♦️آسیبشناسی تمدن اسلامي از ديدگاه امام ♦️
🔹از دیدگاه امام سه آسیب سیاسی، فرهنگی و علمی در این مورد وجود دارد.
🔹امام آسیبهای سیاسی تمدن اسلامی را مواردی نظیر سكولاريسم، تفرقه، استعمار، استبداد، حاكمان ناصالح، خودباختگي، قانونگریزی و سوءاستفاده از آزادي می دانست.
▫️نشست علمی با عنوان «آسیبشناسی تمدن اسلامي از ديدگاه امام خميني» با ارائه حجتالاسلاموالمسلمین علیاکبر عالمیان، استاد مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) و دبیری علمی دکتر محمد اللهاکبری، عضو هیئتعلمی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) و با حضور اساتید و دانشپژوهان گروه تاریخ برگزار گردید.
🔸در ابتدای این دیدار آقای دکتر محمد اللهاکبری با برشمردن ابعاد شخصیتی والای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تبیین ابعاد گوناگون اندیشههای امام خمینی (ره) تأکید کرد.
🔸سپس حجتالاسلام عالمیان به ارائه بحث پرداخت. وی ابتدا به مبانی اندیشه کلان امام پرداخته و بر توجه به مسائلی نظیر نگره معنوی، نگرش امت گرایی بهجای ملتگرایی و تکلیف گرایی در اندیشه و بیان ایشان تأکید کرد. استاد مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) سپس به تبیین نگاه امام به مقوله تمدن پرداخته و با اشاره به وجود سه رویکرد در نگاه امام به مسئله تمدن، نگاه کلان ایشان به مقوله تمدن را «همان پيشرفت و ترقّي» ذکر کرد که این پیشرفت بر مبنای نگاه و رویکرد دینی و الهی ایشان قوام و دوام مییابند.
🔸عالمیان در ادامه با تبیین مفهوم تمدن اسلامی از دیدگاه امام، نگاه امام به تمدن غرب را نگاهی انتقادی دانست و تأکید کرد که ایشان علیرغم این نگاه انتقادی، از هرگونه تنفر و شیفتگی نسبت به این تمدن پرهیزکرده و بر لزوم استفاده از وجوه مثبت تمدن غرب و اجتناب از وجوه منفی آن تأکید میکردند.
🔸حجتالاسلام عالمیان در ادامه به آسیبشناسی تمدن اسلامی از دیدگاه امام پرداخت. به اعتقاد او از دیدگاه امام سه آسیب سیاسی، فرهنگی و علمی در این مورد وجود دارد. او آسیبهای سیاسی تمدن اسلامی را مواردی نظیر سكولاريسم، تفرقه، استعمار، استبداد، حاكمان ناصالح، خودباختگي، قانونگریزی و سوءاستفاده از آزادي دانست.
🔸در مورد آسیبهای فرهنگي و اجتماعي نیز به مواردی نظیر وابستگي فكري و فرهنگي، اشاعه فساد و فحشا، غربزدگی، ترك اخلاق و فضائل انساني، دنياگرايي، ملیگرایی و تعصبات قومي، تحجر و جمود فكري و خمودي و سستي اشاره کرد. عالمیان در ذکر ابعاد آسیبهای علمي و معرفتي تمدن اسلامی از دیدگاه امام نیز به مؤلفههایی نظیر مهجوريت قرآن، انحراف از اسلام اصيل، وابستگي علمي، عالمان ناصالح و روشنفكري غربي اشاره کرد.
🔸وی در ادامه این نشست علمی راههای برونرفت از این آسیبها از دیدگاه امام خمینی (ره) را نیز مورداشاره قرار داده و در تبیین راههای تقویت و اعتلای تمدن اسلامي، به عوامل سياسي نظير: ايجاد همبستگي بين دين و سياست، تشكيل حكومت، حاكمان صالح، وحدت، خودباوري و استقلال سياسي، نفي سلطه و حاكميت قانون و آزادي اشاره کرد. در بیان عوامل فرهنگي و اجتماعي نیز به مؤلفههایی نظير: استقلال فرهنگي، رفع بحران هويت، كسب اخلاق، مكتب گرايي و گفتمان احياء و عملي ساختن آن اشاره کرد.
🔸حجتالاسلام عالمیان در تبیین عوامل علمي و معرفتي نیز به مسائلی نظير: پيروي از قرآن و عترت، شناخت و معرفي اسلام اصيل، توليد و توسعه علم، استقلال علمي، مسئولیتپذیری نخبگان وحدت علم و دين اشاره کرد. در پایان این نشست نیز به پرسشهای حاضران پاسخ داده شد.
http://yon.ir/nbgmV
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️برگزاری نشست هفتم از سلسله نشست های علمی با موضوع «ظرفیتهای تمدنی فقه شیعه» با ارائه حجت الاسلام دکتر احمد رهدار (به همت مرکز تخصصی طوبی)
🔹چهارشنبه یکم اسفندماه ۹۷، از ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷
🔹مشهد مقدس؛ چهارراه خسروی، نبش خیابان آیت الله واعظ طبسی؛ اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
اطلاعات بیشتر
goo.gl/XWjchC
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️فقه شیعه فقه تمدنی♦️
🔹فقه تمدنی می تواند مجموعه سوالات و الزامات اجتماعی پاسخگویی کند و برای آن راهکار بیابد چراکه سرپرستی تکامل جامعه را برعهده دارد.
🔹دین عهده دار سرپرستی فرد و جامعه بوده و اگر اسلام را سرپرست موضوعاتی همچون مصلحت و منطقه الفراغ بدانید، اسلام باید هدایت این امور را بر عهده داشته باشد و حکم آنان را نیز بگوید.
▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست فقه تمدنی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد با حضور و ارائه حجت الاسلام علیرضا پیروزمند برگزار شد.
🔸ایشان با بیان این که هدف اسلام هدایت فردی و اجتماعی بوده که این هدایت اجتماعی موضوع فقه تمدنی است، گفت: فقه تمدنی به دنبال سرپرستی جامعه می باشد.
🔸وی با اشاره به مساله فقه مبتنی بر مصلحت، به احکام برگرفته از مصلحت سنجی اجتماعی اشاره و ابراز کرد: در مصلحت سنجی اجتماعی مجاز بر آن هستیم تا بر اساس مصالح تعیین تکلیف کرده و بدانید مرجع اصلی در مصلحت سنجی حاکم اسلامی است.
🔸عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این که فقه تمدنی متضمن احکام سرپرستی و تکامل اجتماعی است، خاطر نشان کرد: دین عهده دار سرپرستی فرد و جامعه بوده و اگر اسلام را سرپرست موضوعاتی همچون مصلحت و منطقه الفراغ بدانید، اسلام باید هدایت این امور را بر عهده داشته باشد و حکم آنان را نیز بگوید.
🔸حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با بیان این که فقه سال های قبل در اوائل انقلاب و قبل از انقلاب با پدیده بانک های ربوی مواجه شدند که تعطیل کردن آن را موجب فلج شدن اقتصاد می دانستند و در این زمینه باید حکمی کلی داده می شد که برای صدور حکم نیز الزاماتی را باید در حوزه های موضوع شناسی، حکم شناسی و مبانی آن داشته باشید، بیان کرد: بر این اساس فقه تمدنی می تواند این مجموعه را پاسخگویی کند و برای آن راهکار بیابد چراکه سرپرستی تکامل جامعه را برعهده دارد.
🔸وی با اشاره به راه های موجود برای توسعه فقه، به توسعه منابع فقه اشاره و ابراز کرد: اگر عقل را به عنوان یک منبع فقهی به رسمیت بشناسید، آنگاه از طریق اعتبار بخشی به عقل در صدور حکم در احکام اسلامی می توانید توسعه ایجاد کنید که عده ای از فقهای معاصر ما عقل را به عنوان یک منبع مستقل مطرح می کنند که می گویند عقل منزلت ویژه ای دارد اما بنا نیست جای دین بنشیند اما به طور کلی عقل مرجعیت مستقلی ندارد تا آنجا که برخی از فضلا این احتمال را تقویت کرده اند که عقل یک راه است و اگر پذیرفته شود راه باز می کند اما پذیرش آن ممکن است برای فقه خطرساز باشد.
🔸وی با بیان این که بحث دیگر در توسعه منابع آن است که ارتکازات را به رسمیت شناخته و می گویند ارتکازات مسلمین می تواند خودش مرجعیت و حکم ساز باشد، به توسعه روشی در فقه تمدنی اشاره و ابراز کرد: عده ای بر این مبنا می گویند در حوزه توسعه روش، فقه نقلی و فقه ولایی وجود دارد که فقه ولایی فقه بیان احکام موضوعات متغیر است که در آن عمل به ظن عام صورت می گیرد اما در فقه نقلی عمل به ظن خاص است که به اعتقاد برخی ها ظن عام در فقه نقلی معتبر نیست.
🔸عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این که راه حل ما در فقه تمدنی ارتقا منطق موضوع شناسی است و می طلبد تا موضوع شناسی کلنگر داشت، عنوان کرد: برخی فقها می گویند نیاز به فقه نظامات داریم اما عده دیگر می گویند با همان منطق موضوعات جدید می توان پاسخ گرفت که این ادعاها نشان می دهد امروز فقه شیعه در آستانه تحول نوین قرار دارد.
https://goo.gl/PVGzGK
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️آیت الله سید محمد مهدی میر باقری :در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟
۱. انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)؛
۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛
۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛
۴. تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین).
🔹«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟
🔹 با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
🔸جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️مواجهه تمدنی انقلاب با تمدن غرب♦️
🔹در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی باید دنبال کنیم؟
۱. انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)
۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)
۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)
۴. تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین)
🔹«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
آیت الله سید محمد مهدی میرباقری مدرس خارج فقه
🔸جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.
1⃣ انزوا : رویکرد اول این است که ما باید بهطورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمیتواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، اینکه آدم منزوی بشود و بهصورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونهاش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است.
2⃣ مدرنیزاسیون : رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم.
🔸این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کردهاند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایههای آن هستند؛ یعنی از لایههای ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایههای علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت میشناسند؛ میگویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمیشود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت.
🔸اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و اینها با لایههای عمیقترِ اندیشههای فلسفی و با لایههای عمیقتر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را بهتمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایههای آن وفق دهیم.
🔸من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر میکنم؛ چون میگویند در چالش بین دینداری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصهها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دورهای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه کنند.
🔸 مثلاً نظریهٔ قبض و بسط میخواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه میگفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی میگفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفتهای تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد.
3⃣ مدرنیته اسلامی : رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر میکنم، میگوید لایهای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است.
🔸اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی میکند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارتهایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسانهایی سوار است که مدرن شدهاند. لذا بهنظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است.
4⃣ تمدن اسلامی:رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابلدستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدنسازی اسلامی است.
🔸این تمدّن چگونه ساخته میشود؟ رهبر معظم انقلاب میفرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزشها و دنبال تحقق یک ارزشهایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همهجانبهای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید.
🔸پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام دادهایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحلهای است که باید طی کنیم.
🔸در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقهای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولتسازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.» (دی ۱۳۹۷)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️بشارت خاص امام خامنهای به جوانان انقلابی و مومن
🔹تمدن نوین اسلامی در زمان شما جوانان و به دست شما جوانان خواهد بود، هر چه میتوانید از نظر ایمان و تقویت جسم، خود را آماده کنید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN