🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب>
#ابوطالب_در_شان_نزول
🟢 ابوالفتوح رازی این گونه پاسخ داده است که اگر به فرض ، آیه در شأن #ابوطالب نازل شده باشد ، نه تنها بر کفر او دلالتی ندارد ، بلکه #ایمان او را ثابت میکند ؛ زیرا آیه نمیگوید : ما ابوطالب را هدایت نکردیم ؛ بلکه تنها میگوید :
این نوع #هدایت به خدا اختصاص دارد و تو توان این گونه هدایت را نداری .
🔵 وی با استناد به کلمه * #احببت * از محبت رسول به ابوطالب خبر میدهد ، میخواهد بگوید :
کسی را که #رسول خدا دوست بدارد ، خداوند هدایتش میکند .
🟢فخر رازی بر همین نکته #تاکید کرده ، میگوید : ظاهر این آیه ، هیچ دلالتی بر کفر #ابوطالب ندارد .
🔵 در ادامه ، روایتی را نقل میکند ! که میتواند نشانه #ایمان ابوطالب باشد و آن اینکه ابوطالب ، هنگام #مرگ به فرزندان عبد مناف خطاب کرد .
از محمد پیروی و او را #تصدیق کنید تا رستگار شوید .
🟢 #پیامبر به او فرمود:
آیا آنان را ه خیر #دعوت میکنی و خود را وامی نهی ؟
گفت : از من چه میخواهی ؟
🔵پیامبر گفت :
از تو میخواهم در #واپسین روز زندگی ات * لا اله الا الله * را بر زبان آوری تا من آن را نزد خداوند #شهادت دهم .
🟢 #ابوطالب گفت :
من به یقین دریافتم که تو راست گویی ؛ ولی خوش ندارم دربارهام گفته شود که هنگام #مرگ ترسید و اگر تو و نزدیکانت پس از من مورد دشنام قرار نمیگرفتید و #ذلیل نمیشدید . با زبان آوردن آن ، چشم تو را روشن میکردم ؛
ولی من به زودی به #دین پدرانم عبدالمطلب ، هاشم و عبد مناف از دنیا خواهم رفت .
🔵 در این روایت . #ابوطالب دلیل عدم اظهار اسلام خود را بیان میدارد ؛ با این حال تاکید میکند که بر دین #پدرانش میمیرد .
🟢 مفسران با استناد به آیه ۲۱۹ #شعرا ( و تقلّبک فی السّاجدین ) بر این باورند که پدران پیامبر همه #موحد بودهاند .
🔵 بنابراین ، اگر ابوطالب بر #دین پدرانش که اجداد پیامبر هستند از دنیا رفته باشد ، #موحد بوده و دلیلی بر کفر او نیست .
ادامه دارد.........
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسایه۹۰و۹۱
وَ جاوَزْنا بِبَنِي إِسْرائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْياً وَ عَدْواً حَتَّى إِذا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ «یونس آیه90»
وما بنىاسرائيل را از دريا عبور داديم. در حالى كه فرعون ولشكريانش از روى ستم و تجاوز آنان را دنبال مىكردند تا چون غرقاب فرعون را فراگرفت گفت: ايمان آوردم كه معبودى نيست جز همان كه بنىاسرائيل به او ايمان آوردهاند و من ازتسليمشدهگانم.
آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ «یونس آیه91»
آيا اكنون؟! (در آستانهى مرگ توبه مىكنى؟) در حالى كه پيشتر نافرمانى مىكردى و از تبهكاران بودى؟
فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ «یونس آیه92»
پس امروز جسد تو را (از متلاشى شدن وكام حيوانات دريايى) نجات مىدهيم تا عبرتى براى آيندگانت باشى. يقيناً بسيارى از مردم از نشانههاى ما غافلند.!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ جاوَزْنا بِبَنِي إِسْرائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْياً وَ عَدْواً حَتَّى إِذا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ «یونس آیه90»
وما بنىاسرائيل را از دريا عبور داديم. در حالى كه فرعون ولشكريانش از روى ستم و تجاوز آنان را دنبال مىكردند تا چون غرقاب فرعون را فراگرفت گفت: ايمان آوردم كه معبودى نيست جز همان كه بنىاسرائيل به او ايمان آوردهاند و من ازتسليمشدهگانم.
جلد 3 - صفحه 616
نکته ها
مراد از «بحر»، در اين آيه، همان رودخانهى درياگونه نيل است. عبور از آن، به فرمان الهى بود كه به موسى عليه السلام فرمان داد عصايش را به رود نيل بزند، آب شكافته و كف دريا خشك شد و موسى و همراهانش از آن عبور كردند.
توبه كردن و ايمان آوردن هنگام مرگ، بىاثر است. چنانكه مىفرمايد: «وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ» «1» توبهى خلافكارانى كه در آستانهى مرگ توبه و اظهار پشيمانى مىكنند، پذيرفته نيست.
پیام ها
1- در مبارزه با طاغوتها، به خدا توكل كنيم كه ما را تنها نمىگذارد. جاوَزْنا ...
2- در نظام هستى، همهى امور با ارادهى خداست. «جاوَزْنا، أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ»
3- دعاى پيامبران سرانجام مستجاب مىشود. «أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ»
4- فرعون كه مىخواست موسى را براندازد، «2» خودش نابود شد. «أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ» چراغى را كه ايزد برفروزد هرآنكس پف كند ريشش بسوزد
5- مستكبران، روزى به عجز و لابه خواهند افتاد. «قالَ آمَنْتُ»
6- مستكبرانى چون فرعون، لحظهى مرگ، مؤمن و مسلمان مىشوند، ولى ديگر چه سود! «آمَنْتُ»
7- ضربهها و حوادث تلخ، پردههاى غفلت را كنار مىزند. «آمَنْتُ»
8- قدرتهاى غيرالهى، تار عنكبوتى بيش نيستند و روزى تسليم مىشوند. قالَ ... أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ
«1». نساء، 18.
«2». فَأَرادَ أَنْ يَسْتَفِزَّهُمْ مِنَ الْأَرْضِ فَأَغْرَقْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ جَمِيعاً اسراء، 102.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 617
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۹۲
فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ «یونس آیه92»
پس امروز جسد تو را (از متلاشى شدن وكام حيوانات دريايى) نجات مىدهيم تا عبرتى براى آيندگانت باشى. يقيناً بسيارى از مردم از نشانههاى ما غافلند.!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ «یونس آیه91»
آيا اكنون؟! (در آستانهى مرگ توبه مىكنى؟) در حالى كه پيشتر نافرمانى مىكردى و از تبهكاران بودى؟
فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ «یونس آیه92»
پس امروز جسد تو را (از متلاشى شدن وكام حيوانات دريايى) نجات مىدهيم تا عبرتى براى آيندگانت باشى. يقيناً بسيارى از مردم از نشانههاى ما غافلند.!
نکته ها
روايتى از امام رضا عليه السلام در تفسير صافى نقل شده است كه فرمود: سر تا پاى فرعون غرق در زره وسلاح بود وطبق قاعده مىبايست پس از غرق شدن به قعر دريا برود، ولى امواج، آن بدن سنگين را به ساحل بلندى افكند. كه اين خود يك معجزه بود.
پیام ها
1- قرآن از آينده و غيب خبر مىدهد. (هنوز هم پس از دهها قرن، بدن موميايى شدهى فرعون را در موزهى قاهره تماشا مىكنند) «نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ»
2- از مرگ و محو طاغوتها بايد درسِ عبرت گرفت. «آيَةً»
3- بايد در حفظ آثار و نشانههاى قدرت و امداد الهى كوشيد. «لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً»
4- بيشتر مردم ازتاريخ و حوادث گذشته، عبرت نمىگيرند. كَثِيراً مِنَ النَّاسِ ... لَغافِلُونَ
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 618
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 اصلیترین نعمتی که خداوند به ما داده است و قیامت از آن سوال میشود...
🔸استاد قرائتی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
✨برخی از مقرّبین از شوق لقای بهشت مردهاند؛
زیرا شنیدن آیات رحمت و نعمت و یا عذاب و نقمت، در انسان موحّد تکویناً اثر میگذارد و او از مشوّقات یا مخوّفات جان میسپارد.
