eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا دلبستن و دوستداشتن اموال و اولاد بده؟؟ قرآن نظرش چیه؟ آیا فقط باید خدا رو دوسداشته باشیم یا دوستداشتن غیر خدا هم خوبه؟؟ به این سوال ی کم فکر کنیم ببینیم قرآن نظرش چیه اگه چیزی به خاطرت اومد از قرآن برام بفرست حضرت انقدر پسرشو دوست داشت، که وقتی خبر از دست دادنشو شنید به نقلی بیست سال گریه کرد و چشماشو از دست داد ✍این حد از دوستداشتن و دلبستگی در یک نبی خدا نشان از این میده که میشه دلبسته بود 💢اما حتما شرائطی داره💢 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقصود آيه شريفه زير کدام يک از زنان بوده است؟ {{قالَت يا وَيلَتا ءَ اَلِدُ وَ اَنا عَجوزٌ وَ هذا بَعلي شَيخا اِنَّ هذا لَشَيْ ءٌ عَجيبْ}} 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ساره همسر حضرت ابراهيم و مادر حضرت اسحاق ________________________ ساره اولين همسر حضرت ابراهيم بود که زني نازا بود و تا سن پيري صاحب فرزندي نشده بود.وقتي فرشتگان عذاب به سوي قوم لوط آمده بودند ابتدا نزد حضرت ابراهيم رفتند و دو مأموريت خود را که يکي بشارت فرزندار شدن آن حضرت و ديگر وعده عذاب به قوم لوط بود به ابراهيم ابلاغ کردند. آنان به ابراهيم گفتند:ما حامل بشارت به تو هستيم که خداوند فرزندي به نام اسحاق و نوه اي به نام يعقوب به تو عطا خواهد کرد، ساره همسر ابراهيم که در آنجا حضور داشت و به تعبير قرآن ايستاده بود وقتي بشارت فرشتگان به ابراهيم را شنيد خنديد و با تعجب پرسيد:هم من و هم شوهرم پير هستيم چگونه داراي فرزند خواهيم شد؟ فرشتگان در جواب گفتند:آيا از کار خدا تعجب مي کنيد در حالي که هميشه به ابراهيم و خاندانش برکت داده است؟ 🌱هٰا أَنْتُمْ أُولاٰءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لاٰ يُحِبُّونَكُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْكِتٰابِ كُلِّهِ وَ إِذٰا لَقُوكُمْ قٰالُوا آمَنّٰا وَ إِذٰا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ اَلْأَنٰامِلَ مِنَ اَلْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اَللّٰهَ عَلِيمٌ بِذٰاتِ اَلصُّدُورِ (١١٩)آل عمران آگاه باشید چنانچه شما آنها را دوست می دارید آنها شما را دوست ندارند از شدت کینه سر انگشت خشم به دندان گیرند بگو بدین خشم بمیرید 119 - آل عمران کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📋> ◀️ 🌅آیه ۳۹ حج را « آیه » نام نهاده‌اند . 🌠 برخى آن را آیه فى القتال و برخى آیه نامیده‌اند؛ زیرا مسلمانان پس از تحمّل آزار و شکنجه‌ها و جنگ بر آنان، براى نخستین‌بار با نزول این آیه در مدینه اجازه یافتند با بجنگند : * اذن للّذین یقتلون بانّهم ظلموا و انّ الله علی نصرهم لقدیر * 🌅در شان این آیه آورده‌اند که مسلمانان همواره در مکه مورد آزار قرار می گرفتند و بارها مجروح و کتک خورده ، نزد صلی الله علیه و آله شکایت می بردند و حضرت ، آنها را به دعوت کرده می فرمود : هنوز به جنگ نشده ام تا این که به مدینه کرد و برای نخستین بار ، این آیه فرود آمد و اجازه صادر شد . ◀️ 🌠« اُذن واعیه » به معناى و فراگیرنده، عنوانى است که براى آیه ۱۲ قرار داده شده است : « لِنَجعَلهَا لَکُم تَذکِرةً و تَعَِیها أذنٌ وعِیَة .» 🌅آیات پیشین به قوم نوح و گروندگان به نوح اشاره دارد و در این آیه می گوید : این و نجات را وسیله عبرت و برای شما قرار دادیم تا گوش‌های شنوا آن را دریابد و . 🌠 شیعه و سنی ، در ذیل این آیه گفته‌اند : حضرت صلی الله علیه وآله پس از نزول این آیه ، خطاب به امام علیه السلام فرمود : ای علی از خدا خواسته ام که گوش تو را * * (شنوا ) گرداند و علی علیه السلام گفت : پس از آن ، هرگز چیزی را نکردم . 🌅برپایه روایتی دیگر ، صلی الله علیه و آله به علیه السلام فرمود : خداوند به من فرمان داد که تو را به خود کنم بدور نسازم و آموزشت دهم تا آن را حفظ کنی و بر خدا است که آنچه را ، حفظ نمایی ؛ آنگاه این آیه شد . ادامه دارد .....‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۷ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾ ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین (علیه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای. و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه می دارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمی کند. (۶۷) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٧) -انتخاب جانشين نقطۀ پايان رسالت! در اين آيه روى سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفۀ او را بيان مى‌كند، با خطاب «اى پيامبر!» (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) . شروع شده و با صراحت و تأكيد دستور مى‌دهد، كه «آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است (به مردم) برسان» (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ) . سپس براى تأكيد بيشتر به او اخطار مى‌كند كه: «اگر از اين كار خوددارى كنى (كه هرگز خوددارى نمى‌كرد) رسالت خدا را تبليغ نكرده‌اى» ! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ) . سپس به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله كه گويا از واقعۀ خاصى اضطراب و نگرانى داشته، دلدارى و تأمين مى‌دهد و به او مى‌گويد: از مردم در اداى اين رسالت وحشتى نداشته باش» زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت» (وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ) . و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت كفر بورزند، مى‌گويد: «خداوند كافران لجوج را هدايت نمى‌كند» (إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ) . راستى چه مسألۀ مهمى در اين آخرين ماههاى عمر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مطرح بوده كه در آيۀ فوق عدم تبليغ آن مساوى با عدم تبليغ رسالت شمرده شده است. در كتابهاى مختلف دانشمندان شيعه و اهل تسنن روايات زيادى ديده مى‌شود كه با صراحت مى‌گويد آيۀ فوق در بارۀ تعيين جانشين براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سرنوشت آيندۀ اسلام و مسلمين در غدير خم نازل شده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 536 کانال 👇 @Targomeh
خلاصۀ جريان غدير- در آخرين سال عمر پيامبر مراسم حجّة الوداع، با شكوه هر چه تمامتر در حضور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به پايان رسيد. نه تنها مردم مدينه در اين سفر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را همراهى مى‌كردند بلكه، مسلمانان نقاط مختلف جزيرۀ عربستان نيز براى كسب يك افتخار تاريخى بزرگ به همراه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بودند. آفتاب حجاز آتش بر كوهها و درّه‌ها مى‌پاشيد، اما شيرينى اين سفر روحانى بى‌نظير، همه چيز را آسان مى‌كرد، ظهر نزديك شده بود، كم‌كم سرزمين جحفه و سپس بيابانهاى خشك و سوزان «غدير خم» از دور نمايان مى‌شد. روز پنج شنبه سال دهم هجرت بود، و درست هشت روز از عيد قربان مى‌گذشت، ناگهان دستور توقف از طرف پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به همراهان داده شد. مؤذن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با صداى اللّه اكبر مردم را به نماز ظهر دعوت كرد، مردم بسرعت آمادۀ نماز مى‌شدند، اما هوا بقدرى داغ بود كه بعضى مجبور بودند، قسمتى از عباى خود را به زير پا و طرف ديگر آن را به روى سر بيفكنند. نماز ظهر تمام شد، مسلمانان تصميم داشتند فورا به خيمه‌هاى كوچكى كه با خود حمل مى‌كردند پناهنده شوند، ولى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به آنها اطلاع داد كه همه بايد براى شنيدن يك پيام تازۀ الهى كه در ضمن خطبۀ مفصلى بيان مى‌شد خود را آماده كنند. كسانى كه از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فاصله داشتند قيافۀ ملكوتى او را در لابلاى جمعيت نمى‌توانستند مشاهده كنند. لذا منبرى از جهاز شتران ترتيب داده شد و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بر فراز آن قرار گرفت و نخست حمد و سپاس پروردگار بجا آورد و خود را به خدا سپرد، سپس مردم را مخاطب ساخت و چنين فرمود: «من به همين زودى دعوت خدا را اجابت كرده، از ميان شما مى‌روم، من مسؤولم، شما هم مسؤوليد، شما در بارۀ من چگونه شهادت مى‌دهيد» ؟ مردم صدا بلند كردند و گفتند: نشهد انّك قد بلّغت و نصحت و جهدت فجزاك اللّه خيرا: «ما گواهى مى‌دهيم تو وظيفۀ رسالت را ابلاغ كردى و شرط خيرخواهى را انجام دادى و آخرين تلاش و كوشش را در راه هدايت ما نمودى، خداوند تو را جزاى خير دهد» . سپس فرمود: «آيا شما گواهى به يگانگى خدا و رسالت من و حقانيت روز رستاخيز و برانگيخته شدن مردگان در آن روز نمى‌دهيد» ؟ ! همه گفتند: «آرى! گواهى مى‌دهيم» فرمود: خداوندا! گواه باش» ! . . . بار ديگر فرمود: اى مردم! آيا صداى مرا مى‌شنويد؟ . . . گفتند: آرى، و بدنبال آن، سكوت سراسر بيابان را فرا گرفت و جز صداى زمزمۀ باد چيزى شنيده نمى‌شد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: . . . اكنون بنگريد با اين دو چيز گرانمايه و گرانقدر كه در ميان شما به يادگار مى‌گذارم چه خواهيد كرد؟ يكى از ميان جمعيت صدا زد، كدام دو چيز گرانمايه يا رسول اللّه؟ ! . پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بلافاصله گفت: اول ثقل اكبر، كتاب خداست كه يك سوى آن به دست پروردگار و سوى ديگرش در دست شماست، دست از دامن آن برنداريد تا گمراه نشويد، و اما دومين يادگار گرانقدر من خاندان منند و خداوند لطيف خبير به من خبر داده كه اين دو هرگز از هم جدا نشوند، تا در بهشت به من بپيوندند، از اين دو پيشى نگيريد كه هلاك مى‌شويد و عقب نيفتيد كه باز هلاك خواهيد شد. ناگهان مردم ديدند پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به اطراف خود نگاه كرد گويا كسى را جستجو مى‌كند و همين كه چشمش به على عليه السّلام افتاد، خم شد و دست او را گرفت و بلند كرد، آنچنان كه سفيدى زير بغل هر دو نمايان شد و همۀ مردم او را ديدند و شناختند كه او همان افسر شكست ناپذير اسلام على عليه السّلام است، در اينجا صداى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رساتر و بلندتر شد و فرمود: ايّها النّاس من اولى النّاس بالمؤمنين من انفسهم: «چه كسى از همۀ مردم نسبت به مسلمانان از خود آنها سزاوارتر است؟ !» . گفتند: خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله داناترند، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفت: خدا، مولى و رهبر من است، و من مولى و رهبر مؤمنانم و نسبت به آنها از خودشان سزاوارترم (و ارادۀ من بر ارادۀ آنها مقدم) سپس فرمود: فمن كنت مولاه فعلىّ مولاه: «هر كس من مولا و رهبر او هستم على مولا و رهبر اوست» و اين سخن را سه بار و به گفتۀ بعضى از راويان حديث، چهار بار تكرار كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 538 کانال 👇 @Targomeh
و بدنبال آن سر به سوى آسمان برداشت و عرض كرد: اللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه و احبّ من احبّه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله و ادر الحقّ معه حيث دار: «خداوندا! دوستان او را دوست بدار و دشمنان او را دشمن بدار، محبوب بدار آن كس كه او را محبوب دارد، و مبغوض بدار آن كس كه او را مبغوض دارد، يارانش را يارى كن، و آنها را كه ترك ياريش كنند، از يارى خويش محروم ساز، و حق را همراه او بدار و او را از حق جدا مكن» . سپس فرمود: الا فليبلّغ الشّاهد الغائب: «آگاه باشيد، همۀ حاضران وظيفه دارند اين خبر را به غايبان برسانند» . خطبۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به پايان رسيد، عرق از سر و روى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و على عليه السّلام و مردم فرو مى‌ريخت، و هنوز صفوف جمعيت از هم متفرق نشده بود كه امين وحى خدا نازل شد و اين آيه را بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله خواند: اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي. . . «امروز آيين شما را كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اللّه اكبر، اللّه اكبر على اكمال الدّين و اتمام النّعمة و رضى الرّبّ برسالتى و الولاية لعلىّ من بعدى: «خداوند بزرگ است، خداوند بزرگ است همان خدايى كه آيين خود را كامل و نعمت خود را بر ما تمام كرد، و از نبوت و رسالت من و ولايت على عليه السّلام پس از من راضى و خشنود گشت» . در اين هنگام شور و غوغايى در ميان مردم افتاد و به على عليه السّلام اين موقعيت را تبريك مى‌گفتند و از افراد سرشناسى كه به او تبريك گفتند، أبو بكر و عمر بودند، كه اين جمله را در حضور جمعيت بر زبان جارى ساختند: بخّ بخّ لك يابن ابى طالب اصبحت و امسيت مولاى و مولا كلّ مؤمن و مؤمنة: «آفرين بر تو باد، آفرين بر تو باد، اى فرزند أبو طالب! تو مولا و رهبر من و تمام مردان و زنان با ايمان شدى» . اين بود خلاصه‌اى از حديث معروف غدير كه در كتب دانشمندان اهل تسنن و شيعه آمده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 538 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش۱ 🌸 يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ 🍀 ترجمه: ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن؛ و اگر انجام ندهی پس پیام خدا را نرسانده‌ ای و خداوند تو را از آسیب مردم نگه می ‌دارد؛ قطعاً خداوند گروه كافران را هدایت نمی ‌كند. 🌷 : ابلاغ کن، برسان 🌷 : پیام 🌷 : تو را حفظ می کند 🌸 در اين آيه روى سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان مى ‌كند، با خطاب «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ: ای پیامبر» شروع شده و با صراحت و تأكيد دستور مى ‌دهد، كه «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ: آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن» سپس براى تأكيد بيشتر به می فرماید كه: «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ: و اگر انجام ندهی پس پیام خدا را نرسانده ای» سپس به «صلّى اللّه عليه و آله» كه گويا از واقعه‌ خاصّى اضطراب و نگرانى داشته، دلدارى و تأمين مى ‌دهد و به او مى فرماید: «و الله یعصمك من الناس: و خداوند تو را از آسیب مردم حفظ می کند» 🌸 سپس به عنوان يک تهديد، به آنهايى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت بورزند، مى‌ فرماید: «إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ: قطعا خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند» راستى چه مسأله مهمّى در اين آخرين ماه هاى عمر پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» مطرح بوده كه در آيه فوق عدم تبليغ آن مساوى با عدم تبليغ رسالت شمرده شده است. 🌸 این آیه به دلایلى كه خواهد آمد مربوط به جانشینى حضرت على‏ علیه السلام و نصب او به در غدیر خم به هنگام برگشت پیامبر ‏صلى الله علیه وآله از سفر در سال دهم هجرى است. همه‏ ى مفسّران شیعه به اتكاى روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز بعضى از مفسّران اهل‏ سنت به عنوان یكى از مصادیق، آیه را مربوط به نصب حضرت على ‏علیه السلام در غدیر خم به و دانسته ‏اند. 🌸‌ در تمام تنها در این آیه است كه به پیامبر اسلام ‏صلى الله علیه وآله نسبت به كتمان پیام، هشدار داده شده كه اگر نگویى، تمام آنچه را كه در 23 سال رسالت گفته ‏اى هدر مى ‏رود. پس باید دید چه پیام مهمى است كه این گونه بیان مى‏ شود؟ پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله به ‏علیه السلام فرمود: اگر آنچه درباره ولایت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو مى‏ شود. در این آیه چند نكته است كه جهت‏ گیرى محتوایى آن را روشن مى‏‌كند: 1⃣ ، در اواخر عمر پیامبر نازل شده است. 2⃣ در این آیه، به جاى «یا أیّها النّبى» «یا أیّها الرّسول» آمده است، كه نشانه ‏ى یک مهم است. 3⃣ به جاى فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده كه نشانه‏‌ى ابلاغ قطعى و رسمى ومهم است. 4⃣ نسبت به نرساندن یک پیام مهم تهدید شده كه اگر نگوید، همه ‏ى زحماتش به هدر مى‏ رود. 5⃣ رسول خدا صلى الله علیه و آله از عواقب كارى ترس دارد كه او را دلدارى مى‏‌ دهد كه ما تو را از شر مردم نگه مى ‏‌داریم. 6⃣ در آیه، پیامى است كه به لحاظ اهمیّت، با همه پیام ‏هاى دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر این پیام به مردم نرسد، گویا همه ‏ى پیام ‏ها از بین می رود. 7⃣ محتواى پیام، باید مسأله ‏اى اساسى باشد، وگرنه در مسایل جزئى و فردى، این همه تهدید و دلدارى لازم نیست. 8⃣ پیام آیه، مربوط به توحید و نبوّت و معاد نیست، چون این اصول، در روزهاى اوّل بعثت در مكّه بیان شده و نیازى به این همه سفارش در اواخر عمر آن حضرت ندارد. 9⃣ پیام آیه، مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد هم نیست، چون این ها در طول 23 سال دعوت بیان شده و مردم نیز به آن عمل كرده ‏اند و ترسی در كار نبوده است. کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش۲ 🌸 يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ 🍀 ترجمه: ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده‌ ای‌ و خداوند تو را از آسیب مردم نگه می ‌دارد؛ قطعاً خداوند گروه كافران را هدایت نمی ‌كند. 🌸 موضوع این جلسه در ادامه جلسه قبلی است. محتواى این پیام مهم كه در اواخر عمر شریف صلى الله علیه وآله نازل شده چیست؟ روایات مى‏ گوید: آیه مربوط به هجدهم ذیحجه سال دهم ‏هجرى در سفر حجة الوداع پیامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوى مدینه، در مكانى به نام « » به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در این منطقه جمع شدند. در آنجا، پیامبر خدا در میان انبوه یاران، بر فراز منبرى از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه ‏اى طولانى خواند. ابتداى خطبه، توحید، نبوّت و معاد بود كه تازگى نداشت. سخن تازه از آنجا بود كه ، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جویا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. 🌸 وقتى مطمئن شد كه صدایش به همه‏ ى مردم، در چهار طرف مى‏ رسد، پیام مهم خود را نسبت به آینده بیان كرد. و فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه: هر كه من مولاى اویم، این علىّ مولاى اوست» و به این وسیله جانشینى ‏علیه السلام را براى پس از خود به صراحت اعلام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتى علیها السلام به در خانه‏ هاى مردم مى ‏رفت و مى‏ گفت: مگر نبودید و نشنیدید كه رسول خدا در غدیر خم چه فرمود؟ مى ‏گفتند: ما در ، در فاصله دورى بودیم و صداى پیامبر را نمى‏ شنیدیم!! 🌸 اللّه اكبر از كتمان، از ترس، از بى ‏وفایى و از دروغ گفتن به دختر پیامبر خدا. آرى، مردم با دو شاهد، حقّ خود را مى‏ گیرند، ولى حضرت على علیه السلام با وجود ده‏ ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگیرد. امان از حبّ دنیا، حسادت و كینه ‏هاى بدر و خیبر و حنین كه نسبت به علیه السلام در دل داشتند. امام باقرعلیه السلام فرمودند: «بُنى الاسلام على خمس على الصلاة و الزّكاة و الصوم و الحج و الولایة و لم یناد بشى‏ء كما نودى بالولایة فاخذ النّاس باربع و تركوا هذه: بر پنج چیز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولایت اهل ‏بیت و چیزى به اندازه‏ ى ولایت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذیرفتند و ولایت را ترک کردند. 🔹 پيام های آیه ۶۷ سوره مائده 🔹 ✅ نوع خطاب، باید با نوع هدف، هماهنگ باشد. چون هدف، رسالت و پیام رسانى است، خطاب هم «یا أیّها الرّسول» است. ✅ انتخاب باید از سوى خداوند باشد. ✅ گاهى ابلاغ پیام باید در حضور مردم و مراسم عمومى و با بیعت گرفتن باشد، ابلاغ ولایت با سخن كافى نیست، بلكه باید با عمل باشد. ✅ و پیام‏ هاى الهى، همه در یک سطح نیست. گاهى كتمان یک حقیقت، با كتمان تمام حقایق برابر است. ✅ ركن اصلى ، امامت و حكومت است. ✅ انكار ولایت، نوعى است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از پیام‌های قرآنی ✅ وَ إِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ 🔹اگر بخواهيد نعمت‌هاى خدا را شمار كنيد، شمار كردن نتوانيد. خدا آمرزنده و مهربان است. 🔸نعمت‌‏هاى الهى قابل شمارش نيست. «لا تُحْصُوها»(نحل/۱۸) ✅ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَ مَا تُعْلِنُون 🔹آنچه را كه پنهان می‌‏كنيد يا آشكار می‌سازيد، خدا به آن آگاه است. 🔸خداوند به نيّت‏‌ها و اهداف ما نيز آگاه است. «يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ»(نحل/۱۹) ✅ فَأَصَابَهُمْ سَيِّئاتُ مَا عَمِلُواْ وَ حَاقَ بِهِم مَّا كاَنُواْ بِهِ يَسْتهَزِءُونَ 🔹به كيفر كردار بدشان رسيدند و همان چيزهايى كه به ريشخند می‌گرفتند، دامانشان را گرفت. 🔸دود اعمال بد، به چشم خود انسان می‌‏رود. «فَأَصابَهُمْ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا» 🔸كيفر مسخره‏‌‌کردن ديگران، در همين دنيا به انسان می‌رسد. «حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ»(نحل/۳۴) ✅ يَوْمَ تَأْتِى كُلُّ نَفْسٍ تُجادِلُ عَن نَّفْسِهَا وَ تُوَفَى‏ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ 🔹روز قيامت هر كس به دفاع از خويش به مجادله می‌پردازد و جزاى هر كس چنان كه حق اوست داده می‌‏شود و به كسى ستم روا ندارند. 🔸قيامت، فراگير است و همه‏‌ى انسانها در آن روز حاضر می‌شوند. «كُلُّ نَفْسٍ» 🔸اعمال ما در دنيا محو نمی‌شود، بلكه عمل و آثارش باقى می‌ماند. «تُوَفَّى ... ما عَمِلَتْ» ( نحل/۱۱۱) ✅ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّ الَّذِينَ هُم مُّحسِنُونَ 🔹زيرا خدا با كسانى است كه پارسایی کرده‌اند و نيكى می‌كنند. 🔸صبر (و هر توفيق ديگرى)، از ناحيه اوست. «وَ ما صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ» 🔸تقوى‏ و احسان، وسيله‌‏ى جلب حمايت‌‏هاى الهى است. « إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ » (نحل/۱۲۸) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༅࿐ྀུ༅🌬༅࿐ྀུ༅ ༅࿐ྀུ༅🌬༅࿐ྀུ༅ 🌹 علم غیب در قرآن 🌹 1️⃣ علم غیب تنها نزد خدا است☘️ «وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِوَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ...»"۵۹🌹انعام" و کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی جز او بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در خشکی و دریاست همه را می‌داند و هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر آنکه او آگاه است و نه هیچ دانه‌ای در زیر تاریکی‌های زمین و نه هیچ تر و خشکی، جز آنکه در کتابی مبین مسطور است. 2️⃣ اعتراف حضرت نوح علیه السلام ☘️ «وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّه وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ..»"۳۱🌹هود" نوح گفت:من به شما نمى‌گويم كه گنجينه‌هاى الهى نزد من است و نه (مى‌گويم كه از پيش خود) غيب مى‌دانم و نمى‌گويم كه من فرشته‌ام و... 3️⃣ اعتراف حضرت موسی علیه السلام☘️ «قُلْ لَاأَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ وَلَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ...» "۱۸۸🌹اعراف" بگو که من مالک نفع و ضرر خویش نیستم مگر آنچه خدا خواسته، و اگر من از غیب (جز آنچه به وحی می‌دانم) آگاه بودم بر خیر و نفع خود همیشه می‌افزودم... 4️⃣ فقط انبیای الهی با اذن خدا علم غیب می دانند☘️ «إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا»"۲۷🌹جن" مگر آن کس را که به پیامبری برگزیده است که فرشتگان را از پیش رو و پشت سر او می‌فرستد (تا اسرار وحی را شیاطین به سرقت گوش نربایند). 5️⃣ علم غیب حضرت محمد صلی الله علیه وآله☘️ «..قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبارِكُمْ وَ سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى‌ عالِمِ...»" ۹۴🌹توبه" ... خداوند ما را از اخبار (و احوال) شما آگاه كرده است. خداوند و پيامبرش عملكرد شما را مى‌بينند... 💨༅࿐ྀུ༅🌧🌧༅࿐ྀུ༅💨 کانال 👇 @Targomeh
༅࿐ྀུ༅عصای موسی ༅࿐ྀུ༅ 1️⃣ در حضور خود حضرت موسی مار ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﭘﺮ ﺗﺤﺮّﻙ ﺷﺪ 🐍 ❁جَانٌّ وَلَّىٰ مُدْبِرًا❁«۱٠»نمل 2️⃣ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻣﺮﺩم ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺎﺭ ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ🐍 ❁حَيَّةٌ تَسْعَىٰ❁«۲٠»طه 3️⃣ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻓﺮﻋﻮﻥ، ﻣﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺍژﺩﻫﺎ ﺷﺪ. 🐍 ❁فَإِذَا هِيَ ثُعْبَانٌ مُبِينٌ❁«۱٠۷»اعراف ༅࿐ྀུ༅🍃💜🍃💜🍃༅࿐ྀུ༅ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
C᭄ ༅࿐ྀུ༅༺❣️༻ ༅࿐ྀུ༅ ༅༅❁❁༅༅ 🌊⛴️کشتی حضرت نوح علیه السلام⛴️🌊 1️⃣ ساخت کشتی همراه با تمسخر مردم🛳 ❁وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ قَالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ❁«۳۸»هود و نوح به ساختن کشتی پرداخت و هرگاه گروهی از قومش بر او می‌گذشتند وی را مسخره و استهزاء می‌کردند و نوح در جواب آنها می‌گفت: اگر (امروز) شما ما را مسخره می‌کنید ما هم (روزی) شما را مسخره کنیم همان‌گونه که شما مسخره می‌کنید. 2️⃣ استحکام کشتی حضرت نوح علیه السلام 🛳🌊 ❁فَأَنْجَيْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ❁«۱۱۹»شعرا ما هم او را با همه آنان که در آن کشتی انبوه در آمدند به ساحل سلامت رساندیم.«۱۱۹»شعرا 3️⃣ حرکت کشتی حضرت نوح علیه السلام ⛴️🌊 ❁حَتَّى إِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَ مَنْ آمَنَ وَ ما آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ❁«۴٠»هود (نوح به ساختن کشتی و قوم به تمسخر پرداختند) تا وقتی که فرمان (قهر) ما فرا رسید و از تنور آتش آب بجوشید، در آن هنگام به نوح خطاب کردیم که از هر جفت حیوان دو فرد (نر و ماده) با جمیع خانواده‌ات-جز آن (پسرت کنعان و زنت) که وعده هلاکش در علم ازلی گذشته-و هر که ایمان آورده همه را در کشتی سوار کن (که از غرقاب برهند). و گرویدگان به نوح عده قلیلی بیش نبودند. 4️⃣ حیوانات در کشتی 🐪🐫⛴️ ❁فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا فَإِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ...❁«۲۷»مومنون پس ما به نوح وحى كرديم:زيرنظرما (مطابق دستوروآموزش)و وحى ما كشتى بساز. پس همين كه فرمان (قهر) ما آمد و(آب از) تنور جوشيد،ازتمام حيوانات يك جفت (نر و ماده)و(نيز) اهل خود را در كشتى وارد كن... 5️⃣ مسافران کشتی👨‍👩‍👦 ⛴️ ❁فَكَذَّبُوهُ فَأَنْجَيْنَاهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ فِی الْفُلْكِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا عَمِينَ❁«۶۴»اعراف سرانجام او (نوح) را تكذيب كردند. پس او و كسانى را كه در كشتى با او بودند، نجات داديم و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند غرق كرديم. زيرا آنان گروهى كوردل بودند. 6️⃣ قطعات کشتی ⚓⛴️ ❁وَحَمَلْنَاهُ عَلَىٰ ذَاتِ أَلْوَاحٍ وَدُسُرٍ❁ «۱۳»قمر نوح را بر (كشتى‌اى كه) داراى تخته‌ها و ميخ‌ها بود، سوار كرديم. 🌬🌊⛴️🌊⛴️🌊⛴️🌊🌬 کانال 👇 @Targomeh
لطیفه قرآنی 😂 در زمان متوکل شخصی ادعای پیغمبری کرد . ✌️ متوکل از او پرسید نامت چیست؟ گفت نصرالله . گفت دلیل تو بر چیست؟⁉️ گفت در سوره نصر میفرماید: اذا جاء نصر الله... منظورش من هستم. 🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَيهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ‏ (یونس/۳۸) 🔹بلكه مى‌گویند: قرآن را بافته (و به دروغ به خدا نسبت داده) است. بگو: اگر راست مى‌گویید (كه قرآن، سخن بشر است، نه كلام خدا)، پس سوره‌اى همانند آن بیاورید و هر كه را غیر از خدا مى‌توانید به یارى بخوانید. 🔸قرآن چندین بار بر معجزه بودن كلام الهى و عجز جنّ و انس از آوردن مثل آن و به آوردن نظیر قرآن، یا حتّى آیه‌اى همانند آن، تحدّى و مبارزه طلبیده است، از جمله در آیه ۱۳ سوره‌ى هود. از طرفى با اینكه در طول قرن‌ها، میلیون‌ها مخالف براى تضعیف قرآن و شكست اسلام، فعالیّت‌هاى بسیارى داشته و دارند، لیكن این نداى مبارزه خواهانه‌ى قرآن، تاكنون بى‌پاسخ مانده و تا قیامت بى‌جواب خواهد ماند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️قرآن براى اثبات اعجاز خود، ساده‌ترین راه را مطرح مى‌كند كه دعوت از مردم براى آوردن سوره‌اى مثل آن است. «فأتوا بسورة مثله» ▫️نه تنها كلّ قرآن، بلكه حتّى یک سوره از آن هم معجزه است. «بسورةٍ» ▫️قرآن براى مبارزه‌طلبى، تخفیف هم داده و به آوردنِ یک سوره مثل قرآن هم قانع است. «بسورةٍ» ▫️مبارزه‌طلبى قرآن، مخصوص زمان و مكان معیّنى نیست، تا قیامت، تا پایان عمر بشر و در همه جاى زمین، این درخواست مطرح است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» ▫️مبارزه‌طلبى قرآن، مخصوص عوام نیست، بلكه همه‌ى حقوقدانان، ادیبان و نوابغ و... را به مبارزه مى‌طلبد. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» ▫️در این مبارزه‌طلبى، امكانات و نفرات خاصّى را تعیین نكرده است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» ▫️در این مبارزه‌طلبى، تحریک هم كرده است. «ان كنتم صادقین» کانال 👇 @Targomeh
احکام خوردنی ها درقرآن 😋 ✅ خوردن مال کسى بدون اجازه صاحبش است؛❌ اما به تصريح قرآن کريم (سوره نور آیه مبارکه ۶۱)خوردن از خانه پدر، مادر، خواهر، برادر، عمو، عمه، دایی، خاله، دوست و کسى که کليد🔑 خانه‌اش دردست انسان است، جایز مى‌باشد، به شرط آنکه علم به عدم رضایت آنان نداشته باشد🌹 🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📋> ◀️ 🌅آیه ۱۱ نساء که سهم هر یک از پسر، دختر، پدر و مادر را در فرض‌هاى گوناگون مشخّص مى‌کند، « آیه ، میراث ، یا فرایض » نام دارد: * یُوصِیکمُ اللّهُ فی اَولادِکُم لِلذّکرِ مِثلُ حَظِّ الاُنثَیین ..... * . 🌠به نقلی ، این آیه در باره ، برادر حسان بن ثابت نازل شد . 🌅هنگامی که عبدالرحمان از رفت ،‌ یک زن و پنج برادر از وی ماندند که برادرانش ما وی را بردند و به همسرش چیزی ندادند . 🌠همسر عبدالرحمن به خدا صلی الله علیه و آله شکایت کرد و این آیه شد . 🌅در روض الجنان آمده است: سبب آیه ، آن بود که در جاهلیّت ، میراث را به مردان می دادند و به و کودکان نمی دادند . 🌠 نزولهای دیگری نیز برای این گفته اند . ◀️ 🌅به بخشى از آیه ۱۵۶ بقره ( إنّا لِلّهِ و إنّا إلیهِ رجِعون ) « آیه » گویند . 🌠از آن‌جا که در این آیه، بر و بازگشت به خدا شده، چنین نام گرفته است. 🌅این آیه و پیشین، کسانی را ستایش کرده که هنگام مواجهه با می گویند: * انّا للّه و انّا الیه راجعون * . 🌠در آیه ۱۵۷ بقره، مسترجع را دارای مقامی والا و‌مشمول درود و الهی می داند : * اولئک علیهم صلوات من رّبّهم و رحمه و اولئک هم المهتدون * . 🌅در نزول این آیه آمده است که امام علی علیه السلام هنگام شنیدن خبر حمزه و به نقلی جعفر ، جمله * انّا للّه و انّا الیه راجعون * را بر راند ؛ سپس این آیه نازل شد . 🌠همان گونه که از استفاده می شود ، در روایات نیز بر استرجاع هنگام روبه رو شدن با هرگونه - هر چند اندک‌باشد - تاکید شده است . 🌅در این ، ده ها در منابع شیعه و سنی وارد شده است. ادامه دارد....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن آیه ۶۸ قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ ۗ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا ۖ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿٦٨﴾ بگو: ای اهل کتاب! شما بر مسلک صحیح و درستی نیستید تا زمانی که تورات و انجیل و آنچه از جانب پروردگارتان به سوی شما نازل شده بر پا دارید، و بی تردید آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، بر سرکشی و کفر بسیاری از آنان می افزاید، پس بر گروه کافران غمگین مباش. (۶۸) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٨) شأن نزول: نقل شده كه جمعى از يهود خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمدند، نخست پرسيدند آيا تو اقرار ندارى كه تورات از طرف خداست؟ پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله جواب مثبت داد: آنها گفتند: ما هم تورات را قبول داريم، ولى به غير آن ايمان نداريم (در حقيقت تورات قدر مشترك ميان ما و شماست اما قرآن كتابى است كه تنها شما به آن عقيده داريد پس چه بهتر كه تورات را بپذيريم و غير آن را نفى كنيم!) آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 539 کانال 👇 @Targomeh