هدایت شده از اندیشه انقلاب اسلامی
♻️ آسیب عوامیگری در لایه نخبگانی حوزه
🔹یکی از ویژگیهای حضور در محافل علمی _حوزه یا دانشگاه_ تلبس به لباس تخصص است که به دنبال خود «عالمانه» سخن گفتن را دارد. پرورش در چنین بستری، اهل علم را مقید به رعایت حدود و ثغور سخنان، کلمات، داوریها در محدوده تخصص ایشان میسازد. از این ویژگی میتوان به «انصاف» نیز تعبیر نمود. چنین افرادی، در خارج از حوزه تخصص و مطالعات، اگر دانش لازم را نداشته باشند، از هرگونه اظهار نظری احتراز میکنند. و اتفاقا در حوزه تخصصی خود و آنجایی که مطالعات و تحقیقات لازم را انجام دادهاند با قوت تمام، بر کرسی نقد و نظر مینشینند. مع الاسف، امروزه در بخش نخبگانی حوز علمیه مبتلا به نوعی «عوامیگری» شدهایم. به عنوان نمونه، به دو مثال بارز اشاره میکنم:
1⃣آقای رسول جعفریان؛ ایشان تخصص لازم در حوزه مطالعات تاریخ اسلام و ایران را دارد. انصافا آثار مفیدی تولید کرده و تحقیقات خوبی را به جامعه علمی عرضه کردهاست. اما همو، با ورودهای غیرتخصصی در برخی موضوعات علمی، چهرهای عوامانه از خود برجای میگذارد. به عنوان نمونه، بیشتر مطالب ایشان درباره موضوع تخصصی «علم دینی» را خواندهام. با اینکه، ایشان در دسته منکرین علم دینی قرار میگیرد، اما از طائفه منکرین متخصص علم دینی محسوب نمیشود بلکه در بخش عوامانه آن جای میگیرد، زیرا بدون برخورداری از دانشهای مورد نیاز چون فلسفه علم، معرفتشناسی دست به انکار میزند.
2⃣آقای محقق داماد؛ که به فقه و حقوق و فلسفه اشتهار دارد، و حتی در سطوح عنوانی حوزه با لقب «آیتالله» از ایشان یاد میشود، گاهی اوقات سخنانی گفته و عقایدی را طرح میکند که با آن اشتهار و آن عنوان سازگاری ندارد. به عنوان نمونه، سخنان ایشان در یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم، یا آنچه که درباره ماجرای قتل اهواز گفت و یک جوان حقوقدان در طی چند خط پاسخش را داد، نشان از این امر دارد که نمیتوان با کلمات ایشان، تخصصی برخورد کرد و آنها را باید رمی به عوامی نمود الا ماخرج بالدلیل.
🔹حال، این پرسش مطرح میشود: چرا این طیف از افراد که در لایه نخبگانی حوزه، جانمایی میشوند اینگونه رفتاری عوامانه دارند و از هیات عالمانه سخن گفتن بیرون میروند؟ چرا، در عین توصیه به همه ارکان نظام، حوزه و دانشگاه، خود در گسترش عوامیگری در محیط علمی سهم بالایی دارند؟ آیا، این رفتارها آسیبزا نیست؟ محیط علمی را دچار بیضابطهگری نمیکند؟ آیا، سبب نمیگردد که اهل علم با نظر به میدانداری غیرمتخصصین، به زاویهای و کنجی پناه برده و عطای ابراز نظر را به لقایش ببخشند؟
@monir_ol_din
9ca0abf26ec626eb35eb263cf5a91bd442797004-360p_۲۴۰۲۲۰۲۲.m4a
40.82M
🔊 مناظره دکتر #مجید_حسینی و دکتر #محمدرضا_احمدی_سنگری با موضوع عدالت آموزشی!
-------------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/466223116C8fecb58dd7
-------------------------------------------
🔶 رهبر معظم انقلاب :
🔹 #مردم ، مهمترین پشتوانهی دولتها هستند. اگر مردم در #اوکراین وارد میدان میشدند، وضع دولت اوکراین و مردم اوکراین این جوری نمیشد.
-------------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/466223116C8fecb58dd7
-------------------------------------------
505edfc46ec7f257a18d32603579ec9919368837-144p_۰۲۰۳۲۰۲۲.mp3
3.23M
🔴 "لحظات آخر"
🎙 حجت الاسلام #عالی
❤️ #سخنرانی_زیبا 👉
-------------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/466223116C8fecb58dd7
-------------------------------------------
🔶 امام علی «علیه السلام» :
🔹 احسان و نیکوکاری بدی را محو می سازد.
📚 غررالحکم ص۴۹
-------------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/466223116C8fecb58dd7
-------------------------------------------
🔺دوره آموزشی فن مصاحبه پذیرش ویژه مدیران و کادر مدارس علمیه خواهران استان گیلان | #خواهران
-------------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/466223116C8fecb58dd7
-------------------------------------------
🔺برگزاری دومین کلاس وهابیت شناسی توسط معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان گیلان با حضور دکتر باغبان زاده و مبلغین و مبلغات در سالن اجتماعات مرکز بهداشت شهرستان #تالش | #خواهران / #برادران
📆 ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
-------------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/466223116C8fecb58dd7
-------------------------------------------
🔺گسترش همکاری مرکز خدمات و ورزش و جوانان استان گیلان
🔹حجت الاسلام لاکانی مدیر کل مرکز خدمات استان گیلان با مهندس آرمان مدیر کل ورزش و جوانان استان دیدار و گفت و گو کرد.
🔹مدیر کل مرکز خدمان استان ضمن تبریک عید بزرگ مبعث همکاری دو مجموعه در اعطای لوازم ورزشی به مدارس علمیه، گسترش فرهنگ دینی در ورزشگاهها و اماکن ورزشی و برگزاری مسابقات ورزشی ویژه خانواده طلاب را خواستار شد.
🔹در پایان مهندس آرمان ضمن استقبال از برنامه های فرهنگی مرکز جهت هر گونه همکاری اعلام آمادگی کرد.
-------------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/466223116C8fecb58dd7
-------------------------------------------
🍂 #گیلان_زیبا | چشم اندازی زیبا بر فراز راه آهن #لوشان ...
-------------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/466223116C8fecb58dd7
-------------------------------------------
🔴 تصاویر دردناک از پاکستان!
❌در پی حمله انتحاری به یکی از مساجد شیعیان در شهر پیشاور در پاکستان تا کنون ۵۶ نفر کشته و ۱۹۴ نفر نیز مسدوم شده اند.
🛑 مسئولیت این حمله را گروهک داعش بر عهده گرفته است.
-------------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/466223116C8fecb58dd7
-------------------------------------------
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
💠«لهو» انسان را از خود بیگانه میکند
«ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الاْمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُون (حجر ۳)
«ترجمه: آنان را (به حال خود) واگذار تا بخورند و (از لذائذ دنيا) برخوردار شوند و آرزوها مشغولشان كند، كه به زودى خواهند فهميد.»
🔹️علّت اینکه بسیارى از افعال به عنوان «لهو» تحریم شده همین است که انسان را از خود غافل و بیخود مىکند؛ زیرا منشأ صدور هر کار صحیحى در انسان، توجّه به خویشتن است: توجّه به اینکه چه کسى هست؟ کجا هست؟ چه کارى برایش مصلحت دارد و چه کارى مصلحت ندارد؟ چه کارى را باید انجام دهد و چه کارى را نباید انجام دهد؟ صرفاً، در صورت توجّه است که انسان مىتواند راه درست را انتخاب کند. امّا وقتى عوامل خارجى آنچنان بر وى مسلّط شدند و مقهورش کردند که اصلا غافل شد و دیگر توجّهى به خودش ندارد قدرت گزینش از او گرفته خواهد شد و به اصطلاح قرآن گرفتار حالت لهو مىشود حالتى که در بعضى مراتب حرام است و در مراتب دیگرى اخلاقاً مذموم.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۸۹
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💻 @mesbahyazdi_ir
4e084eb737b5bf6468a7786990138132654821_۰۵۰۳۲۰۲۲(3).mp3
2.23M
🔴 "کمک به محرومین"
🎙 آیت اللّٰه #مجتهدی « ره »
❤️ #سخنرانی_زیبا 👉
-------------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/466223116C8fecb58dd7
-------------------------------------------