⚠️ با اینهمه، این آیات در ما هیچ اثر نمیکند!
📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌹ویژگیهای دوستان خدا در قرآن🌹
1⃣دوستی دو طرفه با خدا 🌸
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺩﻳﻨﺶ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ [ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ] ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ
2⃣مهربان با مومنان 🌸
أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥْ ﻓﺮﻭﺗﻦ ﺍﻧﺪ
3⃣سر سخت با دشمنان 🌸
أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ
ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥْ ﺳﺮﺳﺨﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪﻧﺪ
4⃣جهاد مستمر 🌸
يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ
ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻬﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ
5⃣عدم ترس از سرزنش کنندگان🌸
وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ
ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻫﻴﭻ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻤﻰ ﺗﺮﺳﻨﺪ(مائده ۵۴)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#ضرب_المثل_های_قرآنی
🔹تِلکَ الجَنّة الَّتى نُورِثُ من عِبادِنا مَن كَان تَقِيّا
این همان بهشتی است که به هریک ازبندگان خود که پرهیزگارباشند به میراث می دهیم
💌سوره مبارکه مریم آیه۶۳
💎و اما مصداق آن در فارسی
🔸بهشت را به بها میدهند نه به بهانه🔸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
ارنست رنان، فیلسوف معرف فرانسوی می گوید : ... یک جلد کتاب همیشه مونس من است و هر وقت خسته می شوم و می خواهم درهایی از معانی و کمال به رویم باز شودآن را مطالعه می کنم این کتاب ... است .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️مؤمن در سخن گفتن هیچگاه از ریل اعتدال خارج نمیشود. نه غلو میکند نه حقپوشی. به اندازه حرف میزند و بجا. در حد فهم خودش و در خور فهم مخاطب حرف میزند. در حق نزدیکانش همانگونه حکم میراند که در حق بیگانگان.
📖انعام: ۱۵۲
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
■ وصیت افلاطون ■
كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذٰا حَضَرَ أَحَدَكُمُ اَلْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً اَلْوَصِيَّةُ لِلْوٰالِدَيْنِ وَ اَلْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى اَلْمُتَّقِينَ (١٨٠)بقره
●■«خدایت را بشناس! و حقّ او را پاس دار! و تعلیم را مداومت بخش!
●■دانشمندان را به فزونی کردارشان میازمای! بل احوال آنان را در دوری از بدی و فساد مراقبت کن!
●■از خدای چیزی مخواه که سود آن دائمی نیست! و یقین دار که همه بخششها نزد اوست!
●■و بدان که انتقام خدا از بندگانش برای ملامت و نکوهش نیست، بلکه برای تأدیب است...
☑️و مخواب، مگر آن گاه که نفس خویش را در سه چیز به حساب گیری:
■١. اندیشه کنی که در آن روز از تو خطایی سر زده است یا نه؟
■٢. آنکه بنگری در آن روز خیری انجام دادهای یا نه؟
■٣. آنکه با تقصیر خویش، عبادتی را از دست دادهای یا نه؟
●■... و حکیم مشمار کسی را که به لذتی از دنیا شادمان، یا به رنجی از آن، اندوهگین شود!
●■و پیوسته به یاد مرگ باش! و بسیار اندیشه کن و کم بگو!... .» )
1-. كشكول شیخ بهایی، ص 495.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#میدونستی
تنها نبی خدایی که خدا تنبیهش کرده
حضرت یونس علیه السلامه
خدا خواست نشون بده در جریان هدایت حتی با عزیز کرده هاشم جدیه
و اینکه به پیامبرم فرمود
✴️وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ (حاقه44)
اگه تو قرآن از خودت حرفی اضافه کنی
بهت سخت میگیرم و رگ گردنتو میزنیم
✴️ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ (حاقه46)
کاملا داره جدی میگه و خدا تو مسیر هدایت خیلی سختگیره
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
#آثاراستغفاردردنیا
🌱فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا
ﭘﺲ [ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ] ﮔﻔﺘﻢ : ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ .(سوره مبارکه نوح١٠)
🌧 نزول باران
يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
ﺗﺎ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ ﻭ ﺑﺎ ﺑﺮﻛﺖ ﻓﺮﺳﺘﺪ ،(نوح١١)
👨👩👧👦 فزونی اموال و اولاد
وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ
ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﻨﺪ. (نوح١٢)
🌳باغهای پر برکت و نهرهای آب
وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا
ﻭ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﺎﻍ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ.(نوح١٢)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیئًا أَنْ یقُولَ لَهُ کنْ فَیکونُ(یس۸۲)
فرمان او چنین است که هر گاه چیزی را اراده کند، تنها به آن میگوید:موجود باش!، آن بیدرنگ موجود میشود!
تمامِ دلخوشیام
كتاب كنارِ طاقچه ايست
كه گاهی تنهايیام را پر ميكند !
و هزاران بار در آن نوشته شده است :
خدا بزرگ است
بزرگ است
بزرگ ............
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
"هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ
فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ"
او کسی است که آرامش را
در دلهای مؤمنان نازل کرد..!🤍
-سوره فتح/ آیه۴-
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب>
#ابوطالب_در_شان_نزول
🔵 در روایات چندی از #امام باقر و صادق علیهما السلام و نیز ابن عباس و مجاهد ، آیه اخیر به انتقال پیامبر از اصلاب انبیا به انبیای دیگر تا #پدر و مادرش که نشانه ایمان همه پدران و مادران پیامبر است ، تفسیر شده است .
🟢 قرطبی نیز در #تایید روایتی از عایشه مبنی بر اینکه خداوند ، پدر و مادر پیامبر را پس از #بعثت وی زنده کرد و آنها به وی ایمان آوردند ، میگوید :
احیای آن دو عقلاً و شرعاً #ممتنع نیست و من شنیده ام که عمویش ابوطالب را نیز زنده کرد و او را به #پیامبر ایمان آورد .
🔵 احمد زینی دحلان بر آن است که بسیاری از #دانشمندان محقق ، عارفان و ارباب کشف و شهود از جمله قرطبی ، سبکی و شعراوی به نجات #ابوطالب معتقدند .
🟢 وی در پاسخ به این پرسش که چرا #پیامبر ابوطالب را با صراحت مسلمان معرفی نکرد ، میگوید :
شاید #خداوند به جهت به دست آوردن دل مومنان امر ابوطالب را مبهم گذاشت ؛ زیرا پدران آنها #کافر بودند و ابوطالب را نیز کافر میپنداشتند و چنانچه پیامبر به ایمان او تصریح میکرد ، پذیرش آن بر اصحاب #سنگین بود که ابوطالب اهل نجات باشد ؛ ولی پدران آنها معذب باشند .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۹۳
وَ لَقَدْ بَوَّأْنا بَنِي إِسْرائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ فَمَا اخْتَلَفُوا حَتَّى جاءَهُمُ الْعِلْمُ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ «یونس آیه93»
و ما بنىاسرائيل را در جايگاه شايستهاى جا داديم و از چيزهاى پاكيزه به آنان روزى بخشيديم، ولى آنان (با ديدن آن همه معجزات) اختلاف نكردند، مگر پس از علم و آگاهى (به حقّانيّت موسى). همانا پروردگارت، روز قيامت در آنچه كه در آن اختلاف مىكردند، ميان آنان داورى مىكند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لَقَدْ بَوَّأْنا بَنِي إِسْرائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ فَمَا اخْتَلَفُوا حَتَّى جاءَهُمُ الْعِلْمُ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ «یونس آیه93»
و ما بنىاسرائيل را در جايگاه شايستهاى جا داديم و از چيزهاى پاكيزه به آنان روزى بخشيديم، ولى آنان (با ديدن آن همه معجزات) اختلاف نكردند، مگر پس از علم و آگاهى (به حقّانيّت موسى). همانا پروردگارت، روز قيامت در آنچه كه در آن اختلاف مىكردند، ميان آنان داورى مىكند.
نکته ها
كلمهى «صدق» در فرهنگ قرآن، گاه در پى كلماتى مىآيد و مفهومِ شايسته، خوب و مناسب را مىرساند، مانند: «قَدَمَ صِدْقٍ» «1»، «مُدْخَلَ صِدْقٍ»، «مُخْرَجَ صِدْقٍ» «2»، «لِسانَ صِدْقٍ» «3»، «وَعْدَ الصِّدْقِ» «4»، «مَقْعَدِ صِدْقٍ» «5» و «مُبَوَّأَ صِدْقٍ». يعنى صدق و مطابق با واقع بودن، براى همه چيز ارزش است.
در اينجا هم گويا مطلوب بودن محلّ زيست بنىاسرائيل از نظر آب و هوا و نعمتها، يعنى شام و فلسطين منظور است. مكان صدق يعنى آنچه واقعاً جايگاهِ درست است، آنگونه كه بايد باشد. مسكن بنىاسرائيل هم داراى تمام شرايط زندگى بود و هم بسيار حاصلخيز كه جملهى «رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ» بيانگر آن است.
پیام ها
1- برخوردارى از مسكن مناسب، يكى از نعمتهاى الهى و مورد پسند اديان الهى است. «مُبَوَّأَ صِدْقٍ»
2- در نهضتهاى انبيا، علاوه بر معنويّت، ابعاد مادّى زندگى مردم نيز مورد توجّه است. «بَوَّأْنا، رَزَقْناهُمْ»
«1». يونس، 2.
«2». اسراء، 80.
«3». مريم، 50.
«4». احقاف، 16.
«5». قمر، 55.
جلد 3 - صفحه 619
3- باآنكه اغلب پس از انقلابها و تحوّلات، توازن اقتصادى جامعه به هم مىخورد و گرانى يا قحطى پيش مىآيد، ولى خداوند با سرنگونى رژيم فرعونى، بنىاسرائيل را از كمبودها نجات بخشيد. «رَزَقْناهُمْ»
4- تفرقه، همهى نعمتهاى الهى را خنثى مىكند. «بَوَّأْنا، رَزَقْناهُمْ، اخْتَلَفُوا»
5- ريشهى اختلافها، هميشه مسائل مادّى و رفاهى نيست، گاهى هم هوسها است. «بَوَّأْنا، رَزَقْناهُمْ، اخْتَلَفُوا»
6- علم به تنهايى نجات بخش نيست. «اخْتَلَفُوا، جاءَهُمُ الْعِلْمُ»
7- قرآن بيشترين انتقاد را از اختلافهاى آگاهانه دارد. «جاءَهُمُ الْعِلْمُ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ (بخش اول)
✅ يَأَايُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكاَفِرِينَ يُجاَهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ لَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَآءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (مائده/۵۴)
🔹اى كسانى كه ایمان آوردهاید! هر كس از شما كه از دین خود برگردد (به خدا ضررى نمىزند، چون) خداوند در آینده قومى را خواهد آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست دارند. آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مىكنند و از ملامت هیچ ملامتكنندهاى نمىهراسند. این فضل خداست كه به هر كه بخواهد (و شایسته ببیند) مىدهد و خداوند وسعتبخش بسیار داناست.
🔸در روایت است: چون این آیه نازل شد، پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله دست به شانه سلمان فارسى زد و فرمود: هموطنان تو مصداق این آیهاند. [تفسیر نورالثقلین]
🔸در آیات قبل، خطر سلطه كفار و منافقان مطرح بود، اینجا سخن از ارتداد است. شاید اشاره به این باشد كه نفاق و دوستى و رابطه با كفّار و پذیرش سلطه آنان، به ارتداد مىانجامد.
🔸امام باقر علیه السلام دربارهى «یحبّهم و یحبّونه» فرمود: مراد علىّ علیه السلام و شیعیان اویند. [تفسیر فرات کوفی]
🔸در روایات شیعه و سنّى آمده است كه پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله در جنگ خیبر، پس از ناكامى فرماندهان در فتح قلعههاى دشمن فرمود: به خدا سوگند فردا پرچم را به دست كسى مىدهم كه خدا و رسول او را دوست دارند، او هم، خدا و رسول را دوست دارد و پیروزى را به ارمغان مىآورد. آنگاه پرچم را به دست على علیه السلام داد. [احقاقالحق، ج۳، ص۲۰۰]
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh