eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂دین خدا را یاری کنید. 🍂 یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصارَ اللّهِ.... (صف/۱۴) ⚡️ای مؤمنین! این دعوت خدای متعال است که شما را به یاریِ دین خدا فرا می خواند. 🍁همانطور که ولیّ خدا نیز در روز عاشورا، همین نصرت دین را از مردم مطالبه کرد و فرمود: هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرُنی 💥و چنانکه حضرت زینب سلام الله علیها نیز پس از عاشورا، با تبیین و روشنگری های خود، دین خدا را یاری نمود. ⭐️پس با عمل خود(هراندازه که از دستتان بر می آید) دینِ خدا و نظام اسلامی را تقویت کرده و از تضعیف آن جلوگیری کنید تا در روز قیامت رو سفید باشید. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ ( /1-5) 📖 💠پیامبر صلی الله علیه و آله گاه که نزد زینب بنت حجش یکی از همسرانش می رفت او را نگاه می داشت و از عسلی که تهیه کرده بود خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله می آورد . این سخن به گوش عایشه رسید ، و بر او گران آمد ، او می گوید : با حفصه یکی از همسران پیامبر قرار گذاشتیم که هر وقت پیامبر صلی الله علیه و آله نزد ما آمد فورا بگوییم آیا صمغ مغافیر خودداری ؟ 🍁 مغافیر ، صمغی بود که از یکی از درختان حجاز به نام عرفط بر وزن هرمز تراوش می کرد و بوی نامناسبی داشت و پیامبر صلی الله علیه و آله مقید بود که هرگز بوی نامناسبی از دهان یا لباسش شنیده نشود بلکه به عکس اصرار داشت همیشه خوش بو و معطر باشد 💠به این ترتیب ، روزی پیامبر صلی الله علیه و آله نزد حفصه آمد ، او را به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت ، حضرت فرمود : من مغافیر نخورده ام بلکه عسلی نزد زینب حجش نوشیده ام ، و من سوگند یاد می کنم دیگر از آن عسل ننوشم نکند زنبور آن عسل روی گیاه نامناسبی و احتمالا معافیر نشسته باشد ولی این سخن را به کسی مگو مبادا به گوش مردم برسد ، و بگویند چرا پیامبر صلی الله علیه و آله غذای حلال را بر خود تحریم کرده و یا از کار پیامبر صلی الله علیه و آله در این مورد و یا مشابه آن تبعیت کنند ، و یا به گوش زینب برسد و او دل شکسته شود 🍁 ولی سرانجام او این راز را افشاء کرد ، و بعدا معلوم شد اصل این قضیه توطئه ای بوده است . پیامبر صلی الله علیه و آله سخت ناراحت شد و آیات نازل گشت و ماجرا را چنان پایان داد که دیگر این گونه کارها در درون خانه پیامبر صلی الله علیه و آله تکرار نشود . 📚سوره تحریم 📖يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَآ أَحَلَّ ٱللَّهُ لَكَۖ تَبۡتَغِي مَرۡضَاتَ أَزۡوَٰجِكَۚ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِيمٞ (١) 🍁اى پيامبر! چرا آنچه را كه خدا بر تو حلال كرده براى به دست آوردن خشنودى همسرانت بر خود حرام مى كنى ؟ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍬🏵🍬🏵🍬🏵🍬 چهار آیه در قران با عبارت (سبحانه وتعالی عما یشرکون)تمام میشود. (یونس ۱۸ ،نحل ۱، روم۴۰ ،زمر ۶۷) اما انتها آیه زیر تک مورد است. اتخذوا احبارهم ....... سبحانه عما یشرکون ۳۱ توبه کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌺 📛سیاست شیطان گام به گام است خطوات💌بقره۱۶۸ 1⃣مرحله اول القای وسوسه است 😈وسوسه الیه💌طه۱۲۰ 2⃣ در مرحله دوم تماس می گیرد 📞مسهم طائف💌اعراف۲۰۱ 3⃣ مرحله سوم در قلب نفوذ کرده و جای می گیرد ❤️‍🔥فی صدور الناس💌ناس۵ 4⃣ مرحله چهارم در روح می ماند 🫂فهوه له قرین💌زخرف۳۶ 5⃣ مرحله پنجم انسان را عضو حزب خود قرار می دهد 💢حزب الشیطان💌مجادله۱۹ 6⃣ مرحله ششم سرپرست انسان می شود ⚜ومن‌یتخذالشیطان ولیا💌نساء۱۱۹ 7⃣ مرحله هفتم انسان خود یک شیطان می شود 😱شیاطین الإنس و الجن💌انعام۱۱۲ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📢 مؤمن هم مکلف به نماز و عبادت است و هم موظف به دستگیری از مساکین و انفاق مال و جان، در راه خدا! حسابی از اینها مراقبت کنیم که عنقریب میرسد روزی که وبال گردنمان میشود اعمالمان! 🌴 سوره بقره 🌴 🕋 وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ «110» ⚡️ترجمه: و نماز را برپا داريد و زكات را پرداخت نماييد و هر خيرى كه براى خود از پيش مى‌فرستيد، آنرا نزد خدا (در سراى ديگر) خواهيد يافت، همانا خداوند به اعمال شما بيناست. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 💙 آیات متشابه انتها ایشرکون ما لا یخلق شیئا 👈 * و هم یخلقون* والذین یدعون من دون الله ...... 👈 * و هم یخلقون* 🌟🌟🌟🌟🌟🌟 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴💠🌴 تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ ۚ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ ۗ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا. 🌴💢🌴هفت آسمان و زمین و هر که در آنهاست همه به ستایش و تنزیه خدا مشغولند و موجودی نیست در عالم جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش حضرت اوست و لیکن شما تسبیح آنها را فهم نمی‌کنید. همانا او بسیار بردبار و آمرزنده است. اسراء آیه‌ی ۴۴ 🌴🕯🥀🕯🌴 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکر کردین خدا به هرکسی شیرینی مناجات رو میده؟ خیال کردین هرکسی توفیق سحرخیزی پیدا می‌کنه؟ هر کسی توفیق تلاوت قرآن پیدا می‌کنه؟ اینطور نیست آقا 🔹(ره) 🌴🕯🥀🕯🌴 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 در محضر قرآن کریم / ✅ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَ مَآ أَنَاْ عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ (هود/۸۶) 🔹(مال و سرمایه‌ى حلالى كه) خداوند (براى شما) باقى گذارده (از مال و ثروتى كه در اثر كم‌فروشى به‌دست مى‌آورید) برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید، و من نگهبان شما (بر حفظ ایمانتان و پذیرش این راه) نیستم. 🔸«بقیّت اللَّه» در این آیه به معناى درآمد و سودى است كه از یک سرمایه‌ى حلال و خداپسندانه براى انسان باقى مى‌ماند و صددرصد حلال است. امّا در روایات به هر وجود مباركى كه به اراده‌ى خداوند براى بشریّت باقى مى‌ماند، «بقیة اللَّه» گفته مى‌شود. از جمله به سربازان مؤمنى كه پیروزمندانه از جبهه‌ى جنگ بر مى‌گردند، زیرا به اراده‌ى الهى باقى مانده‌اند. به حضرت ولی عصر(عجّل‌اللَّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف) نیز «بقیة اللَّه» مى‌گویند، چون آن وجود شریف به خواست خداوند براى هدایت مردم ذخیره و باقى نگهداشته شده است. ایشان روشن‌ترین و کامل‌ترین مصداق ذخیره‌ی الهی هستند که برای پیروزی نهایی حق بر باطل باقی مانده‌اند. 🔸در روایات مى‌خوانیم كه یكى از نام‌ها و اسامى مبارک آن حضرت «بقیة اللَّه» است و هیچ‌کس بر مهدی (عج) سلام نمی‌کند مگر این‌که می‌گوید: «السلام علیک یا بقیة اللَّه فى ارضه». وقتى آن حضرت در مكّه ظهور نمایند، این آیه را تلاوت كرده و مى‌فرمایند: من ذخیره‌ی الهی و حجت او و جانشین او برای شما هستم.(کمال الدین، ج۱، ص۳۳۰) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️رزق اندک ولى حلال و پاک، بهتر از درآمدهاى بسیار، امّا حرام است. «بقیّت‌ اللّه خیر» ▫️دنیا، فانى و آخرت باقى است، لذا آخرت‌گرایى بهتر از دنیاطلبى است. «بقیّت اللَّه خیر لكم» ▫️اگر كم فروشى نكنیم، مشتریان بیشتر و در نتیجه سود ما در آینده، زیادتر و گواراتر خواهد گردید. «بقیّت اللَّه خیر» ▫️كسى كه حرام را بهتر از حلال بداند، در ایمان خود شک كند. «ان‌ كنتم مؤمنین» ▫️انسان‌ها در عقاید خود آزادند و حتّى انبیا هم بر آنان تحمیلى ندارند. «و ما انا علیكم بحفیظ» ▫️اگر به خاطر حرام‌خوارى، دارایى و زندگیتان تباه شد، من ضامن نیستم. «و ما انا علیكم بحفیظ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 عمل صالح، عملی است در جهت قدرت‌بخشیدن به ولیّ الهی ✅ در این آیه‌ی شریفه _ که برای بیدارشدن صبح _ می‌خوانند: «قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَ لَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِٓ أَحَدًا» (کهف/۱۱۰) 🔹همه‌جا داریم «عملوا الصالحات» اما این‌جا «عملا صالحا» آمده است؛ یعنی یک عمل صالح! امام صادق علیه‌السلام فرمود؛ این «عملا صالحا»، ولایت امیرالمؤمنین و ائمه علیهم‌السلام است. «ولایتهم العمل الصالح»! لقاء الهی در سایه‌ی این ولایت است و توحید یعنی ایمان به این ائمه و کمک به آن‌ها! و شرک هم یعنی دیگران را در ولایت شریک گرداندن! یعنی قرارگرفتن در صف دشمنان ائمه! خیال نکن که بت‌پرستی این است که یک مجسمه را بگذاری و عبادت کنی! خیر! این که شرک نفهم‌ها و جاهل‌هاست! شرک بدتر و بالاتر، این است که کسی در صف دشمنان اهل‌بیت علیهم ‌السلام باشد. ⬅️ پس عمل صالح در گفتمان انتظار، عملی است که در جهت قدرت ‌بخشیدن به ولیّ الهی و تحقق اهداف ولایت باشد. 📚 دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن، ص ۱۲۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌅در پایان آیه ۱۴۱ نساء ( سلطه ) کافران بر مؤمنان نفى شده است؛ از همین رو، این بخش از آیه را « آیه » مى‌گویند ...: * و لَن یَجعلَ اللّهُ لِلکـفِرینَ عَلَى المُومِنینَ سَبیلًا * ◀️ 🌠آیه ۳۵ نور را « آیه » گفته‌اند . 🌅نام سوره نیز از همین آیه گرفته شده. در این آیه، خداوند، نور آسمان‌ها و زمین معرّفى شده است: * اللّهُ نورُ السَّمـوتِ والأَرضِ * ◀️ 🌠آیه ۹۶ مریم را « آیه » گفته‌اند . 🌅بر اساس این آیه، کسانى که آورده و عمل صالح انجام داده‌اند، خداوند رحمان آن‌ها را در دل‌ها مى‌افکند: *‌ إِنّ الّذینَ ءَامَنوا و عَمِلوالصّالحات سَیَجعلُ لَهُم الرّحمن وُدًّا * 🌠 به نقل ابن عباس ، این آیه مربوط به علیه السلام است و هیچ مومنی نیست ، مگر اینکه در قلب وی علی علیه السلام وجود دارد . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۸۱ وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا ۚ فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٨١﴾ چگونه از آنچه شما شریک او قرار داده اید بترسم؟! در حالی که خود شما از اینکه چیزی را شریک خدا گرفته اید که خدا هیچ دلیلی بر حقّانیّت آن بر شما نازل نکرده نمی ترسید، اگر حقایق را می‌دانید [بگویید] کدام یک از دو گروه [خداپرستان و مشرکان] به ایمنی [از عذاب خدا] سزاوارترند؟ (۸۱) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٨١) -در اين آيه منطق و استدلال ديگرى را از ابراهيم بيان مى‌كند كه به جمعيت بت‌پرست مى‌گويد: «چگونه ممكن است من از بتها بترسم و در برابر تهديدهاى شما وحشتى به خود راه دهم با اين كه هيچ گونه نشانه‌اى از عقل و شعور و قدرت در اين بتها نمى‌بينم، اما شما با اين كه به وجود خدا ايمان داريد و قدرت و علم او را مى‌دانيد، و هيچ گونه دستورى به شما در بارۀ پرستش بتها نازل نكرده است، با اين همه از خشم او نمى‌ترسيد من چگونه از خشم بتها بترسم» ؟ (وَ كَيْفَ أَخافُ ما أَشْرَكْتُمْ وَ لا تَخافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً) . اكنون انصاف بدهيد كدام يك از اين دو دسته (بت‌پرستان و خداپرستان) شايسته‌تر به ايمنى (از مجازات) هستند اگر مى‌دانيد» ! (فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ) . در واقع منطق ابراهيم در اينجا يك منطق عقلى بر اساس اين واقعيت است كه شما مرا تهديد به خشم بتها مى‌كنيد در حالى كه تأثير وجودى آنها موهوم است، ولى از خشم خداوند بزرگ كه من و شما هر دو او را پذيرفته‌ايم-و هيچ گونه دستورى از طرف او در بارۀ پرستش بتها نرسيده-ترس و وحشتى نداريد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 616 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۸۲و۸۳ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ ﴿٨٢﴾ کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی [چون شرک] نیامیختند، ایمنی [از عذاب] برای آنان است، و آنان راه یافتگانند. (۸۲) وَتِلْكَ حُجَّتُنَا آتَيْنَاهَا إِبْرَاهِيمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ ﴿٨٣﴾ و آن [دلایل استوار و محکم] حجت و برهان ما بود که به ابراهیم در برابر قومش عطا کردیم؛ هر که را بخواهیم [به] درجاتی بالا می‌بریم؛ زیرا پروردگارت حکیم و داناست. (۸۳) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٨٢) -در اين آيه، پاسخى از زبان ابراهيم به سؤالى كه خودش در آيۀ قبل مطرح نمود نقل شده است و اين يك شيوۀ جالب در استدلالات علمى است كه گاهى شخص استدلال كننده سؤالى از طرف مقابل مى‌كند و خودش بلافاصله به پاسخ آن مى‌پردازد اشاره به اين كه مطلب به قدرى روشن است كه هر كس پاسخ آن را بايد بداند. مى‌گويد: «آنها كه ايمان آوردند و ايمان خود را با ظلم و ستم نياميختند امنيت براى آنهاست، و هدايت مخصوص آنان» (الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 617 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٨٣) -اين آيه به تمام بحثهاى گذشته كه در زمينۀ توحيد و مبارزۀ با شرك از ابراهيم نقل شد اشاره كرده، مى‌گويد: «اينها دلايلى بود كه ما به ابراهيم در برابر قوم و جمعيتش داديم» (وَ تِلْكَ حُجَّتُنا آتَيْناها إِبْراهِيمَ عَلى قَوْمِهِ) . سپس براى تكميل اين بحث مى‌فرمايد: «درجات هر كس را بخواهيم بلند مى‌كنيم» (نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ) . اما براى اين كه اشتباهى پيش نيايد كه گمان كنند خداوند در اين ترفيع درجه تبعيضى قائل مى‌شود مى‌فرمايد: «پروردگار تو، حكيم و عالم است» (إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ) . و درجاتى را كه مى‌دهد روى آگاهى به شايستگى آنها و موافق موازين حكمت است و تا كسى شايسته نباشد از آن برخوردار نخواهد شد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 617 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَكَيْفَ أَخَافُ مَآ أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا ۚ فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۸۱) الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوٓا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰٓئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ (۸۲) 🍀 ترجمه: و چگونه از آنچه شما شریک او قرار داده ‌اید بترسم؟! در حالی كه خود شما از اینكه چیزی را شریک خدا گرفته‌ اید كه خدا هیچ دلیلی بر حقّانیّت آن بر شما نازل نكرده نمی ‌ترسید، اگر حقایق را می‌دانید كدام یک از دو گروه [ منظور خداپرستان و مشركان‌] به ایمنی سزاوارترند؟(۸۱) كسانی كه ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی نیامیختند، ایمنی برای آنان است، و آنان هدایت یافتگانند (۸۲) 🌷 : دلیل 🌷 : دو گروه 🌷 : سزاوارتر 🌷 : نیامیختند 🌷 : هدایت یافتگان 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در مکه نازل شده است. در آيه ۸۱ منطق و استدلال ديگرى را از علیه السلام بيان مى‌ كند كه به جمعيّت بت ‌پرست مى ‌گويد: «وَ كَيْفَ أَخافُ ما أَشْرَكْتُمْ وَ لا تَخافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً: و چگونه از آنچه شما شریک او قرار داده اید بترسم؟ در حالی که خود شما از اینکه چیزی را شریک خدا گرفته اید که هیچ دلیلی بر حقانیت آن بر شما نازل نکرده نمی ترسید» 🌸 اكنون انصاف بدهيد «فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ: اگر حقایق را می دانید کدام یک از دو گروه [منظور خداپرستان و مشرکان] به ایمنی سزاوارترند؟» در واقع منطق در اينجا يک منطق عقلى بر اساس اين واقعيّت است كه شما مرا تهديد به خشم بت ها مى ‌كنيد در حالى كه تأثير وجودى آنها موهوم است، ولى از خشم خداوند بزرگ كه من و شما هر دو او را پذيرفته ‌ايم و هيچ گونه دستورى از طرف او درباره پرستش بت ها نرسيده ترس و وحشتى نداريد. 🌸 در آيه ۸۲ پاسخى از زبان حضرت ابراهيم علیه السلام به سؤالى كه خودش در آيه قبل مطرح نمود نقل شده است و اين يک شيوه جالب در استدلالات علمى است كه گاهى شخص استدلال كننده سؤالى از طرف مقابل مى‌ كند و خودش بلافاصله به پاسخ آن مى ‌پردازد اشاره به اين كه مطلب به قدرى روشن است كه هر كسی پاسخ آن را بايد بداند. مى‌گويد: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ: کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی نیامیختند، ایمنی برای آنان است و آنان هدایت یافتگانند» 🔹 پیام های آیات ۸۱ و ۸۲ سوره انعام ✅ از تهدیدات موهوم ، نترسید. ✅ امنیت روحی، در پرتو توحید حاصل می شود. ✅ عقاید دینی باید بر اساس دلیل و برهان باشد. ✅ ، وسیله راهیابی به خداست، اگر آن را درست به کار گیریم، به نتایج صحیح می رسیم. ✅ آفت ، ظلم و شرک و به سراغ رهبران غیر الهی رفتن است. ✅ امنیت و هدایت واقعی در سایه ی ایمان و عدالت است. ✅ تا خالص نباشد، دلهره است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَتِلْكَ حُجَّتُنَآ آتَيْنَاهَآ إِبْرَاهِيمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَآءُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه: و آن حجّت و برهان ما بود كه به ابراهیم در برابر قومش عطا كردیم؛ هر كه را بخواهیم [به‌] درجاتی بالا می ‌بریم؛ زیرا پروردگارت حكیم و داناست. 🌷 : دلیل و برهان 🌷 : عطا کردیم 🌷 : بالا می بریم 🌷 : دانا 🌸 اين آيه به تمام بحث هاى گذشته كه در زمينه و مبارزه با شرک از نقل شد اشاره نموده، مى‌ فرمايد: «وَ تِلْكَ حُجَّتُنا آتَيْناها إِبْراهِيمَ عَلى قَوْمِهِ: و آن حجت و برهان ما بود که به ابراهیم در برابر قومش عطا کردیم» سپس براى تكميل اين بحث مى‌ فرمايد: «نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ: هر که را بخواهیم به درجاتی بالا می بریم» امّا براى اين كه اشتباهى پيش نيايد كه گمان كنند در اين ترفيع درجه تبعيضى قائل مى‌ شود مى ‌فرمايد: «إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ: زیرا پروردگارت حکیم و داناست» و درجاتى را كه مى‌ دهد روى آگاهى به شايستگى آنها و موافق موازين حكمت است و تا، كسى شايسته نباشد از آن برخوردار نخواهد شد. امام باقر علیه السلام می فرماید: این آیه درباره علیه السلام نازل شد که لحظه ای به سراغ شرک نرفت. 🔹 پیام های آیه ۸۳ سوره انعام 🔹 ✅ آفت ، ظلم و شرک و به سراغ رهبران غیر الهی رفتن است. ✅ حفظ ایمان مهم تر از خود ایمان است. ✅ امنیت و هدایت واقعی ، در سایه ی و است. ✅ تا خالص نباشد، دلهره است. ✅ و دو شرط لازم برای تدبیر و مدیریت است. ✅ ، حکیمانه به افراد داده می شود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 آداب مهمانی رفتن را رعایت کنید. 🍂 🔶 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَي طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ..... (احزاب/۵٣) ⚡️ ترجمه : اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به خانه پيامبر وارد نشويد مگر آن كه به شما اجازه داده شود براى خوردن غذا، (به شرط آن كه قبل از موعد نياييد) و در انتظار وقت غذا نباشيد؛ ولى هرگاه دعوت شديد پس داخل شويد، و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد، و (بعد از خوردن غذا) به گفتگو نپردازيد ..... 🔴 ١_ بی دعوت و بی اجازه به خانه کسی نروید. ٢_ اگر برای غذا دعوت شده اید، زودتر از وقت غذا نروید. ٣_ دعوت مؤمن را رد نکنید. ۴_ بعد از صرف غذا، مجلس را ترک کنید و مدت طولانی در منزل میزبان به گفتگو ننشینید، چون باعث اذیت میزبان است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 ⚠️ ( ۱_۲) 📖 🌸هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله علی را در روز غدیر خم به خلافت منصوب فرمود ، درباره او گفت : کنت مولاه ، فهذا علی مولاه ؛ هر کس من مولی و ولی او هستم ، علی مولی و ولی او است . چیزی نگذشت که این این مساءله در بلاد و شهرها ، منتشر شد . نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد تو به ما دستور دادی شهادت به یگانگی خدا و این که تو فرستاده او هستی ، دهیم ؛ ما هم شهادت دادیم ، 🍁سپس دستور به جهاد دادی ، ما همه این ها را پذیرفتیم اما با این ها راضی نشدی تا این که این جوان اشاره به علی علیه السلام است را به جانشینی خود منصوب کردی ، گفتی : من کنت مولاه ، فهذا علی مولاه ، آیا این سخنی است از ناحیه خودت یا از سوی خدا ؟ 🌸 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : قسم به خدایی که معبودی جز او نیست این از ناحیه خداست . نعمان روی برگرداند در حالی که می گفت : اللهم ان کان هذا هو الحق من عندک فامطر علینا حجار من السماء ؛ خداوندا اگر سخن حق است و از ناحیه تو است ، سنگی از آسمان بر ما بباران این جا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت ، 🍁همین جا آیه سال سایل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع نازل گشت . مرحوم علامه امینی در الغدیر آن را از سی نفر از علمای معروف اهل سنت نقل می کند . 📖سَأَلَ سَآئِلُۢ بِعَذَابٖ وَاقِعٖ (١) درخواست كننده اى عذابى را كه واقع شدنى است درخواست كرد، کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋🦋 🌸ويرانى سد عظيم مَأرِب به وسيله موش‏هاى صحرايى‏🌸 ✨قوم سبأ از تمدن عظيمى برخوردار بودند، كه پس از حكومت عظيم داوود عليه‏السلام و سليمان عليه‏السلام، عظمت حكومت آن‏ها بر سر زبان‏ها افتاد. آن‏ها براى ذخيره‏سازى آب و رونق كشاورزى، سد عظيمى به نام سد مأرب (بر وزن مغرب) در بين دو كوه بلق بنا كردند، آب فراوان، باغهاى بسيار وسيع و زيبا، و كشتزارهاى پربركت ايجاد كردند، از شاخسارهاى درختان آن باغ‏ها آن قدر ميوه آشكار شد كه مى‏گفتند: هرگاه كسى سبدى روى سر بگذارد و از زير آن‏ها بگذرد، پشت سر هم ميوه در آن سبد مى‏افتد و در مدت كوتاهى سبد پر از ميوه‏هاى گوناگون مى‏شود. ✨آن‏ها داراى قريه‏هاى به هم پيوسته و بسيار آباد بودند ولى وفور نعمت به جاى شكر و سپاس، آن‏ها را سرمست و غافل نموده بود، تا آن جا كه شكاف طبقاتى عميقى بين آن‏ها ايجاد شده بود، زورمندانشان عده‏اى را به استضعاف و استثمار كشيده بودند به طورى كه اين درخواست جنون‏آميز را از خدا نموده و گفتند: ربَّنا باعِد بَينَ اَسفارِنا؛ خدايا ميان سفرهاى ما دورى بيفكن. ✨تا بينوايان نتوانند دوش به دوش ثروتمندان همسفر شوند منظورشان اين بود كه بين قريه‏ها، خشكى باشد، و فاصله‏ها زياد گردد تا تهيدستان و افراد كم در آمد، و بى مركب نتوانند مانند آن‏ها سفر كنند. ✨خداوند بر آن شكم‏پرستان مغرور غضب كرد، مطابق پاره‏اى از تواريخ، موش‏هاى صحرايى به دور از انظار مردم مغرور، به ديواره سد خاكى مأرِب رو آوردند، و ديوار سد را از درون سست كردند از سوى ديگر بر اثر باران‏هاى شديد و سيل‏هاى عظيم، آب زياد در پشت سد جمع گرديد، ناگهان سد در هم شكست و آن همه آب به جريان افتاد و همه آبادى‏ها و چهارپايان و كشتزارها و قصرها و خانه‏هايشان غرق در آب شده و ويران و نابود گرديد. از آن همه درختان و كشتزارهايشان، تنها چند درخت تلخ اراك و شوره گز و سِدر به جاى ماند مرغ‏ها و پرندگان خوش آواز از آن جا كوچ كردند و بوم‏ها و زاغ‏ها در خرابه‏هاى قوم سبأ، لانه گرفتند. قرآن در پايان چنين نتيجه مى‏گيرد: 📚ذلِكَ جزَيناهُم بِما كَفَرُوا وَ هَل نُجازِى الّا الكَفُورَ؛ ✨اين هلاكت را به خاطر كفرشان به آن‏ها وارد ساختيم، و آيا جز كفران‏كننده را به چنين مجازاتى كيفر مى‏دهيم؟! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