🔻 توحید و عرفان و اخلاق، بدون «تولّی و تبرّی» معنا ندارد.
🔰 #استاد_میرباقری:
⚡️ طریقِ قُرب به خدای متعال، تولّی و تبرّی است؛ همچنانکه در زیارت عاشورا آمده: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَام».
⚡️ «تخلّقِ کامل» یعنی «تبرّی کامل و تولّی کامل». کسی که از دشمنان تاریخی سیّدالشُّهدا(ع) تبرّی ندارد، چگونه میتواند بگوید من یک انسان موحّد اخلاقی هستم؟
این چه نوع تعریف از اخلاق است که بگوییم فلان شخص، عارف و مُهذّب است اما برای او مهمّ نباشد که پرچمِ اسلام شکست بخورد یا پیروز شود؟
🌐 کانال در محضر آیت الله میرباقری
@Tanbiholomah
140305171800s.mp3
2.77M
#نقد_کتاب
📚عنوان کتاب: عاشوار؛ فساد و اصلاح. از مرحوم دکتر داوود فیرحی
🔹ناقد: حجة الاسلام محمد متقیان تبریزی
🔹موضوع نقد: روش شناسی فقه سیاسی جناب فیرحی با تمرکز بر کتاب «عاشوار؛ فساد و اصلاح.»
1⃣جلسه اول
📆محرم الحرام ۱۴۴۶
______________________
3:30 گزارشی ازکتاب و تفکر مولف و نقد آن به لحاظ روش شناسی
10:30 بیان سه مورد از موارد نقد شده
مورد اول: تحلیل عاشوراء به لحاظ جامعه شناسی سیاسی
نقد: عاجز بودن جامعه شناسی سیاسی از تحلیل عمق عاشوراء
18:45 مورد دوم: عاشورا و اخلاق مقاومت
نقد: اشکال تحلیل عاشورا بر اساس این نظریه که "ملاک مشروعیت و عدم مشروعیت را استبداد و عدم آن میدانند و در فرض استبداد، حق مقاومت دارند"
https://eitaa.com/Tanbiholomah/767
140305181700s.mp3
2.91M
#نقد_کتاب
📚عنوان کتاب: عاشوار؛ فساد و اصلاح. از مرحوم دکتر داوود فیرحی
🔹ناقد: حجة الاسلام محمد متقیان تبریزی
🔹موضوع نقد: روش شناسی فقه سیاسی جناب فیرحی با تمرکز بر کتاب «عاشوار؛ فساد و اصلاح.»
1⃣جلسه دوم
📆محرم الحرام ۱۴۴۶
__________________
3:20 تبیین نقد مورد دوم
بیان اشکال اساسی در روش تحلیل مرحوم دکتر فیرحی
16:00 مورد سوم تحلیل الگوی حکمرانی پیامبر اکرم تنها بر اساس دموکراسی و مشورت و قرارداد
نقد: پیش فرضهای برگرفته از علوم سیاسی موجب تقلیل حقیقت حکمرانی نبی مکرم و آرمانهای حکومت دینی بلکه گاهی تحریف آن شده است.
https://eitaa.com/Tanbiholomah/768
🔹 مجموعه جلسات نقد «کتاب عاشوراء؛ فساد و اصلاح» (مجموعه سخنرانی های مرحوم دکتر فیرحی) توسط:
🎙حجت الاسلام رضازاده
جلسه اول
جلسه دوم
🎙حجت الاسلام متقیان تبریزی
جلسه اول
جلسه دوم
@Tanbiholomah
#یادداشت_میهمان
❇️ضرورت تعامل میان کارشناسان و فقها در باب موضوع شناسی
🖋حسین کاظم زاده
⁉️ضرورت موضوع شناسی در فقه بر کسی پوشیده نیست، چرا که حکم بر روی موضوع، مکلف را از حيرت خارج کرده و تکلیف عملی او را روشن میسازد. بحث بر سر این است که در موضوعات تخصصی و نه عرفی، این تشخیص به عهده کیست؟
🔹برخی به درستی بر این نکته پای فشاری دارند که حواله این مساله را به کارشناسان تخصصی دادن، عملا فتوای فقیه را از مدار خود خارج میسازد. توضیح آنکه، اقتصاددان مثلا در باب اقتصاد، دغدغه ای دارد که منطبق با مسائل فقه و فقیه نیست. او در باب اوراق نقدیه مثلا، به دنبال این است که منشا ثروت ملت ها چه چیزی است؟ عوامل موثر روی تورم کدامند؟ و... در حالی که دغدغه فقیه این است که احکام و آثار شرعی بر این اوراق چیست؟ با پرداخت این اوراق، آیا اداء دین محقق میشود؟ آیا این اوراق صرف حواله اند یا مال هستند ؟ و....
🔹از سوی دیگر بسیاری از متخصصین چه فقیه و چه کارشناسان در حوزه های مختلف، معتقدند، فقها و مجتهدین، تصور صحیحی از موضوعات پیچیده دنیای مدرن ندارند و تلقی ها عموما بسیط و غیر مطابق با واقع است. مثلا بانک به عنوان یک نهاد چند بعدی در دنیای سرمایه داری را با تبدیل به عقود متعدد به ظاهر اسلامی، مورد بررسی فقهی قرار ميدهند و پر واضح است که شناخت موضوع از این طریق، مصیب به حکم شرعی صحیح نخواهد شد و جامعه اسلامی را در عمل، مبتلا به تبعات سرمایه داری مدرن خواهد کرد.
⁉️اما چه باید کرد؟
🔹به نظر میرسد ملاحظه هر دو دسته، صحیح است و بخشی از واقعیت را برای ما بازگو میکند؛ تکیه صرف به کارشناس، ما را دچار دستگاههای فکری بیگانه با فقه اسلامی می کند و تلقی های ساده انگارانه از موضوعات مستحدثه و پیچیده تخصصی هم ما را از واقعیت توفنده فقه اسلامی دور میکند.
✅راهکار پیشنهادی
دو اتفاق به موازات هم باید دنبال شود:
۱. تشکیل لجنه های موضوع شناسانه، با همکاری اساتید حوزه و دانشگاه. تعامل میان این دو نهاد است که اشکالات فوق را برطرف میکند و ما را از مزایای هر جریان، بهره مند میسازد
۲. گفتمان سازی پایگاه فکری مشترک انقلاب اسلامی.
انقلاب به مثابه یک حرکت اجتماعی، واجد یک طرز فکر و مبانی اندیشه ای مختص به خود است که در بیان و بنان رهبران انقلاب، تجلی پیدا کرده است، بدون این پایگاه فکری مشترک، لجنه های فوق الذکر، راه به جایی نبرده و عملا ما در دوران میان منظومه های متعدد و متنوع فکری، گرفتار تحیر و تکثر میشویم.
@Tanbiholomah
27.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ مهمترین غفلتی که در عرصه دین و مخصوصا علوم انسانی دچارش هستیم
🎙 مرحوم استاد حائری شیرازی
♨️ علما، حصون اسلام هستند؛ اما دیوار برای علوم انسانی غربی نکشیدهایم...
♨️ در آخرالزمان مردم برای حل مسائل اسلامی خود به علمای یهود و نصاری مراجعه میکنند!!
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
@Tanbiholomah
هدایت شده از هیئت انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ـ﷽-
#هیئت_انصار_المهدی عجل الله تعالی فرجه
🔰 اقامه عزای #پیامبر_اعظم صلی الله علیه و آله و #امام_حسن مجتبی علیه السلام
🎤 سخنران:
استاد معظم علیرضا #اسلامیان
🎤 مرثیهخوان:
حاج جواد #برزگر
🗓 یکشنبه ۱۱ شهریورماه از ساعت ۲۰
📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲
#دارالقرآن علامه طباطبایی قدس سره
📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود.
برادران و خواهران
@ansarolmahdi_aj
💠 مژده به علاقمندان #دانشهای_حوزوی
🔶 مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام،
🔰تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته، برگزار میکند:
"مدرسه مجازی امام حسین علیه السلام"
🔰 دوره عمومی دانش های حوزوی
( ادبیات عرب، منطق، معارف قرآنی، احکام کاربردی)
✍️ افراد متقاضی، جهت ثبت نام لینک زیر را کلیک کنید:
🌐 https://formafzar.com/form/3k43e
🗓 مهلت ثبت نام: تا 20 شهریور ماه.
🔰شروع کلاس ها : هفته اول مهر ماه.
📌جهت کسب اطلاعات بیشتر به #پرسش_های_متداول کانال ایتای مدرسه مجازی
🌐https://eitaa.com/majazi_mfih
مراجعه نمایید.
💠 مدرسه مجازی امام حسین علیه السلام
| ایتــا | بلــه | تلگرام
@MAJAZI_MFIH
🔰مزیت های #دوره_عمومی دانش های حوزوی "مدرسه مجازی امام حسین علیه السلام"
( ادبیات عرب، منطق، معارف قرآنی، احکام کاربردی)
1. کلاس های #آنلاین جهت شکل گیری محیط تعاملی با استاد
2. استفاده از اساتید فرهیخته حوزه علمیه قم
3. امکان پیوستن به سیر رسمی حوزه علمیه قم (طبق تبصره 1088)
4. کم بودن تعداد کلاس ها در هفته
5. استفاده از پشتیبان جهت پیگیری و کمک به دانش پژوهان
6. توجه به رویکرد #کاربردی بودن دروس
7. امکان بهره مندی از مشاوره تحصیلی اساتید محترم حوزه جهت ادامه مسیر و انتخاب دوره های تخصصی
8. امکان بهره مندی از برنامه اردوی زیارتی و تفریحی
📌جهت کسب اطلاعات بیشتر به #پرسش_های_متداول کانال ایتای مدرسه مجازی مراجعه فرمایید :
🌐https://eitaa.com/majazi_mfih
ارائه.mp3
29.28M
رابطه فقه و علوم انسانی
حجتالاسلام رضازاده
00:35 طرح عنوان بحث
01:25 مقدمه: بیان مراد از عنوان فقه
04:08 تحریر محل نزاع
15:35 راه حلهای قابل طرح در بحث
17:25 دیدگاه اول و نقد آن: حجیت بر اساس فعل جوانحی
22:45 دیدگاه دوم و نقد آن: حجیت بر اساس جواز اسناد
28:42 دیدگاه سوم و نقد آن: حجیت بر اساس وظیفه حاکم
32:40 دیدگاه چهارم: نظریه مختار
@Tanbiholomah
تنبیه الأمة
رابطه فقه و علوم انسانی حجتالاسلام رضازاده 00:35 طرح عنوان بحث 01:25 مقدمه: بیان مراد از عنوان
رابطه فقه و علوم انسانی.pdf
230.7K
🔹 رابطه فقه و علوم انسانی
🖌 نویسنده: حجة الاسلام محمدحسین رضازاده
در رابطه با همین موضوع از نویسنده محترم اینجا را مطالعه نمایید
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناراحتی رهبر انقلاب از عدم ورود فضلای حوزه علمیه در مسائل روز ایران و جهان!
آیت الله شب زندهدار: رهبری چندین بار فرمودند من به خیلی از مسائل نمیتوانم جواب بدهم اما چرا طلاب و فضلا جواب نمیدهند؟
@Tanbiholomah
آیتالله میرباقری:
جامعه ایران متدین ترین مردم تاریخ هستند؛ زیرا...
@Tanbiholomah
‼️یوسف و زلیخا...
✍️ آیت الله مدنی در نطقی که در جمع خبرگان ملّت داشتند و آن هم در سالهای اول انقلاب (حدود سال ۵۸ یا ۵۹) هشدار تکاندهندهای به شخصیِت های مطرح و انقلابیون آن زمان دادند.
▫️شهید مدنی با اشاره به ماجرای "یوسف و زلیخا" در قرآن حکیم به آن قسمت داستان اشاره کرد که وقتی زلیخا از عیبگیری زنان مصر با خبر شد آنان را به ضیافتی دعوت کرد و به دست آنان کارد و ترنجی داد و در میان مهمانی به یوسف دستور داد که وارد ضیافت شود، آمدن یوسف همان و بریده شدن دست زنانی که ملامتگر زلیخا بودند همان!
▫️سپس آیت الله مدنی با گریه دردناک پشت تریبون ادامه دادند: آقایان! نکند در محشر و قیامت، محمدرضا (پهلوی) جلوی ما را بگیرد و بگوید دیدید شما هم وقتی به دستتان ترنج دادند دستتان را بریدید و مثل من کاخنشین و طاغوتی شدید!
🗓 بهمناسبت بیستم شهریور، سالروز شهادت شهيد محراب، آيتالله مدنی
@Tanbiholomah
♨️اما ما با مردم تعامل نکردیم و.....
شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
⁉️چرا حوزه ای که در این شهر صدها سال زیسته است، حالا کارش در همین شهری که سال ها در آن بوده است، به این بدبختی کشیده است؟! و کار به جایی رسیده است که امروز فرزندان همین شهر یا حداقل برخی از فرزندان این شهر، دشمن و کینه توز و بدخواه و در کمین نشسته این حوزه هستند. آیا به نظر شما این مسئله پیش از آنکه گناه آن ها باشد، گناه ما نیست؟ آیا مسئولیت این اتفاق پیش از آنکه به عهده آنها باشد، به عهده ما نیست؟ چون این ما بودیم که با آن ها تعامل نکریم، ما تا به حال با اجداد آنها در تعامل بودیم، نه خود آنها! ...
✅اگر هر یک از اهل علم به جای اینکه روز جمعه به کوفه برود و از صبح تا شب به شنا بپردازد، به جای آن که وقتش را به مشاعره بگذراند، به جای آن که وقتش را صرف هزاران هزار کار بیهوده بکند، به جای این کارها، اگر هزار طلبه، هریک برای تنها پنج نفر از اهالی نجف یک مجلس تبلیغی تشکیل می دادند، الان ما یک پایگاه مردمی پنج هزار نفری داشتیم، مردم شهرمان احساس می کردند که ما با آنها تعامل می کنیم، به فکرشان هستیم، سودی به حالشان داریم...
❌اما ما با مردم تعامل نکردیم و طبیعی است که چون ما کاری به کار آنها نداشته ایم، آنها هم کاری به کار ما نداشته باشند.
📚بارقه ها ص500
@Tanbiholomah