الشخص إماما بالفعل واجب الاطاعة.» 👇👇 @Taammolate_talabegi