eitaa logo
تنبیه الأمة
2.7هزار دنبال‌کننده
177 عکس
82 ویدیو
22 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @saleh63
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا معترضان (بخوانید آشوبگران) محاربند؟ 🔸 با مراجعه به کلمات فقهاء اسلام و ادله، روشن می­‌شود که اختصاص محاربه به فرضی که شخص، قصد اصلی‌اش سلب امنیت و غارت اموال باشد وجهی ندارد و بر هیچ استدلال صحیحی استوار نیست. ✅ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی تصریح می‌کند که اگر شخص قصد اخافه داشته باشد بلا اشکال محارب است هر چند که درپی این قصد اخافه غرض دیگری دارد که تصمیم دارد از طریق اخافه و ترساندن مردم به آن غرض برسد. 📌 بیشتر بخوانید: https://eitaa.com/Tanbiholomah/192 @Tanbiholomah
❓آیا محاربی که جراحت وارد کرده ولی کسی را نکشته، می‌شود اعدام کرد؟ 🔸از ادله استفاده می‌شود که مجازات اعدام به فرض ارتکاب قتل توسط محارب، اختصاص ندارد. صحیحه محمد بن مسلم صریح در این است که در فرضی که قتل انجام نشده باشد نیز مجازات اعدام مشروع است و حاکم می‌تواند به عنوان حد محارب، شخص را اعدام کند. 📌 بیشتر بخوانید: https://eitaa.com/Tanbiholomah/192 @Tanbiholomah
❓آیا حمله به مأموران حکومتی نیز محاربه است؟ 🔸فقهای ما در مقابل فقهای عامه که محارب را به قطاع الطریق و مانند آن اختصاص داده اند، قائل اند که «هر کسی که با قصد ترساندن مردم سلاح بکشد» محارب است. 🔸در کتاب الغارات آمده است که امیر المؤمنین علیه‌السلام با اشاره به آیه محاربه، عنوان محارب را بر معاویه که به غرض مقابله سیاسی با حکومت امیر المؤمنین علیه‌السلام جنگ به راه انداخته بود، تطبیق کرده‌اند. 📌 بیشتر بخوانید: https://eitaa.com/Tanbiholomah/192 @Tanbiholomah
❓آیا تحقق محاربه فقط در فرضی است که شخصِ آشوبگر، سلاح بکشد؟ 🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان سه تقریب از این دیدگاه دفاع می‌کند که در صدق محاربه بکارگیری سلاح شرط نیست. 🔹ایشان نظر خود را چنین بیان می‌کند: و هكذا يتّضح أنّ الإطلاق للمحاربة بغير السلاح بل بمثل العصا و الحجر و السوط أو بالنار أو بالمواد الكيمياوية السامّة أو الحارقة أو حتى بالقوّة البدنية القاهرة المخيفة تامّ في نفسه. 📌 بیشتر بخوانید: https://eitaa.com/Tanbiholomah/192 @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه فدکیه - نسخه موبایل.pdf
1.6M
▪️خطبه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به نام خطبه فدکیه، در منابع امامیه متقدم و متاخر مثل؛ السقیفة و الفدک، دلائل الامامة، الاحتجاج نقل شده، حتی ابن‌طیفور سنی (۲۸۰ق) آن را در بلاغات النساء گزارش کرده است. ▪️همه این نقلها با «لما بلغ فاطمة ان ابابکر اجمع علی منعها فدک» آغاز می‌شود. @Tanbiholomah
❇️ مصائب «انتخاب» در مکتب سقیفه 🖋 صالح رحمتی 🔸 خطبه فدکیه، خطبه‌ای غنی و سرشار از معارف اعتقادی، اندیشه‌های بنیادین سیاسی و احتجاجات کلامی است. 🔹 در بخشی از این خطبه، حضرت زهرا (سلام الله علیها) به علل و حکمتهای برخی عناوین شرعی مانند صیام، صلوة، حج و زکاة اشاره می‌فرماید؛ که یکی از آن عناوین، «طاعت» و «امامت» است. 🔹 عبارات این خطبه در توصیف این دو عنوان در منابعی که این خطبه را نقل کرده‌اند اختلاف اندکی دارند که البته غیرمخل به مقصود است؛ 📗 در السقیفة و الفدک / دلائل الإمامة: «وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا لَمّاً لِلْفُرْقَةِ»، (۱) 📗 و در الفقیه و علل الشرائع: «وَ الطَّاعَةَ نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ الْإِمَامَةَ لَمّاً مِنَ الْفُرْقَةِ»،(۲) 🔹 همانطور که پیداست، اختلاف موجود در الفاظ میان منابع، فاحش نبوده و مخل به مقصود نیست؛ زیرا، قطعاً مراد حضرت از «الطاعة» و «الإمامة» همان «طاعتنا» و «إمامتنا» است، و اساساً موضع اعتراض حضرت همین بود که، چرا مدار طاعت و امامت را برگرداندید. علی‌الخصوص در آن عبارت که می‌فرمایند: «فوسمتم غير أبلكم، و أوردتموها شربا ليس لكم‏» بر شتری که از آنِ شما نبود، داغ نهادید، و آن را در آبشخوری وارد کردید که برای شما نبود [و غصب خلافت کردید]. 🔹 دو ویژگی برجسته‌ای که در این خطبه ناظر بر دو عنوان «طاعت» و «امامت» بیان شده، این است که، اطاعت از اهل بیت، سبب نظم یافتن ملت و امامت ایشان هم سبب جمع‌شدن متفرقات است. قریب به مضمون عباراتی که در خطبه معروف رضوی (سلام الله علیه) آمده: «إِنَّ الْإِمَامَةَ زِمَامُ الدِّينِ وَ نِظَامُ الْمُسْلِمِين‏»(۳) امامت، مهاری برای دین است و نظم بخشنده به مسلمین. 🔹 بنابرخطبه فدکیه، اگر مدار اطاعت و امامت، در خاندان عصمت قرار گرفت؛ آیین و شریعت، انتظام پیدا کرده و قاعده‌مند می‌شود، و آحاد مسلمین از تفرق و تشتت در امان بوده و اجتماع پیدا می‌کنند. برهمین اساس، اگر اطاعت و امامت بر غیر مدار اهل بیت(سلام الله علیهم) قرار بگیرد، به بی‌سامانی، بی‌قاعدگی، بی‌انضباطی و بی‌نظمی در ملت و آیین و شریعت خواهد انجامید و هر روز و با هر مصلحت و قیاس و استحسانی، حکمی و فتوایی متولد می‌شود. و تشتت و پراکندگی و تفرقه میان مسلمین به جای «وحدت کلمه» خواهد نشست. 🔻 و این بی‌سامانی و بی‌قاعدگی در ملت و شریعت، با تشتت و تفرقه در امت که، قرنهاست فتنه‌ها از آن برخاسته و اعداء دین را هم از آن خوشحال ساخته، همه محصول «انتخاب» است؛ انتخاب امام، همان اقدام جاهلانه‌ای است که امام رضا (سلام الله علیه) بعد از توصیف امام و امامت فرمودند: «فَمِنْ أَيْنَ يَخْتَارُ هَذِهِ الْجُهَّالُ الْإِمَامَةَ بِآرَائِهِم‏»(۴) ♨️ این دو مصیبت بی سامانی ملت و شریعت، و تفرقه میان امت که از «انتخاب» در «مکتب سقیفه» آغاز گردید، امروز نیز با پناه‌بردن به دامن علوم انسانی غربی، و تمسک به عقل مدرن برطرف نمی‌گردد، و تنها راه نجات، تعبد به «وحی» با بازگشت به «مکتب اهل بیت» است. 〰〰〰〰〰〰 ۱- السقیفة و الفدک ص ۱۴۰/ دلائل الإمامة، ص۱۱۳ ۲- الفقیه، ج۳ ص۵۶۸/ علل الشرائع، ج۱ص ۲۴۸ ۳- الکافی ج۱ص۲۰۰/ تحف العقول، ص ۴۳۸ ۴- همان. @Tanbiholomah
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی 📝 پژوهشی مستدل و فقهی ❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟ ❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟ ❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟ ❓از نگاه دین حجاب مسئله‌ای شخصی است یا اجتماعی؟ ✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی می‌یابید. 📌 دانلود مقاله در کانال «تنبیه الأمة»👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی 📝 پژوهشی مستدل و فقهی ❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟ ❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟ ❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟ ❓از نگاه دین حجاب مسئله‌ای شخصی است یا اجتماعی؟ ✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی می‌یابید. 📌 کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
❇️ انتقاد آیت‌الله میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال 🎙 انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایه‌داری» توزیع شود. 🔺 دولت در نظر دارد، با طرح یکپارچه‌سازی زمینهای کشاورزی، زمینهای خرد را از مردم خریده و تبدیل به زمینهای بزرگ با مالکیت شرکتی یا فردی نماید. نقد استاد میرباقری به این طرح و روش مدیریت زمین را در این فایل فوق بشنوید. 🖇 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4921 @mirbaqeri_ir @Tanbiholomah
ـ﷽ـ به همت جمعی از مجموعه‌ها و مراکز حوزوی برگزار می‌گردد: اقامه عزاء در شب رحلت بانو و سومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام شهید وگرامیداشت سخنران: حجةالاسلام‌والمسلمین راوی: حاج علیرضا مرثیه‌خوان: (اصلاحیه) حجةالاسلام‌‌والمسلمین پنج‌شنبه، ۱۵ دی‌ماه از ساعت ۲۰ میدان معلم، علیه‌السلام عجل‌الله‌فرجه جهت اطلاع از برنامه ها و محتوای جلسات در کانال هیئت عضو شوید. 👇👇👇 Eitaa.com/ansarolmahdi_aj