هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اولین اعلامیه امام خمینی(ره)؛ انسان در خلوتش هم از آن میترسید!
📖 بازگویی خاطرات رهبر معظم انقلاب و برخی علما پیرامون حوادث سال ۱۳۴۲
🕰 بعد از آن بیست دقیقه، احساس کردیم از هیچ چیز نمیترسیم و توانایی مقابله با هر خطری را داریم!
🎙محمد توکلی
#امام_خمینی
#پانزده_خرداد
📲 به طلبه مدیا بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
📜 اعلامیه حضرت آیت الله العظمی خویی در پی قیام خونین ۱۵ خرداد...
✍ بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله سبحانه و تعالی: «ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار و ما لکم من دون الله من اولیاء ثم لا تنصرون»
❌ کمک و همراهی ظالمین و ستمگران در شریعت مقدسه اسلامیه از اعظم محرمات است و در حرمت آن بین علماء اعلام خلافی نیست.
👈 نظر به اینکه دولت فعلی ایران برای پیشرفت مقاصد شوم خود که مخالف مقررات دین اسلام است از هرگونه تعدی و ظلم از زدن و کشتن و زندان بردن آقایان علماء اعلام و طلاب علوم دینیه و سائر طبقات مومنین مضایقه ندارد، بر هر فردی از افراد مسلمان در هر لباس و هر مقامی که باشند واجب است که از همکاری با این دولت خائن خودداری نمایند.
و بر تمام مسلمانان لازم است استغاثه حضرت سیدالشهدا حسین بن علی(علیهالسلام) را در نظر گرفته و از دین مقدّس اسلام دفاع نمایند.
🖊 نجف اشرف - ۱۴/محرّمالحرام/۱۳۸۳ هـ
ابوالقاسم الموسوی الخوئی
@Tanbiholomah
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 «دلم سوخت» و فرصتی برای تأمل در یک مسأله کلان فقهیـاخلاقی
✍️ محمد عشایری منفرد
رهبر معظم انقلاب، با جملهی بیدارگرِ «دلم سوخت»، صاحب این قلم را به یاد ادلهای انداختند که به اندازهی شایسته به عرصه فقاهت، بویژه فقه اجتماعی و فقه رسانه، وارد نشده است. آنچه دل رهبری را سوزانده، این است که در وجود رئیس جمهور فقیدمان، «نعمت»ها و «معروف»هایی وجود داشت، که نادیده انگاشته شده است. همین «نادیده انگاشتن نعمتها و معروفها در یک جامعه»، مسألهای است که نیاز به تأمل فقهی دارد؛
1️⃣در دعای بیستم صحیفه سجادیه (ع)، "برجسته کردن معروفی که از دیگران سر میزند"، یکی از مکارم اخلاقی قلمداد شده (افشاء العارفة). در تراث روایی امامیه، از «کُفر المعروف» نهی شده است. منظور از کفر المعروف، ظاهراً این است که وقتی کسی عمل معروفی انجام میدهد، دیگران نادیده بگیرند، تحسینش نکنند و از او قدردانی نکنند. در منابع روایی امامیه در «باب مَن کَفَرَ المعروف» روایات هشداردهنده و شگفتآوری گردآوری شده است (الکافی، ج 4، ص: 33). شیخ حر عاملی ره، این روایات را در «باب تَحْرِيمِ كُفْرِ الْمَعْرُوفِ مِنَ اللَّهِ كَانَ أَوْ مِنَ النَّاسِ» در میان «ابواب امر به معروف و نهی از منکر» گرد آورده است (وسائل، ج 16، ص: 309). نامگذاری باب، با کلمهی «تحریم»، فتوای شیخ حر ره را نشان میدهد هرچند در فقه استنباطی، این مسأله چندان بررسی نشده و فتوای روشنی به دست نیامده است.
بیگمان نمیتوان این روایات را به روابط فردی محدود کرد و آنها را به روابط شهروندان با حاکمان و نیز روابط رسانهها با حاکمان، بیارتباط دانست. در چند روایت، تصریح شده که باید "از آن دستی که نعمت خداوند بر آن دست جاری میشود تا به تو برسد"، شکرگزاری کنی (همان). در آموزههای نهج البلاغة، بین «ثنای استحقاقی» و «مَلَق=چاپلوسی»، که بار ارزشی منفی دارد، فرق نهاده شده است (الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ). در روایات، ناسپاسی (کفران النعمة) موجب قطع نعمتها، پریشانی جامعه و کسادی بازارها قلمداد شده است! بعید است که این ناسپاسی فقط بر «ناسپاسی فردی» حمل شود و شامل «جامعه ناسپاس» نشود. ظاهرا برداشت شیخ حر عاملی ره نیز هین بوده است که این باب را در میان ابواب امر به معروف و نهی از منکر (که صبغهی اجتماعی دارد) گنجانده وگرنه مانند برخی دیگر از محدثان، این باب را در ابواب صدقات میگنجاند تا صرفاً رابطه آخذ صدقه با معطی صدقه را بیان کند.
2️⃣چنانکه در فرجام بحث زکات آمده، بر آخذ صدقه، حرام است که «کفران نعمت» کند بلکه شایسته است آخذ از صدقهدهنده ثناگویی و تشکر کند (منتهى المطلب، ج8، ص: 510). در ذیل مبحث صلات استسقاء، وقتی میخواهند "گناهان موجب کاهش نزولات آسمانی" را فهرست کنند، «کفران النعمة» را یکی از این گناهان دانستهاند (جواهر 12/127) صاحب جواهر ره در خاتمهی این بحث نوشته است: «و لعل أعظم أسباب حلول النقم و تحويل النعم احتقار النعمة» (همان 129).
3️⃣ به گمان نگارنده، آنچه دل رهبرمان را سوزانده، مسألهای فراتر از بیتوجهی ما به «معروف»ها و «نعمت»های رئیس جمهور شهید است چون به طور کلی کارنامهی جامعه ایرانی، درباره «کفر المعروف» و «کفران النعمة» نیاز به تأمّل و بررسی دارد.
4️⃣ خوب است اهالی فقاهت نیز در تحلیل و تبیین این روایات و تطبیق آن بر ساحت اجتماع و رسانه و نیز روابط شهروندان با حاکمیت، بیشتر بکوشند تا دانش کافی برای آگاهانیدنِ جامعه تولید شود. شاید کمعملی جامعه ناشی از کمآگاهی و کمآگاهی جامعه ناشی از «رخنهی تئوریک» باشد.
به نقل از کانال ایشان https://eitaa.com/ashayerimonfared
@Tanbiholomah
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
نویسندگان کانال تنبیه الامه، ارتحال حضرت آیت الله شیخ محمد رضا قائنی (برادر بزرگوار استاد آیت الله قائینی) را خدمت ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال، طلب مغفرت و رحمت برای آن مرحوم، و صبر جمیل و صحت و عافیت و توفیقات روزافزون را برای استاد معظم دارد.
@Tanbiholomah
❇️لا اکراه فیالدین؛ در کتاب جان لاک یا در قرآن خدا
🖋مرتضی صادقی
🔹به تازگی مطلبی درباره دلالت آیه (لا اکراه فی الدین) به قلم یکی از اساتید دانشگاه منتشر شده و در آن به گونهای حول این آیه گفتگو شده که گویی شرحی بر نظریات متفکرین لیبرال است. مدعای نوشته مذکور این است که، آیه لا اکراه فی الدین وجود هر گونه اجبار در دین را نفی میکند و اجبارهای حاکمیت منحصر در مواردی است که حق دیگران تضییع شود و به آنها آسیبی برسد و مشروعیت آن هم به خاطر قانونی است که رضایت اکثریت پشتوانه آن است.
🔹بررسی دلالت آیه
فارغ از حواشی مطلب، در این چند خط نکاتی راجع به اصل دلالت آیه شریفه بیان میشود:
در این آیه ابتداءً چند احتمال وجود دارد:
1⃣ اول اینکه، آیه در مقام نفی مطلق الزام در دین باشد. یعنی در دین الزام کردن نداریم؛ چه نسبت به پذیرش دین و چه نسبت به ملتزم بودن به احکام دین.
2⃣ دوم اینکه فقط الزام کردن در اصل پذیرش دین را نفی کند.
3⃣ و سوم اینکه مراد نفی تکوینی اکراه نسبت به ایمان باشد از این باب که قابل اکراه نیست.
🔹 احتمالات در دلالت آیه
1⃣ احتمال اول قطعا منظور نیست؛ زیرا اولا: با مراجعه به قرآن و روایات روشن است که، در دین در امور زیادی الزام و مجازات وجود دارد که موارد متعددی از آن مربوط به تضییع حق دیگران نیست و همین مسئله سبب میشود عرف از تعبیر (لا اکراه فی الدین) چنین برداشتی نکند، و ثانیا: ادامه آیه در مورد اصل دین و هدایت است و این باعث میشود که آیه ظهوری در نفی الزام در داخل دین برای کسانی که دین را پذیرفتهاند نداشته باشد.
2⃣احتمال دوم هم منظور آیه شریفه نیست؛ زیرا در ادامه آیه و همچنین آیه بعدی بحث از ایمان است نه صرف اسلام. و ایمان امری قلبی است یعنی گرهخوردن قلب و هماهنگ شدن احساسات و عواطف و حالات قلبی کما اینکه خداوندمتعال در آیه 14 سوره مباکه حجرات میفرماید:«قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في قُلُوبِكُمْ وَ إِنْ تُطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم».
چنین امری اصلا قابلیت الزام و اکراه ندارد و اگر بخواهد در مورد اصل دین الزام وجود داشته باشد، صرفا میتوان به اسلام یعنی پذیرش ظاهری دین اکراه و الزام داشت.
این مطلب وقتی روشنتر میشود که به آیه 99 سوره یونس توجه کنیم: «ولَوْ شَاءَ رَبُّكَ لاَمَنَ مَن فىِ الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَ فَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتىَ يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ». در این آیه خداوند میفرماید: «اگر خدا میخواست همه کسانی که در زمین هستند ایمان می آوردند.(ای پیامبر) آیا تو مردم را مجبور میکنی تا مؤمن شوند؟».
در اینجا خداوند به وضوح به پیامبر میفرماید که، تو نمیتوانی مردم را به ایمان مجبور کنی، بله اگر خداوند میخواست میتوانست دلها را به سمتی ببرد که همه مؤمن باشند به گونهای که این امر از اختیار خود آنها خارج باشد ولی خداچنین چیزی نخواسته.
3⃣با توجه به این موارد روشن میشود که، در آیه (لا اکراه فی الدین) تعبیر «فیالدین» به معنای«در مورد دین» است نه به معنی«در مجموعه دین» و منظور نفی اکراه در مورد ایمان به دین است.
درنتیجه از این آیه منعی نسبت به الزام حاکمیتی در امور مربوط به دین استفاده نمیشود و مفاد این آیه منافاتی با ادله دیگر که دلالت بر مشروعیت الزام در بعض موارد میکنند، ندارد.
@Tanbiholomah
هدایت شده از هیئت انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ـ﷽-
#هیئت_انصار_المهدی عجل الله تعالی فرجه
🔰 مراسم شب شهادت #امام_جواد علیه السلام
🎤 سخنران:
استاد #کفیل
🎤 مرثیهخوان:
حاج جواد #برزگر
کربلایی جواد #مهدی
🗓 پنجشنبه ۱۷ خرداد از ساعت ۲۰:۱۵
📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲
#دارالقرآن علامه طباطبایی قدس سره
📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود.
برادران و خواهران
@ansarolmahdi_aj
هدایت شده از ملتِ مطالبهگر
بسم الله الرحمن الرحیم
مجموعه انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار میکند:
پویش انتخاباتی #امتداد_ابراهیم
از تمامی برادران و خواهران دغدغهمند دعوت میشود ما را یاری نمایند.
🔰 محورهای فعالیت:
📱 الف. مجازی:
۱. تولید محتوا
۲. توزیع و انتشار محتوا
۳. گفتگوهای مجازی
۴. کمک به جریان سازی
۵. ایده پردازی
🎤 ب. میدانی:
۱. اعزام مبلغ در قم و شهرستانها
۲. تریبون آزاد
۳. هیئات مذهبی
۴. برگزاری نمایشگاه
✅ رویکردها:
۱. تبلیغ اصل مشارکت حداکثری
۲. تبیین گفتمان انقلاب اسلامی
۳. تبیین شاخصهای رییس جمهور تراز
۴. تبیین و مطالبه اخلاق انتخاباتی
۵. تبیین خدمات و دستاوردهای «شهید رییسی»
۶. مطالبه استمرار الگوی مدیریت جهادی «شهید رییسی»
⏳زمان ثبتنام: تا ۲۰ خرداد
جهت ثبتنام به پیوند زیر متصل شوید:
http://yun.ir/98yhr7
برای دریافت اطلاعات بیشتر به حساب کاربری زیر پیام دهید:
@Morteza_abo_fatemeh
#ملت_مطالبه_گر| عضو شوید👇
https://eitaa.com/melat_motalebegar
❇️سلسله یادداشتهایی پیرامون «اخلاق انتخابات»
🖊صالح رحمتی
1️⃣یادداشت شماره اول: تفاوت نقد با تخریب
🔹اشاره
یکی از مسائلی که در صحنه های سیاسی علی الخصوص انتخابات، بسیار مورد ابتلاء بوده و ذهن متدینین و متشرعین را به خود مشغول میدارد، این است که، آیا در فرآیند انتخابات جواز «نقد» کاندیداهای دیگر وجود دارد یا اینکه، فقط به بیان ایجابی در خصوص کاندیدای مورد قبول خود پرداخت؟ اگر، نقد مجاز است مرزهای نقد تا کجاست؟ آیا فقط شامل «برنامه و فکر» افراد میشود یا اینکه، میتواند شامل «شخصیت»، «سیره عملی» کاندیداها شده و حتی خانواده و افراد منتسب به کاندیداها را هم در بربگیرد؟ این پرسشها و نظایر آنها میتواند موضوع مقاله مفصلی باشد که با رویکرد فقهی به آنها پاسخ داده شود. با این حال، کانال تنبیه الامة به حسب وظیفه طلبگی خود قصد دارد، در چند یادداشت مختصر به تبیین در این مسائل بپردازد.
⁉️نقد چیست؟
در کتب لغت عربی، نقد را به «تمییز» معنا میکنند و در کتب لغت فارسی مانند فرهنگ معین به « جدا کردن خوب و سره از بد و ناسره ». ابن فارس در ترجمه «نقد الدراهم» میگوید: «و ذلك أن يُكشَف عن حالِهِ في جَودته أو غير ذلك». (معجم مقائیس اللغة، ج5 ص476) به بیان او، نقد کشف حال و تشخیص وضعیت شیء است. به عبارتی، اگر «نقد» را یک فرآیند چالشی بدانیم، در این فرآیند وضعیت واقعی شیء یا موضوع به دست می آید. مشخص میشود که، دارای چه قوتی و چه ضعفی است. معمولاً این فرآیند چالشی در نسبت با افکار و اعتقادات افراد به کار گرفته شده و از آن به «روش انتقادی» تعبیر میشود. در این روش - در آن وضعیت بسیط و ساده- تلاش شخص منتقد بر این است که، با به چالش کشیدن افکار، ضعف و قوتهای آن را به دست آورده و آشکارسازی نماید.
با توجه به معنایی که از نقد گفته شد، پرواضح است که برای تبیین بیشتر و به غرض اینکه رأی انتخاب کنندگان به واقع نزدیکتر گردد، فرآیند «نقد» باید مطمح نظر قرار بگیرد. پس، نه تنها مجاز است بلکه باید انجام بگیرد تا تمهید و زمینه ای برای تحقق «انتخاب مصیب» باشد.
⁉️مرز میان نقد و تخریب شخصیت کجاست؟
👈👈(نزدیکترین حالت عبد به کفر)
متأسفانه، رویه معمول در کارزارهای سیاسی این است که، آنچه که به نام «نقد» انجام میگیرد، فقط بیان «نقاط منفی» است، و با تعریفی که از نقد گفته شد، پرواضح است که چنین رویه اخلاقی اصلاً نمیتواند عنوان «نقد» به خود بگیرد، بلکه، باید به آن «عیب جویی» عنوان داد. عیب جویی، یعنی فردی در رفتار و سیره و زندگی مؤمنین دقت کرده و تلاش نماید عیوب آنها را احصاء کند تا در موقعیتی به نقل آن عیوب پرداخته و چهره ای منفی از برادر دینی ارائه کرد. چهره ای که، ممتلأ از عیوب بوده و از هیچ ظرفیت مثبت و نقطه قوتی برخوردار نیست. این روش، همان فعل شنیعی است که در روایات به عنوان «طلب عثرات المؤمنین و عوراتهم» از آن تعبیر میشود. (الکافی، ج2 ص354) در کافی شریف، روایاتی وارد شده است که، نزدیکترین حالت یک نفر به وضعیت «کفر» را آن صورتی میداند که، فردی خطاها و لغزشهای برادر دینی خود را احصاء میکند تا او را سرزنش نموده و مورد عتاب قرار دهد.
با این بیان معلوم میگردد که، نقد به معنای «کشف حال» و «تشخیص واقعیت» در فرآیند «چالش» میتواند ضعفها و قوتها را آشکار نماید. اما آنگاه که، فقط ضعفها و نواقص برجسته میشود، عنوان «نقد» صدق نکرده و به آن «عیب جویی» اطلاق میشود که، براساس اخبار اهل بیت (علیهم السلام) نزدیکترین حالت به کفر است. با این وصف، نقد برای عرصه انتخابات لازم و ضروری است، اما عیب جویی و تخریب شخصیت مؤمن حرام میباشد.
#اخلاق_انتخابات
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️سلسله یادداشتهایی پیرامون «اخلاق انتخابات»
🖊 صالح رحمتی
2️⃣یادداشت شماره دوم: گستره نقد
🔹اشاره
در یادداشت پیشین گذشت، که عمل «نقد» برای عرصه سیاست و انتخابات جائز بلکه ضروری است. اما این مقدار برای رفتار دینی کفایت نمیکند، بلکه باید به تفصیل روشن شود که، دامنه «نقد» تا کجاست. شخص منتقد چه موضوعاتی را میتواند مورد نقد قرار دهد؟ سه احتمال درباره موضوع نقد به نظر میرسد:
1. نقد افکار و برنامه ها
2. نقد عملکرد و سیره عملی
3. نقد شخصیت
🔹نقد افکار و برنامه ها
شاید بتوان گفت، مهمترین مرحله از مراحل نقد که، دارای فوائد فراوان برای جامعه اسلامی است، مرحله «نقد افکار» است. نقد افکار در فرآیندی چالشی که از عمق و ژرفای یک فکر پرده برداشته و خلأ و نقصان آن را آشکار سازد، همیشه مفید فایده بوده و مثمر ثمر است.
🔹نقد عملکرد و سیره عملی
درباره عملکرد و سیره عملی افراد دو احتمال وجود دارد؛ عملکردی که در حوزه خصوصی و زندگی شخصی مطرح میشود. عملکردی که در حوزه حاکمیت تعریف میشود.
وظیفه ما درباره رفتار و عملکرد افراد در زندگی شخصی، همان «عدم تتبع از لغزشها و خطاها»ی افراد و «دوری از تهمت و سوء ظن» نسبت به ایشان است. روایتی از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) تکلیف افراد را این چنین مشخص می نماید:
«ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا». (الکافی، ج2 ص 362)
علیرغم چنین توصیه هایی در حیطه اعمال شخصی افراد، به نظر میرسد درباره سلوک و رفتار حاکمیتی ایشان باید به گونه ای دیگر نگاه کرد. وظیفه عموم مؤمنین در این بخش با «شاورهم فی الأمر»، «الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر»، «النصیحة لأئمة المسلمین» تبیین میگردد. در خصوص اعمال حکومتی مجال نقد فراوان است. مؤمنین باید با همان روش انتقادی که هم قوتها را عیان میکند و هم ضعفها را برجسته میسازد، با اعمال حکومتی افراد مواجهه پیدا کرده و اگر به لغزش و خطایی رسیدند، آنها را نهی از منکر نمایند. یا برای بهتر شدن رویه حکمرانی، به آنها مشورت داده و ایشان را نصیحت نمایند.
🔹نقد شخصیت
نقد شخصیت نیز میتواند در دو حوزه تعریف شود؛ 1. نقد شخصیت در آن موقفی که با سیره حکمرانی شخصی پیوند میخورد. مثلاً، فردی در برخورد با مردم «متکبرانه» رفتار میکند. 2. نقد شخصیت افراد بدون آنکه ارتباطی با محیط حاکمیت داشته باشد. پرواضح است که، صورت دوم همان صورت مردودی است که پیشتر به آن اشاره شد و موضوع بسیاری گناهان قرار میگیرد. اما درباره صورت اول نیز باید تا میتوان از ورود در صغریات و مصادیق احتراز نمود. چرا که، امکان دارد توجیهات و محاملی برای برخی رفتارهای شخصیتی وجود داشته باشد و بهتر آن است که با طرح و بیان کبریاتی که در مثل «عهد مالک اشتر» وارد شده، فضای گفتمانی خاصی را برای شکل گیری شخصیت حکمرانی اسلامی در حاکمان ایجاد نمود.
#اخلاق_انتخابات
https://eitaa.com/Tanbiholomah
🇵🇸 موسی از ماست!
رژیم صهیونیستی به کمک یک یگان آمریکایی توانست با بمباران بازار و کشتن و زخمی کردن بیش از ۶۰۰زن و بچه، کماندوهای خود را در النصیرات نفوذ داده و ۴اسیر را آزاد کند!
بعد از ۸ماه برای این جنایت جشن گرفتند!
❓ این اسطوره برایتان آشنا نیست؟!
يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ! (۱)
قربانی کردن مستمر(۲) بچه های بنی اسرائیل بخاطر تمدید حیات فرعون!
شنکجه ای زشت و تحمیلی(۳)
❗️اگر اسرائیل ادامه آن بنی اسرائیل باشد، اسطوره اش از دست رفته است!
او نماد فرعون شده است؛ اوست که برای یک روز حکومت بیشتر کودکان را می کشد و زنان را...!
در آن اسطوره، موسی(ع) از بین بچه های ذبح شده برمی خیزد نه از سپاه فرعون!
اسرائیل اگر دهه ها خود را وارث بنی اسرائیل و قربانیِ فرعون ها و هیتلرها جلوه داد و بدین طریق، "صهیونیزم" را "موسای مدرن" خویش جا زد؛ در جام غزه رسوا شد.
دیگر موسی(ع) از او نیست، چنانچه هیچ وقت نبوده است!
موسی(ع) از غزه و فلسطین، از اسلامِ و مسلمینِ مظلوم بر می خیزد!
آخر "يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ"، "ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ"۴ است! روز بزرگ خدا برای شهرِ "صَبَّار شَكُور"! ۵!
.....................
۱. آیه ۴۹ بقره
۱. تذبیح (در :یذبحون) مبالغه در ذبح است کشتن و قربانی کردن دائمی و مکرر.
۳. "سُوم" در "یَسُومُونَکم سوءَ العذاب" مفید همین معنای تحمیل است.
۴و۵. آیه۵ ابراهیم
محسن قنبریان
#غزه
#النصیرات
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️ سلسله یادداشتهایی پیرامون «اخلاق انتخابات»
🖊صالح رحمتی
3️⃣ یادداشت سوم: آیا در نقد افراد میتوان به اطلاعات و اسرار محرمانه استناد نمود؟
در یادداشت پیشین روشن شد که، حوزه های مجاز نقد شامل «نقد افکار و برنامه ها»، «نقد اعمال حکومتی» و «نقد شخصیتِ حکومتی» میباشد. حال، پرسش این است که، مستند نقد در این حوزه های مجاز چیست؟ آیا میتوان به هر چیزی - هرچند معتبر- استناد نمود؟ یا اینکه، مستندات باید از صفت «عمومیت» برخوردار باشند؟ و به عبارتی، آیا در نقد افراد میتوان به اطلاعات و اسرار محرمانه معتبر استناد نمود؟
🔹پاسخ اولیه این است که، مستند نقد باید «عمومیت» داشته باشد و نمیتوان به اطلاعاتی که به صورت خصوصی در برخی مجالس داده شده است، استناد کرد. دلیل این عدم جواز عموم «المجالس بالامانة» و ادله ای نظیر آن میتواند باشد. مرحوم کلینی سه روایت را با همین موضوع ذیل همین عنوان در کافی شریف جمع کرده است.(الکافی، ج2 ص 660)
🔹حضرت آیت الله میرزاجواد تبریزی نیز در استفتائی که از ایشان صورت گرفته، با استناد به همین روایت چنین پاسخ میدهد:
«- در حديث است كه «المجالس بالامانة»- اين حديث اگر معتبره است- چه مىگويد؟ آيا انسان مجاز نيست مطالبى را كه از كسى مىشنود نقل كند؟
بسمه تعالى- عبارت «المجالس بالامانة» در روايت صحيح وارد شده است. و چنانچه شخص مطلبى را به عنوان امانت به انسان گفته، نقل آن براى ديگران اشكال دارد، و اللّه العالم.» (استفتائات جدید، ج2 ص 488)
ممکن است فردی در یک مجلسی، فکر و عقیده خود را بیان کرده باشد، براساس این روایات که حاکی از یک نوع «تعهد ارتکازی» نیز میباشد، نمیتوان آن گفت و شنود خصوصی را پایه نقد قرار داد و باید مستندی را جست که، در معرض عموم قرار گرفته باشد یا اینکه به صورت کبروی و بدون اشاره به افراد و فقط آن فکر و عقیده مورد انتقاد قرار بگیرد. نقد در حوزه عملکرد و شخصیت نیز همین گونه است و امکان شرعی استناد به جلسات خصوصی و اسرار وجود ندارد.
بله، اگر چنانچه مسئله ای به حوزه امنیت و حفظ نظام اسلامی مرتبط گردد، آن اسرار و مجالس خصوصی میتواند مورد استناد قرار بگیرد. اما پرواضح است که، چنین حوزه ای نیز ارتباطی به «نقد» ندارد بلکه بخش مربوط به حافظان امنیت است که قواعد متناسب با خود را دارد.
براساس این سخن، واضح میگردد که حوزه نقد، هیچ گاه نباید آلوده به «غیبت»، «بهتان»، «سوءظن» و سایر گناهان گردد. در میان این گناهان، معمولاً دو گناه شیوع بیشتری پیدا میکند؛ غیبت، بهتان. امام خمینی نسبت میان این دو را چنین بیان میکند:
«بدگویی پشت سر کسی را غیبت گویند خواه آن عیب در او باشد خواه نباشد؛ اما بهتان، آن است که عیبی که در کسی نیست، به او نسبت داده شود خواه پشت سر او باشد یا در حضور او».(المکاسب المحرمة، ج1 ص 389)
پیرامون این دو عنوان حرام، مباحث استدلالی فراوانی مطرح است که نیازی به طرح آنها نیست. آنچه که مهم است، تذکر به این نکته است که نمیتوان، نقد را بهانه ارتکاب حرامی چون «غیبت» و «بهتان» قرار داد. با این وجود، فقها برای غیبت مستثنیاتی را نیز ذکر کرده اند. مانند؛ غیبت فاسق متجاهر، تظلم مظلوم از ظالم، دفع بدعت، نهی از منکر و.... و ممکن است صوری از نقدهای انتخاباتی داخل در مستثنیات از غیبت باشد.
#اخلاق_انتخابات
https://eitaa.com/Tanbiholomah
🔰مجموعه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار میکند:
اولین دوره #آموزش امتداد ابراهیم
🔻با موضوعات:
🔸حرکت عمومی
🔹 حل بوم (جراحی پیام، پاسخ به شبهات و ...)
🔸روایت پیشرفت (بسته تبیینی خدمات دولت انقلابی به همراه مقایسه با دولت های سابق )
🔹فعالیت مجازی (ادمینی، کنش گری در بسترهای گوناگون مجازی و...)
🔸بسته عملیاتی گروه نجات
🔹شبکه معاشرین
🔸تریبون آزاد
📆 زمان: چهارشنبه ۲۳ خرداد
از ۷:۳۰ صبح تا عصر
📍دوره همراه با پذیرایی (ناهار) میباشد
برای ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را به آیدی
@mansar_admin
ارسال بفرمایید.
لینک گروه امتداد ابراهیم| عضو بشین
https://eitaa.com/joinchat/1386152762Cb3bc7d21a9
@Tanbiholomah
تنبیه الأمة
🔰مجموعه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار میکند: اولین دوره #آموزش امتداد ابراهیم 🔻ب
بزرگواران این نکته رو توجه بفرمایید؛
این دوره ای که قرار برگزار بشه، برای کسانی که میخوان در فضای مجازی یا میدانی و تبلیغ در شهرستان ها فعالیت کنن، بسیار مغتنم و موثر هست
بحمدلله اساتید هم، اساتید قوی و متخصصی هستند
خلاصه این دوره رو از دست ندید.
تنبیه الأمة
🔰مجموعه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار میکند: اولین دوره #آموزش امتداد ابراهیم 🔻ب
‼️ بزرگوارانی که قصد شرکت در دوره به صورت مجازی و برخط دارند عضو کانال زیر شوند.
به هنگام شروع جلسه پخش زنده هم شروع خواهد شد:
https://eitaa.com/melat_motalebegar
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رقیب انتخاباتی که شیطان اکبر نیست
🎥 امام خامنهای
🔸 بعضیها رقیب انتخاباتی خودشان را #شیطان_اكبر به حساب میآورند! شیطان اكبر آمریكاست، شیطان اكبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحی كه شیطان اكبر نیست، رقیب انتخاباتی كه شیطان اكبر نیست.
♨️ خط درگیری را با دشمن مشخص كنیم [نه با رقیب انتخاباتی].
📌 مناهج:
بیاخلاقی، لجنپراکنی، تخریب رقیب انتخاباتی از سوی همه طیفها ناپسند و مذموم است و از افرادی که خود را در دایره حزبالله و انقلاب میدانند ناپسندتر و مذمومتر است.
اگر مطیع رهبری هستیم، اگر دلدادهی مرام اخلاقی #شهید_جمهور هستیم، #اخلاق باید خط قرمز ما باشد.
علیالخصوص طلاب و آحاد روحانیت باید بیش از همگان در رعایت اخلاق و همچنین سفارش دیگران به رعایت اخلاق سیاسی و انتخاباتی پیشتاز باشند.
🗂 #تبلیغ_سیاسی
#اخلاق_انتخاباتی
#خط_تبیین
📲 نگرشها و دغدغههای حوزه و روحانیت👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
🗂 بسته محتوایی انتخاباتی کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
📝خدمات و دستاوردهای دولت مردمی
📘کتابچه رییس جمهوری تراز انقلاب
📘دولت مردمی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی
📘 نمایشگاه روایت پیشرفت / ثمرات تلاش های دو ساله دولت مردمی در آینه آمار و نمودار
📘اخبار خوب و امید بخش
📘عبور از بحران بی دولتی
📘مقایسه عملکرد اقتصادی دولت های 11 و 12
📘بررسی تحلیلی عملکرد و اقدامات نظام
📘فایل های نمایشگاهی روایت پیشرفت
📘چشم انداز 3 ساله اقتصاد ایران
📝پاسخ به شبهات
📘 شبهات انتخابات
📘شبهات پر تکرار
📘یک ون شبهه
📘پاسخ به شبهات اقتصادی
📘پاسخ های آسان به سوالات سخت
📝روش های بالابردن مشارکت مردم در انتخابات
📘 ایده ها و قالب های انتخاباتی
📘 منبرکهای انتخاباتی
📘بسته انتخاباتی پاس گل
📘متغیر های تاثیر گذار بر انتخابات
📘محتوای کاربردی نقاشی پیشرفت برای کودکان
📘روش های کنشگری بانوان در انتخابات
📝اخلاق و ملاک های انتخاباتی
📘اخلاق اسلامی انتخابات
📘 منشور اخلاقی انتخابات در جمهوری اسلامی ایران
📘به کدام کاندیدا رأی بدهیم؟
📘انتخابات عرصه وعده ها یا ارزش ها؟
📝احکام انتخابات
📘شرکت در انتخابات واجب عینی است
📘حکم خرید رأی
📘انتخابات و رأی سفید
📘مساله تجسس در انتخابات
📘انتخابات و مساله امر به معروف
✅دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نکات دقیق و مهم آیتالله میرباقری
✅ بایستههای رقابت درونگفتمانیِ جبهۀ انقلاب
ما باید رقابت درونگفتمانیِ جبهۀ انقلاب را بپذیریم؛ منتها اولاً این رقابت باید کاملاً اخلاقی و همافزا باشد و زمینه را بهنفع رقبای بیرونی تغییر ندهد؛ ثانیاً در جهت افزایش ظرفیت انسانی انقلاب، گفتوگوی فعّال (نه انفعالی) با جریانهای رقیب را فراموش نکنیم، هم با بدنه عمومی و هم با لایۀ نخبگانی آنها.
همۀ کاندیداهای انقلابی، در دورههای قبلی نشان دادند که بهنفع آرمانها حاضر به فداکاری و ائتلاف سیاسی هستند.
اما باید توجه کرد که ائتلاف سیاسی، با وجود بداخلاقیهایی که ظرفیتهای جبهۀ انقلاب را فرسایش میدهد، ممکن نیست. با این چالشها، اگر هم در پایان به وحدت برسیم، وحدت سیاسیِ پایدار نخواهد بود.
@Tanbiholomah
هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
همایش تخصصی امتداد ابراهیم
اجتماع بزرگ حوزویان و فعالین فرهنگی اجتماعی استان قم
موضوع: تبیین راهکارهای افزایش مشارکت و بررسی آخرین اخبار و نظر سنجی ها
زمان: شنبه ۲ تیر ساعت ۱۶:۳۰
مکان: سالن اجتماعات دارالشفا
با ارائه:
دکتر محسنی مدیر مرکز افکارسنجی دانشگاه تهران
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d