eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
298 دنبال‌کننده
640 عکس
7 ویدیو
69 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️نشست «دلالت‌ها و آموزه‌ها برای تمدن نوین اسلامی» با حضور محمدرضا کریمی قهرودی، فرشاد مهدی پور و محمدرضا عرب ۱۳ بهمن 97 در دانشگاه شاهد برگزار می شود. https://b2n.ir/73425 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️جایگاه تمدنی الگوی پیشرفت♦️ 🔹کاری که ما باید بکنیم این است که یک لشکر آگاه تمدن خواه اسلامی راه بیندازیم. همین حدی که الان نوشته شده می تواند این کار را بکند و بناست ما به این حد قانع نشویم. 🔹از کارهای بسیار سازمان یافته برای معرفی الگو را میتوان دومین گام برای الگو دانست. حجت الاسلام استاد فلاح شیروانی بخش سوم ▫️نقش و وظیفه حوزه نسبت به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔸حوزه نسبت به الگو دو کار سرنوشت‌ساز می تواند انجام بدهد: 1⃣ اول اینکه در تدوین الگو بیشترین مشارکت را داشته باشد. 2⃣ دوم اینکه در تبدیل الگو به گفتمان سنگ تمام بگذارد. چون سنگی نخواهد بود که جلوی الگو نیندازند. 🔸کاری که ما باید بکنیم این است که یک لشکر آگاه تمدن خواه اسلامی راه بیندازیم. همین حدی که الان نوشته شده می تواند این کار را بکند و بناست ما به این حد قانع نشویم. نکند یک فهمی باشد و در الگو نیامده باشد!! ▫️نقش و وظیفه جمع های طلبگی نسبت به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 1⃣ اول، آشنایی کامل، سند را به طور کامل خوانده و مسلط شویم، مستنداتش را بخوانیم، تاریخچه اش را بخوانیم، افراد اصلی دست اندرکار را آشنا بشویم، آشنایی کامل با الگو اولین گام است. 2⃣ کار دوم ما قطعا معرفی است. الگو را معرفی کنیم. اگر خودمان مسلط بشویم، می تراود، این کار را برایت می کند، هر چه که بکنی ربطش را با الگو می فهمی، تا کارهای بسیار سازمان یافته برای معرفی الگو را میتوان دومین گام برای الگو دانست. 3⃣ کار دیگر مشارکت علمی برای همین ویرایشی که حضرت آقا مطالبه دارند. و به طور کل اتفاقی که باید بیفتد فهمیدن نحوۀ ادارۀ کشور است. 🔸یعنی الگو بهانه بشود بیاییم در تراز بحث های این طور که مثلا این پول ها از کجا می آید، بودجه‌ریزی در کشور چگونه است. گره های راهبردی نظام چیست و مواردی از این دست... . ▫️راهکارهای دشمنان الگو برای مقابله با آن 1⃣ یکی از کارهایی که احتمال می‌رود که بکنند این است که بگویند حالا بنویسید می گذاریم در کوزه آبش را می‌خوریم. ضمانت اجرایی ندارد، کمی ضمانت اجرایی دارد که آن را هم آب می بندیم زیرش. 🔸اگر بشود مورد بی اعتنایی قرار بگیرد خیلی خوب است. خیلی از اسناد را کنار گذاشتند و اجرا نمی کنند، در باره الگو هیچ دولتی حق ندارد یک همچین غلطی بکند. کی می تواند این را تضمین بکند؟ به خود دولت هابسپاریم؟ اصلاً، حوزه باید وظیفه ی خودش را اینجا بداند، حوزه باید بگوید که اگر من هیچ کار درخور و اساسی برای این انقلاب خونین نکردم، این یک دونه کار را انجام می دهم، من نمی گذارم الگو زمین بماند. 2⃣ اگر بتوانند دخالت کنند یک چیز دیگر بشود این الگو. ما باید با چشم های خودمان ببینیم که دارد سالم پیش می رود. اینکه بگوییم نه آقا حواسش هست را نگویید، همه چیز را گردن آقا نیندازید. 3⃣ یکی دیگر از حمله ها مسخره کردن الگوست. سندنویسی را مسخره کنند. بگویند مدل درست اداره جامعه این گونه نیست. 4⃣ یا بگویند اسناد بین المللی هست بروید مشارکت کنید شما هم یک عقل هستید در این دنیا، یک عقلانیت عمومی هست و اسناد بین المللی هست دیگر، چه مرگتان است؟! این چهارمین هجمه است. 5⃣ قرار دادن الگو در مقابل قانون اساسی. بگویند سند، دیگر چیست؟ قانون اساسی داریم دیگر. 6⃣ در هر شرایطی روایی سند را ببرند زیر سوال: مثلا می گویند اصلا این سند علمی نیست. یا اسلامی بودنش را خدشه کنند، که اصلاً اسلامی نیست و فلسفی است. جمعی از بزرگان حوزه را برانگیزانند که اصالت اسلامی الگو را زیر سوال ببرند. 7⃣ از لحاظ حقوقی نمی گذارند جایگاه پیدا کند. اصلا یعنی چی که از الآن یک تصمیم پنجاه ساله بگیرید؟ مگر شما حق داری؟ کلا ده بیست سال حق داری؟ اگر واقعا دموکراسی است باید بعد از بیست سال دوباره سند نوشته شود. نسل عوض می شود. ادامه دارد ... عضو کانال الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت شوید : http://eitaa.com/joinchat/30670863C393c04fe24 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @olgouhormozgan
▫️برگزاری نشست «آسیب شناسی تمدن اسلامی از منظر امام خمینی (ره)» با ارائه حجت الاسلام علی اکبر عالمیان 11 بهمن 97 در مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) https://b2n.ir/29932 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️جلسه ای تمدنی با ولی امر مسلمین جهان ♦️ شرحي از جلسه ملاقاتم با مقام معظم رهبری (حفظه الله ) سيد محمدحسين متولي امامي ریاست موسسه متا ▫️روز پنج‌شنبه يازدهم بهمن 97، با جمعي از محققان عرصه تمدن نوين اسلامي، خدمت مقام معظم رهبري رسيديم و نماز مغرب و عشا را با ايشان خوانديم و بلافاصله وارد جلسه شديم. رهبري عزيز، باهوش و در مسائل علمي دقيق. 🔸در جمع ما افرادي چون دكتر پارسانيا، استاد واسطي، استاد طاهرزاده، دكتر بابايي، دكتر ذوعلم ، دكتر الويري، دكتر جهان‌بين و... بودند. 🔸رهبري تك به تك ما را چشم در چشم با نگاه محبت‌‌آميزي مورد تفقد قرار دادند و گفتند: «الآن ساعت شش و نيم است. من تا هشت خدمت شما هستم». قرار بود تعدادي از دوستان صحبت كنند كه بنده هم جزو آن‌ها بودم. مقام معظم رهبري با دقت به سخنان و مباحث افراد جلسه گوش مي‌دادند. 🔸دكتر الويري تعريفي از بينش تمدني ارائه كردند، استاد طاهرزاده زاويه بحث را به زمينه‌هاي افول تمدن غربي كشانيدند، استاد واسطي بحث خوبي در موضوع فقه تمدن‌ساز، با عنوان فقه فرآيندي ارائه كردند كه رهبري فرمودند: «اين فقه فرآيندي جالب بود!». دكتر بابايي سه مسأله اساسي تمدن نوين اسلامي را تعيين نسبت ما و غرب، يأس امت اسلامي و سرعت تحولات دانست. دكتر لك‌زايي هم به تشكيلاتي شدن ارتباط پژوهش‌گران حوزه تمدن و تشكيل ستاد پي‌گيري تمدن نوين اسلامي اصرار داشتند. من هم در باب بحران تمدن ايران امروز، الگوي تصرف و چگونگي نظام‌سازي فقهي مطالبي عرض كردم. البته دوستان ديگري هم سخن گفتند كه تا حدود ساعت هفت و نيم به طول انجاميد. ▫️بعد از سخنان يك‌ساعته ما، مقام معظم رهبري نظرات‌شان را درباره مباحث جلسه فرمودند كه بخشي از آن در ذيل مي‌آيد: 1⃣ من بعد از جلسه بايد يك سجده شكر بجا آورم. از حضور شماها خرسند شدم و چشم ما روشن شد. من خودم، تصور اين سطح علمي را نداشتم. 2⃣ خوشحالم كه مباحث نظري تمدن نوين اسلامي تا حدود مطلوبي انجام شده، اما پراكنده نباشيد، كنار هم باشيد تا بتوانيد يك جريان فكري درست كنيد. البته با اين‌كه عده‌اي گفتند ستاد درست كنيم، تجربه من اين است كه اين ستادسازي‌ها راهگشا نيست. اما كنار هم باشيد، هم‌فكري كنيد و هم‌ديگر را كامل كنيد. 3⃣ در مباحث نظري غرق نشويد قبل از انقلاب يك عده‌اي از روشن‌فكران، ساعت‌ها بحث نظري مي‌كردند و در مسائل ذهني غرق مي‌شدند كه فايده‌ عملي هم براي انقلاب اسلامي نداشت. ناظر به عمل فكر كنيد. 4⃣ وقتي ما مي‌گوييم انقلاب اسلامي هدف‌اش تمدن نوين اسلامي است، يعني نبايد آن‌را به يك پديده سياسي تقليل دهيم. انقلاب اسلامي سعي كرد حيات و زندگي را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابي درست كنيم، بلكه مي‌خواستيم يك پديده‌اي ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرط‌اش تشكيل دولت اسلامي و جامعه اسلامي است. 5⃣ ما اگر تمدن نوين اسلامي را در يك نقطه جغرافيايي ايجاد كرديم، خود به خود منتشر مي‌شود. ما با غرب مخالفيم اما نمي‌خواهيم غرب را تخريب كنيم. با ايجاد اين تمدن، مردم دنيا به تدريج گرايش پيدا مي‌كنند و غرب خودش افول مي‌كند. يك جمله‌اي از سيد قطب از گذشته در ذهن من مانده كه مي‌گفت: ما براي تبليغ اسلام، همين كه يك ده را خوب بسازيم، خود به خود فراگير مي‌شود. 6⃣ تمدن نوين اسلامي را به مردم خودمان و مردم دنيا، به صورت قابل فهم معرفي كنيد. متأسفانه جهان اسلام و حتي برخي از مردم خود ما، هنوز مرعوب غرب هستند و درك صحيحي از تمدن نوين اسلامي ندارند. 7⃣ به نظر من، پايه‌هاي تمدن نوين اسلامي: توحيد، عبوديت، كرامت انسان و سبك زندگي است. 8⃣ تمدن اسلامي هم انسان‌محور است، اما انسان با خدا. 9⃣ اميدوارم پايه‌هاي قوي تمدن نوين اسلامي را شما ايجاد كنيد. شجاعت و جسارت در اين عرصه داشته باشيد، اما با يك ادبيات علمي فاخر، تا اين سخنان بتواند در جوامع نخبگاني اثرگذار باشد. 🔸در پايان يك عكس دست جمعي با هم گرفتيم. سپس من جلو رفتم و كتاب‌هايم را به ايشان هديه دادم و از ايشان انگشتر زيبايي هديه گرفتم. سرم را روي شانه رهبر عزيز انقلاب اسلامي گذاشتم و ايشان را بوسيدم و.... جلسه تمام شد. BinesheTamadoni.ir ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد ایزدهی (عضو هیات علمی گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی) 🔹نهال نو پای تمدن نوین اسلامی در حال رشد است‌. 🔹اگر بستر اسلامی سازی علوم انسانی فراهم نشود و تنها از علوم غربی الگو برداری کنیم؛ هرچند پوسته آن را اسلامی کرده ایم اما سکولاریسم خفیف شکل می گیرد. 🔹این سکولاریسم خطرناکتر از سکولاریسم آشکار است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️جلسه ای تمدنی در محضر ولی امر مسلمین♦️ 🔹این بحثها الان پراکنده است، در حالی که ما می خواهیم جریان اجتماعی درست کنیم. باید تشکلی درست شود که پراکندگی را پیوند دهد. 🔹شعار تمدن، طبیعتش بشری و جهانی است و باید به نحوی ارائه شود که مورد پذیرش عموم مردم قرار گیرد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی محمدی بخش اول ریاست موسسه معنا و دبیر هم اندیشی فقه حکومتی ▫️روز پنج‌شنبه يازدهم بهمن ۹۷، با جمعي از محققان عرصه تمدن نوين اسلامي، خدمت مقام معظم رهبري رسيديم و نماز مغرب و عشا را با ايشان خوانديم و بلافاصله وارد جلسه شديم. 🔸در جمع ما افرادي چون دكتر پارسانيا، استاد واسطي، استاد طاهرزاده، دكتر بابايي، دكتر ذوعلم ، دكتر الويري، دكتر جهان‌بين و... بودند. 🔸 شروع جلسه با بیان ضرورت این جلسه و معرفی افراد توسط دکتر فرزاد جهان بین بود و سپس تعدادی از پژوهشگران به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند: آقای الویری با موضوع « بینش تمدنی » و آقای طاهرزاده با موضوع «ریشه های افول تمدن غرب و زایش تمدن شیعی»آقای شیخ احمد رهدار با موضوع «ظرفیت های تمدنی جهان اسلام» و آقای خرمشاد با موضوع « انتظار تمدن ساز» وآقای سیدمحمدحسین متولی با موضوع « ساختارسازی، چالش تمدنی انقلاب اسلامی» آقای واسطی با موضوع « فقه تمدن ساز » و آقای عیوضی با موضوع « آینده پژوهی و تمدن سازی» و آقای حجت الاسلام حبیب الله بابایی با موضوع « مسئله های اساسی تمدن سازی» آقای حجت الاسلام مصطفی جمالی با موضوع «نهاد علم تمدن ساز» و آقای حجه الاسلام لک زایی با موضوع « شبکه سازی بین پژوهشگران عرصه تمدن و شکل گیری ستادی برای جهتگیری تمدنی ساختارهای کشور» 🔸همه ارائه ها تقریبا قابل قبول و از سطح علمی خوبی برخوردار بود. البته عمیق ترین ارائه از نظر حقیر، اختصاص داشت به استاد طاهرزاده و خوش شاکله ترین ارائه اختصاص داشت به استاد واسطی ... ▫️ بعد از حدود یک ساعت ارائه اساتید، نوبت به بیانات حضرت آقا رسید. امهات فرمایشات ایشان به شرح زیر بود: 1⃣ خیلی خوشحال شدم از اینکه مسئله را از لحاظ نظری دنبال کرده اید. من از جلسه که بروم باید به خاطر بحثهای شما سجده شکر به جا بیاورم. 2⃣ مراقب باشید در بحثهای نظری غرق نشوید. باید تلاش کنیم، نظریه سازی ما ناظر به میدان و عمل باشد. (البته حضرت آقا در بعد از ارائه آقای متولی در واکنش به تاکید ایشان بر لزوم نظریه پردازی در ضمن عمل و عینیت، فرمودند که البته این کار بدون یک نظریه پیشینی امکان پذیر نیست.) 3⃣ این بحثها الان پراکنده است، در حالی که ما می خواهیم جریان اجتماعی درست کنیم. باید تشکلی درست شود که پراکندگی را پیوند دهد. البته تجربه نشان داده که ستادسازی و بنیادسازی هم نیست، راهگشا نیست. الان شما برای این کار «هفته تمدن» ایجاد کرده اید، به نظر من بهتر از اینکار برگزار کردن سمینارها و جلسات همفکری مثلاً نصف روزه است؛ جلساتی کوتاه و با فاصله کم. 🔸در این جلسات باید مشخص شود که حرف دیگران با سایر حرفها چه نسبتی دارد؟ و هر حرفی چگونه می تواند سایر حرفها را تکمیل کند؟(تشکیل یک ستاد اجرایی، پیشنهاد آقای لک زایی بود.) 4⃣ وقتی ما صحبت از تمدن سازی می کنیم، فقط نمی خواهیم یک حرف را از سطح سیاسی عمیقتر کنیم؛ گو اینکه خیلی از انقلابهای بزرگ مانند انقلاب هند در همین سطح سیاسی باقی ماند و عمیق تر نشد. بلکه باید توجه کرد که شعار تمدن، طبیعتش بشری و جهانی است و باید به نحوی ارائه شود که مورد پذیرش عموم مردم قرار گیرد. البته شرط این جهانی شدن هم منوط به تشکیل جامعه اسلامی و شرط تشکیل جامعه اسلامی هم، تشکیل حکومت اسلامی ( دولت اسلامی ) است. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️جلسه ای تمدنی در محضر ولی امر مسلمین♦️ 🔹ایجاد امید در خصوص امکان تمدن سازی اسلامی نیز با ایجاد حکومت و جامعه اسلامی ایجاد می شود. 🔹دولت اسلامی یعنی دولتی که هم تصمیماتش بر مبنای اسلام و شریعت اسلام باشد و هم مسئولینش ایمان و انگیزه لازم را داشته باشند و به کارآمدی اسلام مؤمن و معتقد باشند. حجت الاسلام دکتر علی محمدی بخش دوم (بخش آخر) ریاست موسسه معنا و دبیر هم اندیشی فقه حکومتی ▫️روز پنج‌شنبه يازدهم بهمن ۹۷، با جمعي از محققان عرصه تمدن نوين اسلامي، خدمت مقام معظم رهبري رسيديم و نماز مغرب و عشا را با ايشان خوانديم و بلافاصله وارد جلسه شديم. 🔸در جمع ما افرادي چون دكتر پارسانيا، استاد واسطي، استاد طاهرزاده، دكتر بابايي، دكتر ذوعلم ، دكتر الويري، دكتر جهان‌بين و... بودند. 5⃣ ایجاد امید در خصوص امکان تمدن سازی اسلامی نیز با ایجاد حکومت و جامعه اسلامی ایجاد می شود. اگر بقیه ببینند که کشوری در مسیر آرمانهای خود باقی مانده است و خود را با آن منطبق کرده است، برای او امید ایجاد می شود. بنابراین، تشکیل حکومت و جامعه اسلامی، مقدمه واجب تشکیل تمدن اسلامی است. حرفی را پنجاه سال پیش از سیدقطب خوانده ام که کاملاً درست است. او نوشته بود که برای تبلیغ اسلام لازم نیست که مبلغ بفرستیم، بلکه اگر یک روستا را اسلامی بسازیم، خود آن بزرگترین تبلیغ است و به صورت طبیعی منتشر می شود. (مسئله امید از مسائل طرح شده توسط آقای بابایی بود.) 6⃣ این تمدن را به نحو قابل فهمی به مردم کشور معرفی کنید. پایه های این تمدن از نظر من عبارتست از:« توحید »، « عبودیت » (عمل به احکام شریعت اسلام)، « کرامت انسانی » و « سبک زندگی ». به نظر من محور این حرکت نیز انسان است. من مخالف محور بودن انسان نیستم و این معنای کرامت داشتن انسان است. البته انسانی محور است که توحید را پذیرفته و به مقام عبودیت رسیده است. 7⃣ در نظریه پردازی ها، کار و برنامه عملی داشته باشید. الان ما احتیاج به دولت اسلامی داریم. دولت اسلامی یعنی دولتی که هم تصمیماتش بر مبنای اسلام و شریعت اسلام باشد و هم مسئولینش ایمان و انگیزه لازم را داشته باشند و به کارآمدی اسلام مؤمن و معتقد باشند. مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (نحل/97)؛ این مؤمن بودن مسئله مهمی است. دولتی که می خواهد نظام اسلامی را پایداری کند، باید مؤمن و اسلامی باشد. باید با این جهتگیری وارد مسائل اصلی مانند عدالت، مردمی بودن نظام و سایر مسائل شوید. 8⃣ ما متأسفانه می بینیم که جامعه هنوز مرعوب تمدن رو به زوال غرب است. هنوز اسم فروشگاه ها و مغازه را «مآل» و «هایپر استار» و «کافی شاب» می گذارند. این ها نشانه مرعوب بودن است. شکستن این فضا، نیازمند شجاعت است. ▫️در خصوص فرمایش رهبری سه نکته برای بنده جالب توجه بود: ۱. مقام معظم رهبری به اسم گذاریها خیلی حساس هستند و اسم گذاری ها را یکی از منابع فهم سطح و عمق فرهنگ و روحیه یک ملت به حساب می آورند. ۲. بیان ضرورت «شبکه سازی» از طریق «جلسات همفکری نیم روزه و با فواصل کوتاه» شاید برای کمتر کسی به اندازه بنده خوشایند بود. این مسیری است که حدود دو سال است با جمعی از پژوهشگران جوان و فاضل فقه حکومتی و علم دینی شروع کرده ایم و با شکل دهی «دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی و علم دینی»، به طور متوسط هر دو ماه یکبار، در جلسه ای سه، چهار ساعته خدمت اساتید رسیده ایم؛ هم با دیدگاه آنها آشناتر شده ایم و هم اشکالات و نقطه نظرات سایر اساتید را به ایشان منتقل کرده ایم. إن شاء الله از این پس نیز این مسیر را با انگیزه و جدیت بیشتر دنبال خواهیم کرد. ۳. هرچند محتوای ارائه اساتید خوب و قابل قبول بود، ولی دارای یک ضعف بزرگ بود و آن عدم توجه به مراحل پنجگانه تمدن سازی در اندیشه مقام معظم رهبری بود. 🔸 برعکس، حضرت آقا هر مسئله ای که توسط اساتید طرح شده بود را در قالب این مراحل پنج گانه صورت بندی می کردند و مرحله دولت سازی و مرحله جامعه سازی را تأمین کننده این دغدغه ها معرفی می کردند. مثلاً ایشان حل معضل مشارکت مردم منطقه، امیدزایی و کارآمدی را در قالب تشکیل حکومت اسلامی (دولت اسلامی) حل شدنی دانستند. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️استاد علیرضا پناهیان : دینی که نتواند تمدن بسازد ، حقیقی نیست. 🔹اگر یک دین نتواند تمدن بسازد دین حقیقی نیست و محکوم به حاشیه نشینی و تحقیر است و عاقلانه نیست انسان با هوش آن را جدی بگیرد. 🔹یک دین تنها با ساختن یک تمدن است که می تواند حقانیت خود را به اثبات برساند. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️برگزاری ششمین کرسی ترویجی، عرضه و نقد دیدگاه‌های علمی با موضوع «مفهوم بنیادین حکمرانی تمدنی مهدوی» 🔹توسط دانشگاه شاهد و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹 سه شنبه ۲۳ بهمن ماه ۹۷ ؛ ساعت ۱۳:۳۰ 🔹در دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری در نشست تخصصی مبلغان نخبه گفت: 🔹سخنان و رفتار حضرت زهرا سلام الله علیها دارای دلالات تمدنی است، از جمله: تبیین جایگاه قرآن به عنوان کتاب مشترک هدایت همه انسانها، تبیین جایگاه پیامبر(ص) به عنوان هدایتگر مشترک همه مسلمانان، قلمرو نقش‌آفرینی امت اسلامی، توجه به پیامبران پیشین و تبیین عقلی آموزه‌ها و احکام دینی. 🔹روا نیست که اندیشه‌ها و زندگی و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها که ظرفیت جامعه‌سازی و هدایت جامعه به سوی تمدن را دارد، اسیر محدودنگری‌های ما بماند. 🔹امید است مبلغان فاطمی پرچمداران شناساندن این بانوی بزرگوار متناسب با تحولات تمدنی جهان امروز باشند. متن کامل https://goo.gl/ASttNP ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️امام خامنه ای در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران (به ویژه جوانان): آمادگی برای ظهور و تمدن‌سازی، آرمان بزرگ انقلاب اسلامی است. 🔹عزیزان! دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. 🔹برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. متن کامل بیانیه http://farsi.khamenei.ir/message-content?id ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️حجت الاسلام علی اکبر عالمیان در نشست «آسیب‌شناسی تمدن اسلامي از ديدگاه امام خميني (ره)» 🔹از دیدگاه امام سه آسیب سیاسی، فرهنگی و علمی در این مورد وجود دارد. 🔹امام آسیب‌های سیاسی تمدن اسلامی را مواردی نظیر سكولاريسم، تفرقه، استعمار، استبداد، حاكمان ناصالح، خودباختگي، قانون‌گریزی و سوءاستفاده از آزادي می دانست. 🔹در مورد آسیب‌های فرهنگي و اجتماعي از دیدگاه امام نیز به مواردی نظیر وابستگي فكري و فرهنگي، اشاعه فساد و فحشا، غرب‌زدگی، ترك اخلاق و فضائل انساني، دنياگرايي، ملی‌گرایی و تعصبات قومي، تحجر و جمود فكري و خمودي و سستي اشاره کرد. 🔹ابعاد آسیب‌های علمي و معرفتي تمدن اسلامی از دیدگاه امام نیز به مؤلفه‌هایی نظیر مهجوريت قرآن، انحراف از اسلام اصيل، وابستگي علمي، عالمان ناصالح و روشنفكري غربي اشاره کرد. http://yon.ir/nbgmV ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️آسیب‌شناسی تمدن اسلامي از ديدگاه امام ♦️ 🔹از دیدگاه امام سه آسیب سیاسی، فرهنگی و علمی در این مورد وجود دارد. 🔹امام آسیب‌های سیاسی تمدن اسلامی را مواردی نظیر سكولاريسم، تفرقه، استعمار، استبداد، حاكمان ناصالح، خودباختگي، قانون‌گریزی و سوءاستفاده از آزادي می دانست. ▫️نشست علمی با عنوان «آسیب‌شناسی تمدن اسلامي از ديدگاه امام خميني» با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر عالمیان، استاد مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) و دبیری علمی دکتر محمد الله‌اکبری، عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) و با حضور اساتید و دانش‌پژوهان گروه تاریخ برگزار گردید. 🔸در ابتدای این دیدار آقای دکتر محمد الله‌اکبری با برشمردن ابعاد شخصیتی والای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تبیین ابعاد گوناگون اندیشه‌های امام خمینی (ره) تأکید کرد. 🔸سپس حجت‌الاسلام عالمیان به ارائه بحث پرداخت. وی ابتدا به مبانی اندیشه کلان امام پرداخته و بر توجه به مسائلی نظیر نگره معنوی، نگرش امت گرایی به‌جای ملت‌گرایی و تکلیف گرایی در اندیشه و بیان ایشان تأکید کرد. استاد مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) سپس به تبیین نگاه امام به مقوله تمدن پرداخته و با اشاره به وجود سه رویکرد در نگاه امام به مسئله تمدن، نگاه کلان ایشان به مقوله تمدن را «همان پيشرفت و ترقّي» ذکر کرد که این پیشرفت بر مبنای نگاه و رویکرد دینی و الهی ایشان قوام و دوام می‌یابند. 🔸عالمیان در ادامه با تبیین مفهوم تمدن اسلامی از دیدگاه امام، نگاه امام به تمدن غرب را نگاهی انتقادی دانست و تأکید کرد که ایشان علیرغم این نگاه انتقادی، از هرگونه تنفر و شیفتگی نسبت به این تمدن پرهیزکرده و بر لزوم استفاده از وجوه مثبت تمدن غرب و اجتناب از وجوه منفی آن تأکید می‌کردند. 🔸حجت‌الاسلام عالمیان در ادامه به آسیب‌شناسی تمدن اسلامی از دیدگاه امام پرداخت. به اعتقاد او از دیدگاه امام سه آسیب سیاسی، فرهنگی و علمی در این مورد وجود دارد. او آسیب‌های سیاسی تمدن اسلامی را مواردی نظیر سكولاريسم، تفرقه، استعمار، استبداد، حاكمان ناصالح، خودباختگي، قانون‌گریزی و سوءاستفاده از آزادي دانست. 🔸در مورد آسیب‌های فرهنگي و اجتماعي نیز به مواردی نظیر وابستگي فكري و فرهنگي، اشاعه فساد و فحشا، غرب‌زدگی، ترك اخلاق و فضائل انساني، دنياگرايي، ملی‌گرایی و تعصبات قومي، تحجر و جمود فكري و خمودي و سستي اشاره کرد. عالمیان در ذکر ابعاد آسیب‌های علمي و معرفتي تمدن اسلامی از دیدگاه امام نیز به مؤلفه‌هایی نظیر مهجوريت قرآن، انحراف از اسلام اصيل، وابستگي علمي، عالمان ناصالح و روشنفكري غربي اشاره کرد. 🔸وی در ادامه این نشست علمی راه‌های برون‌رفت از این آسیب‌ها از دیدگاه امام خمینی (ره) را نیز مورداشاره قرار داده و در تبیین راه‌های تقویت و اعتلای تمدن اسلامي، به عوامل سياسي نظير: ايجاد همبستگي بين دين و سياست، تشكيل حكومت، حاكمان صالح، وحدت، خودباوري و استقلال سياسي، نفي سلطه و حاكميت قانون و آزادي اشاره کرد. در بیان عوامل فرهنگي و اجتماعي نیز به مؤلفه‌هایی نظير: استقلال فرهنگي، رفع بحران هويت، كسب اخلاق، مكتب گرايي و گفتمان احياء و عملي ساختن آن اشاره کرد. 🔸حجت‌الاسلام عالمیان در تبیین عوامل علمي و معرفتي نیز به مسائلی نظير: پيروي از قرآن و عترت، شناخت و معرفي اسلام اصيل، توليد و توسعه علم، استقلال علمي، مسئولیت‌پذیری نخبگان وحدت علم و دين اشاره کرد. در پایان این نشست نیز به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد. http://yon.ir/nbgmV ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️برگزاری چهارمین همایش علمی «تمدن نوین اسلامی» ۸ و ۹ اسفند ۹۷ در دانشگاه شاهد https://b2n.ir/62629 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️سین و برنامه زمانی همایش ها و نشست های تخصصی چهارمین هفته علمی " تمدن نوین اسلامی " اسفند ۹۷ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️برگزاری همایش «جایگاه «علامه حلّی» در فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی» 29 بهمن 97 در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران https://b2n.ir/73238 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️برگزاری نشست هفتم از سلسله نشست های علمی با موضوع «ظرفیت‌های تمدنی فقه شیعه» با ارائه حجت الاسلام دکتر احمد رهدار (به همت مرکز تخصصی طوبی) 🔹چهارشنبه یکم اسفندماه ۹۷، از ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷ 🔹مشهد مقدس؛ چهارراه خسروی، نبش خیابان آیت الله واعظ طبسی؛ اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اطلاعات بیشتر goo.gl/XWjchC ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️اولین نشست از سلسله نشست های هنر و تمدن با موضوع "الگوی ساخت مجتمع های زیستی - معیشتی سبک زندگی اسلامی" 🔹با ارائه دکتر عباس جهانبخش (پژوهشگر حوزه معماری اسلامی) 🔹چهارشنبه یکم اسفندماه ۹۷ ساعت ۱۰ تا ۱۲ www.DTE.ir ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️سلسله نشست های علمی با موضوع " بازخوانی ضعف تمدنی مسلمان و راه های برون رفت از آن " 🔹پنج شنبه ۲ اسفندماه ۹۷ ساعت ۹ تا ۱۲ 🔹ابتدای خیابان معلم،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی (علیه السلام) www.isca.ac.ir ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️فقه شیعه فقه تمدنی♦️ 🔹فقه تمدنی می تواند مجموعه سوالات و الزامات اجتماعی پاسخگویی کند و برای آن راهکار بیابد چراکه سرپرستی تکامل جامعه را برعهده دارد. 🔹دین عهده دار سرپرستی فرد و جامعه بوده و اگر اسلام را سرپرست موضوعاتی همچون مصلحت و منطقه الفراغ بدانید، اسلام باید هدایت این امور را بر عهده داشته باشد و حکم آنان را نیز بگوید. ▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست فقه تمدنی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد با حضور و ارائه حجت الاسلام علیرضا پیروزمند برگزار شد. 🔸ایشان با بیان این که هدف اسلام هدایت فردی و اجتماعی بوده که این هدایت اجتماعی موضوع فقه تمدنی است، گفت: فقه تمدنی به دنبال سرپرستی جامعه می باشد. 🔸وی با اشاره به مساله فقه مبتنی بر مصلحت، به احکام برگرفته از مصلحت سنجی اجتماعی اشاره و ابراز کرد: در مصلحت سنجی اجتماعی مجاز بر آن هستیم تا بر اساس مصالح تعیین تکلیف کرده و بدانید مرجع اصلی در مصلحت سنجی حاکم اسلامی است. 🔸عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این که فقه تمدنی متضمن احکام سرپرستی و تکامل اجتماعی است، خاطر نشان کرد: دین عهده دار سرپرستی فرد و جامعه بوده و اگر اسلام را سرپرست موضوعاتی همچون مصلحت و منطقه الفراغ بدانید، اسلام باید هدایت این امور را بر عهده داشته باشد و حکم آنان را نیز بگوید. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با بیان این که فقه سال های قبل در اوائل انقلاب و قبل از انقلاب با پدیده بانک های ربوی مواجه شدند که تعطیل کردن آن را موجب فلج شدن اقتصاد می دانستند و در این زمینه باید حکمی کلی داده می شد که برای صدور حکم نیز الزاماتی را باید در حوزه های موضوع شناسی، حکم شناسی و مبانی آن داشته باشید، بیان کرد: بر این اساس فقه تمدنی می تواند این مجموعه را پاسخگویی کند و برای آن راهکار بیابد چراکه سرپرستی تکامل جامعه را برعهده دارد. 🔸وی با اشاره به راه های موجود برای توسعه فقه، به توسعه منابع فقه اشاره و ابراز کرد: اگر عقل را به عنوان یک منبع فقهی به رسمیت بشناسید، آنگاه از طریق اعتبار بخشی به عقل در صدور حکم در احکام اسلامی می توانید توسعه ایجاد کنید که عده ای از فقهای معاصر ما عقل را به عنوان یک منبع مستقل مطرح می کنند که می گویند عقل منزلت ویژه ای دارد اما بنا نیست جای دین بنشیند اما به طور کلی عقل مرجعیت مستقلی ندارد تا آنجا که برخی از فضلا این احتمال را تقویت کرده اند که عقل یک راه است و اگر پذیرفته شود راه باز می کند اما پذیرش آن ممکن است برای فقه خطرساز باشد. 🔸وی با بیان این که بحث دیگر در توسعه منابع آن است که ارتکازات را به رسمیت شناخته و می گویند ارتکازات مسلمین می تواند خودش مرجعیت و حکم ساز باشد، به توسعه روشی در فقه تمدنی اشاره و ابراز کرد: عده ای بر این مبنا می گویند در حوزه توسعه روش، فقه نقلی و فقه ولایی وجود دارد که فقه ولایی فقه بیان احکام موضوعات متغیر است که در آن عمل به ظن عام صورت می گیرد اما در فقه نقلی عمل به ظن خاص است که به اعتقاد برخی ها ظن عام در فقه نقلی معتبر نیست. 🔸عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این که راه حل ما در فقه تمدنی ارتقا منطق موضوع شناسی است و می طلبد تا موضوع شناسی کل‌نگر داشت، عنوان کرد: برخی فقها می گویند نیاز به فقه نظامات داریم اما عده دیگر می گویند با همان منطق موضوعات جدید می توان پاسخ گرفت که این ادعاها نشان می دهد امروز فقه شیعه در آستانه تحول نوین قرار دارد. https://goo.gl/PVGzGK ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️آیت الله سید محمد مهدی میر باقری :در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟ ‌۱. انزوا (کناره‌گیری از مدرنیته)؛ ۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛ ۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛ ۴. تمدن‌ اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین). 🔹«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ 🔹 با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟ 🔸جواب‌های متفاوتی به این پرسش داده‌ شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️مواجهه تمدنی انقلاب با تمدن غرب♦️ 🔹در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی باید دنبال کنیم؟ ‌۱. انزوا (کناره‌گیری از مدرنیته) ۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته) ۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته) ۴. تمدن‌ اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین) 🔹«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟ آیت الله سید محمد مهدی میرباقری مدرس خارج فقه 🔸جواب‌های متفاوتی به این پرسش داده‌ شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است. 1⃣ انزوا : رویکرد اول این است که ما باید به‌طورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمی‌تواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، این‌که آدم منزوی بشود و به‌صورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونه‌اش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است. 2⃣ مدرنیزاسیون : رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. 🔸این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کرده‌اند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایه‌های آن هستند؛ یعنی از لایه‌های ایدئولوژیک تا فلسفی‌ و تا لایه‌های علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت می‌شناسند؛ می‌گویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمی‌شود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. 🔸اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و این‌ها با لایه‌های عمیق‌ترِ اندیشه‌های فلسفی و با لایه‌های عمیق‌تر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را به‌تمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایه‌های آن وفق دهیم. 🔸من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر می‌کنم؛ چون می‌گویند در چالش بین دین‌داری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصه‌ها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دوره‌ای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه‌ کنند. 🔸 مثلاً نظریهٔ قبض و بسط می‌خواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه می‌گفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی می‌گفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفت‌های تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد. 3⃣ مدرنیته اسلامی : رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر می‌کنم، می‌گوید لایه‌ای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است. 🔸اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی می‌کند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارت‌هایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسان‌هایی سوار است که مدرن شده‌اند. لذا به‌نظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است. 4⃣ تمدن اسلامی:رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابل‌دستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدن‌سازی اسلامی است. 🔸این تمدّن چگونه ساخته می‌شود؟ رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزش‌ها و دنبال تحقق یک ارزش‌هایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همه‌جانبه‌ای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید. 🔸پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام داده‌ایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحله‌ای است که باید طی کنیم. 🔸در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقه‌ای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولت‌سازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.» (دی ۱۳۹۷) ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️بشارت خاص امام خامنه‌ای به جوانان انقلابی و مومن 🔹تمدن نوین اسلامی در زمان شما جوانان و به دست شما جوانان خواهد بود، هر چه می‌توانید از نظر ایمان و تقویت جسم، خود را آماده کنید. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️چکیده نشست علمی و کرسی ترویجی با عنوان " ظرفیت تمدنی فقه سیاسی اهل سنت و نقش رویکرد سلفی در تضعیف آن " 🔹با سخنرانی حجت الاسلام سید محمد هادی پیشوایی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN