💠🔹چهار ناظر حاضر بر زندگی انسان
هر لحظه و هر زمان چهار دوربین زنده در حال فیلمبرداری از زندگی ما هستند که قرار است روزی در قیامت تمام زندگی ما را به نمایش بگذارند.
❶⇦ ناظر اول〖خــدا〗 است.
🍀 ألَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللهَ یَری،
آیا انسان نمیداند که خدا او را نگاه میکند؟
📖سوره مبارکه علق آیه۱۴
❷⇦ ناظر دوم〖ملائک مقرب خدا〗 هستند،
🍀 الله تعالی میفرماید:
ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتید
از شما حرکتی سر نمیزند مگر اینکه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند
📖سوره مبارکه قاف آیه ۱۸
❸⇦ سومین ناظر 〖زمین〗 است.
🍀 خداوند در قران کریم میفرماید:
یوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها
در آن روز زمین هر چیزی که دیده را بیان میکند.
📖سوره مبارکه زلزال آیه۴
❹⇦ چهارمین ناظر
〖اعضاء و جوارح خود ما〗میباشند.
🍀 الله سبحان میفرماید:
تکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ
در آن روز دستها و پاها شهادت میدهند که چه کاری کردهاند.
🌹سوره مبارکه یس ۶۵
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❌#دائره_المعارف_قرآن_کریم❌
🥷 #ابوسفیان
✅ابوسفیان در شان نزول
👈 ۱۵ . گفتهاند :
منظور از * انّ النّاس قد جمعوا لکم فاخشوهم * ( آل عمران ۱۷۳ ) #ابوسفیان و دیگر یاران اویند که پس از احد یا در بدر صغرا به گردآوری #مشرکان برای جنگ با مسلمانان پرداختند .
👈 ۱۶ . آیه ۱۲ دخان را اشاره به #تقاضای ابوسفیان از پیامبر برای رفع عذاب قحطی و گرسنگی از اهل #مکه دانستهاند :
* ربّنا اکشف عنّا العذاب انّا مومنون * .
👈 ۱۷ . از ابن عباس نقل است که #ابوسفیان نزد پیامبر آمد و گفت : ای محمد !
تو را به خداوند و خویشاوندی #سوگند میدهم .
آیا ما کرک و خون بخوریم ؟
آیا تو نیستی که #گمان میکنی برای #عالمیان به رحمت برانگیخته شدهای ؟
پیامبر فرمود : آری .
👽 گفت : تو پدران را به #شمشیر و فرزندان را به گرسنگی کشتی .
☠ خداوند در این باره فرمود :
* و لقد اخذنهم بالعذاب فما استکانوا لربّهم و ما یتضرعون = به #عذاب گرفتارشان کردیم ؛ پس در مقابل پروردگارشان نه فروتنی کردند و نه تضرع * ( مومنون ۷۶ )
👽 البته چنین #گزارشی در کتابهای تاریخی نقل نشده است .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۴۶الی۴۸
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلى ما يَفْعَلُونَ «یونس ایه46»
(اى پيامبر!) برخى از قهر و كيفرى را كه به كافران وعده مىدهيم؛ يا (در حال حيات تو) نشانت مىدهيم، يا تو را از دنيا مىبريم (و پس از تو به كيفر مىرسند، به هر حال) بازگشت آنان به سوى ماست، سپس خداوند بر آنچه انجام مىدهند، گواه است.
وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ «یونس آیه 47»
براى هر امّتى پيامبرى است. پس هرگاه پيامبرشان بيايد، ميان آنان به عدالت داورى مىشود و ستمى به آنان روا نمىگردد.
وَ يَقُولُونَ مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ «یونس آیه48»
كفّار (از روى استهزا) مىگويند: اگر راست مىگوييد، اين وعده (عذاب) چه وقت است؟
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلى ما يَفْعَلُونَ «یونس ایه46»
(اى پيامبر!) برخى از قهر و كيفرى را كه به كافران وعده مىدهيم؛ يا (در حال حيات تو) نشانت مىدهيم، يا تو را از دنيا مىبريم (و پس از تو به كيفر مىرسند، به هر حال) بازگشت آنان به سوى ماست، سپس خداوند بر آنچه انجام مىدهند، گواه است.
نکته ها
كيفر برخى از كافران، در جنگهاى بدر، حُنين، احزاب وفتح مكّه بود، وپس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله نيز دست خداوند براى كيفر باز است.
تأخير عذاب مشركان، دو مسئله را در پى داشت؛ يكى نگرانى پيامبر وديگرى بهانهگيرى مشركان كه مىگفتند: عذاب موعود كجاست؟ (كه در دو آيهى بعد خواهيم خواند) اين آيه حكمت تأخير عذاب را براى دلدارى پيامبر ومردم بيان مىكند كه بازگشت همه به سوى ماست و ما بركارهاى آنان گواهيم و مشركان به بهانهگيرى خود دلخوش نباشند.
حضرت على عليه السلام فرمودند: «اتّقوا معاصى اللّه فى الخلوات فانّ الشاهد هو الحاكم» از نافرمانى خداوند در پنهانى و خلوت نيز پرهيز كنيد، زيرا شاهد، خود حاكم است. «1»
«1». بحار، ج 73، ص 364.
جلد 3 - صفحه 579
پیام ها
1- خداوند به حساب كافران مىرسد و كيفرشان مىدهد، چه اين زمان و چه زمان ديگر. پس مسلمانان از تأخير قضاى الهى نبايد گرفتار يأس و نگرانى شوند. وَ إِمَّا نُرِيَنَّكَ ... أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنا مَرْجِعُهُمْ
2- وفات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، در حكم خداوند نسبت به كيفر كافران تأثيرى ندارد. «أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ»
3- بازگشت همه به سوى خداست و هيچ كس را توان فرار از دادگاه عدل الهى نيست. «فَإِلَيْنا مَرْجِعُهُمْ»
4- خداوند گواه بر اعمال ماست. «اللَّهُ شَهِيدٌ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ «یونس آیه 47»
براى هر امّتى پيامبرى است. پس هرگاه پيامبرشان بيايد، ميان آنان به عدالت داورى مىشود و ستمى به آنان روا نمىگردد.
وَ يَقُولُونَ مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ «یونس آیه48»
كفّار (از روى استهزا) مىگويند: اگر راست مىگوييد، اين وعده (عذاب) چه وقت است؟
نکته ها
كفّار بارها از روى استهزا، از انبيا مىپرسيدند كه اگر راست مىگوييد، زمان قهر خدا چه وقت است؟! اين سؤالِ تحقيرآميز، نوعى تقويت دل براى افرادى بود كه تحت تأثير آنها قرار مىگرفتند، ولى مگر لازمهى تحقّق امرى، دانستن زمان آن است؟!
سؤال: اگر هر قومى رسولى دارند، پس چرا رسالت قطع شده است؟
پاسخ: مراد از رسول، شخص پيامبر نيست، بلكه پيام و رسالت اوست، چه مستقيم و چه با
جلد 3 - صفحه 580
واسطه. والّا مىبايست در هر منطقهاى پيامبرى باشد!
حضور انبيا در ميان مردم و قضاوت عادلانه، هم مربوط به دنياست و هم ممكن است مربوط به آخرت باشد كه در آيه 69 سوره زمر نيز مطرح است.
امام باقر عليه السلام فرمود: پيامبران الهى، «يقضون بالقسط»، به قسط وعدل حكم مىكنند. «1»
پیام ها
1- از سنّتهاى الهى آن است كه هيچ امّتى بدون پيامبر نباشد. «لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ»
2- تاريخ دين، همراه با تاريخ انسانيّت است. «لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ» چنانكه در آيهى ديگرى مىخوانيم: «وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ» «2»
3- قهر الهى (كه در آيه قبل مطرح شد) بعد از اتمام حجّت و آمدن پيامبران است. «لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ»
4- گسترش قسط و عدل در جامعه، در سايهى بعثت پيامبران است. «فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
5- در قيامت، هر گروهى با پيامبر خودشان حاضر مىشوند، سپس ميان آنان به عدالت داورى مىشود. فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ ... (در آيهى ديگر مىفرمايد: «وَ جِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ» «3»)
6- انكار قيامت و وعدههاى الهى، روش كافران است. يَقُولُونَ مَتى هذَا الْوَعْدُ ... «1». تفسير صافى.
«2». فاطر، 24.
«3». زمر، 69.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❣ #تدبر_در_قرآن
ما آزادی و اختیار بی حد نداریم
📢 درست است که آزادیم در این دنیا! ولی تمام اعمالمان ثبت شده و عنقریب که وقت حساب کتاب فرا برسد، همه را روی میزمان میگذارند! کاری کنیم که آن روز شرمگین نشویم!
🌴 سوره مائده 🌴
🕋 وَ سَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّـهُ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ «14»
⚡️ترجمه:
و خداوند به زودى آنان را به آنچه انجام مىدهند آگاه خواهد ساخت.
#گناه_نکنیم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂ریخت و پاش ممنوع🍂
🔶إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً.
(اسراء/۲٧)
⚡️تبذیر یعنی ریخت و پاش.
⚡️تبذیر، اسرافی است که منجر به اتلاف و تضییع مال بشود.
💫اسرافكاران و مبذرین، همكار شيطانند، نه تحت امر او.
یعنی كار از وسوسه شدن گذشته و به مرحله ى همكارى و معاونت رسيده است.
🍂💫🍂💫🍂💫🍂
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📽نگراني کشیش مسیحي از رشد اسلام!
💥تحقق #پیشگویی_قرآن↯
❶اسلام جهاني خواهد شد!
❷مشرکان ناراحت ميشوند
هُوالّذِي أرسَلَ رَسُولهُ بالهُدي ودين الْحَقِّ لِيظهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِه المشْركُون(توبه/33)
او كسىاست كه پيامبر خود را با هدايت و دين حقّ فرستاد تا آن را بر همه ادیان غالب گرداند، هرچند مشركان ناراحت باشند!
============
💥دنیا گواه بر حقّانیتِ وعدهٔ قرآن↯
Islam is the fastest-growing religion in the world–more than twice as fast as the overall global population
➤دینِ اسلام سریعترین #رشد را در جهان دارد؛ سریعتر از 2برابر جمعیت کل جهان!
🌐https://www.theguardian.com/news/2018/aug/27/religion-why-is-faith-growing-and-what-happens-next
Islam: The Fastest Growing Religion on Earth!
➤اسلام سریعترین دین درحالِ رشد بر روی زمین!
🌐https://www.loc.gov/item/lcwaN0020309/
Islam the world’s fastest growing religious group
➤اسلام سریعترین گروه مذهبي در حال رشد در جهان
🌐https://www.pewresearch.org/topics/muslims-and-islam/
#صدقاللهالعليالعظیم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗باور به منجی و تاثیر آن در زندگی انسان
"#وارثان_زمین بندگان صالح من هستند"
(سوره انبیاء آیه - ۱۰۵)
اعتقاد به منجی باعث امیدواری و انگیزه در انسانها می شود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌹شرایطاستفاده ازرحمتخدا درقرآن 🌹
1⃣ تقوا 🌸
وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ
ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻢ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺷﺮﻙ ، ﻛﻔﺮ ، ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ] ﻣﻰ ﭘﺮﻫﻴﺰﻧﺪ مقرر میکنم
2⃣ زکات 🌸
وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ
ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﻣﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ
3⃣ ایمان 🌸
وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ
ﻭ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺗﻢ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ(اعراف ۱۵۶)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🛑دوعامل مهم در سقوط جامعه🛑
1⃣علاقه به شنیدن سخنان دورغ ❌
سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ
ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ مشتاق ﺷِﻨﻮﺍﻱ ﺩﺭﻭﻍ ﺍﻧﺪ [ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭﻭﻍ ﺍﺳﺖ]
2⃣خوردن مال حرام ❌
أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ
ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﻮﺭﻧﺪﻩ ﻣﺎﻝ ﺣﺮﺍم(مائده ۴۲)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#در_محضر_قرآن_کریم
#یک_آیه_تفکر
💠لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (حدید آیه ۲۳)
🔴یک نکته از قرآن کریم
کارمند بانک یکبار از مشتری پول میگیرد و یکبار پول میدهد، نه وقتی که پول میگیرد خوشحال است و نه وقتی میپردازد ناراحت است. زیرا میداند امانتداری بیش نیست.
قرآن میفرماید آنگونه باشید که اگر چیزی از دست دادید تأسف نخورید و اگر چیزی به دست آوردید سرمست نشوید.
•┈┈••✾••┈┈•
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃✨✨
🌺✨
🌷متشابهات🌷
⬅️ وَمَا تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ
🔹آیه ۴ سوره انعام
🔹آیه ۴۶ سوره یس
#آیات_متشابه
🌺✨
🍃✨✨
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
بعضی ها منفعت طلبن ولی بعضیها به قدری منفعت طلبن که وقتی قرار نیست منفعتی به اونها برسه جلوی هر منفعتی به دیگران رو هم میبندن
یهود دقیقا همین طورن
وقتی فهمیدن این پیامبر
اولا که از بنی اسراییل نیست
ثانیا به حرفاشون و جهت دهی هاشون گوش نمیده
شرو کردن به اذیت کردن و گفتن پیامبری که از ما و مال ما نیست اصلا نباید باشه
شدن شدید ترین دشمن و حتی از مشرکین هم تو دشمنی جلوتر افتادن
✴️لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا (مائده82
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔸تقریبا همه ی انبیا از خدا ی درخواست داشتن که اجابت شد 🔸
✅ حضرت آدم از خدا ببخشش رو خواست
✅حضرت نوح بخشش فرزند و نجات خانوادش رو خواست👈 انبیا 76
✅حضرت ابراهیم ولایت و امامت نسلش رو (درخواست های دیگرم بود)
✅حضرت زکریا از خدا فرزند خواست که وارث نبوتش بشه انبیا 90
✅حضرت سلیمان ملک و فرمانروایی خواست
حضرت موسی رب اشرح لی... و البته چیزهای دیگرم هست
✅حضرت عیسی مائده ی آسمانی خواست
✅حضرت عزیر خواست زنده شدن مرده ها رو ببینه
✅حضرت ایوب سلامتی و رفع مشکلش رو خواست انبیا 86
✅حضرت یونس نجات از دل نهنگ رو خواست انبیا 88
و....
خب چی میخوام بگم👇👇
شما کل قرآنم بگردی وجود مبارک رسول الله هیچ درخواستی از خدا نداشته
خود حضرت در روایتی همین نکته رو فرمودن که
تمام انبیا در دنیا یک درخواست اجابت شده داشتن ولی من در دنیا حاجتی از خدا نخواستم تا در روز قیامت از خدا بخواهم امتم را شفاعت کند
وسعت رحمت پیامبر رو ما هیچ وقت نمیتونیم درک کنیم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❌#دائره_المعارف_قرآن_کریم❌
🥷 #ابوسفیان
✅ابوسفیان در شان نزول
👈 ۱۸ . آیه ۱ احزاب را درباره #ابوسفیان ، عکرمه و ابوالاعور سلمی دانستهاند .
