6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ آنها مسئول امنیت اسرائیلاند
🎥 مرحوم آیتالله محمد مهدی الخرسان الموسوی در سال ۲۰۰۳ در گفتگو با الجزیره، اهداف آمریکا از حمله و اشغال عراق را برشمرده بود
#خط_تبیین
@Tanbiholomah
❇️ سخنان اخیر استاد علوی بروجردی؛ اشکالی مبنایی و اشکالی بنایی
🖋میر نواب حسینی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 ابتدا به زعیم عالیقدر شیعه، مرجع الانام و نائب الامام حضرت آیتالله العظمی حاج آقا حسین بروجردی رضوان الله تعالی علیه ادای احترام میکنم.
🔸 بر اساس ارادت قلبی به آن زعیم عالیقدر، به نواده دختری ایشان استاد بزرگوار حاج سید محمدجواد علوی بروجردی نیز عرض سلام و احترام دارم؛ چرا که «المرء یحفظ في ولده».
🔸 هرچند حقیر هیچگاه شاگرد ایشان نبودهام؛ اما از باب مباحثه طلبگی و با احترام؛ یک اشکال مبنایی و یک اشکال بنایی را نسبت به سخنانشان عرضه میدارم:
♨️ استاد علوی بروجردی گفتهاند: «مبارزه با بهاییت، مبارزه فرهنگی است.»
🔹 ظاهر کلام این است که پذیرفتهاند «مبارزه با بهاییت» ضرورت دارد و بر همین مبنی، «روش مبارزه فرهنگی» را پیشنهاد نمودهاند.
1⃣ اشکال مبنایی این است که:
❓دلیل شما برای «ضرورت مبارزه با بهاییت» چیست؟ آیا امروز باید با بهاییت مبارزه کرد؟!
در زمان طاغوت که بهاییها بر شئون مختلف مملکت چنبره زده بودند؛ شاید مبارزه با آنها مسأله مهمی بود؛ اما امروز چنین مبارزهای یا مسأله نیست و یا اهمیت بسیار کمی دارد. زیرا به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، دست فرقه ضاله بهاییت از این مرز پرگهر کوتاه شد و با نظام سلطنتی به زباله دان تاریخ رفت.
لذا امروز مسأله شماره یک مردم و نظام، مبارزه با بهاییت نیست. مسأله امروز مردم و نظام، «مبارزه با تورم و گرانی» است؛ «مشکل اقتصاد» است.
🔺 امروز هرکسی که در ایران زندگی میکند، مسلمان باشد یا غیرمسلمان، با «کاهش ارزش پول» به او ظلم میشود!
🔺 کاهش ارزش پولی که یکی از علتهایش «خلق پول بی ضابطه توسط برخی بانکها» است که فراتر از مجوزهای بانک مرکزی اعتبارات خلق میکنند و متأسفانه فراتر از مجوزها به شرکتهای زیر مجموعه خود تسهیلات میدهند!
‼️ در چنین شرایطی، استاد علوی بروجردی از ظلمی نامعلوم به برخی از افراد یک فرقه منحرف صحبت میکنند.
بنده نمیدانم این ظلمها اتفاق افتاده است یا نه؟ ولی هر ظلمی در هرجا به هرکسی را محکوم میکنم.
❗️لکن به گونهای نشود که ظلم قطعی صورت گرفته به ۸۰ میلیون ایرانی با هر فکر و عقیدهای (یعنی مسأله اقتصاد و تورم ناشی از خلق پول بی ضابطه) فراموش شود.
✅ توقع مردم از امثال ایشان ورود در مسأله اقتصاد و ارائه راهکار و مجاهدت برای پیادهسازی نظام اقتصادی اسلام است.
متأسفانه ایشان برخلاف جمع کثیری از فقها، قائلند: «اسلام نظام اقتصادی ندارد!» و در مصاحبهای بیان کردند که اسلام فقط احکام اقتصادی دارد.
🔺 اختلاف نظر علمی مشکلی ندارد؛ اما ایشان که به احکام اقتصادی اسلام قائل هستند؛ کاش در آغاز درس خود، بیان میکردند که آیا «خلق پول فراقانونی و اعطای تسهیلات به شرکتهای زیرمجموعه» مصداق «ظلم به عموم مردم» یا «خیانت در امانت» یا «افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام معیشت مردم» یا «اتلاف اموال عموم مردم» یا هر عنوان حرام ظالمانه دیگری هست یا خیر؟
🔺 ایشان قطعا احکام جزاء و حدود و تعزیرات اسلام را قبول دارند. ای کاش حکم اسلام برای مجازات آن مدیرعامل متخلف بانک را بیان میکردند که این چنین به آحاد مردم ظلم میکند و پیگیر اجرای آن میشدند!
🔺 امروز اگر کسی دچار ضعف اعتقادی شود یا به فلان فرقه منحرف گرایش پیدا کند؛ علتش «قوت تبلیغات روشنفکرنمایانه» آنها نیست بلکه «قدرت ظالمان در تضییع حقوق عموم مردم» و «ضعف امثال استاد بزرگوار در مبارزه با آنها» و العیاذ بالله، ایجاد شبهه ناکارآمدی شریعت مقدسه است.
♨️ بنابراین: مبنای کلام ایشان یعنی «ضرورت مبارزه با بهاییت» دچار اشکال اساسی است.
2⃣ و اما اشکال بنایی این است:
⁉️ سلمنا که «مبارزه با بهاییت ضرورت دارد»؛ چرا خودتان مبارزه فرهنگی با بهاییت را آغاز نمیکنید؟
قبل از نوشتن این سطور به پایگاه اینترنتی دفتر ایشان مراجعه کردم. اما متاسفانه در موضوع «نقد فرقه ضاله بهاییت» به تألیف یا تدریسی از ایشان دست نیافتم.
❗️با کمال احترام، ابتدا این آیه را برای تذکر به خودم و ایشان میخوانم که:
«أ تأمرون الناس بالبر و تنسون أنفسکم؟!...» (بقره/۴۴)
🔹 و سپس به ایشان پیشنهاد میدهم که:
یا مثل مرحوم امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه در مبارزهی فرهنگی با «کتاب اسرار هزار ساله» عمل نمایید و مدتی درس را تعطیل کنید و «کشف الاسرار» بنویسید.
🔸 یا حداقل درس «نقد بهاییت» را به روشی که صحیح میدانید برای عموم مردم بیان کنید.
هرکدام از این روشها را در «نقد وهابیت» نیز میتوانید ادامه دهید.
والسلام علی من اتبع الهدی
و العاقبة للمتقین
#علوی_بروجردی
#بهائیت
@Tanbiholomah
⛔️ بهائی، شهروند نیست
📝 خطای آشکار آقای علوی بروجردی در شناخت بهائیت
🖋 علی اشراقی
🔹 جناب آقای علوی بروجردی، در درس خارج ۵ مهرماه، با استناد به روش حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در برابر ابن ملجم، برای سومین بار به «ضرورت مراعات حقوق شهروندی بهائیت» تذکر داد.
🔸پیرامون بیانات ایشان نکاتی هست که تقدیم میشود:
1⃣اول: مهمترین چالشی که در این سخنان وجود دارد، فقدان شناخت صحیح از فرقه «بهائیت» است. چنانچه این شناخت، از منابع تئوریک و نظری (چه کتابهای خود بهائیت و چه کتابهای ناقد بهائیت) فراتر رود و در منابعی سیر کند که، زندگی روزمره بهائیان را به تصویر کشیده است، شناخت کاملتری از وضعیت این فرقه در اختیار خواهد گذاشت. علیالخصوص بهائیانی که توبه کرده و از این آیین به در آمده و مسلمان شده اند، اطلاعات واقعیِ حقیقی در اختیار خواهند گذارد. به عنوان نمونه میتوان به کتاب «سایه شوم بهائیت» نوشته: مهناز رئوفی، مراجعه کرد که پیشتر بهائی بوده و سپس مستبصر شده و مسلمان گردید. در این کتاب، ساختار تشکیلاتی بهائیان داخل ایران و سیستم اطلاع رسانیِ (بخوانید جاسوسی ایشان برای اسرائیل) گسترده و شبکه وسیع جاسوسی در خانواده های بهائی، به خوبی توضیح داده شده است. با مطالعه این منابع، به خوبی میتوان به معنای «جاسوس بودن» بهائیان منتقل گردید و به عمق و گستره آن راه یافت. و ساده انگارانه و سطحی نگرانه، با موضوع جاسوسی آنها برای اسرائیل برخورد نکرد. و اینگونه نپنداشت که، وقتی سخن از جاسوسی شخص بهائی میرود، شبیه همان جاسوسی سیستم های امنیتی است، نه اینگونه نیست، بلکه جاسوسی بهائی، خانوادگی، شبکه ای و به صورت اعتقادی است.
2⃣دوم: آیا چنین فرقهای با چنین ماهیتی میتواند برخوردار از «حق شهروندی» باشد؟ پاسخ به این پرسش را از جوابیه آقای عبدالله شهبازی (تاریخ پژوه و یهودشناس معاصر) نقل میکنیم:
«آقای کدیور به این پرسش توجه فرمایند: آیا بهائی میتواند بدون عضویت در تشکیلات بیتالعدل حیفا بهائی باشد؟ و در صورتی که فرد بهائی بهرهمندی خود از حقوق شهروندی ایران را منوط به رسمیت شناختن تشکیلات حیفا کند وظیفه دولت چیست؟ شاید آقای کدیور مطلع نیستند که از منظر بهائیان دستورات بیتالعدل فراتر از قوانین جاری دولت متبوع است. برای حل این تناقض چه باید کرد؟ آیا پذیرش «دولت در دولت» با حق حاکمیت ملی در تعارض نیست؟
آیا بهائیان میپذیرند که مانند سایر اقلیتهای رسمی یا غیررسمی شهروند ایران، مثلاً کلیمیان یا منداییها (صائبین)، فقط در امور دینی از نهادهای دینی خود تبعیت کنند و در امور سیاسی تابع مرکزیت بیتالعدل حیفا نباشند؟ آیا بهائیان ایران میپذیرند نهادی رسمی و قانونی و مستقل، بدون ارتباط با بیتالعدل حیفا، برای تمشیت امور دینی خود در ایران ایجاد کنند و در امور دینی و صنفی خود به آن رجوع کنند؟ پاسخ منفی است زیرا بهائی بدون عضویت در سازمان جهانی بهائی به مرکزیت بیتالعدل حیفا وجود خارجی ندارد. یعنی ما با شهروندان منفرد بهائی مواجه نیستیم.
آیا این سازمان متمرکز فراملی و تبعیت اکید اعضا از مرکزیت حیفا، بهائیت را در جایگاه «کالت»، نه دین، قرار نمیدهد؛ پدیدهای که در جوامع غربی نیز خطرناک تلقی میشود، برای آن محدودیت قائلاند و از طریق دستگاه امنیتی بر آن نظارت اکید دارند؟»
https://www.shahbazi.org/pages/library.htm
(بحث آزاد در پیرامون بهائیت)
3⃣سوم: در قانون اساسی، ذیل فصل «حقوق ملت» در اصل بیستم چنین آمده است: «همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بارعایت موازین اسلام برخوردارند.»
با نظر به آنچه که پیشتر درباره وضعیت این فرقه و اعضاء آن گفته شد، مشخص میشود که، آنها موضوعاً از این اصل بیرون هستند. چرا که آنها با وجود استقرار در جغرافیای ایران، داخل در عنوان «ملت ایران» نیستند و نمیتوانند مانند سایر افراد از حقوق یکسان و تحت حمایت قانون برخوردار شوند.
با وجود اینکه، بهائیت در ایران، عاملیت رژیم غاصب اسرائیلی را برعهده دارد و از این جهت، باید با هر بهائی مانند یک اسرائیلی رفتار نمود، اما نظام اسلامی رأفت داشته و آنها را حبس یا اخراج نمیکند. لیکن، بیعقلی تمام است که، آنها را در کنار پیروان ادیان الهی و سایر مردم، برخوردار از حقوق شهروندی دانست.
#علوی_بروجردی
#بهائیت
@Tanbiholomah
❇️۹ بند اساسی از بیانات امامخامنهای
🖋 صادقی
۱. امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) دربارهی پیغمبر میفرماید: طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ قَد اَحکَمَ مَراهِمَهُ وَ اَحمىٰ مَواسِمَه؛ (نهجالبلاغه، خطبهی ۱۰۸). این پزشکِ ماهر حاذق، هم مرهمها را فراهم کرده ــ آن دارویی که روی زخم میگذارند که زخم بهبود پیدا کند ــ هم وسیلهی داغ کردن را؛ که در گذشته وقتی یک زخمی به وسیلهی مرهم خوب نمیشد، آن را داغ میکردند خوب میشد. هر دو را دارد: هم مرهم را، هم وسیلهی داغ کردن را؛ اینها را در قرآن به بشریّت عرضه کرده
۲. «یا اَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا استَجیبوا لِلّٰهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم»؛ حیات را پیغمبر به شما میدهد. این حیات، آن حیات نیست؛ این حیاتی است که هم سعادت دنیا را تأمین میکند، هم دل شما را آباد میکند، هم روح شما را روشن میکند، هم زندگی شما را زندگی شیرینی قرار میدهد، هم ادامه دارد. این حیات تمامشدنی نیست، آسیبپذیر نیست، ابدی است. این حیاتی که اسلام و دین و پیامبر به بشریّت میبخشد، اهمّیّتش هزاران برابر بیشتر از آن حیاتی است که فرض کنید ما را از زیر آوار بیرون کشیدند یا از غرق نجاتمان دادند. حقّ پیغمبر بر گردن بشریّت اینها است. این، حقّ پیغمبر است. ما در مقابل پیغمبر مدیونیم
۳. اگر میخواهیم حقّ پیامبر را، این حقّ عظیم پیغمبر را جبران کنیم، راهش این است: جاهِدوا فِی اللَهِ حَقَّ جِهادِه؛ جهاد کامل. معنای جهاد صرفاً شمشیر و آرپیجی و مانند اینها نیست؛ جهاد در همهی میدانها: جهاد در میدان علم، جهاد در میدان سیاست، جهاد در میدان معرفت، جهاد در میدان اخلاق، که ما خیلی به آن احتیاج داریم.
۴. اشارهی من در این قضیّه، اصلاً به آن انسان نادان و جاهلی که این کار را میکند نیست؛ او برای اینکه مقاصد عناصر پشت صحنه را تأمین بکند، خودش را محکوم میکند به شدیدترین مجازاتها، به اعدام؛ من کاری به او ندارم؛ بحث سر آن عناصر پشت صحنه است؛ آنهایی که طرّاحان اینجور جنایتها و اینجور کارهای نفرتانگیز هستند. اینها خیال میکنند با اینجور حرکات میتوانند قرآن را تضعیف کنند؛ اشتباه میکنند
۵. دشمنان اتّحاد مسلمین آن کسانی هستند که اگر کشورهای اسلامی و دولتهای اسلامی با هم متحّد بشوند، آنها ضرر میبینند، نمیتوانند دستاندازی کنند، دستدرازی کنند، غارتگری کنند، مشکل پیدا میکنند؛ اگر کشورهای همین منطقه با هم متّحد باشند، کدام قدرت بینالمللی است که دیگر نمیتواند زورگویی بکند، نمیتواند دزدی بکند، نمیتواند در امور داخلی و خارجی کشورها دخالت بکند؟ آن قدرت کیست؟ آمریکا؛ معلوم است دیگر.
۶. اگر کشورهایی مثل ایران، مثل عراق، مثل سوریه، مثل لبنان، مثل کشورهای حاشیهی خلیج فارس، مثل عربستان، مثل مصر، مثل اردن، یک خطّ مشی واحدی را در مسائل اساسی و کلّی خودشان اتّخاذ کنند، قدرتهای زورگو نمیتوانند در امور داخلی اینها یا در سیاست خارجی اینها دخالت کنند ... مطمئنّاً هیچ کشوری مایل نیست که یک قدرت خارجی در مسائل او، در سیاست او، در خطّ مشی او امر و نهی کند و دخالت کند؛ معلوم است، امّا ناچار تن میدهند. چرا؟ چون تنهایند. اگر چنانچه دست در دست یکدیگر باشند، دولتها پشت به پشت یکدیگر بدهند، با هم باشند و همراه باشند، میتوانند در مقابل دخالت و فضولی و دستدرازی قدرتهایی مثل آمریکا ممانعت کنند، مانع ایجاد کنند؛ میشود.
۷. بعونالله این «قُل موتوا بِغَیظِکُم» در مورد رژیم صهیونیستی در حال تحقّق است. خب پس مسئلهی وحدت اینجا هم تأثیر مهم میگذارد.
۸. فلسطین امروز، مسئلهی اوّل دنیای اسلام است. البتّه چند دهه است، مال خصوص امروز نیست؛ چند ده سال است که مسئلهی فلسطین، به معنای واقعی کلمه، مسئلهی اوّل دنیای اسلام است.
۹. نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولتهایی که قمار عادّیسازی [روابط] با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق و شیوهی کار قرار میدهند، دارند اشتباه میکنند، ضرر خواهند کرد؛ باخت منتظر اینها است.
https://eitaa.com/Tanbiholomah
AudioCutter_AudioCutter_فقه 8 مهر 1402.mp3
1.77M
❇️ تصلب رهبری نسبت به شرع
📝 نظر رهبر معظم انقلاب در اعمال مصلحت
🎙 آیت الله آملی لاریجانی
♨️ مصلحتی که با آن بشود حکم اولی شرع را موقتا تعطیل کرد مصلحت ضروری است؛ نه صرف مصلحت راجحه.
#فقاهت
#رهبری
#مصلحت
@Tanbiholomah
🚫شریعت؛ خط قرمز جمهوری اسلامی!
🖋حمزه شیخ تبار
🔹آیتالله لاریجانی، چندی پیش، در تبیین ماجرای اسناد غیر رسمی، مطالبی را درآغاز درس خارج خود بیان فرمودند. ورود به موضوع اصلی سخن ایشان و قضاوت بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت در این باره، در حوزه تخصص و نیز انگیزه نویسنده این سطور نیست اما فارغ از این موضوع، مجموعه سخنان ایشان، نکاتی در بر داشت که مرور و دقت در آن، لازم و مفید است:
🔸الف- اقدام شخص رییس مجمع تشیخص مصلحت نظام، به عنوان مسوول یکی از بالادستی ترین نهادهای تصمیم ساز در نظام، برای تبیین فرآیند طی شده در موضوعی که به چالش رسانه ای تبدیل شده است، به خودی خود، در خور تقدیر و بسیار ارزشمند است. اگر این سنت، در بین مسوولین جمهوری اسلامی پابگیرد که غبارهای رسانه ای در موضوعات مختلف، که گاه اذهان مردم وحتی نخبگان را درگیر می کند، برطرف کنند خود آغازی مبارک برای پدیده شفافیت خواهد بود.
🔸ب-متاسفانه گاه در فضای عمومی و حتی نخبگانی، این ذهنیت احساس می شود که مجمع تشخیص، چیزی شبیه به یک گعده پیش کسوت های سیاسی است که با یک قیام و قعود ساده، به تصمیم های بزرگ و حساس می رسند. ایشان، با ابطال این تصور، به طور مستدل و بسیار منطقی، فرآیند تصمیم سازی در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تبیین نمودند؛ انتخاب سوژه ها از بین مسائل مورد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان، بررسی ابتدایی موضوع در کمیته های دبیرخانه با حضور نخبگان مرتبط با موضوع، ارجاع پرونده به کمیسیون تخصصی مربوط و سپس طرح در صحن علنی، فرآیندی است که زمان بر است بنابرین انتظار رسیدگی و نتیجه دهی ضربتی در یک موضوع از مجمع تشخیص، انتظاری بی جاست.
🔸ج- می توان گفت بیت الغزل و نقطه اوج سخنان آیت الله آملی، حساسیت فوق العاده رهبر معظم انقلاب، بر موازین فقهی و حفظ کیان شریعت است. ایشان تاکید کردند که از نظر معظم له، مصلحتی میتواند مجوز عبور از خط قرمزهای اولیه شرعی و تمسک به عناوین ثانویه باشد که الزامی، ضروری و نیز بسیار روشن باشد. به عبارت دیگر، مصالحی که صرفا دارای مزیت و رجحان باشند برای عبور از احکام اولیه به ثانویه کافی نیستند. این درست نقطه مقابل تصوری است که از سوی عدهای در مورد مصلحت اندیشی نظام به جامعه القا می شود. از یک سو، عده ای با نگاهی تساهل گرایانه تصور می کنند مصلحت در حوزه اختیارات ولی فقیه، ابزاری مناسب و دم دستی است که می تواند هر حرامی را حلال کند و از سوی دیگر، عده ای، همیشه این طعنه را روانه پیکره نظام می کنند که مصلحت در دستان ولی فقیه، بهانه ای است برای عقب نشینی از مرزهای شرعی اولیه که از قضا، رهبری نظام به این عقب نشینی تن داده است. حال آن که با این تبیین و به خصوص با شاهدمثالی که ایشان از تذکر رهبری، بیان کردند کاملا روشن می شود که رهبری نظام، فرآیند تشخیص مصلحت را به گونه ای تنظیم فرموده اند که بر دامن کیان فقه شیعه، گردی ننشیند و جز در موارد ضروری و نیز روشن، به احکام ثانویه تمسک نگردد و بدین گونه، اسلامیت نظام تضمین گردد. در شرایطی که در بسیاری از محافل تصمیم سازی مانند مجلس، رای اکثریت مطلق و یا حتی گاهی اکثریت نسبی برای تصویب امور کافی است، رهبری تاکید کرده اند که فرآیند رسیدن به مصلحت در مجمع باید بعد از کسب اکثریت فوق مطلق یعنی سه پنجم آراء، آن هم آراء کل اعضا و نه فقط حاضرین، قابل تحقق است و تاکید کرده اند که به این سادگی نمی توان از احکام شرعی عبور کرد!جالب است بدانیم که چنین مصلحتی حتی از سوی کسانی که نظریه ولایت مطلقه فقیه را قبول ندارند و ولایت را در محدوده خاصی می پذیرند نیز مورد قبول است چرا که از مصادیق تزاحم است. این همه، نشان دهنده تصلب و پافشاری آگاهانه رهبری نظام، بر کیان فقاهت و اسلامیت نظام است.
#فقاهت
#رهبری
#مصلحت
https://eitaa.com/Tanbiholomah
⁉️ مؤسسه یا درس آزاد مسأله این است
🖋 مرتضی صادقی
🔹 در جلسه اخیر نشست دوره ای اساتید از رشد موسسات سطوح عالی حوزه گلایه های جدی مطرح شد و بازگشت به مدل قبلی دروس سطح عالی (گسترش دروس آزاد) ضروری قلمداد شد. به نظر میرسد در این زمینه توجه به چند نکته لازم است:
1⃣ برای تصمیم گیری در چنین اموری باید جهات مختلف و مصالح و مفاسد گوناگون را در نظر گرفت و در مقام ترجیح، اهمیت ها را لحاظ کرد و به همین جهت فوایدی که در مؤسسات قابل تحقق هستند و در دروس آزاد به سختی محقق میشوند (از قبیل نظم در درس و بحث و فعالیت های علمی پیرامونی، نظارت و تربیت و تهذیب، ساماندهی فعالیت های فرهنگی و تبلیغی، بهره گیری از اساتید مشاوره و کارگاه های علمی،حمایتهای مالی و هواداری نسبت به شئون مختلف زندگی طلاب و...) هم باید مورد توجه قرار بگیرند.
2⃣ باید مواردی که به عنوان فواید دروس آزاد و مشکلات مؤسسات ذکر میشود در یک فضای منطقی و با توجه به واقعیات و تجربه ها مورد نقد و بررسی قرار بگیرند. از جمله اینکه گفته میشود فایده رویه سابق در دروس آزاد باز بودن فضای تدریس برای فضلای صالح بوده است و این مهم با رشد مؤسسات به مخاطره افتاده است. در حالی که آنچه ما از زمان رونق دروس آزاد به خاطر داریم و مقایسه آن با تجربه ای که در مؤسسات میبینیم این ادعا را تایید نمیکند. زیرا در گذشته ورود به عرصه تدریس در سطوح عالی برای یک فاضل جوان که قابلیت علمی هم داشت کار راحتی نبود. گرفتن اتاق در مدارسی که دروس آزاد در آنها برگزار میشد و راضی کردن مسؤولین آن مدارس و جا به جا شدن یک استاد جوان با اساتید قدیمی که بعضا اقبال چندانی هم به درس آنان نبود به این راحتی ها اتفاق نمی افتاد و از این جهت به نظر میرسد با رشد مؤسسات فضای تدریس برای فضلای صالح بازتر شده، خصوصا با توجه به اینکه بعضی مدیران مؤسسات بدون ملاحظه های غیر علمی که بعضا در تخصیص کلاس در مدارس آزاد وجود داشت خودشان به غرض پیدا کردن اساتید قابل، فضلای جوان و توانمند دروس خارج را رصد میکنند و از آنها دعوت به عمل می آورند.
مسأله دیگری که تایید میکند رشد مؤسسات فضای تدریس را بازتر کرده این است که در سبک قدیم اساتیدی که در مدارس مشهور به تدریس مشغول بودند با تعداد بالای شاگردان تدریس میکردند و دروس سطح خیلی اوقات با تعداد چند ده نفری و گاها چند صد نفری برگزار میشد در حالی که در مؤسسات کلاسها معمولا با تعداد کمتر برگزار میشود و در کنار استاد اصلی معمولا استاد راهنما هم وجود دارد و لذا از حیث کمّی تعداد بیشتری از فضلای حوزه وارد عرصه تدریس میشوند.
3⃣ این تصور که در همه مؤسسات آزادی عمل در انتخاب اساتید وجود ندارد درست نیست. زیرا در موارد متعددی اصل دعوت اساتید بر اساس تحقیق و خواست خود طلبه ها و رایزنی با آنان انجام میگیرد و لذا بسیاری از اساتید که به صورت آزاد درس داشته اند در مؤسسات هم دعوت شده و مشغول تدریس هستند.
4⃣ با توجه به دغدغه ای که این روزها از زبان برخی از بزرگان اعضای نشست مطرح میشود مبنی بر اینکه هر کس بخواهد بتواند تدریس کند و به تعبیر برخی نیاز به سر خم کردن نداشته باشد، خوب است مسؤولین نشست اساتید راجع به نحوه پذیرش اساتید در نشست و همچنین فرایند شروع پرداخت به اساتید گزارش بدهند تا بببنیم آیا ساز و کار آنان جذب همه اساتید(لا اقل آنهایی که حکم رسمی تدریس سطوح عالی دارند) بدون شرط و شروط دیگر است یا اینکه خودشان نیز به گونه ای دیگر عمل میکنند.
⬅️ در پایان بر این مسأله تأکید میکنم که منظور از این نوشته تأیید مطلق مؤسسات و یا رد مطلق روش آزاد نبود و صرفا اصرار بر نگاه واقع بینانه و پرهیز از قضاوتهای ناقص مد نظر قرار داشت.
#نشست_اساتید
#دروس_آزاد
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(قدس الله نفسه الزکیه):
🔹 ما اگر دستمان برسد تا آخرشان را قطع میکنیم! بر مردم ایران واجب است اسرائیل را از بین ببرند!
https://eitaa.com/Tanbiholomah
💢آقایان نشست دورهای اساتید تغییر را از خود شروع کنید💢
📝مطالباتی از اعضاء نشست اساتيد
🔹با توجه به مطالب و دغدغههایی که در جلسه اخیر نشست دورهای اساتید و یا در حاشیه آن توسط برخی بزرگان و دست اندرکاران نشست مطرح شد (احترام به نظر بزرگان حوزه و احترام به آزادی و حریت اساتید سطوح عالی)، از ایشان مطالبه میکنیم تغییر را از خود شروع کنند تا مصداق کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم باشند:
⬅️به نظر مراجع احترام بگذارید.
با توجه به اینکه برخی از بزرگان نشست دورهای سخنانی درباره بهائیت مطرح کردهاند که خلاف نظر مراجع معظم است تا جایی که بعض از مراجع را وادار به واکنش کرده، نسبت به این مسئله اعلام موضع صریح داشته باشید.
⬅️به حریّت اساتید احترام بگذارید.
با توجه به اینکه مبلغی با واسطهگری نشست اساتید توسط مراجع و بزرگان به اساتید سطوح عالی پرداخت میشود، پیششرط طی کردن فرایند پذیرش و عضویت در ساختار نشست اساتید و شرکت در جلسات آن را برای پرداخت این مبالغ بردارید تا اساتید سطوح عالی با حریّت بتوانند مشغول تدریس باشند و از این پرداختیها بهره مند شوند.
#نشست_اساتید
#دروس_آزاد
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️ تعلل در همراهی با حماسه!
🖋 حسین محمودزاده
🔸 عملیات غرورآمیز طوفان الاقصی که از صبح شنبه در فلسطین اشغالی شاهد آن هستیم، طبق تمام معیارها و به اعتراف کارشناسان و راهبرداندیشان دوست و دشمن، پدیدهای بیسابقه در تاریخ مقاومت امت اسلامی در مقابل رژیم سرطانی صهیونیستی به شمار میرود.
فارغ از آنچه در آینده پیش خواهد آمد، تا همینجای کار و این مرحله از تحولات میدانی، در موازنهی قدرت منطقهای اتفاق شگفتی رخ داده است. ملتهای مسلمان و آزادیخواهان جهان، پیام این اتفاق بزرگ را دریافت کرده و روحیهای جدید از حماسهانگیزی مجاهدان فلسطینی یافتهاند و بیاختیار به خوشحالی در کوی و برزن میپردازند.
‼️ اما برخی به اصطلاح مدعیان تحلیل، زبان در کام سکوت و قلم در نیام احتیاط کشیدهاند. شاید به این دلیل که منتظر واکنش وحشیانهی اسرائیل هستند تا به خیال خود پس از آن واکنش سبعانه و کشتار ملت بیدفاع و مظلوم غزه، بتوانند مجاهدان راه خدا را به خاطر اقدام پیشدستانه در دفاع از حیثیت و شرف و سرزمین خود، سرزنش کنند!!
✅ قرآن کریم این منافقان را چه زیبا توصیف میکند:
ٱلَّذِينَ قَالُواْ لِإِخوَٰنِهِمۡ وَ قَعَدُواْ لَوۡ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُواْ ۗ قُلۡ فَٱدۡرَءُواْ عَنۡ أَنفُسِكُمُ ٱلمَوۡتَ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ (آلعمران ۱۶۸)
همان كسانى كه از جنگ كناره گرفتند، و در خانه هاى خود نشستند، و دربارۀ برادرانشان گفتند: اگر از ما فرمان مى بردند كشته نمى شدند بگو: [چنانچه اختيار مرگ در دست شماست] پس مرگ را از خود دفع كنيد، اگر راستگوييد.
✅ آری، ما امروز به حماسهی مجاهدان و انتقامِ ذرهای از خون دل و اشک ناشی از سالها ظلم و ستم اسرائیل خوشحالیم، و در صورتی که سگ هار صهیونیستی فردا زوزهای هم بکشد و واکنشی داشته باشد، از شادی امروز خود پشیمان نمیشویم، چرا که از قرآن کریم چنین خواندهایم: إِن يَمسَسكُمۡ قَرۡحٌ فَقَدۡ مَسَّ ٱلقَوۡمَ قَرۡحٌ مِّثلُهُۥ ۚ وَ تِلكَ ٱلأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَينَ ٱلنَّاسِ وَ لِيَعلَمَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ يَتَّخِذَ مِنكُمۡ شُهَدَآءَ ۗ وَ ٱللَّهُ لَا يُحِبُّ ٱلظَّالِمِينَ. (آلعمران ۱۴۰)
اگر [در جنگ احد] به شما آسیب و جراحتی رسید، آن گروه را نیز [در جنگ بدر] آسیب و جراحتی مانند آن رسید. و ما این روزها [یِ پیروزی و ناکامی] را [به عنوان امتحان] در میان مردم می گردانیم [تا عبرت گیرند] و خدا کسانی را که [از روی حقیقت و خلوص] ایمان آورده اند، مشخص کند و از میان شما گواهانی بگیرد؛ و خدا ستمکاران را دوست ندارد.
#خط_تبیین
#طوفان_الاقصی
@Tanbiholomah
❇️ متن منتشرشده استاد جعفرزاده در توضیح محتوای اعتراضات ایشان به نشست اساتید و استاد علوی بروجردی
(بدون دخل و تصرف)
📝 بخش نخست
بسم الله الرحمن الرحیم
اینجانب حسن جعفرزاده
مطالبی را در جلسه نشست اساتید بعد از صحبت حضرت آیت الله علوی بروجردی بیان داشتم که برای جلو گیری از سوئ برداشت دوستان مضمون مطالب گفته شده را عرض میکنم:
1⃣ بعداز صحبت ایشان بنده عرض کردم این صحیح نیست که دو سال همه اساتید را جمع میکنید و حرفهای تکراری گفته میشود. اگر میخواهیم نتیجه ای از این جلسات حاصل شود باید از دو طرف دعوت شده و میزگرد برگذار شود. هر دو طرف حرف خودشان را بزنند نه اینکه ۵ سخنران دعوت کنید و هر ۵ نفر از یک طیف باشند؛ این مشکل را حل نمیکند.
2⃣ آیت الله بروجردی فرمودند آخوند صاحب مکتب هست و مرحوم شهید صدر در این حدنیستند و صاحب مکتب نیستند؛
بنده متوجه نمیشوم که شهید صدر صاحب مکتب نیست. به چه معناست شما یکطرفه در مورد مرحوم شهید نظر میدهیداز اساتیدی که چند بار کتابهای شهید راتدریس کردند دعوت کنید تا در مورد مکتب شهید و ویژگیهای کتاب ایشان صحبت کنند
📌 ادامه متن در فرسته بعد👇
#علوی_بروجردی
#نشست_اساتید
@Tanbiholomah