eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ْ 💠 كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِه ِ💠 اسراء/84 ✨ هر كس بر حسب ساختار [روانى و بدنى] خود عمل مى ‏كند ✨ ✔ از کوزه همان برون تراود که در اوست کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ و أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاّ ما سَعى (٣٩) وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى،(۴٠) ثُمَّ يُجْزاهُ اَلْجَزاءَ اَلْأَوْفى(۴١) ☀️سوره آل نجم، آیه 39-41 ☀️ و اینکه برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست،(٣٩) و اینکه تلاش او به زودی دیده می شود،،(۴٠) سپس به او جزای کافی داده خواهد شد (۴١) 💠 توضیح 💠 🔹بی گمان لازمه موفقیت در هر راهی، همت و تلاش در آن راه است. 🔹تن آسایی و تنبلی را می توان مهم ترین عامل سستی و شکست بسیاری از جوامع اسلامی تلقی کرد؛ زیرا فضل و رحمت خدا زمانی به انسان رو می آورد که آدمی بر هدف خود، پایدار، کوشا و بلند همت باشد. 🔹در بعد اجتماعی و اقتصادی نیز همت و تلاش رمز موفقیت و بالندگی هر کشور است. بدون تلاش مستمر و خستگی ناپذیر نمی توان قله های پیشرفت را فتح نموده و به توسعه ی پایدار رسید. به همین جهت است که امام علی(ع) در یکی از جملات حکیمانه و تأثیرگذار خویش فرمودند: «ارزش هر کس به قدر همت اوست». 🔹 در آیه فوق به روشنی تصریح شده است که انسان هیچ بهره ای جز آن چه برایش تلاش کرده، نخواهد داشت و به زودی تلاشش را مشاهده خواهد کرد. 📚 هاشمی، سید مهدی، کانال👇 @Targomeh
🌷 تاکیدفراوان قرآن به فکر،دقت،توجه، 🌷افلا تعقلون....آیافکرنمیکنند؟۴۴بقره افلایتدبرون القرآن...درقرآن تدبرنمیکنند؟۸۲نساء 🌷افلایتوبون الی الله...توبه نمیکنند؟۷۴مائده 🌷افلاتتفکرون...فکرنمیکنند؟۵۰انعام 🌷افلاتتذکرون...بیدارنمیشوند؟۸۰انعام 🌷افلاتتقون...تقواپیشه نمیکنند؟۶۵اعراف 🌷افلایرون...نمی بینند،؟۸۹طه 🌷افلایومنون...ایمان نمی آورند؟۳۰ انبیا 🌷افلاتسمعون...نمی شنوند؟۷۱قصص 🌷افلاتبصرون...نمی بینند؟۷۲قصص 🌷افلایسمعون...نمی شنوند:۲۶سجده 🌷افلایشکرون...شکرنمی کنند؟۳۵یس 🌷افلاینظرون...نمی بینند؟۱۷غاشیه 🌷افلایعلم.... نمی دانند ؟ ۹ عادیات کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️دائره المعارف قرآن کریم❤️ 🌏🎅 🎅🌍 🔸هبوط در لغت به معناى فرود اجبارى است(۱) طبرى آن‌را به معناى جاى گرفتن دانسته و به گفته شیخ طوسى، معناى آن، پایین آمدن سریع است . 🔹گروهى مقصود از هبوط و نزول آدم به زمین را هبوط از حالت و مقام نخست دانسته و گفته اند : منظور تنزل مقامی است نه مکانی ، به این معنا که آدم از مقام ارجمند خویش و از آن بهشت سرسبز پایین آمد . 🔸آیاتی از قرآن به هبوط آدم و استقرار او بر روی زمین پرداخته است . * قلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدوّ و لکم فی الارض مستقر و متع الی حین ( بقره / ۳۶ ) آیات ۳۸ بقره ، ۲۴ اعراف ، ۱۲۳ طه نیز چنین است . 🔹 در اینکه مخاطبان * اهبطوا * چه کسانی هستند ، احتمال هایی چون : آدم و حوا و ابلیس ، آدم و حوا و وسوسه ، آدم و حوا و نسل آن دو ، ذکر شده که در صورت اخیر طبق عادت عرب به صورت جمع آورده شده است . 🔸گویا که مخاطب اصلی آدم و حوا هستند ؛ از این رو در آیه ۱۲۳ طه که پیشتر یاد شد به صورت تثبیه آورده شده ولی چون هبوط آنها ، سکونت فرزندان و نسل های ایشان را نیز در زمین به دنبال داشت . 🔹در جمله * بعضکم لبعض عدوّ * و در بقیه موارد به صورت جمع ( اهبطوا ) آورده شده است . 🔸 به تعبیر دیگر در این خطاب ، آدم و حوا و نسل آن دو مقصودند ، چرا که فرزندان آنان نیز در این حکم با آنان مشترکند و در حقیقت هبوط آنان سکونت همه آدمی زادگان را در زمین به دنبال داشته است . 🔹درباره تکرار امر هبوط و اینکه یک یا دو بار اتفاق افتاده چند وجه ذکر شده است : ۱ . هبوط اول غیر از هبوط دوم است چرا که هبوط اول از بهشت به آسمان دوم و هبوط دوم از آن آسمان به زمین بوده است . ۲ . برای تاکید بوده ۳. هبوط اول دلالت می کند که آن امر در حال دشمنی برخی با برخی دیگر صادر شده و در مقام بیان حال آنها از جهت دشمنی بعضی با بعضی دیگر است ، ولی در هبوط دوم مقصود این است که به آنها بفهماند دنیا جای تکلیف ، ابتلا ، هدایت و گمراهی است . ۴ . یک امر پیش از توبه و تلقی کلمات و دیگری پس از تلقی کلمات و توبه بوده است . ۵ . هبوط اول از آسمان هفتم به آسمان اول و هبوط دوم از آسمان اول به زمین بوده است . ۶ . تکرار اشاره به این واقعیت بود که آدم علیه السلام گمان نکند با پذیرش توبه اش هبوط به زمین منتفی شده است ، یعنی این تکرار می فهماند که امر به هبوط، صرفا جزای ان لغزش نبود تا بر اثر توبه لغو شود ؛ بلکه برای تحقق وعده خداوند بود که به ملائکه فرمود : * انّی جاعل فی الارض خلیفه * ( بقره / ۳۰ ) 🔸آدم علیه السلام باید در زمین مستقر میشد و همه اینها مقدماتی بود که باید انجام می گرفت ، از این رو پس از توبه آدم و پذیرش آن به بهشت باز نگشت . 🔹از مجموعه آیات داستان آدم به ویژه آیه * انّی جاعل فی الارض خلیفه * چنین بر می آید که آدم از اول برای زندگی و مرگ در زمین آفریده شده بود و این که خدا او و همسرش را در بهشت ساکن کرد . برای آزمایش و در نتیجه مقدمه ای برای فرستادن آنان به زمین بوده است. 🔸طریق آمدنشان به زمین چنین بوده که پیش‌تر برتری او را به ملائکه اعلام کند تا مقام خلیفه اللهی او محرز شود و آخرین عامل استقرار در زمین و انتخاب زندگی دنیا همان آشکار شدن عورت های آنان بود که عبارت از تمایل حیوانی است . 🔹هبوط آن دو به زمین برای آن بود که در آنجا زندگی کنند؛ بنابراین عامل اصلی خروج آن دو از بهشت و فرود آمدن به زمین همان خوردن از درخت ممنوع و آشکار شدن عورت آنان بود که به وسیله شیطان صورت گرفت . 🔸اباصلت هروی از امام رضا علیه السلام نقل می کند : .....خداوند عزّوجلّاز دل آدم را خلیفه و حجت خود در زمین خلق کرد و او را برای بهشت نیافرید . نافرمانی آدم در بهشت بود نه در زمین تا مقدرات امر خدا عزوجل کامل شود . 🔹امام باقر علیه السلام نیز با اشاره به این حقیقت می فرماید : خداوند آدم را برای زندگی در دنیا آفریده بود او را ساکن بهشت گرداند تا گناه کرده به جایگاهش برگردانده شود . 🔸فخر رازی می گوید : در اخبار آمده است که آدم علیه سلام به هند ، حوّا به جدّه و ابلیس به بصره فرود آمد . 🔹میبدی می‌نویسد : آدم به کوه سراندیب در سرزمین هند ، حوّا به جدّه و ابلیس به ابله ، سوی مشرق هبوط کرده است . 🔸 طبق روایتی از امام صادق علیه السلام آدم بر کوه صفا فرود آمد و نامگذاری این کوه صفا به دلیل فرود آمدن صفی الله بر آن است . حوا بر کوه مروه فرود آمد و چون مراه (زن ) بر آن فرود آمد آن را مروه نامیدند . علامه طباطبایی می‌گوید امام علی علیه السلام در پاسخ مرد شامی که پرسیده بود پر ارج ترین مکان بر روی زمین کجا است فرمود : مکانی به نام سراندیب که آدم از آسمان در آن جا هبوط کرد . 🔹از روایات فراوان استفاده میشود که آدم علیه السلام در سرزمین مکه فرود آمده است . کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
21.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه 21 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻صفحه 21 قرآن کریم آیات 135 تا 141 سوره بقره 📌تفسیر_قطره ای 📖 ┅═✧❁🔆❁✧═┅ کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓چگونه به کودک یاد بدهم به قرآن عشق ورزد؟ ⁉️جواب: 1⃣ قرآن را جلوی کودک تلاوت کنید چون والدین الگوی کودکان هستند. 2⃣ به او قرآن خاصی هدیه دهید که نام خودش را روی آن بنویسد 3⃣ صدایش را هنگام تلاوت ضبط کنید و از صدایش به روش بسیار زیبا تعریف کنید. 4⃣ پس از حفظ قران به او هدیه بدهید. 5⃣ به هنگام خواب برای او داستان های قرآنی بخوانید. کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تمام هستی کلاس خداشناسی است🔻 «سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي ما بزودی آيات خود رادر اطراف جهان و دردرون به آنان نشان خواهيم داد(۵۳/فُصِّلَت) 💥هر فکری که می‌کنید یک اتصال عصبی جدید در مغزتان ایجاد می‌کند  هر سلول مغزی با سلول مغزی دیگر در حدود 10 هزار اتصال برقرار می کند. کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘ انسان وازدواج ☘ يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِيفاً «28» خداوند مى‌خواهد (با آسان كردن قوانين ازدواج، بار تكليف) شما را سبك كند. و انسان، ضعيف آفريده شده است. 💬🖍خداوندقوانین ازدواج را بر شما آسان مى‌گيرد، «يُخَفِّفَ عَنْكُمْ» و اين همه به خاطر آن است كه انسان در برابر طوفان غرايز، ناتوان، و قدرت صبر و خوددارى او اندك است۰ 🔍 اسلام، دين آسانى است و بن‌بست ندارد. 🔍تكاليف دينى، براساس توان وطاقت انسان است. 🔍 مشكل‌تراشى در ازدواج، خلاف خواست خداست۰ 🔍 پيروى و پايبندى شما در احكام ازدواج، زمينه‌ى سبكبارى و دورماندن جامعه از آفات و مشقات است. 📌📌 انسان در برابر غريزه‌ى جنسى ضعيف است. «خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِيفاً» 📚تفسير نور ج‌2، ص: 53
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨هر کس بنویسد و بر خود بیاویزد : 1- اگر باشد کند 2- اگر بسیار باشد دیگر فراموش نکند 3- اگر باشد یابد 4- اگر باشد گردد 5- اگر در عمل و کوشش باشد گردد و برای و مفید است انشاء الله تعالی آیات 131 و 132 سوره طه : وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى 📚رهنمای گرفتاران ص 164 کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕷حرکات جالب عنکبوت مقابل آیینه 🕋«مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاء کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ» 🌸🍀«مثل آنان که سوای خدا را دوستان می‌گیرند، مثل عنکبوت است که خانه‌ای بساخت و کاش می‌دانستند هر آینه سست‌ترین خانه‌ها، خانه عنکبوت است» 📖سوره عنکبوت، آیه‌ 41 🔰 🌟آنها که غیر از خدا را معبود خویش برگزینند تکیه آنها بر تار🕸عنکبوت است تخت و تاج فرعونها، اموال بی حساب قارونها، قصرها و گنج‌های شاهان، همه مانند تارهای عنکبوت است. بی دوام، سست، غیر قابل اعتماد و 🌱ناپایدار در برابر طوفان حوادث. تاریخ نیز نشان می‌دهد که به راستی هیچ یک از این امور نمی‌تواند تکیه گاه انسان گردد. کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️دائره المعارف قرآن کریم❤️ 🤲 🎅 🎅🤲 🔹در پى فرمان خروج از بهشت و هبوط، آدم علیه‌السلام و حوّا دریافتند که با فریب شیطان و ستم بر خویش، آن محیط آرام و پرنعمت را از دست داده‌اند؛ ازاین‌رو در مقام توبه و انابه به درگاه خدا برخاستند و لطف خدا نیز شامل حالشان گشت . 🔸 آدم از پروردگار خود کلماتی را دریافت و با آن کلمات توبه کرد . خداوند نیز توبه آنان را پذیرفت * فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انّه هو التّواب الرّحیم * ( بقره / ۳۷ ) 🔹* قالا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین ( اعراف / ۲۳) 🔸 * ثمّ اجتباه و ربّه فتاب علیه و هدی ( طه / ۱۲۲) 🔹 به گفته طبرسی و علامه طباطبایی توبه بندگان در میان دو توبه خداوند قرار دارد ؛ زیرا بازگشت او از نافرمانی ، منوط به توفیق و رحمت خدا است و پس از توبه نیز محتاج است که خداوند به عنایت و رحمت خود توبه او را بپذیرد . 🔸 بنابراین ابتدا خداوند به آدم علیه السلام توفیق توبه داد و پس از آن که آدم علیه السلام توبه کرد توبه اش را پذیرفت . ✍ 🔹مفسّران درباره کلماتى که آدم علیه‌السلام از خداوند دریافت، سخنان گوناگونى آورده‌اند: 🔸۱. * قالاَ رَبَّنا ظَلَمنا أَنفُسَنا و إِن لَم‌تَغفِر لَنا وَ تَرْحَمنا لَنَکونَنَّ مِنَ الخاسربن * ( اعراف / ۲۳ ) 🔹۲ .* اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انّی ظلمت نفسی فاغفرلی انّک خیر الغافرین * * اللهم لا الله الا انت سبحانک و بحمدک ربّ انّی ظلمت نفسی فارحمنی انّک خیر الرّاحمین * * اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک ربّ انّی ظلمت نفسی فتب علیّ انّک انت التّواب الرّحیم * 🔸۳ .* سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر * 🔹۴ . * سبحانک اللهم و بحمدک و تبارک اسمک و تعالی جدّک لا اله الا انت ظلمت نفسی فاغفرلی انّه لا یغفر الذّنوب الا انت * 🔸۵ . عده‌ای نیز دعای آدم را به درگاه خداوند چنین گزارش کرده‌اند : خداوندا آیا مرا با دست خویش نیافریدی ؟ گفت : آری گفت : آیا از روح خود در من ندمیدی ؟ گفت : آری گفت : آیا مرا در بهشت خویش جایی ندادی ؟ گفت : آری گفت : آیا مهر تو بر خشمت پیشی ندارد ؟ گفت : آری گفت : اگر توبه کنم و باز گردم ، به بهشتم باز می گردانی ؟ گفت : آری 🔹۶ . گروهی نیز با استناد به روایاتی گفته‌اند : مقصود از این کلمات نام های مقدس پیامبر صلی الله علیه و آله ، علی ، فاطمه ، حسن و حسین علیهم السلام است که آدم با واسطه قرار دادن آنها از خداوند تقاضای بخشودن کرد و خداوند از او درگذشت . 🔸 برخی دیگر با نقل روایاتی از ابن عباس و عایشه گفته‌اند : آن کلمات ، اعمال و مناسک حج بود و آدم علیه السلام و حوا برای توبه ، هفت دور کعبه را طواف کردند و ...... سپس خداوند توبه آنها را پذیرفت . 🔹این تفسیرها گویا هیچ گونه تعارض و منافاتی با یکدیگر ندارند و همه میتوانند مقصود باشند ؛ زیرا ممکن است مجموع این کلمات به آدم آموخته شده تا با توجه به حقیقت و عمق باطن آنها انقلاب عمیقی در روح وی حاصل شده و خدا او را مشمول لطف و هدایت خود قرار داده باشد . کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه22 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم آیات 142 تا 145 سوره بقره 📌تفسیر_قطره ای 📖 کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ... 🍀🦋دانش و حکمت را به هر‌کس بخواهد [و شایسته باشد] مى‌دهد؛ ‌و به هرکس دانش داده‌شود، خیر فراوانى داده شده است. و جز خردمندان، [این حقایق را درک نمى‌کنند، و] متذکّر نمى‌گردند... کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا