سوالات از علامه طباطبایی.docx
57.9K
❇️ سؤالات دانشمندان ایرانی مقیم نیویورک از علامه طباطبایی
❓آیا قبول دارید که دین اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دین باید مطابق خواست زمان و مکان باشد؟
❓قبول دارید که حضرت علی گفته است: فرزندانتان را برای آینده بار آورید؟ در این صورت این نشان این نیست که قوانین اسلامی مطابق خواست زمان و مکان باید تغییر کند؟
❓آیا فکر نمیکنید گناهِ پشت کردن جوانان تحصیل کرده مسلمان به دین، به گردن قوانین عقب افتادهای است که نمیتواند با دنیای صنعت و علم امروزی وفق دهد؟
❓غربیها معتقدند که اسلام دینی است که فقط برای مردم ساده و زارع و صحرانشین و آنها که با تمدن ماشینی امروز جلو نرفتهاند میباشد و میبینیم که حتی یکی از کشورهای مسلمان جزو کشورهای مترقّی پیشرفته نیست و اسلام در کشورهای ماشینی و متمدن اصلًا پیشرفت نکرده است. دلیلش چیست؟ آیا فکر میکنید قوانین اسلامی را میتوان طوری تغییر داد یا ترجمه کرد که قابل قبول برای افراد تحصیلکرده باشد و با علم وفق دهد؟
❓حضرت علی علیه السلام گفته است مسلمان نباشید به خاطر پدر و مادرتان، بلکه به خاطر این که خودتان به آن ایمان پیدا کنید و قبول کنید هرچه را که میتوانید با عقلتان قبول کنید. در این صورت فکر نمیکنید هر مسلمان آزادی این حق را دارد که هر کدام از قوانین اسلامی را خواست قبول کند و بقیه را که نمیتواند با عقل قبول کند به کنار بگذارد؟
❓آیا فکر نمیکنید این نشان این است که هر بشری آزادی دارد که هر دینی را که خواست قبول کند و فرد مسلمان باید همه ادیان را محترم شمارد؟
#علامه_طباطبایی
@Tanbiholomah
هدایت شده از طلبه مدیا
15.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 خاطره شنیدنیِ آیتالله طبسی از راننده سعودی!
🇸🇦 کارفرمای وهّابی دعوتم کرد برای شام؛ دویست نفر وهّابی چفیه قرمز دورهم جمع بودند. ناگهان...
👌 این خاطره را از دست ندهید!
#شیعه
#وهّابیت
#انقلاب_اسلامی
#عربستان_سعودی
📲 به طلبه مدیا بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
🗂 پرونده نقد افکار مرحوم دکتر داود فیرحی
❇️ کتاب سکولاريسم پنهان
📝 بررسی انتقادی انديشههای دکتر داود فيرحی
https://eitaa.com/Tanbiholomah/481
❇️ بررسی انتقادی تبیین کتاب «آستانه تجدد» از «فقه سیاسی میرزای نائینی»
https://eitaa.com/Tanbiholomah/482
❇️ فقه سنتی یا سکولار؟!
🎙 مناظره دکتر فیرحی و استاد میرباقری
https://eitaa.com/Tanbiholomah/487
🗂 محتوای این پرونده را در کانال نخبگانی تنبیه الأمة دنبال کنید⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مصداق افراط و تفریط!
📝 حکایت مذبذبین جویای نام؛ روزی به اسم امام و رهبری و روزی دیگر علیه امام و رهبری!!
🖋 محمد حق پرست
🔸 برخی که روزگاری دنبال تحول در حوزه بودند، آن هم نه تحول مطلوب، بلکه تحولی افراطی و رادیکالی، بعد از آنکه عیار واقعی نظراتشان مشخص شد و با یأس از همراهی حوزه و جامعهی طلاب و اساتید مواجه شدند، اخیرا دنبال مطرحکردن خود با شبهات تکراری و نخنمای سیاسی هستند و حتی از تابوشکنی ابایی ندارند!! نظریاتی پر از تناقضات و تعارضات بدون اینکه انسجام شخصیتی داشته باشند.
🔺 نداشتن شخصیت منسجم سیاسی، یعنی روزگاری احساس وظیفه کنیم و بظاهر دنبال احیای حرکت شهید نواب صفوی باشیم و با عنوان «اگر نواب بود» حرکتهای رادیکالی را تعقیب کنیم؛ و فرداروزی به این برسیم که: «چه کسی گفته باید انقلاب میکردیم! اصلا آنهایی که انقلاب کردند، هم اقلیت بودند هم کارشان اشتباه بود! ما فقط باید طاغوتیان را نصیحت میکردیم»!!
🔻 توهین به علما یعنی دیروز در سالروز وفات شیخ انصاری (قدس سره)، نسبت به اجتهاد و منش سیاسی شیخ اعظم تابوشکنی کنیم که چرا در برابر استعمار سکوت کرده و فردا بگوییم امام راحل(قدس سره) از اساس اشتباه کرد که در برابر استعمار و طاغوت مبارزه کرد و نقل قول کنیم که ممکن است کار او دنیا را به آتش بکشد!!
♨️ هیجانی عملکردن یعنی روزگاری بگوییم حوزه باید «طبق آنچه ما میفهمیم»، عمل کند و بر اساس آن متحول شود. فردا بگوییم «باید با دیگران تعامل کنیم؛ بالاخره آنها هم فکری دارند؛ نظراتشان قابل تأمل است. تحول یک شبه اتفاق نمیافتد».
⁉️ مگر افراط و تفریط جز این معنایی دارد؟
آیا این جماعت درکی از حد میانه و کنشگری معقول ندارند یا عمدا نمیخواهند حد وسط داشته باشند؟ تفکراتی که نتوانند حد وسط را ببینند و تشخیص دهند، همیشه از خطرناکترین جریانها بودهاند. (البته بر فرض اینکه واقعا این افراط و تفریطها، خودآگاهانه، تعمدی و بر مبنای سناریوی پیشینی نباشد.)
✅ خدارا شاکریم که چنین جریاناتی قبل از اینکه خریداری داشته باشند، از اولیات طرح چنین مسائلی ناآگاهند و با خودزنی و تابوشکنی فقط خود را رسواتر از گذشته میکنند.
❇️ سخن آخر:
امام راحل(قدس سره) در قلب عاشقان و ارادتمندانش جای دارد. این رابطه بر اساس رفتار و منش امام بوجود آمده؛ نه صرفا بخاطر «امام» خواندن ایشان. محبت امام چیزی نیست که به زور یا هیجانی وارد قلب دوستدارانش شده باشد؛ بلکه حرارتی است که تا نسلهای بعد و حتی قلوب مردم کشورهای دیگر جاری و ساری است. همچنان که محبت به جانشین او امام سید علی خامنهای نیز اینچنین است...
#مذبذبین_حوزوی
@Manahejj
بازنشر دیدگاه شهید آیت الله سید محمدباقر صدر ره به انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی توسط امام خمینی ره
(تحت عنوان حقیقت اجتماعی سیاسی غدیر از دیدگاه شهید صدر)
♨️ اینکه من بقالی باشم در شیراز زیر سایه حکومت امام خمینی؛ برایم دوستداشتنیتر است از [اینکه مثل] مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی ره [را داشته باشم] زیر سایه حکومت صدام.
📌 متن کامل:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/69
#حکومت_اسلامی
#شهید_صدر
@Tanbiholomah
❇️ مخالفت رهبر معظم انقلاب با اظهارات آقای ضرغامی(۱)
📝 آقای ضرغامی! این اگر از اگرهایی است که تقریبا هیچ وقت محقق نمیشود
🖋 جلالالدین احمدی
«و من الناس من یشترى لهو الحدیث لیضلّ عن سبیل اللّه بغیر علم و یتخذها هزواً اولئک لهم عذاب مُهین» (سوره لقمان؛ آیه ۶)
🔸 آقای ضرغامی اخیرا در چند جلسه بحث ترویج موسیقی و همچنین آوازخوانی زنان را مطرح کرده اند و با استناد به نظر مقام معظم رهبری، حکم به جواز آن داده اند و بعضا کلمات خود را به درس خارج غنای رهبر معظم انقلاب نسبت می دهند؛
🔻 اما حقیقت ماجرا:
1⃣ ترویج امری که ملازم دائمی با حرام است جائز نیست؛ از نظر فقهی، عنوان ملازم حرام، می تواند حرمت نداشته باشد اما این عنوان ملازم را نمی توان ترویج نمود زیرا ترویج آن یعنی ترویج حرام، به عنوان مثال، اگر در در دوران کرونا شرکت در مهمانی ها و جشنها غالبا همراه با سرایت ویروس و مرگ انسانهای زیادی بود همین علت کافی بود که مسئولین بهداشت کشور از برگزاری این تجمعات نهی کنند. خود رهبر عزیز انقلاب به خوبی این مسأله را بیان کرده اند:
متن درس خارج رهبری در کتاب غنا و موسیقی جلسه ۳۲۱ ص۴۹۵:
« ... سؤال شده است که اگر زنی بدون عشوه گری در میان مردان غنا بخواند و از نظر عرف مفسده ای نداشته باشد حکمش چیست؟
جواب: بحث عشوهگری نیست اگر غناء زن در جمع مردان که طبعا مرد بیگانه است و موجب اثاره شهوت و ریبه بشود می شود لهوی محرم است، سؤال کنند فرض می کند اگر موجب اثاره شهوت نشود، این «اگر» از آن اگرهایی است که تقریبا تحقق ناپذیر است، چه طور ممکن است زنی آنجا بایستد با صدای خوشی یک آوازی را مثلا بخواند، مردها هم بنشینند و تماشا کنند، در عین حال دل هایشان متوجه پروردگار باشد و ذکر الهی بگویند و اصلا هم تکان نخورند؟
این، خیلی مستبعَد به نظر می آید یعنی عادتا ما باورمان نمی آید که چنین چیزی تحقق پیدا کند. بله، اگر چنین چیزی تحقق پیدا کرد، حرام نیست. اما چرا انسان به عدم حرمت چیزی حکم بدهد که صدی نود، صدی نود و پنج می داند که چنین چیزی اتفاق نمیافتد.» ( 27/10/88)
2⃣ اضلال فقط به محتوای شعر نیست؛ مقام معظم رهبری در جلسه ۲۵۶ درس خود، اضلال را که عنوان حرام است سه قسم کرده اند: یکی اضلال در محتوا و دیگری اضلال در آهنگ و سومی اضلال در نحوه اجرا که یک زن وقتی در برابر مردان نامحرم اجرا میکند همین اجرای او می تواند سبب اضلال مردان و برانگیخته شدن شهوت شود که در نتیجه این آواز حرام است.
3⃣ بسیاری از فقها آواز زن را مطلقا حرام می دانند؛ خیلی از مردم ما مقلد سایر مراجع تقلید هستند و رهبر عزیز انقلاب هیچ گاه این رویه را نپسندیده اند که امری که از نظر سایر مراجع حرام است و سبب ارتکاب معصیت برای مقلدین آنها می شود ترویج شود، در بحث آواز زن، مرحوم امام خمینی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله وحید خراسانی، مرحوم آیه الله بهجت، مرحوم آیت الله فاضل و مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی، از مراجعی هستند که آواز زن را مطلقا حرام می دانند. (ر.ک: استفتا از دفتر آیات عظام امام خمینی و وحید خراسانی توسط نرم افزار پرسمان، مکارم شیرازی، ناصر، استفتاءات جدید، ج 1، ص 153، س 526، صافی گلپایگانی، لطف الله، جامع الاحکام، ج2، ص 161، س 1671، فاضل لنکرانی، محمد، جامع المسائل، ج 1، ص 454، س 1725، بهجت، محمد تقی، استفتاءات، ج 4، ص 530، س 6352،.)
4⃣ سکاندار انقلاب، حتی نشان دادن آلات موسیقی را در صدا و سیما جائز نمی دانند؛ حکومت اسلامی وظیفه دارد که نگهبان احکام اسلام و حافظ دینداری مردم باشد، بنا بر این، اموری که فی نفسه و با قیودی بسیار نادر، به عنوان حکمی فردی می توانند جائز باشند ترویج آنها به سبب عناوین ثانوی و مفاسد اجتماعی، برای حاکم اسلامی جائز نیست، رهبر معظم انقلاب در این زمینه در درس خود، بیانات روشنی دارند:
در درس خارج فقه (جلسه ۳۲۰) در مبحث غنا و کتاب غنا و موسیقی انتشارات انقلاب اسلامی صفحه ۴۸۹ بیان شده است: «.... یک سؤال دیگری از ما پرسیدند که: چرا شما اجازه نمیدهید که در تلویزیون ابزارهای موسیقی نشان داده بشود؟ ... این را ما از سالها پیش ممنوع کردیم. چرا؟ علتش همین است. این تهتّک است نفس نشان دادن این آلات در سیمای عمومی کشور که همه میبینند، خود این، نزدیک کردن مردم به این فضای رواج و غلبۀ این اشیاء در جامعه است. این را ما از مذاق شرع به کلّی دور میبینیم. لذاست که آن را اجازه ندادیم...»
📌 ادامه در فرسته بعد👇🏻
#حکم_آوازخوانی_زنان
#ضرغامی
@Tanbiholomah
❇️ مخالفت رهبر معظم انقلاب با اظهارات آقای ضرغامی(۲)
📝 آقای ضرغامی! این اگر از اگرهایی است که تقریبا هیچ وقت محقق نمیشود
🖋 جلالالدین احمدی
5⃣ ملاک، اضلال شأنی است نه اضلال فعلی؛ نکته مهمی که گویا متأسفانه مورد توجه افرادی مانند ایشان که بدون تخصص در این زمینه ها نظر می دهند واقع نشده است این است که هر چند ملاک تشخیص اضلال، عرف است اما آنچه از نظر شارع موضوعیت دارد، اضلال شأنی است نه اضلال فعلی، یعنی صرف اینکه کسی بگوید این خواندن و این موسیقی برای من گمراه کننده نیست کافی نیست بلکه باید به نحوی باشد که این آواز یا موسیقی برای نوع مردم جامعه مضل نباشد که رهبری انقلاب به این نکته نیز در جلسه ۲۹۶ درس خود تاکید نموده اند.
6⃣ یک #انحراف بزرگ در طرز تفکر ایشان دیده می شود؛ ایشان گفته اند بعضی احکام اسلام سخت است که با احکام ثانویه برداشته می شود، بله؛ در اسلام اگر حکمی حرجی باشد به این معنا که سبب ایجاد مشقت شدیده ای شود که عرفا قابل تحمل نیست، طبق نظر مشهور فقها، این حکم به عنوان ثانوی برداشته می شود، یا اگر حکمی ضرری باشد همینطور، اما آیا این عناوین قابل تطبیق در بحث آواز زن هستند؟ آیا اگر در صدا و سیما و در محیط عمومی جامعه از آواز خواندن زنها برای مردان نامحرم ممانعت شود یا از انتشار و ترویج موسیقی، منع شود حرج پیش می آید؟ یا ضرری بر کسی وارد می شود؟ آیا دراین سالها که این ممانعتها بوده است مشقت شدیده ای بوجود آمده است؟ این اشتباهات فاحش و کج فهمی ها ناشی از دوری از علماء دین و استبداد به رأی در مسائلی است که انسان تخصصی در آن ندارد.
7⃣ نکته آخر:
جناب آقای ضرغامی! دین آنقدر جاذبه های بزرگ و زیبا و معارف عمیق دارد که نیازی نیست برای جذب چند جوان، به موسیقی و ترویج آواز زنان و امثال آن تمسک کنید، آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن محیط منحط جزیرة العرب، برای جذب کردن قلوب انسانها از این امور استفاده می کردند؟ حال آنکه در آن دوران این مسائل بسیار رواج داشت. آیا در این دوران، اینکه بسیاری از جوانان، عاشق شهید سلیمانی و سید مقاومت سید حسن نصر الله و ... هستند به خاطر این جذابیتهای کاذب است؟ مشکل ما این است که از حقیقت دین و جذابیتها و زیبایی های آن فاصله گرفته ایم و حال برای پر کردن فاصله مان با مردم و جوانان به این امور تمسک می کنیم. امام رضا علیه السلام فرمودند: «خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را احیاء کند، پرسیده شده چگونه؟ فرمودند: علوم ما را بیاموزد و به مردم یاد دهد، به درستی اگر مردم زیبایی های کلمات ما را بدانند از ما تبعیت می کنند. (عيون أخبار الإمام الرضا (عليه السلام) 1- 307- 69)
#حکم_آوازخوانی_زنان
#ضرغامی
@Tanbiholomah
هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
🔷 برگزاری پیش نشست همایش علمی نظریه نظام انقلابی
🔸این مراسم با حضور نخبگان و فعالان عرصه های بیانیه گام دوم انقلاب وارائه نظرات کارشناسی اساتید گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میگردد.
🕣 زمان: ۹ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۹ الی ۱۲
📌مکان:سالن همایش دارالقرآن علامه طباطبایی رحمهالله
💠 نشانی؛ قم خیابان شهدا(صفائیه) کوچه ۲۱
✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
@ejtemaievasiasi
❇️ بلندشدن صدای موزیک برای کمترشدن صدای شکست
📝 حاشیههای جدید و ضرورت دوراندیشی
🖋 حسین محمودزاده
🔸 برای کسانی که کمترین آگاهی از فضای مجازی و رسانه دارند، این پدیده مشهود بود که در مدت درگیری هیستریک رژیم صهیونیستی با عملیات حماسهساز طوفان الاقصی، حجم و تنوع حاشیهسازیهای رسانهای و عملیاتهای روانی توسط پیمانکاران فارسی زبان آنها افت محسوسی داشت.
🔺 دور از توقع نیست که همین پیمانکاران و صاحبکار اصلی، پس از تبدیل درگیری نظامی به حالت عادی و جاری در اخبار، و همچنین توجه به خلأ مزبور، دست به کار شوند و مسیر گذشته در ایجاد حاشیههای پیدرپی و موجسواری بر بحرانهای ساختگی مجازی برای مخاطب فارسیزبان را پیگیر شوند.
🔻 از طرف دیگر، این مار زخمخورده که از جهات مختلف امنیتی، نظامی و خصوصا خنثیشدن تبلیغات قبلی و آگاهی عمومی مردم دنیا، ضربههای مهلک و غیرقابل ترمیمی خورده است، این بار حتما با شدت و فشار بیشتری کارزارهای رسانهای و مجازی را برای مخاطب فارسیزبان ادامه خواهد داد.
⛔️ از جمله این کارزارها، برکشیدن -و به اصطلاح ترندکردن- ترانههای خاص با قالب و محتوای فوقالعاده سخیف، مستهجن و هتاکانه نسبت به نمادهای فرهنگی و دینی خواهد بود.
♨️ آنچه انگیزهی این عناصر در انجام چنین کارزاری در خصوص محتوای صوتی و ترانهی مستهجن را مضاعف میکند، ترمیم عقده و زخمی است که از پدیدهی جهانی «سلام فرمانده» به دل دارند.
با توجه به ناآگاهی بخشی از جامعه نسبت به ماهیت این کارزارها در هنگام شروع آنها، از جمله اقدامات و دوراندیشیهای لازم، #آگاهی_بخشی به خانوادهها در مورد ابعاد مخرب چنین پدیدههاییست.
اینکه علاوه بر آثار تربیتی زیانبار و غیرقابل جبران، این کارزارها ابعاد سیاسی و ایدئولوژیکی دارند و بسیاری از خانوادهها اگر نسبت به خط و ربط چنین پدیدههایی آگاه شده باشند، مطمئنا اجازه نمیدهند فطرت کودکان معصومشان به همین زودی و از اوایل زندگی با ندا و صدای دجالهای شیطانی تغییر ذائقه پیدا کند.
✅ و از جمله دوراندیشیهای لازم که به مسئولین ارتباط پیدا میکند، آمادگی کامل و جدی برای جلوگیری از انعقاد نطفهی این کارزار شیطانی در فضاهای عمومی خصوصا دانشگاهها و مدارس است.
این عناصر قطعا در فضای مجازی با ربات و الگوریتم و ... به این موج جدید خود -مانند امواج قبلی- ضریب خواهند داد، اما باید نسبت به شروع و سلسلهجنبانی موج در میدان واقعیت هشیار و دست به مهره بود.
همان طور که با اولین اجرای سرود سلام فرمانده در یکی از مراکز آموزشی هیوستون امریکا، با واکنش سریع در ردههای مختلف جلوی یک سرود ساده در آن کشور گرفته شد، توقع میرود آموزش و پروش و وزرات علوم و دیگر نهادهای وابسته نسبت به انعقاد نطفهی این مولود خبیث رسانهای در فضاهای آموزشی و عمومی کشور حساس باشند و اطمینان از برخورد جدی با مدیران و مسئولین اهمالکار، باعث دقت و تمرکز بیشتر مدیران و مسئولین بر فضاهای تحت مدیریت خود باشد.
#فرهنگی
#اجتماعی
@Tanbiholomah
❇️ حاشیهای بر قاعده کرامت (۱)
📝 توضیح اجمالی قاعده ادعایی کرامت
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔸 برخی از اساتید و پژوهشگران معاصر، قاعدهای با عنوان «کرامت» را طرح میکنند که به نظر ایشان میتواند مقیَّد اطلاقات و مخصَّص عمومات باشد.
🔺 هرکدام از ایشان، در استدلال بر این ادعا، راهی را رفته و تقریبی را بیان داشتهاند. در این میان، برخی بر این باورند که میتوانند با استفاده از کبرای «ملازمه تکوین و تشریع» این قاعده را اثبات نمایند.
🔻 یکی از اساتید در جلسهای که اخیراً در یکی از مؤسسات تشکیل شد، با استفاده از کبرای ملازمه، این ادعا را طرح نمود:
«با نظر به آیه شریفه ۷۰ سوره مبارکه اسراء "وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا"
میتوان از تعبیر «كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» تکریم تکوینی انسان توسط خداوند متعال را فهمید. تکریمی که از آن به "اعطاء کرامت تکوینی" یاد میشود. از آنجا که معتقد به "ملازمه میان تکوین و تشریع" هستیم، نمیشود شارع مقدس، در مقام تشریع، احکام و تکالیفی را جعل نماید که برخلاف تکریم تکوینی انسان باشد».
🔹 پیرامون این دیدگاه، نکاتی به ذهن میرسد که به عنوان حاشیهای بر آن طرح میشود:
📌 ادامه در فرسته بعدی👇🏻
#قاعده_کرامت!
@Tanbiholomah