(آيه ١٣٩)
-و در اين آيه اين دسته از منافقان چنين توصيف شدهاند: «آنها كافران را به جاى مؤمنان دوست خود انتخاب مىكنند» (الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ) .
سپس مىگويد: هدف آنها از اين انتخاب چيست؟ «آيا راستى مىخواهند آبرو و حيثيتى از طريق اين دوستى براى خود كسب كنند» ؟ ! (أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ) .
«در حالى كه تمام عزتها مخصوص خداست » (فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً) زيرا عزت همواره از «علم» و «قدرت» سر چشمه مىگيرد و اينها كه قدرت و علمشان ناچيز است، كارى از دستشان ساخته نيست كه بتوانند منشأ عزتى باشند.
اين آيه به همۀ مسلمانان هشدار مىدهد كه عزت خود را در همۀ شؤون زندگى اعم از شؤون اقتصادى و فرهنگى و سياسى و مانند آن، در دوستى با دشمنان اسلام نجويند، زيرا هر روز كه منافع آنها اقتضا كند فورا صميمىترين متحدان خود را رها كرده و به سراغ كار خويش مىروند كه گويى هرگز با هم آشنايى نداشتند، چنانكه تاريخ معاصر شاهد بسيار گوياى اين واقعيت است!
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 465
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_604
🌹 #آیات_138_139 #سوره_نساء
🌸 بَشِّرِ الْمُناَفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً (138) الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعا (139)
🍀 ترجمه: منافقان را بشارت ده كه برای آنها عذابى دردناک است. (138) همان کسانی كه كافران را به جاى مؤمنان، سرپرست و دوست خود انتخاب می کنند آیا عزّت را نزد آنان مى طلبند؟ همانا همه عزتّ برای خداست. (139)
🌷 #بشر: بشارت ده
🌷 #أليم: دردناک
🌷 #یتخذون: انتخاب می کنند
🌷 #أولياء: جمع ولى يعنى دوست و سرپرست
🌷 #أيبتغون: آیا می طلبند؟
🌷 #جمیع: همه
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است که ابتدا #قرآن به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: بَشِّرِ الْمُنافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلیماً : #منافقان را بشارت بده که برای آنها عذابی دردناک است. سپس قرآن اين دسته از #منافقان را توصيف می کند الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ: کسانی هستند که کافران را به جای مؤمنان سرپرست و دوست خود انتخاب می کنند. هدف آنها از اين انتخاب چيست؟
🌸 آيا راستى مىخواهند آبرو و عزتی از طريق اين دوستى براى خود كسب كنند؟ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً: آیا #عزت را نزد آنان می طلبند؟ همانا همه عزت برای خداست. زيرا عزّت همواره از #علم و #قدرت سرچشمه مى گيرد و اين ها كه قدرت و علمشان ناچيز است، كارى از دستشان ساخته نيست كه بتوانند منشأ عزّتى باشند. اين آيه به همه مسلمانان #هشدار مى دهد كه عزّت خود را در دوستى با دشمنان اسلام طلب نکنند، زيرا هر روز كه منافع آنها اقتضا كند فوراً صميمى ترين متّحدان خود را رها كرده و به سراغ كار خويش مى روند كه گويى هرگز با هم آشنايى نداشتند، چنانكه تاريخ معاصر شاهد بسيار گوياى اين واقعيّت است.
🔹 پيام های آیات 138و139سوره نساء
✅ #عزّت را در وابستگى به كفّار جستن، خصلتى منافقانه است.
✅ #كافران، حقّ سرپرستى مؤمنان را ندارند و مؤمنان نیز نباید ننگ سلطه ى كفّار را بپذیرند.
✅ در #سیاست_خارجى، به جاى گسترش روابط با كشورهاى كفر، در فكر برقرارى روابط با كشورهاى اسلامى باشیم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌹 #ادبـــــــ پدر در برابر فرزند
#قسمتــــــ سومــــــ
🍃همانطور که رعایت احترام والدین و مراعات ادب در محضر آنان برای فرزندان لازم شمرده شده، در برابر، مراعات ادب در برخورد پدر و مادر با فرزندان نیز لازم و پسندیده است.
🍂برخی مفسّران، نظرخواهی ابراهیم (علیهالسلام) از فرزندش اسماعیل درباره فرمان الهی مبنی بر ذبح او را ادبی از ناحیه پدر در برابر فرزند برشمردهاند:
📖 «قالَ یبُنَیَّ اِنّی اَری فِی المَنامِ اَنّی اَذبَحُک فَانظُر ماذا تَری...».
《سوره صافات آیه ۱۰۲》
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_سید_جواد_حسینی
📖 سوره مبارکه آل_عمران (آیه ۱۳۳ )
نغمه#رست
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_شانزدهم
🦋مجروحى، مجروح ديگر را حمل مىكند!🦋
🌿يكى از ياران پيامبر مىگويد: من از جمله مجروحان بودم، ولى زخمهاى برادرم از من سختتر و شديدتر بود، تصميم گرفتم هر طور كه هست خود را به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم برسانيم، چون حال من كمى از برادرم بهتر بود، هر كجا برادرم باز ميماند، او را به دوش مىكشيدم و بالاخره با زحمت خود را به لشكر رسانديم. به اين ترتيب پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ارتش اسلام در محلى به نام حمراء الاسد (هشت ميلى مدينه) رسيده و در آن جا اردو زدند
🦋گزارش معبد🦋
🌿 خبر حركت ارتش اسلام به لشكر دشمن رسيد، به خصوص كه شنيدند حتى مجروحين مسلمان همراه لشكرند، همين خبر كه حاكى از نهايت مقاومت مسلمانان بود، دشمن را به وحشت انداخت.
🌱در اين بين معبد خزاعى كه يكى از مشركان بود و از مدينه به سوى مكه مىرفت، در سرزمين روحاء به لشكر ابوسفيان رسيد، ابوسفيان در مورد چگونگى لشگر اسلام از او سؤال كرد، او گفت: محمد صلى الله عليه و آله و سلم را ديدم با لشكرى بسيار كه تا كنون، همانند آن را نديده بودم، در تعقيب شما هستند و به سرعت پيش مىآيند.
🌿ابوسفيان با نگرانى و اضطراب گفت: چه ميگويى؟ ما آنها را كشتيم و تار و مار كرديم...
🌱معبد گفت: من نمىدانم شما چه كرديد؟ همين قدر مىدانم كه لشكر عظيمى در تعقيب شما است.
🌿در اين وقت، لشكر دشمن تصميم قاطع گرفت كه عقبنشينى كند و به دنبال اين تصميم به سوى مكه گريخت.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول🌴
#عیسی پسر خدا نیست ⚠️
#نساء172-173 📖
🥀جمعی از مفسران در شان نزول این آیات چنین روایت کرده اند که طایفه ای از مسیحیان نجران خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله اسلام رسیدند و عرض کردند :
🍃چرا نسبت به پیشوای ما خورده می گیری ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : من چه عیبی بر او گذاشتم ؟ گفتند : تو می گویی او بنده خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله او بوده است . آیات نازل شد و به آنها پاسخ گفت .
📕لَّن يَسْتَنكِفَ الْمَسِيحُ أَن يَكُونَ عَبْدًا لِّلَّهِ وَلَا الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَمَن يَسْتَنكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعًا
🥀ﻣﺴﻴﺢ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻨﺪﮤ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﺮﮔﺰ ﺳﺮﭘﻴﭽﻲ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻭ ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ. ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥِ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﻫﻤﻴﻦﻃﻮﺭ. ﺧﺪﺍ ﺍﻓﺮﺍﺩی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺍﻭ ﺳﺮﭘﻴﭽﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺷﺎﺥﻭﺷﺎﻧﻪ ﺑﻜﺸﻨﺪ، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺯﻭﺩیﻫﺎ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩﺵ ﻳﻜﺠﺎ ﺍﺣﻀﺎﺭ ﻣﻲﻛﻨﺪ. (١٧٢)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔹و من اوفی بعهده من الله؛
🔸از خدا وفادار تر به عهدش کیست؟
📚سوره #توبه - 11
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-روز حساب مردم نزدیک است اما آنان غافل و روی گردانند.
📚سوره #انبیا - 1
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✅دور از گناه باش!
✍در صحرا هیزم های بزرگ را با هیزم های کوچک و ریز روشن می کنند. گناهان بزرگ هم با گناهان کوچک شروع می شوند. به همین خاطر است که #قرآن_کریم روی گناهان ریز و کوچک حساسیت نشان داده و می گوید: اگر به سراغ شرّ و شرارت بروید هر چند کم و ناچیز نتیجه آن را خواهید دید:
🔹مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَةٍ شَرّاً یَرَه؛
🔸و هر كه هموزن ذرّه اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚 طبق آیه 65 سوره #یونس
✅آدم باید راه درست رو انتخاب کنه، و نگران حرف مردم نباشه
قدرت و عزت دست خداست
از خودش بخواه!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
☄آیا حیوانات هم روز قیامت محشور می شوند؟
✍آیاتی در #قرآن_کریم اشاره به حشر حیوانات دارد از جمله:
✅الف ـ "ما من دابة فی الارض ولا طائر یطیر بجناحیه الاّ امثالکم ما فرطنا فی الکتاب من شیء ثم الی ربّهم یحشرون"
🔰هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند نیست مگر این که امت هایی مانند شما هستند، ما هیچ چیز را در این کتاب فرو گذار نکردیم، سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می شوند.
✅ب ـ "و اذالوحوش حشرت"
🔰وحوش جمع وحش است و وحش حیوانی است که هرگز با انسانها انس نمی گیرد.
ظاهر آیه از این جهت که در سیاق آیات توصیف کننده قیامت قرار دارد بیانگر این است که حیوانات وحشی هم در روز قیامت مانند انسانها محشور خواهند شد اما این که پس از محشور شدن چه وضعی خواهند داشت و سرانجام کارشان چه خواهد شد در کلام خدای تعالی و روایات معتبر چیزی نیامده است.
♻️حال باید دید ملاک حشر و بازگشت انسان به سوی خدا چیست؟
و آیا همان ملاک در حیوانات نیز وجود دارد؟
🔆ملاک حشر در انسان جز نوعی از زندگی ارادی و شعوری نیست، ملاک سعادت تنها همان داشتن شعور و فطرت انسانی است که به کمک پیامبران راه مشروعی از اعتقاد و عمل را به روی او باز می کند و انسان آن راه را می پیماید.
با تفکر عمیق در مراحل زندگی حیوانات و در نظر گرفتن حالات مختلفی که هر نوع از حیوانات در مسیر زندگی به خود میگیرند روشن میشود که حیوانات هم مانند انسان دارای آرا و عقاید فردی و اجتماعیاند و حرکات و سکناتی که در راه بقا و جلوگیری از نابود شدن از خود نشان میدهند همه بر مبنای آن عقاید است، حیوانات نیز مانند آدمیان تا اندازهای از موهبت اختیار برخوردارند و نیز دارای سطحی از فهم و شعوراند، فرض کنید حیوانی نزدیک مزرعه شما میآید، شما چوبی را بلند میکنید او فرار میکند، این فرار یعنی انتخاب کتک نخوردن بر سیر شدن، این انتخاب است گرچه بی شک به درجه قوت انتخاب انسان نیست و میتوان گفت، انتخابی نیمه آگاهانه است، هر چند همه انسان نیز کارهای خودشان را با اختیار آگاهانه انجام نمیدهند و برخی از انتخابها همانند فرار حیوان است.
🔅به هر حال نمی توان ادعای قاطع کرد که حیوانات اختیاری ندارند زیرا به همان اندازه درک و شهور می توانند اختیار داشته باشند و در روایات نیز میتوان مطالبی را یافت که برخی از آنها تکلیف دارند. در روایتی آمده است که بزی که به بز دیگر شاخ زده است در قیامت قصاص میشود. در هر صورت در این که حیوانات محشور میشوند بحثی نیست ولی در این که به بهشت و جهنم میروند در آیات و روایات تا آن جا که ما اطلاع داریم از آن بحثی نشده است.
📚انعام آیة 38.
📚تکویر (81) آیة 5.
📚تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 715
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
_خداوند راه هدایت را به شما نشان داده،
دیگر انتخاب با شماست...
که شاکر باشید یا ناسپاس!
📚سوره #انسان- 3
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
چهار عامل ما را 🔥 جهنـمی 🔥 کرد
در قیامت بارها میان اهل بهشت و جهنم گفت و گو رخ می دهد ٬ که قرآن ترسیمی از آن گفت و گوها را بیان فرموده است٬ یکی از آن صحنه ها که در سوره #مدثر آمده این است که: اهل بهشت از مجرمان می پرسند: چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟
⚫️ آنها می گویند : ۴ عامل :
۱ - « لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ »
٬ پای بند به نماز نبودیم .
۲ - « لَمْ نَکُ نُطْعِمُ المِسْکینَ »
به گرسنگان اعتنا نمی کردیم.
۳ - « کُنّا نَخوُضُ مَعَ الْخائِضینَ »
٬ ما در جامعه فاسد هضم شدیم .
۴ - « کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدّین »
٬ قیامت را هم نمی پذیرفتیم.
📚 قصص الصلاة - ص ۱۸۹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_کریم
اگه میخوای ثروت فراوان وارد زندگیت بشه...
-قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ...؛
📚سوره #سبا- 39
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍃یک آیه🍃
🔶 سوره #ابراهیم، آیه ۴۴:
وَأَنذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُواْ رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَي أَجَلٍ قَرِيبٍ نُّجِبْ دَعْوَتَكَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَلَمْ تَكُونُواْ أَقْسَمْتُم مِّن قَبْلُ مَا لَكُم مِّن زَوَالٍ
⚡️ترجمه :
و مردم را نسبت به روزى كه عذاب به سراغشان خواهد آمد هشدار ده.
پس كسانى كه ظلم كرده اند، خواهند گفت: پروردگارا! ما را تا مدّت كوتاهى مهلت ده، تا دعوت تو را اجابت نماييم و از پيامبران پيروى كنيم
(به آنان گفته مى شود) آيا شما نبوديد كه پيش از اين سوگند ياد مى كرديد كه هرگز براى شما زوال و فنايى نيست؟
💥توضیح :
مجرمان روزى پشيمان مى شوند، امّا فرصت هاى از دست رفته باز نمى گردد.
🍁هنگام نزول عذاب الهى، راه فرار وتوبه بسته مى شود.
#یک_آیه
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⚜ سبک زندگی قرآنی
🍂 قدردان الطاف الهی باشید. 🍂
🔶إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ
⚡️ ترجمه :
همانا ما به تو خير كثير عطا كرديم.
پس براى پروردگارت نماز بگزار و (شتر) قربانى كن.
همانا دشمن تو بى نسل و ابتر است.
💥نعمت ها حتّى براى پيامبر اسلام مسئوليّت آور است.
❌وقتی لطف ویژه ای از جانب خدا می رسد، باید شکر ویژه ای هم انجام شود.
✅برای سپاسگزاری از الطاف الهی، هم باید کار معنوی انجام داد (صَلِّ) و هم کار مادی (وَانْحَرْ)
#سبک_زندگی_قرآنی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📗#دائره_المعارف_قرآن_کریم📗
◀️ #امام_مبین
🌼این واژه از ریشه « ا ـ م ـ م » به معناى #اصل و #مرجع، اشتقاق یافته و در همه کاربردهاى گوناگون آن، نامى براى کس یا چیزى است که به سویش توجه شده و به نحوى از آن #پیروى مىکنند .
🌴 واژه #امام در معانى گوناگونی همچون :
جاده ، ریسمان بنایی ، رهبر و #پیشوای گروهی از مردم به کار رفته است .
🌼 برخی واژه پژوهان #قران در مقام شمارش کاربردهای مختلف این واژه به ۵ معنای #ذیل اشاره کردهاند :
رهبر ، دفتر اعمال آدمیان ، لوح محفوظ ، کتاب تورات ، راه اصلی و مرکزی .
🌴واژه #مبین از ریشه #بیان به معنای کشف و ظهور اشتقاق یافته و با #بون به معنای تفاوت و #بین به معنای وصل و فراق هم ریشه است .
🌼 پیوند #معنایی این سه مفهوم را اینگونه گفته اند که کشف و ظهور هر شیء معمولاً از طریق #ذکر تفاوت و تشابه آن شیء با دیگر اشیا حاصل می شود .
🌴دو واژه #مبین و #بین هم معناست ؛ اما #مبین از تاکید بیشتری برخوردار بوده و افزون بر ظهور و انکشاف ، از حالت #اظهار و کاشفیت برای دیگر اشیاء نیز برخوردار است ،
به همین سبب گاه تنها از #حیث نخست لحاظ شده و به صورت لازمی به کار میرود و گاه به حیث دوم آن نیز توجه شده و به صورت #متعدی به کار می رود .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh