eitaa logo
تبیان گناباد
1.5هزار دنبال‌کننده
27.3هزار عکس
5.2هزار ویدیو
268 فایل
✅ارسال خبر به آدرس زیر بصورت کلاژ @ste_gonabad5 https://eitaa.com/Tabyingonabad/39880
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تبیان گناباد
🏴آیت‎الله مصباح دار فانی را وداع گفت ♦️لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست.
هدایت شده از تبیان گناباد
🌹 تصویری از بوسه سردار سلیمانی بر پیشانی آیت‌الله علامه مصباح‌یزدی
🏴انا لله و انا الیه راجعون لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنیم 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
  قسمت سوم مسجددراسلام یکی ار مکان‌های مقدس اسلامی، مسجد است. فهرست مندرجات ۱ - معنای لغوی مسجد ۲ - معنای اصطلاحی مسجد        ۲.۱ - محل سجده در ادیان ۳ - نقش مسجد در جامعه اسلامی ۴ - اقسام مساجد ۵ - جایگاه مسجد در صدر اسلام ۶ - نخستین مسجد روی زمین ۷ - نخستین مساجد در اسلام ۸ - جایگاه مسجد در اسلام        ۸.۱ - واژه مسجد در قرآن        ۸.۲ - نخستین خانه‌ی توحید        ۸.۳ - پرستش هدف مسجد        ۸.۴ - اختصاص مسجد به خداوند        ۸.۵ - اساس مسجد ۹ - پانویس ۱۰ - منبع معنای لغوی مسجد مسجد، به معنای محل سجده، برگرفته از سجود به معنای به خاک افتادن و خضوع و کرنش کردن است. معنای اصطلاحی مسجد در اصطلاح، مسجد به محلی اطلاق می‌شود که جایگاه عبادت و خضوع در برابر حق تعالی است. کاربرد واژه مسجد یکی در مورد، چهاردیواری خاصی است که برای عبادت ساخته می‌شود و دیگر این‌که بر اساس روایت رسول خدا (صلی الله علیه وآله)مسجد بر سراسر زمین اطلاق می گردد. چرا که همه سطح کره خاکی می‌تواند سجده‌گاه انسان مسلمان باشد. این دومین کاربرد که اطلاق عام مسجد است، از اختصاصات امت اسلامی است. ← محل سجده در ادیان سایر ادیان، تنها در اماکن خاصی در برابر خداوند سجده می‌کنند و نماز می‌خوانند؛ اما در اسلام همه زمین پاک بوده و سجده‌گاه و مسجد است. رسول خدا(صلی الله علیه وآله)پس از بیان فضیلت مسجد الحرام و مسجد الاقصی برای ابوذر، به وی فرمودند: «حَیْثُما أَدْرکتک الصّلاة فصلِّ وَالأرض لَکَ مَسْجد؛ هر کجا وقت نمازت رسید، همانجا نماز بخوان که زمین برای تو مسجد است.»[۱] نقش مسجد در جامعه اسلامی مهمترین نقش مسجد، مرکزیت بخشی به عبادت مسلمانان در زمینی پاک و مطهّر و تعریف شده برای خداوند است. محیطی که انسان ناپاک نباید وارد آن شود و فضا و زمینش بایستی از هر گونه پلیدی مصون باشد. مسجد، علاوه بر مرکزیت عبادی، مرکز جماعت نیز هست. این جماعت، هم برای عبادت است و هم برای یک‌پارچگی امّت و تمسّک جمعی آنان به حبل‌الله. اقسام مساجد به طور کلی چهار نوع مسجد برای یک مسلمان قابل تصور است: ۱. مسجد محله. ۲. مسجد مرکزی در شهر برای نمازگزاران شهر با عنوان مسجد جامع. ۳. مصلاّیی برای مراسم نماز عید برای تمامی مردم یک منطقه. ۴. مسجد الحرام برای حضور همه مسلمانان. جایگاه مسجد در صدر اسلام مسجد در عصر آغازین اسلام، افزون بر عبادت، مرکزی برای اداره حکومت نیز بود. پس از آن، به عنوان مدرسه نیز مورد استفاده قرار گرفت. بعدها وقتی دارالحکومه و مدرسه ساختند، مسجد به عبادت اختصاص داده شد؛ گرچه گه‌گاه از آن به عنوان مدرسه نیز استفاده می‌شده است. در واقع، مسجد تکیه‌گاه تمامی مسلمانان در اتکال به خدای واحد قهّار و سمبل قداست، پاکی، تقوا و وحدت جامعه اسلامی است. نخستین مسجد روی زمین نخستین خانه‌ای که برای مردم ساخته شد تا در آن به عبادت خدا بپردازند، بیت ‌الله الحرام است. بنابراین، باید مسجدالحرام و کعبه را قدیمی‌ترین محل عبادت دانست. قرآن علاوه بر مسجدالحرام از مسجدالأقصی نیز یاد کرده است. این‌ها مساجدی است که پیش از اسلام نیز وجود داشت. به‌علاوه، اهل کتاب نیز مراکز عبادت خاص خود را داشته‌اند. نخستین مساجد در اسلام در واقع، نخستین مسجدی که در اسلام بر پایه تقوا ساخته شد، مسجد قبا بود که در سال نخست هجری، بلافاصله پس از هجرت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) به یثرب و وارد شدن ایشان به محله قبا ساخته شد. و گفتنی است نخستین کسی که مسجد ساخت، عمار یاسر بود که در تأسیس مسجد قبا نقش اول را داشت. پس از آن، مسجد النبی در یثرب یا مدینة النبی(صلی الله علیه وآله) ساخته شد. به دنبال آن، هریک از طوایف عرب در ناحیه خود مسجدی ساختند. آنان از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می‌خواستند تا در نقطه‌ای که برای مسجد انتخاب کرده بودند، نماز بگزارد. سپس محل نماز رسول خدا(صلی الله علیه وآله) را به عنوان مسجد محله خود بنا می‌کردند. حتی اگر در آغاز قصد ساختن مسجد نداشتند، محل نماز رسول خدا(صلی الله علیه وآله) را به عنوان مسجد و نماز خانه انتخاب می کردند. ابن شَبّه فهرستی از مساجدی که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در آنها نماز خوانده به دست داده است.[۲] جایگاه مسجد در اسلام ← واژه مسجد در قرآن واژه‌ی مسجد، جمعاً ۲۸ بار در قرآن کریم ذکر شده که در ۲۲ مورد به صورت مفرد و در ۶ مورد دیگر، به صورت جمع آمده است.[۳]؛ بقر: ۱۸۷؛ [۴][۵][۶][۷] در این آیات، به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد در اسلام، پاره‌ای از احکام مسجد و مسجد الحرام و احکام خاص آن، مسجد الاقصی و مسجد اصحاب کهف، اشاراتی شده است. البته، آیه‌های دیگر نیز در قرآن درباره‌ی مسجد و اهمیت آن آمده است که هر چند لفظ مسجد در آنها نیامده است، ولی بنابر مفهوم این آیات و گفته‌ی تمامی مفسران
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
می‌توان در مورد مساجد، این آیات را نیز ذکر کرد. از آنجا که در این کتاب بر آن نیستیم تا به تفسیر و تبیین تمامی این آیات بپردازیم، تنها به ذکر آیاتی که بیانگر ابعاد گوناگون مسجد در جامعه اسلامی است، بسنده می‌کنیم. ← نخستین خانه‌ی توحید (انّ اوّل بیت وضع للنّاس للّذی ببکّه مبارکا و هدی للعالمین). «همانا نخستین خانه‌ای که برای عموم مردم قرار داده شد، همان است که در مکه قرار دارد، و مایه‌ی برکت و هدایت جهانیان است». «به خاطر بیاورید هنگامی که ما خانه‌ی کعبه را مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم، و (فرمان دادیم که) از مقام ابراهیم، محلی برای نماز خود انتخاب کنید و ما به ابراهیم و اسماعیل (علیهما‌السّلام) امر کردیم که خانه‌ی مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و سجده کنندگان پاک و پاکیزه کنید». [۸] همان گونه که از این دو آیه‌ی شریفه بر می‌آید، خانه‌ی کعبه در مکه نخستین خانه‌ی توحید و یکتا پرستی و اولین جایگاه و مرکزی است که برای پرستش خدای یگانه ساخته شده است. در اینکه آیا این خانه از زمان حضرت آدم (علیه‌السّلام) بر پا شده یا حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) آن را بنیان کرده، میان مفسران اختلاف است.بعضی بر آنند که بنیانگذار این خانه از ابتدا، حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) بوده و در زمان آدم (علیه‌السّلام) این خانه اصلاً وجود نداشته است.[۹] برخی دیگر بر این عقیده‌اند که خانه‌ی کعبه نخست به دست آدم (علیه‌السّلام) ساخته شد و بر اثر مرور زمان از بین رفت، لکن حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) آن را تجدید بنا کرد.[۱۰] با شواهدی که از آیات مختلف قرآن و روایات در این زمینه موجود است، نظریه‌ی دوّم تایید می‌شود.در قرآن به نقل از ابراهیم (علیه‌السّلام) آمده است: (ربّنا انّی اسکنت من ذرّیّتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرّم...) .[۱۱] «پروردگارا بعضی از فرزندانم را در سرزمین خشک و سوزانی، در کنار خانه‌ی محترمت سکنی دادم». از این آیه‌ی شریفه چنین بر می‌آید که اثری از خانه کعبه در هنگام ورود ابراهیم (علیه‌السّلام) با فرزندش اسماعیل (علیه‌السّلام) و همسرش‌هاجر، در سرزمین مکه وجود داشته است. همچنین در آیه‌ی دیگری آمده است: (و اذ یرفع ابراهیم القواعد من البیت و اسماعیل). [۱۲] «و هنگامی که ابراهیم و اسماعیل پایه‌های خانه را بر افراشتند». باید توجه داشت تعبیر بالا بردن قواعد (پایه‌ها) در این آیه، اشارتی است به اینکه شالوده‌ی خانه‌ی کعبه، پیش از ابراهیم (علیه‌السّلام) وجود داشته و ابراهیم و فرزندش، آن پایه‌ها را بالا برده‌اند.امام علی (علیه‌السّلام) در این مورد می‌فرمایند: «الا ترون انّ اللّه سبحانه اختبر الاوّلین، من لدن آدم صلوت اللّه علیه الی الآخرین من هذا العالم باحجار...فجعلها بیته الحرام ثمّ امر آدم (علیه‌السّلام) و ولده ان یثنوا اعطائهم نحوه». [۱۳] «آیا نمی‌بینید که خداوند سبحان، مردم جهان را از زمان آدم (علیه‌السّلام) تا امروز به وسیله‌ی قطعات سنگی...امتحان کرده و این سنگ‌ها روی هم چیده را خانه‌ی محترم خود قرار داده است؛ سپس، به آدم و فرزندانش فرمان داد که به گرد آن طواف کنند». بنابراین، خانه‌ی کعبه را نخست حضرت آدم (علیه‌السّلام) بنا نهاد و سپس بر اثر مرور زمان فرو ریخت و بعد به دست ابراهیم (علیه‌السّلام) تجدید بنا شد. در هر صورت نکته‌ی مهمی که از این دو آیه‌ی مورد بحث، به خوبی بر می‌آید و آیات دیگر و روایات نیز آن را تایید می‌کند، این است که مسجد نخستین مرکز و پایگاهی است که به منظور عبادت و پرستش خدای یگانه در زمین نهاده شد و پیش از آن، عبادتگاه دیگری که کانون عبادت و نیایش موحدان و خدا پرستان باشد، وجود نداشته است، از ابوذر روایت شده است که از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم راجع به نخستین مسجدی که در زمین بنیاد شده، سؤال کرد.حضرت صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: مسجد الحرام و پس از آن مسجد الاقصی بنا نهاد شده است». [۱۴] از امیرالمؤمنان علی (علیه‌السّلام) روایتی نقل شده است که مردی از آن حضرت پرسید: «آیا خانه‌ی کعبه، اول خانه‌ای است که در زمین ساخته شده است؟». امام (علیه‌السّلام) فرمود: «خیر، پیش از آن هم خانه‌هایی بود، لکن خانه‌ی کعبه نخستین خانه‌ی مبارکی است که برای پرستش و عبادت مردمان درست بنا شده است». [۱۵] ← پرستش هدف مسجد (و انّ المساجد للّه فلا تدعوا مع اللّه احدا). [۱۶] «مساجد از آن خداست، پس باید احدی جز او را نخوانید». در این آیه شریفه، مراد از دعا، عبادت و پرستش است، زیرا در جای دیگر دعا به معنای عبادت آمده است: (و قال ربّکم ادعونی استجب لکم انّ الّذین یستکبرون عن عبادتی سید خلون جهنّم داخرین). [۱۷] «پروردگارتان گفت مرا بخوانید تا دعایتان را مستجاب کنم، کسانی که از عبادت من سر کشی کنند بزودی با کمال خواری داخل جهنّم خواهند شد». در اینکه منظور از کلمه‌ی مساجد در این آیه چیست، میان مفسران اختلاف است، ..........
هدایت شده از تبیان گناباد
(عج)💚 غروب جمعه گذشت و فقط تأسف ماند😔 دوباره قصه یعقوب و هجر یوسف ماند غروب جمعه گذشت و خبر ز یار نشد دعاے منتظرین هم اثرگذار نشد💔
هدایت شده از تبیان گناباد
🍁🍃 🍁🍃 🍁🍃 🌹به رسم ادب🌹 روز خود را با سلام به شما آغاز می کنم 🌸سلام برمادرخوبی ها🌸 🔻هرگاه به هر امامي سلام دهيد خود آن امام جواب سلام تان را مي دهد ولي اگر کسي بگويد: “السلام عليک يا فاطمه الزهرا(س)” همه ي امامان جواب مي دهند … مي گويند: چه شده است که اين فرد نام مادرمان را برده است !؟ 🌷السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ 🍃السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ 🌷السَّلامُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللَّهِ 🌷السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ 🍃السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّكِيَّة 🌷السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ 🍃السَّلامُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّه 💠تا ابد اين نکته را انشا کنيد پاي اين طومار را امضا کنيد🌼 💠هر کجا مانديد در کل امور رو به سوي حضرت زهرا کنيد🌼 🍃🌸🌺🍃🌹🍃🌺🌸🍃 ____🍃🌸🍃____
هدایت شده از تبیان گناباد
☀️امام زمان علیه‌السلام پیغام دادند در قنوت برای من دعا کنید 🍃 سال‌های متمادی در قنوت آیت‌الله بهاءالدینی آیات نورانی قرآن و دعاهای مرسوم را می‌شنیدیم تا اینکه ناگهان دعای قنوت ایشان تغییر کرد 🍃 در قنوت نمازشان برای امام زمان علیه‌السلام این دعا را می‌خواندند: 🍃 اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتَّی تُسْکِنَهُ أَرضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فی‌ها طَوِیلا 🍃 روزی در محضر آیت‌الله بهاءالدینی از تغییر رویه ایشان در دعای قنوت پرسیدیم. ایشان یک جمله فرمودند: ☀️حضرت پیغام دادند: در قنوت برای من دعا کنید 📚 انس با مهدی علیه‌السلام ص ۸۴ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از تبیان گناباد
وَ لاٰ تَحْسَبَنَّ اَلَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ أَمْوٰاتاً بَلْ أَحْيٰاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند. 📚آل عمران، ۱۶۹ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 اولین سالگرد شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می داریم و خدمت تمامی آزادیخواهان جهان تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.
یکی دیگر از یاران تو پر کشید و به آسمان رفت. او همیشه یاد تو بود سخنانش را با دعا برای سلامتی تو آغاز می‌کرد و دلش منتظر آمدنت بود. وقتی که پر کشید، زمین آه کشید زیرا با رفتنش از وزن یاد تو روی زمین کم شد. مصباحِ راه تو بود؛ مصباحی که می‌سوخت تا خلایق تو را ببینند. آقا! دعا کن که اگر نمی‌شویم شمعی باشیم که با سوختنمان راه رسیدن به تو را روشن کنیم. خدا نکند سنگ راه تو باشیم.
📷گزارش تصویری 🔹مراسم دهه اول فاطمیه با سخنرانی: حجت الاسلام جواد خدادادی روحانی مستقر شهر بیدخت گناباد بانوای: کربلایی رضا عارفی با رعایت پروتکل های بهداشتی ◻️هیئت محبان الرضا (ع) .
📸 گزارش تصویری مراسم بزرگداشت 9 دی و شام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیه مسجد جامع بیدخت 🎙سخنرانی حجت‌الاسلام موسوی با مداحی مداحان اهل بیت
حرکت کاروان خودرویی و موتوری دوستداران و ارادتمندان حاج قاسم سلیمانی شنبه ۱۳ دی ماه ساعت ۱۸ محل تجمع و‌ حرکت از میدان بسیج شهرستان گناباد
هدایت شده از Sina
❇️حجت الاسلام جواد خدادادی روحانی مستقر شهر بیدخت گناباد گفت: 📸 مراسم شب سالگرد شهادت سردار سلیمانی مسجد جامع بیدخت برگزار شد #مرد_میدان +رعایت پروتکل های بهداشتی😷 .
هدایت شده از Sina
برگزاری گفتمان دینی با موضوع نماز در بستر فضای مجازی و شبکه شاد ویژه دانش آموزان با حضور حجت الاسلام عباسعلی فاطمی مسئول امور فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی گناباد .
هدایت شده از Sina
❇️تبیین ویژگی های سردار دلها توسط حجت‌الاسلام عباسعلی فاطمی مسئول امور فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی گناباد در مسجد شبستان امامزاده محمدعابد شهرکاخک با حضور امام جمعه و اعضای شورا و اقشار مختلف مردم 📎اخلاص بمعنی تکلیف گرایی.. 📎مخلص پشیمان نیست و خسته نمیشود 📎معتقد به نظام اسلام ولایی بود 📎دشمن شناس بود
🔹تبیین ویژگی های سردار دلها توسط حجت الاسلام فاطمی در مسجد جامع ومصلی شهرستان گناباد. 🔹اخلاص بمعنی تکلیف گرایی.. 🔹مخلص پشیمان نیست و خسته نمیشود 🔹معتقد به نظام اسلام ولایی بود 🔹دشمن شناس بود ♦️در مسیربندگی @a_fatemi24
#نذر_حاج_قاسم پخش نان نذری از طرف نمازگزاران مسجد النبی ص گناباد ، به مناسبت سالگرد شهادت سردار دلها 🌹شهید سلیمانی🌹بین اهالی محترم ۹۹/۱۰/۱۳ در نانوایی محله امامت 🕌 @masjedannabygonabad