eitaa logo
تنبیه الأمة
2.4هزار دنبال‌کننده
170 عکس
72 ویدیو
19 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @MohamadMahdi63
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ ذائقه‌سازی مذهبی برای کودکان و نوجوانان با موسیقی‌! 🖋 محسن عباسی ولدی ⁉️ آیا انتشار پشت سر هم سرودهای کودکانه و نوجوانانه که: 🔻موضوع مذهبی دارد، 🔻موسیقی در آنها پررنگ است، 🔻شباهت‌هایی به موسیقی غربی دارد، در این نسل نسبت به محصولات مذهبی مؤثر نیست؟ ❓آیا به خطر ذائقه فکر کرده‌اید؟ ⁉️ آیا نمی‌شود موسیقی را در این آثار، کمرنگ و حتی گاهی بی‌رنگ کرد؟ @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انا لله وانا اليه راجعون مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا شهادت رئیس جمهور مردمی و مکتبی حجه الاسلام والمسلمین حاج سید ابراهیم رئیسی، امام جمعه محبوب شهر تبریز حجةالاسلام و المسلمین حاج سید محمد علی آل هاشم، وزیر امور خارجه مجاهد و انقلابی دکتر امیر عبداللهیان، استاندار جهادی و کوشای آذربایجان شرقی دکتر مالک رحمتی و سایر همراهان ایشان را به محضر مولایمان حضرت حجت ارواحنافداه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع بزرگوار تشیع، ملت عزیز و شهید پرور ایران تسلیت عرض می نماییم. بی شک شهادت اجر شیرین معامله مردانی است که نقد عمر خود را در بازار عشق به محضر جانان سپرده و خشنودی پروردگارشان را پسندیدند. حوزه های علمیه به شهادت فرزندان خود می بالد و خدمت خالصانه و مجاهدانه آنها در مسیر اعتلای سرزمین اسلامی ایران را افتخاری بزرگ می‌شمارد. از محضر امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحية و الثناء خاضعانه مي طلبیم که خادم خود را در آغوش عطوفت و مهر بی کرانش پذیرایی کند و او را مهمان آرامش بی نهایتش نماید. @Tanbiholomah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💗 ایران، ایرانِ امام رضا علیه‌السلام است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از محسن قنبریان
🔹 مردان جمهوری اسلامی! بقعه ای که شفاء می دهد، امامزاده اش قلابی نیست! دستگاه حکومتی که هربار یکی از رجالش از دست می رود، فضایلشان بیشتر هویدا میشود، فاسد نیست. در قرآن، حکومت مردمیِ اسلامی، "حسنه دنیا" است (۴۱نحل) جمهوری اسلامی، حرم است؛ هنوز راه "شهادت" و "خدمت" درش باز است و اهلش را حاجت می دهد. "شجره طیبه" است، "اُجتُثَّت مِن فُوقِ الاَرض" نیست. "تُوتِی اُکُلها کُلِّ حِین" است[۲۴ تا ۲۷ ابراهیم]؛ چند کرم و لانه موریانه، میوه اش را تلخ نکرده است. همین سالها چند دزدِ دین باز در کسوت مناصب را با سلیمانی، زاهدی، رئیسی، عبداللهیان، آل هاشم و... مقایسه کنید؛ کدامیک رجال جمهوری اسلامی اند؟! فکر می کردی بعد سلیمانی دیگر طلای ناب در این دستگاه پیدا نشود؟! معدن طلا، طلا می دهد؛ اندازه و عیارش فرق می کند. پ.ن: ممنون که امام رضا(ع) را برای مردم ایران گذاشتی! بعضی نگران بودند دین باز باشی و گفتند امام رضا(ع) را خرج دنیایت می کنی! امام رضا(ع) روز تولدش خوب ازت دفاع کرد؛ رضوان الله علیک! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا 🖌 محمد مهدی عظیمی 1⃣ مدتی بود که تولیت آستان قدس شده بود. در حرم بی تکلف و در بین مردم داشت زیارت می کرد. جلو رفتم و چند نقد که در مورد مدیریت آستان قدس داشتم را گفتم. دقیق به سخنانم گوش کرد و در آخر نکاتی گفت و وعده رسیدگی به برخی از موارد را داد و گفت: دندان روی جگر بگذارید ان شاء الله اصلاح می شود. مدتی نگذشت که دیدم آن مورد اصلاح شده است. 2⃣ بار دیگر در بالاسر نشسته بودم. نوجوانی 13.14ساله به من گفت آقای رییسی تولیت آستان ایشان هستند؟ نگاهی انداختم دیدم خودش است. گفت چند انتقاد در مورد برخی رویه ها در حرم دارم می شود شما به گوششان برسانید؟ گفتم چرا خودت نمی گویی؟ به فکر فرو رفت. گفتم برو خودت بگو مشکلی نیست. رفت... پس از چند دقیقه برگشت. پرسیدم چه شد؟ راضی بود. گفت حرفهایم را شنید و بابت نکاتی که گفتم از من قدردانی نمود... 3⃣ ایام انتخابات ریاست جمهوری بود. برای کاری به کلید سازی محل رفته بودم. می گفت به رییسی رای میدهم چون وقتی در قوه قضاییه مسئول بود یکبار مشکلی قضایی پیدا کردم و قاضی در حقم اجحاف کرد. اتفاقا در جمکران آقای رییسی را دیدم و از قاضی گلایه کردم. از من مستندات را خواست. بعدا که مستندات را برایش فرستادم حقم را ستاند و قاضی را مجازات نمود. 5⃣ مدتی است که پیگیر استیفاء حقوق بیماران در بیمارستانها و جلوگیری از نقض آنها و اجرای قانون انطباق هستیم. از هر راهی که می توانستیم مطالبه کردیم. در حد توان خودمان مشکلات را استخراج و راه حل هایی را ارائه نموده بودیم. برایم جالب بود. دو مرتبه از دفتر ایشان پیامی برایمان رسید که شما حاصل کارهایتان را برای ما بفرستید که پیگیری کنیم و از وزارت نسبت به قصور و تقصیرها بازخواست کنیم. بار دوم گفتند شخص رییس جمهور نسبت به این مسئله پیگیرند. متاسفانه قبل از رسیدن نامه مان به دستشان آسمانی شدند.... 5⃣ در مناظرات متهمش کردند که از امکانات آستان قدس برای تبلیغ ریاست جمهوری استفاده کرده است با اینکه از مدتی قبل برای رفع شائبه هرگونه سوء استفاده ای، از تولیت کناره گیری کرده بود. پس از مناظره به دوستان گفته بود امام رضا علیه السلام خود حقیقت را می داند، خودش حقم را می ستاند... و در شب میلاد حضرتش در مسیر خدمت به مردم در بین کوههای صعب العبور توفیق عروجی شهادت گونه پیدا کرد. ان شاء الله اکنون میهمان خان کرم مولی و سرورش آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام باشد. (با توجه به گذشت زمان، جزییات برخی خاطره ها از یادم رفته بود و دقیق نتوانستم بنویسم) @Tanbiholomah
🔹خادم جمهور 🖌حمیدرضا وکیلی ✅ زیاد به فکر مردم بود. وقتی هیولای کرونا جامعه را به انفعال محض برده بود برای نجات مردم قیام کرد. ✅ زمانی که می گفتند آب خوردن هم بدون برجام قابل تامین نیست، بدون برجام رشد 5 درصدی در اقتصاد کشور ایجاد کرد! ✅ در زمانی که شیاطین و افراد سست عنصر، کشور را در مقابل گستاخی ها و جنایات رژیم سفاک صهیونیستی به انفعال می کشاندند، شجاعانه به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی در دفاع از امنیت کشور و حمایت مردم مظلوم فلسطین به بهترین نحوه ایفای نقش نمود. و.... ❇️ اما از همه مهمتر دوباره بعد از چندین سال این گفتمان انقلاب اسلامی را احیاء کرد که رئیس در جمهوری اسلامی ایران نه برای ریاست بلکه به عنوان سرباز ولی فقیه برای خدمت تا پای جان می آید! 👌 نباید از این دستاورد عظیم غافل شد و باید در حفظ و حراست از آن کوشید. چند روز آینده انتخابات داریم... خدایش بیامرزد. @Tanbiholomah
💢 شما آخوندهای حکومتی و سیاسی... ✍ محمدحسین ابوطالبی 🔻شما آخوندهای حکومتی و سیاسی، برای همیشه خط بطلانی شدید بر جریان سست و منفعلی که عبایش را می‌کشید به کول خودش و می‌گفت "آخوند اگر سیاسی بشود، مردم بی‌دین می‌شوند!" 🔸 آنها ترسیدند سیاست، دیانت‌شان را آلوده کند. 🔹 شما زینت سیاست و دیانت شدید. 🔸 آنها ترسیدند مناصب حکومتی، جایگاه اجتماعی‌شان را کم کند. 🔹 شما به مناصب حکومتی، جایگاه بخشیدید! 🔸 آنها می‌گفتند روحانیت منهای سیاست، بین مردم محبوبیت دارد. 🔹 شما با سیاست، روحانیت را بین مردم محبوب کردید. 🔸 آنها روزنامه نمی‌خواندند تا حواس‌شان از جامعه پرت شود. 🔹 شما در صدر روزنامه‌ها رفتید و حواس جامعه را جمع کردید. 🔸 آنها کفرانِ نعمتِ انقلاب اسلامی را کردند و از ولی فقیه به اندازه شاهی که می‌گفتند شیعه است حمایت نکردند. 🔹 شما شکر نعمت کردید و در برابر ولایت، ادب کردید و خدا زیادتان کرد. 🔸 آنها اوج آمال‌شان این بود که جسم بی‌جان اسلام در کنج عزلتش نمیرد و زنده بماند... 🔹 شما شاگردان خمینی و خامنه‌ای، دانشگاه‌های آمریکا و اروپا را با اسلام‌تان زنده کردید. 🔻 چقدر فرق است بین آنها و شما مردان خدا.. دم‌تان گرم آخوندهای سیاسی! دم‌تان گرم آخوندهای حکومتی.. @Tanbiholomah
❇️ اولویت اول را دریابیم! ✍ حمزه عزیزی 🔶 هرچند مقابله صریح و عریان با آرمان‌های یک نظام دینی همیشه یکی از راهبردهای دشمن بوده است اما در جنگ شناختی، گاه سیاست متفاوت‌تری اتخاذ می‌شود؛ گاهی دشمن بی آنکه بطور علنی آرمان ما را هدف بگیرد به ظاهر در کنار ما می‌نشیند و با ژست همدلی و همزبانی، تلاش می‌کند اولویت‌ها را در اذهان ما جابجا کند. 🗓 نظام اسلامی، در این زمینه نیز خاطراتی دارد. 🔻 در دهه هفتاد، وقتی آمریکا به صدام حمله کرد زمزمه‌هایی از گوشه و کنار بلند شد که صدام، خالد بن ولید امروز است و هر چند، ما زخم خورده جنگ افروزی او هستیم ولی امروز وقت آن است که از او در مقابل دشمن کیان اسلام، دفاع کنیم! تو گویی صدام سفاک دیروز، امروز به عنوان نماد هویت جهان اسلام در مقابل کفر ایستاده است!!! ✅ آن روز، امام جامعه، بخوبی تاکتیک دشمن و خطای راهبردی ساده اندیشان در داخل را تشخیص داده و همه را از ساده لوحی و فراموشی اولویت‌ها برحذر داشت. 🏴 در ماجرای ظهور داعش نیز، این امام جامعه بود که به همه تذکر داد که هرچند داعش، جریان خبیث و خطرناکی است اما اولویت اول، همچنان نبرد با عروسک گردان پشت صحنه یعنی نظام سلطه است. 🔻 از عصر دوشنبه، ملت ایران دچار یک دلهره غم انگیز شد و این دلهره در صبح سه‌شنبه، به یک داغ سنگین تبدیل شد. امت اسلامی، مدیری خدوم و نمونه و محبوب را در حادثه‌ای از دست داد. 📡 از کنار مصائب ماجرا که بگذریم، از همان ساعات اولیه، زمزمه‌هایی در خارج از کشور مبنی بر تروریستی بودن حادثه مطرح شد و متاسفانه، این زمزمه‌ها در داخل نیز با واگویه‌هایی همراه شد و گاهی بنظر می‌رسد گوشه و کنار، پچ‌پچ‌هایی فراگیر می شود. ☑️ هیچ‌کس منکر این نیست که عده ای در نظام اسلامی، موظفند این ماجرا و صحت و سقم آن را پیگیری کند و بررسی کامل نماید اما سوال اساسی این است که آیا امروز و در این شرایط، طرح این قصه، اولویت کشور است یا دستی در حال جابجایی اولویت ذهنی افکار عمومی است؟! ⁉️ چالش اصلی این است که چگونه تشخیص دهیم اولویت اول، کدام است. ✅ بنظر می‌رسد ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه، مراجعه به ولی جامعه، نه لزوما بعنوان راهبر معنوی بلکه لااقل بعنوان یک کارشناس جامع سیاسی است. در همین ماجرا، وقتی به سخنان و پیام‌های رهبر معظم در همین چند روز مراجعه می‌کنیم هیچ اثری از این احتمالات نیست بلکه اولویت اصلی، این گونه کاملا نمایان می شود: 1⃣ اول: تلاش برای معرفی شخصیت رییس جمهور شهید به عنوان سیاستمدار و مدیر تراز جمهوری اسلامی به جامعه تا مبادا ملت، با عقب‌گرد، در انتخاب مدیرهای آینده، الگوی تراز را فراموش کند؛ درست نقطه مقابل آنچه در مصاحبه‌های برخی چهره‌های سیاسی دیده می‌شود که تلاش می‌کنند تنها بر شاخصه‌های فردی و غیر مدیریتی شهید رییسی تمرکز کنند. 2⃣ دوم: تاکید مکرر بر ساختار مستحکم جمهوری اسلامی؛ همان که خمینی کبیر رضوان الله علیه فرمود که با رفتن یک خدمتگزار خللی در آن ایجاد نمی‌شود. بنظر می‌رسد ایشان می‌خواهند به ما بفهمانند که جمهوری اسلامی به بلوغی رسیده است که دیگر قائم به اشخاص نیست بنابرین در این گونه حوادث، نباید دچار یاس و یا ایستایی شد. @Tanbiholomah
🔰حکم تعطیلی روز شنبه 🔶 با عرض سلام و احترام؛ چندی پیش طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که طی آن ساعات کاری اصلاح شده و عملاً به غیر از جمعه روز شنبه نیز به تعطیلات اضافه گردید، با توجه به مباحث پیش آمده از محضر جناب‌عالی درخواست داریم نظر شریفتان را در مورد تعطیلی روز شنبه و مغایرت یا عدم مغایرت آن با شرع مقدس بیان فرمایید. پاسخ : 🔶تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان به یهودیان و فرهنگ اسلامی است، خصوصاً در این زمان که رژیم صهیونیستی ظلم و ستم به مظلومان فلسطین را به نهایت رسانده، باید از هر چیزی که شائبه تشبه و نزدیکی به آنان را دارد اجتناب شود و اگر در امور اقتصادی یا مبادلات با جهان مشکلی وجود دارد از طرق دیگر چاره اندیشی شود. https://ahkam.makarem.ir/fa/home/istifta/280417/%d8%ad%da%a9%d9%85-%d8%aa%d8%b9%d8%b7%db%8c%d9%84-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b4%d9%86%d8%a8%d9%87 @Tanbiholomah
ـ﷽- عجل الله تعالی فرجه 🔰 مراسم شب هفتم 🎤قاری قرآن: حجت الاسلام والمسلمین 🎤 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین (مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت) 🎤 مرثیه خوان: حجت الاسلام والمسلمین کربلایی جواد 🗓 پنجشنبه ۱۰ خرداد از ساعت ۲۰:۴۵ 📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲ علامه طباطبایی قدس سره 📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود. برادران و خواهران @ansarolmahdi_aj
❇️واکنشهای منفعلانه حاکمان آمریکا و اسرائیل به نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکا 1️⃣«برایان ماست» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا با بازنشر پیام رهبر انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس، دانشجویان آمریکایی را سرزنش کرد و خطاب به آنها نوشت: « اگر آیت‌الله شما را تحسین می‌کند، قطعا در سمت اشتباه تاریخ هستید!» 2️⃣روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی به نامه رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا پرداخت و نوشت که «خامنه‌ای از دانشجویان آمریکایی خواست به مبارزه با سیاست‌های «نسل‌کشی» اسرائیل ادامه دهند.» 3️⃣وب‌سایت شبکه «فاکس‌نیوز» متن کامل نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکا را با تیتر «رهبر ایران از دانشجویان آمریکا به علت ایستادن در سمت درست تاریخ قدردانی کرد» منتشر کرد. 4️⃣مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز با بازنشر متن نامه رهبر انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: « اگر آیت الله را راضی کرده‌اید، آمریکا را از دست داده‌اید» منبع: B2n.ir/a00161 https://eitaa.com/Tanbiholomah
🔹واکنشهای مردمی_دانشجویی به نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی. آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) خطاب به دانشجویان آمریکایی: «شما، اکنون بخشی از جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اید» https://eitaa.com/Tanbiholomah
امام خمینی ره و نظریه الاسلام هو الحکومه.mp3
31.67M
نشست علمی با عنوان: «امام خمینی (ره) و نظریه الاسلام هو الحکومة» ▫️ارائه دهنده: آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری ▫️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی ⏰ زمان:شنبه ۱۲ خردادماه ساعت ۱۳. 🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی (ره) @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 همه چیز بود، ولی او نبود... ما هیچ چیز نداشتیم. رهبر معظم انقلاب @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اولین اعلامیه امام خمینی(ره)؛ انسان در خلوتش هم از آن می‌ترسید! 📖 بازگویی خاطرات رهبر معظم انقلاب و برخی علما پیرامون حوادث سال ۱۳۴۲ 🕰 بعد از آن بیست دقیقه، احساس کردیم از هیچ چیز نمی‌ترسیم و توانایی مقابله با هر خطری را داریم! 🎙محمد توکلی 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
📜 اعلامیه حضرت آیت الله العظمی خویی در پی قیام خونین ۱۵ خرداد... ✍ بسم الله الرحمن الرحیم قال الله سبحانه و تعالی: «ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار و ما لکم من دون الله من اولیاء ثم لا تنصرون» ❌ کمک و همراهی ظالمین و ستمگران در شریعت مقدسه اسلامیه از اعظم محرمات است و در حرمت آن بین علماء اعلام خلافی نیست. 👈 نظر به اینکه دولت فعلی ایران برای پیشرفت مقاصد شوم خود که مخالف مقررات دین اسلام است از هرگونه تعدی و ظلم از زدن و کشتن و زندان بردن آقایان علماء اعلام و طلاب علوم دینیه و سائر طبقات مومنین مضایقه ندارد، بر هر فردی از افراد مسلمان در هر لباس و هر مقامی که باشند واجب است که از همکاری با این دولت خائن خودداری نمایند. و بر تمام مسلمانان لازم است استغاثه حضرت سیدالشهدا حسین بن علی(علیه‌السلام) را در نظر گرفته و از دین مقدّس اسلام دفاع نمایند. 🖊 نجف اشرف - ۱۴/محرّم‌الحرام/۱۳۸۳ هـ ابوالقاسم الموسوی الخوئی @Tanbiholomah
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 «دلم سوخت» و فرصتی برای تأمل در یک مسأله کلان فقهی‌ـ‌اخلاقی ✍️ محمد عشایری منفرد رهبر معظم انقلاب، با جمله‌ی بیدارگرِ «دلم سوخت»، صاحب این قلم را به یاد ادله‌ای انداختند که به اندازه‌ی شایسته به عرصه فقاهت، بویژه فقه اجتماعی و فقه رسانه، وارد نشده‌ است. آن‌چه دل رهبری را سوزانده، این است که در وجود رئیس جمهور فقیدمان، «نعمت»ها و «معروف»هایی وجود داشت، که نادیده انگاشته شده است. همین «نادیده انگاشتن نعمت‌ها و معروف‌ها در یک جامعه»، مسأله‌ای است که نیاز به تأمل فقهی دارد؛ 1️⃣در دعای بیستم صحیفه سجادیه (ع)، "برجسته کردن معروفی که از دیگران سر می‌زند"، یکی از مکارم اخلاقی قلمداد شده (افشاء العارفة). در تراث روایی امامیه، از «کُفر المعروف» نهی شده است. منظور از کفر المعروف، ظاهراً این است که وقتی کسی عمل معروفی انجام می‌دهد، دیگران نادیده بگیرند، تحسینش نکنند و از او قدردانی نکنند. در منابع روایی امامیه در «باب مَن کَفَرَ المعروف» روایات هشداردهنده و شگفت‌آوری گردآوری شده است (الکافی، ج 4، ص: 33). شیخ حر عاملی ره، این روایات را در «باب تَحْرِيمِ كُفْرِ الْمَعْرُوفِ مِنَ اللَّهِ كَانَ أَوْ مِنَ النَّاسِ‌» در میان «ابواب امر به معروف و نهی از منکر» گرد آورده است (وسائل، ج 16، ص: 309). نام‌گذاری باب، با کلمه‌ی «تحریم»، فتوای شیخ حر ره را نشان می‌دهد هرچند در فقه استنباطی، این مسأله چندان بررسی نشده و فتوای روشنی به دست نیامده است. بی‌گمان نمی‌توان این روایات را به روابط فردی محدود کرد و آنها را به روابط شهروندان با حاکمان و نیز روابط رسانه‌ها با حاکمان، بی‌ارتباط دانست. در چند روایت، تصریح شده که باید "از آن دستی که نعمت خداوند بر آن دست جاری می‌شود تا به تو برسد"، شکرگزاری کنی (همان). در آموزه‌های نهج البلاغة، بین «ثنای استحقاقی» و «مَلَق=چاپلوسی»، که بار ارزشی منفی دارد، فرق نهاده شده است (الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ). در روایات، ناسپاسی (کفران النعمة) موجب قطع نعمتها، پریشانی جامعه و کسادی بازارها قلمداد شده است! بعید است که این ناسپاسی فقط بر «ناسپاسی فردی» حمل شود و شامل «جامعه ناسپاس» نشود. ظاهرا برداشت شیخ حر عاملی ره نیز هین بوده است که این باب را در میان ابواب امر به معروف و نهی از منکر (که صبغه‌ی اجتماعی دارد) گنجانده وگرنه مانند برخی دیگر از محدثان، این باب را در ابواب صدقات می‌گنجاند تا صرفاً رابطه آخذ صدقه با معطی صدقه را بیان کند. 2️⃣چنانکه در فرجام بحث زکات آمده، بر آخذ صدقه، حرام است که «کفران نعمت» کند بلکه شایسته‌ است آخذ از صدقه‌دهنده ثناگویی و تشکر کند (منتهى المطلب، ج‌8، ص: 510). در ذیل مبحث صلات استسقاء، وقتی می‌خواهند "گناهان موجب کاهش نزولات آسمانی" را فهرست کنند، «کفران النعمة» را یکی از این گناهان دانسته‌اند (جواهر 12/127) صاحب جواهر ره در خاتمه‌ی این بحث نوشته است: «و لعل أعظم أسباب حلول النقم و تحويل النعم احتقار النعمة» (همان 129). 3️⃣ به گمان نگارنده، آن‌چه دل رهبرمان را سوزانده، مسأله‌ای فراتر از بی‌توجهی ما به «معروف»ها و «نعمت»های رئیس جمهور شهید است چون به طور کلی کارنامه‌ی جامعه ایرانی، درباره «کفر المعروف» و «کفران النعمة» نیاز به تأمّل و بررسی دارد. 4️⃣ خوب است اهالی فقاهت نیز در تحلیل و تبیین این روایات و تطبیق آن بر ساحت اجتماع و رسانه و نیز روابط شهروندان با حاکمیت، بیشتر بکوشند تا دانش کافی برای آگاهانیدنِ جامعه تولید شود. شاید کم‌عملی جامعه ناشی از کم‌آگاهی و کم‌آگاهی جامعه ناشی از «رخنه‌ی تئوریک» باشد. به نقل از کانال ایشان https://eitaa.com/ashayerimonfared @Tanbiholomah
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ نویسندگان کانال تنبیه الامه، ارتحال حضرت آیت الله شیخ محمد رضا قائنی (برادر بزرگوار استاد آیت الله قائینی) را خدمت ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال، طلب مغفرت و رحمت برای آن مرحوم، و صبر جمیل و صحت و عافیت و توفیقات روزافزون را برای استاد معظم دارد. @Tanbiholomah
❇️لا اکراه فی‌الدین؛ در کتاب جان لاک یا در قرآن خدا 🖋مرتضی صادقی 🔹به تازگی مطلبی درباره دلالت آیه (لا اکراه فی الدین) به قلم یکی از اساتید دانشگاه منتشر شده و در آن به گونه‌ای حول این آیه گفتگو شده که گویی شرحی بر نظریات متفکرین لیبرال است. مدعای نوشته مذکور این است که، آیه لا اکراه فی الدین وجود هر گونه اجبار در دین را نفی میکند و اجبارهای حاکمیت منحصر در مواردی است که حق دیگران تضییع شود و به آنها آسیبی برسد و مشروعیت آن هم به خاطر قانونی است که رضایت اکثریت پشتوانه آن است. 🔹بررسی دلالت آیه فارغ از حواشی مطلب، در این چند خط نکاتی راجع به اصل دلالت آیه شریفه بیان میشود: در این آیه ابتداءً چند احتمال وجود دارد: 1⃣ اول اینکه، آیه در مقام نفی مطلق الزام در دین باشد. یعنی در دین الزام کردن نداریم؛ چه نسبت به پذیرش دین و چه نسبت به ملتزم بودن به احکام دین. 2⃣ دوم اینکه فقط الزام کردن در اصل پذیرش دین را نفی کند. 3⃣ و سوم اینکه مراد نفی تکوینی اکراه نسبت به ایمان باشد از این باب که قابل اکراه نیست. 🔹 احتمالات در دلالت آیه 1⃣ احتمال اول قطعا منظور نیست؛ زیرا اولا: با مراجعه به قرآن و روایات روشن است که، در دین در امور زیادی الزام و مجازات وجود دارد که موارد متعددی از آن مربوط به تضییع حق دیگران نیست و همین مسئله سبب میشود عرف از تعبیر (لا اکراه فی الدین) چنین برداشتی نکند، و ثانیا: ادامه آیه در مورد اصل دین و هدایت است و این باعث میشود که آیه ظهوری در نفی الزام در داخل دین برای کسانی که دین را پذیرفته‌اند نداشته باشد. 2⃣احتمال دوم هم منظور آیه شریفه نیست؛ زیرا در ادامه آیه و همچنین آیه بعدی بحث از ایمان است نه صرف اسلام. و ایمان امری قلبی است یعنی گره‌خوردن قلب و هماهنگ شدن احساسات و عواطف و حالات قلبی کما اینکه خداوندمتعال در آیه 14 سوره مباکه حجرات میفرماید:«قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ إِنْ تُطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم‏». چنین امری اصلا قابلیت الزام و اکراه ندارد و اگر بخواهد در مورد اصل دین الزام وجود داشته باشد، صرفا میتوان به اسلام یعنی پذیرش ظاهری دین اکراه و الزام داشت. این مطلب وقتی روشن‌تر میشود که به آیه 99 سوره یونس توجه کنیم: «ولَوْ شَاءَ رَبُّكَ لاَمَنَ مَن فىِ الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَ فَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتىَ‏ يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ». در این آیه خداوند میفرماید: «اگر خدا میخواست همه کسانی که در زمین هستند ایمان می آوردند.(ای پیامبر) آیا تو مردم را مجبور میکنی تا مؤمن شوند؟». در اینجا خداوند به وضوح به پیامبر میفرماید که، تو نمیتوانی مردم را به ایمان مجبور کنی، بله اگر خداوند میخواست میتوانست دلها را به سمتی ببرد که همه مؤمن باشند به گونه‌ای که این امر از اختیار خود آنها خارج باشد ولی خداچنین چیزی نخواسته. 3⃣با توجه به این موارد روشن میشود که، در آیه (لا اکراه فی الدین) تعبیر «فی‌الدین» به معنای«در مورد دین» است نه به معنی«در مجموعه دین» و منظور نفی اکراه در مورد ایمان به دین است. درنتیجه از این آیه منعی نسبت به الزام حاکمیتی در امور مربوط به دین استفاده نمیشود و مفاد این آیه منافاتی با ادله دیگر که دلالت بر مشروعیت الزام در بعض موارد میکنند، ندارد. @Tanbiholomah
ـ﷽- عجل الله تعالی فرجه 🔰 مراسم شب شهادت علیه السلام 🎤 سخنران: استاد 🎤 مرثیه‌خوان: حاج جواد کربلایی جواد 🗓 پنجشنبه ۱۷ خرداد از ساعت ۲۰:۱۵ 📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲ علامه طباطبایی قدس سره 📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود. برادران و خواهران @ansarolmahdi_aj
هدایت شده از ملتِ مطالبه‌گر
بسم الله الرحمن الرحیم مجموعه انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار می‌کند: پویش انتخاباتی از تمامی برادران و خواهران دغدغه‌مند دعوت می‌شود ما را یاری نمایند. 🔰 محورهای فعالیت: 📱 الف. مجازی: ۱. تولید محتوا ۲. توزیع و انتشار محتوا ۳. گفتگوهای مجازی ۴. کمک به جریان سازی ۵. ایده پردازی 🎤 ب. میدانی: ۱. اعزام مبلغ در قم و شهرستانها ۲. تریبون آزاد ۳. هیئات مذهبی ۴. برگزاری نمایشگاه ✅ رویکردها: ۱. تبلیغ اصل مشارکت حداکثری ۲. تبیین گفتمان انقلاب اسلامی ۳. تبیین شاخص‌های رییس جمهور تراز ۴. تبیین و مطالبه اخلاق انتخاباتی ۵. تبیین خدمات و دستاوردهای «شهید رییسی» ۶. مطالبه استمرار الگوی مدیریت جهادی «شهید رییسی» ⏳زمان ثبت‌نام: تا ۲۰ خرداد جهت ثبت‌نام به پیوند زیر متصل شوید: http://yun.ir/98yhr7 برای دریافت اطلاعات بیشتر به حساب کاربری زیر پیام دهید: @Morteza_abo_fatemeh | عضو شوید👇 https://eitaa.com/melat_motalebegar
❇️سلسله یادداشتهایی پیرامون «اخلاق انتخابات» 🖊صالح رحمتی 1️⃣یادداشت شماره اول: تفاوت نقد با تخریب 🔹اشاره یکی از مسائلی که در صحنه های سیاسی علی الخصوص انتخابات، بسیار مورد ابتلاء بوده و ذهن متدینین و متشرعین را به خود مشغول میدارد، این است که، آیا در فرآیند انتخابات جواز «نقد» کاندیداهای دیگر وجود دارد یا اینکه، فقط به بیان ایجابی در خصوص کاندیدای مورد قبول خود پرداخت؟ اگر، نقد مجاز است مرزهای نقد تا کجاست؟ آیا فقط شامل «برنامه و فکر» افراد میشود یا اینکه، میتواند شامل «شخصیت»، «سیره عملی» کاندیداها شده و حتی خانواده و افراد منتسب به کاندیداها را هم در بربگیرد؟ این پرسشها و نظایر آنها میتواند موضوع مقاله مفصلی باشد که با رویکرد فقهی به آنها پاسخ داده شود. با این حال، کانال تنبیه الامة به حسب وظیفه طلبگی خود قصد دارد، در چند یادداشت مختصر به تبیین در این مسائل بپردازد. ⁉️نقد چیست؟ در کتب لغت عربی، نقد را به «تمییز» معنا میکنند و در کتب لغت فارسی مانند فرهنگ معین به « جدا کردن خوب و سره از بد و ناسره ». ابن فارس در ترجمه «نقد الدراهم» میگوید: «و ذلك أن يُكشَف عن حالِهِ في جَودته أو غير ذلك‏». (معجم مقائیس اللغة، ج5 ص476) به بیان او، نقد کشف حال و تشخیص وضعیت شیء است. به عبارتی، اگر «نقد» را یک فرآیند چالشی بدانیم، در این فرآیند وضعیت واقعی شیء یا موضوع به دست می آید. مشخص میشود که، دارای چه قوتی و چه ضعفی است. معمولاً این فرآیند چالشی در نسبت با افکار و اعتقادات افراد به کار گرفته شده و از آن به «روش انتقادی» تعبیر میشود. در این روش - در آن وضعیت بسیط و ساده- تلاش شخص منتقد بر این است که، با به چالش کشیدن افکار، ضعف و قوتهای آن را به دست آورده و آشکارسازی نماید. با توجه به معنایی که از نقد گفته شد، پرواضح است که برای تبیین بیشتر و به غرض اینکه رأی انتخاب کنندگان به واقع نزدیکتر گردد، فرآیند «نقد» باید مطمح نظر قرار بگیرد. پس، نه تنها مجاز است بلکه باید انجام بگیرد تا تمهید و زمینه ای برای تحقق «انتخاب مصیب» باشد. ⁉️مرز میان نقد و تخریب شخصیت کجاست؟ 👈👈(نزدیکترین حالت عبد به کفر) متأسفانه، رویه معمول در کارزارهای سیاسی این است که، آنچه که به نام «نقد» انجام میگیرد، فقط بیان «نقاط منفی» است، و با تعریفی که از نقد گفته شد، پرواضح است که چنین رویه اخلاقی اصلاً نمیتواند عنوان «نقد» به خود بگیرد، بلکه، باید به آن «عیب جویی» عنوان داد. عیب جویی، یعنی فردی در رفتار و سیره و زندگی مؤمنین دقت کرده و تلاش نماید عیوب آنها را احصاء کند تا در موقعیتی به نقل آن عیوب پرداخته و چهره ای منفی از برادر دینی ارائه کرد. چهره ای که، ممتلأ از عیوب بوده و از هیچ ظرفیت مثبت و نقطه قوتی برخوردار نیست. این روش، همان فعل شنیعی است که در روایات به عنوان «طلب عثرات المؤمنین و عوراتهم» از آن تعبیر میشود. (الکافی، ج2 ص354) در کافی شریف، روایاتی وارد شده است که، نزدیکترین حالت یک نفر به وضعیت «کفر» را آن صورتی میداند که، فردی خطاها و لغزشهای برادر دینی خود را احصاء میکند تا او را سرزنش نموده و مورد عتاب قرار دهد. با این بیان معلوم میگردد که، نقد به معنای «کشف حال» و «تشخیص واقعیت» در فرآیند «چالش» میتواند ضعفها و قوتها را آشکار نماید. اما آنگاه که، فقط ضعفها و نواقص برجسته میشود، عنوان «نقد» صدق نکرده و به آن «عیب جویی» اطلاق میشود که، براساس اخبار اهل بیت (علیهم السلام) نزدیکترین حالت به کفر است. با این وصف، نقد برای عرصه انتخابات لازم و ضروری است، اما عیب جویی و تخریب شخصیت مؤمن حرام میباشد. https://eitaa.com/Tanbiholomah