هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️بیانات حجت الاسلام احمد مبلغی در همایش فقه الاجتماع :
🔹فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحتهای مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست.
🔹فقه اجتماعی یا فقههای اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقههای تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه میشود
🔹فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعهشناسی و جامعهسازی میپردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر میانجامند.
🔹فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، میپردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن.
https://fotooh.ir/2444/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️پیرامون فقه الاجتماع ♦️
🔹فقه اجتماعی یا فقههای اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقههای تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه میشود.
🔹فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحتهای مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست.
حجه الاسلام احمد مبلغی بخش اول
▫️به گزارش روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه، در ادامه سلسله نشستهای فقه دولت، همایش «فقه الاجتماع» با حضور حجتالاسلام و المسلمین احمد مبلغی، در شعبه اصفهان موسسه فتوح اندیشه برگزار گردید. آنچه در ادامه میآید، فشردهای از مباحث مطرح شده توسط میهمان این نشست است.
▫️تعریف الفقه المضاف
🔸«الفقه المضاف» هو الفقه الذی یتناول مسائل موضوع خاص یحتوی على عده مسائل، یجب أن یدرَس هذا الموضوع ومسائله من منظور الفقه بشکل اختصاصی وتخصصی (لا بشکل عام ولا ضمن الفقه العام) و هذا الموضوع إما أنه عنصر منهجی ذو أبعاد علمیه یجب استغلاله فی عملیه الاستنباط، أو أنه موضوع عام یشمل موضوعات متعدده یجب أن تستنبط أحکامها من الشریعه.
▫️اهمیت و جایگاه فقه مضاف
۱٫ اهمیت دانشی: فقه مضاف راهی برای خروج از نگاه عمومی به فقه است.
۲٫ اهمیت کارکردی: فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحتهای مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست.
▫️حساسیتها و پیچیدگیهای نهفته در تأسیس فقه مضاف
۱٫ ضرورت اجتناب از تأسیس فقه مضاف با سرعت غیر معقول، و به صورت غیر مسبوق به طرح علمی و بیتوجه به مبانی دقیق و روش فقهی علمی مناسب.
۲٫ نتیجه این شتابزدگی، توقف یا اختلال جدی در فرایند تاسیس فقه مضاف است.
۳٫ در صورت شتابزدگی، مجبور میشویم در آینده، پس از تحمل هزینههای اضافی، پروژههای فکری برای رهایی از مشکلات این شتابزدگی ارائه کنیم.
▫️وضع کنونی فقه مضاف
🔸فقه مضاف الان در مرحله گذراندن تجربه تکوین وتأسیس است؛ به همین جهت ابعاد، چارچوب و روش آن، بلکه حتی تعریف آن، به صورت دقیق مورد توجه قرار نگرفته است.
▫️اقسام فقه مضاف
۱٫ فقه روشی.
۲٫ فقه تخصصی.
▫️تعریف الفقه المنهجی
🔸الفقه المنهجی هو فرع علمی یحتوی على سلسله من الدراسات التی تُرکّز على البحث عن «عنصر منهجیٍّ ما یتمتّع بالأهمیه والشمولیه» من حیث: ١. صلاحیته واعتباره کعنصر فی المنهج، ٢. مکانه ودَوره فی منهجیه الاستنباط، ٣. علاقته بالعناصر الأخرى فی منهجیه الاستنباط، ۴. کیفیه تطبیق هذا العنصر خلال المنهجیه، ۵. طاقاته فی حلّ المشکلات المعقّده الیوم، و ما إلى ذلک من أبعاد و زوایا علمیه أخرى تتعلّق بهذا العنصر.
▫️چند مثال برای فقه روشی:
۱٫ فقه مناطات.
۲٫ فقه ارتکازات.
۳٫ فقه مقاصد.
▫️تعریف فقه اجتماعی
🔸من أنواع الفقه التخصصی و هو عنوان عام یتضمن العدید من أقسام الفقه التخصصی المرتبطه بالشؤون الحیاه الاجتماعیه المختلفه، مثل: الاقتصاد والسکان والتربیه و ما الى ذلک. هو واحد من الفئات الفرعیه للفقه الاجتماعی یتناول أحکام العلاقات ذات الماهیه البنیویه الاجتماعیه، بینما تتناول أقسام الفقه الاجتماعی الأخر، الأحکام المتعلقه بالعلاقات الاجتماعیه فوق البنیویه من الاقتصاد والسکان والتربیه و…
و ببیان آخر، یرکز بشکل خاص على استنتاج أحکام السلوکیات تتشکل حول:
۱٫ السنن الاجتماعیه.
۲٫ النشاطیه الاجتماعیه.
۳٫ المکانه الاجتماعیه.
وما الى ذلک.
▫️جایگاه فقه الاجتماع
🔸فقه الاجتماع، به مثابه فقه مادر برای همه فقههای اجتماعی است. فقه مادر، یعنی نقش قوام بخش، معنابخش و انسجامدهنده نسبت به دیگر فقههای اجتماعی دارد.
▫️تمایز بین فقه الاجتماع فقه اجتماعی
🔸فقه اجتماعی یا فقههای اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقههای تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه میشود و فقه الاجتماع خود یکی از زیر مجموعههای فقه اجتماعی است.
ادامه دارد ...
https://fotooh.ir/2444/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️پیرامون فقه الاجتماع ♦️
🔹فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعهشناسی و جامعهسازی میپردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر میانجامند.
🔹فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، میپردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن.
حجه الاسلام احمد مبلغی بخش دوم (بخش آخر)
▫️به گزارش روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه، در ادامه سلسله نشستهای فقه دولت، همایش «فقه الاجتماع» با حضور حجتالاسلام و المسلمین احمد مبلغی، در شعبه اصفهان موسسه فتوح اندیشه برگزار گردید. آنچه در ادامه میآید، فشردهای از مباحث مطرح شده توسط میهمان این نشست است.
▫️تعریف فقه الاجتماع
🔸فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، میپردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن.
▫️تمایز میان فقه الاجتماع و علم الاجتماع
🔸فعالیت و تلاش در علم الاجتماع برای کشف افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن است و گاهی نیز به مرز توصیه میرسد ولی فقه، یک دانش استنباطی و توصیهای است و به کشف واقعیت امور نمیپردازد.
🔸در فقه الاجتماع، موضوعات مأخوذ در علم الاجتماع به کار گرفته میشوند، تا احکامشان کشف شود ولی کشف و توصیف واقعیت اجتماعی، وظیفه «علم الاجتماع» است. فقه الاجتماع، از آن جهت که موضوعات خود را از علم الاجتماع خواهد گرفت، به آن نیازمند است. همچنین فقیه برای ارائه احکام در قبال موضوعات اجتماعی، باید موضوع آنها را به صورت تخصصی بشناسد؛ این بخشی از موضوعشناسی است که فقیه آن را از متخصص مربوطه میگیرد.
▫️اهمیت تأسیس فقه الاجتماع
🔸فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعهشناسی و جامعهسازی میپردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر میانجامند.
🔸فقه رایج اصلاً به این موارد نمیپردازد و اگر فقههای جدید نیز بدین امور میپردازند، توجهشان از زاویه اقتصادی و سیاسی است، نه از زاویه مناسبتها و خط و ربطهای اجتماعی که در نظام کنش و واکنش است. لذا توجه فقه الاجتماع به امور اجتماعی، کاملاً جدید است. چنان که اگر جامعهشناسی نباشد، دیگر علوم اجتماعی بیمادر هستند؛ اگر فقه الاجتماع نیز نباشد، دیگر فقههای تخصصی نیز بیمادر هستند و از حیث فکری درنوعی هرج و مرج و اختلال به سر میبرند.
🔸در واقع، آنچه میتواند این فقهها را مانند نخ تسبیح در کنار هم گرد آورد و دقت ورود فقه در مسائل اجتماعی، هنجارهای جامعه و تأثیرگذاری فتوای فقیه را بر جامعه ضمانت کند، فقه الاجتماع است. بنابراین تا فقه الاجتماع درست نشود و استقرار نیابد، موقعیت و کارآمدی دیگر فقههای تخصصی نیز تضمین نمیشود.
▫️شیوه کار فقیه در فقه الاجتماع
🔸فقیه فقه الاجتماع در یک مرحله تمهیدی و متقدم، قبل از اینکه به سراغ موضوعشناسی و حکمشناسی و استنطاق النص برود، باید نظریه کلامی خود را آماده کند و سپس سراغ استنطاق النص برود.
🔸فقیه باید به صورت تخصصی، به جامعهشناسی ورود داشته باشد، نه اینکه فقط با آن آشنایی اجمالی داشته باشد و مطالعات جامعهشناسانهی او سطحی و مروری صورت گرفته باشد. موضوعشناسی در فقه الاجتماع بسیار پیچیدهتر از موضوعشناسی در دیگر فقههای مضاف است، زیرا دیگر فقههای مضاف، مشترکات زیادی دارند و مباحث تخصصی آنها کم است و لذا موضوعشناسی، اندکی ساده است.
🔸ولی در جامعهشناسی که علم مادر است، نگاهها، مکاتب و نظریهها بسیار تخصصی، گسترده و مختلف است.
🔸عناصر اصلی فرآیند شکلگیری فقه الاجتماع
فقه الاجتماع بر سه مرحله متوقف است که عبارتند از: ۱٫ موضوعشناسی ۲٫ نظریهپردازی (کلامی، فقهی) ۳٫ استنباط احکام فقه الاجتماع که برای هر یک از این مراحل منهج و اصولی وجود دارد.
https://fotooh.ir/2444/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تمدن سازی یا تمدن زایی♦️
🔹 با گریز خدایان توسط تمدن مدرن، اشباح فرمانروایی میکنند و لذا هر روز سیطره وهم و توهم بیشتر زندگی بشر را احاطه کرده است
استاد اصغر طاهرزاده بخش دوم (بخش آخر)
▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، کرسی آزاداندیشی با موضوع «تمدن سازی یا تمدن زایی؟؛ پروژه یا پروسه؟» به همت دفتر تبلیغات اسلامی و با همکاری گروه تبلیغی متا، در اصفهان برگزار شد.
🔸ما در مسیر حضور تاریخی خود در شرایطی قرار داریم که دیگر مواظب نیستیم که سیل جهانگیر فرهنگ غربی ما را با خود ببرد، بلکه در شرایطی قرار داریم که میتوانیم، دنیای مدنی خود را شکل دهیم که آن نه دنیای غرب است و نه دنیای گذشته خود. به کمک سرمایههای وحیانی و فلسفی خود به نحوی در دنیای جدید سهیم خواهیم شد و میتوانیم آثار افول دوران یونیورسال غرب را به خوبی نشان دهیم.
🔸روژه گارودی در سخنرانی خود در سال ۵۶ در تهران متذکر میشود «این درست نیست که بگوییم که باید سلطه تمدن غربی را برانداخت تا خود به خود جا برای تمدنهای دیگر باز شود، هویت فرهنگی بازگشت به عقب نیست. هویت فرهنگی عبارتست از توسعه یک تمدن از همان مجرایی که با ورود تمدن غربی مسدود شده است. آن هم با جذب همه دستاوردهای فرهنگیهای دیگر.» غرب خیلی جاها نتوانسته جواب مسائل انسان را بدهد و اسلام این توانایی را دارد.
🔸طلوع افق جدید میتواند از نقطهای باشد که مرکز بحران است. اما پس از آنکه چه بسا همه جهان در افق جدید قرار میگیرد، درک درست و عمیق بحران و تلاش برای گشایش افق آینده امر مهمی است.
🔸ما جای تمدن نوین اسلامی را در رقابت با غرب نمیبینیم بلکه در ادامه روح تمدنی با خلاءهایی است که غرب نتوانسته آن را پر کند.
🔸آینده نسبتی با وجود آدمی دارد و از افق وجود آدمی طلوع میکند؛ بدین لحاظ پرسش از آینده با پرسش از وضع آدمی و درکی که از خویش دارد، پیوند میخورد و درک بشر امروز از خود در هر کجا هست، درکی است تمدنی.
🔸 آنچه در این تاریخ اهمیت دارد جستجوی راههای همگرایی است که فراتر از یک فرهنگ است و این نیاز امروز جهان است. امروز باید با جوانان دنیا صحبت شود.
🔸ما در مواجه با یونان، یونان را دیدیم ولی به خود برگشتیم. آقای داوری اردکانی میگوید «اسلاف ما در ایران وقتی به فلسفه یونانی توجه کردند و آن را فراگرفتند، در عین اینکه جوهر آن را حفظ کردند، مبادی و مسائلش را با درک جهان خود دریافتند و تفسیر کردند. فلسفه اسلامی از تلاقی میان دو روح و دو فرهنگ که تفاوت ذاتی با یکدیگر داشتند به وجود آمد. با توجه به این معنی فلسفه اسلامی یک فلسفه میان فرهنگی است. جای انکار ندارد که فیلسوفان جهان اسلام، فلسفه را از یونانیان آموختند، اما در مرحله آموزش متوقف نشدند و به علم آموختنی اکتفا نکردند، بلکه با تنفس در هوای جهان خود و در همسخنی با استادان یونانی تفکر کردند و به فلسفهای که با فرهنگ ایرانی- اسلامی تناسب داشت، رسیدند. فیلسوفان جهان اسلام مسائل فلسفه یونانی را با نظر به مبادی تازه تفسیر کردند و فلسفهای بنا نهادند که مثل هر صورت دیگری از فلسفه در نظر صاحبانش فلسفه مطلق و جهانی بود.
🔸فلسفه موسوم به فلسفه اسلامی با دستکاری در آرا افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان پدید نیامده است، بلکه اولین تلاقی بزرگ و مهم میان دو فرهنگ و فلسفه ای است که با روح جهان ایرانی- اسلامی پیوند دارد. فلسفه دوره اسلامی از آغاز استعداد آن را داشته است که به دین نزدیک شود و با این استعداد و تمایل بوده است که در جمع انحاء تفکر دینی با فلسفه سعی و اهتمام کرده است. فیلسوفان جهان اسلام، فلسفه یونانی را با نظر به افقی که با اسلام گشوده شده بود، تفسیر کردند و البته در این تفسیر به حکمت نیاکان خود در ایران قبل از اسلام نیز بی اعتنا نبودند.»
🔸 کسانی که مدعی هستند تمدن برای غرب است، مگر فلسفه برای یونان نبود؟ ما چه مواجههای با فلسفه یونانی کردیم که متفکرین ما فلسفه دیگر بنا نهادند؟ چرا ما در نسبت با تمدن غربی نتوانیم چنین حضوری داشته باشیم؟
🔸با تمدن مدرن بشر راه خود را گم کرد و نیاز دارد به اقلیم معرفت برگردد و با انقلاب اسلامی از جهت تاریخی در این موقف ایستاده ایم تا نقش خود را در فضایی که ادیان ابراهیمی به بشر عرضه کرده اند ایفا کنیم، زیرا با گریز خدایان توسط تمدن مدرن، اشباح فرمانروایی میکنند و لذا هر روز سیطره وهم و توهم بیشتر زندگی بشر را احاطه کرده است.
http://yon.ir/FuRY5
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست بازخوانی اندیشههای اجتماعی شهید صدر :
🔹ایشان با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان میکند که ما نیز میتوانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه میتواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است.
🔹فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس میشود و الگوی شهید صدر در اینباره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را میتوان پیشگام در فقه نظامات دانست.
http://yon.ir/e7vK8
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️اندیشه های اجتماعی شهید صدر♦️
🔹فقه شیعه بیشتر ناظر به فقه فردی بوده و در آن مباحث اجتماعی زیاد به چشم نمی خورد. شهید صدر نیز در لابه لای مسائل فقه فردی، نظامات اجتماعی را مطرح می کند.
🔹فقیه میتواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است.
حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش اول
▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه های اجتماعی شهید صدر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
🔸حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با بیان این که شهید صدر دارای نوآوری های مختلفی است، بیان کرد: برخی از اندیشه های ایشان در قلمرو فقه و اصول و برخی در اندیشه های اسلامی می باشد و این اندیشه ها ناظر به مسائل پیرامونی است.
🔸وی با اشاره به این که فقه نظام ضمن بیان مباحث فقهی ناظر به نیازهای پیرامونی است، خاطرنشان کرد: عمده کار فلسفی شهید صدر ناظر به نیازهای آن زمان است. مانند مارکسیسم و ماتریالیسم دیالکتیک که شاید امروز این بحث آنقدر محل رجوع و نیاز نباشد.
🔸استاد حوزه تأکید کرد: ثقل مباحث مارکسیستی در آن زمان مسائل اقتصادی بود و اقتصاد اسلامی مقابل سرمایه داری و مارکسیست قرار داشت به همین دلیل شهید صدر به وسیله اقتصاد اسلامی وارد مباحث نظامات می شود که این نظامات قابل تعمیم در دیگر مسائل نیز است.
🔸وی در ادامه با بیان این که گام های فقه بیشتر درباره مباحث فقه فردی شکل گرفته است، گفت: فقه شیعه بیشتر ناظر به فقه فردی بوده و در آن مباحث اجتماعی زیاد به چشم نمی خورد. شهید صدر نیز در لابه لای مسائل فقه فردی، نظامات اجتماعی را مطرح می کند.
🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می کند که ما نیز می توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است.
🔸وی ورود شهید صدر به فقه نظامات را کار نویی دانست و گفت: امروزه فضلای حوزه درباره فقه نظامات به صحبت می نشینند و این موضوع مطرح است که احکام، ناظر به افراد و اشخاص است و عناوین حقوقی متعلّق احکام نیست. برای نمونه بانک از همین مسائل است.
🔸استاد دانشگاه تهران یکی دیگر از نمونه ها را احکام مربوط به بغی بیان کرد و گفت: با فرد باغی که امنیت اجتماعی را برهم می زند، چه باید کرد؟ اگر فقه فقط فردی باشد می گوید همان فردی که ناامنی ایجاد کرده، متعلّق حکم است. ولی اگر ناامنی به وسیله گروه، سازمان یا تشکیلاتی ایجاد شود، آیا تنها فردی که عمل کرده متعلق حکم است یا حکم شامل آن سازمان نیز می شود؟ این نمونه ای از خروج احکام از فرد و اجتماعی شدن آن است.
🔸وی افزود: نظامات اجتماعی نیز دارای شخصیت حقوقی است و شهید صدر براساس این موضوع، مباحث نظامات را بیان می کند؛ با اقتصادنا وارد این مباحث می شود. البته زمانی که ایشان به این موضوع می پردازد چیزی به نام نظامات اجتماعی مطرح نبوده است، ولی رقیبی وجود داشته که شهید صدر در صدد پاسخ به آن بر می آید.
ادامه دارد ...
http://yon.ir/e7vK8
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
🔹بسته آموزش مجازی تمدن، مشتمل بر ۴۰ ساعت برنامه آموزشی است که در دو درسگفتار « سیر تفکر، فرهنگ و تمدن در اسلام، ایران و غرب» و « مروری بر اندیشه تجدد» ارائه شده است.
▫️سیرتفکر، فرهنگوتمدن در اسلام، ایران و غرب
🔸این درسگفتار توسط دکتر محمد رجبی ارائه شده است. این درسگفتار با توجه به سیر اندیشه، هنر، فرهنگ و تمدن در سه قلمروی ایران، اسلام و غرب، پنجره ای نو برای فهم وضعیت کنونی ایران، اسلام و غرب پیشروی دانش پژوهان عزیز قرار می دهد.
▫️مروریبراندیشهتجدد
🔸این درسگفتار توسط استاد مهدی مشکی ارائه شده است. در این درسگفتار به تبیین اهمیت و ضرورت شناخت تمدن جدید غرب پرداخته می شود و توضیح داده خواهد شد که چگونه فهم ناقص و ضعیف تمدن جدید غرب، باعث رسوخ و نفوذ پنهان و ناخودآگاه تفکرات جریان فکری_فرهنگی غرب از طریق علوم و ابزارها در عوالم اسلامی شده است.
ثبتنام
http://yon.ir/47P9H
🔸به دانش پژوهانی که موفق به گذراندن آزمون پایان دوره شوند، گواهینامه معتبر از طرف موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطا خواهد شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :
🔹انقلابی که از آینده تعریفی مبهم داسته باشد از ظرفیت های ذاتی و امکانات بالفطره اش، نخواهد توانست درست استفاده کند.
🔹" تمدن نوین اسلامی " از این جهت طرح اجمالی مهمی است که باید به تفصیل رود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️کتاب جامعه شناسی تمدن ؛ اثر : يوهان پی آرناسون مترجم: سالار کاشانی ؛ قیمت: ۶۰۰۰۰ تومان ؛ صفحات: ۵۳۶ ؛ ناشر: ترجمان
🔹در دهههای اخیر علاقه متفکران به بحث درباره تمدنها، هم در حیطه مباحث سیاسی و هم در بستر بحثهای جامعهشناختی، افزایش یافته است؛ همین نکته توجه برخی از عالمان علوم اجتماعی را به ضرورت تأمل نظری درباره مسائل و منظرهای اصلی این قلمرو جلب کرده است.
🔹کتابِ "جامعهشناسی تمدن: مسائل تاریخی و سنتهای نظری" کاوشی نظاممند و نقادانه است در شناخت رویکردهای تحلیل تمدنی معاصر.
🔹آرناسون الگوهای نظری مطرح شده در کار جامعهشناسان تاریخی و آراء مورخان این حوزه را با نگاهی انتقادی تشریح میکند و میکوشد به تحلیلی چندوجهی از تمدنها دست یابد. در این چارچوب تحلیلی، او بر فرهنگ و نیز پویایی نهادهای سیاسی و اقتصادی تمدنها تأکید میکند.
🔹سیر پرفراز و نشیب کتاب در فصل پایانی به سوالاتی نقادانه درباره اروپامحوری و قوت و ضعفهای نظریه پسااستعماری در تحلیل اجتماعی میانجامد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️اندیشه های اجتماعی شهید صدر♦️
🔹برخی می گویند اگر وارد مباحث فقه نظامات شویم باید قائل به اصالت جامعه باشیم. در حالی که اینگونه نیست چون جامعه وجودی جدای از افراد ندارد. شهید صدر نیز قائل به اصالت جامعه نبود و رویکردشان خُرد بود.
🔹فقه فردی و فقه نظامات، احکام و قواعد کلی است که در مقام اجرا نیامده و برای اجرا، عقل وارد عمل می شود. یعنی بعد از شناخت احکام و شخص باید حکم را تشخیص داده و عمل فقهی انجام گیرد. احکام اولیه و ثانویه نیز احکام کلی هستند.
حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش دوم (بخش آخر)
▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه های اجتماعی شهید صدر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، با تأکید بر این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به فقه نظامات بیشتر و شدیدتر احساس شد، اظهار کرد: فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می شود و الگوی شهید صدر در این باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می توان پیشگام در فقه نظامات دانست.
🔸وی یادآور شد: البته برخی می گویند اگر وارد مباحث فقه نظامات شویم باید قائل به اصالت جامعه باشیم. در حالی که اینگونه نیست چون جامعه وجودی جدای از افراد ندارد. شهید صدر نیز قائل به اصالت جامعه نبود و رویکردشان خُرد بود.
🔸استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ما نیازهای جدیدی داریم که باید در امتداد نظامات شهید صدر مطرح شود مانند نظام سیاسی. البته مسائل دیگری داریم که از سنخ فقه حکومت و فقه حکومتی است که فقه حکومتی پیش از انقلاب چندان مبتلابه نبود. پرداختن به این موضوع عمدتاً پس از انقلاب صورت گرفت و در زمان شهید صدر این مسأله مطرح نبود تا به آن پرداخته شود. همزمان با شهید صدر، امام راحل نیز در نجف فقه حکومت را مطرح کردند و این موضوع به قدری شهید صدر را به وجد آورد که ایشان اشک شوق ریختند.
🔸وی یادآور شد: فقه فردی و فقه نظامات، احکام و قواعد کلی است که در مقام اجرا نیامده و برای اجرا، عقل وارد عمل می شود. یعنی بعد از شناخت احکام و شخص باید حکم را تشخیص داده و عمل فقهی انجام گیرد. احکام اولیه و ثانویه نیز احکام کلی هستند.
🔸استاد حوزه، فقه حکومت را بخشی از فقه نظامات دانست که دارای احکام و قواعد کلی است و تصریح داشت: فقه حکومت عملکرد حکومت را بیان کرده ولی فقه حکومتی چگونگی رفتار در حوزه حکومت را بیان می کند. یعنی مشخص می کند که حاکم چگونه عدالت را رعایت کند؟ چگونه امر به معروف و نهی از منکر کند و… .
🔸وی افزود: فقه حکومت شأن و ویژگی های حکومت را بیان کرده ولی فقه حکومتی مقام اجرا را مطرح می کند. به همین دلیل فقه حکومت شرط لازم برای عقلانیت است ولی کافی نیست. چون حوزۀ اجرا متفاوت است. حکمی که حاکم بیان می کند مانند چیزیست که عقل بیان می کند.
🔸حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در پایان گفت: امروزه نیازمند قواعد احکام حکومتی هستیم که باید در امتداد کار شهید صدر صورت گیرد.
http://yon.ir/e7vK8
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️حجتالاسلام سیدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی : نیازمند دانش تمدنی یعنی علم دینی و علوم انسانی اسلامی هستیم.
🔹یکی از اصلیترین عوامل و عناصر شکلگیری تمدن نوین اسلامی، تلاش برای تولید و تحقق دانش تمدنی نوین است چه اینکه تمدن جهانی بدون رکن فرهنگ تمدنی و عنصر فرهنگ نیز بدون محتوای دانشی، محقق نخواهد شد و اگر آرمان نهایی، تمدن نوین اسلامی است، پس نیازمند دانش تمدنی متناسب با آن آرمان است که همان علم دینی و علوم انسانی اسلامی خواهد بود.
🔹چنین نیست که تمدن نوین اسلامی به یکباره ایجاد شود بلکه پس از تشکیل جامعه اسلامی و سپس جوامع اسلامی و تبدیل دولت ملتها به دولت امتها و ظهور مؤلفههای گوناگون جهانی آن، این امکان وجود دارد به تدریج، در لایهها و بخشهایی، شاهد سرزدن تمدن نوین اسلامی باشیم.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️حجه الاسلام عباسی در نخستین هم اندیشی جامعه المصطفی :
🔹تمدن جدید با همه ویژگیها، تواناییها و همه دستآوردهایی که برای بشر در ابعادی از زندگی ایجاد نموده، نابسامانی، کمبود و پریشانیهایی برای بشر امروز به ارمغان آورده است.
🔹قدرتهایی که در سایه تمدن جدید بر عالم سیطره دارند، حضور رقیب جدید را نمیپسندند.
🔹علوم انسانی، علوم مبتنی بر جهانبینی و انسانشناسی است که فرهنگ و تمدن امروز عالم را رقم زده است، این علوم با بازتولید تمدن جدید، در فرهنگ و تمدنها تأثیرات زیادی ایجاد نموده است.
🔹در چهل سال اخیر، نسل پاسخگو به نیازهای متنوع اجتماعی تربیت شده است. ولی باید به روند تربیت نیروهای انسانی توانمند در نقش استاد و پژوهشگر سرعت بخشیم تا پیشگامی حوزه و المصطفی را به دنبال داشته باشد.
🔹جامعةالمصطفی در گام نخست، ضمن تعریف نگاه راهبردی، جهتگیری خاص مبتنی بر تمدن و نگاه جهانشناسانه را در دستور کار خود قرار داده است.
http://hawzahnews.com/detail/News/495691
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️تمدن سازی و جامعه المصطفی♦️
🔹تمدن جدید با همه ویژگیها، تواناییها و همه دستآوردهایی که برای بشر در ابعادی از زندگی ایجاد نموده، نابسامانی، کمبود و پریشانیهایی برای بشر امروز به ارمغان آورده است.
🔹قدرتهایی که در سایه تمدن جدید بر عالم سیطره دارند، حضور رقیب جدید را نمیپسندند.
حجه الاسلام و المسلمین عباسی بخش اول
▫️به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجتالاسلام والمسلمین عباسی، در نخستین هماندیشی «اندیشههای راهبردی فضلا و اندیشهورزان المصطفی»، که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بینالمللی المصطفی برگزار شد، تصریح کرد: ایدههای مطرحشده در این هماندیشی، بیشک برای آینده روشنتر و پویاتر جامعةالمصطفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
🔸وی، در ادامه، با بیان این که جامعةالمصطفی در فضای علمی، پژوهشی و فرهنگی عالم، نهاد شناختهشدهای است، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی در کنار دانشگاههایی که نماد گفتمان اسلامی هستند تعریف و شناخته میشود.
🔸رئیس جامعةالمصطفی به گستره تأثیرگذاری، توانایی و قابلیتهای نهاد فاخر المصطفی در عرصه بینالملل اشاره نمود و ابراز داشت: در اسناد بالادستی، براساس نگاه و تفکر راهبردی، قلمرو دانشی جامعةالمصطفی علوم اسلامی و علوم انسانی در نظر گرفته شده است.
🔸حجتالاسلام والمسلمین عباسی، مقوله علوم اسلامیِ متکی بر میراث اندیشهای را به عنوان رسالت مهم المصطفی عنوان نمود و اذعان داشت: عرضه علوم اسلامی به عرصههای جهانی و پاسخگویی به نیازهای کنونی بشر، نوعی بازآفرینی و نوسازی را میطلبد که همواره مورد توجه جامعةالمصطفی است.
🔸وی ضمن تأکید بر این که آفاق بسیار گستردهای فراروی جامعةالمصطفی و حوزههای علمیه وجود دارد، به نوآوریها و ابداعات نظام علمی المصطفی اشاره نمود و ابراز داشت:جامعهالمصطفی با هدف ورود به علوم فرهنگی و تمدنی به علوم انسانی پرداخته است.
🔸رئیس جامعةالمصطفی در ادامه اظهار داشت: علوم انسانی، علوم مبتنی بر جهانبینی و انسانشناسی است که فرهنگ و تمدن امروز عالم را رقم زده است، این علوم با بازتولید تمدن جدید، در فرهنگ و تمدنها تأثیرات زیادی ایجاد نموده است.
🔸وی با تأکید بر این که علوم انسانی به عنوان مبنای علوم دیگر، به عرصههای فرهنگی و تمدنی جهت میدهد، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی با هدف بازتولید و احیای تمدن نوین اسلامی، توجه ویژهای به حوزه علوم انسانی دارد.
🔸حجتالاسلام والمسلمین عباسی افزود: نگاه تمدنی جامعةالمصطفی، نگاه انقلاب اسلامی است که در این رسالت مهم، با همه شمول و کثرت زیرشاخههای علمی، آفاق روشنی را پیش روی خود ترسیم نموده است.
🔸رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که جامعةالمصطفی به دنبال بازسازی علوم انسانی با نگاه معرفتی است، اظهار داشت: جامعةالمصطفی در گام نخست، ضمن تعریف نگاه راهبردی، جهتگیری خاص مبتنی بر تمدن و نگاه جهانشناسانه را در دستور کار خود قرار داده است.
🔸سخنران این هماندیشی یادآور شد: با توجه به نگاه ویژه جامعةالمصطفی به تربیت انسانهای کارآمد و صاحبنظر و لزوم حضور ایشان در عرصههای علمی دنیا و انتشار گفتمان پایا، نیازمند دانشهای مکمل کاربردی هستیم و گامهای خوبی در این زمینه برداشته شده است.
🔸وی با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن حرکت به سوی آرمانهای گفتمان اسلامی، تربیت نیرو سرعت چشمگیری داشته، اظهار داشت: در چهل سال اخیر، نسل پاسخگو به نیازهای متنوع اجتماعی تربیت شده است. ولی باید به روند تربیت نیروهای انسانی توانمند در نقش استاد و پژوهشگر سرعت بخشیم تا پیشگامی حوزه و المصطفی را به دنبال داشته باشد.
ادامه دارد ...
http://hawzahnews.com/detail/News/495691
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️تمدن سازی و جامعه المصطفی♦️
🔹دستیابی به تمدن نوین اسلامی به عنوان ظرفیت بزرگ جهان اسلام، از مهمترین تأکیداتی است که در ترازی تازه و مطابق با اقتضائات جدید و نیاز بشریت به نوسازی تمدن، ارائه شده است.
🔹داشتن سرزمین، جمعیت گسترده، برخورداری از چارچوب معرفتی، نگاه ویژه به انسان و الگوی حیات آن، فرهنگ علمآموزی و کار و تلاش از پیشنیازهای اساسی تمدنسازی به شمار میرود.
حجت الاسلام و المسلمین عباسی بخش دوم (بخش آخر)
▫️به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجتالاسلام والمسلمین عباسی، در نخستین هماندیشی «اندیشههای راهبردی فضلا و اندیشهورزان المصطفی»، که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بینالمللی المصطفی برگزار شد، تصریح کرد: ایدههای مطرحشده در این هماندیشی، بیشک برای آینده روشنتر و پویاتر جامعةالمصطفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
🔸وی با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن حرکت به سوی آرمانهای گفتمان اسلامی، تربیت نیرو سرعت چشمگیری داشته، اظهار داشت: در چهل سال اخیر، نسل پاسخگو به نیازهای متنوع اجتماعی تربیت شده است. ولی باید به روند تربیت نیروهای انسانی توانمند در نقش استاد و پژوهشگر سرعت بخشیم تا پیشگامی حوزه و المصطفی را به دنبال داشته باشد.
🔸حجتالاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که جامعةالمصطفی به عنوان نهاد پیشتاز تلاش نموده است با گشودن راهها و عرصههای جدید و ایجاد گرایشهای نو، گامهای بزرگی در تربیت نسل بردارد، ابراز داشت: این پیشتازی باید راهبرد طراحان و برنامهریزان باشد.
🔸رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که نهاد علمی باید هدفمندی را معیار و شاخص ارزیابی تولیدات و فعالیتهای علمی خود بداند، خاطرنشان ساخت: در تعریف شاخصها و معیارهای ارزیابی، هنوز به نقطه آرمانی و مطلوب دست نیافتهایم؛ امیدواریم در این اندیشکدهها، راهکارهای جدیدی برای برنامهریزیهای جامعةالمصطفی ارائه گردد.
🔸وی، در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر این که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مسیر رسیدن به آرمانهای بلند را برای تمام اجزای نظام اسلامی ترسیم نموده است، خاطرنشان کرد: دستیابی به تمدن نوین اسلامی به عنوان ظرفیت بزرگ جهان اسلام، از مهمترین تأکیداتی است که در ترازی تازه و مطابق با اقتضائات جدید و نیاز بشریت به نوسازی تمدن، ارائه شده است.
🔸حجتالاسلام والمسلمین عباسی افزود: تمدن جدید با همه ویژگیها، تواناییها و همه دستآوردهایی که برای بشر در ابعادی از زندگی ایجاد نموده، نابسامانی، کمبود و پریشانیهایی برای بشر امروز به ارمغان آورده است. قدرتهایی که در سایه این تمدن بر عالم سیطره دارند، حضور رقیب جدید را نمیپسندند.
🔸رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر این که تمدن بریده از معنویت نمیتواند دوام و پایداری داشته باشد، خاطرنشان کرد: تمدن بریده از معنویت، از همراهی با ظالم هیچ ابایی ندارد.
🔸سخنران این نشست علمی با تأکید بر این که جامعةالمصطفی هیچ گاه خود را محصور در مرزها نمیداند، اظهار داشت: پیام الهی و معنوی انقلاب اسلامی در خدمت همه انسانها و فراتر از همه مرزها، نژادها و اقوام بوده، جامعةالمصطفی داعیهدار ارائه پیام جهانی و تمدنی معارف ناب الهی به بشریت است،
🔸وی، در بخش پایانی سخنان خود، به ظرفیتهای تمدنساز اندیشه پویای اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: داشتن سرزمین، جمعیت گسترده، برخورداری از چارچوب معرفتی، نگاه ویژه به انسان و الگوی حیات آن، فرهنگ علمآموزی و کار و تلاش از پیشنیازهای اساسی تمدنسازی به شمار میرود.
🔸حجتالاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که به جز اندیشه اسلامی، هیچ اندیشه دیگری در دنیا، ادعایی در خصوص ارائه الگوی حیاتآفرین مطرح نکرده، اظهار داشت: اسلام از فرهنگی برخوردار است که شکافتن رازهای هستی و دستیابی به مکاشفات را توصیه نموده، علمخواهی و تلاش در جای جای آن موج میزند.
http://hawzahnews.com/detail/News/495691
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️صوت سخنرانی ایت الله شیخ عبدالکریم فرحانی با عنوان "جامعه انسانی و تمدن دینی"
🔹اندیشکده علوم انسانی - ساری
▫️حول موضوعات:
1️⃣ تاریخ چالش های فکری اسلام باغرب
2️⃣ جامعه انسانی وتمدن دینی، ویژگی سومین تقابل فکری با غرب
3️⃣ علوم انسانی مفید ومضر از نظر مقام معظم رهبری
4️⃣ مدل سومین تقابل فکری با غرب
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️حجتالاسلام حیدر همتی، پژوهشگر فقه نظام، در رساله دکتری «مؤلفهها و شاخصههای تمدنساز در معرفت دینی آیتالله خامنهای» که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفاع شد، آورده است:
🔹بیشک معرفت دینیای که مدعی اجتماعسازی و تمدنسازی بر پایه دین را دارد متفاوت و گاه در تقابل با جریانهای معرفت دینی است که اعتقادی به ورود دین در عرصه اجتماع نداشته و امکان تحقق تمدن برپایه دین را علیالمبنا رد کردهاند و برخی نیز دین را امری تاریخی قلمداد کرده و قائل به اتمام کارکرد دین در دوره مدرنیته هستند.
🔹رویکرد تمدنی به دین حوزههای محتلف مبانی نظری و معرفتی و روشی و همچنین نحوه عمل و تحقق به دین را متحول کرده است؛
🔹در مقام مبانی معرفتی و نظری از دین نگاه حداکثری، همهزمانی و همهمکانی و نظاممند، و منسجم به دین دنبال میشود.
🔹در موضوع منطق و روش و رویکرد و منابع فهم از دین هماهنگی در روشهای مختلف معرفتی و نیز تنوع در منابع معرفت دینی و رویکرد اجتماعی به دین و استنطاق تمدنی ازمعارف و گزارهای دینی را به همراه دارد.
🔹در مرحله تحقق دین نیز به دنبال تحقق همه دین در همه ساحتهای زندگی این جهانی و دنیوی بشر از تولد تا مرگ و در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و تربیتی در مقیاس فراملی و فراجغرافیایی است.
http://yon.ir/jOi7e
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️امکان تمدنسازی دین در اندیشه رهبری♦️
🔹جریان فکری و اجتماعی برآمده از درون متفکران انقلاب اسلامی به دنبال نگاه تمدنی و همهجانبه به دین و تبیین و تأسیس الگوهاى پیشرفت در چارچوب فرهنگ اسلامی و آموزههاى و حیانى است.
🔹متفکرانی در انقلاب اسلامی ایران معطوف به ظرفیتشان به دنبال تولید معرفت دینی با سویهگیری ساخت تمدن نوین اسلامی دارند.
حجه الاسلام حیدر همتی بخش اول
▫️حجتالاسلام حیدر همتی، پژوهشگر فقه نظام، در رساله دکتری «مؤلفهها و شاخصههای تمدنساز در معرفت دینی آیتالله خامنهای» که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفاع شده است، به بررسی اندیشه رهبری در حوزه معرفت دینی و واکاوی شاخصههای تمدنساز در منظومه فکری ایشان پرداخته است.
🔸 مواجهه متفکران مسلمان با پدیدههای مدرن و حضور پررنگ مکاتب غربی و فرهنگ اجتماعی ایشان در محیط اسلامی از یک سو و انحطاط و آشفتگی در جوامع اسلامی از سوی دیگر، عالمان و اندیشمندان مسلمان را به تدریج به تأملات نظری در حوزه تمدنی سوق داده و چیستی تفکر اجتماعی اسلام را به عنوان یکی از پرسشها در حوزه معرفت دینی مطرح ساخت.
🔸 در خصوص جامعه ایران نیز هرچند نهضت مشروطه، یکی از عوامل شتابدهنده به این تلاشهای نظری بود اما بیتردید، نقطه اوج آن را باید در انقلاب اسلامی و تحولات پس از آن یافت. از پیامدهای انقلاب اسلامی، نقش آن در پیدایش رویکردهای اجتماعی در حوزه معرفت دینی بود، از همین رو بازشناسی این جریانها و گفتمانهای زنده و فعال، میتواند بستر مناسبی باشد برای فهم و تبیین پرسشهای بنیادین، درباره رابطه معرفت دینی و ابعاد اجتماعی و تمدنی دین.
🔸از مهمترین نزاعهای انقلاب اسلامی با عالَم غرب(لیبرالیسم و سکولاریسم)، همچنین با برخی جریانهای مذهبی درون جهان اسلام (از جمله وهابیت و…) هم چنین منازعات و اختلافات احزاب وگروههای سیاسی و اجتماعی در درون انقلاب اسلامی به نوعی بازگشت به مقوله معرفت از دین دارد.
🔸موضوعاتی هم چون چیستی دین، رابطه دین و زندگی، رابطه وحی وعلوم بشری، دین و مدرنیته، گستره دین، مبانی ومنابع وروش معرفتی دین، انتظار از دین، چگونگی اجرای احکام وقوانین دینی در جامعه، و نیز نوع فهم وتلقی از مبانی اعتقادی و … چالشهای مختلفی را میان اندیشمندان و عالمان دینی به وجود آورده است به گونهای که بر پایه برخی از رویکردهای دینشناسی در دوره جدید، همه و یا بخشهایی از دین، اموری آن جهانی بوده و دارای ویژگیهایی هم چون غیبنمونی و نامحسوس بودن است و قلب جایگاه ایمان و اعتقاد بوده و بخشی از ثواب و عقاب نیز، آن جهانی و غیبی است. در مقابل؛ تمدن امری این جهانی، عینی، عملی و معطوف به نیازهای آنی و زمانی بشر در همین دنیا میباشد، و بر پایه این نگاه هیچ نسبتی میان دین و تمدن وجود ندارد. در برخی نگاهها حتی نقش تخریبی نسبت به تمدن را نیز مطرح کردهاند.
🔸در مقابل بسیاری از دینپژوهان به نقش و قدرت دین قبل از دوران مدرنیته و به کارکرد عینی و ملموس آن در زندگی سیاسی و اجتماعی اعتراف کرده به گونهای که همین ادیان، گسترههای تمدنی بزرگی را نیز خلق کردهاند که تمدن اسلامی را میتوان از مهمترین آنها دانست، تمدنی که هرچند هم زمان با ظهور عصر مدرنیته و محوریت یافتن خروج دین از عرصه سیاست و اجتماع رو به افول نهاد، اما در همین دوران سرخوردگی نیز جهان اسلام شاهد ظهور و شکلگیری جریانهایی بود که درجهت احیای مجدد تمدن اسلامی و تقابل با تمدن غرب گام برمیداشتند، جریاناتی با عناوینی هم چون احیاگران دینی، روشنفکران دینی، اصلاحطلبان، بیدارگران اقالیم قبله، تمدنگرایان و… که هرکدام در عرصه اجتماع و تمدنسازی، دارای رویکرد معرفت دینی متفاوتی بودند و از همین رو راهبردهای متفاوتی را نیز در نسبت میان دین و احیای مجدد آن در عرصه تمدن سازی ارائه کردهاند.
🔸از جمله آنها، تاکید بر میراث گذشته، احیای اصول و سنت اسلامی و بازگشت به تمدن اسلامی به سبک گذشته و در عین حال عدهای با قبول شاخصههای تمدن مدرن و بازخوانی گذشته تاریخی بر اساس شاخصهای مدرن اصلاح عقاید و سنتها بر پایه ارزشهای مدرنیته به دنبال تحقق مدرنیته اسلامی میباشند.
🔸در نقطه مقابل این دو نگاه، منظر دیگر جریان فکری و اجتماعی برآمده از درون متفکران انقلاب اسلامی است. که به دنبال نگاه تمدنی و همهجانبه به دین و تبیین و تأسیس الگوهاى پیشرفت در چارچوب فرهنگ اسلامی و آموزههاى و حیانى است؛ در این منظر، تشکیل حکومت و دولت اسلامی، مقدمهای برای تشکیل تمدن اسلامی است؛ و تمدن نوین اسلامی، نقشی محوری و جایگاهی برجسته مییابد. متفکرانی در انقلاب اسلامی ایران معطوف به ظرفیتشان به دنبال تولید معرفت دینی با سویهگیری ساخت تمدن نوین اسلامی دارند.
ادامه دارد ...
http://yon.ir/jOi7e
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦
@TamadonEN