چندین رشته را به همراه دارد، حکمت الهی چندین رشته را به همراه دارد، این حکمت عملی هم چندین رشته را به همراه دارد ولی اصول کلی این است.
آنگاه فرمود یک داور میخواهد داور همان است که حکمتین را تنظیم کرد، هم بود و نبود را تنظیم کرد هم باید و نباید را دستور داد و ﴿بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیمٌ﴾[۲۸] است و شاهد کل شیء هم هست. در بخشهای سوره مبارکه «یونس» آیه ۶۱ به بعد دارد که هر کاری که انجام میدهید هنگام ورود ما میبینیم در مشهد ما هستید ﴿إِلاّ کُنَّا عَلَیْکُمْ شَهُوداً إِذْ تُفِیضُونَ فِیهِ﴾[۲۹] همین که وارد بشوید در مشهد ما هستید در مرئا و منظر ما هستید. پس داور کسی است که حکمتین را تنظیم کرده است یعنی هم بود و نبود عالم را تنظیم کرد هم باید و نباید عالم را تنظیم کرد و انسان که مسئول است هم بود و نبود را در بخش علمی بفهمد که «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ»،[۳۰] هم باید و نباید را بفهمد و عمل کند که انسان مکلّف به عمل است به نام ایمان که فرض کرده و واجب کرده ایمان را. بعد خود ذات اقدس الهی داور است و داوری میکند، او ﴿أَحْکَمِ الْحاکِمینَ﴾ است؛ گرچه دیگران حکمی دارند اما آن حکم نهایی از آنِ خدای سبحان است.
در بخشهای فراوانی چه در قرآن چه در دعا یک سلسله اوصاف به بشر که خلیفه الهی است اسناد داده میشود، بعد برترین و احسن و افضل آن به خدای سبحان است. اگر او ﴿خَیْرُ الْفَاصِلِینَ﴾[۳۱] است، اگر او ﴿خَیْرُ الْحَاکِمِینَ﴾[۳۲] است اگر او ﴿خَیْرُ الرَّازِقِینَ﴾[۳۳] است برای اینکه همه اینها اوصاف فعل است، یک؛ و آیات و اشخاصی که هستند مجاری این فعل و مظاهر این افعالاند، دو؛ و خود آن ظاهر که دارد کار را بلاواسطه انجام میدهد از همه اینها احسن و افضل است، او ﴿خَیْرُ الْفَاصِلِینَ﴾ است، او ﴿خَیْرُ الْفاتِحینَ﴾[۳۴] است، او ﴿خَیْرُ الْحَاکِمِینَ﴾ است، او خیر مذکور است او أفضل خیر است «یا خَیر مَذکور ذُکِر»؛ هر بخشی را که شما در بخشهای افعال ذکر میکنید میبینید ذات اقدس الهی بهترین و برترین آنها را دارا است؛ اینها همه در محدوده فعل است یعنی فعلی که خدای سبحان بلاواسطه انجام میدهد بهترین فعلی است که در جهان صورت میپذیرد گرچه دیگران حتی انبیا و اولیا(علیهم الصلاة و علیهم السلام) کار خیر انجام میدهند آنها هم فاتحاند آنها هم فاصلاند آنها هم حاکماند اما آن کسی که ﴿أَحْکَمِ الْحاکِمینَ﴾ است خدا است ﴿خَیْرُ الْفَاصِلِینَ﴾ خدا است ﴿خَیْرُ الْفاتِحینَ﴾ است خدا است ﴿خَیْرُ الرَّازِقِینَ﴾ است خدا است. معنای ﴿خَیْرُ الرَّازِقِینَ﴾ این نیست که دیگران واقعاً رازقاند او هم رازق است؛ منتها او بهتر، سایر افعال هم همین طور است برای اینکه خدای سبحان کل اینها را منحصر در خود میداند در همان بخش پایانی آن سوره «ذاریات» دارد که ﴿إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ﴾[۳۵] این «الف و لام» با آن «هو» در این گونه از تعبیرها مفید حصر است؛ تنها رازق خداست پس اگر میفرماید او ﴿خَیْرُ الرَّازِقِینَ﴾ است دیگران مجاری او هستند. پس به دو جهت خدا ﴿خَیْرُ الرَّازِقِینَ﴾ است یکی اینکه دیگرام مجرای او هستند بالذات نیستند بالاصاله نیستند، دیگر اینکه بر فرض که آنها رازق باشند، آن بهترین وجه رزقرسانی را ذات اقدس الهی دارد؛ البته بحثهای فرعی این سوره مبارکه را ممکن است اگر لازم بود در جلسه بعد مطرح کنیم.
«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
________________________________________
[۱]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه۱۰۸.
[۲]. نهجالبلاغة(للصبحی صالح), خطبه۱۴۷.
[۳]. سوره هود، آیه۴۴.
[۴]. سوره عنکبوت، آیه۶۷.
[۵]. سوره بقره، آیه۱۲۶.
[۶]. سوره بلد، آیه۱.
[۷]. سوره نجم، آیه۸.
[۸]. سوره واقعة, آیه۸۹.
[۹]. سوره مؤمنون, آیه۱۴.
[۱۰]. سوره ملک، آیه۳.
[۱۱]. سوره قمر، آیه۴۹.
[۱۲]. سوره رعد، آیه۸.
[۱۳]. عیون الاخبار الرضا(ع)، ج ۲، ص ۱۳۴؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج۴۹، ص۱۲۷.
[۱۴]. معانی الأخبار، النص، ص۳۷۱؛ الأمالی(للصدوق)، النص، ص۲۳۵؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج۳۹، ص۲۴۶.
[۱۵]. سوره نمل، آیه۶.
[۱۶]. سوره آلعمران، آیه۱۰۳.
[۱۷]. سوره آل عمران، آیه۱۸۷.
[۱۸]. سوره نساء، آیه۱۴۵.
[۱۹]. سوره مؤمنون، آیه۱۴.
[۲۰]. سوره حجر، آیه۲۹؛ سوره ص، آیه۷۲.
[۲۱]. سوره مؤمنون، آیه۱۴.
[۲۲]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج۱، ص۴۳۸.
[۲۳]. سوره مؤمنون, آیه۱۴.
[۲۴]. سوره زمر، آیه۶۲.
[۲۵]. سوره سجده، آیه۷.
[۲۶]. سوره ملک، آیه۱۱.
[۲۷]. سوره طه، آیه۵۰.
[۲۸]. سوره بقره, آیه۲۳۱.
[۲۹]. سوره یونس، آیه۶۱.
[۳۰]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج۱، ص۳۰.
[۳۱]. سوره انعام, آیه۵۷.
[۳۲]. سوره اعراف, آیه۸۷.
[۳۳]. سوره مائده, آیه۱۱۴.
[۳۴]. سوره اعراف, آیه۸۹.
[۳۵]. سوره ذاریات، آیه۵۸.
نمایش کمتر
قطعات
صدای اصلی
۲۵:۳۷
مشخصات
خطیب
آیت الله عبدالله جوادی آملی
شماره
باعرض سلام وخدا قوت خدمت تک تک شما بزرگواران و سروران گرامی😍🌹🌹🌹
برای ترویج علوم قرانی لطفا لینک کانال را پاک نکنید یا با اسم کانال فوروارد کنید🙏
تا سبب خیر بشویم تا دیگران هم ازکانال استفاده کنن باتشکرازهمکاریتون🙏🌹🌹🌹
زکات علم نشر علم هس ✅
و هدیه میکنیم ب روح ۱۴معصوم پاک❤️
امام راحل و شهدا🖤
وهمه اموات و دموات بد وارث و بی وارث🏴
تعجیل درظهور آقا صاحب الزمان صلوات
به کوری چشم دشمنان داخلی وخارجی ومعاندین وطن فروشان پست وبی غیرت وسلیبریتهای وطن فروش خائن مسیح علینژاد دلار بگیر کثافت خائن این نظام وانقلاب به رهبری امام سید علی مستحکمتر از همیشه ایستاده وپیروز وسربلند لبیک یاحسین لبیک یا مهدی لبیک سید علی ✋🏻✋🏻✋🏻✋🏻🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
لبیک یا زهرا سلام الله✌🏻🇮🇷
لبیک یا زینب سلام الله ✌🏻🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌وضعیت دیشب توریست ها که اومده بودند مراسم باستانی چهارشنبه سوری در ایران رو از نزدیک ببینند:) برید کشورتون بگید به همه ی جهان مخابره کنند. جشن اینا 50 کشته داده 20 هزارتا مصدوم و 50 نفر نابینا و 10 هزار نفر بستری... وای به روزی که بخوان با کشوری جنگ کنند. کودنها گرفتید با چه کشوری طرف حسابید؟؟!!!
زندگی همهمه مبهمی
از رد شدن خاطر هاست
هر ڪجا خندیدیم هر ڪجا خنداندیم
زندگی آنجاست
بی خیال همه تلخی ها..
#حال_خوب
☺️☺️☺️
تفاوت ایشاالله ، انشاالله و ان شاءالله درکجاست؟
ایشاالله: یعنی خدا را به خاک سپردیم (نعوذبالله، استغفرالله)
انشاالله: یعنی ما خدا را ایجاد کردیم (نعوذبالله، استغفرالله)
ان شاءالله: یعنی اگر خداوند مقدر فرمود (به خواست خدا)»
پاسخ اجمالی
1. عبارت «ایشاالله» در عربی معنایی ندارد و ترجمه به خاک سپردن صحیح نیست!
2. تلفظ اشتباه بعضی الفاظ موجب تغییر معنا می شود، اما مثال مقایسه «ان شاء الله» و «انشاء الله» صحیح نیست!
3. در گفتار، «أنشأ» باید به فتح همزه اول و ضم همزه آخر تلفظ شود تا معنای «ایجاد کردم» بدهد! ضمن اینکه در فعل أنشأ یک همزه در آخر کلمه وجود دارد که از نظر معنا، تلفظ و نوشتار با کلمه إنشاء الله متفاوت است.
4. حتی اگر انشاء را مصدر فرض کنیم، به ترجمه مبهم «ایجاد خدا یا ایجاد کردن خدا» می رسیم که عبارتی ناقص است و در هر حال معنای ادعا شده دریافت نمی شود.
5. هر دو صورت متصل «إنشاء الله» و منفصل «إن شاء الله»، به یک شکل تلفظ می شود و تغییری در معنا ایجاد نمی شود. اگرچه رعایت قواعد درست نویسی و جدا نوشتن «ان شاء الله» لازم است.
برﺍﯼ "ﺁﺩﻣــﻬﺎ"
ﺧــﺎﻃﺮﻩ ﻫﺎﯼ "ﺧـــﻮﺏ" ﺑﺴﺎﺯ.
ﺁﻧﻘـــــــﺪﺭ
ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ "ﺧﻮﺏ" ﺑﺎﺵ
ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﺯﯼ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻮﺩ "ﮔﺬﺍﺷﺘـــﯽ" ﻭ "ﺭﻓـــﺘﯽ" ....!!
ﺩﺭ "ﮐﻨﺞ ﻗﻠﺒﺸـــﺎﻥ"
ﺟﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯾﺖ ﺑﺎﺷﺪ
✅به جملات زیبا بپیوندید👇
🆔: @nava11
میدانيد قشنگترین جای زندگی کجاست؟
آنجاست که به دلتان فرصت میدهيد!
به دلتان این جرأت را میدهيد که دوباره به زندگی اعتماد کند،
بدىها را فراموش کند، دوباره منتظر يك اتفاق ناگهانی خوب باشد،
منتظر يك آدم تازه كه به او فرصت میدهيد گذشته را با همه بدىهايش ببخشد و بگذارد اتفاقات گذشته، در گذشته بماند.
اینجا قشنگترین جای زندگی است، جایی که از صفر شروع ميكنيد، جایی که دوباره متولد مىشويد...
بعضی از دردها
آدم را مجبور میکنند
داد بزند،
ولی بعضی از درد ها
خیلی مظلومند،
یواش یواش " اشکت" را درمی آورند...💔
آدم همیشه به یکی احتیاج داره تا باهاش در مورد همه چیز همونجوری حرف بزنه که با خودش حرف میزنه.
خدايا، بر محمد و خاندانش درود فرست
و اين روز را فرخندهترين روزى قرار ده كه تا حال ديدهايم، و نيكوترين همدمى كه با وى بودهايم، و بهترين وقتى كه در آن به سر بردهايم.
و ما را از پسنديدهترين بندگانى قرار ده كه شب و روز بر آنان گذشته است، و از سپاسگزارترينشان در برابر نعمت هايى كه عطا كردهاى، و از پايدارترين ايشان در عمل به آيين تو، و از خوددارترين آنان در برابر آنچه از آن دورشان داشتهاى.
📗صحـیفه سجّادیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡بهترین عمل برای روز قیامت💡
💠 دکتر سید محسن میرباقری
✍️ در یکی از جلسات لایو این سوال مطرح شد که بهترین عملی که در قیامت به درد ما میخوره چیه ...؟
🔸شما میتونید پاسخ استاد میرباقری رو به این سوال در ویدیو مشاهده بفرمایید
🔻کانال مرگ و رستاخیز🔻
🆔 @rozehasrat
🍃امام غریبم
یک سال دیگر دارد به انتها می رسد و خبری از آمدنت نیست و ما با این که فریادمان از فقر بلند است اما بازارهایمان پر است از داد و هوار فروشنده ها و خریدارها.
کاش کسی می گفت چرا فریادمان از نداشتن تو بلند نیست و چرا بازار انتظار تو کساد است؟ می شود بگویی چه شد این قدر غریب شدی؟!
روزت بخیر امام غریبم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب درخور برای منکران حقیقت آفرینش
@Tadabor_dar_ghoran
✍️ نامه مهم ۴۶ نفر از مدیران حوزههای علمیه تهران به رئیسجمهور
◻️ ۴۶ نفر از مدیران حوزههای علمیه تهران طی نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، با ابراز گلایه از وضع عفافوحجاب و کمکاری دستگاههای مسئول، نوشتند: مدتی است که با مکر دشمن، بیش از پیش برهنگی سرعت یافته و هرچه صبر میکنیم، انفعال و عدم اتخاذ تصمیم معین در فضای کشور موج میزند. چقدر تلخ هست که وقتی حدود ۳۰ نهاد مسئول کاری نمیکنند. اگر قرار باشد امروز از قانون حجاب عقبنشینی کنیم، فردا دلیلی بر پافشاری بر سایر قوانین نداریم.
🔴 آقا خانم انتقاد کنید مطالبه کنید کار فرهنگی کنید سکوت نکن
متن کامل نامه + اسامی:👇
hawzahnews.com/xc9qX
#حجاب
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🌹ولاتحسبن الذین قتلوفی سبیل الله اموات بل احیاء عندء ربهم یرزقون
#حفظ وطن حفظ جان ونفس است#
قرارگاه سپهبد شهید قاسم سلیمانی
https://eitaa.com/joinchat/319095029C6ad548ab80
ارتباط بامدیر
@welaytt