متعاقبا بخشهایی از صحبتهای استاد نظیر عابدی راجع به قانون اساسی کشور هند و آثار انقلاب اسلامی در شبه قاره، بارگزاری خواهد شد.
با سلام و احترام
حضور مغتنم اساتید بزرگوار، اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه، طلاب، دانشجویان گرامی و سایر فرهیختگان را در کانال اندیشه حقوق عمومی، ارج می نهیم.
امیدواریم تاسیس این کانال و آغاز فعالیتهای آن در فضای مجازی، گام کوچکی در راه تحکیم باورهای ایمانی و تعالی انسانی باشد.
ان شاءالله بزودی ادمین ها و هیئت تحریریه کانال معرفی خواهند شد.
مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری - بررسی فقهی دیدگاه مشروعیت تلفیقی ولایت فقیه در قالب ثبوت الهی و اثبات مردمی
http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=142&p=1&g=243&showitem=1059
بررسی فقهی دیدگاه مشروعیت تلفیقی ولایت فقیه در قالب ثبوت الهی و اثبات مردمی
سیّد علیرضا طباطبایی، محمد جواد نوروزی
چکیده
موضوع ولایت سیاسی فقیه در تشکیل حکومت اسلامی از دیرباز میان فقیهان امامیه مطرح بوده است و آنان مشروعیت حکومت فقیه را بر مبنای نصب، از سوی امامان معصوم: تبیین کرده اند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آراء و نظریات جدیدی در تحلیل مبانی مشروعیت ولایت فقیه مطرح گردید که در پی تأثیرآفرینیِ بیشترِ آرایِ عمومی در مشروعیت تشکیل حکومت فقیه اند. یکی از این دیدگاه ها، دیدگاه تلفیق است که مدعی نقش مردم به عنوان شرطِ مشروعیت بخش در حکومت اسلامی است؛ بدین بیان که هر چند ثبوتاً فقیهان از سوی خدای متعال برای اجرای احکام و تشکیل حکومت نصب گردیده اند، وانگهی شرط اعمال این ولایت در عالم اثبات، متوقف بر آرای عمومی مردم است. این دیدگاه برای اثبات مدعای خود، به دلایلی؛ مانند قیاس اولویت از قاعدة تسلیط، بدبینی مردم نسبت به حکومت اسلامی و عدم تحقق اهداف آن، در صورت فقدان آرای عمومی، استدلال کرده است؛ چنانکه برخی از روایات را در این زمینه، دست مایة خود ساخته است. این دلایل، در برابر دلایل دیدگاه انتصاب، یارای استقامت ندارند. در صورت تسامح از این امر و تردید در شرطیت آرای عمومی برای تنجّز تکلیف فقیه در تشکیل حکومت، دلیل فقاهتی در علم اصول، اصل برائت را در مکلف به جاری می سازد.
واژگان كليدي
مشروعیت ولایت فقیه، نظریة انتصاب، نظریة انتخاب، نظریة تلفیق
https://eitaa.com/Drsart
🌺منشور حکومت اسلامی🌺
قسمت نخست:
✅منشور حکومت اسلامی یا نامه امیرمومنان علی (علیه السلام) به مالک اشتر نخعی (ره) از اوراق زرّینی است که تاسّی به آن از سوی زمامداران حکومت اسلامی و مردم جامعه اسلامی، صلاح ملک و مملکت و سعادت دنیوی و اخروی را برای بشریت به ارمغان می آورد.
سند زرّینی در تاریخ بشریت که حضرت هنگام اعطای فرمانروایی مصر به مالک اشتر در قالب عهدنامهای به وی مینویسد.
✅این عهدنامه که بهترین آیین و دستورالعمل برای حاکمان حکومت اسلامی در همه اعصار است، در قرون متمادی مورد اهتمام دانشمندان و علما قرار گرفته، به گونهای که به شرح و ترجمه آن پرداختهاند. عهدنامه مالک اشتر به طرق مختلف در منابع اسلامی ذکر شده است. همچنین ترجمههای مختلفی از آن منتشر گردیده که از آن میان وجود دهها ترجمه فارسی قابل توجه است، چنانکه ترجمه آن به زبانهای ترکی، فرانسوی و انگلیسی قابل توجه است.
به دلیل اهمیت آن، برخی از شاعران هم در این راه دریغ نکرده و عهدنامه را به نظم در آوردهاند. مهمتر آنکه شرحهای ارزشمندی به زبانهای فارسی و عربی بر عهدنامه نگاشته شده است.
✅نویسنده معروف مسیحی جورج جرداق در کتاب خود به نام الامام علی صوت العدالة الانسانیة مینویسد: بسیار مشکل است که انسان اختلافی در میان این عهدنامه و اعلامیّه جهانی حقوق بشر بیابد، بلکه تمام نکات اساسی موجود در این اعلامیه در عهدنامه امام(علیهالسّلام) دیده میشود. اضافه بر این در عهدنامه امام چیزی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیست و آن عواطف عمیق انسانی است که بر تمام این نامه سایه افکنده است.
باید توجّه داشت که اعلامیه جهانی حقوق بشر بیش از ۱۳۰۰ سال پس از این عهدنامه، آن هم به کمک گروهی از متفکران از سراسر جهان تدوین شده و نقایصی آشکار دارد که از مهمترین آنها جنبه سکولاریستی و اومانیستی آن و عدم توجه به مسائل معنوی و ارزشهای والای انسانی است.
✅علامه تهرانی در بیان اهمیت این نامه می نویسد، فرازهای این نامه باید مانند تسبیحات حضرت زهرا(س) که خواندن آن پس از نمازها مورد تاکید است، روزانه سه مرتبه برای دولتمردان و مردم خوانده شود. زیرا دوای انواع دردهای جامعه در آن بیان شده است.
✅به نظر می رسد، وضعیت فعلی جامعه ما و نارضایتی هایی که از عملکرد دولتمردان وجود دارد، به سبب غفلت یا تغافل از این منشور حکومتی است.
(انتشار اختصاصی شرح منشور حکومت اسلامی در کانال اندیشه حقوق عمومی)👇
https://eitaa.com/Drsart
راه اندازی کانال اندیشه حقوق عمومی در سروش
محتوای کانال در موضوعات (حقوق عمومی) و (حقوق فضای مجازی) توسط هیئت تحریریه متشکل از اساتید مبرز حقوق و علوم سیاسی با مدیریت حجت الاسلام دکتر سید علیرضا طباطبایی تولید می شود.
آدرس کانال ایتا
https://eitaa.com/Drsart
آدرس کانال سروش
sapp.ir/dr.sart
🌺منشور حکومت اسلامی🌺
قسمت دوم؛
✅گذشت که وقتی حضرت امیر مومنان علی (ع)، مالک اشتر (ره) از یاران خاص خود که دارای صلاحیتهای کافی عملی (عدالت) و علمی (فقاهت) و دیگر شاخصه های مدیریتی بود، به امارت مصر منصوب كرد، فرمانی در قالب یک نامه مفصل به وی نوشت. این نامه بی تردید از مهمترین اسناد حقوقی و سیاسی در اسلام عزیز است.
✅در این نامه ویژگیهای حکومت اسلامی، شاخصه های حاکم اسلامی، حقوق شهروندان، حقوق بشر، رابطه دولت با شهروند و شیوه نظارت بر اعمال حکمرانان و مبارزه با فساد و .... تبیین شده است.
✅ وسعت و قلمرو حکومت امیرمومنان علی (علیه السلام) به اندازه حدود چند ده کشور فعلی بوده است که کشور مصر فعلی، یکی از ایالتهای این حکومت بوده است. ( بیشتر مرزهای جغرافیایی فعلی در کشورهای جهان، پس از جنگ جهانی اول و دوم پدید آمده است.)
