📣 همه پرسی جمهوری اسلامی چگونه برگزار شد؟
📌آيا ميدانيد که همه پرسي جمهوري اسلامي در دو روز برگزار گرديده است؟ روز اول همه پرسي که 10 فرودين 1358 بود، آنچنان تراکم جمعيت زياد بود که به برخي مناطق، به خصوص مناطق مرزي تعرفه لازم نرسيد و نزديک غروب امام اجازه داد که ۲۴ ساعت ديگر مدت رأيگيري تمديد شود و بدين سان همه پرسي تا 11 فروردين به طول انجاميد. و روز 12 شمارش آراء انجام شد و معلوم شد که نزديک ۹۸٫۲٪ واجدان شرايط در همهپرسي شرکت کردند و بيش از ۹۹٪ شرکتکنندگان نيز به همهپرسي رأي مثبت دادند.
نکته قابل ذکر ديگر آنکه «در مقابل عنوان «جمهوري اسلامي» عدهاي شعارهاي انحرافي مثل "جمهوري دمکراتيک خلق" و ... را مطرح ميکردند و معترض بودند که چرا سوال رفراندوم تک گزينه اي ميباشد. چند روز به موعد رفراندوم مانده بود که مطلب را به امام گفتند. امام دستور دادند براي رفع اين بهانه بگوييد کساني که چيز ديگري غير از جمهوري اسلامي ميخواهند پشت آن برگه قرمز (نه) بنويسند که چه سيستمي را ميخواهند. اين موضوع هم ناشي از درايت امام بود.
نتيجه اين تدبير آن شد که فقط 413 راي به جمهوري دموکراتيک خلق داده شد.
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
📣 روز جمهوری اسلامی گرامی باد
این روز یادگار اعلام رای تاریخی ملت ایران برای تایید بیش از ۹۸ درصدی جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ است.
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
📣پاسخ سردار جوانی نسبت به تهدیدات جدید آمریکا علیه جریان مقاومت
🔷معاون سیاسی سپاه درباره برخی اخبار و تحلیلها مبنی بر تحرکات اخیر آمریکا در عراق و تهدید گروهای مقاومت در این کشور گفت:
🔸آمریکایی ها با تمرکز بر نوعی عملیات روانی می خواهند کارهای خود را به پیش ببرند و در این زمینه تهدیداتی علیه گروهای مقاومت در عراق و بعضا هم تهدیداتی علیه ایران مطرح میکنند.
🔸اگر آمریکاییها بخواند فراتر از عملیات روانی، اقدامات نظامی انجام دهند و به خیال خودشان کار مقاومت را به انتها برسانند و تحولات در منطقه راهبردی غرب آسیا را تغییر دهند، با اطمینان خاطر میشود گفت که دچار یک خطای راهبردی شده و اشتباهاتی را که در 18 سال گذشته در غرب آسیا مرتکب شدند تکرار خواهند کرد و یک شکست بزرگتر از گذشته در کارنامه آنها ثبت خواهد شد.
🔸مقاومت امروز در منطقه یک مقاومت یکپارچه است و اینکه تصور میکنند در جغرافیای عراق می توانند به صورت محدود کاری را انجام دهند تصور باطلی است
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
sedayeenghelab133.mp3
2.66M
🔈 روز 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی
#جمهوری_اسلامی
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
📣حضور گسترده بالگردهای آمریکایی در عراق
🔴شبکه خبری الحدث شامگاه دوشنبه در گزارشی به نقل از منابع خبری در آمریکا و عراق از احتمال آغاز عملیات گسترده نیروهای آمریکایی با نام «طلوع نور» علیه شبه نظامیان شیعی در عراق خبر داد.
🔻الحدث در این گزارش اعلام کرد که سخنگوی نیروهای آمریکا در عراق گفته است بهتر است مردم از پایگاه و مراکز شبه نظامیان دور باشند.
🔻از سوی دیگر، «عبدالله غازی» سردبیر القبس در اکانت توئیترش نوشته است: «آمریکا تا ۷۲ ساعت آینده به عملیات گستردهای علیه نیروهای مقاومت زیر نظر سپاه پاسداران ایران در عراق دست خواهد زد».
🔹این شبکه خبری همچنین یادآور شد که از زمان جنگ آمریکا و عراق پس از حمله به کویت، این حجم از حضور بالگردهای آپاچی و پهپادهای آمریکا بر فراز بغداد و عراق تاکنون سابقه نداشته است.
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
📣در وحدت همه ارکان نظام، چه کسانی به دنبال «جنگ سیاسی» هستند؟
🔴اظهارات مسئولان، فعالان سیاسی و رسانهها قبل و بعد از انتخابات را شاید طبیعی بدانیم و آن را در فضا سیاسی جامعه تحلیل کنیم.
🔺اما اینکه در اوج بحران کرونا که کشور و جامعه ما را درگیر خود کرده است طرح مسائل همچون «جنگ سیاسی» و هجمه اصلاحطلبان و فعالان سیاسی بر علیه منتخبین مجلس یازدهم چه معنا و مفهومی میتواند داشته باشد؟
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
«قالیباف پس از یک ماه سکوت در اوج کرونا، برای دعوا آمد». این تیتر امروز اکثر رسانههای اصلاحطلب و نزدیک به دولت است. ادعایی که در یک اقدام پیشدستانه درصدد القای این مفهوم است که منتقدین به عملکرد دولت در مدیریت بحران، دارای اغراض جناحی- سیاسی هستند و یا به عبارتی به گفته رئیسجمهور درصدد «جنگ سیاسی» هستند.
اما ماجرا از کجا آغاز شد؟ حجتالاسلام حسن روحانی روز یکشنبه دهم فروردینماه برای جزم کردن همه عزمها و به همکاری طلبیدن همه مسئولین در بخشی از جلسه هیات گفت: «از همه آنهایی که بیرون صحنه تصمیمگیری هستند، که البته ممکن است مقامی داشته باشند یا دو سه ماه آینده مقامی پیدا کنند خواهش میکنم که کمک کنند. شرایط ما شرایط مرید جمع کردن نیست. شرایط ما شرایط جنگ سیاسی نیست و...»
محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و نماینده منتخب در مجلس شورای اسلامی با این جملات از کوره در رفت و بلافاصله در چند پیام توییتری درصدد پاسخگویی به روحانی برآمد. قالیباف نوشت: «شیوه روی کار آمدن و کنایه زدن و تعلل و پشت گوش انداختن، ندیدن واقعیتهای موجود و در نظر نگرفتن هشدارهای کارشناسان و راهکارهای متخصصین و مسئولین میدانی و سپس با تشدید بحرانها، دست کمک بهسوی دیگران دراز کردن و مقصر شمردن سایرین، روشی نیست که ما طبق آن عمل کنیم.»
قالیباف در پیام دیگری در ادامه پیام قبلی نوشت: «مدیریت ناکارآمد دولت در این سالها به طور فشرده در مدیریت بحران کرونا بار دیگر برای مردم روشن شد. کتمان واقعیت، خوشبینی غیر کارشناسی، جلسات هفتهای یکبار و استفاده نکردن از ظرفیتهای مردمی و عملیاتی در سراسر کشور.» قالیباف سرانجام در آخرین پیام از روحانی خواست که از دو قطبیسازی دست بردارد و بر مدیریت بحران متمرکز شود.
همچنین سیّد نظامالدین موسوی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به سخنان اخیر رئیسجمهور در صفحه توییتر خود نوشت: «آقای روحانی! پیگیری منافع مردم و مصالح کشور، اسمش جنگ سیاسی نیست. مجلس آینده قرار است خانه ملت باشد. وحدت جای خود، نظارت هم جای خود».
جنگ سیاسی اصلاحطلبان با منتخبین مجلس یازدهم
علیرغم اینکه مجلس یازدهم هنوز تشکیل نشده و طبعاً گمانهزنی در خصوص مناسبات میان طیفهای گوناگون نمایندگان در قبال مسائل و موضوعات اساسی کشور، زود به نظر میرسد، اما بررسی رسانهها و اظهارات برخی از اصلاحطلبان و گمانهزنیهای آنها در خصوص آرایش سیاسی مجلس یازدهم حکایت از تلاش گسترده آنان برای القای اختلاف شدید میان اصولگرایان است.
برخی از فعالان جریان اصلاحات با طرح ادعایی مانند اینکه «مجلس آینده موفق نخواهد بود»، «مجلس آینده به دنبال برجام و رابطه با آمریکا میرود!»، «هدف مجلس یازدهم، حمله به روحانی است» «اصولگرایان به دنبال انتخابات ۱۴۰۰ هستند نه حل مشکلات کشور»، «تعداد نمایندگان با سابقه نظامی زیاد است!» و... تخطئه اصولگرایان و منفیبافی علیه مجلسی که هنوز تشکیل نشده است را در دستور کار خود قرار دادهاند.
#تحلیلگراصولگرا
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
✍
تعدادی از تحلیلگران سیاسی معتقدند برخی از اصلاحطلبان بعد از شکست در انتخابات مجلس یازدهم برای اینکه بازنده انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ نباشد، سعی در تخریب منتخبین مجلس یازدهم و تضعیف مجلس آینده دارند. دلیل این ادعا را شاید بتوان از پس اظهارات برخی از اصلاحطلبان به خوبی متوجه شد.
هدف از طرح «جنگ سیاسی» در روزهای کرونایی چیست؟
این حجم از سیاه نمایی از مجلس یازدهم که هنوز به طور رسمی آغاز به کار نکرده است، جز «جنگ سیاسی» چه معنای دیگری میتواند داشته باشد؟ اظهارات مسئولان، فعالان سیاسی و رسانهها در قبل و بعد از انتخابات را شاید طبیعی بدانیم و آن را در فضا سیاسی جامعه تحلیل کنیم، اما اینکه در اوج بحران کرونا که کشور و جامعه ما را درگیر خود کرده است طرح مسائلی همچون «جنگ سیاسی» و هجمه تقریبا روزانه اصلاحطلبان و فعالان سیاسی اصلاح طلب علیه منتخبین مجلس یازدهم چه معنا و مفهومی میتواند داشته باشد؟
مگر نه این است که در شرایط فعلی که ویروس کرونا ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی مذهبی جامعه ما را تحت تاثیر خود قرار داده، راه برون رفت از بحران «وحدت دولت و ملت» است. طرح موضوعات و اختلافات سیاسی در شرایط فعلی که میتواند با موجسواری رسانهای روند خدمترسانی و اعتماد ایجاد شده بین مردم و حاکمیت را به چالش بکشد، آیا نتیجهای جز افزایش شکافهای اجتماعی- سیاسی دارد؟ آیا آنچه افکار عمومی از مسئولان و جریانات سیاسی در بحران کنونی انتظار دارند دامن زدن به اختلافات سیاسی است یا تمرکز بر مدیریت بحران کرونا؟
در شرایط کنونی شاید یادآوری گزارش وبسایت «عصر ایران» حائز اهمیت باشد. این رسانه در بخشی از گزارش خود آورده بود: «فرمان رییس جمهوری در بیرون قوه اجرایی نافذ نیست و چنانچه لایحهای را به مجلس بفرستد و آنها نیز تصویب کنند تازه باید از دالان هایی، چون شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تازگیها «هیأت عالی نظارت بر حُسن اجرا» بگذرد و... رییس جمهوری نه میتواند به دیگر ارکان جمهوری «فرمان» دهد، نه «قانون» مورد نظر خود را به تصویب برساند، نه صداوسیمای حکومتی را در اختیار دارد و نه نیروهای مسلح را؛ بی فرمان، بیقانون، بیتریبون و بی زور نظامی آنچه میماند فقط اختیار توزیع پول است و...»
این سخنان، بیانصافی نویسندگان اختلاف افکن این سایت را نشان میدهد، زیرا در ایام مقابله با کرونا مشخص شد، هر چهار موردی که نام برده شد، در هماهنگی کامل با رئیس جمهور هستند. هم صداوسیما پوشش میدهد، هم مصوبات ستاد اجرا میشود و به سد شورای نگهبان و هیأت نظارت بر حسن اجرا و خود مجمع تشخیص و این شورای عالی و آن شورای عالی نمیخورند و ستاد کل نیروهای مسلح با تمام امکانات با دولت هماهنگ است.
تلاش سرشکستگان
برخی از فعالان سیاسی دلیل طرح «جنگ سیاسی» در شرایط فعلی را فرافکنی و انحراف اذهان عمومی پرداختن به مسائل حاشیهای عنوان میکنند. زیرا این وحدت با سابقه در ارکان نظام همیشه به ضرر اختلاف افکنها بوده و آنها را به انزوا کشانده است، چه روزهایی که در قدرت بودند، چه روزهایی که با اراده مردم از قدرت کنار گذاشته شدند.
صاحبان این تفکرات منقرض شده با مخفی شدن پشت رئیس جمهور و دولت میخواهند نشر ناامیدی در جامعه را به دولت منتسب کنند و نان خود را در اختلاف بین مسئولان عالی رتبه دولت بزنند. در حالی که همه در کنار هم در حال خدمت به مردم هستند.
با تمام این احوال پاسخ عجولانه قالیباف نشان داد متاسفانه ایشان از سعه صدر کافی برخوردار نیست و اگر با همین خلق و خو روی صندلی ریاست مجلس بنشید، کشور است که ضرر میکند. همان طور که خلقیات تند رئیس جمهور در اوایل مسئولیتش ضررهایی به کشور وارد کرد. پس توقع میرود مسئولان در مسیری که قبلا تجربه شده و نتیجهای جز ضرر نداشته قدم نگذارند و مطیع توصیههای رهبر معظم انقلاب باشند.
✍ #تحلیلگراصولگرا
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
📣رویکرد رهبر معظم انقلاب نسبت به نقش و تأثیر مردم در جمهوری اسلامی
🔻جایگاه مردم و نقش انتخابات آنان در جمهوری اسلامی ایران، یکی از اصلیترین مؤلفههای شکلدهنده رفتار سیاسی مقام معظم رهبری در انتخابات، انتصابات و کنشهای آنان در قبال مشکلات، چالشها و کاستیهای دولتهاست.
🔻نگاه ایشان به جایگاه دولتهای برآمده از انتخاب مردم نشاندهنده باور ایشان به مردمسالاری برخاسته از ۱۲ فروردین ۵۸ است.
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
۱۲ فروردینماه ۹۹، اینبار شرایطی متفاوت از سالهای گذشته دارد. پیدا شدن ویروس کرونا و وضعیت خاص جهان و اجرایی شدن طرح فاصلهگذاری اجتماعی در کشور، روز جمهوری اسلامی را از دهههای گذشته متفاوت کرده است.
۱۲ فروردین؛ اولین نماد عینی و عملیاتی از نقش مردم در انقلاب اسلامی ایران
اصلیترین و مؤلفه ۱۲ فروردین، جدای از رأی به «جمهوری اسلامی» نمادی عینی و عملیاتی از شعار «آزادی» و «نقش مردم» در انقلاب بود. تنها حدود ۵۰ روز پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال۱۳۵۷، به دعوت امام خمینی همهپرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و بیش از ۹۸ درصد واجدین شرکت در همهپرسی با دادن رأی «آری»، با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند.
چه از منظر زمان سرعت عمل در برگزاری انتخابات و چه از لحاظ به رفراندوم گذاشتن اصل چیستی و ماهیت انقلاب، در انقلابهای بزرگ قرنهای اخیر این اتفاق در نوع خود بینظیر و استثنایی است.
حمایت رهبری از دولتها؛ علیرغم ضعفها و کاستیها
یکی از موضوعات و شبهاتی که در خصوص عملکرد رهبر معظم انقلاب در دهههای گذشته مطرح میشود، شیوه عملکرد و حمایت ایشان از دولتها در دورههای مختلف با توجه به مشکلات است. ایشان در سخنانی پس از اعتراضات دیماه سال ۹۶ فرمودند: «بنده البتّه تذکّراتی میدهم -عرض کردم، آنچه من گاهی علنی میگویم، یکدهم آنچه در جلسات خاص با آقایان عرض میکنیم هم نمیشود؛ گاهی هشدار میدهیم، گاهی دعوا میکنیم؛ معمولاً مسائل گوناگون را تذکّر میدهیم- منتها خب عرض کردیم، بهقدر وسع.
بنده این را به همه عرض بکنم: من مردمسالاری دینی را صادقانه قبول کردهام، ما واقعاً قبول داریم مردمسالاری دینی را؛ هرکسی را که این مردم انتخاب بکنند، ما او را رئیس میدانیم، او را مسئول میدانیم، کمک به او را لازم میدانیم و وظیفهی خودمان میدانیم؛ با همهی دولتها اینجور بوده، با این دولت هم همینجور است. بنده به همهی دولتها کمک کردهام. البتّه من در کارهای جزئی اینها دخالت نمیکنم، در وظایف ویژهی اینها دخالتی نمیکنم، امّا کمکشان میکنیم. همهی دولتها را بنده کمک کردهام، به این دولت محترم هم همینطور، کمک میکنیم.» (۱)
این سخنان نشان دهنده تاکید چندباره ایشان بر حمایت از دولتها و انتخاب مردم و باور واقعی به آرای مردم است. در این یادداشت سعی داریم با بررسی مؤلفههای تشکیلدهنده جایگاه مردمسالاری دینی در اندیشه و عملکرد رهبر انقلاب به تعهد به انتخاب مردم و چرایی حمایت یا سکوت در قبال دولتها از سوی امام خامنهای پاسخ دهیم.
۱- جایگاه مردمسالاری در اندیشه و تفکرات امام خامنهای
امام خامنهای در سالهای آغازین دهه هشتاد و ابتدای دهه چهارم انقلاب اسلامی، نظریهی مردمسالاری دینی، ضرورت مشارکت سیاسی مردم مسلمان ایران را در قالب یک تئوری بومی که توانایی توضیح تمام ابعاد مربوط به نظامسازی سیاسی را داراست مطرح نمودند. مردمسالاری دینی یکی از مفاهیم مهم و تأثیرگذار در شکلگیری ماهیت جمهوری اسلامی است.
✍ #تحلیلگراصولگرا
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
۲- مردمسالاری؛ متفاوت از دموکراسی غربی
یکی از برداشتهایی که از مردمسالاری میشود، آن است که این مفهوم بهنوعی ترجمه کلمه «دموکراسی» و بازگردانی آن به زبان فارسی است. این در حالی است که در ادبیات رهبر معظم انقلاب مردمسالاری دینی که نتیجه اقدام امام خمینی (ره) است با دموکراسی کاملاً متفاوت است. «در مورد مردم، مهمترین کاری که امام کردند، این بود که مفهوم مردمسالاری را از چیزی که طراحان دموکراسی غربی و عوامل آنها در صحنههای عملی میخواستند نشان بدهند، بهکلی دور کردند. سعی آنها این بود که اینطور القا کنند که مردمسالاری با دینسالاری و دینداری سازگار نیست. امام این مفهوم باطل را زایل کرد و مردمسالاری دینی -یعنی همان جمهوری اسلامی- را در دنیا مطرح کرد» (۲)
ضمن آنکه مردمسالاری اگر به معنی دموکراسی ترجمه شود، ناخواسته این مسئله به وجود میآید که مردمسالاری دینی با دینسالاری در تضاد است و نمیتواند جامعه را به کمال برساند، اما امام خامنهای در باورهایشان معتقدند این انتخاب مردم با هدایت الهی در حقیقت بخشی از مسیر هدایت و کمال جامعه است. «در مردمسالاری دینی، مردم انتخاب میکنند…، اما این خواست و انتخاب و اراده در سایهی هدایت الهی، هرگز به بیرون جادهی صلاح و فلاح راه نمیبرد و از صراط مستقیم خارج نمیشود. نکته اصلی در مردمسالاری دینی این است». (۳)
۳- خاستگاه الهی مردمسالاری دینی
یکی دیگر از مؤلفههای مهم شکلدهنده جایگاه مردمسالاری دینی در تفکر و عملکردهای امام خامنهای، توجه به خاستگاه مردمسالاری دینی است. از منظر ایشان مبنای مردمسالاری و رجوع به آرای مردمی صرفاً یک قرارداد دوطرفه مانند آنچه در توجیه دموکراسی در فلسفه سیاسی غرب گفته میشود نیست و یا اینکه مردمسالاری و رجوع به آرا و انتخاب آنان تنها یک روش برای اداره کشور نیست.
بلکه خاستگاه آن از حق و تکلیف الهی است؛ لذا در این نگرش مراجعه به اراده و رأی مردم یک الزام الهی و اسلامی است؛ برخلاف آنچه برخی مراجعه به مردم را تنها سمبلیک و متأثر از دنیای کنونی میدانند.
«مبنای مردمسالاری دینی با مبنای دموکراسی غربی متفاوت است. مردمسالاری دینی که مبنای انتخابات ماست و برخاسته از حق و تکلیف الهی انسان است، صرفاً یک قرارداد نیست». (۴)
«مراجعه به رأی، اراده و خواست مردم، در جایی که این مراجعه لازم است، نظر اسلام است؛ لذا تعهد اسلامی به وجود میآورد… در نظام جمهوری اسلامی، مردمسالاری یک وظیفه دینی است.» (۵)
۴- پایههای مشروعیت
در مردمسالاری پایههای مشروعیت آن، دوگانه و توأم با یکدیگر است. صلاحیت دینی و رضایت مردم دو پایه مشروعیت مردمسالاری دینی از منظر رهبر معظم انقلاب است.
✍ #تحلیلگراصولگرا
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
پایه اول: صلاحیتهای دینی
نخستین پایه مشروعیت، داشتن صلاحیت دینی است. «در نظام اسلامی، آن کسی که بهعنوان، ولی فقیه مشخص میشود، چون اساساً مسئولیت او مبتنی بر معیارهاست، چنانچه این معیارها را از دست داد، به خودی خود ساقط میشود. وظیفهی مجلس خبرگان، تشخیص این قضیه است». (۶)
«ضوابط رهبری و ولایتفقیه طبق مکتب سیاسی امام بزرگوار ما، ضابطههای دینی است؛ ضابطه، ضابطهی معنوی است. ضابطه عبارت است از علم و تقوا و درایت… اگر یکی از این ضابطهها از او سلب شود، چنانچه همهی مردم کشور هم طرفدارش باشند، از اهلیت ساقط خواهد شد». (۷)
یکی از مؤلفههای مهم در تفکرات رهبر انقلاب نسبت به مردمسالاری دینی آن است که نه تنها اهلیت و حق حکومت برای شخص، ولی فقیه، بلکه برای تمام ارکان سیاسی و صاحبان قدرت بر مشروعیت دینی استوار است. بر این اساس داشتن مشروعیت دینی و صلاحیت دینی لازم است.
پایه دوم: رضایت و انتخاب مردم
در مردمسالاری دینی صرف وجود صلاحیت و مشروعیت دینی، فرد را صاحب حق نمیکند. از منظر امام خامنهای حق حاکمیت وقتی جاری میگردد که صاحب صلاحیت از طریق پذیرش و آرای مردمی حکومت برسد.
«در نظام اسلامی دارا بودن معیارها (مشروعیت دینی) کافی نیست بلکه انتخاب مردم هم شرط لازم است و بدون انتخاب مردم امکان ندارد». (۸)
انتخاب شروط لازم و کافی برای دو مشروعیت دینی و مردمی نشان میدهد که در مردمسالاری دینی در جایگاه تفکرات امام خامنهای توأم از دو مشروعیت در کنار هم برای تحقق حق حاکمیت است. «هر دولتی در ایران اسلامی که به مردم خود تکیه نداشته باشد، مشروع نیست». (۹)
«هر کس که اکثریت مردم به او رأی دهند، مشروعیت مردمی دارد و این همان چیزی است که نظام میخواهد و رهبری نیز این شخص را معتبر میشمارد و او را تنفیذ میکند». (۱۰)
این سخنان تفسیر تنفیذ حکم ریاست جمهوری بعد از آرای مردمی است. از منظر امام خامنهای تنفیذ آرای مردمی برای ریاست جمهوری در حقیقت رسمیت یافتن و حقوقی شدن یکی از پایههای مشروعیت برای ریاست جمهوری است. در جملات بالا اهمیت رأی مردم برای انتخاب ریاست جمهوری در نظام فکری رهبری و لزوم داشتن مشروعیت مردمی و تکیه به مردم برای حاکمیت و اداره کشور است.
✍ #تحلیلگراصولگرا
💔 یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 💔
🤲 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🤲
🌸 به کانال تحلیل سیاسی برتر در ایتا و تلگرام بپیوندید 🌸👇
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