4_5945136332903810021.mp3
1.86M
🔸ترتیل صفحه 99 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 99
وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ ۗ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ ۚ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (128)
و اگر زنى از ناسازگارى يا روى گردانى شوهرش بيم دارد گناهى بر آن دو نيست که [با گذشت زن از بعضى حقوق خود ]ميان خويش سازشى برقرار کنند، و سازش [از جدايى] بهتر است، و بخل (عدم گذشت) در طبيعت نفوس حضور دارد; و اگر [به زنانتان ]نيکى کنيد و تقوا پيشه سازيد قطعاً خدا از آنچه انجام مى دهيد آگاه است. (128)
وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا (129)
و هرگز نمى توانيد ميان زنان [در علاقه قلبى ]به عدالت رفتار کنيد اگر چه حريص باشيد پس [از زنى که کمتر او را دوست مى داريد ]به طور کامل روى نگردانيد تا وى را مانند زنى که نه شوهر دارد و نه بيوه است فرو گذاريد و اگر به صلاح آييد و تقوا پيشه کنيد قطعاً خدا آمرزگار و رحيم است. (129)
وَإِنْ يَتَفَرَّقَا يُغْنِ اللَّهُ كُلًّا مِنْ سَعَتِهِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ وَاسِعًا حَكِيمًا (130)
و اگر آن دو از هم جدا شوند خدا هر يک را با گشايش خود [به وسيله همسر ديگرى ]بى نياز مى کند، و خدا گشايشمند و حکيم است. (130)
وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ ۚ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيًّا حَمِيدًا (131)
و آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است مختصّ خداست. و همانا ما به کسانى که پيش از شما کتاب هاى [آسمانى ]به آنان داده شده است و به شما سفارش کرده ايم که از خدا پروا کنيد; و اگر کفر بورزيد [زيانى به خدا نمى رسد زيرا ]آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است مختصّ خداست، و خدا بى نياز و ستوده است. (131)
وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (132)
و آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است مختص خداست، و کافى است که خدا کارساز باشد. (132)
إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَيَأْتِ بِآخَرِينَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ ذَٰلِكَ قَدِيرًا (133)
اگر بخواهد، اى مردم! شما را مى برد و ديگرانى را مى آورد; و خدا بر اين کار تواناست. (133)
مَنْ كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا بَصِيرًا (134)
هر کس پاداش دنيا بخواهد [بداند که ]پاداش دنيا و آخرت نزد خداست، و خدا شنوا و بيناست. (134)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
نکته تفسیری صفحه ۹۹:
پاداش دنیا و آخرت:
تاریخ زندگی بشر، سرگذشت افراد زیادی را حکایت می کند که از ترس از دست دادن مال و ثروت و منافع مادی یا مقام و شهرتشان، دعوت پیامبران را نمی پذیرفتند؛ زیرا باور آنان این بود که آنچه به دست آورده اند، نتیجه ی زحمت خودشان بوده و بس؛ و خدایی که پیامبران از او سخن می گویند، نمی تواند زندگی دنیایی آنان را آباد کند. به همین سبب، هنگامی که حضرت موسی علیه السلام به قارونِ ثروتمند دستور داد که زکات مالش را بپردازد، او در پاسخ گفت: «من این اموال را فقط با علم و دانشی که داشتم، به دست آوردم، و خدا آنها را به من نداده که بخواهم به دستور او انفاقش کنم.»[1] خداوند در این آیات، بر این اعتقاد غلط خط بطلان می کشد و می فرماید که پاداش و بهره ی دنیا و آخرت، فقط نزد اوست و برای داشتن زندگی خوب و مناسب در هر دو جهان باید از دستورهای او پیروی کرد.