✅موقعیّت محل ماموریت مالک
مورخان اتفاق دارند که خاستگاه تمدن بشری، منطقه مشرق زمین و از جمله سرزمین مصر بوده است که در چندین هزار سال قبل، پیش از آنکه دیگر نقاط وارد تمدن شوند، آنها پایههای تمدن بشری را گذاردند تا آنجا که «ویل دورانت» این منطقه را (گهواره تمدن بشری) نام می نهد. شاید به همین دلیل است که بیشتر پیامبران بزرگ الهی که پایهگذاران تمدن مادی و معنوی بودهاند نیز همگی از این منطقه برخاستند و سپس پیام دعوت آنها به دیگر نقاط عالم منتقل شد.
وی در جلد نخست کتاب (مشرق زمین، گاهواره تمدن) درباره تمدن مصر باستان سخن میگوید. اینکه، آثار مهمی از آن زمان باقی مانده و هزاران سال است علیرغم دگرگونیهای اعصار و قرون، همچنان پابرجاست، نشانه دیگری از این تمدن کهن است.
مصر یکی از کانونهای مهم علم و دانش بشری بود و مخصوصاً شهر اسکندریه بر اساس مدارک تاریخی یکی از مهمترینِ آنها به شمار میرفت. مردم مصر نه تنها علوم یونانیان را اقتباس کردند، بلکه خود علوم فراوان دیگری بر آن افزودند.در واقع مصر در حکومت اسلامی استان محسوب نمیشد، بلکه کشوری بزرگ و پهناور با مردمی هوشیار و تمدنی آشکار بود.
✅مصر در سال ۱۹ هجری در زمان خلافت خلیفه دوم به وسیله لشکر اسلام فتح شد و از آن زمان مصریان زیر پرچم اسلام قرار گرفتند و به سرعت مانند ایرانیان این آیین جدید را که دارای فرهنگ قوی و نشانههای حقانیّت روشن بود، و شعار برابری و برادری می داد، پذیرا شدند؛ اما متاسفانه بعضی حاکمان ظالم از طرف خلفا به زمامداری مصر برگزیده شدند. از جمله در زمان عثمان - عبدالله بن ابیسرح- زمامدار مصر بود که ظلم و ستم او بر مردم مصر سبب شورش آنها گشت و چنانکه میدانیم دامنه این شورش به مدینه کشیده شد و خطای بزرگ خلیفه سوم به این شورش دامن زد، آنجا که فرمان عزل عبدالله را نوشت و به دست شورشیان داد تا به مصر برگردند و همراه آن نامه دیگری با شخص دیگر برای عبدالله فرستاد که هنگامی که شورشیان به مصر بازگشتند همه آنها را گردن بزند. این نامه به دست آنها افتاد و از وسط راه بازگشتند و غائله قتل عثمان فراهم شد.
امیرمؤمنان علی (علیهالسّلام) برای جبران خطاهای گذشته نخست محمّد بن ابی بکر را برای حکومت مصر فرستاد و چون در عمل ثابت شد که او توان کشیدن اینبار سنگین را ندارد، امام (علیهالسّلام) شخص توانا و قدرتمندی همچون مالک را برای این ماموریت برگزید و با همین نامه مورد بحث او را برای سامان بخشیدن به اوضاع این کشور پهناور به سوی مصر فرستاد و افسوس که مکر عمر وعاص و جنایت معاویه نگذاشت، رایحه خوش حکومت اسلامی به مشام مصریان برسد و نائب خاص امیرمومنان و امام امت جامعه مصر در میانه راه به شهادت رسید.
انتشار اختصاصی شرح منشور حکومت اسلام 👇
پیام رسان سروش
http://sapp.ir/dr.sart
پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/Drsart
🇮🇷جدایی ناپذیری دین از سیاست🇮🇷
#تحریم انتخابات توسط آیتالله العظمی خوئی(ره)
🔹انتخابات بیستویکمین دوره #مجلس_شورای_ملی اولین #انتخابات پس از اصلاحات شاه تحت عنوان انقلاب سفید بود که در 26 شهریور سال 1342 با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. چند ماه قبل در 15 خرداد 1342 قیام مردم که به دستگیری امام خمینی معترض بودند توسط رژیم به شدت سرکوب شده بود و پس از آن اکثر گروههای مخالف حکومت دستگیر یا محدود شده و فشار سنگینی بر آنها حاکم بود. در این بین گروههای مذهبی در پی آن بودند تا نظر مراجع را نسبت به تحریم انتخابت جلب کنند. در سند ذیل «جمعی از مؤمنین» از آیتالله خوئی در مورد شرکت در انتخابات کسب نظر کردهاند که ایشان هم شرکت در انتخابات را حرام و مجلسی که به این طریق تشکیل شود را بیاعتبار دانستهاند. انتخابات در 26 شهریور 1342 تحت شرایط حکومت نظامی برگزار شد و نتیجه آن به سرعت و در عرض یک روز و میزان مشارکت 7 / 91 درصد اعلام شد.
آدرس کانال ایتا
https://eitaa.com/Drsart
آدرس کانال سروش
sapp.ir/dr.sart
باز این چه رستخیز عظیم است در زمین
بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
فرا رسیدن ماه بصیرت، ماه محرم را خدمت همه محبین سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین، به ویژه اساتید بزرگوار، دانشجویان عزیز، طلاب و فرهیختگان گرامی کانال اندیشه حقوق عمومی، تسلیت و تعزیت عرض می نماییم.
(گروه ادمین کانال اندیشه حقوقی)
آدرس کانال ایتا
https://eitaa.com/Drsart
آدرس کانال سروش
sapp.ir/dr.sart
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای نخستین بار، محرم در فضای جو ایالات متحده...
کانال اندیشه حقوق عمومی
ایتا:
https://eitaa.com/Drsart
سروش:
sapp.ir/dr.sart
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا رو شکر محرمتو دیدم دوباره آقاجون...
ایتا:
https://eitaa.com/Drsart
سروش:
sapp.ir/dr.sart
🌹آداب عزاداری در ماه محرم🌹
🔹در عزاخانه سیدالشهدا(ع) با ادب وارد شدن
🔹 قرائت زیارت عاشورا در هر روز این ماه
🔹با وضو و با طهارت و با غسل توبه در خیمه ی اباعبدالله(ع) وارد شدن، ما اعتقاد داریم که در روضه امام حسین(ع)، حضرات اهل بیت(ع)، از جمله حضرت صدیقه طاهره(س) حضور دارند و اقتضای ادب است که در محضر این حضرات، باید با طهارت وارد شد!
🔹 بر اساس برخی روایات و نظرات برخی علما، روضه امام حسین(ع) همان حرم ایشان است. پس برای وارد شدن به مجلس روضه همانند حرم سیدالشهدا(ع) باید با وضو بود آرام قدم برداشت و با حزن وارد شد و از در و دیوار آن مکان تبرک گرفت!
🔹 اعتقاد شیعه است که فرش های روضه سیدالشهدا(ع)، بال ملائکهاند که در زیر پای عزاداران حضرتش پهن شده است!
گر به عزاخانه اش میروی "آهسته" رو
بال ملائک بود فرش عزای حسین ...
🔹 کم ادبی به روضه سیدالشهدا(ع) کم توفیقی های بزرگی را به همراه دارد! پس حواسمان باشد که ادب کردن، مهمترین شرط است برای تقرب در دستگاه سیدالشهدا(ع) میباشد.
در تاریخ، نمونه های زیادی است که اشخاصی به جهت رعایت ادب، از غضب الهی رهایی جسته و از مقربان حضرات معصومین (ع) شدند! از جمله: جناب حر ریاحی، علی گندابی، قاسم جیگرکی، طیب، رسول ترک و...
🔹 نخوابیدن و دراز نکردن پا و باادب نشستن، نخندیدن و حالت بکاء داشتن در روضه سیدالشهدا(ع)
وقتی ناموس پروردگار(حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها) عزادار است، روا نیست که ما مزاح کنیم!
امام رضا علیه السلام فرمودند :
چون ماه محرم فرا مى رسيد، كسى پدرم را خندان نمى ديد. 📚 بحار الانوار(ط-بیروت) ج۴۴ ، ص۲۸
🔹 احترام بسیار زیاد به عزاداران و مهمانان سیدالشهدا(ع).
کوچکترین حرف و نگاه تلخ به عزاداران سیدالشهدا (ع) و سبب خشم و شکستن دل حضرات اهل بیت(ع) می شود !!
🔹جدل و نزاع نکردن در زیر خیمه اباعبدالله(ع) !! حتی اگر حق با شما بود!!
🔹 همراه داشتن دستمال اشکی برای شب اول قبر!
این کار، شیوه و سیره بسیاری از مراجع بزرگ بوده؛ از جمله: آیت الله میرزا جواد تبریزی و آیت الله مرعشی نجفی و...
🔹خدمت کردن به دستگاه سیدالشهدا در ایام عزاداری در حد توان و تا جایی که امکان دارد، (حتی در حد برداشتن یک سنجاق از زمین؛ گاهی همان چیز به ظاهر کوچک، موجب شفاعت ما در روز قیامت می شود!)
در باور ما که از علوم اهل بیت نشات گرفته است، این خاندان سراسر کرامت(ع) به کسی بدهکار نمیمانند و ایشان به امثال ما احتیاجی ندارند. بلکه ما نیازمند عنایات آن حضراتیم! پس هیچ کاری را در دستگاه سیدالشهدا(ع) کوچک نشمریم.
🔹 کمتر نوشیدن آب و کمتر خوردن غذاهای رنگارنگ
🔹 مهمترین نکته، خواندن نماز اول وقت است که مهمترین سفارش ائمه معصومین(ع) و علماست.
🔹 گوش ندادن به موسیقی، حفظ حجاب، گناه نکردن، امر بهمعروف و نهی از منکر و...
🔹برای روضه ی امام حسین(ع)، مردانه خرج کنیم و زنانه گریه کنیم!
🔹حواسمان باشد که دراین ماه، صاحب الزمان عزادار است! ما دیگر با گناهانمان قلب نازنین شان را بیشتر بدرد نیاریم! سعی کنیم به هرنحوی که شده، خودمان را جلوی صاحب عزای این ماه(حضرت بقیه الله الاعظم، روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) نشان دهیم؛ چای ریختن، کفش جفت کردن، بلندبلند گریه کردن و روضه گرم کردن مجلس سیدالشهدا(ع) و...
🔹صدقه دادن هر روز در دهه محرم به نیت تسلای قلب حجه ابن الحسن(عج) و سلامتی ایشان فراموش نشود!...
🔹 خدمت کردن به والدین. صورت خود را در ماه محرم، زیاد به کف پای پدر و مادر(خصوصا مادرتان) بزنید که تاثیر بسزا و قابل توجهی در اشک چشم، عاقبت بخیری و... دارد.
( کانال اندیشه حقوق عمومی)
آدرس کانال ایتا
https://eitaa.com/Drsart
آدرس کانال سروش
sapp.ir/dr.sart
1_98251489.pdf
616.9K
✅ویژه علاقمندان به سواد رسانه ای
(گلچین کتاب راهنمای تفکر انتقادی، فایل pdf)
کانال اندیشه حقوق عمومی
ایتا:
https://eitaa.com/Drsart
سروش:
sapp.ir/dr.sart
قسمت اول، سخنرانی، محرم ۱۳۹۸.m4a
37M
قسمت اول، سخنرانی استاد #طباطبائی، ۹۸/۶/۱۰ مسجد جامع رسول اکرم (ص) تهران.
موضوع سخنرانی: درسهایی از عهدنامه مالک اشتر برای حاکمان و شهروندان (نامه ۵۳ نهج البلاغه)
کانال اندیشه حقوق عمومی
ایتا:
https://eitaa.com/Drsart
سروش:
sapp.ir/dr.sart