👽 آنان پس از #احد به مدینه آمده ، به همراهی عبدالله بن ابی بر پیامبر وارد شدند و گفتند :
ای محمد ! دست از #خدایان ما ، لات و عزّی و منات بردار و بگو بتها کسانی را که آنها را میپرستند ، #شفاعت میکنند .
ما نیز تو را با خدایت وا مینهیم .
☠ این سخن بر #پیامبر گران آمد و آنان را از مدینه بیرون کرد .
👽 خداوند در تایید #پیامبرش فرمود :
* یا ایّها النّبی اتّق الله و لاتطع الکافرین و المنافقین انّ الله کان علیما حکیما = ای پیامبر ! #تقوای خدا را پیشه کن و از کافران و منافقان پیروی مکن ، خداوند دانا و حکیم است .
👈 ۱۹ . از مجاهد نقل است که مقصود از * #جنود * در آیه ۱۰ احزاب سپاه احزاب از جمله سپاه ابوسفیان است .
☠ در آیه ۱۰ همین سوره نیز * من اسفل منکم * سپاه #ابوسفیان دانسته شده است :
* اذ جاءوکم من فوقکم و من اسفل منکم * ( احزاب ۱۰ )
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۴۹
قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ «یونس آیه49»
بگو: من (حتّى) براى خودم جز آنچه خدا بخواهد، مالك زيان و سودى نيستم (تا چه رسد براى شما)، براى هر امّتى اجل و سرآمدى معيّن است كه هرگاه مدّتشان فرا رسد، نه لحظهاى تأخير دارند و نه پيشى مىگيرند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ «یونس آیه49»
بگو: من (حتّى) براى خودم جز آنچه خدا بخواهد، مالك زيان و سودى نيستم (تا چه رسد براى شما)، براى هر امّتى اجل و سرآمدى معيّن است كه هرگاه مدّتشان فرا رسد، نه لحظهاى تأخير دارند و نه پيشى مىگيرند.
جلد 3 - صفحه 581
نکته ها
در آيهى قبل، براى هر امّتى «رسول» بود، در اينجا براى هر امّتى «أجل» است. شايد بتوان گفت: فرارسيدن زمان شقاوت يا سعادت هر قومى وابسته به پيروى از رسول يا بىاعتنايى به اوست.
سؤال: اگر هر امّتى اجلى دارد، پس امّت اسلام نيز بايد اجل و پايانى داشته باشد؟
پاسخ: امّت به معناى گروه و جماعت است، نه مذهب. پس منافاتى با خاتميّت ندارد و دليل بر لزوم تغيير مذهب در هر مدّت زمانى نيست.
پیام ها
1- هيچ كس حتّى انبيا، از پيش خود قدرتى و مالكيّتى ندارد. «لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي»
2- قدرت انبيا و اوليا، پرتوى از قدرت الهى است. «1» «إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ»
3- نشانهى صداقت پيامبر صلى الله عليه و آله، گفتنِ «لا املك لنفسى نفعاً و لا ضرّا» است.
4- تعيين زمان كيفر كفّار، تنها به دست خداست. مَتى هذَا الْوَعْدُ ... قُلْ لا أَمْلِكُ ...
5- جامعه همچون افراد، اجل، سعادت و شقاوت، رشد و غىّ دارد. «لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ» (سرآمدن اجلها، گاهى با هلاكت و نابودى است، گاهى با از دست دادن شوكت و عزّت)
6- حكومت وقدرت دنيوى ابدى نيست، به آن مغرور نشويم. «لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ»
7- مهلت دادن به امّتها، از سنّتهاى الهى است. «لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ»
8- مقدّراتِ امّتها، بر اساس سنّتهاى الهى است و تقديم و تأخير ندارد. پس در مقدّرات الهى شتاب نكنيم. فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ...
«1». متأسفانه در تفسير مراغى براى ردّ توسّل، بحثى مفصّل شده و به جملهقل لا املكاستناد شده و از جملهالّا ما شاء اللَّهغفلت شده است!!
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 582
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh