✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت39
🔷 جایگاه واجبات و مستحبّات
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۳۹ نهج البلاغه می فرمایند: « لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ» ؛ در انجام مستحبّاتی که به واجبات ضرر برساند، هیچ قربت و نزدیکی به خدا نیست.
🔻 می دانیم که در عبادات ، اعمّ از مستحب یا واجب، انجام دهنده عبادت باید قصد قربت بکند، یعنی نیت قربت الی اللّه و نزدیک شدن به خدا داشته باشد؛
امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند که اساساً مستحبّی که انجام دادنش باعث ضرر خوردن به واجب می شود، مایه قربت و نزدیکی به خدا نیست.
🔻 خوب اگر چنین اتفاقی افتاد چه کنیم؟ یعنی ما مستحبی را انجام می دادیم اما ضرر به واجب می رساند؟
🔻حضرت در حکمت ۲۷۹ پاسخ این سوال را اینگونه می دهند: « إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ» ؛ اگر مستحبات به واجبات ضرر رساند «فَارْفُضُوهَا» آن مستحبات را ترک کنید.
بعد در حکمت ۳۱۲ نهج البلاغه امیرالمؤمنین (علیه السلام) یک قاعده کلّی در حوزه روحی و روانی نسبت به مستحبات بیان می کنند . می فرمایند: « إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً » ؛ دلها گاهی وقتها نسبت به مستحبات روی خوش نشان می دهند و گاهی وقتها بی میلی نشان می دهند، « فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَى النَّوَافِلِ» فقط آن موقعی که دلتان آمادگی دارد و اقبال نشان می دهد و میل نشان می دهد، مستحبات را بر آن تحمیل کنید، اما « وَ إِذَا أَدْبَرَتْ» وقتی دلتان بی میلی نشان می دهد و پس می زند « فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَى الْفَرَائِضِ» ؛ درباره دلهایتان به همان واجبات اکتفا کنید.
🔻از این سه حکمت یعنی حکمت ۳۹ ،۲۷۹ و ۳۱۲ چند نتیجه به دست می آید:
1⃣ قلبهای انسانها معیار هستند برای اینکه کِی به سمت مستحبات برود و کی به سمت مستحبات نرود.
2⃣ درباره واجبات هیچ شرطی نداریم که قلب خوشش بیاید یا نیاید. واجبات را باید سر وقتش انجام داد ولو قلب هیچ میلی نداشته باشد.
3⃣ مستحبات مادامی که به واجبات ضرر نمی زنند و دلها هم به آن میل دارند انجام دادنش خیلی خوب است.
4⃣ اگر مستحبی به واجبی ضرر زد اساساً نمی شود با آن مستحب نیت قربة الی الله کرد، چون دارد یک واجبی را ضرر میزند و باعث ترک یک واجبی می شود، که ترک آن واجب حرام است و با حرام نمی شود قربة الی الله نیت کرد. در اینجور موارد مستحب را باید ترک کرد.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
4_5784946924779997728.mp3
4.62M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت39
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ذکری که حفظ کننده ی آدم از آتش جهنم است؟!
🔹امام صادق عليه السلام به صَباح بن سيّابِه فرمودند:
«آیا میخواهی به تو دعایی بیاموزم که خدای متعال به برکت آن، چهره تو را از حرارتِ آتش جهنم نگه دارد ؟»
صباح گوید: به حضرت عرض کردم: آری حضرت فرمودند:بعد از سپیده دم صد مرتبه بگو :«أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ»
خداوند به برکت این ذکر،
تو را از آتش جهنم حفظ خواهد کرد.
📚وسائل الشيعه ج۶، ص۴۷۹
♥⃟☆҉‿➹⁀🍃☆҉‿➹⁀☆🍃
❇️🔸❇️🔸🕋🔸❇️🔸❇️🔸
💠... سنت حسنهء اطعام عید غدیر... 💠
ثواب اطعام یک نفر در شب عید غدیر را برابر با
ثواب اطعام یک میلیون پیامبر دانسته؛ثوابی که برای اطعام در هیچ زمان دیگری ذکر نشده است ،تو هم سهیم باش
🍽🍚🍗🥯🌮🧃🍩🍰🍦🍎
❣﷽❣
🔸حضرت رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم)می فرماید:کسی که مومن گرسنه ای را اطعام کند،خداوند متعال و مهربان💖از میوه های بهشتی به او می چشاند و کسی که برادر تشنهء خود را سیرآب کند،خداوند او را از شهد بهشتی سیراب می کند
🔸امیر مومنین امام علی علیه السلاممی فرماید:کسى که مؤمن روزه دارى رادر غدیر افطار دهد،مانند این است که ده فئام را افطار داده است،فردى پرسید:اى امیرمؤمنان(ع)«فئام» چیست؟حضرت فرمود:صد هزار پیامبر و صدیق و شهید
🔸حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام)در رابطه با آمرزش گناهان در این روز می فرمایند:عید غدیر روزی است که خداوند عزّوجل و مهربان💖دو برابر تعداد رهاشدگان از آتش جهنم در ماه مبارک رمضان و شب قدر و شب عید فطر از آتش جهنم رها می کند و گناه ۶۰ سال را می بخشد و هر که مؤمنى را سیر کند،بهشت برایش واجب شود
🔸حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام)می فرماید:
کسى که مؤمنى را در روز غدیر غذا دهد،مانند فردى است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است،غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق(در رأس آنها خود ائمه معصومین)و یک میلیون شهید(در رأس آنها حضرت عباس و ۷۲ شهدای کربلا)و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند یکتا و مهربان💖را دارد
❇️🔸❇️🔸🕋🔸❇️🔸❇️
اللّهم عجّل لولیک الفرج به حقّ
امیرالمونین امام علی (علیه السلام)💫
❇️🔸❇️🔸💚🔸❇️🔸❇️