در اینجا ممکن است این سؤال طرح شود که چرا برخی از افراد بی ایمان، در رفاه و ثروت فراوانی زندگی می کنند و بعضی از مؤمنان، زندگی دشواری دارند. پاسخ سؤال این است که «داشتن ثروت و رفاه»، با «داشتن زندگی خوب» متفاوت است. به فرموده ی قرآن، داشتن مال و ثروت یا نداشتن آن، دو روی یک سکّه است و هدف خدا از قرار دادن این دو نوع زندگی متفاوت برای بندگانش، آزمایش آنهاست؛ ولی زندگی خوب این است که انسان در تمام لحظات عمر خود، از فرمان آفریدگار خود اطاعت کند و در پی به دست آوردن خشنودی او باشد. قرآن، زندگی اینگونه را «حیات طیبه» می نامد؛ یعنی زندگی همراه با آرامش، امنیت و رفاه که خدا به بندگان باایمان و صالحش عنایت میکند (برگرفته از آیه ی 97 سوره ی نحل). در این حالت اگرچه انسان برای بهتر شدن زندگی اش تلاش می کند، سعادت دنیا و آخرتش را به دست خدا می داند، و نه به دست خودش؛ مانند حضرت علی علیه السلام که اگرچه همواره با جدّیت و تلاش زندگی می کرد، در عین حال به خدا عرض می کرد: «زیاد و کم شدن روزی من و سود و زیانم، تنها به دست توست، و نه به دست دیگران.»[2] همان پیشوای بزرگ در این باره به زیبایی فرموده است: «ای بندگان خدا، بدانید که پرهیزکاران، هم نعمتهای زودگذر دنیا را گرفتند و هم نعمتهای جاودانهی آخرت را. آنان در استفاده از نعمتهای دنیا، با دنیاداران مشارکت کردند؛ ولی دنیاداران در بهره بردن از نعمتهای آخرت، با ایشان شریک نشدند. پرهیزکاران به مناسب ترین شکل در دنیا اقامت کردند و به مناسب ترین شکل از غذاهای آن خوردند و از لذّت هایی که ثروتمندان بی ایمان نیز داشتند، بهره بردند. سپس با توشه ای که آنان را به بهشت می رساند و با سود فراوان از عبادتهایشان از دنیا رفتند [و به بهشت رسیدند].» [3]
[1] - اقتباس از آیه 78 سورة قصص
[2] - بخشی از مناجات شعبانیه. مفاتیحالجنان
[3] - نهج البلاغه، نامة 27
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_99
❇️#صلح بهتر است
💠وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً
🌱اگر زنی از ناسازگاری و بیمیلی یا رویگردانی شوهرش (، از وی) بترسد، ایرادی ندارد که به شایستگی باهم آشتی کنند؛ که صلح و سازش (با بهرهگیری از حقوق کمتر زناشویی) بهتر (از جدایی) است. البتّه خودخواهی در جانها پدید آمده است (و چشمپوشی از حق خود برای هر دو طرف، سخت است؛ امّا) اگر نیکوکاری کنید و خود را (از خشم خدا) در امان نگاه دارید، خداوند همواره از کارهایتان آگاه است (و پاداش شایسته به شما خواهد داد).
نساء - ۱۲۸
🔷✨به هر حال صلح كردن بهتر است" (وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ).
اين جمله كوتاه و پر معنی گرچه در مورد اختلافات خانوادگی در آيه فوق ذكر شده ولی بديهی است يك قانون كلی و عمومی و همگانی را بيان ميكند كه در همه جا اصل نخستين، صلح و صفا و دوستی و سازش است، و نزاع و كشمكش و جدايی بر خلاف طبع سليم انسان و زندگی آرام بخش او است، و لذا جز در موارد ضرورت و استثنايی نبايد به آن متوسل شد، بر خلاف آنچه بعضی از ماديها ميپندارند كه اصل نخستين در زندگی بشر همانند ساير جانداران، تنازع بقاء و كشمكش است و تكامل از اين راه صورت ميگيرد، و همين طرز تفكر شايد سرچشمه بسياری از جنگها و خونريزيهای قرون اخير شده است، در حالی كه انسان بخاطر داشتن عقل و هوش، حسابش از حيوانات درنده جدا است، و تكامل او در سايه تعاون صورت ميگيرد نه تنازع،۲ و اصولا تنازع بقاء حتی در ميان حيوانات، يك اصل قابل قبول برای تكامل نيست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_99
❇️#آیه133نساء
💠إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَ يَأْتِ بِآخَرِينَ وَ كانَ اللَّهُ عَلی ذلِكَ قَدِيراً (۱۳۳/نساء)
🌱(ای مردم!) اگر خدا بخواهد شما را از ميان میبرد و ديگران را میآورد و خداوند بر اين كار تواناست.
💬نكتهها🔻
🔷✨چون اين آيه نازل شد، رسول خدا صلی الله عليه و آله دست مبارك خود را بر پشت سلمانِ فارسی زد و فرمود: آن جمعيّت كه خدا میآورد، از قوم فارس هستند. پيامبر صلی الله عليه و آله با اين سخن خود، هم اسلام ايرانيان را پيشگويی كرد و هم خدمات آنان را به اسلام.۱
💬پيامها🔻
🔹مهلت دادن خداوند به كافران از عجز او نيست بلكه از حكمت اوست. «إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ»
🔹امكانات و موقعيّتی كه داريد هميشگی نيست، بلكه مربوط به اراده خداست.
به خود مغرور نشويد. «إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَأْتِ بِآخَرِينَ»
۱ تفسير مجمعالبيان.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