💠 دره های یاد شده در قرآن 💠
🔹3. دره اطراف کعبه
ابراهیم علیهالسلام به امر پروردگار و با راهنمایى جبرئیل علیهالسلام همراه همسر و فرزندش به درّهاى بى آب و علف سفر کرد و خانوادهاش را آنجا ساکن کرد، تا نماز را برپا دارند :
رَبَّنا اِنِّی اَسکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِی بِوَادِ غَیرِ ذِی زَرعِِ عِندَ بَیتِکَ الحَرامِ رَبِّنا لِیُقِیمُوا الصَّلَواه.... ( ابراهیم / ۳۷)
👈این دره همان مکانی است که هم اکنون کعبه در آنجاست و از هر طرف کوه هایی آن را فرا گرفته اند
برخی با رویکردی عرفانی دره بی کشت و زرع را به جایی دور از دانش و فضیلت تفسیر کردهاند
چشمه زمزم که زیر پای اسماعیل علیه السلام و به گفته برخی زیر دست وی روان شد
و بر پایه نقلی پرنده ای کنار اسماعیل علیه السلام به کنکاش آن پرداخت ، در این دره است
سبب خالی از کشت و زرع بودن در نتیجه مسکونی نبودن آن ، بی آبی بوده است . زیرا با پدید آمدن چشمه زمزم این دره آباد و سرزمین سکونت قبیله جرهم گردید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
🔹4. دره طُوَى'
👈درّه طوى، سرزمین پهناورى است میان کوههاى جنوب غربى فلسطین، میان مدین و مصر که خدا به موسى علیهالسلام هنگامى که وارد آنجا شد، فرمان داد به پاس مقدّس بودن آن سرزمین کفشهایش را بیرون آورد و با پاى برهنه در آن دره گام نهد
فَخلَع نَعلَیک اِنَّکَ بِالوَدِ المُقَدَّسِ طُوَی' (طه / ۱۲)
بقعه مبارکه که خدا در آنجا با موسی علیه السلام سخن گفت در این دره است
( قصص / ۳۰ )
و در همان جا حضرت دستور یافت که به سوی فرعون برود:
اِذ نادَاهُ رَبُّهُ بِالوادِ المُقَدَّسِ طُوَی' * اِذهَب اِلَی' فِرعُونَ اِنَّهُ طَغَی' . ( نازعات/ ۱۶ ، ۱۷)
🔸 این فرمان از درختی در جانب راست آن وادی به او ندا داده شد
فَلَمّا اَتَها نودِیَ مِن شَطِی ءِ الوَادِ الاَیمَن ( قصص / ۳۰)
در حدیثی پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله سبب مقدس بودن این دره را قداست یافتن ارواح در آن ، برگزیده شدن فرشتگان در آنجا و سخن گفتن خدا با موسی علیه السلام در آن یاد کرده است
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
🕊•💦•♧۰۰﷽۰۰♧•💦•🕊
🦋•• نشانه های مومنان ••🦋
✍قرآن در صفات مومنان قبل از هر چیز انگشت روی #نماز میگذارد و میگوید:
«آنها کسانی هستند که در نمازشان خاشعند،
اَلَّذِینَ هُم فِی صَلاتِهِم خاشِعون»،
[مومنون ،۳]
🔹(خاشعون) از ماده (خشوع) به معنی حالت تواضع و ادب جسمی و روحی است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمی در انسان پیدا میشود و آثارش در بدن ظاهر میگردد.
👇 در اینجا قرآن
(اقامه صلوة) (خواندن نماز) را نشانه مؤمنان نمیشمارد بلکه #خشوع در نماز را از ویژگیهای آنان میشمارد،
❌ اشاره به این که نماز آنها الفاظ و حرکاتی بیروح و فاقد معنی نیست بلکه به هنگام نماز آن چنان #حالت_توجه به پرورگار در آنها پیدا میشود که از غیر او جدا میگردند و به او میپیوندند۰
🕊🥀چنان غرق #حالت_تفکر و #حضور و راز ونیاز با پروردگار میشوند که بر #تمام_ذرات_وجودشان اثر میگذارد خود را ذرهای میبینند در برابر #وجودی_بیپایان_وقطرهای در برابر اقیانوسی بیکران
🕊•💦•♧•💦•🕊•💦•♧•🕊
❤️ ادامه گفتگوی من و قرآن در مورد کرونا ❤️
🌸 ﻓﺮﺍخی ﻭ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﭘﺲ ﺍﺯ سختیها
🔸گفتمش: آیا این سختی و دشواری بیماری کرونا به آسانی و آسایش ختم میشود؟ گفت: «سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا؛ ﺧﺪﺍوند ﺑﻪ ﺯﻭﺩی ﭘﺲ ﺍﺯ سختی ﻭ ﺗﻨﮕﻨﺎ، ﻓﺮﺍخی ﻭ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﺪ.» (طلاق/ آیه ٧)،
🔸 گفتمش: پس ایام شادی و سرور ملت ما بعد از گذر از این بیماری فرا خواهد رسید؟ گفت: «بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ؛ ﺑﻪ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪا، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺷﺎﺩ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺛﺮﻭتی ﻛﻪ ﺟﻤﻊ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ.» (یونس/ آیه ٥٨)
پس از گفتوگو با این اعجاز الهی و کتاب آسمانی سرشار از امید و ایمان و آکنده از آرامش و طمأنینه شدم و قرآن کریم را عاشقانه در آغوش کشیدم و خداوند مهربان را به خاطر نزول این نعمت نورانی و این پناهگاه مستحکم و این مونس معنوی سپاس گفتم.
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
❤️ دره های یاد شده در قرآن ❤️
🔹5 - دره مورچگان :
بر اساس آیه ۱۸ سوره نمل ، سلیمان علیه السلام و لشکریانش هنگام حرکت از دره مورچگان گذشتند
هنگام رسیدن آنان به دره ، مورچه ای به دیگر مورچگان فرمان داد به خانههای خود روند تا از گزند سلیمان علیه السلام و سپاهیانش در امان بمانند
حَتَّی' اِذا َتَوا عَلی' وادِ النَّملِ قالَت نَملَهُ یا أَیُّها النَملُ الدخُلوا مَساکِنُکُم لا یَحطِمَنَّکُم سلیمانُ و جُنودُهُ وَ هُم لا یَشعُرون ( نمل / ۱۸ )
مشهور مفسران سبب نامگذاری این دره به وادی نمل را فراوانی مورچگان در آن دره
و برخی سکونت قبیله نمل در آن دانسته و گفته اند
نمله زنی از قبیله نمل است که با سلیمان علیه السلام گفت و گو کرد
بعضی وادی نمل را ضرب المثل برای مکان پر جمعیت به شمار آوردهاند
در موقعیت جغرافیای این دره اختلاف است
برخی آن را در طائف و بعضی در شام و برخی در فلسطین میان جبرین و عسقلان
و بر پایه گزارشی آن را پشت کشور تبت دانستهاند
نداشتن پوشش گیاهی و وجود معادن گوگرد طلا و نقره و دشواری گذر از آن از ویژگیهای دره یاد شده است
برخی با نگاه عرفانی وادی نمل را به وادی حرص تاویل بردهاند
🔹6 - دره رقیم :
آیه ۹ سوره کهف درباره اصحاب کهف و رقیم است
اَم حَسِبتَ اَنَّ اَصحابَ الکَهف وَ الرَّقیم کانوا مِن آیاتنا عَجَبا
شماری از مفسران رقیم را دره ایی دانسته اند که غار اصحاب کهف در آنجاست و موقعیت جغرافیایی آن میان ایله و عسفان و افغان یا غطفان یا غضبان است
در تفسیر رقیم ، اقوال دیگری نیز هست مانند کتیبه سرگذشت اصحاب کهف
🔹7 - دره های جهنم :
واژه ویل در ۲۷ آیه از قرآن کریم یاد شده است و از عذاب انسانهایی در قیامت حکایت می کند
مانند فَوَیلُ لِلَّذینَ کفروا مِنَ النَّار ( ص/ ۲۷ )
برخی مفسران با الهام از روایاتی ویل را به دره ای سوزان در جهنم تفسیر کرده اند که اگر کوهها در آن افکنده شوند از شدت حرارت آن ذوب می گردند
در مقابل ، برخی تفسیر ویل را به دره بر نتافته و با این باور که ویل در هیچ لغتی به معنای دره نیست آن را به عذاب و جایگاه انسان های گناهکار در جهنم تفسیر کرده اند
در برخی از تفاسیر ، واژه های قرآنی دیگری نیز نام دره ای در جهنم دانسته شده اند
مانند :
اَثام = کیفر سخت (فرقان / ۶۸ )
عذابِ واقِع = عذاب واقع شدنی(معارج / ۱)
سَعیر = آتش سوزان ( ملک ۱۱ )
سُعُر = آتش افروخته ( قمر / ۴۷ )
غَیَّا = عذابی دردناک (مریم / ۵۹)
موبِق = هلاکتگاه (کهف / ۵۲)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh