eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
297 دنبال‌کننده
650 عکس
9 ویدیو
72 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ثبت نام سال تحصیلی 99-98 دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی موسسه و فرهنگ و تمدن توحیدی 🔸تحت اشراف اساتید: یزدانپناه امینی نژاد فلاح شیروانی 1️⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2️⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه ▶️دوره برادران◀️ 🔸برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی(yon.ir/FvttHT) 🔸ثبت نام : yon.ir/RegFvtt 🔸مهلت: 31 اردیبهشت 98 🔸دفترچه راهنما: yon.ir/RegHlp 🔸پاسخ به سوالات: @Admin_fvtt ▶️دوره خواهران◀️ 🔸ثبت نام : yon.ir/RegBa 🔸مهلت: 25 اردیبهشت 98 🔸دفترچه راهنما: yon.ir/4Vzry 🔸پاسخ به سوالات: @hekmat_bagherain ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️جلسه نهم از سلسله جلسات و درس گفتار فلسفه تمدن نوین اسلامی با عنوان " هویت و تمدن نوین اسلامی " 🔹درس‌گفتار «فلسفه تمدن نوین اسلامی» به همت خانه اندیشمندان علوم انسانی توسط حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی برگزار شده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️معرفی کتاب؛ «تمدن‌پژوهی؛ مطالعات مفهومی تمدن اسلامی»مؤلف: سیدحسین حسینی 🔹این کتاب دارای یک مقدمه و ۹ فصل می‌باشد: 🔸مقدمه: تمدن‌پژوهی؛ ضرورت‌ها و مفهوم‌یابی 🔸فصل اول: روش تحلیل مؤلفه‌های مفهومی تمدن 🔸فصل دوم: آسیب‌شناسی مطالعات تمدن اسلامی 🔸فصل سوم: جهش تمدنی ایرانیان 🔸فصل چهارم: نوسازی تمدن اسلامی 🔸فصل پنجم: تحلیل معرفتی ماهیت پاسخگویی تمدن اسلامی به نیازهای انسان 🔸فصل ششم: الهیات معطوف به تمدن 🔸فصل هفتم: جایگاه اسلامی‌سازی علم در بازسازی تمدن اسلامی 🔸فصل هشتم: ریشه‌یابی و چالش نسبت جهانی‌سازی با تمدن اسلامی 🔸فصل نهم: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری http://meftaah.com/news/2010756 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️صوت سخنرانی "استاد حسن رحیم‌پور ازغدی" با موضوع: (تمدن دینی به چه معناست؟ - آیا "مهندسی فرهنگی"، اصطلاح نادرستی است؟ - دعوت به "کار و تولید و رفاه") 🔹برنامه روشنا‌؛ شبکه افق ؛ ۹۸/٠١/۰۸ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️تمدن به مثابه فرآیند یا ویژگی♦️ 🔹 اینکه رهبر معظم انقلاب بار‌ها و با صراحت بیان کرده‌اند که ما اکنون در مرحله دولت‌سازی و جامعه‌سازی هستیم این پیام روشن را دارد که رسیدن به تمدن نوین اسلامی با شعار و کار‌های نمایشی ممکن نیست. 🔹 نمی‌توان دغدغه اصلاح امروز حاکمیت و جامعه اسلامی را نداشت و به تحقق تمدن امید بست. حجت الاسلام محسن الویری بخش اول به گزارش وسائل، نشست «تمدن به مثابه فرایند یا ویژگی؛ بازخوانی دیدگاه رهبر معظم انقلاب» با ارائه حجت الاسلام محسن الویری در جمع تعدادی از استادان تاریخ اسلام گروه‌های معارف دانشگاه‌های قم در دانشگاه صنعتی قم روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد. ▫️مقدمه و بیان مسأله 🔸داشتن درکی درست از مفهوم تمدن و فرایند دست‌یابی به آن می‌تواند معیار و راهنمای ما در هر نوع فعالیت معطوف به تمدن نوین اسلامی باشد. اظهارنظرها، نوشته‌ها و گفته‌های برخی افراد که آثار آنها خالی از علاقمندی به دیدگاههای رهبرانقلاب نیست، نشان‌گر آن است که ظاهراً درکی درست از دیدگاه ایشان وجود ندارد و گاه با نگاه‌هایی ساده‌انگارانه به گونه‌ای سخن گفته می‌شود که گویی تمدن نوین اسلامی تمدنی یکسره ایرانی است که دست‌یابی به آن به آسانی و سرعت محقق خواهد شد و همه جهان اسلام هم در برابر آن خضوع خواهند کرد و یا گاه چنین برداشت می‌شود که گویی قرار است در آینده نزدیک روزی از اخبار سراسری خبری بشنویم که دقایقی پیش تمدن نوین اسلامی محقق شد! این گفتار در پی آن است که تقدم جامعه‌سازی بر تمدن را از نگاه رهبر معظم انقلاب در ذهن مخاطبان برجسته سازد. ▫️وضعیت تمدنی امت اسلامی و فرایند تحقق آن 🔸تمدن نوین اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب، مرحله کمال یافته معنوی و مادی حرکت بیداری و اصلاحی دینی جهان معاصر اسلام و لذا یک ویژگی و وضعیت کمال‌یافتگی است که روزی امت اسلامی بدان دست خواهد یافت است ولی این وضعیت برای ما ایرانیان در یک فرایند به دست می‌آید و لازمه رسیدن به آن، عبور از مراحل و منزل‌گاههایی است که ایشان بارها آن را در قالب یک فرایند پنج‌مرحله‌ای (انقلاب، نظام، دولت، جامعه، و سرانجام تمدن) بیان کرده‌اند. 🔸ما یک انقلاب اسلامی داشتیم، بعد نظام اسلامی تشکیل دادیم، مرحله‌ی بعد تشکیل دولت اسلامی است، مرحله‌ی بعد تشکیل کشور اسلامی است، مرحله‌ی بعد تشکیل تمدن بین‌الملل اسلامی است. ما امروز در مرحله‌ی دولت اسلامی و کشور اسلامی قرار داریم. (۶/۸/۱۳۸۳) ▫️ایران در فرایند تمدن نوین اسلامی 🔸رسیدن به مرحله پنجم این فرایند یعنی تمدن‌یافتگی مشروط به فراهم آوردن زمینه‌هایی است که باید به آن توجهی بایسته داشت. چهار مرحله نخست این فرایند ناظر به وضعیت ایران اسلامی است، ولی مرحله پنجم معطوف به امت اسلامی است و لذا بایدها و نبایدهای ویژه خود را دارد و جایگاه و نقش‌آفرینی ما ایرانیان در آن متفاوت از مراحل پیشین است. 🔸فرآیند تحقّق هدفهای اسلامی، یک فرآیند طولانی و البته دشواری است. به طور نسبی انسان به آن اهداف نزدیک می‌شود؛ اما تحقّق آنها، بسیار طولانی است. قدم اوّل که پُرهیجان تر و پُرسروصداتر از همه است، ایجاد انقلاب اسلامی است. کار آسانی نبود؛ لیکن این آسانترین است. قدم بعدی، ترتّب نظام اسلامی بر انقلاب اسلامی است؛ یعنی ایجاد نظام اسلامی، که گفتیم نظام اسلامی، یعنی هندسه‌ی عمومی جامعه، اسلامی بشود؛ که این هم شد. قدم بعدی - که از اینها دشوارتر است - ایجاد دولت اسلامی است. دولت نه به معنای هیأت وزیران؛ یعنی مجموعه‌ی کارگزاران حکومت؛ یعنی من و شما. ما باید به معنای واقعی کلمه، در درون این نظامِ اسلامی، اسلامی شویم. این مشکلتر از مراحل قبلی است… حالا من و شما اگر به فکر خودمان باشیم، به طور طبیعی غریقها را نجات داده‌ایم. اگر ما خود را اصلاح کنیم، جامعه اصلاح شده است. پس تشکیل دولت اسلامی، مرحله‌ی سوم است. بعد از این مرحله، مرحله‌ی تلألؤ و تشعشع نظام اسلامی است؛ یعنی مرحله‌ی ایجاد کشور اسلامی. اگر این مرحله به وجود آمد، آن‌وقت برای مسلمانهای عالم، الگو و اسوه می‌شویم: «لتکونوا شهداء علی النّاس». اگر توانستیم این مرحله را به‌سلامت طی کنیم - که از همّت مردان و زنان مؤمن، این چیزها اصلاً بعید نیست - آن‌وقت مرحله‌ی بعدی، ایجاد دنیای اسلام است. (۲۱/۹/۱۳۸۰) 🔸فرایند اعلام شده از سوی رهبری ناظر به جایگاه ویژه ایران است؛ وقوع انقلاب و تشکیل نظام اسلامی در ایران اتفاق افتاد. اینکه اکنون در مرحله دولت‌سازی و جامعه‌سازی هستیم ویژه ایران است، اما روشن است که تمدن نوین اسلامی یک تمدن یکسره ایرانی نیست و همه آحاد امت اسلامی در آن سهم خواهند داشت. ایران اسلامی به میزان آورده‌هایی خود در مرحله دولت‌ساز و جامعه‌سازی، می‌تواند در تمدن نوین اسلامی سهم داشته باشد. ادامه دارد ... vasael.ir/0003RM ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️تمدن به مثابه فرآیند یا ویژگی♦️ 🔹تمدن به مثابه یک ویژگی یکباره پدید نخواهد آمد، تمدن مانند بلوغ و پختگی یک انسان متکی و مبتنی بر همه مراحل جنینی و نوزادی و خردسالی و نوجوانی اوست. 🔹عینیت و تحقق یک جامعه اسلامی، برای اینکه به نتیجه مطلوب برسد باید مبتنی بر بینش تمدنی و یک خودآگاهی تمدنی باشد. حجت الاسلام محسن الویری بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش وسائل، نشست «تمدن به مثابه فرایند یا ویژگی؛ بازخوانی دیدگاه رهبر معظم انقلاب» با ارائه حجت الاسلام محسن الویری در جمع تعدادی از استادان تاریخ اسلام گروه‌های معارف دانشگاه‌های قم در دانشگاه صنعتی قم روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد. ▫️تفاوت تولد و تحقق تمدن نوین اسلامی 🔸تمدن به مثابه یک ویژگی یکباره پدید نخواهد آمد، تمدن مانند بلوغ و پختگی یک انسان متکی و مبتنی بر همه مراحل جنینی و نوزادی و خردسالی و نوجوانی اوست. اگر گفته می‌شود تمدن نوین اسلامی متولد شده و از مرحله جنینی عبور کرده است به همین معنی است. باید بین تولد تمدن نوین اسلامی و تحقق آنکه مرحله کمال‌یافتگی آن است تفاوت نهاد. ▫️باید و نباید جایگاه کنونی ما در فرایند تمدن نوین اسلامی 🔸اینکه رهبر معظم انقلاب بارها و با صراحت بیان کرده‌اند که ما اکنون در مرحله دولت‌سازی و جامعه‌سازی هستیم این پیام روشن را دارد که رسیدن به تمدن نوین اسلامی با شعار و کارهای نمایشی ممکن نیست. نمی‌توان دغدغه اصلاح امروز حاکمیت و جامعه اسلامی را نداشت و به تحقق تمدن امید بست. 🔸بینید؛ فرآیند تحقّق نظام اسلامی، همین‌طور قدم به قدم به نتایج نهایی خود نزدیک می‌شود. نمی‌شود توقّع داشت که من و شما خود را اصلاح نکنیم؛ اما دنیا را اصلاح کرده باشیم یا کشور، اسلامی شود؛ نه. ما باید به خود بپردازیم. پس یکی از چیزهایی که ما لازم داریم، استقامت و پایداری است. استقامت، یعنی مسیر و جهت گیری را گم نکنیم و مرتب خطاها را اصلاح کنیم و از این‌که به ما بگویند خطا کرده‌اید، بدمان نیاید. (۲۱/۹/۱۳۸۰) 🔸ایشان در این عبارت کوتاه حداقل سه وظیفه اصلاح خود، استقامت و پایداری و نقدپذیری را به عنوان بخشی از وظایف ما برای جامعه‌سازی بیان کرده‌اند و در جاهای دیگر هم به تفصیل دیگر وظایف همه را در این زمینه برشمرده‌اند. از جمله در دیدار ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ با تمدن‌پژوهان هم در این باره نکات مهمی را بیان کردند که امید می‌رود متن کامل سخنان ایشان به صورت رسمی منتشر شود. در این دیدار و البته در مواردی دیگر به صراحت بیان کرده‌اند که اگر ما موفق به ارائه یک نمونه جامعه اسلامی در کشور خودمان بشویم این نمونه به خودی خود منتشر خواهد شد و روش مواجهه اصلی ما با غرب هم در تخریب تمدن غرب نیست بلکه روش مواجهه ما ارائه یک مصداق تحقق یافته از جامعه اسلامی در میدان عمل است. ▫️سخن آخر 🔸عبور موفقیت‌آمیز ایران عزیز ما از مرحله انقلاب و نظام‌سازی و توقف بیش از انتظار ما در ایستگاه دولت‌سازی و به ویژه جامعه‌سازی، انبوهی از وظایف را متوجه همه ما به ویژه جامعه نخبگانی می‌کند. همه کسانی که نگاه تمدنی دارند، همه کسانی که آرزوی تحقق تمدن نوین اسلامی را در سر می‌پروانند، همه کسانی که به مصالح امت اسلامی می‌اندیشند، همه کسانی که دست یافتن به تمدن نوین اسلامی را امری دست‌یافتنی می‌شمرند اکنون باید برای عینیت یافتن و تحقق یک جامعه اسلامی در ایران عزیزمان بکوشند. انجام این وظیفه برای اینکه به نتیجه مطلوب برسد باید مبتنی بر بینش تمدنی و یک خودآگاهی تمدنی باشد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامی نوین بر دوش آنهاست» (۲۳/۷/۱۳۹۱) ▫️پرسش های حاضران 🔸در پایان این نشست پرسشهایی از سوی حاضران مطرح شد که مهمترین آنها چنین است: وجود یا عدم مقوله تمدن در منابع دینی، نسبت تمدن و فرهنگ، برتر بودن یا نبودن گفتگوی ادیان بر گفتگوی تمدنها، مدت زمان مورد نیاز برای به تکامل رسیدن فرایند تمدن‌سازی، سرعت ما در فرایند تمدن‌سازی، امکان یا عدم امکان بررسی آسیب ها و چالشه ای آینده تمدنی و کوشش برای حل آنها از هم اکنون، مشکلات و ضعف های تمدن اسلامی در عصر طلایی خود برای دور ماندن از آن در فرایند تمدن نوین اسلامی، دنبال شدن یا نشدن موضوع تمدن‌سازی از سوی ائمه علیهم السلام، رابطه امت اسلامی و تمدن اسلامی و ساختارهایی مانند اتحاد جماهیر اسلامی، رابطه بحث تمدن نوین اسلامی با جنگ تمدنهای هانتینگتون، خاستگاه شیعی داشتن یا نداشتن تمدن نوین اسلامی، نقطه افتراق الگوی تمدنی ما با دیگر کشورهای اسلامی، نمادها و مصداق‌های عینی تمدن، امکان‌سنجی بازخوانی موضع عملی ما در برابر تمدن غرب. vasael.ir/0003RM ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️حجت‌الاسلام محمدجواد یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) : نقش فهم تمدنی حضرت خدیجه در اسلام 🔹هر تمدنی برای ایجاد و تقویت و پیشرفت، نیازمند بُعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است و تمدن اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ همراهی، همفکری و همدردی حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) و دلداری‌های ایشان در سختی‌ها و دشواری‌های بسیار پیامبر(ص)، بُعد نرم‌افزاری این تمدن را تأمین کرد و بُعد سخت‌افزاری تمدن نیز بر ثروت‌های فراوان حضرت خدیجه(س) استوار شد. 🔹ایشان بر اساس فهم تمدنی، در هزینه اموالشان برای اسلام اولویت‌بندی داشت؛ این نگاه منظومه‌ای به پیشرفت حرکت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بزرگ، درس مهمی است که برای هر جامعه اسلامی می‌تواند مفید باشد. ytre.ir/vasael ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️جلسه دهم (جلسه آخر) از سلسله جلسات و درس گفتار فلسفه تمدن نوین اسلامی با عنوان " هویت و تمدن نوین اسلامی " 🔹درس‌گفتار «فلسفه تمدن نوین اسلامی» به همت خانه اندیشمندان علوم انسانی توسط حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی برگزار شده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️استاد اصغر طاهرزاده در کرسی آزاد اندیشی با موضوع «تمدن‌سازی یا تمدن‌زایی؟؛ پروژه یا پروسه؟»: 🔹بشر با تمدن مدرن راه خود را گم کرده و نیاز دارد به اقلیم معرفت برگردد و ما با انقلاب اسلامی از جهت تاریخی در این موقف ایستاده‌ایم تا نقش خود را در فضایی که ادیان ابراهیمی به بشر عرضه کرده‌اند ایفا کنیم. 🔹می‌گویند آزادی و دموکراسی برای شما نیست و خاستگاه آن غرب است و شما باید در بستر غرب خود را معنا کنید. اما ما دلایلی داریم که تفکر ما تمدنی است. 🔹همانطور که ما در نهضت مشروطه در مواجهه با جهان مدرن متوجه حضوری خاص در تاریخ خود شدیم و به نظامی پارلمانی جهت اداره کشور فکر کردیم، امروز می‌توانیم در مواجهه با جهان مدرن ولی در بستر انقلاب اسلامی جهان متمایزی را تجربه کنیم که آن تمدن نوین اسلامی است. http://yon.ir/FuRY5 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️تمدن سازی یا تمدن زایی♦️ 🔹در مواجهه با غرب و تمدن غربی می‌توانیم متوجه داشته‌های خود و امکان حضور در این تاریخ بر مبنای فرهنگ خودی بگردیم. 🔹ما یک ادعای جهانی داریم. در برابر این ادعا با مجموعه‌ای از اندیشه‌ها مواجه شدیم که حرفشان این است که تمدن فقط و فقط برای غرب است استاد اصغر طاهرزاده بخش اول ▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، کرسی آزاداندیشی با موضوع «تمدن سازی یا تمدن زایی؟؛ پروژه یا پروسه؟» به همت دفتر تبلیغات اسلامی و با همکاری گروه تبلیغی متا، در اصفهان برگزار شد. 🔸اصغر طاهر زاده در این نشست گفت: ما در ازای ادعای تمدن نوین اسلامی با یک مجموعه اشکالاتی مواجه شدیم. ما یک ادعای جهانی داریم. در برابر این ادعا با مجموعه‌ای از اندیشه‌ها مواجه شدیم که حرفشان این است که تمدن فقط و فقط برای غرب است. 🔸وی ادامه داد: می‌گویند آزادی و دموکراسی برای شما نیست و خاستگاه آن غرب است و شما باید در بستر غرب خود را معنا کنید. اما ما دلایلی داریم که تفکر ما تمدنی است. بحث ما این است که چرا امکان تمدن اسلامی وجود دارد. 🔸وی افزود: با توجه به اینکه دوران حضور فرا روایت‌ها تمام شده، و در غرب هیچ روایتی میدان دار افکار نیست و با حضور تکثر در افکار که جنبه یونیورسال در غرب را به حاشیه برده، می‌رود تا نسبت به ادامه تمدنی تمامیت خواه به نام تمدن غرب تجدیدنظر شود و می‌توان به آینده‌ای دیگر فکر کنیم. به این معنا که آینده ادامه تمدن غربی نیست. 🔸وی گفت: در بستر تکثر افکار، غرب شناسی ملت‌های اصیل برای درک جایگاه خود مسیر شده و ایران و هند و چین امکان آن را یافته اند تا در تاریخ سیطره تمدن غربی از «ما» سخن بگویند. 🔸اصغر طاهر زاده گفت: آن «ما» که در بستر تکثر افکار برای ملت‌های اصیل پیش آمده می‌تواند تلقی دیگری از جهانی فکر کردن را به میان آورد که نه جهان گذشته آن ملت هاست و نه آنچه فعلاً جهان غربی در آن است. 🔸وی ادامه داد: حالا که غرب در شرایطی قرار گرفته است که نمی‌تواند آن روح تمامیت خواه خود را غلبه دهد، آیا ملت‌های دیگر امکان دارند به ظهور بیایند و تمدنی فکر کنند؟ 🔸وی افزود: همانطور که ما در نهضت مشروطه در مواجه با جهان مدرن متوجه حضوری خاص در تاریخ خود شدیم و به نظامی پارلمانی جهت اداره کشور فکر کردیم، امروز می‌توانیم در مواجه با جهان مدرن ولی در بستر انقلاب اسلامی جهان متمایزی را تجربه کنیم که بی بهره از جهان غربی نیست ولی جهان نوینی است که نه در دیروز گذشته است و نه در خود غربی. به همین دلیل که ما نظام پارلمانی را در مواجهه با غرب یافتیم، به چه دلیل ما به تمدنی به نام تمدن نوین اسلامی، در مواجهه با تفکر تمدنی غربی فکر نکنیم؟ 🔸وی ادامه داد: آقای دکتر رضا داوری ادرکانی در مقاله ایران و مسائل و مشکلاتش برای اولین بار کلمه تمدن نوین اسلامی را به کار بردند. وی می‌گوید «در این میان سخن خوب دیگری هم به میان آمده است و آن سخن تمدن نوین اسلامی است. برای ساختن این تمدن قاعدتاً باید دین و مدرنیته را با هم جمع کرد و با اندیشیدن به طرح آینده لااقل به یاد تجدد آورد که دارد با افق‌های باز خداحافظی می‌کند ولی توجه داشته باشیم که بنای نظام الهی و قدسی جز با رسوخ در توحید و آزادی از تعلقات دنیای جدید و کسب ملکات فاضله و مکارم اخلاق، در عین آشنایی نزدیک با جهان جدید و آزادی از آن (که نمی‌دانیم چگونه ممکن است) متصوّر نمی‌شود. زندگی کردن میان دو جهان مشکل بزرگ ما و معمای تاریخ معاصر است ولی متأسفانه ما هم کمتر صبر داریم و نمی‌دانیم و نمی‌خواهیم بدانیم که راه تاریخ را باید با درد تفکر و جسارت در عمل گشود و پیمود. ما امروز به هر جا بخواهیم برویم باید از همین جا که ایستاده ایم آغاز کنیم.» 🔸اصغر طاهر زاده گفت: رفت و برگشتی باید صورت بگیرد. تا آموزه‌های دینی و فلسفه اسلامی مجدداً فهم شود. افق غرب شناسی برای بازگشت به وطن است تا از داشته‌های خود بهره ببریم. فارابی قرن چهارم دیگر به درد نمی‌خورد اما باید فارابی را به تاریخ خود بیاورید. حسنین هیکل از امام سوال می‌کند که شما انقلاب خود را بر چه مبنایی شکل دادید که امام پاسخ می‌دهند در فقه، جواهر، در روایت، کافی و در فلسفه، صدرا. ما امروز صدرا را به تاریخ خودمان آوردیم. ما حکمت متعالیه را به شدت در این تاریخ نیاز داریم. 🔸وی افزود: در مواجهه با غرب و تمدن غربی می‌توانیم متوجه داشته‌های خود و امکان حضور در این تاریخ بر مبنای فرهنگ خودی بگردیم. ادامه دارد ... http://yon.ir/FuRY5 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر : ترکیب تمدنی حرکت آفرین 🔹ما وقتى مى خواهيم شيوه يا چارچوبى كلى براى سازندگى امت و نابودى ريشه هاى عقب ماندگى آن انتخاب كنيم بايستى در پى تركيبى تمدنى باشيم كه بتواند امت را به حركت درآورد و تمامى نيروها و انرژى هاى او را براى مبارزه بر ضد عقب ماندگى بسيج كند. 🔹هيچ حكومتى نمى تواند اين تركيب تمدنى را به انسان جهان اسلام ارائه دهد مگر حكومت اسلامى كه اساس سازندگى و چارچوب نظام اجتماعى خود را از اسلام مى گيرد. اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۲۱۴. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️بیانات حجت الاسلام احمد مبلغی در همایش فقه الاجتماع : 🔹فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحت‌های مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست. 🔹فقه اجتماعی یا فقه‌های اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقه‌های تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه می‌شود 🔹فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعه‌شناسی ‌و جامعه‌سازی می‌پردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر می‌انجامند. 🔹فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، می‌پردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن. https://fotooh.ir/2444/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️پیرامون فقه الاجتماع ♦️ 🔹فقه اجتماعی یا فقه‌های اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقه‌های تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه می‌شود. 🔹فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحت‌های مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست. حجه الاسلام احمد مبلغی بخش اول ▫️به گزارش روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه، در ادامه سلسله نشست‌های فقه دولت، همایش «فقه الاجتماع» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، در شعبه اصفهان موسسه فتوح اندیشه برگزار گردید. آنچه در ادامه می‌آید، فشرده‌ای از مباحث مطرح شده توسط میهمان این نشست است. ▫️تعریف الفقه المضاف 🔸«الفقه المضاف» هو الفقه الذی یتناول مسائل موضوع خاص یحتوی على عده مسائل، یجب أن یدرَس هذا الموضوع ومسائله من منظور الفقه بشکل اختصاصی وتخصصی (لا بشکل عام ولا ضمن الفقه العام) و هذا الموضوع إما أنه عنصر منهجی ذو أبعاد علمیه یجب استغلاله فی عملیه الاستنباط، أو أنه موضوع عام یشمل موضوعات متعدده یجب أن تستنبط أحکامها من الشریعه. ▫️اهمیت و جایگاه فقه مضاف ۱٫ اهمیت دانشی: فقه مضاف راهی برای خروج از نگاه عمومی به فقه است. ۲٫ اهمیت کارکردی: فقه مضاف به مثابه تلاشی بزرگ و مهم، برای کشاندن فقه به ساحت‌های مهم زندگانی انسان معاصر و پاسخگویی به نیازهای متنوع اوست. ▫️حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های نهفته در تأسیس فقه مضاف ۱٫ ضرورت اجتناب از تأسیس فقه مضاف با سرعت غیر معقول، و به صورت غیر مسبوق به طرح علمی و بی‌توجه به مبانی دقیق و روش فقهی علمی مناسب. ۲٫ نتیجه این شتاب‌زدگی، توقف یا اختلال جدی در فرایند تاسیس فقه مضاف است. ۳٫ در صورت شتاب‌زدگی، مجبور می‌شویم در آینده، پس از تحمل هزینه‌های اضافی، پروژه‌های فکری برای رهایی از مشکلات این شتاب‌زدگی ارائه کنیم. ▫️وضع کنونی فقه مضاف 🔸فقه مضاف الان در مرحله گذراندن تجربه تکوین وتأسیس است؛ به همین جهت ابعاد، چارچوب و روش آن، بلکه حتی تعریف آن، به صورت دقیق مورد توجه قرار نگرفته است. ▫️اقسام فقه مضاف ۱٫ فقه روشی. ۲٫ فقه تخصصی. ▫️تعریف الفقه المنهجی 🔸الفقه المنهجی هو فرع علمی یحتوی على سلسله من الدراسات التی تُرکّز على البحث عن «عنصر منهجیٍّ ما یتمتّع بالأهمیه والشمولیه» من حیث: ١. صلاحیته واعتباره کعنصر فی المنهج، ٢. مکانه ودَوره فی منهجیه الاستنباط، ٣. علاقته بالعناصر الأخرى فی منهجیه الاستنباط، ۴. کیفیه تطبیق هذا العنصر خلال المنهجیه، ۵. طاقاته فی حلّ المشکلات المعقّده الیوم، و ما إلى ذلک من أبعاد و زوایا علمیه أخرى تتعلّق بهذا العنصر. ▫️چند مثال برای فقه روشی: ۱٫ فقه مناطات. ۲٫ فقه ارتکازات. ۳٫ فقه مقاصد. ▫️تعریف فقه اجتماعی 🔸من أنواع الفقه التخصصی و هو عنوان عام یتضمن العدید من أقسام الفقه التخصصی المرتبطه بالشؤون الحیاه الاجتماعیه المختلفه، مثل: الاقتصاد والسکان والتربیه و ما الى ذلک. هو واحد من الفئات الفرعیه للفقه الاجتماعی یتناول أحکام العلاقات ذات الماهیه البنیویه الاجتماعیه، بینما تتناول أقسام الفقه الاجتماعی الأخر، الأحکام المتعلقه بالعلاقات الاجتماعیه فوق البنیویه من الاقتصاد والسکان والتربیه و… و ببیان آخر، یرکز بشکل خاص على استنتاج أحکام السلوکیات تتشکل حول: ۱٫ السنن الاجتماعیه. ۲٫ النشاطیه الاجتماعیه. ۳٫ المکانه الاجتماعیه. وما الى ذلک. ▫️جایگاه فقه الاجتماع 🔸فقه الاجتماع، به مثابه فقه مادر برای همه فقه‌های اجتماعی است. فقه مادر، یعنی نقش قوام بخش، معنابخش و انسجام‌دهنده نسبت به دیگر فقه‌های اجتماعی دارد. ▫️تمایز بین فقه الاجتماع فقه اجتماعی 🔸فقه اجتماعی یا فقه‌های اجتماعی، عنوانی عام است که شامل بسیاری از فقه‌های تخصصی مرتبط با شئون مختلف حیات اجتماعی، مانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه و فقه التربیه می‌شود و فقه الاجتماع خود یکی از زیر مجموعه‌های فقه اجتماعی است. ادامه دارد ... https://fotooh.ir/2444/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️پیرامون فقه الاجتماع ♦️ 🔹فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعه‌شناسی ‌و جامعه‌سازی می‌پردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر می‌انجامند. 🔹فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، می‌پردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن. حجه الاسلام احمد مبلغی بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه، در ادامه سلسله نشست‌های فقه دولت، همایش «فقه الاجتماع» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، در شعبه اصفهان موسسه فتوح اندیشه برگزار گردید. آنچه در ادامه می‌آید، فشرده‌ای از مباحث مطرح شده توسط میهمان این نشست است. ▫️تعریف فقه الاجتماع 🔸فقه الاجتماع به طور خاص به جامعه، هنجارهای جامعه و رفتارهای اجتماعی، از حیث اجتماعی بودن، می‌پردازد؛ لذا در تعریفی اولیه، فقه الاجتماع عبارت است از: پرداختن فقهی به افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن. ▫️تمایز میان فقه الاجتماع و علم الاجتماع 🔸فعالیت و تلاش در علم الاجتماع برای کشف افعال اجتماعی از حیث اجتماعی بودن است و گاهی نیز به مرز توصیه می‌رسد ولی فقه، یک دانش استنباطی و توصیه‌ای است و به کشف واقعیت امور نمی‌پردازد. 🔸در فقه الاجتماع، موضوعات مأخوذ در علم الاجتماع به کار گرفته می‌شوند، تا احکامشان کشف شود ولی کشف و توصیف واقعیت اجتماعی، وظیفه «علم الاجتماع» است. فقه الاجتماع، از آن جهت که موضوعات خود را از علم الاجتماع خواهد گرفت، به آن نیازمند است. هم‌چنین فقیه برای ارائه احکام در قبال موضوعات اجتماعی، باید موضوع آن‌ها را به صورت تخصصی بشناسد؛ این بخشی از موضوع‌شناسی است که فقیه آن را از متخصص مربوطه می‌گیرد. ▫️اهمیت تأسیس فقه الاجتماع 🔸فقه الاجتماع به رفتارهای اجتماعیِ مطرح در فضای جامعه‌شناسی ‌و جامعه‌سازی می‌پردازد، مانند رفتارهای هنجارسازی که به استقرار یک فرهنگ یا تغییر در فرهنگ مستقر می‌انجامند. 🔸فقه رایج اصلاً به این موارد نمی‌پردازد و اگر فقه‌های جدید نیز بدین امور می‌پردازند، توجهشان از زاویه اقتصادی و سیاسی است، نه از زاویه مناسبت‌ها و خط و ربط‌های اجتماعی که در نظام کنش و واکنش است. لذا توجه فقه الاجتماع به امور اجتماعی، کاملاً جدید است. چنان که اگر جامعه‌شناسی نباشد، دیگر علوم اجتماعی بی‌مادر هستند؛ اگر فقه الاجتماع نیز نباشد، دیگر فقه‌های تخصصی نیز بی‌مادر هستند و از حیث فکری درنوعی هرج و مرج و اختلال به سر می‌برند. 🔸در واقع، آن‌چه می‌تواند این فقه‌ها را مانند نخ تسبیح در کنار هم گرد آورد و دقت ورود فقه در مسائل اجتماعی، هنجارهای جامعه و تأثیرگذاری فتوای فقیه را بر جامعه ضمانت کند، فقه الاجتماع است. بنا‌بر‌این تا فقه الاجتماع درست نشود و استقرار نیابد، موقعیت و کارآمدی دیگر فقه‌های تخصصی نیز تضمین نمی‌شود. ▫️شیوه کار فقیه در فقه الاجتماع 🔸فقیه فقه الاجتماع در یک مرحله تمهیدی و متقدم، قبل از این‌که به سراغ موضوع‌‌شناسی و حکم‌شناسی و استنطاق النص برود، باید نظریه کلامی خود را آماده کند و سپس سراغ استنطاق النص برود. 🔸فقیه باید به صورت تخصصی، به جامعه‌شناسی ورود داشته باشد، نه این‌که فقط با آن آشنایی اجمالی داشته باشد و مطالعات جامعه‌شناسانه‌ی او سطحی و مروری صورت گرفته باشد. موضوع‌شناسی در فقه الاجتماع بسیار پیچیده‌تر از موضوع‌شناسی در دیگر فقه‌های مضاف است، زیرا دیگر فقه‌های مضاف، مشترکات زیادی دارند و مباحث تخصصی آن‌ها کم است و لذا موضوع‌شناسی، اندکی ساده است. 🔸ولی در جامعه‌شناسی که علم مادر است، نگاه‌ها، مکاتب و نظریه‌ها بسیار تخصصی، گسترده و مختلف است. 🔸عناصر اصلی فرآیند شکل‌گیری فقه الاجتماع فقه الاجتماع بر سه مرحله متوقف است که عبارتند از: ۱٫ موضوع‌شناسی ۲٫ نظریه‌پردازی (کلامی، فقهی) ۳٫ استنباط احکام فقه الاجتماع که برای هر یک از این مراحل منهج و اصولی وجود دارد. https://fotooh.ir/2444/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️تمدن سازی یا تمدن زایی♦️ 🔹 با گریز خدایان توسط تمدن مدرن، اشباح فرمانروایی می‌کنند و لذا هر روز سیطره وهم و توهم بیشتر زندگی بشر را احاطه کرده است استاد اصغر طاهرزاده بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، کرسی آزاداندیشی با موضوع «تمدن سازی یا تمدن زایی؟؛ پروژه یا پروسه؟» به همت دفتر تبلیغات اسلامی و با همکاری گروه تبلیغی متا، در اصفهان برگزار شد. 🔸ما در مسیر حضور تاریخی خود در شرایطی قرار داریم که دیگر مواظب نیستیم که سیل جهانگیر فرهنگ غربی ما را با خود ببرد، بلکه در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم، دنیای مدنی خود را شکل دهیم که آن نه دنیای غرب است و نه دنیای گذشته خود. به کمک سرمایه‌های وحیانی و فلسفی خود به نحوی در دنیای جدید سهیم خواهیم شد و می‌توانیم آثار افول دوران یونیورسال غرب را به خوبی نشان دهیم. 🔸روژه گارودی در سخنرانی خود در سال ۵۶ در تهران متذکر می‌شود «این درست نیست که بگوییم که باید سلطه تمدن غربی را برانداخت تا خود به خود جا برای تمدن‌های دیگر باز شود، هویت فرهنگی بازگشت به عقب نیست. هویت فرهنگی عبارتست از توسعه یک تمدن از همان مجرایی که با ورود تمدن غربی مسدود شده است. آن هم با جذب همه دستاوردهای فرهنگی‌های دیگر.» غرب خیلی جاها نتوانسته جواب مسائل انسان را بدهد و اسلام این توانایی را دارد. 🔸طلوع افق جدید می‌تواند از نقطه‌ای باشد که مرکز بحران است. اما پس از آنکه چه بسا همه جهان در افق جدید قرار می‌گیرد، درک درست و عمیق بحران و تلاش برای گشایش افق آینده امر مهمی است. 🔸ما جای تمدن نوین اسلامی را در رقابت با غرب نمی‌بینیم بلکه در ادامه روح تمدنی با خلاءهایی است که غرب نتوانسته آن را پر کند. 🔸آینده نسبتی با وجود آدمی دارد و از افق وجود آدمی طلوع می‌کند؛ بدین لحاظ پرسش از آینده با پرسش از وضع آدمی و درکی که از خویش دارد، پیوند می‌خورد و درک بشر امروز از خود در هر کجا هست، درکی است تمدنی. 🔸 آنچه در این تاریخ اهمیت دارد جستجوی راه‌های همگرایی است که فراتر از یک فرهنگ است و این نیاز امروز جهان است. امروز باید با جوانان دنیا صحبت شود. 🔸ما در مواجه با یونان، یونان را دیدیم ولی به خود برگشتیم. آقای داوری اردکانی می‌گوید «اسلاف ما در ایران وقتی به فلسفه یونانی توجه کردند و آن را فراگرفتند، در عین اینکه جوهر آن را حفظ کردند، مبادی و مسائلش را با درک جهان خود دریافتند و تفسیر کردند. فلسفه اسلامی از تلاقی میان دو روح و دو فرهنگ که تفاوت ذاتی با یکدیگر داشتند به وجود آمد. با توجه به این معنی فلسفه اسلامی یک فلسفه میان فرهنگی است. جای انکار ندارد که فیلسوفان جهان اسلام، فلسفه را از یونانیان آموختند، اما در مرحله آموزش متوقف نشدند و به علم آموختنی اکتفا نکردند، بلکه با تنفس در هوای جهان خود و در هم‌سخنی با استادان یونانی تفکر کردند و به فلسفه‌ای که با فرهنگ ایرانی- اسلامی تناسب داشت، رسیدند. فیلسوفان جهان اسلام مسائل فلسفه یونانی را با نظر به مبادی تازه تفسیر کردند و فلسفه‌ای بنا نهادند که مثل هر صورت دیگری از فلسفه در نظر صاحبانش فلسفه مطلق و جهانی بود. 🔸فلسفه موسوم به فلسفه اسلامی با دستکاری در آرا افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان پدید نیامده است، بلکه اولین تلاقی بزرگ و مهم میان دو فرهنگ و فلسفه ‌ای است که با روح جهان ایرانی- اسلامی پیوند دارد. فلسفه دوره اسلامی از آغاز استعداد آن را داشته است که به دین نزدیک شود و با این استعداد و تمایل بوده است که در جمع انحاء تفکر دینی با فلسفه سعی و اهتمام کرده است. فیلسوفان جهان اسلام، فلسفه یونانی را با نظر به افقی که با اسلام گشوده شده بود، تفسیر کردند و البته در این تفسیر به حکمت نیاکان خود در ایران قبل از اسلام نیز بی اعتنا نبودند.» 🔸 کسانی که مدعی هستند تمدن برای غرب است، مگر فلسفه برای یونان نبود؟ ما چه مواجهه‌ای با فلسفه یونانی کردیم که متفکرین ما فلسفه دیگر بنا نهادند؟ چرا ما در نسبت با تمدن غربی نتوانیم چنین حضوری داشته باشیم؟ 🔸با تمدن مدرن بشر راه خود را گم کرد و نیاز دارد به اقلیم معرفت برگردد و با انقلاب اسلامی از جهت تاریخی در این موقف ایستاده ایم تا نقش خود را در فضایی که ادیان ابراهیمی به بشر عرضه کرده اند ایفا کنیم، زیرا با گریز خدایان توسط تمدن مدرن، اشباح فرمانروایی می‌کنند و لذا هر روز سیطره وهم و توهم بیشتر زندگی بشر را احاطه کرده است. http://yon.ir/FuRY5 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست بازخوانی اندیشه‌های اجتماعی شهید صدر : 🔹ایشان با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می‌کند که ما نیز می‌توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می‌تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. 🔹فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می‌شود و الگوی شهید صدر در این‌باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می‌توان پیشگام در فقه نظامات دانست. http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️اندیشه های اجتماعی شهید صدر♦️ 🔹فقه شیعه بیشتر ناظر به فقه فردی بوده و در آن مباحث اجتماعی زیاد به چشم نمی خورد. شهید صدر نیز در لابه لای مسائل فقه فردی، نظامات اجتماعی را مطرح می کند. 🔹فقیه می‌تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش اول ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه های اجتماعی شهید صدر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با بیان این که شهید صدر دارای نوآوری های مختلفی است، بیان کرد: برخی از اندیشه های ایشان در قلمرو فقه و اصول و برخی در اندیشه های اسلامی می باشد و این اندیشه ها ناظر به مسائل پیرامونی است. 🔸وی با اشاره به این که فقه نظام ضمن بیان مباحث فقهی ناظر به نیازهای پیرامونی است، خاطرنشان کرد: عمده کار فلسفی شهید صدر ناظر به نیازهای آن زمان است. مانند مارکسیسم و ماتریالیسم دیالکتیک که شاید امروز این بحث آنقدر محل رجوع و نیاز نباشد. 🔸استاد حوزه تأکید کرد: ثقل مباحث مارکسیستی در آن زمان مسائل اقتصادی بود و اقتصاد اسلامی مقابل سرمایه داری و مارکسیست قرار داشت به همین دلیل شهید صدر به وسیله اقتصاد اسلامی وارد مباحث نظامات می شود که این نظامات قابل تعمیم در دیگر مسائل نیز است. 🔸وی در ادامه با بیان این که گام های فقه بیشتر درباره مباحث فقه فردی شکل گرفته است، گفت: فقه شیعه بیشتر ناظر به فقه فردی بوده و در آن مباحث اجتماعی زیاد به چشم نمی خورد. شهید صدر نیز در لابه لای مسائل فقه فردی، نظامات اجتماعی را مطرح می کند. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می کند که ما نیز می توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. 🔸وی ورود شهید صدر به فقه نظامات را کار نویی دانست و گفت: امروزه فضلای حوزه درباره فقه نظامات به صحبت می نشینند و این موضوع مطرح است که احکام، ناظر به افراد و اشخاص است و عناوین حقوقی متعلّق احکام نیست. برای نمونه بانک از همین مسائل است. 🔸استاد دانشگاه تهران یکی دیگر از نمونه ها را احکام مربوط به بغی بیان کرد و گفت: با فرد باغی که امنیت اجتماعی را برهم می زند، چه باید کرد؟ اگر فقه فقط فردی باشد می گوید همان فردی که ناامنی ایجاد کرده، متعلّق حکم است. ولی اگر ناامنی به وسیله گروه، سازمان یا تشکیلاتی ایجاد شود، آیا تنها فردی که عمل کرده متعلق حکم است یا حکم شامل آن سازمان نیز می شود؟ این نمونه ای از خروج احکام از فرد و اجتماعی شدن آن است. 🔸وی افزود: نظامات اجتماعی نیز دارای شخصیت حقوقی است و شهید صدر براساس این موضوع، مباحث نظامات را بیان می کند؛ با اقتصادنا وارد این مباحث می شود. البته زمانی که ایشان به این موضوع می پردازد چیزی به نام نظامات اجتماعی مطرح نبوده است، ولی رقیبی وجود داشته که شهید صدر در صدد پاسخ به آن بر می آید. ادامه دارد ... http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🔹بسته آموزش مجازی تمدن، مشتمل بر ۴۰ ساعت برنامه آموزشی است که در دو درسگفتار « سیر تفکر، فرهنگ و تمدن در اسلام، ایران و غرب» و « مروری بر اندیشه تجدد» ارائه شده است. ▫️سیرتفکر، فرهنگ‌وتمدن در اسلام، ایران و غرب 🔸این درسگفتار توسط دکتر محمد رجبی ارائه شده است. این درسگفتار با توجه به سیر اندیشه، هنر، فرهنگ و تمدن در سه قلمروی ایران، اسلام و غرب، پنجره ای نو برای فهم وضعیت کنونی ایران، اسلام و غرب پیشروی دانش پژوهان عزیز قرار می دهد. ▫️مروری‌براندیشه‌تجدد 🔸این درسگفتار توسط استاد مهدی مشکی ارائه شده است. در این درسگفتار به تبیین اهمیت و ضرورت شناخت تمدن جدید غرب پرداخته می شود و توضیح داده خواهد شد که چگونه فهم ناقص و ضعیف تمدن جدید غرب، باعث رسوخ و نفوذ پنهان و ناخودآگاه تفکرات جریان فکری_فرهنگی غرب از طریق علوم و ابزارها در عوالم اسلامی شده است. ثبت‌نام http://yon.ir/47P9H 🔸به دانش پژوهانی که موفق به گذراندن آزمون پایان دوره شوند، گواهینامه معتبر از طرف موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطا خواهد شد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی : 🔹انقلابی که از آینده تعریفی مبهم داسته باشد از ظرفیت های ذاتی و امکانات بالفطره اش، نخواهد توانست درست استفاده کند. 🔹" تمدن نوین اسلامی " از این جهت طرح اجمالی مهمی است که باید به تفصیل رود. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️کتاب جامعه شناسی تمدن ؛ اثر : يوهان پی آرناسون مترجم: سالار کاشانی ؛ قیمت: ۶۰۰۰۰ تومان ؛ صفحات: ۵۳۶ ؛ ناشر: ترجمان 🔹در دهه‌های اخیر علاقه متفکران به بحث درباره تمدن‌ها، هم در حیطه مباحث سیاسی و هم در بستر بحث‌های جامعه‌شناختی، افزایش یافته است؛ همین نکته توجه برخی از عالمان علوم اجتماعی را به ضرورت تأمل نظری درباره مسائل و منظرهای اصلی این قلمرو جلب کرده است. 🔹کتابِ "جامعه‌شناسی تمدن: مسائل تاریخی و سنت‌های نظری" کاوشی نظام‌مند و نقادانه است در شناخت رویکردهای تحلیل تمدنی معاصر. 🔹آرناسون الگوهای نظری مطرح شده در کار جامعه‌شناسان تاریخی و آراء مورخان این حوزه را با نگاهی انتقادی تشریح می‌کند و می‌کوشد به تحلیلی چندوجهی از تمدن‌ها دست یابد. در این چارچوب تحلیلی، او بر فرهنگ و نیز پویایی نهادهای سیاسی و اقتصادی تمدن‌ها تأکید می‌کند. 🔹سیر پرفراز و نشیب کتاب در فصل پایانی به سوالاتی نقادانه درباره اروپامحوری و قوت و ضعف‌های نظریه پسااستعماری در تحلیل اجتماعی می‌انجامد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️اندیشه های اجتماعی شهید صدر♦️ 🔹برخی می گویند اگر وارد مباحث فقه نظامات شویم باید قائل به اصالت جامعه باشیم. در حالی که اینگونه نیست چون جامعه وجودی جدای از افراد ندارد. شهید صدر نیز قائل به اصالت جامعه نبود و رویکردشان خُرد بود. 🔹فقه فردی و فقه نظامات، احکام و قواعد کلی است که در مقام اجرا نیامده و برای اجرا، عقل وارد عمل می شود. یعنی بعد از شناخت احکام و شخص باید حکم را تشخیص داده و عمل فقهی انجام گیرد. احکام اولیه و ثانویه نیز احکام کلی هستند. حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه های اجتماعی شهید صدر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، با تأکید بر این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به فقه نظامات بیشتر و شدیدتر احساس شد، اظهار کرد: فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می شود و الگوی شهید صدر در این باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می توان پیشگام در فقه نظامات دانست. 🔸وی یادآور شد: البته برخی می گویند اگر وارد مباحث فقه نظامات شویم باید قائل به اصالت جامعه باشیم. در حالی که اینگونه نیست چون جامعه وجودی جدای از افراد ندارد. شهید صدر نیز قائل به اصالت جامعه نبود و رویکردشان خُرد بود. 🔸استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ما نیازهای جدیدی داریم که باید در امتداد نظامات شهید صدر مطرح شود مانند نظام سیاسی. البته مسائل دیگری داریم که از سنخ فقه حکومت و فقه حکومتی است که فقه حکومتی پیش از انقلاب چندان مبتلابه نبود. پرداختن به این موضوع عمدتاً پس از انقلاب صورت گرفت و در زمان شهید صدر این مسأله مطرح نبود تا به آن پرداخته شود. همزمان با شهید صدر، امام راحل نیز در نجف فقه حکومت را مطرح کردند و این موضوع به قدری شهید صدر را به وجد آورد که ایشان اشک شوق ریختند. 🔸وی یادآور شد: فقه فردی و فقه نظامات، احکام و قواعد کلی است که در مقام اجرا نیامده و برای اجرا، عقل وارد عمل می شود. یعنی بعد از شناخت احکام و شخص باید حکم را تشخیص داده و عمل فقهی انجام گیرد. احکام اولیه و ثانویه نیز احکام کلی هستند. 🔸استاد حوزه، فقه حکومت را بخشی از فقه نظامات دانست که دارای احکام و قواعد کلی است و تصریح داشت: فقه حکومت عملکرد حکومت را بیان کرده ولی فقه حکومتی چگونگی رفتار در حوزه حکومت را بیان می کند. یعنی مشخص می کند که حاکم چگونه عدالت را رعایت کند؟ چگونه امر به معروف و نهی از منکر کند و… . 🔸وی افزود: فقه حکومت شأن و ویژگی های حکومت را بیان کرده ولی فقه حکومتی مقام اجرا را مطرح می کند. به همین دلیل فقه حکومت شرط لازم برای عقلانیت است ولی کافی نیست. چون حوزۀ اجرا متفاوت است. حکمی که حاکم بیان می کند مانند چیزیست که عقل بیان می کند. 🔸حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در پایان گفت: امروزه نیازمند قواعد احکام حکومتی هستیم که باید در امتداد کار شهید صدر صورت گیرد. http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️امام خامنه ای : شاکله ریزی و تدوام حرکت هر تمدنی بستگی به کم و کیف نیروی انسانی اش دارد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN