هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️انواع نقد، افراط در نقد اجتماعی◾️
🔹برخی از نقدها مربوط به علم دیگر است و اینها نقدهای مبنایی است. اعم از اینکه آن علم دیگر نسبت به این علم مورد نظر علم اعلا باشد، علم همعرض باشد و یا علم دانی باشد.
🔹نقدهای اجتماعی به انگیزهها و زمینهها برمیگردند که در علوم مدرن به تدریج این نقد ها پررنگتر شده چنان که دیگر جای نقدهای معرفتی را گرفته است.
حجت الاسلام حمید پارسانیا استاد حوزه و دانشگاه
▫️ علوم دانی نسبت به علوم عالی و علوم عالی نسبت به علوم دانی با یکدیگر تعامل و ارتباط دارند. اما نوع تعامل علوم عالی نسبت به علوم دانی فرق میکند. احکام علوم عالی مثل روح در علم دانی جاری می شود. و علم عالی یک اتمسفر و فضایی را برای علم دانی ایجاد میکند که ممکن است در این فضا علم دانی نسبت به احکام علم عالی هیچ حرفی هم نتواند داشته باشد. متافیزیک والهیات از این جهت اعلی العلوم بوده و یک همچین نقشی را نسبت به علوم دانی دارند. اما گاهی همین علوم دانی در بنیادها و اصول خودشان یک مسائلی را اثبات میکنند و یا خطاهایی میکنند و بعدا که به تناسب در یک مراحلی علم عالی از اینها استفاده میکند، در آن قسمتی که از این علم استفاده کرده است گرفتار آن خطاها میشود. برای همین در نقد یک گزاره متافیزیکی یا فیزیکی یا ریاضی و مانند اینها، نقد اقسامی خواهد داشت.
🔹 برخی از نقدها نقدهایی ست که مربوط به علم دیگر است و اینها نقدهای مبنایی است. اعم از اینکه آن علم دیگر نسبت به این علم مورد نظر علم اعلا باشد، علم همعرض باشد و یا علم دانی باشد. در مباحث حوزوی ما نقد مبنایی و بنایی رایج است. اشکالات گاهی مبنایی است و گاهی بنایی است. گاهی مبنا در خود یک علم در یک فصل دیگری بیان شده و در این فصل استفاده میکنیم که بازهم نقد مبنایی خواهد بود. و گاهی مبنا در یک علم دیگری بیان و ذکر میشود. نوع دوم نقد نیز نقد بنایی است که در چهارچوب خود مسئله ای است که روی آن کار میکنیم.
🔹 از طرفی نقد میتواند نقد روشی نیز باشد یعنی به مبنا و بنا کار نداریم بلکه به ربط مبنا و بنا کار داریم. به نحو مثال اشکال میکنیم کسی که مبنا خاصی را قبول دارد چرا حرفی را میزند که با آن مبنا همخوانی ندارد. بحث راجع به این نیست که آن مبنا غلط یا درست است سلمنا که مبنا درست باشد و راهی را که در مساله طی میکنیم نیز درست باشد، اما اقتضای آن مبنا این است که اینجا نتوان این حرف خاص را زد. این نوع خاص از نقد را به عنوان نقد روشی میتوانیم مطرح کنیم. و این نوع نقد را نمیتوان به نقدهای مبنایی ملحق کرد چرا که در نقد مبنایی دقیقا راجع به خود مبنا بحث میشود ولی در اینجا به صورت گزاره شرطیه بیان میشود. در گزارش شرطیه بحث راجع به مقدم و تالی نیست بلکه ربط مقدم و تالی محل بحث است. لذا این نقدها نوع سوم خواهند بود.
🔹 تمام این نقدها نقدهای منطقی و معرفتی است. نوع دیگری از نقد را هم میتوان مطرح کرد که نقدهای اجتماعی است که به انگیزهها و زمینهها برمیگردند که در علوم مدرن به تدریج این نقد ها پررنگتر شده چنان که دیگر جای نقدهای معرفتی را گرفته است. وقتی که اصل معرفت را یک ابزار بدانیم و ارزش جهان شناختی معرفت و کشف از دست برود و همه این معرفتها برساخته [جامعه و افراد] برای اغراض اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و مانند اینها دانسته شود. در این شرایط فقط نقد های اصطلاحاً اجتماعی مطرح خواهد شد. مثلاً ممکن است در این مناسبات اجتماعی قدرت را مثل فوکو مطرح کنیم. یا ممکن است [مثل مارکس] اقتصاد را اصل قرار بدهیم در این صورت وقتی طبقه ای را نقد میکنیم گفته میشود که اگر دنبال خود حرفها بروید فریب خوردید و باید دنبال انگیزههایشان بروید که چرا این حرف ها را گفته اند و اینها ایدئولوژی مختص طبقه سرمایهدار و بورژوا است. و در این فضا دیگر درست و غلط بودن نیز مسئله نیست.
🔹 حتی ممکن است کسی در نسبت به فقه نیز اینگونه کارهایی را انجام بدهد و بعضاً هم چنین کار هایی انجام شده که کل فقه را یک نظام اندیشهای در حاشیه نوعی از اقتدار دانسته اند. مثلاً گفته شده که تشیع چون همواره در موضعی بوده که تحت سیطره قدرتهای خلافت و مانند آنها بوده است اینگونه فکر میکرده است و حالا که موضعش عوض شده است به شکل دیگری میاندیشد و دیگر نمیگوییم که آیا خود این فکر درست است یا غلط ؟ این نیز گونه ای دیگر از نقد هست. البته این نوع نقد هم در جای خود مطلوب است ولی تقلیل دادن سایر حوزههای نقد به یک حوزه از آن که سهم دیگری ها لحاظ نشود کار درستی نیست. هر نقدی باید از در جای خود مورد توجه قرار گیرد یعنی حوزه انگیزه نقدهای خود را میطلبد و حوزه انگیخته نیز جدا از اینکه با چه غرض و انگیزهای مطرح شده نقد های خود را میطلبد.
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
21.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 همایش «امت-تمدن در قرآن» از کجا آغاز شده و چه اهدافی را جستجو میکند؟
▫️حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، دبیر علمی همایش بین المللی «امت-تمدن در قرآن» به این پرسش پاسخ میدهد... .
▫️سایت همایش؛http://ucq.isca.ac.ir
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@TamadonEN
22.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 کدام مبانی نظری در خوانش تمدنیِ قرآن مورد توجه هستند؟
▫️حجت الاسلام دکتر سعید بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و عضو شورای علمی همایش،ذیل تبیین محور اول و دوم همایش «امت-تمدن در قرآن»، پاسخ میدهد...
🔹سایت همایش؛http://ucq.isca.ac.ir
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@TamadonEN
1403-06-08-sh ofogh.mp3
12.64M
▫️فایل صوتی سخنرانی استاد حسن رحیمپور ازغدی با موضوع : "علم"، "قدرت" و دفاع "تمدنساز" ("تهدید"ها "فرصت"اند)
🔹نشست "تمدن اسلامی"، مادر "صنایع دفاعی و سلاح مدرن"؛۱۳۹۳
🔹طرحی برای فردا ؛ شبکه_افق ؛ پخش: ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💥علوم اجتماعیِ اسلامی، چالشها و افقهای آینده؛
🖇اولین گردهمایی اتحادیه دانشگاههای فعال در علوم اجتماعیِ اسلامی
💫 با حضور جامعهشناسانی از ۱۶ دانشگاه کشور
🔹 دوشنبه ۱۰ دیماه، ساعت ۱۰ تا ۱۵
🔹 تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🔹 این گردهمایی توسط انجمن بینالمللی دانش اجتماعی مسلمین با همکاری انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران و رسانه فکرت برگزار می شود.
🆔 @muslim_social_thought
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 موشن گرافیک | مصباح ایران
▫️ روایتی کوتاه از زندگی پر برکت آیت الله مصباح یزدی(ره) و تصویر وارونهی رسانههای معاند از ایشان
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💥علوم اجتماعیِ اسلامی، چالشها و افقهای آینده؛
🖇اولین گردهمایی اتحادیه دانشگاههای فعال در علوم اجتماعیِ اسلامی
💫 با حضور جامعهشناسانی از ۱۶ دانشگاه کشور
🔹 دوشنبه ۱۰ دیماه، ساعت ۱۰ تا ۱۵
🔹 تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🔹 این گردهمایی توسط انجمن بینالمللی دانش اجتماعی مسلمین با همکاری انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران و رسانه فکرت برگزار می شود.
🆔 @muslim_social_thought
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💫 آیتالله مصباح یزدی در کلام امام خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی : عقبه تئوریک نظام
🔹«بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را میشناسم و به ایشان بهعنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحبنظر در مسائل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم. اگر خداوند متعال به نسل کنونی ما، این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری(ره) استفاده کند؛ اما بهلطف خدا، این شخصیت عزیز و عظیمالقدر، خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر میکند...
🔹«مجموعهاى از متفکران، علما و سابقهدارها در امر دین ... عقبه تئوریک نظام هستند و آن را تشکیل مىدهند... الآن ما در حوزه قم علمایى داریم، بزرگانى داریم، صاحبنظرانى داریم، اندیشهپردازان یا تئوریسینها و ایدئولوگهایى داریم،... ما شخصیت علمىِ فکرىِ روشنفکرىِ برجستهاى مثل آقاى مصباح یزدى را در قم داریم...»
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
64.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه :بستر نظریه پردازی چگونه شکل می گیرد ؟ برخورد ورویکرد رهبری با انتقادات و آزاد اندیشی در نگاه ایشان
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🔹علوم انسانی اسلامی ؛ نرم افزار اداره جامعه 🔹
🔹علوم اسلامی نرمافزار اداره جامعه بوده و به یقین در صورت ویروسیشدن این نرمافزار، جامعه مختل خواهد شد حوزههای علمیه در این زمینه بایستی احساس مسئولیت جدی کنند و وظیفه خود را به خوبی بشناسند.
🔹غربیها زمانی که با حذف دین پیدایش خلع بزرگ را احساس کردند برای پر کردن این خلع به سمت و سوی ایجاد علوم انسانی رفتند و هدفشان این بود که علوم فردی و زندگی اجتماعی انسان را منهای دین پیش ببرند.
حجتالاسلام علی مصباح یزدی استاد حوزه و دانشگاه
▫️به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اردبیل، حجتالاسلام علی مصباح یزدی، در همایش گرامیداشت نهم دیماه و بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) و شهید حاج قاسم سلیمانی که در سالن ولایت سپاه استان اردبیل برگزار شد، گفت: جریان حق و باطل از ابتدا در زندگی انسان بوده و در شکلهای مختلف بروز و ظهور پیدا میکند و مهم آن است که انسان مسیر را به درستی تشخیص دهد و آن را انتخاب کند.
🔸شیطان به عنوان دشمن قسم خورده انسان برای اینکه قسم خود را نشکند طرح فتنههای مختلف را به کار گرفته و روز به روز فریبندهتر عمل میکند باید تامل کنیم در این اوضاع حق و باطل چقدر در پیروزی حق نقش داریم.
🔸بهطور قطع پیروزی با مسیر حق است جبهه باطل برای پیشبرد اهداف خود طرحهای بسیار پیچیدهای دارد که یکی از آنها اسلام غربی است.بعد از معرفی دوره رنسانس در غرب، شورشی بر علیه دین در همه زمینهها رخ داد و دوران اسلام غرب یا دوران مدرن شروع شد و در تمام اشکالات زندگی و پیشرفتها خدا را مقصر دانستند یکی از مهمترین نتایج از این تحول فکری ابداع یک سری علوم برای پر کردن جای خالی دین بود.
🔸 غربیها زمانی که با حذف دین پیدایش خلع بزرگ را احساس کردند برای پر کردن این خلع به سمت و سوی ایجاد علوم انسانی رفتند و هدفشان این بود که علوم فردی و زندگی اجتماعی انسان را منهای دین پیش ببرند.اعتقادی که بر اساس حیوانانگاری انسان باشد و با ذات انسان مغایر باشد بهطور قطع موفق نخواهد بود.
🔸ایشان به تشریح جبهه سوسیالیستی غرب پرداخت و گفت: سوسیالیست و رنسانس در واقع هر دوی این نحله فکری ریشه در یک جا دارد بهطوری که علاوه بر حیوانانگاری انسان، ماشینانگاری انسان را نیز مطرح میکنند که هر اندازه داده به انسان بدهید مقدار خروجی آن مشخص است.هدف طراحان و صاحبان فکر این تفکر غربی این است که عدهای مردم را ابزار خود قرار داده و بیشترین مال و ثروت را برای خود کسب کنند این مهمترین وجوه جبهه باطل در جوامع انسانی است و مخالفانشان را هم غیر علمی تلقی میکنند.
🔸 ایشانبا بیان اینکه غربیها طرح و سبکشان را به شکل ماهرانهای در ذهن مردم و محصلین نفوذ میدهند که غیر از علم ما علم دیگری وجود ندارد، گفت: همه علوم غربی غلط نیست اما مبنا و روششان مطابق با آموزههای دینی و حق نیست چرا که تجربه را ملاک عمل قرار میدهند.
🔸وی با بیان اینکه تجربه به تنهایی در علم کافی نیست چرا که همه دستورات دینی و الهی به چالش کشیده میشود، تصریح کرد: اهداف غربیها به اندازه انسان مادیگرا قابل فهم بوده و توانایی درک بُعد معنوی انسان را ندارند چراکه سقف معنویت آنها به دید چشم ظاهری است.
🔸وی با اشاره به اینکه غربیها در یک دوره چند صد ساله این علوم را به سراسر جهان تسری دادند، گفت: آنها این علوم را راه سعادت انسان معرفی کردند اما با پیروزی انقلاب اسلامی دانشمندان غربی اعتراف کردند که بعد از تلاش سالیان سال برای مدرن شدن، انقلاب اسلامی تمام بافتههای آنها را پنبه کرد.انقلاب شکوهمند اسلامی نشان داد که در اوج نظام سرمایهداری حرفی برای بشر دارد و میتواند جامعه را به شیوه مدرنیته اسلامی هدایت و رهبری کند.
🔸 ایشان با بیان اینکه ما بایستی برای تحقق سیاستهای انقلاب اسلامی در مقابله با نظریههای غربی که همه جا را فرا گرفته بیش از پیش تلاش کنیم، گفت: تمدن و تفکر غربی طبق گفته کارشناسان غربی یک تمدن ورشکسته و پوچ است اما ما نیز نباید در مقابل ادعای خود که اسلام برای بشریت کافی است، کم کاری کنیم.
🔸وی با بیان اینکه معارف اسلامی بایستی از حوزههای علمیه اخذ شود، گفت: علوم اسلامی نرمافزار اداره جامعه بوده و به یقین در صورت ویروسیشدن این نرمافزار، جامعه مختل خواهد شد حوزههای علمیه در این زمینه بایستی احساس مسئولیت جدی کنند و وظیفه خود را به خوبی بشناسند.این جبهه جدید در ضمانت حوزههای علمیه است که بایستی به آن پرداخت شود چرا که در صورت غفلت، صدمه و آسیب جدی به نظام و اسلام وارد خواهد شد.
https://hawzahnews.com/xdkQd
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🔹علوم انسانی، جهت و نور حرکت جامعه🔹
مرحوم علامه محمد تقی مصباح یزدی بیان جایگاه علوم انسانی
🔸ما یک سلسله سؤالات بنیادی داریم که تا اینها حل نشود، دیگر سؤالات جواب ریشهداری پیدا نمیکند. علوم انسانی جهت حرکت در سایر زمینهها را مشخص میکند.
🔸اگر ما زندگی خود را به یک خودرویی تشبیه کنیم، این خودرو یک گاز دارد که بنزین را میسوزاند، یک فرمان دارد که جهت حرکت را تعیین میکند و چراغ هم دارد که راه را روشن میکند. اگر این دو یا سه چیز نباشد، ماشین در دره میافتد.
🔸علوم طبیعی و تجربی اکثراً حکم بنزین را برای ماشین تهیه میکنند. زمینهای که انرژی فراهم شود و حرکتی به وجود بیاید، اما این حرکت به کدام سمت باشد، حرکت است؛ به طرف راست باشد یا چپ، خود بنزین نشان نمیدهد. هرچه هم گاز بدهیم، مشخص نمیکند کدام طرف میرود تا فرمان بیاید و مشخص کند. علوم هم علومی هستند که انرژی را برای جامعه فراهم میکنند.
🔸شکی نیست که علوم تجربی، عمدتاً فیزیک و شیمی و سایر متعلقات آن، زیستشناسی و امثال اینها، زمینه انرژی را فراهم کردهاند؛ اما کدام سمت حرکت میکند؟ غرب یک سمتی را برای خودش تعیین کرده و ما معتقد هستیم این اشتباه است؛ باید سمت و سوی حرکت را تغییر داد.
🔸بله، علوم همیشه لازمند. مقام معظم رهبری (حفظه الله) در پیشرفت علوم تأکید میکنند که انرژی نباشد، حالا هزاران فرمان باشد و چراغ هم روشن باشد، اما وقتی ماشین بنزین نداشته باشد، حرکت نمیکند. اما خود داشتن بنزین هدف ما را تأمین نمیکند؛ باید به این ماشین جهت داد که کدام طرف، چرا و با چه سرعتی. این علوم انسانی است که اینها را تعیین میکند.
🔸لااقل در بین علوم انسانی، علومی پیدا میشود که این جهت را تأمین کند. به همین جهت، حکم مادر را دارد و حکم اصل را نسبت به سایر علوم دارد. این یک بخش از مطالب است که برای کسانی که میخواهند یک تحول مطلوبی در جامعه ایجاد کنند، باید توجه داشته باشند و بعد جواب این مسئله را اول برای خودشان و بعد برای دیگران حل کنند.
۱۳۹۶/۱۱/۰۵
ـ🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
27.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی : نقش علامه مصباح در علوم انسانی اسلامی.
▫️نقد مبانی علوم انسانی غربی.
▫️تبیین امکان اسلامی سازی علوم انسانی.
▫️ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی.
▫️پروژه چگونگی اسلامی سازی علوم انسانی.
▫️تدوین سند تولید در علوم انسانی.
💥 حضرت آیتالله خامنهای : «بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهتگیری ایشان و راه ایشان است.» ۱۴۰۱/۱۰/۵
💫 12 دی ماه سالروز رحلت علامه محمد تقی مصباح یزدی (رحمة الله علیه)
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami